Acessibilidade / Reportar erro
Educação e Pesquisa, Volume: 26, Número: 2, Publicado: 2000
  • Editorial Editorial

    Aquino, Julio Groppa
  • Educação, ampliação da cidadania e participação Artigos

    Jacobi, Pedro Roberto

    Resumo em Português:

    Este artigo apresenta uma reflexão sobre educação e as possibilidades de ampliação da cidadania e da participação, considerando especialmente as condições em que está se construindo um espaço público no Brasil, assim como os alcances e limites do processo de consolidação de engenharias institucionais inovadoras na gestão da coisa pública. Os dados foram colhidos em pesquisa realizada em quatro municípios paulistas São Paulo, Santo André, Itu e Botucatu com a finalidade de examinar em que medida e de que forma se dá a participação na gestão da educação. Os resultados permitem avaliar as possibilidades e impossibilidades de viabilização de dinâmicas inovadoras na relação gestão local/população usuária. Dada a diversidade de formas de ação, foi possível analisar o papel dos diversos atores intervenientes, num contexto em que ainda convivem formas tradicionais de gestão e experiências inovadoras que começam a se legitimar aos olhos da população. O argumento que está no centro da reflexão sustenta que a participação encontra-se em estreita vinculação com o processo de descentralização e pode ser um mecanismo essencial para a democratização do poder público, além de constituir um espaço vital para o fortalecimento de uma cidadania ativa e para o processo de democratização da ação do Estado e das suas práticas institucionalizadoras. O tema articulador tem em vista a participação popular na gestão pública e as transformações qualitativas na relação Estado/Sociedade Civil, consideradas como referência de um ponto de inflexão e reforço das políticas públicas centradas na ampliação da cidadania ativa.

    Resumo em Inglês:

    This article presents a reflection on education and the possibilities of the expansion of citizenship and participation, taking into account the conditions under which a public space is being built in Brazil, the reach and limits of the consolidation process of innovative institutional engineering in public management. The empirical data were drawn from a research conducted in four cities in São Paulo State São Paulo, Santo André, Itu, and Botucatu with the purpose of examining to what extent and in which ways the participation in the management of education occurs. The results allow assessing the possibilities and impossibilities of implementing innovative dynamics in the relationship between local management and community. Given the diversity of forms of action, it was possible to analyze the role of the different agents in a context where traditional forms of management still coexist with innovative experiences that begin to gain legitimacy under the eyes of the population. The core argument of this reflection sustains that participation is closely linked to the process of decentralization, and it is an essential mechanism to the democratization of public authority. Besides, it constitutes a vital space for the strengthening of an active citizenship and the democratization process of the State action and its institutionalizing practices. The articulating theme has in view the public participation in public management and the qualitative changes in the State/Society relationship, regarded as the reference of a turning point and reinforcement of public policies centered on the expansion of active citizenship.
  • O Senhor Director: fragmentos de uma história de actores e práticas escolares em Portugal Artigos

    Carvalho, Luís Miguel

    Resumo em Português:

    Este artigo procura analisar a trajectória das orientações e das práticas de administração de um director de uma escola portuguesa, entre meados de 1950 e de 1970. Por meio dela igualmente se pretende aumentar a compreensão de um conjunto de circunstâncias, processos e significados que marcaram, nesse período, a própria trajectória do sistema educativo escolar em Portugal, particularmente a que diz respeito ao alargamento da escolaridade obrigatória e à unificação dos estudos pós-primários. O texto articula seis fragmentos de uma investigação de maior escala que tomou a forma de um estudo de caso histórico-organizacional, e na qual se concretizou a história de um grupo de professores de uma disciplina escolar. As narrativas que se apresentam resultam do recurso a fontes de evidência orais (entrevistas) e escritas (documentos oficiais, imprensa pedagógica, documentos pessoais de professores, documentos do arquivo do estabelecimento escolar). Os fragmentos que aqui se apresentam e que ganham unidade em torno da figura do director resultam também do uso de matrizes micropolíticas para a análise do quotidiano escolar, razão pela qual neles se enfatizam fenómenos ligados quer à coordenação quer à disputa ao redor de interesses ideológicos e materiais, bem como às estratégias empregues na ampliação ou defesa de margens de autonomia no controlo do trabalho de administração de estabelecimentos escolares. Sobressaem, por isso, os processos que guindaram uma escola e um director ao estatuto de singulares e modelos, no âmbito da rede escolar portuguesa de então.

