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Filosofia Unisinos, Volume: 23, Número: 2, Publicado: 2022
  • Contrapontos e Interseções entre Suicídio e Autossacrifício Artigo

    Vaz, Lúcio

    Resumo em Português:

    RESUMO Neste artigo, procuro, primeiramente, examinar diversas distinções do senso comum entre suicídio e autossacrifício, adotando aquela em torno da pretendida destinação do ato (para o próprio agente ou para outrem, respectivamente). Num segundo passo, procuro defender esse critério de distinção contra algumas objeções centrais. Conquanto defenda esse critério de distinção contra tais objeções, por fim, pretendo estabelecer questionamentos quanto a interseções entre suicídio e autossacrifício, ocasionadas por situações-limite. Para problematizar essas sobreposições, faço uma breve análise, sobretudo, de Antígona, de Sófocles.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT In this article, I seek, at first, to examine several common-sense distinctions between suicide and self-sacrifice, adopting that around the intended destination of the act (for the agent himself or for others, respectively). In the second step, I try to defend this criterion of distinction against some central objections. Though defending this criterion of distinction against such objections, I intend, finally, to establish questions on the intersections between suicide and self-sacrifice, caused by extreme situations. In order to discuss these overlaps, I make a brief analysis, above all, of Sophocles’ Antigone.
  • Sobre a adequação da atribuição de atitudes proposicionais Article

    Imaguire, Guido

    Resumo em Português:

    RESUMO Fregianos e Russellianos defendem diferentes concepções a respeito das condições de verdade de relatos de atitudes proposicionais. Eles apelam frequentemente para nossas intuições e aspectos pragmáticos para sustentar suas posições. Neste artigo proponho um princípio de adequação de atitudes proposicionais. Na primeira seção, apresentarei o antigo enigma sobre a falha do princípio de substituição salva veritate em atribuições de atitudes proposicionais. Na segunda seção, apresentarei meu princípio, que é baseado na tese de que ao escolher um designador para um relato de atitude proposicional um falante competente é usualmente orientado pelas suas suposições sobre o estado epistêmico do ouvinte a respeito do referente. Na seção 3 eu testarei minha proposta com alguns exemplos tradicionais de atribuição de atitudes proposicionais da literatura. Na seção 4, argumentarei que mesmo em situações não-standard (p.ex. no contexto da ironia) um falante competente precisa levar em consideração o estado epistemológico do ouvinte. Então, na quinta seção derivarei consequências da minha proposta para a discussão sobre o problema da exportação. Finalmente, nas conclusões, esboçarei alguns pensamentos sobre a possibilidade de expandir minha proposta pragmática para uma concepção das condições de verdade de atribuições de atitudes proposicionais.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Fregeans and Russellians defend different conceptions on the truth-conditions of reports of attitude ascriptions. Very often, they appeal to our intuitions and to pragmatic aspects to support their view. In this paper I propose a principle of adequacy of attitude-ascriptions. In the first section, I review the old puzzle concerning the failure of the principle of substitution salva veritate in attitude ascriptions. In the second section, I present my principle, which is based on the claim that by choosing a designator for an attitude-ascription a competent speaker is usually oriented by her supposition of the hearer’s epistemic state concerning the referent. In section 3, I apply my conception to some traditional tricky examples of attitude ascriptions in the literature. In section 4, I argue that even in non-standard situations (e.g. context of irony) a competent speaker must take into account the hearer’s epistemic state. Then, in the fifth section I suggest a consequence of my proposal for the discussion on exportation. Finally, in the concluding remarks I sketch some thoughts about the possibility of extending my pragmatic proposal to a semantic account of the truth-conditions of attitude-ascriptions.
  • A ética protestante e o reencantamento do mundo na sociedade do trabalho: notas a partir de Max Weber Artigo

    Oliveira, Juliano Cordeiro da Costa

    Resumo em Português:

    RESUMO Este artigo pretende investigar, partindo das ideias de A Ética Protestante e o “Espírito” do Capitalismo, de Max Weber, a relação entre o desencantamento do mundo e a Reforma Protestante, bem como a hipótese de que o desencantamento gerou, ao mesmo tempo, um novo encantamento no capitalismo e em sua nascente sociedade do trabalho. Segundo Weber, à medida que o cotidiano, na modernidade, foi tomado por uma racionalização cultural e social, dissolveram-se também as formas de vida tradicionais. Na ética protestante, a salvação vincula-se à vocação intramundana e à santificação da vida cotidiana por meio do trabalho. Daí, falarmos de um desencantamento, como Weber conceitua, e, ao mesmo tempo, de um reencantamento à luz de uma nova religiosidade atuante no mundo do trabalho capitalista. É justamente esse processo que permitiu Walter Benjamin, por sua vez, considerar o capitalismo como uma religião, com seus cultos, ritos e símbolos, levando a análise weberiana adiante, enfatizando o capitalismo como religião. Almejamos, assim, investigar a hipótese de que a tese weberiana do desencantamento do mundo igualmente culmina em sua inversão, ao falarmos de um reencantamento do mundo, agora sob a égide do trabalho capitalista e de sua racionalização econômica.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT This article aims to investigate, based on the ideas of Max Weber’s Protestant Ethics and the “Spirit” of Capitalism, the relationship between the disenchantment of the world and the Protestant Reformation, as well as the hypothesis that disenchantment generated, at the same time, a new enchantment in capitalism and its nascent labor society. According to Weber, as the daily life, in modern times, was taken over by a cultural and social rationalization, traditional forms of life also dissolved. In Protestant ethics, salvation is linked to the intramundane vocation and the sanctification of everyday life through work. Hence, we speak of a disenchantment, as Weber conceptualizes, and at the same time, a re-enchantment in light of a new religiosity active in the world of capitalist labor. It is precisely this process that allowed Walter Benjamin, in turn, to consider capitalism as a religion, with its cults, rites and symbols, taking the Weberian analysis forward, emphasizing capitalism as a religion. We aim thus to investigate the hypothesis that Weber’s thesis of the disenchantment of the world also culminates in its reversal, when we speak of a re-enchantment of the world, now under the umbrella of the capitalist labor and its economic rationalization.
  • São as katamenia a primeira potencialidade ou a primeira atualidade de um ser humano? Article

    Chan, Berman

    Resumo em Português:

    RESUMO Nos escritos de Aristóteles sobre a biologia da embriologia, especialmente na Geração dos Animais, ele afirma que os fluidos menstruais da mãe fornecem o material para a geração da prole, e a forma do pai determina sua formação como membro dessa espécie (por exemplo, a humana). Diz-se que a katamenia (fluidos menstruais) da mãe são potencialmente todas as partes do corpo da prole, embora na verdade nenhuma delas. Assim, os fluidos são potencialmente a prole. Mas eles são uma primeira potencialidade ou uma segunda potencialidade (primeira atualidade) de um humano, na terminologia do De Anima II? Neste artigo, argumentarei que a katamenia é uma primeira potencialidade de um humano. Meu primeiro argumento é que a katamenia não tem potencial para atividades humanas como o pensamento, mas sim o potencial de se tornar algo com potencial para essas atividades. Eu respondo à objeção de que a katamenia não é nem mesmo uma primeira potencialidade, apelando para um texto importante que afirma que para qualquer x cuja fonte de devir é externa, x é potencialmente y se nada em x com relação à matéria precisa ser mudado para que um princípio externo transforme x em y.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT In Aristotle’s writings regarding the biology of embryology, especially in the Generation of Animals, he contends that the mother’s menstrual fluids provide the material for the generation of the offspring, and the father’s form determines its formation as a member of that species (e.g. human). The katamenia (menstrual fluids) of the mother are said to be potentially all the body parts of the offspring, though actually none of them. So, the fluids are potentially the offspring. But are they a first potentiality or second potentiality (first actuality) of a human, in the terminology of De Anima II? In this paper I will argue that katamenia are a first potentiality of a human. My first argument is that katamenia do not have the potential for human activities such as thinking, but rather the potential of becoming something having the potential for those activities. I answer the objection that katamenia are not even a first potentiality, by appealing to an important text contending that for any x whose source of becoming is external, x is potentially y if nothing in x with respect to matter needs to be changed in order for an external principle to make x into y.
  • Trascendentalismo y trascendencia en la fenomenología de Merleau-Ponty y el idealismo trascendental kantiano Artículo

