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Psicologia em Estudo, Volume: 16, Issue: 2, Published: 2011
  • Roda viva na academia ou da negação do pesquisador criador e criativo Editorial

    Barroco, Sonia Mari Shima
  • Sentidos do “drama” na perspectiva de Vigotski: um diálogo no limiar entre arte e psicologia Dossiê - Diálogos Com Vigotski: Psicologia, Educação E Arte

    Delari Junior, Achilles

    Abstract in Portuguese:

    Este é um texto teórico-metodológico, na acepção russo-soviética de “metodologia”. Seu objeto central é o tratamento lacunar dado por Lev Vigotski (1896-1934) à noção de “drama” em vinte e duas obras suas a que tivemos acesso até o momento (artigos, capítulos e livros completos). Em geral, a noção de “drama” em Vigotski varia entre duas acepções principais: (1) uma mais coloquial, por exemplo: “o desenvolvimento humano como drama (peça teatral) em vários atos”; e (2) outro mais específico, destacando numa ação “dramática” dois aspectos: 2.1 um ato de decisão humana sobre a condução de seu destino histórico; 2.2 o choque entre diferentes papéis que cada pessoa vivencia [perejivaet]. Estas peculiaridades constituem o caráter (in)tenso e dialeticamente conflituoso de se decidir socialmente por um caminho vital ou outro num dado contexto histórico-cultural - desde o mais corriqueiro até aquele no qual pode estar envolvida uma situação de vida ou morte - “ser ou não ser”.

    Abstract in Spanish:

    Este texto es de carácter teórico-metodológico, en la acepción ruso-soviética para la palabra “metodología”. Su objeto de estudio principal es el impreciso tratamiento dado por Lev Vygotski (1896-1934) para la noción de “drama” en 22 de sus obras que nosotros tuvimos oportunidad da accesar hasta el presente momento (artículos, capítulos, libros). En general, la noción de “drama” en Vygotski tiene dos principales acepciones: (1) una más coloquial: “desarrollo humano como un drama en muchos actos”, por ejemplo; y (2) un acto de volición, decisión humana entre diferentes roles sociales que cada persona vivencia [perezhivaet]. Estas peculiaridades constituyen el (in)tenso, dialécticamente conflictivo, acto de socialmente decidir por un camino vital u otro, en un determinado contexto histórico-cultural. Desde lo más ordinario, hasta aquella más decisiva situación de vida o muerte - “ser o no ser”.

    Abstract in English:

    This text has a theoretical-methodological character, in a Russian-Soviet meaning for the word “methodology”. Its core subject matter is the imprecise treatment given by Lev Vygotsky (1896-1934) for the notion “drama” in 22 of his works that we could have access, until this moment (articles, chapters and entire books). Generally, the notion of “drama” in Vygotsky has two main connotations: (1) a more colloquial one: “human development as a drama in several acts”, for instance; and (2) a more specific one, outstanding two major aspects in a “dramatic action”: 2.1 an act of volition, human decision about the conduction of his/her own historical destiny; 2.2 the collision between different social roles that each person live through [perezhivaet]. This peculiarities constitutes the (in)tense, dialectically conflictive, of socially decide by a vital way or another, in a given historical-cultural context - since the commonest one, until that more decisive in a situation of life or death - “to be or not to be”.
  • A questão metodológica na produção vigotskiana e a dialética marxista Dossiê - Diálogos Com Vigotski: Psicologia, Educação E Arte

    Romanelli, Nancy

    Abstract in Portuguese:

    Pretende-se, neste artigo, abordar algumas formulações de Vigotski referentes ao campo metodológico. Destacando-se a significativa influência das ideias de Marx e Engels na produção do psicólogo bielorrusso, procurou-se: a) apontar a crítica de Vigotski às aplicações simplistas do materialismo histórico e dialético à psicologia; b) resgatar a proposta elaborada pelo autor para a psicologia geral; c) indicar alguns instrumentos metodológicos elaborados pelo próprio psicólogo; d) identificar, na busca teórico-metodológica de Vigotski, os pressupostos dialético-marxistas. A retomada, no presente estudo, das investigações metodológicas de Vigotski suscitou as seguintes conclusões preliminares: a) a pesquisa pontual e as formulações gerais representam dois níveis indissociáveis na abordagem histórico-cultural; b) a análise dialético-materialista dos dilemas epistemológicos da psicologia está diretamente vinculada ao campo mais amplo da produção científica; c) a específica forma pela qual Vigotski integrou o legado marxista à psicologia tem potencial para contribuir, também, com outras áreas do saber.

    Abstract in Spanish:

    En este artículo se pretende examinar algunas formulaciones de Vigotski en el campo metodológico. Se pone de relieve la significativa influencia de las ideas de Marx y Engels en la producción del psicólogo bielorruso, y se procura: a) exponer la crítica de Vigotski contra las aplicaciones simplistas del materialismo histórico y dialéctico a la psicología; b) rescatar la propuesta del autor para la psicología general; c) indicar algunos instrumentos metodológicos elaborados por el autor; d) identificar, en la búsqueda teórico-metodológica de Vigotski, las presuposiciones dialéctico-marxistas. La retomada, en este estudio, de las investigaciones metodológicas de Vigotski permitió las siguientes conclusiones liminares: a) la investigación particular y las formulaciones generales representan dos niveles indisociables en el enfoque histórico-cultural; b) el análisis dialéctico-materialista de los dilemas epistemológicos de la psicología se relaciona directamente con el campo más amplio de la producción científica; c) la forma específica en la que Vigotski integró el legado marxista a la psicología tiene potencial para contribuir, también, a otras áreas de conocimiento.

