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DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada, Volume: 37, Número: 3, Publicado: 2021
  • Estudios de la escritura na educação superior: a multilingual presentation Apresentação

    Macedo, Célia; Navarro, Federico; Vian Jr., Orlando; Ferreira, Marília M.
  • Propuestas de enseñanza de la lectura y la escritura con base en la Lingüística Sistémico-Funcional: contextos anglófono e hispanohablante Artículos

    Fernández, Juana María Blanco; Moyano, Estela Inés

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN El presente trabajo de retrospectiva se propone sistematizar y contrastar las principales características de los modelos de enseñanza de la lectura y la escritura en el marco de la lingüística sistémico-funcional y la pedagogía de géneros. Se toman, por un lado, los modelos implementados durante fines de la década del ’70 y durante los ’80 en el contexto escolar anglófono y se muestra cómo estos evolucionaron en las dos décadas siguientes hasta llegar a propuestas más recientes. Asimismo, se abordan los modelos que a partir de ellos se diseñaron en el contexto universitario hispanohablante desde la década del ‘00 hasta la actualidad. Finalmente, se establece comparación entre los modelos de los diferentes contextos, teniendo en cuenta cuatro aspectos: el foco en el género, el papel del metalenguaje, el peso de la lectura y la escritura y la naturaleza de la evaluación que se aplica en cada uno de ellos.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT This paper presents a retrospective view in order to systemathise and contrast the main characteristics of the genre-based literacy programs designed in the frame of systemic functional linguistics. The programs initiated during the end of the ‘70s and during the ‘80s in the context of English-speaking school contexts are described, as well as their evolution during the two next decades up to the more recent versions. The paper also approaches the models adapted for Spanish-speaking university contexts from the ‘00s to these days. The English models are compared between them and the same procedure is applied to the Spanish models. The aspects taken into account in these comparisons are the genre focus, the role of metalanguage, the accent in reading or writing and the kind of evaluation they apply.
  • Tomada de postura: relatando verbos em citações em teses de graduação em inglês Articles

    Olmos-Lopez, Pamela

    Resumo em Português:

    RESUMO Os escritores L2 tendem a ter dificuldades em usar verbos de relato (Bloch, 2010) porque a escolha do verbo de relato requer algumas considerações: a postura do autor cujas afirmações estão sendo relatadas, a postura do escritor e a interpretação do escritor (Thompson e Ye, 1991). Este artigo explora a tomada de posição ao relatar verbos no contexto de citações em teses de graduação escritas por estudantes mexicanos em inglês como língua estrangeira. O corpus consiste em trinta teses de graduação escritas por falantes não nativos de inglês na área de ensino da língua inglesa. Eu uso ferramentas linguísticas de corpus, ou seja, concordâncias para a análise da tomada de posição que torna as expressões observáveis em seu contexto. Os resultados mostram que os alunos de graduação usam verbos de relato para expressar sua postura em suas teses e que isso varia de acordo com o capítulo. Este artigo sugere uma categoria de verbos de relatório que é comumente usada na redação acadêmica de EFL dentro da disciplina de ELT. Proponho algumas implicações educacionais, ressaltando a necessidade de conscientizar os alunos e seus instrutores de que a escolha dos verbos de relato não é apenas uma questão de escolha estilística, mas pode ser uma expressão de identidade autoral.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT L2 writers tend to have difficulties in using reporting verbs (Bloch, 2010) because the choosing of reporting verb needs some considerations: the stance of the author whose claims are being reported, the stance of the writer, and the interpretation of the writer (Thompson and Ye, 1991). This article explores stance-taking in reporting verbs in the context of citations in undergraduate theses written by Mexican students in English as a Foreign Language. The corpus consists of thirty undergraduate theses written by non-native speakers of English in the field of English Language Teaching. I use corpus linguistics tools, i.e., concordances for the analysis of stance-taking which makes the expressions observable in their context. The findings show that undergraduates use reporting verbs to express their stance in their theses and that this varies depending on the chapter. This paper suggests a category of reporting verbs that is commonly used in EFL academic writing within the ELT discipline. I propose some educational implications, stressing the need to make students and their instructors aware that the choice of reporting verbs is not just a matter of stylistic choice, but it can be an expression of authorial identity.
  • Práticas de letramento acadêmico na construção do pertencimento de alunos de iniciação científica a comunidades de prática: uma análise a partir de relatórios de pesquisa Artigos

