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Subjective and psychological well-being of students of a University of the Third Age: Benefits of continuing education for psychological adjustment in the elderly

Bem-estar subjetivo e psicológico de idosos de uma universidade aberta à terceira idade: os benefícios da educação permanente no ajustamento psicológico

Abstract

Objectives:

The present study sought to characterize the degree of general satisfaction with life and degree of satisfaction on four domains: health, physical capacity, mental capacity and social involvement, and to determine the characteristics of self-reports of individuals enrolled on the program in relation to their psychological well-being focusing on the dimensions: autonomy, personal growth, control, positive relationships with others, purpose, personal acceptance and generativity, and to analyse the effect of time studying on level of well-being.

Method:

A total of 140 elderly students of a University for the Third Age took part in the study. The Global Satisfaction With Life Scale and the Self Development Scale (with six psychological well-being subscales) were applied. Continuous variables for the two groups were compared using the Mann-Whitney test. Spearman's correlation coefficient was used to analyze the relationship among numeric variables. Internal consistency of the instrument scales was analysed by calculating Cronbach's alpha coefficient.

Results:

Results showed that students who had attended the University of the Third Age for six months or longer had a higher level of satisfaction with life and greater psychological adjustment compared with new entrants to the same institution.

Conclusion:

The study results confirmed the positive effects of continuing education on the well-being of elderly and its contribution to successful aging.

Key words:
continuing education; subjective well-being; psychological well-being; sense of psychological adjustment

Resumo

Objetivos:

O presente estudo visou caracterizar o grau de satisfação geral com a vida e o grau de satisfação referenciada a quatro domínios: saúde, capacidade física, capacidade mental e envolvimento social; conhecer as características dos autorrelatos dos inscritos no programa em relação ao próprio bem-estar psicológico, focando as dimensões: autonomia, crescimento pessoal, domínio, relações positivas com os outros, propósito, autoaceitação e geratividade; analisar a influência do tempo no nível de bem-estar.

Método:

Participaram do estudo 140 idosos frequentadores de uma Universidade Aberta à Terceira Idade. Utilizou-se uma Escala de Satisfação Geral Com a Vida e outra de Desenvolvimento Pessoal (com seis subescalas de bem-estar psicológico). Para comparação das variáveis contínuas entre os dois grupos foi utilizado o teste de Mann-Whitney. Para analisar a relação entre as variáveis numéricas foi utilizado o coeficiente de correlação de Spearman. Para avaliar a consistência interna dos instrumentos escalares foi calculado o coeficiente alpha de Cronbach.

Resultados:

Os dados revelaram que os participantes que frequentavam a Universidade Aberta à Terceira Idade há seis meses ou mais estavam altamente satisfeitos com a vida e com índices de ajustamento psicológicos superiores com relação aos que ingressaram atualmente na instituição estudada.

Conclusão:

Os resultados confirmaram os efeitos positivos da educação permanente para o bem-estar dos idosos e para um envelhecimento bem-sucedido.

Palavras-chave:
educação permanente; bem-estar subjetivo; bem-estar psicológico; senso de ajustamento psicológico

Texto completo disponível apenas em PDF.

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Publication Dates

  • Publication in this collection
    Jul-Sep 2011

History

  • Received
    10 June 2011
  • Accepted
    18 Aug 2011
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