    Abstract in English:

    In this essay, we attempt to approach certain formulations posed by Vigotski in the methodological field. Highlighting the notable influence of Marx's and Engel's ideas upon the work of the byelorussian psychologist, we have aimed at: a) pointing out Vigotski's criticism to the simplistic applications of historical and dialectical materialism to psychology; b) bringing back the proposal elaborated by the author to the general psychology; c) indicating certain methodological instruments elaborated by the psychologist himself; d) identifying, in Vigotski's theoretical and methodological search, the marxist dialectical presuppositions. The undertaking, in this present study, of Vigotski's methodological inquiries has brought forth the following preliminary conclusions: a) the specific search and the general formulations represent two indissoluble levels in the cultural-historical approach; b) the dialectical-materialist analysis of psychology's epistemological dilemmas is directly linked to the broader field of scientific production; c) the specific manner by which Vigotski has integrated the marxist legacy to psychology is potentially able to contribute, also, to other areas of knowledge.
  • Child labour and development: reflections from Vigotski's point of view Dossiê - Diálogos Com Vigotski: Psicologia, Educação E Arte

    Alberto, Maria de Fátima Pereira; Santos, Denise Pereira dos

    Abstract in Portuguese:

    Neste artigo objetivamos analisar as implicações da inserção precoce da criança no mundo do trabalho à luz das proposições vigotskianas. Utilizamos reflexões de várias pesquisas produzidas ao longo de dez anos de atuação nessa área. Vigotski compreende o desenvolvimento como um processo dialético que envolve ou se constitui de períodos de crise e estabilidade, a partir das atividades da criança no meio social. As pesquisas têm revelado que a maioria das crianças começa a trabalhar em torno dos 7 anos de idade, por intermédio de uma rede de parentes e amigos que favorecem esse ingresso. Outro aspecto marcante das pesquisas refere-se aos riscos do trabalho infantil para a saúde e suas consequências para a escolaridade. A crise dos sete anos, período em que as vivências adquirem sentido para a criança, coincide com o fim da infância dos segmentos pobres da sociedade brasileira. Esses aspectos fazem com que a criança reproduza o imaginário da naturalização do trabalho. Uma infância que se desenvolve em determinadas condições objetivas, nas quais a busca pelo atendimento às necessidades e a cultura naturalizante do trabalho infantil retiram à criança o tempo para brincar e atrapalham a escolaridade em meio a condições concretas sem tempo para brincar, sem escolaridade, o que configura a consciência da criança e suas relações com o meio, adultiza e autonomiza.

    Abstract in Spanish:

    Este artículo analiza las implicaciones de la inserción precoz de niños y niñas en el mundo del trabajo a la luz de las proposiciones de Vigotski. Utilizamos reflexiones de investigaciones producidas a lo largo de diez años de experiencia en esta área. Vigotski entiende el desarrollo como un proceso dialéctico, que involucra un período de crisis y de estabilidad, a partir de las actividades de niños y niñas en el entorno social. Las investigaciones han demostrado que la inserción temprana al trabajo comienza alrededor de los 7 años, a través de una red de relaciones sociales que la nutre. Además, apuntan la existencia de riesgos para la salud y consecuencias para la educación. El período de crisis de los siete años, cuyas experiencias adquieren significado para niños, coincide con el fin de la niñez en los sectores pobres de la sociedad brasileña. Estos aspectos hacen con que reproduzcan el imaginario de la naturalización del trabajo. Una niñez desarrollada en medio a condiciones concretas, marcada por la búsqueda del sustento y por la naturalización del trabajo precoz, quita a los niños y niñas el tiempo para jugar y dificulta su escolaridad; eso caracteriza la conciencia de ellos y sus relaciones con el entorno social, y también se les adultiza e independiza.

    Abstract in English:

    In this paper, our goal is to analyse the implications of the early insertion of children in the work world in the light of Vygotskian propositions. We use reflections from many researches produced over ten years experience in this area. Vigotski understands development as a dialectical process that involves or constitutes periods of crises and stability, from the child’s activities in the social environment. Researches have revealed that precocious insertion in work begins around 7 years old, through a network consisting of relatives and friends who facilitates this entry. Others remarkable aspects of these researches are the risks to health and the consequences to school achievement. The crisis of the seven years old, whose experiences acquire sense to child, coincides with the end of childhood of the poor segments of Brazilian society. These aspects make the child to reproduce the imaginary of work’s naturalization. A childhood that is developed in certain objective conditions, in which the search for providing the necessities and the naturalised culture of precocious work, takes the time to play and disrupts the educational environment , what configures the child consciousness and her relationship with the environment, which contributes to the precocious adulthood process and automates.
  • Cultural appropriation and pedagogic mediation: contributions from Vygotsky to discuss the subject Dossiê - Diálogos Com Vigotski: Psicologia, Educação E Arte

    Silva, Silvia Maria Cintra da; Almeida, Célia Maria de Castro; Ferreira, Sueli

    Abstract in Portuguese:

    Este artigo consiste em pesquisa cujo objetivo foi conhecer o repertório cultural de professores de escolas públicas de Educação Básica de Uberaba e Uberlândia (MG). Fundamentada na teoria de Vigotski e na de Bourdieu, a pesquisa partiu do pressuposto de que a mediação para a aprendizagem será tanto melhor quanto mais abrangente e variado for o repertório de conhecimentos e experiências do mediador. Os professores responderam a questionários cujas respostas indicaram que a maioria não tem familiaridade com expressões da cultura erudita e com determinadas produções artísticas, principalmente devido aos baixos salários e às intensas jornadas de trabalho. Considerando-se que a escola, para muitos, é a única possibilidade de acesso à produção artística não massificada, a pesquisa aponta a necessidade de ampliar as investigações no sentido de aprofundar a discussão acerca da temática nela abordada, bem como a premência de se criar uma política pública para a formação cultural e estética de professores.

