ARTIGO CARE ARRANGEMENTS ON A PSYCHOSOCIAL CARE NETWORK IN SOUTHERN BRAZIL Maeder, Bruno Jardini Holanda, Adriano Furtado Abstract in Portuguese: RESUMO. A implementação da reforma psiquiátrica é tema de recorrentes discussões no campo da saúde mental. Essa implementação não é padrão para todas as localidades brasileiras, uma vez que depende dos recursos materiais, humanos e aspectos culturais de cada região. A esta singularidade retoma-se a noção de arranjo assistencial. Este trabalho se propôs a conhecer a implementação numa regional de saúde da região Sul. Foi realizado um mapeamento descritivo, seguindo método empírico-fenomenológico. Descrevem-se serviços que acolhem todos os públicos, mas que encontram dificuldades no trabalho com a população usuária de álcool e outras drogas. Foram elencados sete dispositivos assistenciais: acolhimento, grupos terapêuticos, oficinas, atendimentos individuais, uso da medicação, encaminhamentos e reuniões de equipe. Expõe-se a ideia de que a estrutura de um serviço de saúde mental não pode ser estanque. Os arranjos assistenciais estão relacionados às vivências e soluções criativas e humanas como também práticas irrefletidas e normatizadoras na atenção do sofrimento mental.Abstract in Spanish: RESUMEN. La implementación de la reforma psiquiátrica no se encuentra estandarizada para todas las regiones brasileras, una vez que eso depende de recursos materiales, humanos y de aspectos culturales. Por cuenta de esta singularidad, se retoma la noción de arreglo asistencial. En este trabajo se propone conocer la implementación en una regional de salud de sur de Brasil. Se realizó un mapeo descriptivo, siguiendo el método empírico-fenomenológico. Se describen servicios que acogen a todos los públicos, pero que encuentran dificultades en el trabajo con usuarios de alcohol y drogas. Fueran enumerados siete dispositivos asistenciales: Acogimiento, grupos terapéuticos, talleres, atendimientos individuales, uso de medicación, encaminamientos y reuniones de equipo. Se expone la idea de que la estructura de un servicio de Salud Mental no puede ser hermética. Los arreglos asistenciales están relacionados con las vivencias y soluciones creativas y humanas como también prácticas irreflexivas y normalizadoras en la atención del sufrimiento mental.Abstract in English: ABSTRACT. The psychiatric reform is not standard in all Brazilian places, as it depends on different factors such as material, human and cultural aspects of each region. As for its singularity, it is seen as a care arrangement. This article aims to study the psychosocial care network on a regional health department in south Brazil. A descriptive mapping has been performed, following the empirical-phenomenological method. The services described welcome the entire community, people from all walks of life, but when it comes Drug and Alcohol addicted, the approach becomes more challenging. There have been seven care services listed: Hosting, Therapeutic Groups, Workshops, Individual Treatment, Medication usage, Referrals and Support Group Meetings. The approach for care arrangement is related to the creative experiences and human solutions as well as thoughtless and normative practices in the attention of mental suffering. |
ARTIGO HOMOSEXUALITY, FAMILY AND RELIGION: A PSYCHOSOCIAL ANALYSIS OF PRAYERS FOR BOBBY Oliveira, Gabryelle da Silva Alves, Carla Gusmão Lima, Hebert Cavalcanti de Oliveira, Adélia Augusta Souto de Abstract in Portuguese: RESUMO Discute-se a relação entre homossexualidade, religião e família, a partir da Psicologia Sócio-histórica. Busca-se investigar, por meio de uma análise fílmica, os sentidos e significados apresentados pela família, em relação à homossexualidade. Para tanto, utiliza-se a produção filmográfica Orações para Bobby, como um documento cultural, datado historicamente, que permite evidenciar as formas de vivências psicossociais. Nesta proposição, metodologicamente são adotados procedimentos de identificação, recorte, descrição e interpretação de cenas emblemáticas. Desse modo, realizaram-se a identificação, o recorte e a localização temporal, a descrição detalhada de textos das cenas com seus aspectos visuais e auditivos e construíram-se três categorias de análise das 16 cenas emblemáticas selecionadas: significados de religião, homossexualidade e família; significado de homossexualidade e suicídio; e impactos intergeracionais do signo da homossexualidade. Os resultados indicam que a relação entre a homossexualidade assumida, dogmas religiosos e família tradicional podem desencadear atos suicidas com motivação volitiva e consciente; as acepções de signo, sentidos, significado, mediação e internalização contribuíram para compreender o impacto que os conceitos da homossexualidade, socialmente construídos, incidem na vivência da sexualidade de jovens homossexuais e seus relacionamentos afetivos no âmbito social e familiar. O significado da homossexualidade apresenta-se de forma pejorativa, com força de materialidade histórica e de manutenção hegemônica de ideias, por meio de grupos conservadores, que encontram na família um lugar afetuoso e subjetivo, de reprodução fértil, ao passo que coletivos identitários, como a comunidade LGBTQIA+, buscam espaços para o debate político com avanços e rupturas dessas noções, historicamente construídas, no processo de significação da sexualidade.Abstract in Spanish: RESUMEN. Se discute la relación entre la homosexualidad, religión y familia, establecido em la psicologia sociohistórica. Busca indagar, a través de un análisis fílmico, los sentidos y significados presentados por la familia, en relación a la homosexualidad. Para esto, se usa la producción cinematográfica, Oraciones por Bobby como documento histórico y cultural que permite ressaltar las formas de las experiencias psicosociales. En esta proposición se adoptan metodologicamente procedimientos de identificación, recorte, descripción e interpretación de escenas emblemáticas. De este modo, se cosntruyeron tres categorías de análisis de las 16 escenas emblemáticas seleccionadas: significados de religión, homosexualidad y familia; significado de homosexualidad y suicido y los impactos intereracionales de los signos de la homosexualidad. Los resultados indican que larelación entre la homosexualidad asumida, los dogmas religiosos y la familia tradicional puede desencadenar actos suicidas com motivación volitiva y consciente; los significados del signo, los sentidos, el significado, la mediación y la internalización contribuyeron a la comprensióndel impacto que los conceptos de homosexualidad, construidos socialmente, tienen en la experiencia de la sexualidad de los jóvenes homosexuales y sus relaciones afectivas en la esfera social y familiar. Finalmente, se considera que la producción cinematográfica anima las discusiones sobre temas y fenómenos complejos, conorígenes históricas y representaciones persistentes, en el cualmoviliza nuevas formas de pensar y construir lo social; el significado de la homosexualidad se presenta de manera peyorativa , com lafuerza de la materialidade histórica y el mantenimiento hegemónico de las ideas, a través de grupos conservadores, que encuentran en la família un lugar, cariñoso y subjetivo, de reproducción fértil, mientras que los colectivos de identidad, la comunidad LGBTQIA+ busca espacios para el debate político y los avances y rupturas de estas nociones, historicamente construidas, en el processo de significar la sexualidad. Se insertan nuevos componentes, a través de las historias de personas que intercambian visiones y palabras impregnadas de sentido, que se reformulan constantemente.Abstract in English: ABSTRACT The relationship among homosexuality, religion and family is discussed, based on Socio-historical Psychology. For this purpose, the movie Prayers for Bobby is used as a cultural document, historically dated, which allows highlighting the forms of psychosocial experiences. Three categories of analysis of the 16 selected emblematic scenes were constructed: meanings of religion, homosexuality and family; the meaning of homosexuality and suicide; and intergenerational impacts of the homosexuality sign. The results indicate that the relationship among assumed homosexuality, religious dogma and the traditional family can trigger suicidal acts with volitional and conscious motivation; the sign, senses, meaning, mediation and internalization approaches have contributed to understanding the impact that socially constructed concepts of homosexuality have on the experience of young homosexuals sexuality and their affective relationships in the social and family spheres. Finally, it is considered that cinematographic production encourages discussions of complex issues and phenomena with persistent origins and historical representations, which mobilize new ways of thinking and constructing society. Homosexual meaning is set out pejoratively, with the strength of historical materiality and hegemonic maintenance of ideas, through conservative groups, who find an affectionate and subjective, fertile reproduction place in the family. In contrast, identity collectives, the LGBTQIA+ community, seek spaces for political debate and advances and ruptures of historically constructed notions in the process of signifying sexuality. The individuals' stories exchanging visions and words are inserted with new components constantly reformulated with meaning. |
ARTIGO CHILDREN AND PRE-ADOLESCENTS' COMPREHENSION OF CHARACTER STRENGTHS: A QUALITATIVE STUDY D'Azevedo, Luiza Santos Tocchetto, Bruna Simões Diaz, Gabriela Bertoletti Levandowski, Daniela Centenaro Noronha, Ana Paula Porto Reppold, Caroline Tozzi Abstract in Portuguese: RESUMO. Este estudo tem por objetivo analisar o conhecimento de crianças e pré-adolescentes em relação aos termos que designam as forças de caráter e compreender como percebem a expressão desses traços nos próprios comportamentos e nos de outras pessoas. Foram entrevistados 17 participantes, de oito a 13 anos (M = 10,6; DP = 1,5). Para cada força foram feitas sete perguntas, que investigavam a definição do termo e exemplos da expressão da força nos outros e nos próprios entrevistados. As entrevistas foram gravadas e transcritas para análise de conteúdo, ao fim gerando categorias para cada força. As forças descritas com maior facilidade pelos participantes e suas respectivas definições foram criatividade (capacidade de criar coisas), curiosidade e amor ao aprendizado (busca de conhecimento e novas experiências), honestidade (falar a verdade), amor (comportamento de dar carinho), bondade (ajudar e cuidar do outro), trabalho em equipe (realização de trabalhos colaborativos em brincadeiras ou atividades escolares), perdão (08 categorias a respeito de sua definição, sem destaque para alguma) e esperança (desejar acontecimento futuro). Esses achados podem tornar mais acessível o desenvolvimento e a avaliação das forças nessa faixa etária.Abstract in Spanish: RESUMEN. Este estudio buscó analizar el conocimiento de niños y pre-adolescentes sobre los términos que fueron designados como fortalezas de carácter, y comprender cómo perciben estos rasgos en sus proprios comportamientos y en los de otras personas. Diecisiete participantes entre ocho y trece años fueron entrevistados (M = 10.6; SD = 1.5). Para cada fortaleza, se hicieron siete preguntas, que investigaron la definición del término y ejemplos prácticos de su expresión. Las entrevistas fueron grabadas y transcritas para el análisis de contenido, creando categorías para cada fortaleza. Las fortalezas descritas por los participantes con mayor facilidad y sus respectivas definiciones fueron: creatividad (capacidad de crear cosas), curiosidad y amor por el aprendizaje (búsqueda de conocimiento y nuevas experiencias), honestidad (decir la verdad), amor (comportamientos afectivos), amabilidad (ayudar y cuidar a los demás), trabajo en equipo (desempeño del trabajo colaborativo en juegos o actividades escolares), perdón (ocho categorías con respecto a su definición, sin énfasis en ninguna) y esperanza (deseo por un evento futuro). Estos hallazgos pueden facilitar el desarrollo y la evaluación de las fortalezas con este grupo de edad.Abstract in English: ABSTRACT This study aims to analyze the children and pre-adolescents' knowledge regarding terms that designate character strengths and to understand how they perceive the expression of these traits in their and other people's behavior. Seventeen participants aged eight to thirteen were interviewed (M = 10.6; SD = 1.5). For each strength, seven questions were asked, which investigated the definition and examples of the strength expression. The interviews were recorded and transcribed for content analysis, generating categories for each strength. The strengths most easily described by the participants and their respective definitions were: creativity (ability to create things), curiosity and love for learning (searching for knowledge and new experiences), honesty (speaking the truth), love (acts involving affection), kindness (helping and caring for others), teamwork (collaborative works in games or school activities), forgiveness (eight categories regarding their definition, without highlighting any) and hope (longing for a future event). These findings may make developing and evaluating character strengths in this age group more accessible. |
