Educação & Sociedade, Volume: 22, Issue: 74, Published: 2001
  • Untitled document Editorial

  • Apresentação Dossiê: Os Saberes dos Docentes e sua Formação

    BORGES, CECILIA; TARDIF, MAURICE
  • Teacher's knowledge and teacher's education: a panorama of Brazilian research Dossiê: Os Saberes dos Docentes e sua Formação

    NUNES, CÉLIA MARIA FERNANDES

    Abstract in Portuguese:

    As pesquisas sobre formação e profissão docentes apontam para uma revisão da compreensão da prática pedagógica do professor, que é tomado como mobilizador de saberes profissionais. Considera-se assim que este, em sua trajetória, constrói e reconstrói seus conhecimentos conforme a necessidade de sua utilização, suas experiências, seus percursos formativos e profissionais etc. O objetivo deste texto é apresentar uma análise de como e quando a questão dos saberes docentes aparece nas pesquisas sobre formação de professores na literatura educacional brasileira, identificando as diferentes referências e abordagens teórico-metodológicas que os fundamentam, os enfoques e tipologias utilizadas e criadas por pesquisadores brasileiros. Acredita-se que a investigação dessa temática possibilitará identificar um percurso de pesquisa desenvolvido com características próprias, mas em compasso com uma tendência internacional no âmbito das pesquisas sobre o ensino e sobre os docentes.

    Abstract in English:

    The researches about teacher's education and profession point to a comprehension's revision of pedagogical practice of the teacher who is consider as a professional knowledge mobilizer. It consider so, that this, in your trajectory, build and rebuild your knowledge as according to the necessity of your utilization, your experiences, your professional and formative routes, etc. The objective of this text is present analysis of how and when the question of teachers knowledge appears on researches about teacher's education in the brazilian educational literature, identifying the different references and theoretical-methodological approaches that justify them, the focus and typology utilized and created by brazilian researchers. It believes that the investigations of this thematic will allow identify a way of research developed with own characteristics, but in time with a international tendency in the scope of researches about teaching and about teachers.
  • From teaching the contains to teacher's knowledge: a change of the pedagogic idiom? Dossiê: Os Saberes dos Docentes e sua Formação

    LELIS, ISABEL ALICE

    Abstract in Portuguese:

    Este trabalho tem o objetivo de decifrar algumas das tendências da produção intelectual sobre formação de professores nos últimos vinte anos no Brasil, chamando a atenção para os "idiomas pedagógicos" que tiveram impacto entre os educadores. No mapeamento da literatura especializada, alguns autores/textos foram tomados como exemplares por representarem lógicas de pensamento marcantes a respeito do papel da teoria e da prática na formação docente. Do balanço efetuado, o que se verificou foi a ruptura de um idioma pedagógico, passando-se de uma pedagogia marcadamente conteudista sob a hegemonia de uma razão teórica para uma perspectiva que aponta para uma epistemologia da prática.

    Abstract in English:

    This work has the objective of to decipher a few tendencies of the intellectual production about teacher's education in the last years in Brazil, bringing the attention to the "pedagogic idioms" which caused impact among educators. In "mapping" specialized literature, a few authors/texts were taken as examples for they represented the logic of thought, markly about the significance of the theory and practice in the teacher's education. From the balance made, what was noticed, was a rupture from a pedagogy markly with contains to an epistemology of practice.
  • Teacher knowledge: some typologies and classifications about a field of research Dossiê: Os Saberes dos Docentes e sua Formação

    BORGES, CECÍLIA

    Abstract in Portuguese:

    O objetivo deste artigo é apresentar algumas das diferentes tipologias e classificações das pesquisas sobre o ensino, os professores e seus saberes. Três sínteses críticas importantes são analisadas. Elas propõem uma categorização dos estudos sobre esse tema e colocam em evidência tanto a diversidade das correntes de pesquisa como os contextos teóricos e metodológicos nos quais estas foram sendo produzidas. Como conclusão, são discutidos os limites e possibilidades desta literatura.