    Resumo em Inglês:

    This work deals with the trajectory of the administrative orientations and practices of a Portuguese school headmaster between the mid 1950s and the mid 1970s. By doing that, a better understanding is sought for the circumstances, processes and meanings that characterized in that period the trajectory of the Portuguese school system itself, and particularly with respect to the expansion of mandatory schooling and to the unification of post-primary schooling. The text articulates six fragments from a larger investigation which took the shape of a historical-organizational case study in which the history of a group of teachers of a school discipline took form. The narratives presented result from the use of oral sources of information (interviews) and written ones (official documents, pedagogical press, teacher’s personal documents, school archives). The fragments presented here which acquire unity around the figure of the headmaster result also from the employment of micropolitical frameworks to the analysis of school everyday life. For this reason, phenomena related both to the coordination and to the disputes around ideological and material interests are highlighted, and so are the strategies engaged in the expansion or defense of autonomy limits in the control of the administrative work in schools. Stand out therefore the processes that elevated a school and its headmaster to the status of unique model within the Portuguese school network of that time.
  • Apresentação Em Foco: Ética E Educação

    Aquino, Julio Groppa; Araújo, Ulisses Ferreira
  • ¿Cómo hacer escuelas democráticas?

    Puig Rovira, Josep Ma

    Resumo em Espanhol:

    Para responder a la pregunta que titula el presente artículo, "¿Cómo hacer escuelas democráticas?", se ha llevado a cabo un rodeo que nos ha conducido, en primer lugar, a definir qué se entiende por escuela democrática, a ver cuáles son sus principales limitaciones y errores, y qué posibilidades le quedan todavía como instrumento educativo de transformación social. La escuela democrática se ha caracterizado como un espacio de participación que, sin embargo, muy a menudo ha producido desigualdad y discriminación. Pese a todo, las escuelas democráticas deben ser espacios de controversia y lucha en favor de la democracia. En segundo lugar, el artículo realiza un rápido recorrido por algunos de las principales tendencias y momentos de desarrollo de las escuelas democráticas. Luego, en su tramo final, el escrito propone un conjunto de dinamismos pedagógicos que han de ayudar a construir escuelas entendidas como comunidades democráticas. Dinamismos como los encuentros, la formación de pequeños grupos, la definición de espacios de diálogo y participación, y el diseño de prácticas de valor. Finalmente, el texto concluye con la presentación de una de las prácticas esenciales de las escuelas democráticas: las asambleas de clase. Además de presentar qué son las asambleas y cómo deben funcionar, se analiza su papel en tanto que instrumento de educación en valores y preparación para la ciudadanía.

    Resumo em Inglês:

    In order to answer the question in the title of this article, a journey was carried out, what made us, in first place, to define what is understood by democratic school, what are its main limitations and errors, and what are its possibilities as an instrument of social changes. The democratic school has distinguished itself as a locus of participation that has, however, frequently produced inequality and discrimination. In spite of that, democratic schools must be spaces for controversy and fight for democracy. In second place, the article makes a brief review of some of the main trends and moments of the development of democratic schools. Then, in its final part, the text proposes a set of pedagogical dynamics that should help to build schools as democratic communities. Dynamics such as meetings, the use of small groups, the definition of spaces for dialogue and participation, and the design of value practices. Finally, the author concludes describing one of the essential practices of democratic schools: classroom assembly. Apart from the description of these assemblies and how they are supposed to work, their role is also analyzed both as an instrument of values education and as a preparation for citizenship.
  • Psicologia moral e educação: para além de crianças "boazinhas" Em Foco: Ética E Educação