ARTIGO EVALUATION OF A POSITIVE PSYCHOLOGY INTERVENTION FOR HEALTH PROMOTION OF RETIREES Durgante, Helen Bedin, Lívia Maria Dell’Aglio, Débora Dalbosco Abstract in Portuguese: RESUMO Este estudo teve como objetivo avaliar a intervenção psicológica positiva para promoção de saúde de aposentados, a partir da avaliação dos participantes, no que se refere à satisfação com o programa e com o moderador, clareza/compreensão/aplicação dos conteúdos e manutenção da aplicação ao longo de tempo, com delineamento longitudinal misto e avaliação pré (T1), pós-teste (T2) e seguimento (T3 - 03 meses). Participaram 65 aposentados que responderam ao questionário misto de avaliação do programa. Análises quantitativas indicaram maiores médias para satisfação com o programa e com o moderador; e menor média para tempo de duração do programa. 77,7% participantes em T2 e 87,2% em T3 utilizaram nas suas vidas os conteúdos trabalhados no programa. Foi observada manutenção da aplicação dos conteúdos de empatia, autocuidado, otimismo, gratidão, perdão e autoperdão. Resultados positivos demonstram que este modelo de intervenção para promoção de saúde - com base na psicologia positiva e TCC - apresenta potencial para ser aplicado em contextos de saúde pública e promoção de envelhecimento ativo.Abstract in Spanish: RESUMEN Este estúdio evaluó una intervención psicológica positiva para La promoción de la salud de jubilados, basado em laevaluación de los participantes, encuanto a satisfacción com el programa y com el moderador, claridad/comprensión/aplicación de los contenidos y mantenimiento de La aplicaciónen el tiempo, condiseño longitudinal mixto y evaluación pre (T1), posterior a laprueba (T2) y seguimiento (T3 - tres meses). Participaron 65 jubilados que respondieron los cuestionarios de evaluación del programa. Los análisis cuantitativos indican promedios más altos para satisfacción conel moderador y programa; y más bajo para laduración del programa. 77.7% de los participantes en T2 y 87.2% en T3 usaron en sus vidas los contenidos trabajados em el programa. Se observo mantenimiento de la aplicación de lãs variables empatía, autocuidado, optimismo, gratitud, perdón y autoperdón. Los resultados positivos demuestran que este modelo de intervención presenta potencial de ser aplicado en contextos de salud pública y promoción Del envejecimiento activo.Abstract in English: ABSTRACT This study aimed to evaluate a Positive Psychology programme for health promotion of retirees, based on evaluation of participants with regard to levels of satisfaction with the programme/group and with the moderator, comprehension and application of contents and maintenance/long-term application of contents. A mixed longitudinal design, with pre-test (T1), post-test (T2), and follow-up (T3 - three months) evaluations was used. 65 retirees answered a programme evaluation questionnaire. Quantitative results indicated higher mean rates for satisfaction with the moderator and programme; and lower rates for the programme length/duration. Qualitative analysis indicated that 77.7% of the sample at T2, and 87.2% at T3 reported having used contents of the programme in their lives. Maintenance of application of contents was observed for empathy, self-care, optimism, gratitude, forgiveness and self-forgiveness. Positive outcomes demonstrate this pattern of intervention for health promotion - based on Positive Psychology and CBT - presents the potential to be applied within public health contexts for the promotion of active aging. |
ARTIGO MULTIPROFESSIONAL WORK AND COMPREHENSIVE CARE IN THE PERCEPTION OF CAPS PROFESSIONALS Jafelice, Giovana Teles Ziliotto, Gisela Marcolan, João Fernando Abstract in Portuguese: RESUMO Este estudo teve como objetivo verificar a percepção dos profissionais dos Centros de Atenção Psicossocial (CAPS) de São Paulo/SP da importância do trabalho multiprofissional em saúde mental para os usuários dos serviços e as relações possíveis com a integralidade do cuidado. Com as reformas sanitária e psiquiátrica, a integralidade passou a ser um princípio fundamental das ações de saúde, conceito que vem sendo entendido a partir de diversas influências. Foram entrevistados 27 profissionais de nível superior e utilizado o referencial metodológico da análise de conteúdo. Os participantes não apresentaram clareza sobre a noção de integralidade do cuidado, valorizando a integralidade e o trabalho de integração disciplinar de forma concomitante a ações tutelares e não favorecedoras de autonomia. Tal fato se deve ao pouco conhecimento teórico do tema sobre a integralidade e a prática ainda persistente centrada na falta de autonomia e ausência de contratualidade na relação profissional e usuário. A efetivação da integralidade do cuidado é aspecto fundamental na compreensão dos usuários de saúde mental como sujeitos de direitos, importante desafio à reforma psiquiátrica brasileira.Abstract in Spanish: RESUMEN Este estudio tuvo como objetivo verificar la percepción de los profesionales de los Centros de Atención Psicosocial (CAPS) en São Paulo / SP de la importancia del trabajo multiprofesional en Salud Mental para los usuarios del servicio y las posibles relaciones con la atención integral. Con las reformas de salud y psiquiátricas, la integralidad se ha convertido en un principio fundamental de las acciones de salud, un concepto que se ha entendido desde diferentes influencias. Veintisiete profesionales de la educación superior fueron entrevistados y se utilizó el marco metodológico del Análisis de Contenido. Los participantes no tenían claro el concepto de atención integral, valorando el trabajo integral y de integración disciplinaria al mismo tiempo que las acciones tutelares que no favorecen la autonomía. Este hecho se debe a la falta de conocimiento teórico sobre el tema de la exhaustividad y la práctica aún persistente centrada en la falta de autonomía y la ausencia de contractualidad en la relación profesional y de usuario. La efectividad de la atención integral es un aspecto fundamental en la comprensión de los usuarios de salud mental como sujetos de derechos, un desafío importante para la reforma psiquiátrica brasileña.Abstract in English: ABSTRACT This study aimed to verify professionals' perceptions of Psychosocial Care Centers (Centros de Atenção Psicossocial - CAPS) in São Paulo / SP regarding the importance of multiprofessional work in Mental Health for service users and the possible relationships with comprehensive care. The Health and Psychiatric Reforms made comprehensiveness a fundamental principle of health actions, a concept understood through various influences. Twenty-seven higher education professionals were interviewed, and the Content Analysis methodological framework was used. The participants were unclear about integrality care, valuing comprehensiveness and disciplinary integration work concomitantly to tutelage actions that do not favor autonomy. This fact is due to the lack of theoretical knowledge on comprehensiveness issues and the still persistent practice centered on the absence of autonomy and contractuality in the professional-user relationship. The effectiveness of comprehensive care is fundamental to understanding Mental Health users as subjects of rights, an important challenge for Brazilian Psychiatric Reform. |
ARTIGO DECISION MAKING IN THE TREATMENT OF CHILDREN WITH ADHD INDICATORS Manara, Kalil Maihub Piccinini, Cesar Augusto Abstract in Portuguese: RESUMO O diagnóstico de Transtorno de Déficit de Atenção e Hiperatividade - TDAH é bastante complexo, podendo ser influenciado por fatores contextuais, e seu tratamento pode envolver diferentes intervenções. A participação dos usuários nas decisões a respeito do tratamento vem sendo promovida por instituições de diversos países e, no Brasil, é prevista pelas legislações do Sistema Único de Saúde. Este estudo investigou o processo de tomada de decisão no tratamento de crianças com indicadores de TDAH a partir da percepção de oito profissionais de serviços públicos de saúde mental, que foram entrevistados individualmente. Os dados foram examinados através da análise temática, revelando desafios relativos ao excesso de demanda nos serviços e à complexidade do processo diagnóstico. O envolvimento de usuários e familiares nas decisões foi percebido como parcial, ocorrendo geralmente após a elaboração do plano terapêutico pelas equipes, e envolvendo dificuldades na comunicação entre profissionais e pacientes e divergências de interesses entre as crianças e seus familiares. Esses aspectos poderão ser abordados em futuros estudos e intervenções a fim de facilitar e melhorar a qualidade da tomada de decisão nesse contexto.Abstract in Spanish: RESUMEN El diagnóstico del trastorno por déficit de atención con hiperactividad - TDAH es bastante complejo y puede verse influenciado por factores contextuales, y su tratamiento puede implicar diferentes intervenciones. La participación de los usuarios en las decisiones sobre tratamiento ha sido promovida por instituciones de diferentes países y, en Brasil, está prevista por las leyes del Sistema Único de Salud. Este estudio investigó el proceso de toma de decisiones en el tratamiento de niños con indicadores TDAH desde la percepción de 8 profesionales de la salud mental pública, que fueron entrevistados individualmente. Los datos fueron examinados a través del análisis temático, revelando desafíos relacionados con el exceso de demanda en los servicios y la complejidad del proceso de diagnóstico. La implicación de los usuarios y familiares en las decisiones se percibió como parcial, ocurriendo generalmente después de la elaboración del plan terapéutico por los equipos, y implicando dificultades en la comunicación entre profesionales y pacientes y divergencias de intereses entre los niños y sus familias. Estos aspectos pueden abordarse en futuros estudios e intervenciones con el fin de facilitar y mejorar la calidad de la toma de decisiones en este contexto.Abstract in English: ABSTRACT The diagnosis of Attention Deficit Hyperactivity Disorder - ADHD is quite complex. Contextual factors may influence it, and its treatment may involve different interventions. Institutions in several countries have promoted the participation of users in treatment decisions. In Brazil, it is provided by the Unified Health System. This study investigated the decision-making process in treating children with ADHD indicators from the perception of 8 public mental health services professionals interviewed individually. Data were examined through thematic analysis, revealing challenges related to excessive demand for services and the complexity of the diagnostic process. The involvement of users and family members in the decisions was perceived as partial, generally occurring after elaborating the therapeutic plan by the teams, and involving difficulties in communication between professionals and patients and differences of interests between children and their families. These aspects may be addressed in future studies and interventions to facilitate and improve the quality of the decision-making process in this context. |
ARTIGO BETWEEN WATCHING OVER AND CARING: MEANINGS ABOUT HEALTH-DISEASE IN UMBANDA LEADERS Scorsolini-Comin, Fabio Scalon, Ettore Fonseca Macedo, Alice Costa Abstract in Portuguese: RESUMO Por meio da antropologia da saúde, podemos compreender o terreiro de umbanda como parte de um sistema popular de cuidado. Este estudo teve por objetivo investigar as concepções de saúde e doença produzidas por zeladores de terreiro de umbanda. Participaram dez zeladores de terreiro da cidade de Uberaba (MG/Brasil), sendo três mulheres e sete homens, com idades entre 40 e 76 anos. O tempo médio de atuação como dirigente foi de 18,4 anos, variando de cinco a 43 anos. Os terreiros chefiados por esses participantes atendem entre 15 e 280 pessoas por dia de funcionamento. Pela análise das entrevistas, destaca-se que o cuidado em saúde oferecido pelos zeladores ultrapassa os limites rituais, nas cerimônias públicas, sendo prestado de modo contínuo nos terreiros. As posturas assumidas pelos entrevistados envolvem ações de escuta, acolhimento e proximidade física no momento da urgência. Pelas narrativas, pode-se concluir que o zelar, no sentido de gerenciar o espaço do terreiro, espiritual e materialmente, não pode ser dissociado do cuidar, significando os zeladores como importantes agentes populares de saúde.Abstract in Spanish: RESUMEN A través de la antropología de la salud podemos entender el terreiro de umbanda como parte de un sistema de atención popular. Este estudio tuvo como objetivo investigar las concepciones de salud y enfermedad producidas por los cuidadores del terreiro de umbanda. Participaron diez cuidadores de terreiro de la ciudad de Uberaba (MG/Brasil), tres mujeres y siete hombres, con edades comprendidas entre 40 y 76 años. El tiempo promedio como gerente fue de 18.4 años, que van de cinco a 43 años. Los terreiros encabezados por estos participantes atienden entre 15 y 280 personas por día de operación. Del análisis de las entrevistas, se destaca que la atención médica ofrecida por los cuidadores va más allá de los límites rituales, en ceremonias públicas, que se brindan continuamente en los terreiros. Las actitudes asumidas por los entrevistados implican escuchar, acoger y proximidad física en el momento de urgencia. A través de las narrativas, se puede concluir que el cuidado, en el sentido de administrar el espacio del terreiro, espiritual y materialmente, no se puede disociar del cuidado, lo que significa que los cuidadores son importantes agentes de salud populares.Abstract in English: ABSTRACT Through health anthropology we can understand the umbanda terreiro (specific place for the religious ritual) as part of a popular system of care. This study aimed to investigate the conceptions of health and illness produced by saint keepers of umbanda terreiro. Ten leaders of the terreiros in the city of Uberaba (MG/Brazil) participated, being three women and seven men, between 40 and 76 years old. The average time of performance as a manager was 18.4 years, ranging from 5 to 43 years. The terreiros led by these participants attend between 15 and 280 people working day. The health care offered by saint keepers exceeds ritual limits in public ceremonies and is provided on a continuous basis in the terreiros. The postures assumed by the interviewees involve actions of listening, welcoming and physical proximity at the moment of urgency. From the narratives, it can be concluded that care, in the sense of managing the space of the terreiro, both spiritually and materially, can not be dissociated from caring, meaning saint keepers as important popular health. |