    Abstract in English:

    The purpose of this article is to discuss some typologies and classifications about research on teaching, teachers and teacher knowledge. Three major synthesis of research are analyzed. They propose a categorization of studies conducted in these areas on these subjects and bring to light as well the variety diversity of research traditions, of the currents of search as the theoretical and methodological contexts in which the studies were produced. In conclusion, limits and possibilities of this research literature are discussed.
  • Teachers, their knowledge and their research Dossiê: Os Saberes dos Docentes e sua Formação

    LÜDKE, MENGA

    Abstract in Portuguese:

    O trabalho se propõe analisar as relações entre saber docente e pesquisa docente, confrontando dados de uma pesquisa sobre o tema com reflexões oferecidas pela literatura atual disponível. Focaliza especialmente a idéia do professor-pesquisador e o tipo de pesquisa "próprio" do professor, assim como os problemas levantados pela sua comparação com a pesquisa acadêmica em educação.

    Abstract in English:

    The text proposes to analyse the links between teacher knowledge and teacher research, confronting results of a research on the subject with contributions from recent literature on that domain. The focus is on the ideas of teacher as researcher and practitioner research, as compared to academic research in education, and its problems.
  • Teacher's education in physic and artist-reflexive teacher's paradigm Dossiê: Os Saberes dos Docentes e sua Formação

    QUEIROZ, GLÓRIA REGINA PESSÔA CAMPELLO

    Abstract in Portuguese:

    Este trabalho utiliza o paradigma do professor artista-reflexivo para investigar a construção do saber docente de professores do ensino médio, em atuação influenciada por fatores múltiplos e interligados, caracterizando uma situação de complexidade. Após conhecer as especificidades do saber em ação de uma equipe de Física em uma escola privada no Rio de Janeiro, foram estabelecidas conexões entre o desenvolvimento profissional dos docentes e a implementação de um projeto inovador em ensino-aprendizagem de Física. Foi importante a integração das literaturas de pesquisa sobre formação de professores e de educação em ciências, para orientar entrevistas que ajudaram a conhecer os caminhos da construção do saber docente dos professores. Análise de categorias das dimensões para os processos de formação do saber docente procura contribuir para discutir a formação inicial de professores.

    Abstract in English:

    This work uses the artist-reflexive teacher's paradigm to investigate the construction of the teachers' knowledge, in one performance influenced by multiple and interlinked factors, characterizing a "complex physics system". After understand the knowledge in action of a team of Physics on a private school of Rio de Janeiro, connections between the professional development and a Physics teaching-learning innovative project were stablished. It was important the integration between the literature about teacher's formation and that of science education, to guide interviews that helped to know the ways of construction of teacher's knowledge. Analysis of some categories created for this processes tries to contribute to discussions about teachers initial formation.
  • Teachers: between knowledge and practices Dossiê: Os Saberes dos Docentes e sua Formação

    MONTEIRO, ANA MARIA FERREIRA DA COSTA

    Abstract in Portuguese:

    A relação dos professores com os saberes que ensinam, constituinte essencial da atividade docente e fundamental para a configuração da identidade profissional, tem merecido pouca atenção de pesquisadores em educação. O objetivo deste artigo é discutir as possibilidades teóricas provenientes da articulação das categorias de análise "saber docente" e "conhecimento escolar" para a pesquisa das relações dos professores com os saberes que ensinam, categorias essas que levam em conta a especificidade da ação educativa e contribuem para o desenvolvimento de uma epistemologia da prática docente, distinta daquela que fundamenta o conhecimento científico, possibilitando a realização de pesquisas que possam efetivamente enfrentar os desafios apresentados com instrumental teórico apropriado.