    Nucci, Larry

    Resumo em Português:

    As rápidas mudanças sociais têm pleiteado, nos EUA, o retorno do ensino de valores tradicionais por meio de programas de educação do caráter. Esses esforços visam fomentar virtudes que levam as crianças a se tornarem pessoas "boazinhas", educadas, respeitosas e que tratem os outros com justiça. Ainda que se concorde com esse propósito, dúvidas podem ser levantadas a respeito da suficiência dessa abordagem da socialização no que diz respeito ao desenvolvimento humano numa perspectiva moral crítica. Tal perspectiva é necessária para que uma pessoa possa avaliar, a partir de um ponto de vista moral, seus valores socialmente adquiridos. Na ausência de tal capacidade, não se pode evitar a reincidência da imoralidade entranhada no conjunto existente de normas sociais. Assim sendo, o autor discute pesquisas e teorias atuais sobre o desenvolvimento social infantil que oferecem uma base a partir da qual se possam construir programas educacionais para além da preparação das crianças com vistas ao enquadramento no status quo moral. Este trabalho indica que, em todas as fases do desenvolvimento, as concepções de moralidade são distintas daquelas oriundas de outros valores sociais e convenções não morais. Ao final, são oferecidas sugestões de como construir programas educacionais que levem em conta as complexas interações entre valores morais e não morais e que ultrapassem a mera doutrinação das crianças conforme os valores da sociedade, estimulando os alunos a empregarem seu conhecimento moral na avaliação de situações sociais e guiar seu comportamento a partir de um ponto de vista moral crítico.

    Resumo em Inglês:

    Rapid changes in society have led to calls within the United States for a return to the teaching of traditional values through programs of character education. These efforts are aimed at instilling virtues that will make children become "nice" people who are polite, respectful, and generally treat others fairly. Without objecting to the notion of raising "nice" children, questions can be raised as to whether this approach to socialization is sufficient to develop people with a critical moral perspective. Such a moral perspective is necessary to evaluate one’s socially acquired values from a moral point of view. In the absence of such a capacity, one cannot avoid recapitulating the immorality imbedded within the existing set of social norms. Therefore, this article discusses recent research and theory on children’s social development that provides a basis from which to construct educational programs that go beyond preparing children to fit within the moral status quo. This developmental research indicates that conceptions of morality are distinct at all points in development from those of other non-moral social values and conventions. On the basis of that work, suggestions are provided for how to construct educational programs that recognize the complex interactions among moral and non-moral values, and that go beyond merely inculcating children within the values of society, to foster students’ abilities to employ their moral knowledge to evaluate social situations and guide their behavior from a critical moral standpoint.
  • Escola, democracia e a construção de personalidades morais Em Foco: Ética E Educação

    Araújo, Ulisses F.

    Resumo em Português:

    Este artigo propõe-se a discutir as relações entre moralidade, democracia e educação na perspectiva do pensamento complexo, apontando caminhos e propostas para sua efetiva implementação no cotidiano educacional, com a convicção de que esse é um imperativo das novas demandas sociais para a escola contemporânea. Entendendo que um dos objetivos da educação é o da formação ética, o autor propõe ações intencionais para que a escola propicie aos sujeitos da educação os instrumentos necessários à construção de suas competências cognitivas, afetivas, culturais e orgânicas, dando-lhes condições de agir moralmente no mundo. Nesse sentido, são identificados e discutidos sete aspectos da realidade escolar que impedem ou contribuem para a democratização da escola e que devem ser compreendidos a partir do paradigma da complexidade: os conteúdos escolares, a metodologia das aulas, a natureza das relações interpessoais, os valores, a auto-estima e o auto-conhecimento dos membros da comunidade escolar, assim como os processos de gestão escolar.

