Cadernos CEDES, Volume: 42, Issue: 116, Published: 2022
  • ART AND TEACHING IN PLURAL SPACES Apresentação

    Reily, Lucia; Simão, Selma Machado
  • THE HOME AND THE CITY AS PLURAL SPACES FOR ENCOUNTERS WITH ART Artigos | Arte E Ensino Em Espaços Plurais

    Martins, Mirian Celeste

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Encontrar a arte nas casas e nas cidades, às vezes escondida ou não percebida, como espaço e lugar da cultura, da vida é o foco de questões que são refletidas a partir de duas ações poéticas vividas com estudantes do curso de Pedagogia e com crianças a partir de uma pesquisa sob minha orientação. A a/r/tografia — unindo o artista criador (a), a pesquisadora (r) e a professora (t) — se faz metodologia apropriada para mergulhos conceituais, poéticos e em ação, na intrínseca relação entre práticas, fundamentos teóricos, a linguagem da fotografia para além do registro e as ações mediadoras.

    Abstract in English:

    ABSTRACT Finding art that is sometimes hidden or not perceived in homes and in cities as a space and place of culture, of life—that is the focus of issues reflected in two poetic actions experienced by Pedagogy students and children as part of research under my guidance. A/r/tography—bringing together the artist creator (a), the researcher (r) and the teacher (t)—is an appropriate methodology for conceptual dives, that are poetic and in action, in the intrinsic relation between practices and theoretical foundations.
  • ART STUDENT PREPARATION FOR WORKING IN PLURAL CONTEXTS Artigos | Arte E Ensino Em Espaços Plurais

    Pizza, Dulcinéia Galliano

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Este texto apresenta resultados de um estudo documental sobre relatórios da prática de alunos da Licenciatura em Artes Visuais, com relatos de experiência que fundamentam escolhas metodológicas, em um espaço socializado sobre a diversidade de campos de atuação para o professor de arte, promovendo um campo reflexivo sobre decisões pedagógicas, evidenciando possibilidades de leitura dos contextos sociais em espaços de ensino não formais, atendendo um público diverso e hetorogêneo.

    Abstract in English:

    ABSTRACT This text presents the results of a documentary study on practicum reports of undergraduate Art Education students. The reports of the experiences reveal their methodological choices in the socialized space in which they share their views on the diversity of practicum fields for art teaching. This coming together promoted an area for reflection about their pedagogical decisions, as evidence of ways to broaden the analysis of social contexts in nonformal art teaching places, in order to consider a heterogeneous public.
  • SUSTAINABILITY AND FASHION IN TEACHING THE VISUAL ARTS Artigos | Arte E Ensino Em Espaços Plurais

    Garcia, Leandro Alves; Miranda, Atena Pontes de; Costa, Robson Xavier da

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Este trabalho analisou a experiência com arte e moda na educação em artes visuais, desenvolvida em escola pública do nordeste brasileiro. Utilizou-se a abordagem metodológica de projetos pedagógicos em artes visuais, aplicando doze aulas teórico-práticas, criando experiências com arte têxtil a partir da reutilização de sacolas plásticas para a confecção de vestimentas utilizando as técnicas de moulage e crochê. As atividades levaram os estudantes a refletirem sobre o papel social da arte na moda e sua contribuição pessoal para a sustentabilidade a partir da customização de resíduos sólidos.

    Abstract in English:

    ABSTRACT This paper analyzed the experience with art and fashion in visual arts education, developed in a public school in northeastern Brazil. The methodological approach of pedagogical projects in visual arts was used, applying twelve theoretical and practical classes, creating experiences with textile art from the reuse of plastic bags for the making of garments using the techniques of moulage and crochet. The activities led the students to reflect about the social role of art in fashion and their personal contribution to sustainability through the customization of solid residues.
  • ART TEACHING IN AN INDIGENOUS VILLAGE AND SCHOOL: TRADITIONAL KNOWLEDGE AND CONTEMPORARY KNOWLEDGE Artigos | Arte E Ensino Em Espaços Plurais

    Kuĩ, Rasu Inu Bake Huni; Araujo, Hanna Talita Gonçalves Pereira de

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO O ensino da arte faz parte do currículo das escolas indígenas brasileiras, mas o indígena tem sua própria forma de ensinar e aprender arte na aldeia, sem precisar de livros ou de outro material didático convencional, pois a arte está presente em seu dia a dia, uma vez que todo indígena é artista. Este artigo apresenta os modos de ensinar e aprender arte considerando os conhecimentos tradicionais do povo Huni Kuĩ da Terra Indígena Kaxinawá de Nova Olinda. Será enfatizado como os indígenas ensinam arte dentro e fora da escola, nas aldeias dessa terra, sob o ponto de vista do professor indígena.