    Abstract in English:

    Teacher's relations with the contents they teach, essential constituents of teaching activity and fundamental for the formation of professional identity, have not yet been paid the attention they deserve by researchers. This article aims to discuss the theoretical possibilities provided by the combination of the categories "teacher's knowledge" and "school knowledge" while researching teacher's relations with the contents they teach. Implicit in these categories is the understanding of the specificity of educational activity which helps the development of an epistemology of teaching practice, different from that inherent to scientific knowledge, allowing the development of research on teaching provided with the appropriate theoretical instruments to face the emergent challenges.
  • Teaching experience and competence: reflecting over the nature of knowledge of teaching in the ergonomics perspective of teacher's work Dossiê: Os Saberes dos Docentes e sua Formação

    THERRIEN, JACQUES; LOIOLA, FRANCISCO ANTÔNIO

    Abstract in Portuguese:

    O texto propõe-se a desenvolver uma reflexão sobre um campo de investigação emergente e necessário para a compreensão do significado da experiência no saber-ensinar: o trabalho docente segundo a perspectiva da ergonomia, inspirada na cognição situada. Contextualizando os novos contornos da política educacional brasileira no cenário das reformas educacionais, o estudo privilegia o debate sobre a formação docente e suas atuais tendências. A reflexão traz elementos conceituais e teórico-metodológicos destinados à investigação da natureza do saber-ensinar, focalizando o estudo da competência no ensino no contexto dos saberes na base da prática docente.

    Abstract in English:

    The aim of this paper is to reflect over an emergent field of research, one which is necessary in order to understand the meaning of experience related to knowledge of teaching in teacher's work, according to the perspective of ergonomic inspired by a situated learning process. In the context of the new format of the Brazilian educational policies in the field of educational reforms, this study highlights the debate over teacher education and its recent tendencies. This brings conceptual and methodological issues aimed at investigating the nature of knowledge of teaching, focusing on teaching competences in the context of knowledge in the basis of this practice.
  • Structural schooling inequalities in Brazil: between state, privatization and descentralization Artigos

    AKKARI, A. J.

    Abstract in Portuguese:

    No Brasil, mais que em outros países do Sul, a escola constitui um produto social desigualmente distribuído. Seu acesso é modulado não apenas por múltiplos padrões distintivos (categoria socioeconômica, sexo, etnicidade, local de residência…), como também pelo tipo de rede escolar freqüentado (pública, particular). Este artigo analisa a constituição histórica e progressiva de uma escolarização em várias velocidades. O discurso político republicano, que insiste sobre a função homogeneizadora e igualitária da escola que socializa em comum e fabrica cidadãos iguais, foi se esvaziando progressivamente de sua substância. A heterogeneidade provocada pela atual fragmentação do sistema escolar brasileiro em várias redes reproduz, acentuando-as, as desigualdades sociais e compromete de modo durável o desenvolvimento econômico e social desse país.

    Abstract in English:

    In Brazil, more than in any other Southern country, school is an unequally distributed social product. Access to it depends not only on such distinctive standards as socioeconomic position, sex, ethnicity, location of residence etc., but also on the type of network attended (public, private). This paper analyses the historical and progressive constitution of a multispeed schooling network. The republican political speech, which highlights the egalitarian and homogenizing function of school, has been gradually losing its substance. The heterogeneity resulting from the current fragmentation of the Brazilian schooling system into various networks reproduces, magnifying them, all social inequities and lastingly endangers the social and economical development of this country.
  • Mass-media, consumption's imagery and education Artigos

    GOMES, PAOLA BASSO MENNA BARRETO

    Abstract in Portuguese:

    Através de levantamentos empíricos, este artigo discute os estereótipos visuais propagados na cultura de consumo. Tratarei de alguns tópicos relativos às artes visuais, considerando que a visualidade contemporânea é intensamente marcada pelas imagens infantis veiculadas na mídia e por objetos de consumo. A influência do imaginário estereotipado constrói uma subjetividade homogeneizada, reforçando os discursos hegemônicos que estabelecem desigualdades. Pensando a arte como alternativa para novas formas de presentidade, defendo o desenvolvimento de um olhar crítico sobre estas imagens e aponto algumas estratégias para abordarmos esta questão dentro da sala de aula.

