Acessibilidade / Reportar erro

Percepção viso-motora de escolares com Transtorno do Déficit de Atenção com Hiperatividade

Visual-motor perception in students with Attention Deficit with Hyperactivity Disorder

Resumos

OBJETIVO: Caracterizar e comparar as habilidades de percepção viso-motoras de escolares com Transtorno do Déficit de Atenção com Hiperatividade (TDAH) com escolares com bom desempenho acadêmico. MÉTODOS: Participaram deste estudo 40 escolares na faixa etária de 7 anos a 10 anos e 8 meses, do 2º ao 5º ano do Ensino Fundamental de escolas públicas, divididos em GI (20 escolares com diagnóstico interdisciplinar de TDAH) do gênero masculino (100%) e GII (20 escolares com bom desempenho escolar), pareados com o GI em idade, escolaridade e gênero. Os escolares foram submetidos ao Teste Evolutivo de Percepção Visual (DTVP-2). RESULTADOS: Os escolares de GI apresentaram desempenho inferior na função de posição no espaço e closura visual (motricidade reduzida) e equivalente de idade inferior para percepção de motricidade reduzida em relação ao GII. CONCLUSÃO: As dificuldades em percepção viso-motora apresentadas pelos escolares de GI podem ser atribuídas não a um déficit primário, mas a um fenômeno secundário à desatenção que interfere de forma direta em seu desempenho de percepção viso-motora.

Transtorno do déficit de atenção com hiperatividade; Percepção visual; Destreza motora; Avaliação; Educação


PURPOSE: The aim of this study was to characterize and to compare the visual-motor perception of students with Attention Deficit with Hyperactivity Disorder (ADHD) with students with good academic performance. METHODS: Forty students from 2nd to 5th grades of an elementary public school, male gender (100%), aged between 7 and 10 years and 8 months old participated, divided into: GI (20 students with ADHD) and GII (20 students with good academic performance), paired according to age, schooling and gender with GI. The students were submitted to Developmental Test of Visual Perception (DTVP-2). RESULTS: The students of GI presented low performance in spatial position and visual closure (reduced motor) and inferior age equivalent in reduced motor perception, when compared to GII. CONCLUSION: The difficulties in visual-motor perception presented by students of GI cannot be attributed to a primary deficit, but to a secondary phenomenon of inattention that interferes directly in their visual-motor performance.

Attention deficit disorder with hyperactivity; Visual perception Motor skills; Evaluation; Education