    Andrés García, Esteban

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN La relación entre la fenomenología merleau-pontiana y la filosofía trascendental crítica ha sido frecuentemente abordada en términos de la reformulación corporal y concreta que el fenomenólogo propondría de la conciencia trascendental. Este trabajo procura mostrar que esta nueva definición de las condiciones subjetivas y trascendentales de la experiencia conlleva una diferente concepción de sus límites y de aquello que la trasciende, evidenciándose así otro contraste clave entre ambas filosofías. Se examina así el diferente significado de la dimensión “trascendental” en las filosofías crítica y fenomenológica, y más particularmente la correlativa transformación del sentido de lo “trascendente” en la fenomenología merleau-pontiana, que redefine las condiciones trascendentales de la experiencia en términos de “perspectivas”. Se sostiene que esta transformación habilita una postura realista singular basada en premisas fenomenológicas.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT The relationship between Merleau-Pontyan phenomenology and critical transcendental philosophy has often been approached in terms of the bodily and concrete reformulation that the phenomenologist would propose of transcendental consciousness. This paper aims to show that this new definition of the subjective and transcendental conditions of experience implies a different conception of its limits and of that which transcends it, thus evidencing another key contrast between both philosophies. The article examines the different meaning of the “transcendental” dimension in critical and phenomenological philosophies, and more particularly the correlative transformation of the “transcendent” in Merleau-Pontyan phenomenology, which redefines the transcendental conditions of experience in terms of “perspectives”. It is argued that this transformation enables an original realist stand based on phenomenological premises.
  • La visión escotópica en Aristóteles según la crítica contemporánea Artículo

    Martínez, Desiderio Parrilla

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN La crítica contemporánea ha manifestado la relevancia de la “visión escotópica” (o “visión de la oscuridad”) en la teoría visual de Aristóteles. Ha enmarcado este fenómeno en la percepción, o autopercepción, del conocimiento sensible, lo que presupone conceder conciencia reflexiva a este conocimiento. Las posibilidades al respecto se reducen a una alternativa: percibir la oscuridad se debe a la sensibilidad externa (la propia vista) o se debe a la sensibilidad interna (la fantasía o el sentido común), con todas las combinaciones y distinciones posibles.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Contemporary criticism has expressed the relevance of the “scotopic vision” (or “vision of darkness”) in the Aristotle´s visual theory. He has framed this phenomenon in the perception, or self-perception, of sensitive knowledge, which presupposes granting reflective consciousness to this knowledge. The possibilities in this regard are reduced to one alternative: perceiving darkness is due to external sensitivity (one’s own sight) or due to internal sensitivity (fantasy or common sense), with all possible combinations and distinctions.
  • La “reparación” en De restitutione de Gabriel Vázquez Dossier

    Faraco, Cintia

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN En la Segunda Escolástica Española, el pensamiento de Gabriel Vázquez ofrece una visión filosófico-político-jurídica basada sobre todo en la recta ratio: el núcleo de la posición vazqueciana es identificable en la obligación de la ley y, en particular, de la ley humana, que asume un significado de universalidad que traspasa cualquier autoridad legítima que promulgue leyes. En este contexto, en este ensayo examino el concepto de justicia como obra concreta en la vida cotidiana a través de la lectura de obras como el De Restitutione y el Commentariorum ac Disputationum in primam secundae partem Sancti Thomae de Gabriel Vázquez.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT The thought of Gabriel Vázquez offers a philosophical-political-legal vision, based above all on the recta ratio: the core of the Vazquecian position is identifiable in the obligation of the law and, in particular, of human law, which assumes a meaning of universality that goes beyond any legitimate authority that enacts laws. In this context, this essay examines the concept of justice as a concrete work in everyday life through the reading of works such as De Restitutione and Commentariorum ac Disputationum in primam secundae partem Sancti Thomae by Gabriel Vázquez.
  • A Restituição a e escravidão indígena no Información en Derecho (1535) de Vasco de Quiroga Dossiê

    Culleton, Alfredo

    Resumo em Português:

    RESUMO Neste artigo se pretende evidenciar como a escravidão, desde já compreendida como um problema, será enfrentada a partir de uma teoria jurídica e moral da restituição nos seus fundamentos filosóficos. O conceito de restituição, provavelmente um dos conceitos da filosofia prática mais importante e duradouro da segunda escolástica, apresenta-se como amostra de uma composição de argumentos nas interfaces entre ética, economia e direito que marcaram as teorias políticas do período barroco. Aqui se verá a maneira peculiar com que o jurista e teólogo, ouvidor e bispo de Michoacán, México, Vasco de Quiroga (1470-1565), trata a escravidão e a restituição no seu Información en Derecho (1535).

