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Trans/Form/Ação, Volume: 42, Número: 4, Publicado: 2019
  • Límite de la téchne y virtud del diálogo según Platón Artigos

    Delorme, Cristián De Bravo

    Resumo em Espanhol:

    Resumen: El siguiente artículo parte reconociendo el carácter protector de la téchne y sus momentos constitutivos. De acuerdo a esta determinación es posible advertir el límite de la téchne a partir de la cuestión socrática de la virtud. La virtud, en la medida que no es un asunto análogo a los objetos de la téchne, precisa de un especial acceso. Desde la constatación del diálogo como el único modo de conocer la virtud, se pone de relieve su sentido comunitario y el carácter del examen socrático. En el diálogo socrático se anuncia, así, que la virtud no es nunca algo técnicamente clausurado ni epistémicamente conceptualizado, sino el mayor bien humano que se cumple en su aproximación a través del examen conjunto de la propia vida.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: This article starts by recognizing the protective nature of téchne and its development. It is thereby possible to understand the limits of téchne based on the Socratic question of virtue. Virtue, insofar as it is not a matter analogous to the objects of téchne, requires a special access. The communitarian sense and the character of the Socratic inquiry are made plain, given dialogue as the only way of knowing virtue. Socratic dialogue discloses that virtue is never technically closed or epistemically conceptualized, but that this greatest human good is fulfilled through the joint examination of life itself.
  • Testimony and intellectual virtues in Hume’s epistemology Artigos

    Espinosa, Ruth M.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen: En este artículo, considero algunas cuestiones relacionadas con la epistemología del testimonio de David Hume. El eje central será la acusación de reductivismo e individualismo de los estudiosos en contra de la opinión de Hume sobre la evidencia testimonial. Dicha acusación se basa en su tratamiento de los reportes sobre hechos milagrosos, presente en la sección X de su Investigación sobre el entendimiento humano. En primer lugar, se abordan los argumentos en contra de la posición de Hume y algunas respuestas en la literatura reciente, para luego ofrecer una interpretación alternativa con respecto a la forma en que debería articularse esa defensa. Mi estrategia está estrechamente relacionada con la noción de virtud de Hume y el papel que desempeña en su epistemología, principalmente como se presenta en su Tratado de la naturaleza humana. Finalmente, abordaré el problema relacionado con la forma en que debe entenderse correctamente la sección “Of miracles” de la Investigación, ya que varios malentendidos sobre la epistemología del testimonio de Hume emergen parcialmente del carácter particular y el objetivo de dicho ensayo.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: In this paper, I consider some issues concerning Hume’s epistemology of testimony. I’ll particularly focus on the accusation of reductivism and individualism brought by scholars against Hume’s view on testimonial evidence, based on the tenth section of his An enquiry concerning human understanding. I first explain the arguments against Hume’s position, and address some replies in the literature in order to offer an alternative interpretation concerning the way such a defense should go. My strategy is closely connected with Hume’s notion of virtue and the role it plays in his epistemology, mainly as presented in his A treatise of human nature. I address the problem of how the section “Of miracles” in the Enquiry must be properly understood, as several misunderstandings of Hume’s epistemology of testimony emerge partially from the particular character and aim of that section.
  • Sobre a relevância filosófica do argumento do milagre Artigos

    Souza, Edna Alves de

    Resumo em Português:

    Resumo: Neste artigo, argumentamos a favor de uma versão sofisticada do realismo científico, tendo como eixo norteador a análise do desempenho do que consideramos ser o seu elemento de defesa estratégico: o “argumento do milagre”. O realismo científico é a perspectiva comprometida com as nossas melhores teorias científicas, isto é, com a existência de entidades, processos, relações etc., observáveis ou inobserváveis, indispensáveis para explicar o seu sucesso empírico, em particular, com aqueles componentes das teorias que são cruciais para se alcançar novas previsões bem-sucedidas. O argumento do milagre é um tipo de abdução ou inferência da melhor explicação e se expressa na célebre formulação de Putnam (1975, p. 73): “O realismo científico é a única filosofia que não faz do sucesso da ciência um milagre.” Analisamos e rebatemos duas importantes modalidades de argumentação antirrealista: a indução pessimista e a circularidade viciosa da inferência da melhor explicação. Acreditamos estar justificados quanto à defesa da intuição básica do realismo científico, com o apoio de uma versão fortalecida e articulada do argumento do milagre, mediante as qualificações de novidade preditiva e fecundidade teórica: a ciência é bem-sucedida em explicar e prever fenômenos, inclusive novos, porque suas melhores teorias (maduras, não ad hoc, bem-sucedidas empírica e instrumentalmente, provedoras de previsões novas, fecundas etc.) são (parcial ou aproximadamente) verdadeiras e as entidades inobserváveis postuladas por essas teorias realmente existem. Concluímos que o argumento do milagre continua sendo basilar e estratégico na defesa do realismo científico.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: In this article, we argue in favor of a sophisticated version of scientific realism, based on an analysis of what we consider to be the strategic element of its defense: the “miracle argument”. Scientific realism is the perspective applicable to our best scientific theories; that is, it applies to entities, processes, and relationships, etc., whether observable or unobservable, which are indispensable for explaining the empirical success of theories, and it applies particularly to those components of the theories that are crucial to achieving new and successful forecasts. The miracle argument is a type of abduction or inference to the best explanation, and is expressed in the famous formulation of Putnam (1975, p. 73): “[Scientific] realism is the only philosophy that doesn’t make the success of the science a miracle.” We analyze and refute two important modes of antirealist argument: pessimistic induction and vicious circularity of inference to the best explanation. We believe that we are justified in defending the basic intuition of scientific realism, supported by a strengthened version of the miracle argument, together with the attributes of predictive novelty and theoretical fecundity. From this perspective, science succeeds in explaining and predicting phenomena, including new phenomena, because its best theories (mature, non-ad hoc, empirically and instrumentally successful, providing new and fertile predictions, etc.) are (partially or approximately) true, and the unobservable entities postulated by these theories actually exist. We conclude that the miracle argument continues to be basic and strategic in the defense of scientific realism.
  • La inevitabilidad de lo dicho Artigos