    Abstract in Spanish:

    Este artículo se refiere a la investigación cuyo objetivo era conocer el repertorio cultural de los maestros de la enseñanza general básica de las ciudades de Uberaba y Uberlândia (MG). Basado en las teorías de Vigotski y la de Bourdieu. La investigación supone que la mediación para el aprendizaje será mucho mejor cuanto más amplio y variado sea su repertorio de conocimientos y experiencias. Los datos sobre las experiencias estéticas de los docentes fueron recolectados a través de un cuestionario. Los resultados indican que la mayoría de los docentes no tiene familiaridad con expresiones de la alta cultura, o que se debe, principalmente, a los bajos salarios y jornadas laborales intensas. Teniendo en cuenta que la escuela es, para muchos, la única posibilidad de acceso a la producción artística que no sea de masas, el estudio identifica la necesidad de ampliar las investigaciones para profundizar la discusión sobre el tema que aborda, como la urgencia de crear una política pública para el bienestar cultural y estético de los docentes.

    Abstract in English:

    This article refers to the research that targeted the understanding of the cultural repertoire of public school teachers in primary and high school of Uberaba and Uberlândia cities (Minas Gerais state). Based on on Vygotsky’s and Bourdieu’s theories, the project assumes that the mediation for learning would be better as much as its repertoire of knowledge and experience is wide and varied. Data on the aesthetic experiences of teachers were collected through a questionnaire. The results indicate that the majority does not have the habit of visit spaces and cultural events, and that the familiarity with expressions of high culture is weak or virtually nonexistent, mainly due to low wages and intense days of work. Considering that the school is, for many, the only possibility of accessing the non mass artistic production, the study identifies the need to expand investigations that deepen the discussion about the topic it addressed, as well as the urgent need of creating a governmental policy to the cultural and aesthetic formation of teachers.
  • Vygotsky and theatre: findings, relationships and discoveries Dossiê - Diálogos Com Vigotski: Psicologia, Educação E Arte

    Barros, Edlucia Robelia Oliveira de; Camargo, Robson Corrêa de; Rosa, Michel Mauch

    Abstract in Portuguese:

    Este texto tem por finalidade revelar os resultados parciais da pesquisa em andamento que investiga as profundas relações dos escritos do psicólogo Lev S. Vigotski (1896 - 1934) com a arte teatral. Para tanto, apresenta dados referentes à biografia do autor, como a questão de, em sua juventude, ele ter sido apreciador, leitor de obras dramáticas, diretor e ator, experiências, que contribuíram na sua formação e estão expressas em produções como A Tragédia de Hamlet, Príncipe da Dinamarca (1968), que mostra fortes influências do espetáculo Hamlet (1911), dirigido por Gordon Craig e Stanislavski. Além disso, este texto exibe breves comentários acerca de obras de Vigotski, entre as quais Psicologia da Arte (1965), que oferece uma noção de recepção estética da catarse fundamentada no contraditório. Tais dados vêm ampliar os conhecimentos e as interpretações acerca da vida e obra do psicólogo russo, bem como os estudos a respeito da relação dele com o teatro.

    Abstract in Spanish:

    Este artículo pretiende mostrar los resultados parciales de la investigación en curso que investiga la relación profunda de los escritos del psicólogo Lev S. Vygotsky (1896 - 1934) con el arte teatral. Presenta datos sobre la biografía del autor, como una cuestión de que hubiera estado en la juventud, amante, lector de obras de teatro, director y actor. Las experiencias que contribuyeron a su formación y se expresan en producciones como La tragedia de Hamlet, príncipe de Dinamarca (1968), que tiene fuertes influencias de la serie Hamlet (1911), dirigida por Gordon Craig y Stanislavsky. Además, el texto muestra un breve comentario sobre la obra de Vygotsky, entre ellas, la Psicología del Arte (1965) que proporciona una idea de la recepción estética basada en la catarsis contradictorias. Los datos que se están ampliando los conocimientos e interpretaciones sobre la vida y la obra del psicólogo ruso, así como estudios sobre su relación con el teatro.

    Abstract in English:

    This paper aims to reveal the partial results of ongoing research that investigates the deep relationship of the writings of psychologist Lev S. Vygotsky (1896 - 1934) with the theatrical art. It presents data on the biography of the author, as a matter of him having been in youth, lover, reader of dramatic works, director and actor. Experiences that contributed to its formation and are expressed in productions such as The Tragedy of Hamlet, Prince of Denmark (1968), which has strong influences of the show Hamlet (1911), directed by Gordon Craig and Stanislavsky. Moreover, the text displays brief comments about the works of Vygotsky, among these, Psychology of Art (1965) that provides a notion of aesthetic reception based on contradictory catharsis. Data that are expanding knowledge and interpretations about the life and work of the Russian psychologist, as well as studies regarding his relationship with the theater.
  • Psychological distress of the family health worker in the organization of work Artigos

    Ribeiro, Sandra Fogaça Rosa; Martins, Sueli Terezinha Ferreira

    Abstract in Portuguese:

    Desde a regulamentação do Sistema Único de Saúde (SUS) as transformações na saúde pública têm se refletido na organização do trabalho. A Estratégia Saúde da Família (ESF), uma das medidas para tornar realidade essas mudanças, constituiu-se como objeto desta pesquisa, cujo objetivo foi identificar a relação entre o sofrimento psíquico do trabalhador e a organização do trabalho na ESF. A fundamentação teórica foi o Materialismo Histórico, com contribuições da Psicologia Social, da Psicodinâmica do Trabalho e da Saúde Coletiva, possibilitando o entendimento do sofrimento psíquico na organização do trabalho orientada pela lógica capitalista. A observação participante e entrevistas foram utilizadas no levantamento dos dados, numa abordagem qualitativa. A análise foi realizada com a divisão do estudo em temas e subtemas, procedendo-se à análise de conteúdo. Os três temas foram: “Implicações de ordem pessoal”, “O cotidiano do trabalho de atenção” e “A infraestrutura institucional”, não se mostrando as relações entre dificuldades estruturais e funcionais na organização do trabalho e o sofrimento psíquico.