    Leite, Evandro Gonçalves; Pereira, Regina Celi Mendes

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivamos, neste artigo, analisar, através de práticas letradas acadêmicas, a construção do pertencimento de alunos de iniciação científica a comunidades de prática, considerando os três elementos que as caracterizam: domínio de conhecimento, empreendimento conjunto da comunidade e repertório compartilhado nas práticas. Como material de análise, definimos seções de metodologia de relatórios de pesquisa de iniciação científica produzidos por alunos de graduação de duas áreas de conhecimento: Sociologia e Psicologia. Tais dados são analisados comparativamente, mediante abordagem qualitativo-interpretativista, a partir dos subsídios teóricos dos Estudos de Letramento, da abordagem dos Letramentos Acadêmicos e de trabalhos que refletem sobre a noção de comunidade de prática. As seções de metodologia dos relatórios demonstram que os alunos, na maioria das vezes, adotam concepções epistemológicas, interagem com pessoas e grupos e empregam recursos e artefatos mais característicos e legitimados no seu campo de saber, embora tenhamos percebido também algumas dificuldades em relação a convenções acadêmicas. Vemos, portanto, um processo complexo e não linear de construção da identidade do aluno como pesquisador em formação e de integração no fazer de comunidades.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT In this paper, we aim to analyze, through academic literacy practices, the building scientific initiation students belonging in communities of practice, considering the three elements that characterize them: domain of knowledge, joint enterprise and shared repertoire in practices. As material for analysis, we have defined sections of methodology for scientific initiation research reports produced by undergraduate students from two areas of knowledge: Sociology and Psychology. Such data are analyzed comparatively, through a qualitative-interpretative approach, based on the theoretical subsidies of Literacy Studies, the approach of Academic Literacies and works that reflect on the notion of community of practice. The sections of methodology of the research reports demonstrate that students, most of the time, adopt epistemological conceptions, interact with people and groups and employ more characteristic and legitimate resources and artifacts in their field of knowledge, although we have also noticed some difficulties in relation to academic conventions. We see, therefore, a complex and non-linear process of building the student’s identity as a researcher in training and integrating in the practice of communities.
  • O que está acontecendo aqui? E o que isso traz para mim? Como dois alunos de pós-graduação L2 experimentaram interação falada Articles

    Salter-Dvorak, Hania

    Resumo em Português:

    RESUMO Este artigo vê a interação em sala de aula como parte integrante da produção da escrita acadêmica. Apresenta um relato situado de como dois alunos de mestrado de L2 experimentaram interação falada em dois cursos diferentes, extraído de um estudo etnográfico de pequena escala de 13 meses que se baseou no conceito de capital simbólico de Bourdieu (1991) e na estrutura de participação de Goffman (1981). A triangulação de dados de observação de sala de aula com entrevistas de alunos revela como a interação é enquadrada pelos cursos dos dois participantes da pesquisa e em que medida os eventos interativos estão vinculados a objetivos específicos relacionados a tarefas escritas. As descobertas ecoam pesquisas existentes de que a proficiência linguística, a familiaridade com as normas e as relações de poder se cruzam para tornar a interação problemática. Discuto recomendações para melhorar a interação no design e na pedagogia do curso; ao invés de soluções trans-contextuais, estudos de avaliação construtivista de cursos específicos são necessários que reflitam as vozes de todos os participantes.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT This paper views classroom interaction as integral to the production of academic writing. It presents a situated account of how two L2 master’s students’ experienced spoken interaction on two different courses, extracted from a small-scale 13-month ethnographic study which drew on Bourdieu’s concept of symbolic capital (1991), and Goffman’s participation framework (1981). Triangulation of classroom observation data with student interviews reveals how interaction is framed by the two research participants’ courses and to what extent interactive events are tied to specific goals related to written assignments. Findings echo existing research that language proficiency, familiarity with norms, and power relations intersect in rendering interaction problematic. I discuss recommendations for enhancing interaction in course design and pedagogy; rather than trans-contextual solutions, constructivist evaluation studies of specific courses are needed which reflect voices of all participants.
  • “Es un poco cobarde mi tipo de escritura”: formas de citación y negociaciones identitarias de doctorantes en Educación Artículos

