Acessibilidade / Reportar erro
Ilha do Desterro, Volume: 69, Número: 1, Publicado: 2016
  • Introduction: the multiple facets of language studies Introdução

    Silveira, Rosane
  • Brazilian Portuguese-English bilingualism does not affect metalinguistic awareness of L1 constraints in two argument structure constructions Artigos

    Souza, Ricardo Augusto de; Soares-Silva, Jesiel; Silva, Gustavo Garcia

    Resumo em Inglês:

    Abstract In the present study we investigated a corollary of the multicompetence hypothesis as a description of language representation in bilingualism. According to this hypothesis, bilingualism entails a state of linguistic knowledge that does not correspond either to L1 or L2 norms. Previous studies examining online language processing of sentences in Portuguese that simulated argument structures constructions of English have shown a departure from the restrictions of the L1 grammar (Portuguese), which supports the multicompetence hypothesis. The purpose of this study was to explore whether such departure from the L1 would be observed in a psycholinguistic task that taps bilinguals' intentional attention focus on the form of linguistic expressions in their L1, therefore depicting L1 metalinguistic awareness. The results reveal that the bilingualism effects detected during real time sentence processing do not extend to metalinguistic awareness, therefore suggesting that such effects are evanescent, and most likely implicit in nature.
  • Línguas diferentes, vozes distintas: evidências da fala de bilíngues em português e inglês Artigos

    Engelbert, Ana Paula Petriu Ferreira; Kluge, Denise Cristina; Silva, Adelaide Hercília Pescatori

    Resumo em Português:

    Resumo A qualidade de voz resulta da modulação dos articuladores do trato vocal e da configuração laríngea, produzindo um efeito de longo-termo na produção e percepção da fala. Bilíngues podem alterar a qualidade de voz quando falam línguas diferentes, conforme apontam estudos na área. O presente artigo apresenta resultados referentes à produção da voz em português brasileiro (PB) e inglês (IN) por falantes bilíngues brasileiros. Para chegar a tais resultados, foi realizado um experimento de produção que consistiu na gravação de emissões em PB e em IN de tarefas de leitura de textos, bem como amostras de fala semiespontânea. Os resultados mostram diferenças estatisticamente significativas entre médias e extensão de f0 entre as línguas, bem como entre medidas de declínio espectral (LTAS) entre línguas e tarefas.

    Resumo em Inglês:

    Abstract Voice quality results from the modulation of vocal tract articulators and laryngeal activity and produces a long-term effect in speech production and perception. Bilingual speakers can alter voice quality when speaking different languages, according to evidence shown in research in the field. The present study shows results from a voice production experiment in Brazilian Portuguese (BP) and English (EN) by Brazilian bilingual speakers. The experiment consisted of the recordings of reading and semi-spontaneous tasks in BP and EN. Results show statistically significant differences between languages in f0 measures, as well as in spectral characteristics (LTAS) between languages and tasks.
  • Conhecimento fonológico e apropriação de róticos em inglês L2 por falantes nativos de português brasileiro Artigos

    Silva, Thaïs Cristófaro; Camargos, Marco Aurélio

    Resumo em Português:

    Resumo Este artigo discute a apropriação de róticos em inglês-L2 por falantes brasileiros. Os resultados obtidos indicam que a categoria dos róticos é rapidamente incorporada ao inglês-L2 de falantes brasileiros. Fatores como nível de proficiência, indivíduo (aprendiz) e item lexical têm impacto na apropriação da aproximante retroflexa. O fato da apropriação da aproximante retroflexa atingir rapidamente excelentes níveis em inglês-L2 de falantes brasileiros sugere que o ensino de pronúncia seja específico e não global. Baseado na perspectiva teórica fonológica dos Modelos Multirrepresentacionais (BYBEE, 2001, 2008, 2010; JOHNSON, 1997; PIERREHUMBERT, 2001, 2003) argumenta-se que o conhecimento gramatical é um construto dinâmico, entrelaçado por vários fatores linguísticos e não linguísticos.