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT In this article we seek to show how the issue of slavery, already understood as a problem, will be faced from a legal and moral theory of restitution in its philosophical foundations. The concept of Restitution, probably one of the most important and enduring concepts of the practical philosophy of the second scholasticism, is a sample of a composition of arguments at the interface between ethics, economics and law that marked the political theories of the Baroque period. Here we’ll see the peculiar way that the jurist and theologian, magistrate and bishop of Michoacán, Vasco de Quiroga (1470-1565), deals with the issue of slavery and restitution in his Información en Derecho (1535).
  • Mercadores, preços e justiça: a teoria do valor-trabalho de Pedro de Oñate e Scotus: uma abordagem filosófica da questão do valor econômico Dossier

    Viñuales, Alvaro Perpere

    Resumo em Português:

    RESUMO Neste artigo analisarei as ideias do jesuíta Pedro de Oñate sobre valor econômico e sua relação com o trabalho dos comerciantes. Nascido na Espanha, Oñate mudou-se para a América do Sul depois de estudar em Valladolid e Salamanca, onde viveu até sua morte. Ao lidar com o valor econômico, as ideias de Oñate foram desenvolvidas como resposta ao que ele e muitos membros da Escola de Salamanca pensavam que eram as ideias de Duns Scotus sobre valor econômico, mas também à situação econômica e social que ele viveu na América. Lá, a falta de comerciantes e mercadorias resultou em preços mais altos do que na Espanha, o que o obrigou a analisar por que isso estava acontecendo e se esses preços eram apenas preços. Em sua obra, Oñate combinou uma crítica teórica à teoria do trabalho, propondo uma compreensão original da ideia de “utilidade”, com um reconhecimento prático da importância dos comerciantes e de seu trabalho. Seguindo essa segunda ideia, argumentou que, embora os custos não sejam o último fundamento do valor econômico, eles não devem ser completamente descartados se se quiser entender por que há abundância ou falta de comerciantes e se os preços são justos ou não.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT In this paper I will analyze the Jesuit Pedro de Oñate´s ideas on economic value and its relation with merchants’ work. Born in Spain, Oñate moved to South America after studying in Valladolid and Salamanca, where he lived until his death. When dealing with economic value, Oñate’s ideas were developed as an answer to what he and many members of the School of Salamanca thought that were Duns Scotus’ ideas on economic value, but also to the economic and social situation that he had lived in America. There, the lack of merchants and goods resulted in higher prices than in Spain, which obliged him to analyze why this was happening and if these prices were just prices. In his work, Oñate combined a theoretical critique to the labour value theory, posing instead an original understanding of the idea of “utility”, with a practical recognition of the importance of merchants and their work. Following this second idea, he argued that although costs are not the last foundation of economic value, they should not be completely ruled out if one wants to understand why there is abundance or lack of merchants, and if prices are just or not.
  • Filosofía jesuita en la Escuela Ibérica de la Paz: características propias y tratamiento de la universalidad Dossier