    Calle-Arango, Lina; Reyes, Natalia Ávila; Meneses, Alejandra

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN Este artículo presenta cuatro casos de estudio orientados por las preguntas de investigación: ¿cómo los estudiantes doctorales distribuyen sus formas de citación en una misma práctica letrada?, ¿qué cambios tienen estas distribuciones a lo largo de diferentes versiones del texto producidas durante un año y medio de formación doctoral? y ¿qué razones atribuyen a estas elecciones y preferencias de uso? Para responderlas, se analizó el estilo e integración de las citas en tres versiones por escritor, y se contrastó con entrevistas semiestructuradas. Este doble abordaje metodológico contribuye a la tradición en crecimiento de estudios sobre escritura en posgrado interesados en las relaciones entre las elecciones discursivas del escritor y la construcción de su identidad académica.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT This paper presents four case studies guided by the research questions: how do doctoral students distribute their citation forms in the same literary practice, how do these distributions change across different versions of the text produced during a year and a half of doctoral training, and what reasons do they attribute to these choices and preferences of use? To answer them, we analyzed the style and integration of citations in three versions per writer, and contrasted with semi-structured interviews. This combined methodological approach contributes to the growing tradition of postgraduate writing studies interested in the relationships between the writer’s discursive choices and the construction of his or her academic identity.
  • Escribir colaborativamente un informe de resolución de problemas en el área de Biología para aprender la disciplina Artículos

    Lillo, Emmy Antonella González; Ferrero, Carmen López

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN Este estudio de caso tiene como objetivo determinar los resultados de aprendizaje que alcanzan estudiantes universitarios que escriben en equipo un trabajo en el área de Biología con la metodología del Aprendizaje Basado en Problemas (Meza et al., 2019; Rodríguez & Fernández, 2017). Se recogen datos (orales y escritos) dentro y fuera del aula tanto de los procesos de composición escrita y de aprendizaje (regulatorio y disciplinar) como del producto textual final. Los resultados del análisis de contenido de los datos muestran que los aprendizajes de los estudiantes se desarrollan en tres espacios de enculturación (Prior & Bilbrio, 2012), en relación con 1) el discurso académico-científico, 2) los procesos regulatorios (auto y corregulación) (Allal, 2018, 2019) al escribir en grupo este discurso y 3) la construcción del conocimiento disciplinar. Concluimos que los procedimientos de enculturación en cada uno de estos tres tipos de habilidades requieren ser explicitados para que la resolución del problema científico sea posible.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT The aim of this case study is to determine the learning obtained by university students who carry out a written work in the area of Biology as a team using the Problem-Based Learning methodology (Meza et al., 2019; Rodríguez & Fernández, 2017). Data (oral and written) are collected inside and outside the classroom in relation to both the process of written composition and learning (regulatory and disciplinary), as well as the final textual product. The results of the content analysis of the data show that students’ learning takes place in three spaces of enculturation (Prior y Bilbrio, 2012), in relation to 1) academic-scientific discourse, 2) with the regulatory processes (self- and co-regulation) (Allal, 2018, 2019) when writing this discourse in groups, and 3) with the construction of disciplinary knowledge. We conclude that the enculturation procedures in each of these three types of skills must be made explicit for the resolution of the scientific problem to be possible.
  • Entonces ¿cómo lo describo? - modelo retórico discursivo del género informe de proyecto en español: una aproximación a la escritura académica en ingeniería civil Artículos