    Abstract in English:

    Through empirical appreciation, this article discusses the visual stereotypes propagated in consumption culture. Some topics about visual arts will be approached , considering that contemporary visuality is intenselly marked by infantile images disseminated in the media and consumption objects. The influence of steroetyped imagery constructs a homogeneous subjectivity, strengthening the hegemonic discourses that establish unevenesses. Thinking art as an alternative to new forms of being, I argue about the importance of critical eye development against this images and try to indicate some strategies for discussing that matter inside the classroom.
  • Cristóvam, Milene and my hole socks... or... how a novice of professor teaches cultural politic to a art's student... or still... teaching: fatboat's Caronte Análise das Práticas Pedagógicas

    ROCHA, MARIA ZÉLIA BORBA

    Abstract in Portuguese:

    Este artigo trata da relação professor-aluno em um contexto democrático. É fruto de uma experiência docente e ressalta a dimensão humano-afetiva no processo educacional sem, contudo, esquecer-se dos aspectos científicos. Pelo contrário, enfatiza a importância do conhecimento científico como fundador/consolidador de vínculos societais. Objetiva demonstrar a relação existente entre conflito-prazer-paixão-responsabilidade inerente ao fazer educativo.

    Abstract in English:

    This article concerns about the relationship between professor and students in a democratic context. It results of the academician experience and to stand out the human-affective in the educational process. It emphasis of the cientific knowledg's importance how originator/consolidator of the sociais entails. It intends to demonstrate the relation between conflict-pleasure-passion-responsibility in the educational process.
  • Education and participation of social actors in the development of a refuse management model in an rural area of Minas Gerais (Brazil) Análise das Práticas Pedagógicas

    GAZZINELLI, MARIA FLÁVIA; LOPES, ANDREIA; PEREIRA, WESLEY; GAZZINELLI, ANDRÉA

    Abstract in Portuguese:

    Este trabalho relata o envolvimento dos atores sociais (professores, alunos e moradores) de uma localidade rural do Estado de Minas Gerais no desenvolvimento de um modelo de gestão participativa do lixo. Trata-se de uma experiência de educação e gestão ambiental que inclui: (a) levantamento das representações e do imaginário sobre o lixo; (b) pesquisa sobre o lixo da localidade e (c) elaboração participativa de um modelo de gestão do lixo. Pode-se situar os resultados da educação e gestão ambiental em três níveis: em primeiro lugar, das modificações físicas ligadas à limpeza da cidade; em segundo, da construção de um novo referencial de relação dos professores e alunos com o conhecimento e, em terceiro, da mudança de postura com relação aos ambientes. Por meio de depoimentos dos professores, relatos, desenhos, mapas cognitivos dos alunos e observações das modificações físicas ligadas à limpeza da localidade, constata-se que o modelo de educação ambiental, ao articular simultaneamente instrumentos analíticos, que envolvem pesquisa e conhecimento da problemática estudada e produtores de subjetividade, cuja ênfase situa-se na relação com o ambiente nos planos figurativo e simbólico, pode favorecer aos indivíduos a criação de espaços de autonomia que lhes permitem agir como sujeitos em seus ambientes.

    Abstract in English:

    This work reports on the involvement of social actors (teachers and students) from a rural area en the State of Minas Gerais, Brazil, in the development of a program for participative management of city refuse. This program of education and environmental management included: a) investigation of teachers and students representations' about refuse; b) research about the city´s refuse situation; c) development of a participative program of local refuse management. We present results from three levels: a) observations of improvements about the city´s refuse situation; b) construction of new parameters in the relationship between teachers and students with their knowledge; c) change in the teachers and students attitudes' towards the environment. Through the written work, drawings and cognitive maps of students, and observations of improvements in the cleanliness of the local environment, we conclude that this program which involves research and analysis of the environmental problems, with subjectivity producing instruments can contribute to the organization of spaces of autonomy which enable individuals to modify their environment.
  • Buy the neoliberal kit for early childhood education and win free the ten steps to became a reflexive teacher Debates