ARTIGO MOTHERS IN QUARANTINE: MOTHERHOOD IN TIMES OF SOCIAL ISOLATION DUE TO COVID-19 PANDEMIC Okamoto, Mary Yoko Santos, Manoel Antônio dos Emidio, Thassia Souza Abstract in Portuguese: RESUMO Este estudo teve por objetivo analisar o impacto do isolamento social decorrente da pandemia de Covid-19 sobre a vida familiar, com ênfase na vivência da maternidade e na relação com os filhos. Participaram 20 mães de camadas sociais médias, de 29 a 45 anos, que mantinham atividades laborais a distância e estavam em isolamento social. Foram realizadas entrevistas individuais em profundidade por meio digital. O material coletado foi transcrito e submetido à análise de conteúdo temática. Os resultados mostraram que as mudanças impostas pela pandemia impactaram diretamente a vida familiar, explicitando as desigualdades de gênero na organização da rotina, distribuição de tarefas domésticas e cuidados parentais. Observou-se uma relação ambivalente das mães com a maternidade e com seus imperativos sociais, que reverberam no vínculo que estabelecem com seus filhos. A análise revela que a sobrecarga emocional e física contribui para exacerbar sentimentos de culpa e solidão vivenciados na relação com a maternidade, além de evidenciar conflitos no desempenho dos papéis de mãe, esposa e profissional. As entrevistadas demonstraram exaustão com as demandas domésticas e de cuidados com os filhos, além de conflitos relacionados ao descompasso entre expectativas e padrões sociais que regulam o exercício da maternidade e suas experiências pessoais como mães. As conclusões sugerem a presença de uma crise identitária relacionada aos ideais sociais vinculados às vivências da maternidade, o que convida a pensar na urgência de se olhar para o sofrimento materno, buscando compreender as dimensões subjetivas das transformações que perpassam essa experiência na vigência do isolamento social.Abstract in Spanish: RESUMEN El objetivo de este estudio fue analizar los efectos del aislamiento social resultante de la pandemia de COVID-19 en la vida familiar, con énfasis en la experiencia de la maternidad y la relación con los niños. Participaron 20 madres de estratos sociales medios, de 29 a 45 años de edad, que mantenían actividades laborales a distancia y se encontraban en aislamiento social. Se realizaron entrevistas individuales exhaustivas por medios digitales. El material recopilado se transcribió y se sometió a un análisis de contenido temático. Los resultados mostraron que los cambios impuestos por la pandemia afectaban directamente a la vida familiar, lo que explicaba las desigualdades de género en la organización rutinaria, la distribución de las tareas domésticas y el cuidado de los niños. Se observó una relación ambivalente entre las madres y la maternidad y sus imperativos sociales, que reverberaban en el vínculo que establecen con sus hijos. El análisis revela que la sobrecarga emocional y física contribuye a exacerbar los sentimientos de culpa y soledad experimentados en la relación con la maternidad, además de mostrar conflictos en el desempeño de los papeles de madre, esposa y profesional. Las mujeres entrevistadas mostraron agotamiento con las demandas domésticas y el cuidado de sus hijos, además de conflictos relacionados con el desajuste entre las expectativas y las normas sociales que regulan el ejercicio de la maternidad y sus experiencias personales como madres. Las conclusiones sugieren la presencia de una crisis de identidad ligada a los ideales sociales vinculados a las experiencias de la maternidad, lo que invita a pensar en la urgencia de mirar el sufrimiento materno, tratando de comprender las dimensiones subjetivas de las transformaciones en tiempos de aislamiento social.Abstract in English: ABSTRACT This study aimed to analyze the impacts of the social isolation resulting from the COVID-19 pandemic on family life, with emphasis on the experience of motherhood and the relationship with children. Twenty mothers from the middle social strata, from 29 to 45 years old, who kept working activities at a distance and were in social isolation, participated. In-depth individual interviews were conducted by digital means. The collected material was transcribed and submitted to thematic content analysis. The results showed that the changes imposed by the pandemic directly impacted family life, highlighting gender inequalities in routine organization, distribution of household tasks and parental care. An ambivalent relationship was observed between mothers and maternity and their social imperatives, which reverberated in the bond they establish with their children. The analysis reveals that emotional and physical burden contributes to exacerbate feelings of guilt and loneliness experienced in the relationship with motherhood, in addition to showing conflicts in the performance of the roles of mother, wife and professional. The women interviewed showed exhaustion with domestic and child care demands, in addition to conflicts related to the mismatch between expectations and social standards that regulate the exercise of motherhood and their personal experiences as mothers. The conclusions suggest the presence of an identity crisis due to the social ideals linked to the experiences of motherhood, which invites us to think about the urgency of looking at maternal suffering, seeking to understand the subjective dimensions of the transformations that this experience goes through in the times of social isolation. |
ARTIGO A PATH IN THE CONTEXT OF PREMATURITY: FROM NEONATAL ICU TO HOME Giguer, Fabiana Faria Silva, Milena da Rosa Abstract in Portuguese: RESUMO. Este estudo retrata, através de relatos e observações clínicas, o caminho percorrido por uma mãe para tornar-se suporte, porto ou casa, para seus bebês gêmeos, durante a internação em UTI neonatal e logo após a alta hospitalar. A investigação, que teve como base a abordagem psicanalítica de Donald Winnicott, emergiu de um recorte da pesquisa de mestrado da autora principal. A pesquisa ocorreu em dois momentos: I) acompanhamento da mãe e bebês durante a internação do recém-nascido na UTI-neonatal de um hospital geral de Porto Alegre durante um mês e nove dias com frequência semanal e II) acompanhamento após a alta através de visitas domiciliares. A segunda etapa teve início após uma semana da alta hospitalar e ocorreu durante um mês e 19 dias com frequência quinzenal. Para a coleta dos dados foram utilizados diários clínicos como um dispositivo na escuta das singularidades observadas em cada atendimento. Observou-se que a experiência de internação representou vivências de (des) continuidade para os bebês e mãe. O processo da travessia para casa representou uma inflexão importante em relação à sustentação corporal (e psíquica) dos bebês pela mãe. Destacamos ainda que o acompanhamento psicológico demonstrou ter sido importante para sustentar essa mãe ao longo da travessia e ajudá-la a se tornar ‘casa’ para seus recém-nascidos.Abstract in Spanish: RESUMEN. Este estudio retrata, a través de informes y observaciones clínicas, el camino recorrido por una madre para convertirse en apoyo, puerto u hogar para sus bebés gemelos durante el ingreso a la UCI Neonatal y poco después del alta hospitalaria. La investigación se basó en el enfoque psicoanalítico de Donald Winnicott y se desarrolló en dos momentos: I) Seguimiento de la madre y los bebés durante la hospitalización en la UCI Neonatal de un hospital general de Porto Alegre durante un mes y nueve días con frecuencia semanal y II) Seguimiento tras el alta a domicilio. La segunda etapa se inició luego de una semana del alta hospitalaria y se desarrolló durante un mes y diecinueve días con una frecuencia quincenal. Para la recogida de datos se utilizaron diarios clínicos como dispositivo para escuchar las singularidades observadas en cada servicio. Se observó que la experiencia de hospitalización representó experiencias de (dis) continuidad para los bebés y la madre. El proceso de ir a casa representó una inflexión importante en relación al apoyo corporal (y psíquico) de los bebés por parte de la madre. También destacamos que la asistencia psicológica resultó ser importante para apoyar a esta madre durante todo el camino y ayudarla a convertirse en un ‘hogar’ para sus recién nacidos.Abstract in English: ABSTRACT. This study portrayed, through reports and clinical observations, the path taken by a mother to become support, harbor, or home, for her twin babies during admission to the Neonatal ICU and shortly after hospital discharge. Such investigation, based on Donald Winnicott's psychoanalytical approach, arose as a part of the first author’s master’s research. The research took place in two moments: I) Weekly follow-up of the mother and babies during the newborn’s admission to the Neonatal ICU of a general hospital in Porto Alegre, state of Rio Grande do Sul, for one month and nine days, and II) Follow-up after discharge through home visits. The second stage started one week after hospital discharge and occurred for one month and nineteen days, with a fortnightly frequency. For data collection, clinical diaries were used as a device to listen to the singularities observed in each service. The hospitalization represented experiences of (dis) continuity for the babies and the mother. The journey process to home was an important inflection about the bodily (and psychic) support of babies by the mother. Psychological care proved essential to support this mother throughout the journey and help her become a ‘home’ for her newborns. |
ARTIGO “IT DOESN’T ALWAYS WORK, BUT IT HELPS”: PARENTAL PERCEPTIONS OF BABY’S SCREEN EXPOSURE Becker, Débora Donelli, Tagma Marina Schneider Abstract in Portuguese: RESUMO. Frente ao número crescente de crianças menores de dois anos expostas às telas, preocupações com o desenvolvimento dos bebês têm emergido e sido foco de discussões acadêmicas e clínicas. Para buscar compreender as razões que levam os pais a disponibilizarem as mídias digitais aos bebês, entrevistas foram conduzidas com mães e pais de crianças com idades entre dez e 17 meses, domiciliados na região metropolitana de Porto Alegre, Brasil. Apesar das orientações das sociedades de pediatria, verifica-se discrepância entre a divulgação deste conteúdo e o acesso a ele. Os pais, por desconhecimento e também por necessidade, disponibilizam diferentes mídias ao bebê, que é percebida em diversas situações como positiva e facilitadora nos cuidados com a criança; os pais alegam que o acesso precoce pelo bebê é importante para aprimorar a destreza cognitiva e capaz de gerar interação familiar. Por outro lado, apresentam preocupações diante do uso de telas em detrimento de outras formas de brincar. Evidencia-se que os pais precisam de orientações e suporte, assim como os profissionais devem considerar as necessidades das famílias ao elaborar diretrizes a fim de orientá-los.Abstract in Spanish: RESUMEN Frente al creciente número de niños menores de dos años expuestos a las pantallas, preocupaciones sobre el desarrollo de los bebés han sido el foco de discusiones académicas y clínicas. Para comprender porque madres y padres exponen a sus hijos a tecnologías digitales se han realizado entrevistas en profundidad con madres y padres de bebés con edades entre 10 y 17 meses, domiciliadas en la región metropolitana de Porto Alegre, Brasil. A pesar de las pautas recomendadas por las sociedades pediátricas sobre al acceso a las pantallas, los padres muestran discrepancia acerca de las mismas. Los progenitores, debido tanto a la falta de conciencia, como a la necesidad comparten sus dispositivos con los bebés. Los padres afirman estar preocupados por el futuro de los niños y perciben el acceso temprano a la tecnología como una herramienta importante para mejorar las habilidades cognitivas y fortalecer los lazos familiares. También señalaron que las potencialidades en el uso para generar interacciones familiares, destacando la supervisión de los padres. Por otro lado, los padres manifiestan preocupación ante el uso de la tecnología a expensas de otras formas de juego. Los progenitores necesitan orientación y apoyo, al igual que los profesionales deben considerar las necesidades de las familias al formular recomendaciones.Abstract in English: ABSTRACT. Considering the large number of children under the age of two that are constantly exposed to digital screens, concerns about child development have been emerging and becoming the focus of academic and clinical discussions. In order to understand the reasons why parents expose their infants to digital technologies, we conducted in-depth interviews with mothers and fathers of infants aged between 10 and 17 months living in the metropolitan region of Porto Alegre, Brazil. Despite the guidelines of local pediatric societies, our data points to divergences between what is recommended by the board of pediatrics and the patterns of screen exposure documented in our study. Parents, out of unawareness and/or urgent need, introduce their babies to digital technologies. Parents claimed to be concerned with the future of children and perceived early access to digital technology as an important tool to improve cognitive skills and to strength family bonds. Conversely, parents had concerns in face of technology at the expense of other forms of play. Our findings highlight that parents need additional guidance and support, while professionals should weight needs and daily challenges experienced by families when formulating guidelines. |