    Abstract in Spanish:

    Desde la reglamentación del Sistema Único de Salud (SUS), as transformaciones el campo de la salud pública han traído reflexos em la organización del trabajo. Estrategia Salud de la Familia (ESF), uma de las medidas para tornar realidad los cambios se configuro como escenario de uma investigación, cuya objetivo fue identificar la relación entre sufrimiento psíquico del trabajador y organización del trabajo em la ESF. fundamentación teórica fue el materialismo histórico, com contribución del la psicodinámica del trabajo, Psicología Social y Salud Colectiva, posibilitó el entendimiento del sufrimiento psíquico em la organización del trabajo, permeada por la lógica capitalista. La observación participante y entrevistas fueron utilizadas para la cosecha de los dados em um enfoque cualitativo. El análisis fue realizado por temáticas y subtemáticas, com análisis de contenido. Las três temáticas fueron impliciones de orden personal, el cotidiano de trabajo de atención y la infraestructura institucional, mostrando relaciones entre dificultades estructurales y funcionales en la onganización del trabajo y el sufrimiento psíquico.

    Abstract in English:

    Since the regulation of the Unique Health System (SUS), the transformations in the public health have brought reflexes in the work organization. The Family’s Health Strategy (ESF), one of the measures to bring into reality the extolled changes, was the scenery of this research, whose aim was to identify the relation between the psychological distress of the worker and the organization of work in the ESF. The theoretical foundation was historical materialism, with contributions of Social Psychology, Psychodynamics of Work and Health, enabling the understanding of psychological distress in the organization of work, permeated by the capitalist logic. Participant observation and interviews were used in the survey data in a qualitative approach. The analysis was performed using themes and subthemes, with content analysis. The three themes were: implications of personal order, everyday work of care, and the institutional infrastructure, showing relationships between functional and structural difficulties in the organization of work and psychological distress.
  • Videogame: is it from the good or the evil? How to orient parents Artigos

    Alves, Luciana; Carvalho, Alysson Massote

    Abstract in Portuguese:

    Desde a década de 70 milhares de crianças, adolescentes e adultos praticam jogos de computador ou videogame. O objetivo deste artigo foi identificar os efeitos deste artefato tecnológico para a cognição, sua aplicabilidade e sua influência sobre o comportamento e a saúde do jogador e, desta forma, delinear orientações para pais e profissionais de saúde que lidam com crianças e adolescentes. Na primeira parte do artigo são apresentados alguns efeitos negativos e positivos dos jogos; na segunda é proposto um conjunto de orientações que podem tornar a brincadeira mais segura; e na última parte, as considerações finais. Concluiu-se que o videogame é uma ferramenta capaz de aperfeiçoar as habilidades cognitivas e perceptivas, sendo os jogos educacionais apontados como uma experiência benéfica aos seus usuários, e que as repercussões negativas se referem, principalmente, ao efeito daqueles com conteúdo de violência.

    Abstract in Spanish:

    Desde los años 70, miles de niños, adolescentes y adultos juegan juegos de computadora o videojuegos. La finalidad de este trabajo fue identificar los efectos de este artefacto tecnológico a la cognición, su aplicabilidad, influencia para el comportamiento y la salud del jugador y así elaborar directrices para los padres y los profesionales de la salud que trabajan con niños y adolescentes. En la primera parte del artículo se presentan algunos efectos negativos y positivos de los juegos. En la segunda, se propone un conjunto de directrices que pueden hacer el juego más seguro, y en la última expone las consideraciones finales. Se concluyó que los videojuegos son herramientas que pueden mejorar las aptitudes cognitivas y perceptivas, donde los juegos educativos son señalados como una buena influencia para aquellos que los practican y por otra parte aquellos con contenido de violencia son evaluados negativamente por la mala influencia.

    Abstract in English:

    Since the 70’s thousands of children, young people and adults play computer or videogame games. This study aimed to identify the effects of this technological device on cognition, its applicability and influence on player behavior and health and to establish some guidelines for parents and professionals of health that work with children and adolescents. In the first part we presented some positive and negative effects of the games. In the second part it is proposed a set of orientations in order to keep safety and the final considerations are in the last part. We conclude that videogame is an effective tool for cognitive and perceptive skills optimizing. The educational games are identified as a beneficial experience for its users and negative repercussions are found in those with violence content.
  • Work and HIV/AIDS: coping and difficulties reported by women Artigos

    Ferreira, Rosana Carvalho Mumic; Figueiredo, Marco Antonio de Castro; Souza, Lícia Barcelos

    Abstract in Portuguese:

    A AIDS está entre as principais causas de mortalidade em mulheres de idade fértil, o que demonstra a magnitude com que essa infecção tem atingido a população feminina. Esta pesquisa visou compreender o papel do trabalho no enfrentamento da aids entre mulheres. A pesquisa foi realizada no Grupo Humanitário de Incentivo à Vida (GHIV), com 10 mulheres com idade entre 27 e 57 anos e tempo de soropositividade entre 5 e 10 anos. Análises de conteúdos da transcrição na íntegra das entrevistas permitiram identificar as seguintes categorias temáticas: “Sentidos do trabalho”; “Suporte psicossocial e preconceito”; e “Tratamento e absenteísmo”. Como resultado, o trabalho é visto como um lugar de acolhimento e suporte, mas também como um ambiente hostil, com o preconceito ainda visível. A implantação de programas nas instituições, visando minimizar a estigmatização e a discriminação, é vista como uma alternativa para a manutenção da qualidade de vida das pessoas soropositivas.