    García, Juan Carlos Aguirre

    Resumo em Espanhol:

    Resumen: El propósito de este artículo es exponer la tesis levinasiana de la inevitabilidad de lo dicho, teniendo como trasfondo algunas cuestiones epistemológicas que suscita. Para esto, se comienza presentando la contraposición que establece Levinas entre verdad del desvelamiento y verdad del testimonio, destacando sus diferencias más radicales. Posteriormente, teniendo la subjetividad como hilo conductor, se reconstruye el camino que relacionaría ambos tipos de verdad, mostrando cómo la tesis de la inevitabilidad de lo dicho adquiere relevancia en las discusiones epistemológicas. Finalmente, se concluye sugiriendo algunos aportes de esta reflexión para las consideraciones acerca de una racionalidad renovada.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: This paper discusses the Levinasian thesis of the inevitability of the Said, having as its background certain epistemological issues arising from that thesis. I begin by showing the contraposition between truth of disclosure and truth of testimony, as Levinas defines them, and point out the most radical differences between the two. I then reconstruct, with subjectivity as the connecting thread, a way of relating both kinds of truth, showing how the thesis on the inevitability of the Said is relevant to epistemological discussions. I conclude by suggesting some considerations with regard to a renewed rationality.
  • Archi-violencia: génesis de la violência de la génesis en la filosofia de Derrida Artigos

    Salvaterra, Valeria Campos

    Resumo em Espanhol:

    Resumen: El siguiente trabajo aborda la relación que tiene la violencia con el lenguaje y el discurso en la obra de Derrida, específicamente desde las nociones tempranas (1954-1967) de violencia originaria, archi-violencia y violencia trascendental, con el fin de abrir la perspectiva de su análisis hacia una reflexión desde el problema del origen del sentido y su despliegue textual.La cuestión de la violencia será enfocada en torno a dos aspectos de la obra de Derrida: 1) la tesis general sobre la economía en la que la violencia de origen está expuesta y se despliega, cuestión que desarrollaremos a partir de la relación teórica de Derrida con Lévi-Strauss; y 2) algunas notas más detalladas sobre la génesis del concepto de violencia, que es adoptado por Derrida en discusión directa con la tradición fenomenológica, especialmente con Husserl y Levinas. Todo, además, en el contexto de ciertas notas metodológicas sobre la herencia que no son periféricas, sino que permiten una aproximación más completa desde una idea de génesis de la violencia de la génesis.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: In this paper, I approach the concept of violence in connection with deconstruction as a condition of possibility of meaning. I track the genesis and structure of different formulations of the concept presented in the early works of Derrida (1954-1967), such as ‘original violence’, ‘transcendental violence’, and ‘archi-violence’. I present some key points on this topic emphasizing two features: 1) the overall thesis about the economy in which violence is exposed and developed, in dialogue with the ideas of Lévi-Strauss; and 2) some more detailed notes about the genesis of the concept of violence, which is adopted by Derrida in direct discussion with the phenomenological tradition, especially with Husserl and Levinas. Both subjects are also involved with certain methodological elements that I think cannot be avoided in Derrida’s philosophy, because they are integral to deconstruction itself. This will give us a full view of the problem of the idea of a genesis of the violence of genesis.
  • Sacrifício e individualidade: Lask leitor de Fichte Artigos

    Ferraguto, Federico

    Resumo em Português:

    Resumo: O artigo trata da relação entre individualidade e valor, na filosofia transcendental, a partir de uma análise da interpretação da filosofia de J. G. Fichte dada por Emil Lask, no livro publicado em 1903, Fichtes Idealismus und die Geschichte. O artigo visa a mostrar como a radicalização do transcendentalismo o orienta a um realismo não empírico, o qual impede ao transcendentalismo de realizar-se exclusivamente na forma da investigação autorreflexiva das estruturas da consciência e o traduz em uma valorização da práxis. Depois de uma descrição geral das perspectivas abertas pela filosofia laskiana e das razões para valorizar o Fichte-Buch de Lask (§ 2), serão esclarecidos os conteúdos e o contexto de amadurecimento da tese laskiana em relação a três interlocutores específicos: Windelband, Rickert e Liebmann (§§ 3-4). Por fim, serão avaliadas a solidez e a fecundidade de duas questões decisivas para o desenvolvimento do pensamento fichtiano: a relação entre filosofia e vida (§ 5) e aquela entre individualidade e sacrifício (§ 6).