ARTIGO CONTRIBUTIONS FROM THE ETHICS OF ALTERITY TO THE DISABILITY STUDIES: A STATE OF ART Jesus, Giselle Silvestre de Bezerra, Henrique Jorge Simões Gomes, Jadson Rodrigo Silva Cruz, Rian Enedino Pereira Alves, Wilson José Vieira Abstract in Portuguese: RESUMO. O avanço de legislações nacionais e internacionais contribuiu para a reafirmação da dignidade e dos direitos fundamentais das pessoas com deficiência. Ainda assim, a efetiva participação sociocultural dessa população é prejudicada pelas barreiras discriminatórias impostas nos mais diversos âmbitos da sociedade. Faz-se necessário, portanto, promover reflexões sobre a ‘cultura da normalidade’, e sua consequente influência em situações de exclusão, opressão e discriminação dos sujeitos com deficiência. A presente pesquisa teve como objetivo analisar o conceito de deficiência na contemporaneidade sob a ótica da filosofia de Emmanuel Levinas, autor responsável por tecer críticas ao pensamento filosófico ocidental, principalmente às ações de exclusão e discriminação da alteridade dele decorrentes. Para tanto, utilizou-se o método do Estado da Arte, coletando-se 12 artigos, 11 dissertações e quatro teses. Os trabalhos foram categorizados de maneira quantitativo-descritiva e, posteriormente, analisados a partir da obra Totalidade e infinito e dos estudos contemporâneos sobre deficiência, ética e responsabilidade. Observou-se uma análise crítica dos trabalhos em relação às atuais ações e intervenções voltadas ao público com deficiência, denunciando sua insuficiência na garantia de direitos fundamentais. Constatou-se também a necessidade de substituição de concepções totalizantes e universalizantes das diferenças por perspectivas de reconhecimento do Outro e consideração da singularidade humana. Conclui-se que a Ética da Alteridade, proposta por Levinas, convida ao compromisso infinito do Mesmo para com o Outro, à ajuda sem espera de reciprocidade, fazendo-se, portanto, relevante nos campos político e acadêmico como princípio ético, teórico-prático e analítico para a interpretação de questões relativas à deficiência.Abstract in Spanish: RESUMEN. El avance de la legislación nacional e internacional ha contribuido a reafirmar la dignidad y los derechos fundamentales de las personas con discapacidad. Todavia, la participación sociocultural efectiva de esta población se ve obstaculizada por las barreras discriminatorias impuestas en los más diversos ámbitos de la sociedad. Por tanto, es necesario promover reflexiones sobre la ‘cultura de la normalidad’ dominante, y su consecuente influencia en situaciones de exclusión, opresión y discriminación de sujetos con discapacidad. Esta investigación tuvo como objetivo analizar el concepto de discapacidad en la época contemporánea desde la perspectiva filosófica de Emmanuel Levinas, autor responsable de criticar el pensamiento filosófico occidental, especialmente las acciones de exclusión y discriminación de la alteridad que de él resultan. Para ello se utilizó el método del estado del arte, recogiendo 12 artículos, 11 disertaciones y 4 tesis. Las obras fueron categorizadas de manera cuantitativo-descriptiva y posteriormente analizadas a partir de la obra Totalidade e infinito y estudios contemporáneos sobre discapacidad, ética y responsabilidad. Se observó un análisis crítico de las obras en relación a las acciones e intervenciones actuales dirigidas al público con discapacidad, denunciando su insuficiencia en la garantía de los derechos fundamentales. También se señaló la necesidad de reemplazar las concepciones totalizadoras y universalizadoras de las diferencias por perspectivas de reconocimiento del Otro y consideración de la singularidad humana. Se concluye que la Ética de la Alteridad, propuesta por Levinas, invita a la implicación del Mismo hacia el Otro, para ayudar sin esperar a la reciprocidad, volviéndose, por tanto, relevante en los campos político y académico como un enfoque ético, teórico-práctico y marco analítico para la interpretación de las cuestiones relacionadas con la discapacidad.Abstract in English: ABSTRACT. The advancement of national and international laws has contributed to reassuring the dignity and fundamental rights of people with disabilities. Even so, the effective sociocultural participation of these people is jeopardized by discriminatory barriers imposed across multiple spheres of society. Therefore, it is necessary to promote reflections about ‘normality culture’ and its consequences in situations of exclusion, oppression, and discrimination of people with disabilities. This study aimed to analyze the contemporary concept of disability in the light of Emmanuel Levinas’s philosophy, author responsible for criticizing Western philosophy affirming that the exclusion of alterity stems from it. To this end, a State of the Art analysis was done, and 12 papers, 11 master’s theses, and 4 doctoral dissertations were found. The works were classified by quantitative characteristics and were later analyzed in the light of Levinas’s major work, Totalidade e infinito, and the contemporary studies on disability, ethics, and responsibility. It was observed that the works had done critical analyses about governmental actions and interventions destined to people with disabilities, showing the insufficiency in ensuring fundamental rights of these people. We also identified the need to substitute conceptions that totalize and universalize the differences with perspectives that recognise the Other in its singularity. This article concludes that the Ethics of Alterity proposed by Levinas invites one to infinite commitment of the Self to the Other, who does not expect anything in return to the aid provided. Therefore, it is relevant to politics and the academic field as an ethical, theoretical, practical, and analytical principle to interpret questions relating to the field of disability studies. |
ARTIGO NEGOTIATING RISK AND DESIRE: EROTIC ECONOMY STRATEGIES IN CONDOM USE Ew, Raquel de Andrade Souza Pizzinato, Adolfo Castoldi, Luciana Both, Nalu Silvana Rocha, Kátia Bones Abstract in Portuguese: RESUMO. O objetivo do estudo é analisar, com base na da vivência de homens que fazem sexo com homens, quais são os aspectos que influenciam na decisão de usar ou não o preservativo. Trata-se de um estudo qualitativo, de caráter exploratório com 20 homens, atendidos por um Centro de Testagem e Aconselhamento em Porto Alegre. O material foi produzido a partir de entrevistas analisadas sob a perspectiva da análise discursiva. A análise indica que a gestão de risco, do uso e não uso do preservativo, se dá em um contexto de negociação - nem sempre explícita - no qual o valor atribuído ao sexo, ao outro e a si mesmo na cena erótica interfere na decisão do uso do preservativo. Essas negociações e o valor atribuído ao outro e a si operam e se produzem também a partir de marcadores sociais, numa lógica econômica, ainda que não monetária. Neste contexto, a beleza, a aparência, o não ter ‘cara de DST (doenças sexualmente transmissíveis)’, bem como determinadas práticas sexuais e padrões heteronormativos surgem na cena homoerótica, muitas vezes reproduzindo relações de poderes e influenciando na gestão de risco e uso do preservativo. Construir espaços de reflexão sobre a erótica como algo da dimensão não apenas privada, mas também pública e reprodutora de relações de poder, pode ser uma oportunidade de politização da erótica e reflexão sobre a gestão de risco e cuidado.Abstract in Spanish: RESUMEN. El objetivo de este estudio ha sido analizar, a partir de la experiencia de los hombres que hacen sexo con hombres, cuáles son los aspectos que influyen en la decisión de usar o no usar el preservativo. Este es un estudio cualitativo exploratorio con 20 hombres, usuarios de un Centro de Pruebas y Asesoramiento en Porto Alegre. Las entrevistas realizadas fueron analizadas desde la perspectiva del análisis discursivo. El análisis indica que la gestión del riesgo, el uso y la no utilización del preservativo, se lleva a cabo en un contexto de negociación - no siempre explícito - en el que el valor atribuido al sexo, al otro y a uno mismo en la escena erótica interfiere en la decisión de usar o no el preservativo. Estas negociaciones y el valor atribuido al otro y a uno mismo, operan y también a partir de marcadores sociales, en una lógica económica, aunque no monetaria. En este contexto, la belleza, la apariencia, no tener una ‘cara de ETS (Enfermedades de Transmisión Sexual)’, así como ciertas prácticas sexuales y patrones heteronormativos aparecen en la escena homoerótica, a menudo reproduciendo relaciones de poder e influyendo en la gestión y en el uso del preservativo. Construir espacios para la reflexión sobre la erótica como algo que no solo es privado, sino también público y que reproduce relaciones de poder, puede ser una oportunidad para politizar la erótica y reflexionar sobre la gestión de riesgos y cuidados.Abstract in English: ABSTRACT. This study aims to analyze, based on the experiences of men who have sex with men, what aspects influenced the use and non-use of condoms. This investigation is a qualitative, exploratory study with 20 men assisted by the Testing and Counseling Center (Centro de Testagem e Aconselhamento - CTA) in Porto Alegre. The data were produced from interviews analyzed from the perspective of discursive analysis. The findings indicate that risk management concerning the use and non-use of condoms occurs in a context of negotiation - not always explicit - in which the value attributed to sex to the other and oneself in the erotic scene interferes with the decision of condom use. These negotiations and the value attributed to the other and oneself also operate and are produced from social markers, in an economic logic, albeit non-monetary. In this context, beauty, appearance, not having an ‘STD (sexually transmitted disease) face’, as well as certain sexual practices and heteronormative patterns arise in the homoerotic scene, often reproducing power relations and influencing risk management and condom use. Building spaces for reflection on erotica as both private and public and reproductive of power relations can be an opportunity for the erotica politicization and reflection on risk and care management. |
ARTIGO PSYCHOANALYSIS AND THE WORLD OF WORK: FROM SOCIAL CONTROL TO THE PROBLEMATIC OF CHANGE Ferretti, Marcelo Abstract in Portuguese: RESUMO. Este artigo visa a fornecer alguns subsídios à determinação do lugar da psicanálise no mundo do trabalho do século XX mediante uma incursão histórica centrada sobre as duas principais vertentes dessa psicanálise aplicada: a anglo-americana e a francesa. No mundo anglo-americano do entreguerras, verificamos a emergência de um uso pragmático, quando não instrumental, da teoria psicanalítica. Já no mundo francófono da segunda metade do século XX, assistimos ao recurso à psicanálise com o fito de elaborar tanto uma crítica às formas de gestão do trabalho quanto uma reflexão sobre o trabalhar. Visto que os principais debates do século XX gravitaram sobre o trabalho e que ele continua sendo polo das questões mais relevantes da realidade social, nomeadamente as precarizações em vários níveis, o artigo defende que uma problemática dessa espécie é crucial e que a vertente crítica da psicanálise aplicada ao mundo laboral indicou possibilidades de transformação da organização do trabalho valiosas à psicologia do trabalho.Abstract in Spanish: RESUMEN. El presente artículo tiene por objeto determinar el lugar que ocupa el psicoanálisis en el mundo laboral del siglo XX mediante una incursión histórica centrada en las dos vertientes principales de este psicoanálisis aplicado: el angloamericano y el francés. En el mundo angloamericano, entre la primera y la segunda mitad del siglo XX, vemos surgir un uso pragmático de la teoría psicoanalítica. En el mundo francófono de la segunda mitad de ese siglo, esta teoría se movilizó con el objetivo de elaborar tanto una crítica de las formas de gestión del trabajo como una reflexión sobre el trabajo. Dado que los principales debates del siglo XX gravitaron en torno al trabajo y que éste sigue estando en el centro de las cuestiones más relevantes de la realidad social, a saber, la precarización en varios niveles, el artículo sostiene que dicha problemática es crucial y que la vertiente crítica del psicoanálisis aplicada al trabajo ha indicado posibilidades de transformación de la organización del trabajo que son valiosas para la psicología del trabajo.Abstract in English: ABSTRACT. This article aimed to provide some support for determining the place of psychoanalysis in the world of work in the 20th century through a historical overview focused on the two main strands of this applied psychoanalysis: the Anglo-American and the French. In the Anglo-American world between the wars, we see the emergence of a pragmatic, if not instrumental, use of psychoanalytic theory. In the French-speaking world of the second half of the 20th century, we see the use of psychoanalysis to develop both a critique of forms of work management and a reflection on work. Since the principal debates of the 20th century revolved around work, and it continues to be the center of the most relevant issues in social reality, namely precariousness at various levels, the article argues that a problem of this kind is crucial. The critical strand of psychoanalysis applied to the world of work indicated possibilities for transforming work organization valuable to work psychology. |