    ARCE, ALESSANDRA

    Abstract in Portuguese:

    O objetivo deste artigo é contribuir para a reflexão sobre a formação do professor de educação infantil na atualidade. Para tanto parte-se de uma revisão da bibliografia, que tem alertado para as interfaces do neoliberalismo e do pós-modernismo com as políticas educacionais e, em especial, as políticas de formação de professores. São analisados, enquanto norteadores da implementação do ideário neoliberal no campo da formação de professores da educação infantil, os documentos produzidos pelo MEC como Referências tanto para a formação de professores como para delimitar conhecimentos a serem trabalhados na educação de 0 a 6. Conclui-se que as tendências deste processo são o aligeiramento da formação de professores, a gradativa perda de controle dos mesmos sobre seu exercício profissional e a transformação das salas de educação infantil em laboratórios de implementação dos ideários pedagógicos, afinados com o neoliberalismo e o pós-modernismo.

    Abstract in English:

    The objective of this article is to contribute at the present time for the reflection about the teacher's infant education formation. Therefore, it is done a revision of the bibliography that has been alerting for the interfaces of the neo-liberalism and the post-modernism with the educational politics and, especially, the politics of teacher's formation. The documents produced by MEC, as guiding for the implementation of the neo-liberal ideal in the field of the teacher's infant education formation, are analyzed, as References as for the teacher's formation as to define knowledge to be worked in the education from 0 to 6. At the end, we conclude that the tendencies of this process are the haste the teacher's formation, the gradual loss of control of the same ones on its professional exercise and the transformation of the classrooms of infant education in labs of implementation of the pedagogic ideals intimated to the neo-liberalism and the post-modernism.
  • Rastros: dizendo sobre os fazeres/dizeres Debates

    MELLO, MARISOL BARENCO CORRÊA DE

    Abstract in Portuguese:

    Com vistas ao aclaramento de noções erroneamente herdadas do contexto social e histórico da cultura moderna ocidental, que teve/tem como um de seus projetos o "apagamento" do sujeito, ou o distanciamento entre os sujeitos e suas formas de fazer, dizer, pensar, este artigo pretende contribuir com elementos para a construção de um outro paradigma nas ciências humanas. Trata-se de um relato sobre o processo de construção de nossa própria pesquisa, articulado à reflexão sobre as diversas formas de fazer-dizer, que trabalharemos na forma de uma aproximação do processo possível, na academia, do relato do cineasta Walter Salles sobre o processo de construção do filme Central do Brasil. Como pressuposto fundamental, o resgate de uma visão que aproxima os sujeitos de seus fazeres-dizeres, na forma dos rastros que deixamos - que nos permitem resgatar de forma indiciária os processos - e legitimamos, como parte constitutiva dos fazeres-dizeres.

    Abstract in English:

    This paper aims at contributing to the development of a new paradigm in the social sciences. To do so, it attempts to clarify notions inherited - and maybe wrongly misinterpreted in the process - from the social and historical context of modern western culture. The notions to be clarified are related to one of modern western culture's projects, namely, the "obliteration" of the subject and the establishing of differences between subjects and their many ways of doing, saying and thinking. The paper reports on the process of developing our own research work and articulates it with a reflection about the several ways of doing-saying. It builds on a possible approximation between academically acceptable processes of doing-saying and the account, by the film director Walter Salles, of his making of the movie Central do Brasil. Finally, it emphasizes the view that links people to their doings and sayings, understood as "traces" that remain - and thus allow us to reconstruct the processes through marks - and that we legitimate, as constitutive parts of the doings and sayings associated with the many rationalities intimately linked to people's experiences and practices in/through culture.
Centro de Estudos Educação e Sociedade - Cedes Av. Berttrand Russel, 801 - Fac. de Educação - Anexo II - 1 andar - sala 2, CEP: 13083-865, +55 12 99162 5609, Fone / Fax: + 55 19 3521-6710 / 6708 - Campinas - SP - Brazil
E-mail: revistas.cedes@linceu.com.br