  • 1
    Brown T, Rodger S. Validity of the Developmental Test of Visual-Motor Integration Supplemental Developmental Test of Visual Perception. Percept Mot Skills. 2008;106(3):659-78.
  • 2
    Brown T, Unsworth C, Lyons C. Factor structure of four visual-motor instruments commonly used to evaluate school-age children. Am J Occup Ther. 2009;63(6):710-23.
  • 3
    Feder KP, Majnemer A. Handwriting development, competency, and intervention. Dev Med Child Neurol. 2007;49(4):312-7.
  • 4
    Rosenblum S, Aloni T, Josman N. Relationships between handwriting performance and organizational abilities among children with and without dysgraphia: a preliminary study. Res Dev Disabil. 2010;31(2):502-9.
  • 5
    Miller AD, Goodale MA. Two visual systems re-viewed. Neuropsychologia. 2008;46(3):774-85.
  • 6
    Huberle E, Driver J, Karnath HO. Retinal versus physical stimulus size as determinants of visual perception in simultanagnosia. Neuropsychologia. 2010;48(6):1677-82.
  • 7
    Qiu J, Li H, Liu Q, Zhang Q. Brain mechanisms underlying visual perception and visual mental imagery of Chinese pseudo-characters: an event-related potential study. Brain Res. 2007;1184:202-9.
  • 8
    Khayat PS, Pooresmaeili A, Roelfsema PR. Time Course of Attentional Modulation in the Frontal Eye Field During Curve Tracing. J Neurophysiol. 2009;101(4):1813-22.
  • 9
    Wardak C, Denève S, Ben Hamed S. Focused visual attention distorts distance perception away from the attentional locus. Neuropsychologia. 2011;49(3):535-45.
  • 10
    Rosemblum S. Development, reliability, and validity of the Handwriting Proficiency Screening Questionnaire (HPSQ). Am J Occup Ther. 2008;62(3):298-307.
  • 11
    Loh PR, Piek JP, Barrett NC. Comorbid ADHD and DCD: examining cognitive functions using the WISC-IV. Res Dev Disabil. 2011;32(4):1260-9.
  • 12
    Siqueira CM, Gurgel-Giannetti J. Poor school performance: an updated review. Rev Assoc Med Bras. 2011;57(1):78-87.
  • 13
    Okuda PMM, Lourencetti MD, Santos LCA, Padula NAMR, Capellini SA. Coordenação motora fina de escolares com dislexia e transtorno do déficit de atenção e hiperatividade. Rev. CEFAC. 2011;13(5):876-85.
  • 14
    Crawford SG, Dewey D. Co-occurring disorders: a possible key to visual perceptual deficits in children with developmental coordination disorder? Hum Mov Sci. 2008;27(1):154-69.
  • 15
    Henríquez-Henríquez M, Zamorano-Mendieta F, Rothhammer-Engel F, Aboitiz F. Modelos neurocognitivos para el trastorno por déficit de atención/hiperactividad y sus implicaciones en el reconocimiento de endofenotipos. Rev Neurol. 2010;50(2):109-16.
  • 16
    Fliers E, Rommelse N, Vermeulen SHHM, Altink M, Buschgens CJM, Faraone SV, et al. Motor coordination problems in children and adolescents with ADHD rated by parents and teachers: effects of age and gender. J Neural Transm. 2008;115:211-20.
  • 17
    Oliveira CG, Albuquerque PB. Diversidade de resultados no estudo do Transtorno de Déficit de Atenção e Hiperatividade. Psicol. Teor Pesqui. 2009;25(1):93-102.
  • 18
    Racine MB, Shevell M, Snider L. Handwriting in children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD). J Child Neurol. 2008;23(4):399-406.
  • 19
    Vidarte JA, Ezquerro M, Giráldez MA. Perfil psicomotor de niños de 5 a 12 años diagnosticados clínicamente de trastorno por déficit de atención/hiperactividad en Colombia. Rev neurol. 2009;49(2):69-75.
  • 20
    Ratzon NZ, Lahav O, Cohen-Hamsi S, Metzger Y, Efraim D, Bart O. Comparing different short-term service delivery methods of visual-motor treatment for first grade students in mainstream schools. Res Dev Disabil. 2009;30(6):1168-76.
  • 21
    Toniolo CS, Santos LCA, Lourenceti MD, Padula NAMR, Capellini SA. Caracterização do desempenho motor em escolares com Transtorno do Déficit de Atenção com Hiperatividade. Rev Psicopedagogia. 2009;26(79):33-40.
  • 22
    FEE: Fundação de Economia e Estatística [Internet]. Índice de Desenvolvimento Socioeconômico (IDESE) [Acesso em: 2013 Ago 06]. Disponível em: http://www.fee.tche.br/sitefee/pt/content/estatisticas/pg_idese.php
  • 23
    APA: Associação Americana de Psiquiatria. Manual diagnóstico estatístico de transtornos mentais (DSM-IV-TR). Porto Alegre: Artes Médicas; 2002.
  • 24
    Hammil DD, Pearson NA, Voress JK. Teste evolutivo de percepção visual. 2ª ed. Ferreira MC, tradutora. Rio de Janeiro: Entreletras; 2001.
  • 25
    Pinheiro FH, Lourenceti MD, Santos LCA. Transtorno do déficit de atenção e hiperatividade: critérios diagnósticos. In: Capellini AS, Germano GD, Cunha VLO. Transtornos de aprendizagem e transtornos da atenção (da avaliação à intervenção). São José dos Campos: Pulso Editorial; 2010. p. 91-103.
  • 26
    Racine MB, Majnemer A, Shevell M, Snider L. Handwriting performance in children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD). J Child Neurol. 2008;23(4):399-406.
  • 27
    James KH, Gauthier I. When writing impairs reading: letter perception's susceptibility to motor interference. J Exp Psychol Gen. 2009;138(3):416-31.
  • 28
    Kushki A, Schwellnus H, Ilyas F, Chau T. Changes in kinetics and kinematics of handwriting during a prolonged writing task in children with and without dysgraphia. Res Dev Disabil. 2011;32(3):1058-64.
  • 29
    Falk TH, Tam C, Schellnus H, Chau T. On the development of a computer-based handwriting assessment tool to objectively quantify handwriting proficiency in children. Comput Methods Programs Biomed. 2011;104(3):e102-11.
  • 30
    Stray LL, Stray T, Iversen S, Ruud A, Ellertsen B, Tønnessen FE. The Motor Function Neurological Assessment (MFNU) as an indicator of motor function problems in boys with ADHD. Behav Brain Funct. 2009;5:22.

Datas de Publicação

  • Publicação nesta coleção
    25 Set 2013
  • Data do Fascículo
    2013

Histórico

  • Recebido
    05 Dez 2011
  • Aceito
    05 Ago 2013
Sociedade Brasileira de Fonoaudiologia Al. Jaú, 684, 7º andar, 01420-002 São Paulo - SP Brasil, Tel./Fax 55 11 - 3873-4211 - São Paulo - SP - Brazil
E-mail: revista@codas.org.br