ARTIGO KNOWLEDGE OF PROFESSIONALS FROM PSYCHOSOCIAL CARE CENTERS ON PATIENT SAFETY Souza, Adrielle Cristina Silva Teixeira, Cristiane Chagas Sousa, Johnatan Martins Pinho, Eurides Santos Paranaguá, Tathianny Tanferri de Brito Bezerra, Ana Lúcia Queiroz Abstract in Portuguese: RESUMO. O objetivo deste estudo foi compreender os significados atribuídos pelos profissionais dos Centros de Atenção Psicossocial acerca das terminologias da Classificação Internacional para Segurança do Paciente (CISP). Estudo de abordagem qualitativa, conduzido com 31 profissionais de CAPS III de um município da região Centro-Oeste do Brasil. A coleta de dados foi realizada por técnica de grupo, guiada pelo Ciclo de Aprendizagem Vivencial. Os dados foram submetidos à análise de conteúdo, com auxílio do software Atlas.ti. Os resultados possibilitaram ir além do diagnóstico situacional sobre o conhecimento prévio da CISP pelos profissionais; promoveram a sensibilização para o reconhecimento de incidentes nas unidades; e constituíram estratégia inicial de desenvolvimento de consciência quanto à necessidade do planejamento do cuidado seguro na atenção psicossocial. Destacou-se a necessidade de desenvolver formação para segurança do paciente nos CAPS, a fim de promover uma assistência mais segura, em consonância com os objetivos das organizações internacionais e nacionais de saúde e necessidades de construção da cultura de segurança nos serviços de saúde mental.Abstract in Spanish: RESUMEN. El objetivo de este estudio fue comprender los significados atribuidos por los profesionales de los Centros de Atención Psicosocial sobre las terminologías de la Clasificación Internacional para la Seguridad del Paciente (CISP). Estudio de abordaje cualitativo, realizado con 31 profesionales CAPS III de un municipio de la región central de Brasil. La recolección de datos se realizó mediante una técnica grupal, guiada por el ciclo de aprendizaje experiencial. Los datos se sometieron a análisis de contenido con la ayuda del software Atlas.ti. Los resultados permitieron ir más allá del diagnóstico situacional sobre el conocimiento previo de CISP por parte de los profesionales; promovió la conciencia para el reconocimiento de incidencias en las unidades; y constituyó la una estrategia inicial para desarrollar la conciencia de la necesidad de una planificación de la atención segura en la atención psicosocial. Se destacó la necesidad de desarrollar la formación en seguridad del paciente en CAPS, con el fin de promover una atención más segura, en consonancia a los objetivos de los organismos de salud internacionales y nacionales y la necesidad de construir una cultura de seguridad en los servicios de salud mental.Abstract in English: ABSTRACT. The objective of this study was to understand the meanings attributed by the professionals of the Psychosocial Care Centers about the terminologies of the International Classification for Patient Safety (ICPS). A qualitative study was conducted with 31 PSCC III professionals from a city in the Midwest region of Brazil. Data collection was performed by group technique, guided by the Experiential Learning Cycle. The data were submitted to content analysis using the Atlas.ti software. The results made it possible to go beyond situational diagnosis of prior knowledge of ICPS by professionals; promoted awareness of incident recognition in units; and constituted an initial strategy for developing awareness of the need for safe care planning in psychosocial care. It was highlighted the need to develop training for patient safety in PSCC, in order to promote safer care, in line with the objectives of international and national health organizations and needs to build safety culture in mental health services. |
ARTIGO I JUST WANT AFFECTION: WOMEN AND SEXUAL DESIRE IN A LONG-TERM RELATIONSHIP Araújo, Gerli Zanello, Valeska Abstract in Portuguese: RESUMO. A diminuição do desejo é a queixa sexual mais frequente entre as mulheres brasileiras e tem sido objeto de estudos a partir de uma perspectiva predominantemente biológica. O presente trabalho teve como objetivo analisar a narrativa de mulheres cis e heterossexuais com queixa de diminuição de libido, sob a perspectiva dos estudos de gênero. Para tanto, foram selecionadas 11 mulheres, oriundas de três consultórios de ginecologia, de diferentes classes socais, escolaridades e raças, com faixa etária variando de 34 a 62 anos, em relacionamentos prolongados. A partir da realização de entrevistas semiestruturadas e análise de conteúdo, foram encontradas três categorias: 1) criação/ educação sexista; 2) relacionamentos amorosos marcados por assimetria; 3) dilemas da maternidade. Evidenciou-se a incorporação de valores negativos em relação ao exercício da sexualidade pelas mulheres, diferenças de expectativas sobre o ato sexual entre os casais e forte impacto negativo da maternidade sobre a libido feminina. A cultura sexista, com os papéis sexuais bem marcados pelo gênero, se mostrou importante influenciador negativo do desejo sexual entre as mulheres.Abstract in Spanish: RESUMEN. La disminución del deseo es la queja sexual más frecuente entre las mujeres brasileñas y ha sido objeto de estudios desde una perspectiva predominantemente biológica. El presente trabajo tuvo como objetivo analizar la narrativa de mujeres cis y heterosexuales con quejas de disminución de libido, bajo la perspectiva de los estudios de género. Por lo tanto, fueron seleccionadas once mujeres, provenientes de tres consultorios de ginecología, de diferentes clases sociales, niveles educativos y razas, con rango de edades variando entre 34 y 62 años, en relacionamientos largos. A partir de la realización de entrevistas semiestructuradas y análisis de contenido, fueron encontradas 3 categorías: 1) Creación/Educación sexista; 2) Relacionamientos amorosos marcados por asimetría; 3) Dilemas de la maternidad. Se evidenció la incorporación de valores negativos en relación al ejercicio de la sexualidad por las mujeres, diferenciales de expectativas sobre el acto sexual entre las parejas y fuerte impacto negativo de maternidad sobre libido femenino. La cultura sexista, con los papeles sexuales fuertemente marcados por el género, se mostró un importante factor de influencia negativa del deseo sexual entre las mujeres.Abstract in English: ABSTRACT. Low sex drive is the most recurring sexual complaint of Brazilian women and has been investigated through a predominantly biological perspective. This work aimed to analyze the speech of cis and heterosexual women with low libido from the gender studies perspective. To this end, we selected eleven women aged 34-62 who are patients in three gynecological offices, from different social classes, education levels, and races, and who have been in long-term relationships. We found three categories from semi-structured interviews and content analysis: 1) Sexist Education/Formation, 2) Asymmetrical Relationships, and 3) Motherhood Dilemmas. The respondents showed negative values about the exercise of sexuality by women, differences in expectations regarding the sexual act between couples, and a strong negative impact of motherhood on women’s sex drive. The sexist culture, with sexual roles strongly marked by gender, proved to be a major negative influencer on the sex drive among women. |
ARTIGO AN INTEGRATIVE APPROACH TO THE BIOLOGICAL AND PSYCHOSOCIAL CONSTRUCTION OF THE SELF AND IDENTITY Silva, Marco Antonio Morgado da Araújo, Ulisses Ferreira de Abstract in Portuguese: RESUMO Self (si mesmo) e identidade são constructos psicossociais que têm sido estudados sob diferentes perspectivas teóricas e metodológicas nos campos da neurologia e da psicologia, sem, no entanto, que sejam evidenciadas as continuidades e convergências que possibilitam uma visão integradora de sua construção e funcionamento. Apesar de muitas vezes esses conceitos serem empregados como sinônimos, diversos estudos têm delimitado suas distinções e definido a identidade como uma configuração madura e mais elaborada do self, que emerge no início da adolescência. O presente estudo, de enfoque teórico, tem como objetivo apresentar uma abordagem integradora dos processos biológicos e psicossociais de construção do self e da identidade. Para tanto, inicia conceituando self e traçando um percurso que explora os componentes biológico, cognitivo-afetivo, sociocultural e moral que interatuam na construção do self e da identidade. Diferentes perspectivas tributárias da epistemologia piagetiana e da teoria da identidade de Erik Erikson (status da identidade e identidade narrativa) são postas em diálogo, evidenciando suas convergências e complementariedades, do que se desdobra uma visão integradora dos processos de construção da identidade.Abstract in Spanish: RESUMEN Self (si mismo) e identidad son constructos psicosociales que han sido estudiados bajo diferentes perspectivas teóricas y metodológicas en los campos de la neurología y la psicología cognitiva, sin destacar, sin embargo, las continuidades y convergencias que permiten una visión integradora de su construcción y funcionamiento. Aunque estos conceptos sean usados a menudo como sinónimos, varios estudios han delimitado sus distinciones y definido la identidad como una configuración madura y más elaborada del yo, que surge en el comienzo de la adolescencia. El presente estudio, de enfoque teórico, tiene como objetivo enseñar un abordaje integrativo de los procesos biológicos y psicosociales de construcción del self y de la identidad. Con este fin, comienza por conceptualizar el yo y trazar un camino que explora los componentes biológico-filogenético, cognitivo-afectivo, sociocultural y moral que interactúan en la construcción del self y la identidad. Diferentes perspectivas tributarias de la epistemología de Piaget y de la teoría de la identidad de Erik Erikson (status de identidad e identidad narrativa) se ponen en diálogo, mostrando sus convergencias y complementariedades, a partir de las cuales se desarrolla una visión integradora de los procesos de construcción de la identidad.Abstract in English: ABSTRACT Self and identity are psychosocial constructs studied under different theoretical and methodological perspectives in the neurology and psychology fields without highlighting the continuities and convergences that enable an integrative view of their construction and functioning. Although these concepts are often used interchangeably, several studies have delimited their distinctions and defined identity as a mature and more elaborate configuration of the self, which emerges in early adolescence. With a theoretical focus, the present study aims to present an integrative approach to the biological and psychosocial processes of self and identity construction. To do so, it begins by conceptualizing the self and tracing a path that explores the biological, cognitive-affective, sociocultural and moral components that interact with self and identity construction. Different perspectives based on Piagetian epistemology and Erik Erikson's theory of identity (status and narrative identity) are put into dialogue, highlighting their convergences and complementarities, resulting in an integrative view of identity construction processes. |
