Abstract
Objectives:
The present study sought to characterize the degree of general satisfaction with life and degree of satisfaction on four domains: health, physical capacity, mental capacity and social involvement, and to determine the characteristics of self-reports of individuals enrolled on the program in relation to their psychological well-being focusing on the dimensions: autonomy, personal growth, control, positive relationships with others, purpose, personal acceptance and generativity, and to analyse the effect of time studying on level of well-being.
Method:
A total of 140 elderly students of a University for the Third Age took part in the study. The Global Satisfaction With Life Scale and the Self Development Scale (with six psychological well-being subscales) were applied. Continuous variables for the two groups were compared using the Mann-Whitney test. Spearman's correlation coefficient was used to analyze the relationship among numeric variables. Internal consistency of the instrument scales was analysed by calculating Cronbach's alpha coefficient.
Results:
Results showed that students who had attended the University of the Third Age for six months or longer had a higher level of satisfaction with life and greater psychological adjustment compared with new entrants to the same institution.
Conclusion:
The study results confirmed the positive effects of continuing education on the well-being of elderly and its contribution to successful aging.
Key words:
continuing education; subjective well-being; psychological well-being; sense of psychological adjustment
Resumo
Objetivos:
O presente estudo visou caracterizar o grau de satisfação geral com a vida e o grau de satisfação referenciada a quatro domínios: saúde, capacidade física, capacidade mental e envolvimento social; conhecer as características dos autorrelatos dos inscritos no programa em relação ao próprio bem-estar psicológico, focando as dimensões: autonomia, crescimento pessoal, domínio, relações positivas com os outros, propósito, autoaceitação e geratividade; analisar a influência do tempo no nível de bem-estar.
Método:
Participaram do estudo 140 idosos frequentadores de uma Universidade Aberta à Terceira Idade. Utilizou-se uma Escala de Satisfação Geral Com a Vida e outra de Desenvolvimento Pessoal (com seis subescalas de bem-estar psicológico). Para comparação das variáveis contínuas entre os dois grupos foi utilizado o teste de Mann-Whitney. Para analisar a relação entre as variáveis numéricas foi utilizado o coeficiente de correlação de Spearman. Para avaliar a consistência interna dos instrumentos escalares foi calculado o coeficiente alpha de Cronbach.
Resultados:
Os dados revelaram que os participantes que frequentavam a Universidade Aberta à Terceira Idade há seis meses ou mais estavam altamente satisfeitos com a vida e com índices de ajustamento psicológicos superiores com relação aos que ingressaram atualmente na instituição estudada.
Conclusão:
Os resultados confirmaram os efeitos positivos da educação permanente para o bem-estar dos idosos e para um envelhecimento bem-sucedido.
Palavras-chave:
educação permanente; bem-estar subjetivo; bem-estar psicológico; senso de ajustamento psicológico
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Publication Dates
-
Publication in this collection
Jul-Sep 2011
History
-
Received
10 June 2011 -
Accepted
18 Aug 2011