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Educação e Pesquisa, Volume: 38, Issue: 2, Published: 2012
  • Untitled document Editorial

  • The classroom was my world: the teaching career in São Paulo (1920-1950) Artigos

    Alcântara, Wiara Rosa Rios

    Abstract in Portuguese:

    Nas primeiras décadas do século XX, dá-se a implantação, a expansão e a estruturação do sistema público de ensino paulista republicano. A criação de uma rede de escolas impulsiona a organização da carreira docente pela necessidade de formação de professores capazes de tornar tal expansão mais eficiente. Nesse período, foi estabelecido um conjunto de leis que normatizavam o exercício da profissão, fazendo dos professores funcionários do Estado. Ao lado da organização do sistema educativo, portanto, foi-se organizando também a profissão docente. Objetiva-se, aqui, problematizar a carreira e o trabalho docente em São Paulo a partir da experiência e da trajetória da professora paulista Botyra Camorim, tomando seu itinerário como representativo, pois a identidade de uma classe, de uma profissão, não pode ser considerada evidente independentemente das trajetórias dos membros que a compõem. Nesse movimento, acompanhar os fios de tal itinerário particular, inserido em meadas de relações, permitiu perceber a multiplicidade das experiências docentes, a pluralidade dos contextos de referência e as tensões que configuram limites e possibilidades ao fazer cotidiano. O confronto de fontes primárias - autobiografias, romances e contos escritos por Botyra Camorim - com a legislação, textos de educadores e pesquisas evidenciou que não se deve perseguir apenas a uniformidade e a homogeneização dos professores, pois os significados atribuídos ao trabalho docente e os modos de vivenciá-lo ou executá-lo não são perenes, mas estão intimamente relacionados com as condições espaço-temporais de exercício da profissão.

    Abstract in English:

    In the first decades of the twentieth century, the Republican public school system of the State of São Paulo was established, expanded and structured. The creation of a network of schools drove the organization of the teaching career motivated by the need to train teachers capable of making this expansion more efficient. During this period, a set of laws that regulated the profession was established, turning teachers into state civil servants. Thus, besides the organization of the education system, the teaching profession was also increasingly organized in São Paulo. The objective here is to problematize the career and the teaching work in São Paulo, based on the experience and trajectory of Botyra Camorin, a teacher in the state of São Paulo, taking her itinerary as representative, since the identity of a class, of a profession, cannot be taken as evident independently of the trajectories of its members. Along these lines, following the threads of this particular itinerary immersed in a web of relations made it possible to observe the multiplicity of teachers' experiences, the plurality of the contexts of reference, and the tensions that establish limits and possibilities to the everyday practice. Confronting the primary sources - autobiographies, novels and short stories written by Botyra Camorin - with the legislation, texts by educators and other studies revealed that we must not pursue solely the uniformity and homogenization of the teachers, because the meanings attributed to the teaching work and the ways to experience it or carry it out are not perennial, but are closely related to the spatiotemporal conditions of the exercise of the profession.
  • The transition process towards a critical-phenomenological consciousness of the teaching profession

    Vergara, Marcela Gaete; Hidalgo, Abelardo Castro

    Abstract in Spanish:

    Este artículo presenta parte de los resultados de un estudio cualitativo de corte fenomenológico, orientado a comprender e interpretar las percepciones, vivencias y experiencias de profesores de Educación General Básica que han participado en proyectos de investigación de su propio quehacer pedagógico como factor relevante en el desarrollo de una conciencia crítica-fenomenológica de su profesión. Específicamente se identifican y analizan 5 ejes claves que se movilizan en el proceso de concientización de los docentes. Proceso caracterizado por un movimiento asincrónico de profundización desde una conciencia natural o ingenua hacia una conciencia crítica, que empodera epistemológica y socialmente a los maestros, lo que se evidencia en un razonamiento más complejo y profundo del fenómeno educativo, otorgándoles grados crecientes de autonomía profesional y posibilidades de ser agentes de transformación social. Se identifica además, que el tránsito hacia una conciencia crítica es complejo, recursivo, cíclico y ascendente, siendo la investigación de la propia práctica una condición necesaria pero no suficiente para desarrollar una conciencia crítica de la tarea docente. Incluso, el camino de concientización puede detenerse o dirigirse hacia la conciencia ingenua o natural si alguno de los ejes es sobredimensionado o desarrollado exclusivamente sin la conexión con los restantes.