    Abstract in Spanish:

    El SIDA es una de las principales causas de mortalidad en mujeres en edad fértil, lo que demuestra la magnitud del impacto que esta infección ha llegado a tener en la población femenina. Esta investigación tuvo como objetivo determinar el papel que juega el trabajo en la lucha contra el SIDA entre las mujeres. La encuesta fue realizada por el Grupo Humanitário de Incentivo a la Vida (GHIV), a 10 mujeres seropositivas. El análisis de las transcripciones literales de las entrevistas permitió identificar categorías temáticas. Como resultado, el sitio de trabajo es visto no sólo como un lugar de acogida y apoyo, sino también como un ambiente hostil en donde el sesgo hacia los seropositivos sigue siendo evidente. La necesidad de implementar programas que minimicen el estigma y la discriminación es una alternativa para mejorar la calidad de vida de las mujeres portadoras del VIH.

    Abstract in English:

    AIDS is among the leading causes of mortality in women of childbearing age, demonstrating the extent to which this infection has reached the female population. This research aimed at understanding the role of work in responding to AIDS among women. The survey was conducted in the Humanitarian Group of Incentive Life (GHIV), with 10 women, aged between 27 and 57 years and duration of seropositivity between 5 and 10 years. Analysis of the contents of the full transcript of the interviews have identified the following themes: meanings of work, psychosocial support prejudice, treatment and absenteeism as a result, work is seen as a place of welcome and support, but also a hostile environment, with prejudice still visible. The need to develop programs in institutions in order to minimize stigmatization and discrimination is seen as an alternative to maintaining the quality of life of people living with HIV.
  • An explanatory model of resilience in youth and adolescents Artigos

    Omar, Alicia; Paris, Laura; Uribe Delgado, Hugo; Silva Junior, Sergio Henrique Ameida da; Souza, Marcos Aguiar de

    Abstract in Portuguese:

    Tem-se definido resiliência como a capacidade de superar as adversidades e sair delas mais fortalecido. Esta capacidade é evolutiva e é influenciada por fatores de proteção tanto pessoal como ambiental. Embora muitos desses fatores tenham sido identificados, pouco se sabe sobre as complexas interações entre eles e a maneira como contribuem para o desenvolvimento da resiliência. O bjetivo destes trabalho foi desenvolver, com base nos últimos dados científicos, um modelo explicativo da resiliência em jovens e adolescentes. Cada variável introduzida no modelo está enraizada na prova teórica ou empírica publicada. Pela natureza das variáveis incluídas (otimismo, senso de humor, emoções positivas, bem-estar e inteligência emocional), o modelo proposto enquadra-se nas diretrizes da Psicologia Positiva. Sugestões teóricas, metodológicas e epistemológicas são oferecidas para testar o modelo.

    Abstract in Spanish:

    La resiliencia ha sido definida como la capacidad para superar y salir fortalecido de las adversidades. Esta capacidad es evolutiva y es influenciada por factores protectivos, tanto personales como ambientales. Si bien muchos de estos factores han sido identificados, poco se sabe acerca de las complejas interacciones entre ellos y la forma que contribuyen al desarrollo de la resiliencia. Con base en la evidencia científica más reciente, el objetivo del presente trabajo fue desarrollar un modelo explicativo de la resiliencia en jóvenes y adolescentes. Cada variable introducida en el modelo asienta sus bases en la evidencia teórica o empírica publicada. Por la naturaleza de las variables incluidas (optimismo, sentido del humor, emociones positivas, bienestar, inteligencia emocional), el modelo propuesto se enmarca dentro de los lineamientos de la Psicología Positiva. Se ofrecen sugerencias teóricas, metodológicas y epistemológicas para poner a prueba el modelo..

    Abstract in English:

    Resilience has been defined as the ability to overcome and emerge stronger from adversity. This capability is evolutionary and is influenced by protective factors, both personal and environmental. Although many of these factors have been identified, little is known about the complex interactions between them and the way that they contribute to the development of resilience. Based on the latest scientific evidence, the objective of this work was to develop an explanatory model of resilience in youth and adolescents. Each variable introduced in the model is rooted in theoretical or empirical evidence published. By the nature of the variables included (optimism, sense of humor, positive emotions, well-being, emotional intelligence), the proposed model fits within the guidelines of Positive Psychology. Theoretical, methodological, and epistemological suggestions are offered to test the model.
  • Self-consciousness and kinesthetic perceptual ambiguity: phenomenological experiment Artigos

    Castro, Thiago Gomes de; Gomes, William Barbosa

    Abstract in Portuguese:

    Relações entre cinestesia e autoconsciência foram examinadas em experimento fenomenológico com 19 estudantes universitários, os quais responderam a três instrumentos: 1) Escala de Autoconsciência; 2) The Alien-hand Experiment (indução de distorção perceptiva em tarefa motora, repetida quatro vezes); e 3) Entrevista Fenomenológica sobre percepções do experimento. A análise identificou dois padrões de resposta: 1) reconhecimento da distorção e atribuição ao experimento e 2) reconhecimento ambivalente da distorção e atribuição a si mesmo. O segundo padrão de resposta associou-se a altos índices de autoconsciência. A reversão entre experiência consciente e consciência da experiência desvelou-se gradativamente nas repetições da tarefa: 1) descrição do estranhamento, 2) variações imaginárias das causas da distorção (arguições), 3) tomada de posição pela atribuição da distorção ao experimento ou a dificuldade pessoal de realizar a tarefa. A diferenciação de modalidades de autoconsciência permitiu a análise da arguição sobre as interferências experimentais, apontando de modo original o movimento da pré-reflexão à autorreflexão.