    Abstract in English:

    ABSTRACT Art teaching is part of the curriculum of Brazilian indigenous schools, but the indigenous people have their own way of teaching and learning art in the village, without needing books or other conventional teaching materials, because art is present in their daily lives. This article presents the ways of teaching and learning art considering the traditional knowledge of the Huni Kuĩ people of the Kaxinawá Indigenous Land of Nova Olinda. It will emphasize how the indigenous people teach art inside and outside of school, in the villages of this land, from the indigenous teacher’s point of view.
  • NONFORMAL EDUCATION, ART TEACHING AND THE COMMUNITY: EXPERIENCES FOCUSED ON ROOTEDNESS Artigos | Arte E Ensino Em Espaços Plurais

    Simão, Selma Machado

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Este artigo discute instâncias voltadas ao ensino de arte na educação não formal objetivadas a colaborar com o reconhecimento e o pertencimento do espaço educativo e com a formação voltada à cidadania e ao desenvolvimento das dimensões sociopolíticas dos educandos. Escolheu-se como lócus de pesquisa o espaço de educação não formal Projeto Gente Nova (PROGEN), organização da sociedade civil, situado em Campinas, São Paulo. Os dados obtidos corroboram a valorização do ensino de arte como opção facilitadora da criação e do fortalecimento de vínculos afetivos positivos familiares e comunitários.

    Abstract in English:

    ABSTRACT This article discusses art teaching in nonformal education, aiming to contribute to issues of recognition and belonging in educational spaces. It also addresses education for citizenship and student development along sociopolitical dimensions. The chosen research locus is the Projeto Gente Nova (PROGEN), a civil society organization, a nonformal educational initiative located in Campinas, São Paulo. The data that was collected corroborated the recognition of art teaching as a facilitating option for creating and strengthening positive emotional family and community ties.
  • EDUCACIONAL ACTION IN CULTURAL SPACES: SOCIO-HISTORICAL PERSPECTIVES IN DEBATE Artigos | Arte E Ensino Em Espaços Plurais

    Silva, Maria Cristina da Rosa Fonseca da; Anversa, Priscila

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO O texto visa problematizar as categorias aprendizagem e mediação no tocante ao acesso de pessoas com deficiência nos espaços culturais. O objetivo é desvelar a especificidade da aprendizagem na formação artística e estética, versando também sobre arte, atividade e acessibilidade a partir dos fundamentos da Psicologia Histórico-Cultural e Pedagogia Histórico-Crítica. A abordagem metodológica parte da análise de estudos bibliográficos e de relatos dos encontros do projeto Família no Museu entre 2012 e 2019, evidenciando a necessidade de ampliação de programas e de estudos na área.

    Abstract in English:

    ABSTRACT The paper proposes problematizing learning and mediation categories referring to people with disabilities in cultural locations, and aims to uncover the specificity related to learning during artistic and aesthetic development, while also discussing art, activity and accessibility from the perspective of Historical-Cultural and Historical-Critical Pedagogy. The methodological approach emerges from the analysis of bibliographical studies and reports from meetings of the Família no Museu project that took place between 2012–2019, revealing the need broadenthe programs and studies in this field.
  • ACCESSIBILITY SERVICES FOR PERSONS WITH INTELLECTUAL DISABILITIES: THE EXPERIENCE OF MUSEUM EDUCATORS Artigos | Arte E Ensino Em Espaços Plurais

    Brigatto, Agda Cristina

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Este artigo apresenta um estudo sobre os serviços de acessibilidade museal voltados para adultos com deficiência intelectual na Pinacoteca do Estado e no Museu de Arte Moderna de São Paulo (MAM–SP). Buscamos saber quais serviços são oferecidos a essa clientela. A partir da análise do que esses visitantes levam do museu e deixam ali, também investigamos, do ponto de vista dos educadores, como a presença desse grupo impacta no discurso a favor da diversidade, ajudando a desconstruir estigmas atribuídos à pessoa com deficiência intelectual.