    Resumo em Inglês:

    Abstract This article discusses the appropriation of rhotics in English-L2 spoken by Brazilian speakers. The results show that rhotics are quickly incorporated into the English-L2 speakers' production. A detailed examination of the data indicates that the following factors are relevant in the appropriation of retroflex approximant in English-L2: proficiency, the individual (learner) and the lexical item. The fact that the appropriation of the retroflex approximant quickly achieves excellent levels in English-L2 spoken by Brazilian speakers suggests that teaching of pronunciation is specific and not global. Based on Multirepresentational Models, it is argued that grammatical knowledge is a dynamic construct, interlaced by various linguistic and non-linguistic factors.
  • A aprendizagem da leitura e suas implicações sobre a memória e a cognição Artigos

    Gabriel, Rosângela; Morais, José; Kolinsky, Régine

    Resumo em Português:

    Resumo A aprendizagem da leitura altera o processamento da informação e possibilita a ampliação da capacidade de armazenamento do cérebro humano? O objetivo do presente artigo é retomar e discutir os modelos de memória (memória de trabalho, memória de curto e longo prazo) em sua relação com a linguagem, bem como as possíveis alterações cognitivas decorrentes da aprendizagem da leitura. São revisados modelos de memória e funções executivas, buscando identificar as questões que levaram à evolução teórica, bem como pontos de contato e de discordância nos conceitos presentes na área. Diferenças no processamento e armazenamento do conhecimento por leitores e não leitores são destacadas, considerando tanto dados comportamentais quanto estudos de neuroimagem. Os dados sugerem que a aprendizagem da leitura altera as formas de armazenamento e processamento da informação linguística ao fomentar o aprimoramento dos sistemas perceptuais da visão e audição, necessários à associação entre grafemas e fonemas.

    Resumo em Inglês:

    Abstract Can learning to read change the information process and expand the storage capacity of the human brain? The purpose of this article is to review and to discuss models of memory (working memory, short term and long term memory) in their relation to language, as well as the possible cognitive changes prompted by literacy. By reviewing models of memory and executive functions, we aim at identifying questions that have promoted theoretical evolution, as well as the matching and disagreement in the concepts available in the area. Differences in knowledge processing and storage in literates and illiterates are highlighted, taking into account behavioural and brain imaging data. The data suggest that literacy alters the way in which linguistic knowledge is stored and processed by bursting the refinement of the visual and auditory perceptual systems, necessary to the grapheme-phoneme association.
  • Learners' processes during pre-task planning and Working Memory Capacity Artigos

    Guará-Tavares, Maria da Glória

    Resumo em Inglês:

    Abstract The present study is part of a larger scale research (Guará-Tavares, 2011, 2013) that investigates the relationship among working memory capacity, pre-task planning, and L2 speech performance. The aim of the study was to analyze 1) what processes learners engage during pre-task planning, and 2) whether higher and lower working memory spans engage in different processes during pre-task planning. Learners' processes were accessed by means of think aloud protocols and a retrospective interview. Working memory capacity was measured by the Speaking Span Test. Results show that learners engage mainly in organization of ideas, rehearsal, lexical searches, and monitoring. Moreover, higher spans employ significantly more metacognitive strategies during planning when compared to lower spans.
  • A percepção de jovens aprendizes de segunda língua em relação à prática de revisão por pares em produção escrita Artigos

    Bolzan, Daniele Blos; Spinassé, Karen Pupp

    Resumo em Português:

    Resumo Este artigo apresenta dados de uma pesquisa que propôs a prática de revisão por pares de produção escrita em inglês a um 8º ano do Ensino Fundamental de uma escola com currículo bilíngue no sul do Brasil. A pesquisa investiga a atividade colaborativa em que os alunos se engajam quando revisam as produções de seus pares e o efeito que essas revisões tiveram na reescrita dos textos. O recorte apresentado neste artigo analisa as expectativas dos aprendizes antes, bem como sua avaliação depois da prática de revisão por pares. Os dados foram obtidos através de questionários e entrevistas, e o método utilizado foi o misto (análise qualitativa e quantitativa). Os resultados mostram a abertura dos participantes a essa prática pedagógica e ao trabalho colaborativo, e demonstram o seu otimismo em relação à possibilidade de melhoria dos seus textos após a revisão do colega. Os dados também trazem contribuições em relação ao papel do professor e ao uso da segunda língua na revisão por pares.