    Abstract in Spanish:

    Relaciones entre cinestesia y autoconciencia se examinaron en un experimento fenomenológico con 19 estudiantes que respondieron a tres instrumentos: 1) Escala de Autoconciencia (privado, público y ansiedad social), 2) The Alien-Hand Experiment (inducción deliberada a la distorsión perceptual en tarea motora, repetida cuatro veces) y 3) entrevista fenomenológica, sobre la percepción de la experiencia. El análisis identificó dos patrones de respuesta: 1) el reconocimiento de la distorsión y la asignación a lo experimento, y 2) el reconocimiento ambivalente de la distorsión y la atribución a sí mismo. El segundo patrón de respuesta se asoció con altos niveles de autoconciencia. Inversión entre la experiencia consciente y la conciencia de la experiencia se reveló gradualmente en las repeticiones de la tarea: 1) descripción de extrañamiento, 2) las variaciones imaginario sobre las causas de la distorsión (argumentos), 3) la toma de decisiones entre la postulación de distorsión en las variables del experimento o la dificultad personal para realizar la tarea.

    Abstract in English:

    Relations between kinesthesia and selfconsciousness were examined in a phenomenological experiment with 19 students who responded to three instruments: 1) Self-Consciousness Scale (private, public and social anxiety), 2) The Alien-Hand Experiment (purposely-induced distortion in perceptual motor task, repeated four times) and 3) Phenomenological interview on perceptions of the experiment. The analysis identified two patterns of response: 1) recognition of the distortion and assignment to the experiment, and 2) ambivalent recognition of distortion and attribution to himself. The second response pattern was associated with high levels of self-consciousness. Reversal between experience conscious and consciousness of experience were revealed gradually in the repetitions of the task: 1) description of estrangement, 2) imaginary variations on the causes of distortion (arguments), 3) decision making between positing distortions on experiment variables or personnel difficulty to perform the task. Differentiation of self-consciousness modalities led to argument analysis on task interferences, pointing to an original handling of pre-reflection to self-reflection.
  • Teachers face to sexuality and gender during school routine Artigos

    Avila, André Heloy; Toneli, Maria Juracy Filgueiras; Andaló, Carmen Silvia de Arruda

    Abstract in Portuguese:

    A partir de uma investigação de doutorado na qual foram realizadas várias entrevistas individuais com três professoras e um professor do segundo ciclo do Ensino Básico e do Ensino Médio de uma escola pública da Bahia, verificamos que o (des)conhecimento das diretrizes éticas adotadas pelo Estado para combater as discriminações sexuais/de gênero envolve tanto os processos de formação profissional quanto as “crenças pessoais” dos docentes. Embora a arena política de produção destas diretrizes também se mostre efervescente e contraditória, focamos aqui as posturas docentes que, amalgamando singularmente “experiências de vida”, vivências profissionais e fragmentos das diretrizes oficiais, sustentam-se na constituição singular dos sujeitos num contexto em que as possibilidades de os/as investigados/as “lidarem” com a educação sexual e suas concepções pessoais sobre esse tema junto ao alunado se produziam a partir de uma abordagem “pessoal” dele. Discutimos esse cenário com foco na processualidade mediada, histórica, que, no caso, expõe a submissão da postura profissional a posições “pessoais”.

    Abstract in Spanish:

    A partir de una investigación de doctorado, que llevó a cabo varias entrevistas individuales con tres profesoras y un profesor del ciclo básico y medio de una escuela pública en Bahia, verificamos que el (mal) conocimiento de las directrices éticas adoptadas por el Estado para combatir la discriminación sexual y de género está implicado en los procesos de formación profesional, así como en "creencias personales" de los profesores. Aunque la arena política que produce estas directrices también esté efervescente y contradictoria, nos centramos aquí en las actitudes de los maestros. Las cuales, amalgamando de manera singular "experiencias de vida", vivencias profesionales y fragmentos de las directrices oficiales, se basan en la constitución de los sujetos individuales. Así, las posibilidades de las/los investigados/das de relacionarse con la educación sexual y sus significados frente a los estudiantes, se produce a partir de un enfoque "personal". Debatimos este panorama, focalizando procesos mediados, histórico que, en este caso, expone la sumisión de las posturas profesionales a posiciones personales..