    Abstract in English:

    ABSTRACT This article presents a study on accessibility services for adults with intellectual disabilities in two art museums—the Pinacoteca do Estado and the Museu de Arte Moderna de São Paulo (MAM–SP). We researched the various services that are designed with this audience in mind. By looking at what these visitors take from the museum and leave there, we also analyzed, from the educators’ point of view, how the presence of this group impacts on the museum discourse in favor of diversity, helping to deconstruct social stigmas associated with people with intellectual disabilities.
  • A RING WITH MAGICAL POWERS: DUTCH ARTISTS WITH INTELLECTUAL DISABILITIES JOIN THE FASHION PROJECT OUTSIDERWEAR Articles | Art And Teaching In Plural Spaces

    Vogelaar, Josien

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Este artigo apresenta um projeto de colaboração realizado com estes artistas outsiders e um grupo de criativos jovens holandeses. O projeto iniciado pelo empresário cultural Jan Hoek consiste na criação da marca de moda Outsiderwear, na qual jovens criativos, em sua maioria estilistas de moda, foram combinados com artistas dos Outsider Art Studios em Amsterdã; trabalhando juntos, a dupla desenvolveu uma coleção. A ideia era estabelecer uma colaboração estrutural entre criativos profissionais e artistas outsiders. Os dados são apresentados utilizando entrevistas para a construção de um estudo de caso.

    Abstract in English:

    ABSTRACT This article presents a collaborative project carried out with these outsider artists and a group of young Dutch creatives. The project initiated by the cultural entrepreneur Jan Hoek consists of creating a fashion label Outsiderwear, in which young creatives, mostly fashion designers, were matched with outsider artists from Outsider Art Studios in Amsterdam; working together, the pair developed a collection. The idea was to establish a structural collaboration between professional creatives and outsider artists. Data is presented using interviews in order to construct a case study.
  • LEAFLETS TO READ THE WORLD: CORDEL AS MEDIATORS OF EDUCATIONAL PROCESSES WITH ART Artigos | Arte E Ensino Em Espaços Plurais

    Pizzignacco, Milla Maués Pelúcio

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Neste artigo é desenvolvida uma reflexão sobre as práticas de alfabetização, textual e visual, fomentadas pelo cordel em meados do século XX. Para tal, são cotejadas as dinâmicas de ensino/aprendizagem das rodas de leitura de folhetos com as dos “círculos de cultura” da proposta pedagógica de Paulo Freire. Considerando os impressos populares como propulsores do “direito à literatura e à xilogravura”, coloca em relevo a experiência da Lira Nordestina na mediação de processos educativos com artes e na manutenção do acesso à fruição e à produção estética.

    Abstract in English:

    ABSTRACT This article develops a reflection on the literacy practices, textual and visual, fostered by cordel in the mid-twentieth century. For this purpose, the teaching/learning dynamics of the booklet reading wheels are compared to the “circles of culture” of Paulo Freire’s pedagogical proposal. Considering popular prints as propellants of the “right to literature and woodcuts”, it highlights the experience of Lira Nordestina in the mediation of educational processes with arts and in maintaining access to aesthetic fruition and production.
  • ART CLASSES IN THE TEREZÍN CAMP AND FRIEDL DICKER-BRANDEIS’ TEACHING PRACTICES Artigos | Arte E Ensino Em Espaços Plurais

    Reily, Lucia

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO O presente texto apresenta um estudo documental sobre a atuação da austríaca Friedl Dicker-Brandeis, artista plástica e professora de arte encarcerada em Terezín, um campo de concentração montado pelo regime nazista perto de Praga. Contextualiza o campo como pano de fundo e discute o ensaio deixado pela professora sobre os seus objetivos e modos de pensar o ensino de arte para que possamos compreender como emergiu, em meio aos escombros de vida, um espaço de criação artística para crianças e adolescentes.

    Abstract in English:

    ABSTRACT This paper presents a documentary study on the work of Friedl Dicker-Brandeis, an Austrian visual artist and art teacher imprisoned in Terezín, a concentration camp set up near Prague by the Nazi regime. As a backdrop, we present contextual information on the camp and then discuss the handwritten essay left by the teacher on her objectives and how she conceptualized and carried out her art teaching in the camp. Addressing this historical initiative helps us understand how an important space of artistic creation for children and adolescents could emerge amid such devastation.
  • CHILDREN’S DRAWINGS Discurso | Arte E Ensino Em Espaços Plurais

    Brandeis, Friederike
CEDES - Centro de Estudos Educação e Sociedade Caixa Postal 6022 - Unicamp, 13084-971 Campinas SP - Brazil, Tel. / Fax: (55 19) 3289 - 1598 / 7539 - Campinas - SP - Brazil
E-mail: revistas.cedes@linceu.com.br