    Abstract in English:

    This article presents part of the results of a qualitative study of phenomenological orientation, focused on understanding and interpreting the perceptions and experiences of teachers of Basic General Education who have taken part in projects of investigation of their own pedagogical practice as a relevant factor in the development of a critical-phenomenological consciousness about their own profession. Specifically, the work identifies and analyses five key axes that are put in motion in the process of building teachers' consciousness. The process is characterized by an asynchronous movement of increasing depth from a natural or naive consciousness towards a critical consciousness that empowers epistemologically and socially the teachers, emerging as a more complex and deep thinking about the education phenomenon, giving them a growing degree of professional autonomy and possibilities of becoming agents of social change. The work also identifies that the transformation towards a critical consciousness is complex, recursive, cyclical and ascendant, with the investigation of their own practice being a necessary but not sufficient condition for the development of a critical consciousness of the teaching task. Indeed, the path to a deeper consciousness may be blocked or lead to a naive or natural consciousness if one of the axes is overdeveloped or developed exclusively without the connection with the others.
  • The triangle of teacher education: its players and configurations Artigos

    Sarti, Flavia Medeiros

    Abstract in Portuguese:

    O artigo tem por tema a formação dos professores que atuam nos anos iniciais da educação básica, considerando-a como um jogo que assume diferentes configurações em função das relações estabelecidas entre seus jogadores. Essas relações são analisadas por meio de um esquema de triangulação, aqui denominado como triângulo da formação docente. Cada um dos três vértices desse triângulo é ocupado por agentes que, a partir de seus capitais específicos, localizam-se em lugares desiguais no campo da formação docente: os professores e as instâncias que os representam; as universidades, fundações e institutos de pesquisa, com seus especialistas; e o poder público, representado por secretarias de educação e outros órgãos administrativos. Relações privilegiadas entre dois vértices do triângulo da formação docente apontam para diferentes modelos formativos. Explorando esse triângulo como um recurso de análise, o artigo focaliza as configurações assumidas pelo jogo da formação docente na versão brasileira do movimento ora em curso de universitarização do magistério. Atenção especial é conferida ao lugar que os professores atuantes nos anos iniciais da educação básica ocupam nesse jogo, às relações que eles estabelecem com os demais jogadores e, também, às possibilidades que têm de subverter e alterar o jogo em andamento.

    Abstract in English:

    The article has as its theme the education of teachers working at the initial series of basic education, regarding it as a game that takes on different configurations as a function of the relations established among its players. These relations are analyzed through a triangulation scheme, here denominated the triangle of teacher education. Each vertex of this triangle is occupied by agents that, based on their specific capitals, are placed in uneven locations within the field of teacher education: the teachers and the bodies that represent them; the universities, foundations and research institutes, with their experts; and the public authorities, represented by secretariats for education and other administrative sectors. Privileged relations between two vertices of the triangle of teacher education point towards different formative models. Exploring this triangle as an analysis tool, the article focuses on the configurations adopted by the game of teacher education within the Brazilian version of the universitization movement of the teaching profession currently underway. Special attention is given to the place occupied in this game by the teachers working at the initial series of basic education, to the relations they established with the other players, and also to the possibilities they have of subverting and changing the game in play.
  • Teachers' pay in Brazil: an outlook from the Annual List of Social Information (RAIS) Artigos

    Fernandes, Maria Dilnéia Espíndola; Gouveia, Andrea Barbosa; Benini, Élcio Gustavo

    Abstract in Portuguese:

    Apresentam-se resultados de pesquisa utilizando como fonte o banco de dados Relação Anual de Informações Sociais (RAIS), do Ministério do Trabalho e Emprego. O objetivo é verificar informações sobre remuneração de professores de ensino médio nas capitais brasileiras e, ao mesmo tempo, refletir sobre o potencial dessa base de dados para a análise. A opção por um recorte analítico relativo a professores de ensino médio deve-se à constatação de que, para o período compreendido entre 1996 e 2008, os dados sobre tais empregos estavam mais bem informados na RAIS, embora ela apresente certa irregularidade nas informações sobre o setor público. O período histórico selecionado deve-se à hipótese de que a política de fundos vigente entre 1998 e 2006, que priorizou o ensino fundamental, poderia ter efeito negativo na remuneração de professores de ensino médio. Para analisar as médias de remuneração, utilizaram-se o salário mínimo e o Índice de Preços ao Consumidor (IPC) como indexadores que permitem comparação do poder aquisitivo no período. Este estudo exploratório parece confirmar uma relação negativa, esperada, entre a priorização do ensino fundamental via políticas de fundos e a remuneração dos professores de ensino médio; além disso, evidencia o afastamento entre a valorização do salário mínimo nacional e a política de valorização do magistério, e, finalmente, expõe fragilidades da RAIS para o trabalho com os dados de remuneração do setor público de forma desagregada. Todavia, a coincidência entre os resultados deste trabalho e de estudos que se debruçaram sobre outras bases de dados indica a pertinência da continuidade das análises.