    Sologuren, Enrique; Venegas, René

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN El informe de proyecto es un género ampliamente utilizado en los procesos de formación académica en ingeniería civil informática. Los estudiantes producen este género en el aula universitaria guiados por diversos propósitos tanto académicos como profesionales. No obstante, su relevancia, en español aún son escasas las descripciones retórico-discursivas empíricas que releven el valor de la escritura estudiantil. De esto modo, para avanzar en el conocimiento de la producción escrita a nivel retórico nos proponemos describir la organización retórica discursiva del género informe de proyecto en esta subdisciplina. Para cumplir con este propósito seguimos un diseño metodológico anclado en el Análisis del Género de raigambre Swalesiana y utilizamos un corpus de 58 textos. La aplicación de este método nos permitió determinar las macromovidas, movidas y pasos retóricos del género, sus funciones comunicativas y rasgos textuales. El modelo retórico resultante quedó configurado por cinco macromovidas, 16 movidas y 36 pasos. Por medio de este modelo se constata la alta estabilidad del género, su naturaleza mesogenérica y su rol de interconexión entre el discurso académico y el profesional. Finalmente, de los resultados emergen implicancias para la teoría del género, para la descripción de la lengua española y para la pedagogía del género.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT The project report is a genre widely used in the processes of academic training in computer science civil engineering. Students write this genre in the university classroom guided by diverse academic and professional purposes. Despite its relevance, empirical rhetorical-discursive descriptions that highlight the value of student writing are still scarce in Spanish. In this way, we describe the rhetorical-discursive organization of the project report genre in this subdiscipline to gain more knowledge about the written production at the rhetorical level. For this purpose, we follow a methodological design anchored in Genre Analysis of Swalesian roots, and we analyze a corpus formed by 58 texts. The use of this method helped us to determine macromoves, moves and steps of the genre, communicative functions and text characteristics. The resulting rhetorical model shows 16 moves and 36 steps. This model proved high stability of this genre, its mesogeneric nature and interconnection role between the academic and the professional discourse. Finally, implications for genre theory, for description of the Spanish language and for genre pedagogy emerge from the results.
  • Incidencia de la revisión por pares en la construcción de textos académicos a nivel universitario Artículos

    Boillos, Mari Mar

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN Los estudios destacan las bondades de la revisión por pares como herramienta para la mejora de la escritura de los estudiantes universitarios. En este trabajo, el objetivo es conocer la incidencia de esta práctica en la construcción de los textos académicos. Para ello, se ha realizado un análisis cualitativo de las introducciones de los trabajos académicos producidos por 41 estudiantes de primer curso universitario antes y después de haber recibido el feedback de sus pares. Los resultados muestran que los cambios se centran en lo relativo al uso de las fuentes y en la mejora del texto a nivel gramatical.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Studies highlight the benefits of peer review as a tool for the improvement of undergraduates’ writing. In this paper, the aim is to know the incidence of this practice in the construction of academic texts. For this purpose, a qualitative analysis of the introductions of academic papers produced by 41 first-year university students before and after receiving peer feedback was carried out. The results show that the changes are focused on the use of sources and on improving the text at the grammatical level.
  • Analyzing a faculty learning community strategy based on a process-genre approach supported by videos to develop the writing competence of English teaching students Articles

    Caro, Viviana Rojas; Figueroa, Beatriz Moya; Ochoa, Tania Tagle; Espinoza, Mónica Campos; Rosales, Lucía Ubilla; Muñoz, Cecilia Schuster