    Abstract in English:

    As a result of a doctoral research, during which various recurring individual interviews were carried out with 4 basic and high school teachers from a public school in Bahia, we verified that the lack of knowledge about the ethical guidelines established by the State to fight sexual and gender discrimination is implicated in the processes of professional formation, as well as in “personal beliefs” of teachers. Although the political field where these guidelines are produced is also effervescent and contradictory, here we focus on the teachers’ attitudes. These, singularly amalgamating “life experiences”, professional backgrounds and fragments of the official guidelines, are supported by the single constitution of subjects. Since the possibilities of the investigated teachers to “deal” with sexual education and its meanings in relation to the students, were produced from the standpoint of their own personal approach. Focusing on the mediated processes, we discussed this historical scenario that, in this case, shows the subordination of the professional posture to “personal” viewpoints.
  • Teacher’s collective imaginary on contemporary adolescents Artigos

    Montezi, Aline Vilarinho; Zia, Katia Panfiete; Tachibana, Miriam; Aiello-Vaisberg, Tania Maria José

    Abstract in Portuguese:

    A partir da compreensão de que os professores podem desempenhar importante função no processo de amadurecimento pessoal de seus alunos, estabelecemos como objetivo de pesquisa investigar seu imaginário coletivo sobre o adolescente contemporâneo. Realizamos uma entrevista grupal, em que participaram seis professores de Ensino Médio, fazendo uso do procedimento Desenhos-Estórias com Tema, que concebemos como recurso mediador-dialógico. Após a entrevista foram redigidas narrativas transferenciais sobre o acontecer clínico que, junto com os desenhos-estórias, foram psicanaliticamente consideradas, permitindo a captação interpretativa dos seguintes campos de sentido afetivo-emocional: “mundo vegetativo”, “separando o joio do trigo” e “criança feliz, adolescente infeliz”. Concluímos que, no grupo abordado, o adolescente é concebido como passivo, infeliz e incapaz de fazer escolhas, necessitando ser guiado em sua vida.

    Abstract in Spanish:

    Desde la comprensión de que los profesores pueden desempeñar importante función en el proceso de maduración personal de sus alumnos, hemos establecido como objetivo de investigación analizar su imaginário colectivo sobre el adolescente contemporáneo. Se realizó una entrevista de grupo, al que asistieron seis profesores de la escuela secundaria, haciendo uso del procedimiento Dibujos-Historias con Tema, que concebimos como mediador-dialógico. Después de la entrevista, fueron escritas las narraciones de transferencia sobre el acontecer clínico que, juntamente con los dibujos-historias, fueron psicoanalíticamente consideradas, permitiendo la captura de la interpretación de los siguientes campos de sentido afectivo-emocional: “mundo vegetativo”, “separando la paja del trigo” y “niño feliz, adolescente infeliz”. Llegamos a la conclusión de que, en el grupo en cuestión, el adolescente se figura como pasivo, infeliz e incapaz de hacer elecciones, exigiendo ser guiado en su vida.

    Abstract in English:

    Understanding that teachers may perform a very important role in the personnel maturing process of their students, we have established to investigate the teacher’s collective imaginary on contemporary adolescents as subject of research. We performed a group interview with six Secondary Education teachers, utilizing the Thematic Story-Drawing Procedure, which as conceived as a dialogical-mediator resource. After the interview, psychoanalytic narratives were written down by us, with the purpose to relate the clinical practice happenings. And those, along with the story-drawings, were psychoanalytically analyzed allowing the interpretative capturing of the following affective-emotional sense fields: “vegetative world”, “separating the chaff of the wheat” and “happy children, unfortunate adolescent”. We conclude that, in the group approached, the adolescent is conceived as passive, unfortunate and unable to make choices, demanding to be guided in his life.
  • Effects of prompts sets in conditional discriminations tasks Artigos

    Cazetto, Thalita Filier; Sella, Ana Carolina

    Abstract in Portuguese:

    Discriminações condicionais possibilitam que o ensino de alguns comportamentos derive em outros sem que tenham de ser diretamente ensinados. Apesar da suposta economia de ensino, dificuldades têm sido relatadas no estabelecimento do controle adequado de estímulos nestas discriminações. A utilização de dicas como demonstrações e/ou instruções pode auxiliar no estabelecimento de tal controle de estímulos. O objetivo do presente estudo foi avaliar se haveria diferenças de desempenho diante da apresentação de dois conjuntos de dicas. Participaram do estudo 20 crianças de idades entre 9 e 12 anos, distribuídas em dois grupos. Ao primeiro grupo foi apresentado um procedimento de escolha de acordo com o modelo, adicionado a dicas (demonstração e instrução) acerca do estímulo-comparação correto. Ao segundo grupo foi apresentado o mesmo procedimento, porém as dicas eram acerca dos pares de relações condicionais. Os resultados mostraram que as dicas acerca dos pares de relações condicionais geraram melhores desempenhos.

    Abstract in Spanish:

    Discriminaciones condicionales permiten que la enseñanza de algunas conductas se derive en otras sin tener que ser directamente enseñadas. A pesar de la supuesta economía en la enseñanza, dificultades han sido reportadas en el establecimiento del control de estímulos adecuado en este tipo de discriminación. El uso de prompts, como por ejemplo, demostraciones e/o instrucciones, puede ayudar a establecer el control de estímulos adecuado. El objetivo de este estudio fue evaluar si había diferencias en el rendimiento cuando presentados dos conjuntos de prompts. Participaron del estudio 20 niños, edad entre 9 y 12 años, divididos en dos grupos. Al primer grupo se presentó un procedimiento de igualación de la muestra añadido de prompts (demostración e instrucciones) acerca del estímulo de comparación correcto. Al segundo grupo se presentó el mismo procedimiento, pero los prompts eran acerca de los pares de las relaciones condicionales. Los resultados mostraron que los prompts acerca de los pares de las relaciones condicionales genero un mejor rendimiento.