    Abstract in English:

    The text presents results of a research using as its source the Annual List of Social Information - Relação Anual de Informações Sociais (RAIS) database of the Ministry of Labor and Employment. The objective is to investigate information about paying levels of secondary education teachers working in Brazilian state capitals and, at the same time, to reflect about the potential of this database for the analysis. The choice for an analytical approach related to secondary school teachers is due to the observation that, for the period between 1996 and 2008, the data about these jobs were better informed in the RAIS, despite the fact that its information about the public sector is somewhat irregular. The historical period selected is related to the hypothesis that the funding policy active between 1998 and 2006, which gave priority to fundamental education, could have had a negative effect upon the paying levels of secondary education teachers. In order to analyze the average paying levels, the minimum salary and the Index of Prices to the Consumer (IPC) were used as indexes for comparing purchasing powers during the period. This exploratory study seems to confirm a negative relation, which was expected, between the priority given to fundamental education via funding policies and the paying levels of secondary education teachers. Additionally, it reveals the gap between the valuation of the national minimum salary and the valuation policy of the teaching profession; and, finally, it exposes weak points of the RAIS as a tool to work with data about paying levels of the public sector in a separate way. Nevertheless, the convergence between the results of the present work and studies that looked into other databases indicates the pertinence of continuing these analyses.
  • Occupational stress and the change to the Portuguese Statute of the Teaching Career Artigos

    Gomes, A. Rui; Peixoto, Ana; Pacheco, Rute; Silva, Maria

    Abstract in Portuguese:

    Este estudo foi realizado com 1.162 professores e teve como objetivo analisar a experiência de stress e a síndrome de burnout antes e após a alteração do Estatuto da Carreira Docente em Portugal. Assim, foram efetuadas duas avaliações em momentos temporais distintos, assumindo-se um plano transversal de recolha de dados (2004/2005, n=689; 2008/2009, n=473). O protocolo de avaliação incluiu medidas de fontes de stress e de burnout. Os resultados indicaram que a experiência de stress e de burnout aumentou entre as duas avaliações. Foram encontrados, em 2008/2009, níveis mais altos em áreas relacionadas com pressões de tempo, excesso de trabalho e trabalho burocrático e administrativo; inversamente, houve diminuições em áreas relacionadas com as diferentes capacidades e motivações dos alunos. Quanto à predição da síndrome de burnout, não se verificaram alterações substanciais nas variáveis preditoras nos dois momentos. Em síntese, os resultados indicaram aumentos nas exigências profissionais dos professores, mas não se pode afirmar que tal se deva às alterações do Estatuto da Carreira Docente, uma vez que não observámos alterações no stress associado à carreira docente.

    Abstract in English:

    This study was carried out with 1162 teachers with the objective of analyzing their experiences of stress and burnout syndrome before and after the change to the Portuguese Statute of the Teaching Career. Two assessments were made at different moments, with the adoption of a transversal plan of data gathering (2004/2005, n= 689; 2008/2009, n= 473). The assessment protocol included measurements of the sources of stress and burnout. Results indicate that the experiences of stress and burnout increased between the two assessments. In 2008/2009 stress and burnout levels were higher in areas related to time pressure, excessive work, and bureaucratic and administrative work; inversely, there were reductions in areas related to the different capacities and motivations of the pupils. As to the prediction of burnout syndrome, there were no substantial changes in the predicting variables between the two moments. In synthesis, results indicate increases in the professional demands made of teachers, but it cannot be affirmed that these are due to the changes in the Statute of the Teaching Career, since no changes were observed in the stress associated to the teaching career.
  • Three generations of assessments of basic education in Brazil: interfaces with the curriculum in/of the school Artigos

    Bonamino, Alicia; Sousa, Sandra Zákia

    Abstract in Portuguese:

    Analisam-se, neste artigo, três gerações de avaliação da educação em larga escala, a partir dos objetivos e desenhos usuais em iniciativas implementadas no Brasil. A primeira geração consiste na avaliação diagnóstica da qualidade da educação, sem atribuição de consequências diretas para as escolas e para o currículo escolar. As outras duas gerações articulam os resultados das avaliações a políticas de responsabilização, com atribuição de consequências simbólicas ou materiais para os agentes escolares. Tomando como parâmetro de análise os objetivos e desenhos dessas avaliações, bem como estudos e pesquisas que produziram evidências sobre o tema, exploram-se possíveis implicações para o currículo escolar. Por um lado, discutem-se os riscos de as provas padronizadas, com avaliações que referenciam políticas de responsabilização envolvendo consequências fracas e fortes, exacerbarem a preocupação de diretores e professores com a preparação para os testes e para as atividades por estes abordadas, levando a um estreitamento do currículo escolar. Por outro lado, aponta-se o potencial das avaliações de segunda e terceira gerações em propiciarem uma discussão informada sobre o currículo escolar, em termos das habilidades fundamentais de leitura e matemática que ainda não têm sido garantidas a todos os alunos.