    Resumo em Inglês:

    Abstract This paper presents data from a study that proposed peer review in ESL writing to an 8th year elementary class in a Bilingual School in the South of Brazil. This research aims at analyzing the collaborative activity students engaged in while reviewing each other's texts, highlighting the effects these reviews had in the final versions of the texts. This paper discusses learners' expectations before doing peer review in their writing class and their evaluation after. Data were collected through questionnaires and interviews and were analyzed through the mixed methods approach (qualitative and quantitative). Results show that students were receptive to peer review and to collaborative work and showed optimism regarding the possibility of having better versions of their texts after the peers' feedback. Data also help us understand more about the teacher's role and the use of second language in peer review.
  • O discurso docente em língua inglesa e a promoção efetiva do desenvolvimento da habilidade de compreensão oral discente Artigos

    Schulz, Lisiane Ott; Azevedo, Tânia Maris de

    Resumo em Português:

    Resumo O presente artigo traz os resultados de uma pesquisa que teve como finalidade verificar o grau de êxito da compreensão do discurso oral docente de aprendizes de língua inglesa de nível de proficiência B2, conforme classificação sugerida pelo Quadro Comum Europeu. Também objetivou identificar as percepções de docentes e discentes de como deve ser a enunciação oral do professor para que haja promoção efetiva do desenvolvimento da habilidade de compreensão dos aprendizes. O propósito deste estudo foi o de comparar a percepção dos dois grupos, bem como contrastar essas opiniões com o grau de êxito da compreensão e com a finalidade didática do discurso docente. A análise e a discussão dos dados foram realizadas sob a luz da perspectiva sociointeracionista de Vygotsky, da teoria enunciativa de Benveniste e do conceito de aprendizagem significativa de Ausubel.

    Resumo em Inglês:

    Abstract This article shows the results of a study that aimed at verifying how much B2 proficiency level students, according to the Common European Framework of Reference, understand their teachers' speech. It also aimed at identifying teachers' and students' perceptions on how speech should be delivered so that learners at this level can significantly improve their listening skill. The goal of this study was to compare the two groups' perceptions and contrast them to the degree of student comprehension as well as to the pedagogic function of the teacher's speech. The resulting data were analyzed based on Vygotsky's sociointeractionism, Benveniste's theory and Ausubel's meaningful learning concept.
  • Competência tecnológica em foco: a prática de ensino com apoio de ambientes virtuais Artigos

    Silva, Luciana de Oliveira

    Resumo em Português:

    Resumo Este recorte de uma pesquisa de doutorado tem como objetivo geral investigar possibilidades de construção de abordagens colaborativas no/do meio virtual, contribuindo para o desenvolvimento da competência tecnológica do professor em formação, bem como a funcionalidade desse espaço como um locus de reflexão dialogada entre professores em formação e como recurso pedagógico na realização do estágio supervisionado. A Teoria da Complexidade é adotada para análise dos dados, complementada pelo conceito de competência tecnológica (KRUMSVIK, 2008, 2011). Trata-se de uma pesquisa de natureza qualitativa e de orientação etnográfica virtual (HINE, 2000).Os dados obtidos por meio das interações online entre dez professores em formação na FALE/UFMG, pelas notas de campo da pesquisadora e por um questionário revelam, dentre outras coisas, que o AVA apresenta as bases necessárias para que ele possa ser considerado um ambiente bem-sucedido de construção do conhecimento, favorecendo a interação, a construção coletiva e a reflexão.

    Resumo em Inglês:

    Abstract This paper, a fragment of a doctorate research, aims at investigate possibilities for building collaborative approaches to / from the virtual environment, contributing to the development of teacher in training technological competence as well as the functionality of this space as a locus of reflection among teachers in training and as an educational resource for the supervised training. Complexity Theory guides the investigation, together with the concept of Digital Competence (KRUMSVIK, 2008, 2011). The study has a qualitative nature, adopting the virtual ethnography principles (HINE, 2000). Data collected from online interactions among ten pre-service teachers in a course at FALE/UFMG, from the researcher's notes and from a questionnaire show, among other things, that the virtual learning environment has the necessary basis for knowledge construction, creating good space for interaction, collective construction and reflection.
  • The design of an instrument to evaluate software for EFL/ESL pronunciation teaching Artigos