    Resumo em Inglês:

    This article intends to discuss the relationship between morality, democracy and education within the perspective of the complex thinking, pointing to paths and proposals for its effective implementation in the educational routine, under the conviction that this is an imperative of the new social demands presented to the contemporary schooling. Understanding that one of the purposes of education is the ethical development, the author proposes intentional actions such that through them the school practices can offer to the subjects of education the necessary tools to build their cognitive, affective, cultural, and organic competence, thereby enabling them to act morally in the world. To that effect, seven aspects of school reality that hamper or contribute to school democratization are identified and discussed, which must be understood from the paradigm of complexity: school contents, classroom methodology, the nature of interpersonal relationships, the values, self-esteem and self-knowledge of the school community, as well as the school management processes.
  • Para um estudo psicológico das virtudes morais Em Foco: Ética E Educação

    La Taille, Yves de

    Resumo em Português:

    O propósito deste artigo é defender a importância de estudos psicológicos das virtudes morais (como generosidade, coragem, humildade, fidelidade etc.). Tal defesa é realizada de várias formas. Do ponto de vista filosófico, o tema das virtudes não somente é clássico (Ver Aristóteles, por exemplo) como tem sido rediscutido por autores contemporâneos descontentes com as limitações da ética moderna, em geral baseada no conceito de direito. Do ponto de vista psicológico, o autor defende a idéia segundo a qual as virtudes morais não somente participam da gênese da moralidade, como representam traços de caráter essenciais à coesão da personalidade moral. Tal perspectiva está, de certa forma, anunciada na obra de Piaget sobre o juízo moral, como em autores outros como Tugendhat. Ela está também presente nos estudos sobre a relação entre o sentimento de vergonha e a ética. Finalmente, aponta-se que, no que se refere à educação moral, as virtudes podem representar um tema rico e sugestivo para a reflexão das crianças e adolescentes.

    Resumo em Inglês:

    The purpose of this article is to advocate the importance of psychological studies of the moral virtues (such as generosity, courage, modesty, faithfulness, etc.). This argument is proposed by several ways. From the philosophical viewpoint, the theme of virtues is not only classical (see Aristotle, for example), but has been revisited by contemporary authors dissatisfied with the limitations of modern ethics, largely based on the concept of rights. From the psychological point of view, the author defends the idea that moral virtues not only participate in the genesis of morality, but also represent essential features of character to the cohesion of the moral personality. Such perspective is, to some extent, announced in Piaget’s work about moral judgement, as well as by other authors such as Tugendhat. The same perspective is also presented in studies on the relationship between ethics and the feeling of shame. Finally, it is remarked that, in what concerns moral education, the virtues can be a rich and suggestive topic for reflection by children and adolescents.
  • Nuevas perspectivas sobre el razonamiento moral

    Sastre Vilarrasa, Genoveva; Moreno Marimon, Montserrat

    Resumo em Espanhol:

    En los trabajos de Carol Gilligan aparece la ética del cuidad y la responsabilidad que tiene en cuenta los aspectos diferenciales y las necesidades particulares de las personas. Esta ética se contrapone a la de la justicia descrita por Kholberg, cuyas características son el principio de igualdad y la no consideración de las características específicas de cada ser humano. Ambas éticas parecen, sin embargo, complementarias. El trabajo que se presenta incluye ambos enfoques éticos, en una situación experimental en la cual se pide a sujetos de diferentes edades (desde los 6 años hasta los 21) que tomen decisiones que implican optar por uno u otro de estos dos enfoques o integrar ambos. El tratamiento de los datos se realiza analizando los modelos organizadores que aparecen, lo cual permite diferenciar los elementos de la situación que resultan más destacables para los sujetos de cada edad, el significado que atribuyen a cada uno de ellos, la forma como los organizan para conferir un sentido al conjunto y las implicaciones que hacen derivar de todo ello. El estudio de la evolución de los modelos organizadores en las diferentes edades muestra que la evolución de las concepciones éticas está lejos de ser lineal. Ello conduce a plantearnos el análisis de los procesos de construcción de la ética, mediante modelos teóricos que contemplen la complejidad y al abandono de modelos lineales incapaces de describir los fenómenos observados.

