Acessibilidade / Reportar erro

Paying attention to identity in advanced EAP writing class

Abstracts

The present article discusses how students in the advanced EAP (English as a foreign language) writing course at a private university in Mexico City become aware of choosing different identities in a written assignment, and how this decision can help them deal with the course requirements. After addressing the issue of identity in class and carrying out activities to develop social identities, and collecting samples of their writing, the students were questioned about their decision of projecting their identities in their papers in order to find out whether the understanding of the importance of identity in academic writing and its projection in their written essays would facilitate its writing. In addition, it was deemed interesting to learn about whether they found it easier to meet the demands and conventions of that particular essay by being aware of the possibilities of constructing their identities.


Este artigo discute de que forma alunos de um curso de produção de textos em LE, em uma univeridade particular na Cidade do México, se dão conta da escolha de diferentes identidades em uma atividade de escrita e como essa decisão pode auxiliá-los com relação à demanda do curso. Depois de abordar a questão da identidade em sala, de propor atividades com o propósito de desenvolver identidades sociais e de coletar uma amostragem de textos, os alunos foram questionados sobre a decisão de projetarem suas identidades nos textos, com o objetivo de descobrir se a compreensão da importância da identidade na redação acadêmica e a projeção dessa identidade nos textos facilitaria a escrita. Além disso, foi interessante avaliar se eles encontraram dificuldades de atender às exigências e convenções do texto em questão, ao estarem conscientes das possibilidades de construção de suas próprias identidades nesse mesmo texto.


Paying attention to identity in advanced EAP writing class

David Camps

ITESM-CCM, Lenguas Extranjeras, México

RESUMO

Este artigo discute de que forma alunos de um curso de produção de textos em LE, em uma univeridade particular na Cidade do México, se dão conta da escolha de diferentes identidades em uma atividade de escrita e como essa decisão pode auxiliá-los com relação à demanda do curso. Depois de abordar a questão da identidade em sala, de propor atividades com o propósito de desenvolver identidades sociais e de coletar uma amostragem de textos, os alunos foram questionados sobre a decisão de projetarem suas identidades nos textos, com o objetivo de descobrir se a compreensão da importância da identidade na redação acadêmica e a projeção dessa identidade nos textos facilitaria a escrita. Além disso, foi interessante avaliar se eles encontraram dificuldades de atender às exigências e convenções do texto em questão, ao estarem conscientes das possibilidades de construção de suas próprias identidades nesse mesmo texto.

ABSTRACT

The present article discusses how students in the advanced EAP (English as a foreign language) writing course at a private university in Mexico City become aware of choosing different identities in a written assignment, and how this decision can help them deal with the course requirements. After addressing the issue of identity in class and carrying out activities to develop social identities, and collecting samples of their writing, the students were questioned about their decision of projecting their identities in their papers in order to find out whether the understanding of the importance of identity in academic writing and its projection in their written essays would facilitate its writing. In addition, it was deemed interesting to learn about whether they found it easier to meet the demands and conventions of that particular essay by being aware of the possibilities of constructing their identities.

Texto completo do artigo disponível apenas em PDF.

Article full text available only in PDF format.

  • ATKINSON, D. L2 Writing in the post-process era. Introduction. Journal of Second Language Writing, Pergamon, v. 12, n. 1, p. 3-15, 2003.
  • CAMPS, D. Drawing on, adapting and recreating writing practices for their academic purposes: The case of six Mexican postgraduate students at four British universities. 360 f. Thesis (PhD in Linguistics) - Department of Linguistics and Modern English Language, Lancaster University, Lancaster, 2000.
  • CAMPS, D. Fatores que possam afetar a identidade como escritores de alunos mexicanos universitários que escrevem ensajos en ingles como segunda língua. In: SIMPÓSIO INTERNACIONAL SOBRE ANÁLISE DO DISCURSO, 2., 2002, Belo Horizonte. Paper presented at UMFG, 2002.
  • CLARK, R.; IVANIC, R. The politics of writing London: Routledge, 1997. 261p.
  • DAVIS, K.A. Qualitative theory and methods in applied linguistics research. TESOL Quarterly, TESOL, v. 29, n. 3, p. 427-453, 1995.
  • FAIRCLOUGH, N. Discourse and social change Cambridge: Polity Press, 1992. 259p.
  • GREENE, J. Knowledge accumulation. Three views on the nature and role of knowledge in social science. In: GUBA, E. (Ed.). Paradigm Dialog New Bury Park: Sage, 1990. p. 227-245.
  • GRABE, W.; KAPLAN, R. B. Theory and Practice of Writing. London: Longman, 1996. 487p.
  • HIRVELA, A.; BELCHER, D. Coming back to voice. The multiple voices and identities of mature multilingual writers. Journal of Second Language Writing, Pergamon, v. 10, n. 1/2, p. 83-106, 2001.
  • IVANIC, R. Writer and identity. The discoursal construction of identity in academic writing Amsterdam: John Benjamins, 1998. 374p.
  • IVANIC, R.; CAMPS, D. I am how I sound: Voice as self-representation in L2 writing. Journal of Second Language Writing, Pergamon, v. 10, n. 1/2, p. 3-33, 2001.
  • MATSUDA, P. Process and post-process: A discursive history. Journal of Second Language Writing, Pergamon, v. 12, n. 1, p. 65-83, 2003.
  • SCHWANDT, T. Constructivist, interpretivist approaches to human inquiry. In: DENZIN, N. K.; LINCOLN, Y. S. (Ed.). Handbook of qualitative research. Thousand Oaks: Sage, 1994. p. 118-137.
  • STARFIELD, S. "I am a second language English speaker": Negotiating writer identity and authority in Sociology One. Journal of Language, Identity, and Education, Erlbaum, v. 1, n. 2, p. 120-140, 2002.

Publication Dates

  • Publication in this collection
    23 May 2013
  • Date of issue
    2004
Faculdade de Letras - Universidade Federal de Minas Gerais Universidade Federal de Minas Gerais - Faculdade de Letras, Av. Antônio Carlos, 6627 4º. Andar/4036, 31270-901 Belo Horizonte/ MG/ Brasil, Tel.: (55 31) 3409-6044, Fax: (55 31) 3409-5120 - Belo Horizonte - MG - Brazil
E-mail: rblasecretaria@gmail.com