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN El propósito principal de esta investigación es analizar los impactos de una estrategia de enseñanza y aprendizaje diseñada e implementada por una Comunidad de Aprendizaje Docente (CAD) de Chile intencionada para el desarrollo de la competencia de escritura de los estudiantes de Pedagogía en Inglés en formación. La estrategia liderada por la CAD se implementó a través de un ciclo de ocho pasos basado en el enfoque de proceso-género y que se apoyó de videos educativos. Los miembros de la CAD guiaron dicho proceso durante las sesiones de escritura de los cuatro niveles del curso de Competencia Lingüística en la Universidad Católica de Temuco. La CAD implementó esta experiencia para abordar el desafío de atender las diversas necesidades de aprendizaje de los estudiantes y cumplir con los requisitos de los estándares nacionales de dominio del inglés requeridos por el Ministerio de Educación de Chile. La CAD examinó esta experiencia centrándose en los resultados de las tareas de escritura de los estudiantes y sus percepciones sobre el uso de videos en el proceso, bajo la guía del marco para la evaluación e impacto de innovaciones docentes y empleando un diseño de investigación acción. Las edades de los profesores de inglés en formación que participaron en esta innovación oscilan entre los 18 y los 22 años. Los resultados de las pruebas de escritura de los estudiantes se analizaron y compararon con los resultados sugeridos del MCER por nivel. Además, los estudiantes compartieron sus percepciones sobre el uso de videos mediante grupos focales. Los resultados muestran que la mayoría de los estudiantes mejoraron su desempeño en la competencia de escritura, especialmente en los ámbitos de contenido y organización. Además, los estudiantes percibieron que los videos les ayudaron a contextualizar su proceso de escritura y que contribuyen como un recurso de apoyo integrado en las actividades del aula. En general, esta experiencia ayudó a los miembros de FLC a identificar los cambios resultantes de las innovaciones y las áreas de mejora.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT The primary purpose of this inquiry is to analyze the impacts of a teaching and learning strategy designed and implemented by a Chilean Faculty Learning Community (FLC) intended to develop the writing competence of student-teachers of an English Teaching Program. The FLC-led strategy was implemented through an eight-step cycle based on the process-genre approach and supported by educational videos. FLC members guided this cycle during writing sessions at the four levels of the English Linguistic Competence course at Universidad Católica de Temuco. The FLC implemented this experience to address the challenge of serving diverse students’ learning needs and meet the requirements of the national English proficiency standards required by the Chilean Ministry of Education. The FLC examined this experience focusing on students’ writing tasks results and their perceptions of the use of videos in the process, oriented by an impact and evaluation framework of teaching innovations and an action research design. The ages of trainee English teachers who participated in this innovation range between 18 and 22 years old. Students’ writing tests results were analyzed and compared to the suggested CEFR outcomes per level. Moreover, students shared their perceptions towards the use of videos through focus groups. Results show that most students improved their writing performance, especially in content and organization. Furthermore, students perceived that videos helped them contextualize their writing process and contribute as a support resource embedded in classroom activities. Overall, this experience helped the FLC members identify changes resulting from the innovations and areas of improvement.
  • Letramentos acadêmicos: repertórios de percepções de gestores de universidades públicas paranaenses e experiências prático-investigativas Artigos

    Vignoli, Jacqueline Costa Sanches; Ferrarini-Bigareli, Marlene Aparecida; Cristovão, Vera Lúcia Lopes

    Resumo em Português:

    RESUMO Este artigo busca: a) mapear as ações de letramentos acadêmicos mais recorrentes nas instituições pesquisadas; b) analisar percepções dos gestores das instituições sobre as necessidades e demandas de letramentos acadêmicos; e c) descrever as primeiras ações do Laboratório Integrado de Letramentos Acadêmico-científicos (LILA) e relacioná-las às demandas e necessidades levantadas. Para alcançar os objetivos almejados, a metodologia englobou a quantificação de menções dos gestores, a codificação provisória e a codificação literal (in vivo) (SALDAÑA, 2009), com a classificação das respostas a partir de aproximações semânticas entre a codificação literal e a codificação provisória (SALDAÑA, 2009), bem como a análise documental, para descrição dos eventos. Como resultado, constatamos o surgimento de ações colaborativas em prol de letramentos acadêmicos (FIAD, 2011; LEA & STREET, 2014; STREET, 2010; ZAMORA, 2016) e a necessidade de ampliação para uma rede de colaboração. Assim, nosso estudo contribui para expor até que ponto nossos movimentos têm fomentado ações de pesquisa e extensão, e estas, por sua vez, têm realimentado a pesquisa, num movimento cíclico de planejamento, implementação e avaliação previsto para as ações do LILA.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT This article aims at: a) mapping the most recurrent actions towards academic literacies in the universities involved in a research project; b) analyzing the perceptions academic coordinators construct on demands and needs concerning academic literacies; and c) describing the initial actions performed by Integrated Laboratory of Scientific-Academic Literacies (LILA) and relate them to the requests and necessities raised. To achieve these objectives, the methodological design employed online questionnaires to raise respondents ‘perceptions and relied on quantitative and qualitative analysis. The qualitative analysis was done with the use of provisional coding and in vivo coding (SALDAÑA, 2009), with the classification of the questionnaire replies as regards the semantic similarities. Lastly, documentary analysis was done on the events and actions operated. As results, we have detected the start of collaborative actions towards academic literacies (FIAD, 2011; LEA & STREET, 2014; STREET, 2010; ZAMORA, 2016) and the need to expand towards a network of collaboration. Thus, our study contributes to show to what extent our moves have fostered actions of research and extension, and, in turn, how they forge research, in a cyclical movement of planning, implementation and evaluation for the actions to be conducted at LILA.
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