ARTIGO NEUROPSYCHOLOGICAL REHABILITATION IN CASE OF ADOLESCENT WITH CEREBROVASCULAR EVENT IN EARLY CHILDHOOD Campos-García, David Solovieva, Yulia Machinskaya, Regina Abstract in Portuguese: RESUMO. O objetivo deste estudo foi apresentar os resultados da reabilitação de um adolescente com dano cerebral precoce no hemisfério direito e cerebelo por acidente vascular cerebral com evolução superior a dez anos e sem histórico de tratamento formal. O método utilizado foi o estudo de caso único, com avaliação pré e pós-aplicação de um programa de reabilitação neuropsicológica. Os resultados obtidos evidenciaram a melhora do funcionamento dos sistemas funcionais para as ações práticas, lúdicas, gráficas e verbais do paciente. Mudanças positivas também foram observadas no aspecto motor, no tônus muscular e no equilíbrio. O paciente mostrou-se mais independente, houve aumento nos interesses, maior nível de regulação, de responsabilidade e participação ativa em sua vida cotidiana. A avaliação neuropsicológica deve considerar a causa psicofisiológica das dificuldades do paciente, juntamente com a atividade orientadora da idade psicológica. Os resultados deste tipo de avaliação permitem a elaboração e aplicação de programas efetivos de reabilitação, inclusive depois de longos períodos sem um tratamento formal. A teoria neuropsicológica de Luria, juntamente com a teoria do desenvolvimento psicológico, representa uma base sólida para a avaliação e organização do processo de reabilitação em casos de pacientes com dano cerebral, mesmo depois de vários anos após o evento traumático.Abstract in Spanish: RESUMEN. El objetivo de este estudio es presentar los resultados de la rehabilitación de un adolescente con daño cerebral temprano en hemisferio derecho y cerebelo por evento cerebrovascular con evolución mayor a diez años y sin historial de tratamiento formal. El método usado fue el estudio de caso único, con una evaluación pre y post aplicación de un programa de rehabilitación neuropsicológica. Los resultados obtenidos evidenciaron la mejoría en el funcionamiento de los sistemas funcionales para las acciones prácticas, lúdicas, gráficas y verbales del paciente. Cambios positivos también fueron observados en la esfera motora, el tono muscular y el balance. El paciente se mostró más independiente, sus intereses se incrementaron, evidenció un mayor nivel de regulación, responsabilidad y participación en su vida cotidiana. La evaluación neuropsicológica debe considerar la causa psicofisiológica de las dificultades del paciente, junto con la actividad rectora de la edad psicológica. Los resultados de este tipo de evaluación permiten la elaboración y aplicación de programas efectivos de rehabilitación, incluso después de largos períodos sin un tratamiento formal. La teoría neuropsicológica de Luria, junto con la teoría del desarrollo psicológico, representa una base sólida para la evaluación y organización del proceso de rehabilitación en casos de pacientes con daño cerebral, aún después de varios años desde el evento.Abstract in English: ABSTRACT. The objective of this study is to present results of the rehabilitation of an individual case of an adolescent patient with early brain damage in right hemisphere and the cerebellum because of a stroke with an evolution of more than ten years without any formal treatment. The method of the individual case study was used in this research, performing a pre-and-post qualitative assessment before and after of the application of the neuropsychological rehabilitation program. The results obtained in the study allowed to point out an improvement in the functioning of functional systems for practical, ludical, graphic and verbal actions of the patient. Positive changes were obtained in the motor sphere, muscle tone and balance. The patient became more independent in his general behavior, his interests were increased, he showed a higher level of regulation, responsibility, and active participation in his day-to-day life. Neuropsychological assessment should consider the psychophysiological cause of the patient’s difficulties together with the guiding activity of psychological age. Results of such assessment lead to elaboration and application of effective programs for rehabilitation even after long periods without formal treatment. Luria’s neuropsychological theory together with the theory of psychological development represents a solid background for the assessment and organization of the rehabilitation process in cases of patients with brain damage after several years since the event. |
ARTIGO THEORETICAL MODELS OF SUICIDE: A NARRATIVE REVIEW Ligório, Isadora Silveira Godoi, Aline Ruoso Soares, Gabriela Fernandes Habigzang, Luísa Fernanda Abstract in Portuguese: RESUMO O suicídio é considerado um grave problema de saúde pública mundial. Compreender a sua manifestação é necessário para traçar futuras intervenções. O objetivo desta revisão narrativa da literatura foi apresentar alguns dos modelos teóricos mais recentes e citados sobre o suicídio: Modelo Cognitivo do Atos Suicidas, teoria Interpessoal do Suicídio, Modelo Motivacional-volitivo Integrado de Suicídio e teoria das Três Etapas. Além disso, foram analisadas as variáveis explicativas que os modelos têm em comum e as evidências empíricas que os sustentam. Os modelos indicam relações entre aspectos individuais e contextuais, e se complementam para compreensão do suicídio. De forma geral, aspectos associados à ideação suicida são mais bem estabelecidos na literatura. No entanto, a diferenciação e a transição da ideação suicida para a tentativa de suicídio precisam ser melhor esclarecidas para ajudar a identificar pessoas em risco de vida e formular ações efetivas de prevenção e tratamento. Apesar de ser uma premissa de modelos explicativos, observou-se a ausência de pesquisas longitudinais que auxiliam na predição do suicídio. As variáveis explicativas, sustentadas por evidências empíricas, podem contribuir para qualificar políticas públicas em saúde para enfrentamento do fenômeno.Abstract in Spanish: RESUMEN. El suicidio se considera un grave problema de salud pública en todo el mundo. Es necesario comprender su manifestación para delinear futuras intervenciones. El objetivo de esta revisión narrativa de la literatura fue presentar algunos de los modelos teóricos más recientes mencionados en la literatura sobre el suicidio: Modelo Cognitivo de Actos Suicidas, Teoría Interpersonal del Suicidio, Modelo Integrado Motivacional-Volativo del Suicidio y Teoría de Tres Pasos. Asimismo, analizar qué variables explicativas tienen en común, así como la evidencia empírica que las sustenta. Los modelos indican relaciones entre aspectos individuales y contextuales, y se complementan para entender el suicidio. En general, los aspectos asociados a la ideación suicida se encontraron mejor establecidos en la literatura. Sin embargo, es necesario aclarar mejor la diferenciación y la transición de la ideación suicida al intento de suicidio para ayudar a identificar a las personas en riesgo de vida y formular acciones de prevención y tratamiento eficaces. A pesar de ser una premisa de los modelos explicativos, faltaron investigaciones longitudinales que ayuden a predecir el suicidio. Las variables explicativas, sustentadas en evidencia empírica, pueden contribuir a calificar las políticas de salud pública para enfrentar el fenómeno.Abstract in English: ABSTRACT. Suicide is a serious public health problem worldwide. Understanding its manifestation is important to outline future interventions. This narrative review of the literature aimed to discuss some of the most recent and prominently referenced theoretical models in the literature about suicide: Cognitive Model of Suicidal Acts, Interpersonal Theory of Suicide, Integrated Motivational-Volitional Model of Suicidal Behavior, and Three-Step Theory. Also, we analyzed the explanatory variables the models have in common and the empirical evidence that supports them. The models indicate relationships between individual and contextual aspects and complement each other to understand suicide. While the literature extensively elucidates factors associated with suicidal ideation, the differentiation and transition from ideation to suicide attempts demand further elucidation to help identify people at risk of death and develop effective prevention and treatment actions. Despite being a premise of explanatory models, there was a lack of longitudinal studies that help predict suicide. The explanatory variables, supported by empirical evidence, can contribute to qualifying public health policies to combat the phenomenon. |
ARTIGO PSYCHOLOGICAL KNOWLEDGE IN THE CONSTRUCTION OF CHILDHOOD INTERNMENT POLICIES (1900-1929) Cunha, Carolini Cássia Portugal, Francisco Teixeira Abstract in Portuguese: RESUMO. O objetivo da pesquisa ora apresentada foi mapear discursos de intelectuais referentes à internação da infância entre 1900 e 1929, identificar e problematizar os usos de saberes científicos conectados com a psicologia produzida no período. O período de análise compreende um momento histórico de consolidação e expansão da política de tutela da infância, materializada na construção de espaços específicos de internação para esta população e promulgação de leis para o trato dessa questão. Recorremos à leitura e análise das fontes primárias: Franco Vaz, Infância abandonada; Lemos Britto, Um problema gravíssimo: colônias correcionais e tribunais de menores; As leis de menores no Brasil (páginas de crítica e doutrina); relatórios do Ministério da Justiça e Negócios Interiores entre os anos de 1900 e 1928; e fontes secundárias. Saberes psicológicos estiveram presentes na organização e sustentação científica destes discursos, servindo para defender e consolidar a internação como medida principal. Argumentos psicológicos também foram utilizados para defender a limitação do uso da internação e legitimação de medidas alternativas. O período em pauta foi importante para a produção da psicologia enquanto ciência, e o saber psicológico teve papel na configuração das medidas propostas e utilizadas pelo estado no trato da infância.Abstract in Spanish: RESUMEN. El objetivo de la investigación aquí presentada fue mapear los discursos de los intelectuales referentes a la internación de la infancia entre 1900 y 1929, para identificar y problematizar los usos de los saberes científicos relacionados con la Psicología producida en el período. El período de análisis comprende un momento histórico de consolidación y expansión de la política de tutela de la infancia, materializado en la construcción de lugares de detención específicos para esta población y la promulgación de leyes para atender este tema. Utilizamos la lectura y el análisis de las fuentes primarias: Franco Vaz, Infancia abandonada; Lemos Britto, Un problema gravíssimo: colônias correcionais e tribunais de menores; As leis de menores no Brasil (páginas de crítica y doctrina); informes del Ministerio de Justicia e Interior entre los años 1900 y 1928; y fuentes secundarias. Saberes psicológicos estuvieram presentes en la organización y soporte científico de estos discursos, sirviendo para defender y consolidar la internación como principal medida. También se utilizaron argumentos psicológicos para abogar por limitar el uso de la internación y legitimar medidas alternativas. El período em cuestión fue importante para la producción de la Psicología como ciência y el saber psicológico jugó un papel en la configuración de las medidas propuestas y utilizadas por el Estado en el tratamiento de la infancia.Abstract in English: ABSTRACT. This article aimed to map intellectual discourses regarding childhood detainment between 1900 and 1929, identifying and problematizing the uses of scientific knowledge connected with Psychology produced in the period. The analysis period comprises a historical consolidation and expansion of the childhood guardianship policy, which materialized in the construction of confinement spaces for this population and the promulgation of laws to deal with this issue. We resorted to reading and analyzing primary sources: Franco Vaz, Infância abandonada (Childhood abandoned); Lemos Britto, Um problema gravíssimo: colônias correcionais e tribunais de menores (A very serious problem: correctional colonies and juvenile court); As leis de menores no Brasil (páginas de crítica e doutrina) (Minority laws in Brazil (criticism and doctrine pages); reports from the Ministério da Justiça e Negócios Interiores - MJNI (Ministry of Justice and Home Affairs) between 1900 and 1928; and secondary sources. Psychological knowledge was present in the organization, and scientific support of these discourses served to defend and consolidate internment as the main measure. Psychological arguments were also used to defend limiting detention and legitimizing alternative measures. The period in question was important for the production of Psychology as a Science, and psychological knowledge shaped the measures proposed and used by the State in dealing with childhood. |
ARTIGO SOCIAL SKILLS TRAINING AND SELF-ESTEEM IN ADOLESCENCE: A CASE STUDY Rodrigues, Alessandra da Silva Feitosa, Fabio Biasotto Wagner, Marcia Fortes Pedroso, Reginaldo Rodríguez, Tomás Daniel Menéndez Bezerra, Gabrielle Selleri Abstract in Portuguese: RESUMO A aplicação do Treinamento de Habilidades Sociais (THS), no contexto escolar, pode ser eficaz e relevante para o aumento da autoestima em adolescentes. Diante disso, o objetivo do presente artigo foi revelar, no formato de um estudo de caso único, as técnicas de intervenção aplicadas e analisar as evoluções comportamentais e emocionais de uma adolescente no grupo de THS. A participante deste estudo cursava o nono ano do ensino fundamental II de uma escola privada. Por meio de medidas qualitativas e quantitativas obtidas em avaliações pré e pós-teste, foi possível descrever o processo terapêutico de intervenção do THS e observar, como resultado, o aprimoramento de habilidades sociais acompanhado do aumento do nível de autoestima. No caso analisado, o processo do THS contribuiu para a superação de dificuldades interpessoais. Discute-se que o THS realizado pode ser considerado recurso técnico viável para elevar a autoestima de adolescentes no contexto escolar.Abstract in Spanish: RESUMEN La aplicación de un Entrenamiento en Habilidades Sociales (EHS) en el contexto escolar puede ser efectiva y relevante para aumentar la autoestima en los adolescentes. Siendo así, el objetivo de este artículo fue revelar, en el formato de un estudio de caso único, las técnicas de intervención aplicadas y analizar las evoluciones comportamentales y emocionales de una adolescente del grupo de EHS. La participante en este estudio es una adolescente, en el noveno grado de una escuela privada de Enseñanza Fundamental. A partir de las mediciones cualitativas e cuantitativas obtenidas de las evaluaciones pre e pos entrenamiento fue posible observar la mejoría de sus habilidades sociales y el aumento de los niveles de autoestima. Se concluyó que, en el caso estudiado, el EHS contribuyó para la superación de dificultades interpersonales. Se considera que el Entrenamiento en Habilidades Sociales (EHS), realizado en el contexto escolar, puede considerarse un recurso técnico efectivo para elevar la autoestima de los adolescentes.Abstract in English: ABSTRACT. Social Skills Training (SST) in the school context can be effective and relevant for increasing adolescents’ self-esteem. Therefore, this article aimed to reveal, in a single case study format, the intervention techniques applied and to analyze a teenager's behavioral and emotional achievements in an SST group. The participant of this study was a female adolescent in the ninth grade of elementary school at a private school. Qualitative and quantitative data obtained at pre and post-test evaluations allowed us to describe the therapeutic intervention process and observe the improvement of social skills accompanied by increased self-esteem. In the studied case, the SST process contributed to overcoming interpersonal difficulties. The SST applied can be considered a viable technical resource to increase adolescents' self-esteem in the school context. |
