Per Musi, Issue: 19, Published: 2009
  • Editorial

    Borém, Fausto
  • Baroque in context Artigos Científicos

    Cusick, Suzanne

    Abstract in Portuguese:

    Quem produziu música durante o longo período histórico que hoje chamamos "Barroco"? Quem a escutou? Como a prática musical teria articulado relações de poder, tanto dentro das culturas européias nas quais as estéticas barrocas nasceram quanto nas terras americanas que estas mesmas culturas colonizaram? Por que, no século XXI, poderíamos continuar a achar esta música interessante e bonita? Por que uma compreensão maior do Barroco pode ser útil nos dias de hoje? Este ensaio abordará estas questões preliminarmente situando a música barroca em relação aos sistemas emergentes de representação, trocas econômicas, poder político e produção artística que caracterizaram a longa transição das crises epistemológicas do final do século XVI da cultura européia, que se interligava com a resolução destas crises nos paradigmas da modernidade iluminista do século XVIII.

    Abstract in English:

    Who made music during the long historical period now called "the Baroque"? Who listened to it? How might music-making have articulated relations of power, both within the European cultures where Baroque aesthetics were born and in the American lands those cultures colonized? Why might we in the 21st century continue to find such old music's interesting and beautiful? Why might a greater understanding of the Baroque be useful today? This paper will address these questions in a preliminary way by situating Baroque music in relation to the emerging systems of representation, economic exchange, political power and artistic production that characterized European culture's long transition from the late16th-century's interlocking epistemological crises toward those crises resolution in the 18th-century's paradigms of Enlightenment modernity.
  • Relationship between pain and antecedents of occupational illness: a study among musicians Artigos Científicos

    Fragelli, Thaís Branquinho Oliveira; Günther, Isolda de Araújo

    Abstract in Portuguese:

    Este artigo examina possíveis relações entre os sintomas de dor e os antecedentes físicos (carga física e ambiente físico de trabalho) e psicossociais (carga cognitiva, carga psíquica, organização do trabalho) de tais sintomas em um grupo de músicos instrumentistas. O trabalho constitui uma pesquisa exploratória envolvendo dados quantitativos e qualitativos e busca compreender aspectos relacionados aos fatores antecedentes do adoecimento muscular segundo a percepção dos músicos. A amostra foi composta por 46 músicos do estado de Goiás e do Distrito Federal, com idades entre 14 e 45 anos, que responderam a um questionário desenvolvido para este estudo. A análise quantitativa realizada por meio do coeficiente de correlação ρ de Spearman indicou uma relação entre a dor e a carga física de trabalho percebida pelo respondente. Os resultados da análise qualitativa confirmaram esta relação entre percepção de dor e carga física. Os resultados são discutidos apontando a necessidade de disseminar a idéia de que o músico deve atentar para sinais de desarmonia do próprio corpo.

    Abstract in English:

    This paper examines possible relationships between the presence of symptoms of pain and their physical antecedents (physical load and physical environment of work) and psychosocial antecedents (cognitive load, psychical load, work organization) of these symptoms in musicians. It constitutes an exploratory study involving quantitave and qualitative data that aim to understand aspects related to antecedents factors in the muscular infirmity according to musicians' perceptions. The sample was composed by 46 musicians from the State of Goiás and the Federal District in Brazil, aged 14 through 45, which answered a questionnaire developed for the study. The quantitative analysis, done with Spearman ρ correlation, indicated a relationship between pain and physical work load perceived by the respondents. The qualitative analysis confirmed this relationship between perception of pain and physical load. The results point out to the necessity to disseminate the idea that musicians must pay attention to signs of disharmony in their own body.
  • Analysis of Brian Ferneyhough's Kurze Schatten II Artigos Científicos

    Castellani, Felipe Merker

    Abstract in Portuguese:

    Análise dos três primeiros movimentos da obra Kurze Schatten II para violão solo de Brian Ferneyhough, na qual são discutidos aspectos de sua técnica composicional, além de conceitos importantes na obra do compositor.

    Abstract in English:

    Analysis of the first three movements of Brian Ferneyhough's Kurze Schatten II for solo guitar. It discusses compositional techniques and strategies used by the composer. It also includes concepts and structures typical of the composer's musical language.
  • Edino Krieger's Piano Sonata N.1 and Divertimento for Strings: idiomatic adaptations in a transcription process Artigos Científicos

    Vieira, Bruna; Gerling, Cristina Capparelli; Gerling, Fredi

    Abstract in Portuguese:

    Estudo comparativo entre a Sonata n.1 para piano e sua transcrição intitulada Divertimento para cordas de Edino Krieger, obras que integram o segundo período de criação do compositor, marcado pela tendência neoclássica e utilização de temas de caráter brasileiro. Ao investigar as adaptações idiomáticas ocorridas no processo de transcrição, são traçados paralelos entre a escrita pianística do compositor e elementos idiomáticos dos instrumentos de cordas.

    Abstract in English:

    Comparative study between Edino Krieger's Piano Sonata n.1 and its transcription for string orchestra entitled Divertimento para Cordas. Both works are representative of Krieger's second stylistic period characterized by the adoption of neoclassical frames coupled with the use of materials typical of Brazilian music. Besides comparing both versions and finding modifications in the transcription for strings, the analytical procedures point out features found in his pianistic writting related to idiomatic string playing.composer's musical language.
  • Ekphrasis in music: the Magic Squares by Paul Klee in the Sonata for solo guitar by Leo Brouwer Artigos Científicos

    Silva, Ricardo Marçal de Souza e

    Abstract in Portuguese:

    Para Siglind Bruhn, o conceito de ekphrasis, usado nas artes plásticas e na literatura, pode ser aplicado também para certas obras musicais. Partindo dessa concepção, desenvolvida pela autora na obra Musical Ekphrasis: composeres responding to poetry and painting este artigo investiga a apropriação que o compositor cubano Leo Brouwer (1939 - ) faz, no primeiro movimento de sua Sonata para violão solo, de certos procedimentos composicionais utilizados pelo pintor suíço Paul Klee (1879-1940) em sua série de pinturas intitulada Quadrados Mágicos, caracterizando, assim, uma ekphrasis.