    Abstract in English:

    Conditional discriminations allow that by teaching some behaviors, others will emerge without having to be directly taught. Despite the supposed teaching economy, difficulties have been reported in the establishment of the adequate stimulus control in such discriminations. The use of prompts, such as demonstrations and/or instructions, can help establishing the adequate stimulus control. The purpose of the present study was to evaluate whether there would be differences in performance when two sets of prompts were presented. The study included 20 children aged between 9 and 12 years divided into two groups. To the first group, a matching to sample task was presented added to prompts (demonstration and instruction) about the correct comparison stimulus. To the second group the same procedure was presented, but the prompts were about the conditional relation pairs. The results showed that the prompts about the conditional relation pairs yielded better performances.
  • Alienation and partition: elements for discussion of a clinical case Artigos

    Pisetta, Maria Angélica Mello; Besset, Vera Lopes

    Abstract in Portuguese:

    Este artigo discute a causação do sujeito a partir dos conceitos de “alienação” e “separação” na perspectiva lacaniana, valendo-se da análise de um caso clínico da literatura psicanalítica recente. Delimita-se, no artigo, o tema das escolhas de um sujeito a partir das determinações significantes do Outro, considerando-se a alienação como a primeira e mais originária operação que socorre o ser humano, servindo-lhe de matriz. Em seguida, destaca-se a separação como um momento lógico em que o sujeito vem produzir algo de particular através dos significantes advindos desse mesmo Outro. Dados de um caso clínico em que a direção do tratamento pôde evidenciar de forma paradigmática esses dois momentos lógicos conferem relevo clínico à discussão.

    Abstract in Spanish:

    Este artículo trata del tema del sujeto a partir de los conceptos de "alienación" y "separación” en la perspectiva Lacaniana, basándose en el análisis de un caso clínico de la literatura psicoanalítica reciente. Está delimitado, en el artículo el tema de las elecciones de un sujeto teniendo en cuenta la alienación como la primera y la originaria que rescata al ser humano, que sirven de cuño. Entonces, hay una lógica separada como un momento en que el sujeto tiene que producir algo especial encontrándose con los significantes de ese Otro. Los datos de un caso clínico caso, en que el seguimiento del tratamiento pone de manifiesto pruebas que la paradigmática confiere esos dos momentos lógicos, proporcionará alivio a la discusión clínica.

    Abstract in English:

    In this paper we will discuss the subject’s causation from the concepts of “alienation” and “partition” in a Lacanian perspective, drawing upon the analysis of a clinical case of the recent psychoanalytic literature. It is delimited, in the article, the theme of someone choices from the Other significant determinations, considering “alienation” as the former and the most original operation that rescues the human being, serving him as a matrix. Then, we emphasize “partition” as a logical moment in which the subject produces something particular through the significant that comes from this same other. Some data of a clinical case, where the treatment direction presented, in a paradigmatic way, these two logical moments, give clinical highlight to our discussion.
  • Consultation-liaison psychology: demand and assistance in general hospital Artigos

    Santos, Nátali Castro Antunes; Slonczewski, Tatiana; Prebianchi, Helena Bazanelli; Oliveira, Andréia Garcia; Cardoso, Camila Sousa

    Abstract in Portuguese:

    A interconsulta psicológica no hospital geral representa uma modalidade de atendimento clínico e um instrumento metodológico utilizado pelo psicólogo na assistência ao paciente internado, mediante solicitação de outros profissionais da saúde. O estudo objetivou caracterizar a demanda da interconsulta psicológica em um hospital geral, a partir da análise dos registros de solicitação de atendimento. Cento e sete pacientes foram atendidos entre janeiro e junho de 2010, dos quais 53% eram do sexo masculino e 57% eram adultos acima de 45 anos. A maioria das solicitações foi realizada por médicos (44%) e enfermeiros (38%), formalmente (59%), e mediante contato prévio entre interconsultor e solicitante (85%). Os principais motivos alegados para a solicitação da interconsulta foram sintomas psicológicos relacionados ao adoecimento (43%) e identificação de comprometimento na adaptação do paciente à hospitalização (41%). O modelo de interconsulta psicológica adotado no contexto estudado foi adequado, havendo engajamento da equipe multiprofissional na efetivação da prática.

    Abstract in Spanish:

    La interconsulta psicológica en los hospitals generales representan una modalidad de clínica y una herramienta metodológica utilizada por los psicólogos en la atención hospitalaria del paciente, a petición de los profesionales de la salud. El objetivo del estudio fue caracterizar la demanda psicológica para referirlo a un hospital general, desde el análisis del servicio de solicitud de registros. Ciento siete pacientes fueron tratados entre enero y junio de 2010, siendo 53% hombres y 57% de los adultos mayores de 45 años. La mayoría de las solicitudes fueron realizadas por los médicos (44%) y enfermeras (38%), de manera formal (59%) y el contacto previo entre interconsultor y su interés (85%). Las razones principales de la solicitud de remisión fueron: síntomas psicológicos relacionados con la enfermedad (43%) y la identificación de la deficiencia en la adaptación del paciente a la hospitalización (41%). El modelo adoptado referencia psicológica era apropiado en el contexto estudiado, con la participación del equipo multidisciplinario en la efectividad de la práctica.

    Abstract in English:

    The consultation-liaison psychology in general hospitals represents a modality of clinical and a methodological tool used by psychologists in inpatient care, upon the request of other health professionals. The study aimed to characterize the psychological demands of the liaison in a general hospital, from the analysis of attendance records request. One hundred and seven patients were treated between January and June 2010, in which 53% of the participants were male and 57% of adults over 45 years. Most requests were performed by physicians (44%) and nurses (38%), formally (59%), and previous contact between interconsultor and the applicant (85%). The main reasons given for the request liaison were: psychological symptoms related to illness (43%) and identification of impairment in the patient's adaptation to hospitalization (41%). The psychological liaison model adopted was appropriate to the studied context, with engagement of the multidisciplinary team in the effectiveness of practice.
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