ARTIGO MATERNAL LOOK: FATHER INVOLVEMENT IN THE LIFE OF THE CHILD WITH AUTISM Danzmann, Pâmela Schultz Lunardi, Rosani Viera Smeha, Luciane Najar Abstract in Portuguese: RESUMO Este estudo teve como objetivo conhecer a percepção da mãe sobre o envolvimento do pai na vida do(a) filho(a) que apresenta o diagnóstico de Transtorno do Espectro Autista (TEA). Participaram da pesquisa 27 mães de crianças com TEA. Realizou-se entrevista semiestruturada, que foi gravada e transcrita na íntegra. Após a leitura, o material obtido foi submetido à análise de conteúdo, com base no conceito de envolvimento paterno. As categorias finais foram delineadas, considerando os três aspectos que compõem o conceito: acessibilidade, responsabilidade e interação. Os resultados revelaram que a percepção das mães sobre o envolvimento paterno varia de caso a caso. Algumas referiram não haver envolvimento do pai; a maioria sinalizou envolvimento parcial e poucas, um envolvimento total, o qual abarcaria as três instâncias estudadas. Percebeu-se que ao relatar um bom envolvimento dos pais, as mães também mencionaram harmonia e diálogo no relacionamento do casal. Por isso, é possível supor que o envolvimento parental do pai está relacionado com a presença de preditores de satisfação conjugal e a boa aceitação do pai quanto ao diagnóstico de TEA. Assim, na ausência de envolvimento ou quando ele ocorre parcialmente, a mãe tende a assumir ainda mais o atendimento às necessidades do(a) filho(a), podendo haver a sobrecarga de responsabilidades e, por isso, mais riscos de desenvolver um transtorno psíquico.Abstract in Spanish: RESUMEN Este estudio tuvo como objetivo conocer la percepción de la madre sobre la implicación del padre en la vida del niño que tiene el diagnóstico de Trastorno del Espectro Autista. Participaron en la investigación 27 madres de niños con trastorno del espectro autista. Se realizó una entrevista semiestructurada, la cual fue grabada y transcrita íntegramente. Después de leer el material obtenido fue sometido a análisis de contenido, basado en el concepto de participación del padre. Se delinearon las categorías finales, considerando los tres aspectos que componen el concepto, es decir, accesibilidad, responsabilidad e interacción. Los resultados revelaron que la percepción de las madres sobre la participación paterna varía de un caso a otro. Algunos informaron que no hubo participación del padre; la mayoría señaló participación parcial y pocas, participación total, que abarcaría las tres instancias estudiadas. Se observó que al informar de una buena implicación de los padres, las madres también mencionaron la armonía y el diálogo en la relación de pareja. Por lo tanto, es posible suponer que la implicación parental del padre se relaciona con la presencia de predictores de satisfacción conyugal y una buena aceptación del padre respecto al diagnóstico del Trastorno del Espectro Autista. Así, ante la ausencia de implicación o cuando se da de forma parcial, la madre tiende a asumir aún más la atención a las necesidades del niño, pudiendo existir una sobrecarga de responsabilidades y, por tanto, más riesgos de desarrollar un trastorno psicológico.Abstract in English: ABSTRACT This study aimed to know the mother’s perception of the father’s involvement in the life of the child with the diagnosis of Autistic Spectrum Disorder. Participants were 27 mothers of children with Autistic Spectrum Disorder. A semi-structured interview was conducted, which was recorded and transcribed in full. After reading, the material obtained was subjected to content analysis, based on the concept of father involvement. The final categories were outlined, considering the three aspects that make up the concept, namely, accessibility, responsibility, and interaction. The results revealed that the mothers’ perception of father involvement varies from case to case. Some participants reported no father involvement; the majority signaled partial involvement, and few mothers indicated total involvement, which includes the three aspects studied. When reporting a positive involvement of fathers, mothers also mentioned harmony and dialogue in the couple’s relationship. Therefore, the father’s parental involvement is supposedly related to the presence of predictors of marital satisfaction and a good acceptance of the father regarding the diagnosis of Autism Spectrum Disorder. Thus, in the lack of involvement or when it is partial, the mother tends to take even more responsibility for meeting her child’s needs, which may lead to an overload of responsibilities and, therefore, a greater risk of developing a psychological disorder. |
ARTIGO CHILDHOOD MEDICALIZATION, SCHOOL FAILURE AND THE GUARDIAN COUNCIL: A HISTORICAL-CULTURAL ANALYSIS Werlang, Eduardo Mezzaroba Pereira, Dayane Pelissaro Bett, Gabriela de Conto Abstract in Portuguese: RESUMO O presente artigo aborda o contexto da medicalização da infância à luz da psicologia histórico-cultural e como método de análise o materialismo histórico dialético. O objetivo da pesquisa foi explorar as queixas escolares de cunho medicalizante que são encaminhadas ao Conselho Tutelar e qual a lógica de atuação deste órgão. O delineamento da pesquisa foi de caráter qualitativo e os dados foram obtidos por meio de entrevistas semiestruturadas realizadas com os representantes de três conselhos tutelares de uma comarca localizada no oeste do Paraná. Observamos que o Conselho Tutelar é utilizado como um instrumento de apoio da escola para abordar os alunos que apresentam comportamentos compreendidos enquanto inadequados, a escola ao invés de procurar profissionais da própria educação encaminha a um órgão de garantia de direitos. Percebemos que o raciocínio presente neste órgão advém da medicina burguesa com respaldo totalmente biológico o que resulta na culpabilização das crianças, adolescentes e seus familiares pelo fracasso escolar. Concluímos que a solução encontrada pelos conselheiros é encaminhar essas crianças e adolescentes à especialidade médica a fim de medicalizar o aluno, sem questionar a lógica médica biologizante, esperando por um resultado imediato.Abstract in Spanish: RESUMEN El presente artículo es acerca del contexto de la medicalización de la infancia a la luz de la Psicología Histórico-Cultural y como método de análisis el Materialismo Histórico Dialéctico. El objetivo de la encuesta fue explorar las quejas escolares de cuño medicalizante que son encaminadas al Conselho Tutelar y cuál es la lógica de actuación de este órgano. El delineamiento de la encuesta fue de carácter cualitativo y los datos fueron obtenidos por medio de entrevistas semi estructuradas realizadas con los representantes de tres conselhos tutelares de una comarca ubicada en el oeste del Paraná. Observamos que el Conselho Tutelar es utilizado como un instrumento de apoyo de la escuela para abordar los alumnos que presentan comportamientos comprendidos mientras incorrectos, la escuela en vez de buscar profesionales de la propia educación encamina a un órgano de garantía de derechos. Percibimos que el razonamiento presente en este órgano proviene de la medicina burguesa con respaldo totalmente biológico lo que resulta en una culpabilidad de los niños, adolescentes y sus familiares por el fracaso escolar. Hemos concluído que la solución encontrada por los consejeros es encaminar estos niños y adolescentes a la especialidad médica a fin de medicalizar el alumno, sin cuestionar la lógica médica biologizante, esperando por un resultado inmediato.Abstract in English: ABSTRACT The present article approach the context of the medicalization of childhood in light of Cultural-Historical Psychology and as a method of analysis the Dialectic Historical Materialism. The objective of the research was to explore the complaints of a medical nature from schools that are referred to Conselho Tutelar and what plan of action is in this institution. The outlining of the research was qualitative in character and data was obtained through semi-structured interviews carried out with officials of three Conselhos Tutelares located in the west of Paraná. We observed that Conselho Tutelar is used as a school support instrument to board students who exhibit behavior perceived as inappropriate, the school, instead of looking for professionals of their own education, forwards them to a rights guarantee body. We perceived that the reasoning present in this organization comes from bourgeois medicine with totally biological support which results in the blaming of children, teenagers and their families members due to the failures of the school. We conclude that the solution found by the officials is to refer these children and teenagers to the medical specialist in order to medicalize the student, without questioning the biologizing medical logic, waiting for an immediate result. |
ARTIGO GENDER, RACE AND ‘EXTERNALIZING PROBLEMS’ IN A CHILD MENTAL HEALTH SERVICE Flynn, Anna Bustamante, Vania Abstract in Portuguese: RESUMO Este estudo visa caracterizar o perfil de crianças que apresentaram queixas envolvendo ‘problemas externalizantes’ em um serviço de saúde mental infantil situado em Salvador, Bahia. Com base nas fichas de acompanhamento das 97 crianças que frequentaram o serviço em 2018, as seguintes variáveis foram levantadas: idade, sexo, raça/cor, motivo de procura, arranjo familiar, principal acompanhante, procedência de encaminhamento e queixa escolar. Com as variáveis levantadas, os dados foram organizados em uma planilha e submetidos à análise estatística simples incluindo a identificação de frequências e o cruzamento de algumas variáveis. Os resultados mostram diferenças na proporção de problemas externalizantes vinculadas às variáveis sexo, raça/cor e queixa escolar. A maioria das crianças é negra (71,14%), do sexo masculino (70,10%), com idade entre de 4-9 anos (61,85%). Foram trazidas queixas envolvendo problemas externalizantes para 54,42% dos meninos e 31,03% das meninas e para 56,41% das crianças pretas, 56,67% das crianças pardas e 40% das crianças brancas. Chama a atenção a alta frequência de queixas escolares relacionadas às crianças que apresentaram problemas externalizantes e a maior proporção de queixas escolares entre crianças pretas quando comparadas às crianças pardas e brancas. Os resultados reiteram alguns achados de estudos anteriores, como as diferenças de gênero, e inovam ao trazer algumas relações com raça/cor e queixa escolar. Destaca-se a necessidade de aprofundar este recorte em novos estudos visando o fortalecimento de práticas de saúde não sexistas e antirracistas.Abstract in Spanish: RESUMEN Este estudio buscó caracterizar el perfil de los niños que presentaron quejas relacionadas con ‘problemas de externalización’ en un servicio de salud mental infantil ubicado en Salvador, Bahia. Con base en los registros de acompañamiento de los 97 niños que asistieron al servicio en 2018, se plantearon las variables: edad, sexo, raza/color, motivo de búsqueda, configuración familiar, acompañante principal, origen de la derivación y queja escolar. Con las variables planteadas, los datos se organizaron en una hoja de cálculo y se sometieron a un análisis estadístico simple que incluyó la identificación de frecuencias y el cruce de algunas variables. Los resultados muestran diferencias en la proporción de problemas de externalización vinculados a las variables sexo, raza y queja escolar. La mayoría de los niños son negros (71.14%), varones (70.10%) y tienen de 4 a 9 años (61.85%). Se presentaron quejas relacionadas con problemas de externalización en el 54.42% de los niños y el 31.03% de las niñas y para el 56.41% de los niños negros, el 56.67% de los marrones y el 40% de los blancos. Se destaca la alta frecuencia de quejas escolares relacionadas con niños que tuvieron problemas de externalización y la mayor proporción de quejas escolares entre niños negros en comparación a los niños marrones y blancos. Los resultados reiteran algunos hallazgos de estudios previos, como las diferencias de género, e innovan al mostrar relaciones con la raza y las quejas escolares. Se destaca la necesidad de profundizar este enfoque en nuevos estudios, con el objetivo de fortalecer las prácticas de salud no sexistas y antirracistas.Abstract in English: ABSTRACT This study aimed to characterize the profile of children who presented complaints involving ‘externalizing problems’ in a child mental health service located in Salvador, state of Bahia. Based on the follow-up records of 97 patients who attended the service in 2018, the following variables were analyzed: age, sex, race/color, main complaint, family configuration, main companion, source of referral, and school complaint. Data were organized in a spreadsheet with the collected variables and subjected to simple statistical analysis, including the identification of frequencies and the crossing of some variables. The results show differences in the proportion of externalizing problems linked to sex, race/color, and school complaint variables. Most children are black (71.14%), male (70.10%), and aged between 4 and 9 years (61.85%). Complaints involving externalizing problems were brought in relation to 54.42% of the boys, 31.03% of the girls, 56.41% for black children, 56.67% for brown children, and 40% for white children. Attention is drawn to the high frequency of school complaints related to children who presented externalizing problems and the higher proportion of school complaints among black children compared to brown and white children. The results reiterate some findings from previous studies, such as gender differences, and innovate by bringing some relationships with race/color and school complaints. The need to deepen this focus in new studies aimed at strengthening non-sexist and anti-racist health practices is highlighted. |
