Standardization of the normative group for the third version of the test of visual attention - TAVIS

Padronização do grupo normativo da terceira versão do teste de atenção visual - TAVIS

Gabriel Coutinho Paulo Mattos Catia Araújo Manuela Borges Angela Alfano About the authors

Abstract

Despite the importance of objective measures of attention to clinical practice, there is a paucity of Brazilian standardized tests. Objective: The aim of the present study was the standardization of a normative group for the third version of a computerized test of visual attention (TAVIS-3), developed to evaluate children and adolescents in the 6 to 17 years age range. Methods: 631 students from 3 schools in Rio de Janeiro city were assessed with TAVIS-3, administered by experienced psychologists, following parents' authorization. Results: The normative groups were determined considering performance of different age groups: from 6 to 10 years (with scores for 5 different ages); from 11 to 12 and from 13 to 17 years. Three tasks (focused, shifted and sustained attention) were standardized for each age group. Conclusion: The standardization of a normative group for TAVIS-3 discriminated performance ranges for distinct age groups, allowing its use as a neuropsychological assessment of attention.

Key words:
attention; neuropsychology; computerized tests

Resumo

Embora a avaliação objetiva da atenção seja de extrema importância para a prática clínica, observa-se escassez de testes neuropsicológicos com padronização brasileira para esta função. Objetivo: O objetivo do presente estudo foi desenvolver um grupo normativo de referência para a terceira versão de teste computadorizado de atenção visual (TAVIS-3), destinado à avaliação de crianças e adolescentes com idades entre 6 e 17 anos. Métodos: 631 alunos de 3 instituições de ensino da cidade do Rio de Janeiro foram submetidos ao TAVIS-3, administrado por aplicadores treinados, mediante autorização dos pais. Resultados: A divisão dos grupos etários levando-se em consideração as diferenças de desempenho permitiu identificar faixas etárias de 6 aos 10 anos (com escores para cada uma das 5 idades compreendidas); de 11 a 12 anos e de 13 a 17 anos. Três tarefas distintas de atenção (seletiva, alternada e sustentada) foram padronizadas para cada faixa etária avaliada. Conclusões: A padronização de grupo normativo para o TAVIS-3 permitiu individualizar o desempenho de acordo com a idade, para uso como instrumento de avaliação neuropsicológica de atenção.

Palavras-chave:
atenção; neuropsicologia; testes computadorizados

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Publication Dates

  • Publication in this collection
    Jan-Mar 2008

History

  • Received
    05 Feb 2007
  • Reviewed
    17 Feb 2007
  • Accepted
    20 Feb 2007
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