    Abstract in English:

    Three generations of large scale assessments of education are analyzed in this article based on the objectives and designs usual in initiatives of this kind implemented in Brazil. The first generation consists in the diagnostic assessment of the quality of education, without attribution of direct consequences for schools and for school curricula. The other two generations articulate the results of the assessments to accountability policies, with the attribution of symbolic or material consequences for the school agents. Taking as a parameter of analysis the objectives and designs of these assessments, as well as studies and researches that produced results about this theme, possible implications for the school curriculum are explored. On the one hand, a discussion is made of the risks that standardized tests, with evaluations that make reference to accountability policies involving weak and strong consequences, may exacerbate the concern of teachers and principals with the preparation for the tests and for the activities they include, leading to a narrowing of the school curriculum. On the other hand, the text points out the potential of the second and third generation assessments to stimulate an informed discussion of school curriculum in terms of the fundamental abilities of reading and mathematics which have not yet been guaranteed to all pupils.
  • Teacher of higher education: the view from the narratives of graduate students in Chemistry Artigos

    Quadros, Ana Luiza de; Silva, Dayse Carvalho da; Silva, Fernando César; Silva, Gilson de Freitas; Oliveira, Sheila Rodrigues; Andrade, Frank Pereira de; Tristão, Juliana Cristina; Santos, Leandro José; Aleme, Helga Gabriela

    Abstract in Portuguese:

    A qualidade do ensino superior tem despertado cada vez mais o interesse de pesquisadores e especialistas em educação. Neste trabalho, foi enfatizada a correlação entre a crescente especialização oferecida pelos programas de pós-graduação em química e a melhoria da qualidade docente dos professores universitários, procurando entender como os próprios pós-graduandos imaginam ser a atividade docente. Para isso, os estudantes de pós-graduação em química da Universidade Federal de Minas Gerais foram convidados a construir uma narrativa sobre uma situação fictícia em que se imaginavam professores. A análise dos relatos foi realizada agrupando-se os fatos narrados em três categorias: a preparação para aprovação no concurso, as aulas ministradas e as atividades desenvolvidas durante os quatro primeiros meses de trabalho. Os resultados mostraram que os estudantes dão menos atenção à atividade docente e tendem a valorizar a pesquisa e as atividades que a dinamizam. Isso evidencia que os futuros profissionais, mesmo assumindo o cargo de professor, estão mais predispostos a atuarem como pesquisadores do que a exercerem a docência. Tal indício parece estar relacionado com as exigências dos processos de seleção de professores de ensino superior e com o funcionamento atual da maior parte das universidades, que avaliam em termos qualitativos a produção intelectual na forma de artigos, ao passo que as aulas são avaliadas em seu caráter mais quantitativo.

    Abstract in English:

    The quality of higher education has raised growing interest among researchers and experts in education. In the present work we have emphasized the correlation between the growing specialization offered by graduate programs in Chemistry and the improvement in the quality of university teachers, trying to understand how the graduate students themselves imagine the teaching activity. For that, graduate students in Chemistry from the Federal University of Minas Gerais were invited to construct narratives about a fictitious situation in which they imagined themselves as teachers. The analysis of the reports was made by grouping the facts described under three categories: the preparation for approval in the admission exam, the classes taught, and the activities developed during the first four months of work. Results have shown that students pay less attention to the teaching activity and tend to value research and the activities that foster it. This shows that future professionals, even taking up the post of teachers, are more predisposed to act as researchers than to exercise the teaching activity. Such indication seems to be related to the demands made during the selection process for higher education teachers and to the current work situation in most universities, which evaluate qualitatively the intellectual production in the form of articles, whereas classes are evaluated in a more quantitative manner.
  • Teaching through problems: an approach to student development Artigos

    Freitas, Raquel Aparecida Marra da Madeira

    Abstract in Portuguese:

    O ensino por meio de problemas tem sido caracterizado, no Brasil, como proposta inovadora, geralmente aparecendo em duas abordagens: aprendizagem baseada em problemas e metodologia da problematização. Tais abordagens apresentam-se como metodologias que superam o ensino tradicional, com a clara intenção de propiciar a aprendizagem ativa do aluno. Ambas contribuem, de fato, para tornar o aluno mais ativo na aprendizagem, mas também apresentam algumas insuficiências. Neste texto, são discutidas essas insuficiências e apresentada uma abordagem situada na perspectiva da teoria histórico-cultural: a teoria do ensino desenvolvimental. Tal teoria também valoriza o ensino por problemas, avançando nos seguintes aspectos: explicação teórica e metodológica da atividade de aprendizagem numa perspectiva histórico-cultural; explicação da formação de conceitos como processo de mudança qualitativa do pensamento do aluno e de sua capacidade para estabelecer novas relações com o conhecimento associado a ações transformadoras. Argumenta-se que essa abordagem histórico-cultural é mais promissora, uma vez que realça a formação do pensamento teórico-científico do aluno como fator de desenvolvimento de suas capacidades intelectuais, de sua atividade pensante. Além disso, propõe-se um sistema de ações de aprendizagem que ajudam o aluno a formar um método de pensamento baseado na compreensão do objeto de conhecimento em sua gênese e movimento de transformação. Na conclusão, destaca-se que essa abordagem histórico-cultural pode potencializar os efeitos do ensino no desenvolvimento do aluno e conferir mais qualidade à aprendizagem, sendo útil nos diversos níveis de ensino.

