Acessibilidade / Reportar erro

Análise da modelagem da escolha aeroportuária em regiões de múltiplos aeroportos

Analysis of airport choice modeling in multi-airport regions

Resumos

A análise da competição em sistemas de múltiplos aeroportos representa um tema bastante discutido na literatura, em função de sua importância para o planejamento aeroportuário e das companhias aéreas. Faz-se necessário compreender o conjunto de atributos de nível de serviço considerados pelo usuário de transporte aéreo no momento da decisão por um aeroporto, a fim de capturar e prever o seu comportamento diante de alternativas. Em geral, o tempo de acesso ao aeroporto, a frequência de voo e a tarifa representam as variáveis determinantes da escolha aeroportuária, mas com diferentes graus de importância relativa, dependendo da região e do cluster analisado. Assim, este trabalho tem o objetivo de analisar a evolução de estudos que visam simular a escolha do passageiro em regiões de múltiplos aeroportos, abordando as diferenças das principais metodologias empregadas e dos resultados obtidos.

múltiplos aeroportos; escolha; passageiro; planejamento


The analysis of multi-airport systems' competition is a topic widely discussed in the literature due to its importance for airports and airlines planning. It's necessary to understand the set of attributes of level of service considered by the air transportation user at the time of airport choice in order to capture and predict his behavior when dealing with alternative. In general, access time to the airport, flight frequency and price represent the determinants variables of airport choice, but with different degrees of relative importance, depending on the region and the cluster in analysis. Thus, this work intend to analyze the evolution of studies designed to simulate the passenger's choice in multi-airport regions, addressing the differences between main methods used and results obtained.

multi-airport; choice; passenger; planning


  • Basar, G. e Bhat, C. R. (2004) A parameterized consideration set model for airport choice: an application to the San Francisco Bay area. Transportation Research Part B, vol. 38, n. 10, pp. 889-904.
  • Blackstone, E. A., Buck, A. J. e Hakim, S. (2006) Determinants of airport choice in a multi-airport region. Atlantic Economic Journal, vol. 34, pp. 313-326.
  • Carlsson, F. (2010) Design of stated preference surveys: is there more to learn from behavioral economics? Environmental and Resource Economics, vol. 46, n. 2, pp. 167-177.
  • Collins, A. T., Rose, J. M. e Hess S. (2012) Interactive stated choice surveys: a study of air travel behaviour. Transportation Research, vol. 39, pp. 55-79.
  • De Luca, S. (2012) Modelling airport choice behaviour for direct flights, connecting flights and different travel plans. Journal of Transport Geography, vol. 22, pp.148-163.
  • Edwards, W. (1954) The theory of decision making. Psychological Bulletin, vol. 51, n. 4, pp. 380-417.
  • Harvey, G. (1987) Airport choice in a multiple airport region. Transportation Research Part A, vol. 21, n. 6, pp. 439-449.
  • Hensher, D., Louviere, J. e Swait, J (1998) Combining sources of preference data. Journal of Econometrics, vol. 89, n. 1, pp. 197-221.
  • Hensher, D. A. e Greene, W. H. (2003) The mixed logit model: the state of practice. Transportation, vol. 30, n. 2, pp. 133-176.
  • Ishii, J., Jun, S. e Dender, K. V. (2009) Air travel choices in multi-airport markets. Journal of Urban Economics, vol. 65, pp. 216-227.
  • Loo, B. (2008) Passengers' airport choice within multi-airport regions (MARs): some insights from a stated preference survey at Hong Kong International Airport. Journal of Transport Geography, vol. 16, n. 2, pp. 117-125.
  • Loomis, B. (2011) What's to know about hypothetical bias in stated preference valuation studies? Journal of Economic Surveys, vol. 25, n. 2, pp. 363-370.
  • Pels, E., Nijkamp, P. e Rietveld, P. (2003) Access to and competition between airports: a case study for the San Francisco Bay Area. Transportation Research Part A, vol. 37, n. 1, pp. 71-83.
  • Walker, J. e Ben-Akiva, M. (2002) Generalized random utility model. Mathematical Social Sciences, vol. 43, n. 3, pp. 303-343.

Datas de Publicação

  • Publicação nesta coleção
    07 Nov 2013
  • Data do Fascículo
    Out 2013

Histórico

  • Recebido
    04 Abr 2012
  • Aceito
    01 Out 2013
  • Revisado
    30 Jun 2012
Sociedade Brasileira de Planejamento dos Transportes Universidade Federal do Amazonas, Faculdade de Tecnologia - Pavilhão Rio Japurá - Setor Norte, Av. Gal Rodrigo Otávio, n. 3000, Coroado, CEP 69077-000, Tel.: (55 92) 3305-4613 | 3305-4607 - Manaus - AM - Brazil
E-mail: editor.jtl@gmail.com