    Martins, Cristiana Gomes de Freitas Menezes; Levis, John Michael; Borges, Vládia Maria Cabral

    Resumo em Inglês:

    Abstract This study aimed at designing an instrument composed of 72 questions that evaluate the extent to which software programs teach pronunciation of English as a Foreign Language and/or Second Language (EFL/ESL) following the principles of the Communicative Approach (Celce-Murcia et al, 2010). The designed instrument was tested for reliability and validity. For this purpose, 46 EFL/ESL teachers used the instrument to analyze an online version of the software program Pronunciation Power 2. The participants' answers to the questions were subjected to reliability and validity tests. The results of these statistical tests suggest the instrument is potentially valid for evaluating EFL/ESL pronunciation teaching software.
  • Neoliberalism, Applied Linguistics and the PNLD Artigos

    Zacchi, Vanderlei J.

    Resumo em Inglês:

    Abstract Based on the book Neoliberalism and Applied Linguistics (Block, Gray & Holborow, 2012a), this paper aims at discussing the relationship between these two concepts. After a general discussion on the subject, the paper will deal with the use of celebrities in English language textbooks as an element of identification and as a means to advance neoliberal values. A second aspect refers to the promotion of social and cultural diversity and pluralism in a way that may be also attending to the market's interests. These aspects will finally be analysed in the series Links (Santos & Marques, 2009a, 2009b, 2009c), of the National Textbook Program (PNLD) for primary education. Whereas the textbooks use celebrities and present other neoliberal tendencies, they also propose activities that seek to promote citizenship and inclusion, probably in order to fulfil the Ministry of Education's demands through PNLD. This ambiguity may be related to the fact that the PNLD is a state-run program for public education that relies on the commercial editorial market to produce and sell the textbooks.
  • Sociocultural Commitment of Cognitive Linguistics Artigos

    Boldyrev, Nikolay N.; Dubrovskaya, Olga G.

    Resumo em Inglês:

    Abstract The paper explores basic properties of language that can be explained by appealing to its main functions, namely, cognitive, communicative, and interpretive. Although the first two functions have always been recognized, it is only recently that the third one has been outlined (see Boldyrev, 2011, 2012, 2013, 2014). Boldyrev claims that linguistic interpretation reveals static and dynamic processes of cognition shaping overall collective and individual knowledge of language speakers. Viewed from this perspective, linguistic interpretation involves selection, classification, and evaluation within contexts of knowledge that language speakers acquire as members of societies and cultures. These contexts are dependent on metaconcepts -Roles, Stereotypes, Values, Norms, Space, Time, Language Performance - that regulate language use. This paper examines static vs. dynamic, collective vs. individual and the metaconceptual dimensions of contexts of knowledge to suggest that they underlie the Sociocultural Commitment of Cognitive Linguistics.
  • Identidades de gênero no movimento funk: um estudo explanatório crítico de notícias jornalísticas brasileiras Artigos

    Gomes, Maria Carmen Aires

    Resumo em Português:

    Resumo Neste artigo analiso as designações escolhidas pelos veículos Tititi, Site R7 e Site G1 para representarem as MC's Xuxu, Transnitta e Mulher Banana e as temáticas sobre pessoas trans, sexualidade e sexo, geradas em função da heterogeneidade textual e discursiva. Meu objetivo é problematizar a forma como as práticas midiáticas jornalísticas (tanto de revista, como de jornal) designam, denominam e atribuem vozes às MC's, que são mulheres trans corpos femininos generificados. Serão analisados três textos noticiosos extraídos da revista popular Tititi e dos sites R7 (Grupo Record) e G1 (Rede Globo de produções), que fazem parte de um corpus documental do projeto Corpo na mídia impressa e televisiva: representações de vulnerabilidade social e diferença na sociedade contemporânea. Os dados serão analisados à luz de uma proposta transdisciplinar que dialoga os princípios epistemológicos dos estudos discursivos críticos, em especial a proposta anglo-saxã de Norman Fairclough (2001; 2003), Chouliaraki e Fairclough (1999), e das pesquisas epistemológicas e ontológicas sobre identidades de gênero, sexualidade e sexo (LOURO, 2007; BUTLER, 2010, 2015; CESAR; 2014; BENTO, 2015a, BENTO, 2015b) e do debate sobre corpo como construto semiótico (LE BRETON, 2003, 2010, 2014).