    Frutos, Juan Antonio Senent-De

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN En este artículo nos preguntamos, en primer lugar, en qué sentido es posible hablar de “filosofía jesuita”, más allá de un entendimiento formal y circunstancial en el sentido que denota la actividad filosófica transmitida en obras de pensamiento producidas por los miembros de la Compañía de Jesús y si es posible y pertinente hablar de filosofía jesuita en un sentido no sólo formal, sino también sustantivo y normativo, y qué puede implicar para el desempeño de la propia práctica de la filosofía. En segundo lugar, situamos el carácter propio del filosofar jesuita y su contribución en el contexto doctrinal, social y epocal de la denominada Escuela Ibérica de la Paz, donde comparte metodologías comunes y orientaciones prácticas. Y en tercer lugar, qué principios animan la filosofía jesuita para el tratamiento de la universalidad y diversidad del género humano.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT In this article we ask, in the first place, in what sense it is possible to speak of “Jesuit philosophy”, beyond a formal and circumstantial understanding in the sense that it denotes the philosophical activity transmitted in works of thought produced by the members of the Society of Jesus; If it is possible and pertinent to speak of Jesuit philosophy in a sense not only formal, but also substantive and normative, and what may this imply for the performance of the practice of philosophy itself. Second, we place the character of Jesuit philosophizing and they contribution in the doctrinal, social and epochal context of the so-called Iberian School of Peace, where he shares common methodologies and practical orienta- tions. And thirdly, the principles that animate the Jesuit philosophy for the treatment of the universality and diversity of the human race.
  • A natureza da magia no De arte magica de Francisco de Vitoria Dossiê

    Valadares, Jeferson

    Resumo em Português:

    RESUMO Este artigo tem como objetivo mostrar a concepção histórico-teológica acerca da natureza e os fundamentos da magia no contexto da Relectio de arte magica (1540) de Francisco de Vitoria (1486-1546). O interesse devotado pelas ciências ocultas por parte dos homens e mulheres do Renascimento é um fato histórico inquestionável. Decorrendo daí o interesse e, por vezes, o combate por parte de teólogos contrários a tais conhecimentos considerados heterodoxos, fantasiosos, imorais e sem fundamento. Neste trabalho, busca-se mostrar a visão de Vitoria; como sua opinião pode apresentar certa concessão a tais conhecimentos ocultos, partindo da investigação de seus fundamentos históricos e filosóficos que determinam a natureza da magia. Se essa concessão otimista, i.e., moderada e não combativa proceder, caberá a pergunta: por que um teólogo operando dentro da ortodoxia teológica pode fazer concessões e considerar o conhecimento da magia, i.e., o conjunto de crenças como sujeito à fundamentação e especulação racionais? Uma solução seria afirmar que a ideia geral de fundo em tal postura intelectual consiste em sua visão universalista das ideias teológicas aplicadas às grandes questões humanas.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT This article aims to show the historical-theological conception about the nature and fundamentals of magic in the context of the Relectio de arte magica (1540) by Francisco de Vitoria (1486-1546). The devoted interest in the occult sciences on the part of Renaissance men and women is an unquestionable historical fact. Hence the interest and, at times, the fight by theologians against such knowledge, considered to be heterodox, fanciful, immoral and without foundation. This paper seeks to show Vitoria’s view; how his opinion may present a certain concession to such occult knowledge, starting from the investigation of its historical and philosophical foundations that determine the nature of magic. If this optimistic, i.e., moderate and non-combative concession is to be made, the question arises: why should a theologian operating within theological orthodoxy make concessions and consider the knowledge of magic, i.e., the set of beliefs as subject to rational foundation and speculation? One solution would be to claim that the general background idea in such an intellectual stance consists in its universalistic view of theological ideas as applied to the great human questions.
  • Suárez, o direito natural e os limites da liberdade religiosa Dossier

    Fastiggi, Robert

    Resumo em Português:

    RESUMO Francisco Suárez (1548-1617) viveu no período posterior ao Concílio de Trento, quando havia muita discussão sobre a liberdade religiosa para não-cristãos e não-católicos que viviam em territórios católicos. Este ensaio examina a visão de Suárez sobre os diferentes tipos de incrédulos e a possibilidade de sua salvação. Explora a crença de Suárez de que os não-cristãos podem desfrutar de liberdade de religião em territórios católicos, desde que suas práticas não violem a lei natural. O ensaio também examina a atitude de Suárez em relação aos cristãos não católicos. Embora esses cristãos gozem de liberdade de coerção para ingressar na Igreja Católica, eles podem estar sujeitos a certas restrições. Suárez viveu numa época em que havia muita discussão sobre os direitos naturais dos incrédulos. Nos anos 1500, os dominicanos, Bartolomé de las Casas (1474-1566) e Francisco de Vitoria (c.1483-1546) já defendiam os direitos naturais dos índios americanos que sofreram abusos por parte de alguns dos conquistadores espanhóis. Suárez também defendeu os direitos naturais dos índios e se opôs fortemente a qualquer tentativa de escravizá-los ou forçá-los a se converter à fé católica. Suárez, no entanto, também considerou os direitos dos não-cristãos, como judeus e muçulmanos, que vivem sob o domínio cristão. Este artigo começará com o que Suárez diz sobre a liberdade humana e a universalidade da lei natural no livro III do De legibus. A seguir considerará como, no Tratado I do De fide, Suárez, aplica a liberdade humana e a lei natural aos direitos dos não-cristãos que vivem sob o domínio cristão e aos direitos dos cristãos que vivem sob o domínio não-cristão. O artigo tentará entender quais obrigações para com a religião são exigidas pela lei natural e como as violações da lei natural (por exemplo, blasfêmias, perseguições) podem resultar em limites à liberdade religiosa. Argumentar-se-á que Suárez, em alguns aspectos, antecipa o ensinamento do Vaticano II sobre a liberdade religiosa. O Concilio reconheceu tanto a liberdade diante da coerção religiosa na vida da sociedade civil, bem como as exigências da lei moral sobre os direitos dos outros e os deveres para com eles (Dignitatis humanae, 7).

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Francisco Suárez (1548-1617) lived in the period after the Council of Trent when there was much discussion over religious freedom for non-Christians as well for as non-Catholics living in Catholic territories. This essay examines Suárez’s view of the different types of unbelievers and the possibility of their salvation. It explores Suárez’s belief that Non-Christians can enjoy freedom of religion in Catholic territories as long as their practices do not violate the natural law. The essay also examines Suárez’s attitude toward Non-Catholic Christians. Although these Christians enjoy freedom from coercion to join the Catholic Church, they can be subject to certain restrictions. Suárez lived during a time when there was much discussion over the natural rights of unbelievers. In the 1500s, the Dominicans, Bartolomé de las Casas (1474-1566) and Francisco de Vitoria (c.1483-1546) had already defended the natural rights of the American Indians who suffered abuse on the part of some of the Spanish conquistadors. Suárez likewise defended the natural rights of the Indians, and he strongly opposed any attempts to enslave them or force them to convert to the Catholic faith. Suárez, though, also considered the rights of non-Christians such as Jews and Muslims living under Christian rule. This article examines what Suárez says about human freedom and the universality of the natural law in De legibus, book III. Then it will consider how in De fide, tract. I, Suárez applies human freedom and the natural law to the rights of non-Christians living under Christian rule and the rights of Christians living under non-Christian rule. This essay attempts to understand what obligations to religion are demanded by the natural law and how violations of the natural law (e.g. blasphemies, persecutions) can result in limits to religious freedom. It will be argued that Suárez, in some respects, anticipates the teaching of Vatican II on religious freedom. The Council recognized both freedom from religious coercion in civil society as well as the demands of the moral law regarding the rights of others and the duties toward them (Dignitatis humanae, 7).
  • Aproximación a las concepciones jurídicoteológicas en la Nueva España Dossiê

    Lizaola, Julieta

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN La colonización del “Nuevo Mundo” tuvo como punto central la evangelización. El presente texto parte del postulado de que las diferentes concepciones teológicas permiten diferentes formas jurídicas. Ambos elementos teológicos y jurídicos están ontológicamete articulados. El propósito es aproximarnos a la unión de estos elementos al interior de los conflictos derivados de la conquista y dominación de los territorios de Nueva Epaña. La participación de clérigos, mostrando abiertamenete su rechazo y denuncia por los excesos cometidos por los colonizadores, tuvo como fundamento y principio la Ley Natural del humanismo propio de la Escuela Ibérica de la Paz.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT The “New World” colonization has had the evangelization like central point. The present text part of the postulate that different theological conceptions allow different juridic forms. Both elements, theological and juridic are ontologically articled. The intention of this text is approximating to the union of this elements in the conquest conflicts and domination of the territories of New Spain. The participation of clerics members, clearly showing his rejection and complaint for excess of the colonization, had like principle the Natural Law of humanism of Iberic School of Pace.
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