    Resumo em Inglês:

    Abstract: This paper deals with the relationship between individuality and value in transcendental philosophy based on the analysis of J. G. Fichte’s philosophy by Emil Lask in his 1903 book, Fichtes Idealismus und die Geschichte. The paper aims to demonstrate how the radicalization of transcendentalism guides it toward a non-empirical realism. It also aims to show how this non-empirical realism prevents transcendentalism from realizing itself exclusively in the form of self-reflexive investigation of the structures of consciousness, and translates it into an appreciation of praxis. After a discussion of Lask’s philosophy in general and of Lask’s Fichte-Buch (§ 2), I explain the content and development of Lask’s thesis in relation to three specific authors: Windelband, Rickert, and Liebmann (§ 3-4). Finally, I analyze two questions that are crucial to the development of Fichtean thought: the relationship between philosophy and life (§ 5) and between individuality and sacrifice (§ 6).
  • Bento e Deleuze: contradança filosófica Artigos

    Pelbart, Peter Pál

    Resumo em Português:

    Resumo: Ao cruzar as trajetórias de Bento Prado Jr. e Gilles Deleuze, no tocante a Bergson, revelam-se coincidências inesperadas, entre as quais a dívida comum para com Sartre.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: Unexpected coincidences are revealed when considering Bento Prado Jr. and Gilles Deleuze’s readings of Bergson, especially if one considers their common debt to Sartre.
  • Como escolher um exemplo? De qualquer um para qualquer um Artigos

    Manzi, Ronaldo

    Resumo em Português:

    Resumo: Como escolher um exemplo? O que se passa como um simples dado pode ser o mais complexo: o critério de escolha. Alguns casos servem de exemplo e outros não. Por quê? O objetivo deste texto é tentar dar algum critério para esse tipo de escolha. O caminho escolhido para tal foi tomar um caso da psicopatologia freudiana: o caso Dora. Por que esse caso é considerado o exemplo de histeria? Para responder a essa questão, recorre-se ao pensamento de Agamben, principalmente quando se diferencia o exemplo da exceção; além de outros pensadores contemporâneos, recorre-se também a Foucault, quando este nos mostra o que seria o pensamento do exterior. O texto busca determinar por que o exemplo recai no caso de singularidade - algo que nem é particular e nem universal. Há um paradigma em dar um exemplo: nem todos valem. Por quê?

    Resumo em Inglês:

    Abstract: How to choose an example? What happens in dealing with simple data could in fact be the most complex of things: the criterion of choice. Some cases are examples and others are not. Why? The purpose of this text is to try to give some criteria for this sort of choice. The path chosen for this was to take a case of Freudian psychopathology: the case of Dora. Why is this case considered an example of hysteria? To answer this question, we recurr to Agamben’s ideas, especially his distinction between example and exception. Foucault’s “thought from outside” is also discussed, along with the ideas of other thinkers. The text seeks to determine why an example lies in a case of singularity - something that is neither particular nor universal. There is a paradigm in providing an example: not all are worthwhile. Why?
  • O Sócrates de Hannah Arendt Artigos

    Bach, Augusto; Orlandi, Juliano

    Resumo em Português:

    Resumo: Com o fito de compreender as noções de história e juízo político, este artigo pretende mostrar a peculiar interpretação que Hannah Arendt faz da mais conhecida e discutida personalidade filosófica: Sócrates. Assim como outras ideias, tais como a de banalidade do mal, a natureza do terror totalitário e de espaço público, sua estrita pintura do filósofo grego nos demanda a tarefa de discriminar a diferença entre pensamento e ação. Seria acaso o juízo a ponte entre as atividades de pensamento e da ação política? A preocupação, neste ensaio,é a de mostrar como Hannah Arendt estava procurando por um modo autêntico de filosofia política, cujo maior exemplo seria Sócrates. No mesmo sentido, também se debruça acerca do significado do juízo reflexionante, ideia bastante fecunda em sua obra que permanece ainda bastante alusiva.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: In order to understand Arendt’s conceptions of history and political judgment, this article discusses her peculiar interpretation of Socrates. As with her other ideas, such as the banality of evil, the nature of totalitarian terror, and the public space, her portrayal of the Greek philosopher demands that we discriminate between thinking and acting. Would judgment by chance be the bridge between the activities of thought and political action? My aim in this essay is to show how Arendt, from beginning of her work, was looking for an authentic mode of political life, the major example of which is Socrates. I also address what Arendt meant by her idea of a reflexive judgment, an idea that has proved enormously suggestive yet which remains elusive.
  • HAN, Byung-Chul. Sociedade do cansaço. Petrópolis: Vozes, 2015, 136 p. Resenha

    Regatieri, Ricardo Pagliuso
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