    Resumo em Inglês:

    Abstract This article analyzes the designations chosen by the vehicles Tititi, R7 Site and Site G1 to represent the MC's Xuxu, Transnitta and Banana Woman and the issues about trans people, sexuality and gender, generated on the basis of textual and discursive heterogeneity. My intention is to discuss how the journalistic media practices (both magazine and newspaper) designate, call and assign voices to MC's, who are women trans gendered female bodies. I will analyze three news texts in the popular magazine Tititi and site R7 (Record Group) and site G1 (Rede Globo productions), which are part of a documentary corpus of body design in print and broadcast media: social vulnerability representations and difference in contemporary society. The data will be analyzed in the light of a transdisciplinary proposal that dialogues with the epistemological principles of critical discourse studies, especially the Anglo-Saxon proposal by Norman Fairclough (2001, 2003), Chouliaraki and Fairclough (1999), and epistemological and ontological research on gender identities, sexuality and sex (LOURO, 2007; Butler, 2010, 2015; CESAR; 2014; BENTO, 2015th, BENTO, 2015b) and the debate on the body as a semiotic construct (LE BRETON, 2003 2010, 2014)
  • The discourse of tourism: an analysis of the online article "Best in Travel 2015: Top 10 cities" in its translation to Brazilian Portuguese Artigos

    Figueiredo, Débora de Carvalho; Pasquetti, Camila Alvares

    Resumo em Inglês:

    Abstract This article presents a critical reading of the text "Best in Travel 2015: Top 10 cities" and its translation to Brazilian Portuguese, both published online in 2014 by one of the world's largest tourism publishing houses, Lonely Planet. The study aims at revising some of the characteristics of the ongoing tourism discourse through an analysis of the network of people and practices involved in these publications, their textual features and images. The theoretical/analytical framework used includes Critical Discourse Analysis and a corpus-based tool used to interpret different aspects of this tourism discourse. The places advertised as "Top 10" are presented to an exclusive audience that must have digital literacy, economic power and the will to consume fetish-like, or "gourmetized" products.
  • O entrelugar da tradução literária: as exigências do mercado editorial e suas implicações na formação de identidades culturais Artigos

    Branco, Sinara de Oliveira; Maia, Iá Niani Belo

    Resumo em Português:

    Resumo O presente artigo reflete sobre a tradução literária, considerando os efeitos advindos das necessidades do mercado editorial, que apontam o que deve ser traduzido e como, influenciando a formação de identidades culturais. Para tanto, serão discutidas questões teóricas sustentadas especialmente por Venuti (1995; 1998), Arrojo (1996), Katan (1999), Lefevere (2003) e Berman (2012). Cientes de que a tradução de um texto literário demanda do tradutor a aplicação de estratégias tradutórias que satisfaçam o mercado editorial, bem como o público alvo, tomamos por base o contexto anglo-americano, elaboramos uma reflexão para entender como se desenvolve a construção da imagem do "Outro" e como as relações de poder se realizam nas estruturas sociais a partir da tradução literária.

    Resumo em Inglês:

    Abstract This paper reflects on literary translation, taking into account the effects caused by the needs of the publishing market, which pinpoint what must be translated and how, influencing the formation of cultural identities. In order to achieve this aim, theoretical points argued mainly by Venuti (1995; 1998), Arrojo (1996), Katan (1999), Lefevere (2003) and Berman (2012) will be discussed. The translation of a literary text demands the application of translation strategies that must suit both the publishing market as well as the target reader. In this sense, having the Anglo-American context as focus, this reflection helps to figure out how the construction of the "Other" is developed and also how power relations take place in social structures via literary translation.
  • Repetição, originalidade e tradução Artigos

    Klein, Kelvin Falcão

    Resumo em Português:

    Resumo O objetivo deste artigo é apresentar parte dos resultados de uma pesquisa envolvendo os conceitos de repetição, originalidade e tradução. Os resultados apresentados aqui envolvem a elaboração crítica de trabalhos cujo contexto de circulação primordial é a teorização de matriz anglófona. A base do artigo se constitui a partir da contraposição entre as ideias de Edward W. Said sobre repetição e originalidade, expostas em seu livro The World, the Text, and the Critic, e as ideias de Samuel Weber a respeito da tradução expostas em seu livro Benjamin's -abilities. A hipótese central do artigo é que a passagem da "origem" para a "originalidade", assim como da "tradução" para a "tradutibilidade", descortina um potencial conceitual que é constitutivo do estatuto da teoria literária dos últimos anos.