    Abstract in English:

    In Brazil, teaching through problems has been characterized as an innovative proposal, usually appearing in two approaches: problem-based learning and methodology of questioning. Such approaches are presented as methods that go beyond traditional teaching, with the clear intention of promoting active student learning. Both do contribute to make students more active in learning, but also have some shortcomings. In this article, I discuss these shortcomings and present an approach situated in the perspective of the cultural-historical theory: the theory of developmental teaching. This theory also emphasizes teaching through problems, advancing in the following aspects: methodological and theoretical explanation of the learning activity in a historical-cultural perspective; explaining the formation of concepts as a process of qualitative change in students' thinking and in their ability to establish new relations with knowledge associated with transforming actions. I argue that this cultural-historical approach is more promising, since it enhances the development of students' scientific-theoretical thinking as a factor in the development of their intellectual abilities, of their thinking activity. In addition, I propose a system of learning actions which help students to form a method of thinking based on understanding the object of knowledge in its genesis and transformation movement. In conclusion, I emphasize that this cultural-historical approach can enhance the effects of education on student development and increase the quality of learning and that it is useful in various levels of education.
  • Dialogue, agency and experiential learning in international camps Articles

    Baraldi, Claudio

    Abstract in Portuguese:

    A aprendizagem experiencial pode ser concebida como um processo social de comunicação que demonstra agência, o que indica a construção autônoma de significados durante o processo social. Este artigo explora as condições sociais e pressupostos culturais de aprendizagem experiencial, mostrando que ela pode ser melhorada através de uma forma de diálogo que potencializa a expressão pessoal de idéias e emoções dos participantes. Os significados específicos do diálogo empoderador são a promoção e distribuição justa da participação ativa na interação (equidade), a demonstração de sensibilidade para os interesses e/ou necessidades dos interlocutores (empatia), e o tratamento de divergências e perspectivas alternativas como enriquecimentos em comunicação. Esses significados são explorados através da análise das transcrições das interações filmadas que foram coletadas em quatro acampamentos internacionais para adolescentes, coordenados por especialistas adultos. Em primeiro lugar, a análise dos dados mostra as ações dialógicas desses adultos, ações essas que funcionam eficazmente para promover a aprendizagem experiencial: elogios, símbolos de reconhecimento, comportamento não-verbal afetivo, continuadores, formulações, perguntas promocionais, convites diretos, sugestões. Em segundo lugar, a análise identifica os principais obstáculos para ao diálogo empoderador, que são as avaliações negativas dos adultos, e as afirmações de posições hierárquicas junto aos adolescentes. Traçam-se algumas considerações finais sobre as características do diálogo empoderador que pode empoderar a aprendizagem experiencial como agência nas interações.

    Abstract in English:

    Experiential learning may be conceived as a social communicative process that displays agency, which indicates autonomous construction of meanings during social process. This paper explores social conditions and cultural presuppositions of experiential learning, showing that it can be successfully enhanced through a form of dialogue which empowers participants' personal expression of ideas and emotions. The specific meanings of empowering dialogue are the promotion and fair distribution of active participation in interaction (equity), the display of sensitivity towards the interlocutors' interests and/or needs (empathy), and the treatment of disagreements and alternative perspectives as enrichments in communication. These meanings are explored through the analysis of transcriptions of videotaped interactions which were collected in four international residential camps for adolescents, coordinated by expert adults. First, the analysis of the data shows those adults' dialogic actions which work effectively in promoting experiential learning: appreciations, acknowledgement tokens, affective non-verbal behaviour, continuers, formulations, promotional questions, direct invitations and suggestions. Second, the analysis identifies the main obstacles for empowering dialogue, which are adults' negative assessments and assertions of hierarchical stances with adolescents. Some final considerations are drawn regarding the features of empowering dialogue that can empower experiential learning as agency in interactions.
  • Education outdoors through adventure: learning moral values in nature expeditions Artigos

    Kunreuther, Flavio Theodor; Ferraz, Osvaldo Luiz

    Abstract in Portuguese:

    A educação ao ar livre, por meio de cursos no formato expedição, ainda acontece de forma tímida no Brasil. Entende-se por expedição uma experiência educacional contínua, de múltiplos dias, em que alunos e instrutores aventuram-se em um trajeto em área remota da natureza de forma autossuficiente. O presente estudo analisa os cursos desse tipo. Por meio de entrevistas e questionários semiestruturados, investigou-se a aprendizagem dos alunos segundo suas próprias percepções e as dos educadores da instituição, com ênfase no desenvolvimento moral do indivíduo. Como parte do estudo de caso sobre um aluno adolescente participante de um dos cursos, entrevistou-se também uma psicóloga que coordena um abrigo para menores. Os resultados encontrados indicam que os cursos de educação ao ar livre caracterizam-se por experiências que estimulam trabalhos em grupo, debates sobre justiça e solidariedade, e reflexões sobre valores e princípios como coragem, esforço pessoal, disciplina, respeito e superação de limites. Os resultados também indicam que tal proposta educacional aufere experiências sensíveis e de conexão do ser humano com a natureza. Muito embora haja potencial educacional para a educação ao ar livre, a atuação do educador perante seus alunos é fundamental para que as experiências sejam física e psicologicamente seguras, alcancem seus potenciais pedagógicos de desenvolvimento da moralidade e ajudem as pessoas a desenvolverem uma consciência ambiental, manifestada por meio de ações concretas ao retornarem dos cursos para suas comunidades.