    Resumo em Inglês:

    The works of Carol Gilligan introduce the ethics of care and responsibility that takes into account the differing aspects and particular needs of people. Such ethics is opposed to those of the justice described by Kholberg whose characteristics are the principle of equality and the disregard for each human being’s specific features. Both ethics are, however, complementary. The work that is presented here includes both ethical approaches, in an experimental situation in which it was requested that subjects of different ages (from 6 up to 21 years old) took decisions that implied to choose for one or another of these two approaches or to integrate both. The treatment of the data was carried out analyzing the organizing models that appear, which allowed identifying the elements of the situation that were more prominent for the subjects of each age, the meaning that they attributed to each one of those elements, the manner according to they organized them in order to confer a meaning to the set of elements, and the implications that were derived of the whole experiment. The study of the evolution of organizing models at different ages shows that the evolution of the ethical conceptions is far from linear. It leads to thinking about the analysis of the processes of ethics construction by means of theoretical models that contemplate the complexity and the abandonment of linear models that are unable to describe the observed phenomena.
  • Cognição, afetividade e moralidade Em Foco: Ética E Educação

    Araújo, Valéria Amorim Arantes de

    Resumo em Português:

    O presente trabalho fundamenta-se em algumas tendências atuais no campo da Psicologia Moral, que buscam compreender a natureza dos juízos e das ações morais, incorporando o papel da afetividade em tais processos. Para atender esse objetivo, são apresentados alguns trabalhos recentes bem como os dados relativos a uma investigação, na qual se buscou identificar e analisar as possíveis relações entre os estados emocionais, os raciocínios morais e a organização do pensamento dos sujeitos quando solicitados a resolverem conflitos de natureza moral. Dentre seus resultados, foi encontrada uma forte relação entre o estado emocional dos sujeitos e a forma como organizavam seu raciocínio. A partir das novas contribuições teóricas que vêm surgindo recentemente neste campo de estudos, discute-se a necessidade de se pesquisar como a educação moral pode ser pautada em parâmetros distintos daqueles relacionados ao desenvolvimento e à construção da capacidade racional da justiça. Sem negar a importância de tal construção, defende-se o princípio de que a educação deve preocupar-se também com a construção e organização da dimensão afetiva do psiquismo, buscando a formação de personalidades morais que integrem em seus juízos e suas ações, ao mesmo tempo, os interesses pessoais e coletivos.

    Resumo em Inglês:

    This work is based on current trends in the field of moral psychology which seek to understand the nature of moral judgments and actions, incorporating the role played by affectivity in such processes. To that effect, some recent works and the data related to a research are presented, in which possible relationships were looked for between emotional states, moral reasoning and the organization of the subject’s thoughts when asked to resolve conflicts of moral nature. Among the results, a strong relationship was found between the emotional state of the subjects and the way according to which they organized their reasoning. Drawing from recent theoretical contributions to this field of study, it is discussed how moral education can be built upon parameters others than those related to the development and the construction of rational ability for justice. Without denying the importance of such construction, it is advocated that education should also concern the construction and organization of the affective dimension of the psyche, seeking the development of moral personalities that integrate, at the same time, personal and collective interests in their judgments and actions.
  • Fazeres ordinários da classe: uma aposta para a pesquisa e para a formação Tradução

    Chartier, Anne-Marie
Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo Av. da Universidade, 308 - Biblioteca, 1º andar 05508-040 - São Paulo SP Brasil, Tel./Fax.: (55 11) 30913520 - São Paulo - SP - Brazil
E-mail: revedu@usp.br