    Resumo em Inglês:

    Abstract The aim of this article is to present some of the results of a research study involving the concepts of repetition, originality and translation. The results presented here are engaged in a critical reading of the theory of Anglophone matrix. The basis of the article deals with the contrast between Edward W. Said's ideas about repetition and originality, exposed in his book The World, the Text, and the Critic, and Samuel Weber's ideas about translation in his book Benjamin's -abilities. The central hypothesis of the article is that the passage of "origin" to "originality", as well as from "translation" to "translatability", reveals a conceptual potential that is constitutive of the status of literary theory in recent years.
  • A tradução de E.E. Cummings na formação de um cânone doméstico/brasileiro: um estudo de caso sobre projeto tradutório de Augusto de Campos Artigos

    Salvadori, Juliana Cristina; Silva, Mônica Santos

    Resumo em Português:

    Resumo Este trabalho concentra-se nas traduções da obra de E. E. Cummings levadas a cabo da década de 1960 até os anos 2010 pelo poeta-tradutor-crítico Augusto de Campos, destacando como esse longo projeto tradutório, desdobrado em 5 edições (10 poemas, 20 poem(a)s, 40 poem(a)s e duas edições de Poem(a)s), se coaduna com a proposta crítica e pedagógica do movimento de poesia concreta de formar um paideuma de autores referência que norteasse a produção e a recepção de uma nova poiesis voltada para a técnica. Para tanto, as escolhas tradutórias do poeta-tradutor privilegiam, como ele mesmo destaca, o que há de mais inovador na obra do poeta (sua tortografia), seus aspectos formais, obliterando o eixo lírico-amoroso dominante na obra e construindo um cânone doméstico/brasileiro distinto.

    Resumo em Inglês:

    Abstract This work focuses on the translations of Cummings' work made by Brazilian poet, critic and translator Augusto de Campos between the 1960s and the 2010s, highlighting how this long-term project (comprehending 5 editions, namely 10 poemas, 20 poem(a)s, 40 poem(a)s and two versions of Poem(a)s) grounds the critical and pedagogical proposal of the concrete poetry movement. The movement aimed at building a paideuma of writers focused on an innovative technique to teach both writers and readers this new poiesis. The translation choices made by Augusto de Campos, thus, privilege, as he acknowledges, Cummings's most innovative traits (and poems), that is, the formal aspects, obliterating the lyrical aspects of Cummings and building a domestic/Brazilian canon for Cummings.
  • The problem of "culture" in the process of intercultural understanding Artigos

    Marchi, Andreana; McCarthy, E. Doyle

    Resumo em Inglês:

    Abstract The problem of "culture" in the process of intercultural understanding is one of the most discussed issues among scholars today. Anthropologists, linguists, literary critics, and philosophers, just to name a few, study this issue using a problem-based and research format. Culture and cultural understanding are hereby presented by demonstrating studies and observations of two cultural anthropologists, R. H. Robbins and Clifford Geertz, a literary critic, Lionel Trilling, and C. S. Lewis, a famous writer of both fiction and non-fiction. Our intention here is to answer the question: how to describe and analyze a culture that is so different from the perspective of our own? In this sense, language and discourse are also analyzed in this paper as part of culture and can indicate some of our own moral perspectives and judgments on others' cultures.
  • Consciousness and the brain: Deciphering how the brain codes our thoughts. Resenha

    Gabriel, Rosângela
Universidade Federal de Santa Catarina Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Comunicação e Expressão, Bloco B- 405, CEP: 88040-900, Florianópolis, SC, Brasil, Tel.: (48) 37219455 / (48) 3721-9819 - Florianópolis - SC - Brazil
E-mail: ilha@cce.ufsc.br