    Abstract in English:

    Open air education through courses organized as expeditions is still incipient in Brazil. We understand an expedition as a continued educational experience taking several days in which students and instructors venture into a remote natural area in a self-sufficient way. The present study analyzes courses of this type. Using interviews and semi-structured questionnaires, it investigates student's learning according to their own perceptions and to those of the educators, with an emphasis on the moral development of the individual. As part of the case study with a teenage student who took part in one of the courses, a psychologist who coordinates a shelter for minors was also interviewed. The results indicate that open air education courses are characterized by experiences that stimulate teamwork, debates about justice and solidarity, and reflections about values and principles such as courage, personal effort, discipline, respect, and the overcoming of limits. The results also indicate that this educational proposal yields experiences of the senses and of connection with nature. Although there is an educational potential for education outdoors, the action of the educator with the students is fundamental to produce physically and psychologically safe experiences that reach their pedagogical potential for the development of morality, and help people to develop environmental awareness manifested through the concrete actions of those who return from the courses to their communities of origin.
  • Moral education: the learning and teaching of justice in school Artigos

    Müller, Adriana; Alencar, Heloisa Moulin de

    Abstract in Portuguese:

    A educação moral é um tema importante do ponto de vista da área da moralidade, visto que aprender e ensinar valores morais estão entre as ações que promovem a humanização do homem, tanto no sentido moral (respondendo à pergunta como devo viver?), quanto no sentido ético (em resposta à questão que vida quero viver?). A educação moral pode acontecer em diferentes contextos sociais. A presente pesquisa enfoca a escola. Além disso, a referida educação envolve diversos temas morais. O objetivo deste estudo foi investigar como aprenderam aqueles que ensinam, e como ensinam aqueles que aprenderam o valor moral da justiça. Para isso, entrevistamos vinte professoras do 6º ao 9º ano do ensino fundamental de cinco diferentes escolas particulares do município de Vitória, Espírito Santo, buscando identificar como elas julgam ter aprendido sobre justiça durante sua vida escolar e como julgam que ensinam esse valor moral em suas práticas pedagógicas. Nossa proposta incluiu, ainda, averiguar se houve mudanças nas práticas mencionadas e, em caso afirmativo, analisar tais transformações. Os resultados demonstraram que a maioria das professoras relata que aprendeu sobre o valor moral da justiça por meio de ações impositivas. A forma pela qual elas julgam que ensinam esse valor manifesta-se em exemplos em que a imposição ainda está presente, mesmo que esteja relacionada a conversas, revelando que as professoras ensinam do modo como aprenderam. Esses dados podem contribuir para a intervenção na prática pedagógica de tais profissionais e para o aprimoramento de sua formação, possibilitando a ruptura do círculo vicioso de aprender e ensinar por meio da imposição.

    Abstract in English:

    Moral education is an important theme from the point of view of the field of morality, since learning and teaching moral values are among the actions that promote the humanization of man, both in its moral sense (answering the question how should I live?), and in the ethical sense (answering the question what life do I want to live?). Moral education can happen within different social contexts. The present research focuses on the school. The study of this kind of education involves several moral themes. The objective of this research was to investigate how those who teach have themselves learned, and how those who learned the moral value of justice teach. For that, we interviewed 20 teachers from the sixth to the ninth year of fundamental education from five private schools of the city of Vitória, Espírito Santo, trying to identify how they thought they had learned about justice during their school lives and how they reckoned they taught this moral value in their pedagogical practices. Our proposal included also to investigate the existence of changes in the practices mentioned above and, if so, to analyze such transformations. The results demonstrate that most teachers describe that they have learned about the moral value of justice through mandatory actions. The way in which they believe they teach about this value is manifested in examples in which imposition is still present, even if related to conversations, revealing that teachers teach the way they learned. This information can contribute to intervene in the pedagogical practice of these professionals and to improve their education, helping to break up the vicious circle of learning and teaching through imposition.
  • Agroecology, sustainable consumption and collective learning in Brazil Artigos

    Santos, Fernando Passos dos; Chalub-Martins, Leila

    Abstract in Portuguese:

    O que acontece quando consumidores e produtores agroecológicos adotam uma prática econômica alternativa ao consumo convencional? O presente artigo analisa e qualifica as comunidades aprendentes existentes no âmbito desse tipo de prática econômica. O estudo de caso do grupo de consumo coletivo de produtos agroecológicos Trocas Verdes, situado em Campinas (SP), no contexto da agricultura familiar no Brasil, mostrou que as trocas econômicas são também trocas de saberes. Além disso, tais trocas constituem uma práxis em educação ambiental. As três dimensões da sustentabilidade - econômica, social e ambiental - são as categorias de análise utilizadas para determinar o potencial pedagógico existente na articulação de uma prática de consumo coletivo. A partir da metodologia da pesquisa participante, observou-se que, na venda direta de produtos agroecológicos a grupos de consumidores organizados de forma autônoma ou que funcionam em regime de autogestão, essa prática econômica também caracteriza um processo de educação ambiental crítica, pois possibilita que se apreenda coletivamente a realidade socioeconômica dos atores envolvidos. As dinâmicas socioeconômicas são objeto de aprendizado dos consumidores e pesquisadores atuantes nas compras e, assim, conclui-se que esse tipo de prática promove um aprendizado coletivo. O presente estudo confirma que um importante fator para a existência de comunidades aprendentes é a autogestão da organização social.

    Abstract in English:

    What happens when consumers and agro-ecological producers adopt an economic practice alternative to conventional consumption? This article characterizes and analyzes the learning communities which exist within this type of economic practice. The case study of Trocas Verdes (Green Exchange), - a group of collective consumption of agro-ecological products, located in Campinas (SP) - in the context of family farming in Brazil, has shown that economic exchanges are also exchanges of knowledge. Moreover, these exchanges constitute a praxis in environmental education. To determine the educational potential which exists in the articulation of a practice of collective consumption, we have used the three dimensions of sustainability - economic, social and environmental - as categories of analysis. Based on the participatory research methodology, we have observed that in the direct sale of agro-ecological products to groups of consumers that are organized independently or self-managed, this economic practice also characterizes a process of critical environmental education, because it allows learning collectively the socioeconomic reality of the actors involved. The socio-economic dynamics are learnt by the consumers and researchers working in the trade, and thus it is possible to conclude that this practice promotes collective learning. This study confirms that an important factor for the existence of learning communities is the self-management of social organizations.
  • Noemy Rudolfer and the organization of school and of the world of labor in the 1920s/1930s Artigos

    Moraes, José Damiro de

    Abstract in Portuguese:

    Os anos 1920 e 1930 são importantes para compreendermos e percebermos a organização do Estado e das relações entre capital e trabalho, bem como a construção de um pensamento educacional liberal. Na época, a educação despontava como uma preocupação das elites e dos governantes, seja nas discussões ocorridas no âmbito da Associação Brasileira de Educação (ABE), seja por meio das reformas educacionais dos Estados. A psicologia que se buscava consolidar no campo científico apresentava propostas para o campo da educação e do trabalho com a orientação e a formação dos futuros dirigentes e dirigidos. Foi nesse campo que Noemy Rudolfer teve relevante destaque ao pensar e agir em defesa da psicologia educacional e de suas variantes destinadas ao ambiente escolar, como a orientação profissional. Em ambos os domínios, ela pretendia colocar o homem certo no lugar certo. A ampliação do controle na esfera do trabalho e na escolha das carreiras no campo educacional objetivava instaurar a psicologia como ciência que habilmente evitaria os conflitos sociais. Rudolfer contribuiu para isso ao fortalecer e ampliar o campo a partir de sua atuação na divulgação e na aplicação da psicologia educacional e da orientação profissional no país, configurando uma modernização conservadora. A partir de sua produção e de sua trajetória, buscamos desvelar a colaboração de Rudolfer para a construção de tal pensamento no Brasil dos anos 1920/1930, quando se assumia um discurso modernizador.

    Abstract in English:

    The 1920s/1930s are important to understand and perceive the organization of the State and the relations between capital and labor, as well as to construct a liberal educational thought. At the time, education was beginning to appear as a concern of the elites and of those in government, both in the discussions taking place within the Brazilian Education Association (ABE) and through the educational reforms of the States. Psychology, striving to consolidate itself within the scientific arena, offered proposals in the field of education and labor for the orientation and formation of future leaders and followers. It was within this scenario that Noemy Rudolfer played an important role by thinking and acting in defense of educational psychology and its variants, such as professional orientation, targeted at the school environment. In both domains, she intended to put the right man at the right place. The expansion of control in the realm of labor and career choice within the educational field aimed at establishing psychology as a science that would skillfully avoid social conflict. Rudolfer contributed to that project by strengthening and expanding the field through her activities in divulging and applying educational psychology and professional orientation in the country, thereby helping to shape a conservative modernization. Based on her production and trajectory, we seek here to reveal Rudolfer's contribution to the construction of such thinking in Brazil in the 1920s/1930s, when a modernizing discourse was being adopted.
  • Automatic promotion in the 1950s: the pioneering experiment of the Experimental School of Lapa (Sao Paulo) Artigos

    Viégas, Lygia S.; Souza, Marilene P. R.