ARTIGO A HERCULEAN SAGA: THE LIVED EXPERIENCE OF PEOPLE WITH BIPOLAR DISORDER Tostes, Guilherme W. Cury, Vera E. Brisola, Elizabeth Abstract in Portuguese: RESUMO O presente estudo teórico objetivou compreender a experiência de pessoas portadoras de transtorno bipolar a partir da análise de pesquisas científicas atuais com foco nas experiências vividas dos participantes. Esse transtorno mental caracteriza-se por oscilações de humor graves que afetam a subjetividade e os relacionamentos interpessoais. Os profissionais da área de saúde mental preocupam-se porque esta condição é responsável pelo maior índice de morte por suicídio em relação aos demais quadros psiquiátricos. Trata-se de uma revisão sistemática metaetnográfica de pesquisas publicadas em periódicos científicos qualificados no período de 2016 a 2021. Os resultados foram descritos sob a forma de uma metáfora denominada ‘Saga Hercúlea’ que incluiu seis significados/conceitos principais: 1) O primeiro golpe: perda de controle sobre si e a condenação; 2) As primeiras batalhas: o processo de aceitação do diagnóstico e das vicissitudes decorrentes; 3) A vitória sobre o poço da desvalia: a jornada de recuperação; 4) O encontro com inimigos e amigos: o suporte paradoxal; 5) Os equipamentos de guerra: armas para enfrentar as batalhas e 6) Os tesouros encontrados: habilidades e forças adquiridas no processo de amadurecimento. Concluiu-se que as pessoas com transtorno bipolar vivem experiências radicais de sofrimento que incluem a perda de controle sobre si e vivências de exclusão e estigma social. Por outro lado, a compreensão sobre a doença, a adesão ao tratamento, a luta persistente face aos momentos de instabilidade emocional e a existência de uma rede de apoio adequada favorecem a possibilidade de um processo de recuperação da autonomia pessoal.Abstract in Spanish: RESUMEN Este estudio tuvo como objetivo comprender la experiencia de las personas con trastorno bipolar a partir del análisis de investigaciones científicas actuales centradas en las experiencias vividas de los participantes. Este trastorno mental se caracteriza por cambios de humor severos que afectan la subjetividad y las relaciones interpersonales. Los profesionales de la salud mental están preocupados porque esta condición es responsable de la tasa más alta de muerte por suicidio en relación con otras condiciones psiquiátricas. El estudio consistió en una revisión meta-etnográfica sistemática de investigaciones publicadas en revistas científicas calificadas entre 2016 y 2021. Los resultados se describieron en forma de una metáfora denominada ‘Saga hercúlea’ que incluía seis significados / conceptos principales: 1) El primer golpe : Pérdida de control sobre uno mismo y condena; 2) Las primeras batallas: el proceso de aceptación del diagnóstico y las vicisitudes resultantes; 3) La victoria sobre Poço da Desvalia: el viaje de la recuperación; 4) Encuentro con enemigos y amigos: apoyo paradójico; 5) El equipo de guerra: armas para librar batallas y 6) Los tesoros encontrados: habilidades y fortalezas adquiridas en el proceso de maduración. Se concluyó que las personas con trastorno bipolar viven experiencias radicales de sufrimiento que incluyen pérdida de control sobre sí mismas y experiencias de exclusión y estigma social. Por otro lado, la comprensión de la enfermedad, la adherencia al tratamiento, la lucha persistente ante momentos de inestabilidad emocional y la existencia de una red de apoyo adecuada favorecen la posibilidad de un proceso de recuperación de la autonomía personal.Abstract in English: ABSTRACT The present study aims to understand the experience of people with bipolar disorder through the analysis of current scientific research that focuses on the lived experience of the participants. This mental disorder is characterized by severe mood oscillations that affect subjectivity and interpersonal relationships. Mental health professionals are concerned, since this condition is responsible for the highest rate of death by suicide in comparison to other psychiatric illnesses. This study is a meta-ethnographic systematic review of studies published in scientific journals between 2016 and 2021. Results are described using the metaphor ‘Herculean Saga’ which included six main meanings/concepts: 1) The first strike: loss of control of self and condemnation; 2) The first battles: the process of acceptance of the diagnosis and of the resulting vicissitudes; 3) Victory over the pit of worthlessness: the journey of recovery; 4) Meeting with enemies and friends: paradoxical support; 5) Equipment for war: weapons to face the battles and 6) Unearthed treasure: skills and strength acquired in the process of maturing. We concluded that the people with bipolar disorder live radical experiences of suffering that include the loss of control over self and experiences of exclusion and social stigma. On the other hand, understanding the illness, adhering to treatment, the persistent struggle during moments of emotional instability and an adequate support network facilitate the prospect of a process of recovery of personal autonomy. |
ARTIGO FROM TRANSVERSALITY TO TRANSDISCIPLINARITY: CARE AND HEALTH WORK Prado, Guilherme Augusto Souza Moura, Marcos Antônio de Sousa Rodrigues Abstract in Portuguese: RESUMO O presente artigo visa discutir o sentido da noção de transversalidade e sua importância para formulação de uma atuação ética e politicamente composta entre a psicologia e a saúde coletiva. No primeiro momento, problematizamos a produção de saúde entre indivíduo e sociedade, clínica e política com o conceito de transversalidade servindo de guia para a fundamentação do plano do cuidado e para o plano do trabalho em saúde. Tal entendimento parte da indissociabilidade entre conhecimento e experiência propiciando aumento da comunicação entre os diferentes atores das práticas sociais de assistência e cuidado em contraposição aos microfascismos que ruminam nas frestas do cotidiano das instituições de saúde. Em seguida, atrelamos a produção de subjetividades à produção de saúde inerente ao cuidado para retomar aspectos da lateralização, da análise e gestão dos conflitos e da inclusão do coletivo para a composição da heterogeneidade na Política Nacional de Humanização do SUS como política transversal fundamentada na tradução da saúde como valor de uso. Com isso, trazemos como direcionamento para as práticas e serviços de cuidado a cidadania e a invenção de modos de vida a fim de caracterizar a potência de uma abordagem transdisciplinar para o campo do trabalho em saúde.Abstract in Spanish: RESUMEN Este artículo tiene como objetivo debater el sentido de la noción de transversalidad y su importancia para la formulación de una acción ética y política capaz de articular psicología y salud pública. Así, problematizamos la producción de salud entre el individuo y la sociedad, la clínica y la política con el concepto de transversalidad, que sirve como guía para la construcción del plan de cuidado y del plan de trabajo de salud. Con eso, proponemos una reconexión del conocimiento con la experiencia aumentando el grado de comunicación entre los diferentes actores de las prácticas sociales de asistencia y cuidado, abordaje que contrapone a los microfascismos del cotidiano de las instituciones de salud. Luego, indicamos la inseparabilidad entre la producción de subjetividades y la producción salud inherente a las prácticas de atención y cuidado para retomar los aspectos de lateralización, de análisis y gestión de conflictos y la da inclusión del colectivo para la composición de la heterogeneidad presentes en la Política Nacional de Humanización del Sistema Único de Salud brasileño como una política transversal basada en traducción de la salud como valor de uso. Finalmente, proponemos la ciudadanía y la invención de formas de vida como valores de conducción para las prácticas y servicios de atención y cuidado para explorar las potencias de un enfoque transdisciplinario en el campo del trabajo sanitario.Abstract in English: ABSTRACT This article develops the notion of transversality and debates its importance for the formulation of an ethical and politically centered action for psychology and public health. In the first moment, we problematized the production of health between the individual and society, clinic and politics with the concept of transversality as a guide for the formulation of the care plan and the health work plan. This problematization aims to reconnect knowledge and experience by increasing the communication between the different actors in the social practices of assistance and care in opposition to the microfascisms of the daily lives of health institutions. Then, considering the inseparability of the production of subjectivities and the production of health inherent in any care action, we unfolded the aspects of lateralization, analysis, and management of conflicts and the inclusion of the collective necessary for the composition of heterogeneity in the National Humanization Policy of the Brazilian Unified Public Health System as a transversal policy based on the translation of health as a value of use. Finally, we proposed citizenship and the invention of life forms as founding values for care practices and services to characterize and explore the benefits of a transdisciplinary approach in the field of health work. |
ARTIGO PRODUCT OF THE UNCONSCIOUS OR SACRED ACCOUNT? THE MYTH IN FREUD AND ELIADE Nunes, Rafael Pereira Souza, Mauricio Rodrigues de Abstract in Portuguese: RESUMO Anteriormente ao advento da própria filosofia, os mitos já se constituíam como objeto de reiterado interesse, sujeitando-se a variadas interpretações e valorações ao longo da história. Levando isso em conta, objetivamos neste artigo apontar como a psicanálise, a partir da originalidade do discurso fundador de Sigmund Freud, mantém uma relação ao mesmo tempo estreita e particular com as narrativas míticas. De maneira, porém, a acrescentar algo de novo a esse debate, estabelecemos aqui um contraponto entre o pensamento freudiano acerca da mitologia e a perspectiva defendida pelo filósofo Mircea Eliade acerca dessa mesma temática. Em termos conclusivos, destacamos algumas possíveis implicações da aproximação de Freud com a mitologia e do contraponto entre si e Eliade tanto para a teoria psicanalítica quanto para a prática clínica do analista, implicações que envolvem diretamente o problema da alteridade e que aparecem pautadas não por um binarismo mutuamente exclusivista, mas pelo valor de uma ideia de suplementaridade entre os polos da ciência e da mitologia.Abstract in Spanish: RESUMEN Antes del advenimiento de la filosofía misma, los mitos ya eran objeto de un interés reiterado, sujeto a diversas interpretaciones y valoraciones a lo largo de la historia. Teniendo esto en cuenta, en este artículo pretendemos señalar cómo el psicoanálisis, basado en la originalidad del discurso fundacional de Sigmund Freud, mantiene una relación al mismo tiempo estrecha y particular con las narrativas míticas. Para añadir algo nuevo a este debate, hemos establecido un contrapunto entre el pensamiento freudiano sobre la mitología y la perspectiva que defiende el filósofo Mircea Eliade sobre este mismo tema. En términos concluyentes, destacamos algunas posibles implicaciones de la aproximación de Freud con la mitología y del contrapunto entre él y Eliade tanto para la teoría psicoanalítica como para la práctica clínica del analista, implicaciones que involucran directamente el problema de la alteridad y que son guiadas no por un binarismo mutuamente excluyente, sino por el valor de una idea de complementariedad entre los polos de la ciencia y de la mitología.Abstract in English: ABSTRACT Before to the advent of philosophy itself, myths were already an object of reiterated interest, subjecting themselves to various interpretations and valuations throughout history. Taking this into account, we aim in this article to point out how psychoanalysis, based on the originality of Sigmund Freud's founding discourse, maintains a simultaneously close and particular relationship with mythic narratives. In order to add something new to this debate, we have established a counterpoint between Freudian thinking about mythology and the perspective defended by the philosopher Mircea Eliade on this same theme. In conclusive terms, we highlight some possible implications of Freud's approach to mythology and of the counterpoint between himself and Eliade both for psychoanalytic theory and for the analyst's clinical practice, implications which directly involve the problem of alterity and that are guided not by a mutually exclusivist binarism, but by the value of an idea of supplementarity between the poles of science and mythology. |
ENTREVISTA FRAGMENTS AND DISCONNECTIONS: MOVING AMONG THEORIES IN CLINICAL PRACTICE Paula-Ravagnani, Gabriela Silveira de Guanaes-Lorenzi, Carla |