    Abstract in Portuguese:

    O presente artigo visa apresentar o projeto pioneiro de abolição da reprovação na rede estadual paulista, elaborado no final da década de 1950 e implantado no início de 1960, em caráter experimental, no Grupo Experimental da Lapa, escola que funcionava como unidade oficial de pesquisas da Secretaria da Educação. Apesar de inaugural, tal experiência raramente comparece em publicações sobre o tema, havendo poucos registros a seu respeito. Para tanto, o artigo esboça, a princípio, um breve contexto histórico do debate em torno da então chamada promoção automática, que se inicia no Brasil em 1918, no contexto da Primeira República, e ganha força, sobretudo, na década de 1950, no período desenvolvimentista. Em seguida, o texto aborda elementos constitutivos do projeto realizado no Grupo Experimental da Lapa, justificando a pertinência e a atualidade da promoção automática, bem como delineia sua formatação, em especial no que diz respeito à organização das classes, ao currículo, à avaliação e ao papel docente. Posto isso, são revelados trechos de depoimentos dados por educadores envolvidos na construção do referido projeto, os quais revelam suas potencialidades e contradições. Também são apresentados documentos raros sobre o tema publicados no contexto dessa experiência pioneira. Ao final, são tecidas considerações sobre a experiência em questão, a qual, apesar de pouco divulgada, possui enorme importância histórica. Espera-se, com este artigo, contribuir para a construção da escola pública de qualidade, principalmente considerando a crescente implantação da política de ciclos nas redes públicas educacionais brasileiras.

    Abstract in English:

    This article presents the pioneering project of abolishing failure in the state public schools in São Paulo state, developed in the late 1950 and implemented at the beginning of 1960 on an experimental basis at the Experimental School of Lapa, a school that worked as the official unit of research of the Department of Education. Despite its inaugural nature, such experiment has rarely appeared in publications on the subject and there are few records about it. First, this article outlines a brief historical context of the debate on the so-called automatic promotion, which in Brazil began in 1918, in the context of the First Republic, and strengthened especially in the 1950s, in the developmental period. Then the paper addresses components of the project conducted at the Experimental School of Lapa, justifying the relevance and topicality of automatic promotion. It also outlines its formatting, in particular the organization of classes, the curriculum, assessment and teaching role. After that, some excerpts from statements made by educators involved in the construction of the project are addressed. They reveal the project's strengths and contradictions. Also rare documents are presented on the topic, which were published in the context of such pioneering experiment. At the end, there are considerations regarding the experiment in question, which though little known has enormous historical importance. It is hoped that this article contributes to the construction of high quality public school, especially given the increasing implementation of the policy of cycles in Brazilian public schools.
  • A school for rural people: popular culture, peasants and the basic education movement (1960-1964) Artigos

    Souza, Claudia Moraes de

    Abstract in Portuguese:

    Nos idos dos anos 1960, a intervenção sobre a cultura popular tornou-se um suposto da ação política de agentes modernizadores da sociedade brasileira. Por meio da Conferência Nacional dos Bispos do Brasil (CNBB), a Igreja Católica elaborou um projeto educacional de dimensão nacional, articulando suas emissoras de rádio no território brasileiro aos centros de educação radiofônica rural e criando, em 1961, o Movimento de Educação de Base (MEB). Os pressupostos teóricos e filosóficos do Movimento transcendiam as questões do aprendizado formal e pautavam-se por estratégias de ação da Igreja sobre os problemas de crescimento econômico e desenvolvimento social das regiões pobres brasileiras. O artigo em questãoversa sobre o camponês que participou do MEB e suas experiências escolares, avaliando os preceitos de educação rural, educação cívica e alfabetização de adultos propostos na ação dos agentes e das instituições modernizadoras do campo brasileiro. Analisamos os processos de assimilação e resistência do camponês aos princípios e projetos modernizantes externos à sua cultura. Novos ritmos de tempo, novas representações e novos significados foram introduzidos pela escola sobre práticas culturais seculares do campesinato brasileiro. No MEB, tal fenômeno resultou tanto na assimilação dos novos estímulos trazidos pela escola, quanto na insurreição de costumes e hábitos interligados às funções ritualísticas e costumeiras do indivíduo e/ou da comunidade rural.

    Abstract in English:

    In the 1960s, the intervention on popular culture became an assumption of the political action of the modernizing agents of Brazilian society. Through the National Conference of Bishops of Brazil (CNBB), the Catholic Church developed a nationwide educational project, linking its radio stations in Brazil to the centers of radio education, and in 1961 it created the Basic Education Movement (MEB). The theoretical and philosophical assumptions of the movement transcended the issues of formal learning and were based on strategies of action of the Catholic Church on issues of economic growth and social development of the poor regions of Brazil. This article is about the peasants who participated in the MEB and their school experiences. It evaluates the precepts of rural education, civic education and adult literacy proposed in the action of the agents and the modernizing institutions of the Brazilian countryside. I have analyzed the processes of assimilation and resistance of the peasants to the modernizing principles and projects outside their culture. New rhythms of time, representations and meanings were introduced by schools into the secular cultural practices of the Brazilian peasantry. In the MEB, this phenomenon resulted both in the assimilation of new stimuli brought by the school, and in the insurrection of customs and habits connected to the ritualistic and customary functions of the individual and / or rural community.
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