    Abstract in English:

    For Siglind Bruhn, the concept of ekphrasis, used on visual arts and literature, can be applied to certain pieces of music. Starting from this concept, developed by Bruhn on the work Musical Ekphrasis: composeres responding to poetry and painting, the present article investigates the appropriation that the Cuban composer Leo Brouwer (1939 - ) makes, on the first movement of his Sonata for solo guitar, of certain compositional procedures used by the Swiss painter Paul Klee (1879-1940) in his series of pictures entitled Magic Squares, characterizing, thus, an ekphrasis.
  • Scenic expression as a facilitator in the youth choir performance Artigos Científicos

    Costa, Patricia

    Abstract in Portuguese:

    O presente artigo nasceu do desejo de pesquisar e divulgar este excelente veículo facilitador do canto coral - sobretudo para adolescentes - que é a expressão cênica. Tal recurso vem oferecer uma gama maior de possibilidades criativas e soluções originais para o desenvolvimento da linguagem coral, além de instigar os envolvidos ao exercício do autoconhecimento. Este trabalho é parte de pesquisa do Mestrado em Música desenvolvido na UNIRIO.

    Abstract in English:

    The present paper results from the need to research and promote scenic expression as an ideal facilitator for singing, especially among adolescents. It may offer a wider range of creative possibilities and original solutions for the development of the choral language, besides encouraging the exercise of self-knowledge. This paper is part of a Masters Degree in Music research developed at UNIRIO (Brazil).
  • A pragmatic perspective in instrumental practice research: conditions and procedural implications Artigos Científicos

    Santos, Regina Antunes Teixeira dos; Hentschke, Liane

    Abstract in Portuguese:

    Pesquisas em prática instrumental evidenciam tendências que expressam certos aspectos de racionalidade calculada da ação e apontam para uma perspectiva pragmática de engajamento pessoal frente às situações de prática. Sistematizações sobre modos intencionais de proceder na prática instrumental em conexão com níveis de especialização músico-instrumental encontram-se não somente nos resultados dessas pesquisas, mas também implícitos nos conceitos de prática. Assim, o presente artigo discute a natureza e a finalidade das condições procedimentais implícitas nos conceitos e resultados de pesquisas em prática instrumental. Implicações procedimentais apresentam-se também nas discussões referentes à quantidade e a qualidade na prática, e justificam a existência de níveis diferenciados de especialização músico-instrumental na prática. O presente artigo aborda ainda a relação entre procedimentos e estratégias de prática.

    Abstract in English:

    Research in instrumental practice has shown some trends that express certain aspects of calculated rationality, and point out to a pragmatic regime of personal commitment during practice. The systematization of the intentional procedures of the performer in order to improve and to refine one's music expertise level is present in research as well as in the concepts of instrumental practice. Thus, the present article discusses the nature and the goals of the procedimental conditions implicit in the concepts and research results in instrumental practice. Procedimental implications are also present in the discussion of the role of quantity and quality in the practice and justify the existence of different levels of instrumental expertise in the practice. This article also raises the relationship between procedures and strategies of practice.
  • The idea of game in works of John Cage and in the environment of free improvisation Artigos Científicos

    Costa, Rogério Luiz Moraes

    Abstract in Portuguese:

    Este texto examina as principais diferenças de enfoque relacionadas ao papel dos intérpretes na realização de duas diferentes propostas de jogo. Para tanto, são comparadas algumas obras de John Cage e as práticas de grupos que se dedicam à livre improvisação musical, principalmente do grupo Akronon. Procura-se demonstrar que as propostas de Cage, que estão situadas num plano conceitual, e as propostas da livre improvisação, que partem de uma prática experimental interativa baseada numa manipulação empírica dos sons, resultam em concepções bastante distintas a respeito do papel do intérprete. A partir desta perspectiva, afirma-se o caráter potente da livre improvisação que pode ser pensada enquanto prática de um jogo ideal conforme conceituação proposta pelo filósofo francês Gilles Deleuze.

    Abstract in English:

    This text examines the main differences in approaching the role of interpreters in the realization of two different game proposals. Therefore, some works of John Cage and practices of groups active in the free improvisation music are compared, especially the group Akronon (to which the author of this article is a member). It is demonstrated that Cage's proposals, which are located in a conceptual plan and the proposals of free improvisation, which depart from a practice based on experimental interactive empirical manipulation of the sounds, result in very different conceptions about the role of interpreter. From this perspective, the vital and dynamic nature of free improvisation is stated, which can be conceived as a sort of ideal game according to a concept proposed by the French philosopher Gilles Deleuze.
  • The sonorous and the visual: questions concerning history, phenomenology and the exploration of compared aesthetics Artigos Científicos

    Freitas, Alexandre Siqueira de

    Abstract in Portuguese:

    O artigo visa levantar questões relativas ao sonoro e o visual e apresentar possibilidades de abertura ao exercício da estética comparada. Na primeira parte, questões de ordem histórica revelam o interesse que o tema vem há séculos suscitando. A segunda parte discorre sobre a natureza temporal de práticas artísticas a partir de textos de artistas (Klee, Delaunay, Gould e Messiaen) e de Nattiez. A estética comparada é definida na quarta parte do artigo a partir dos conceitos de Étienne Souriau e sua abertura é apresentada através do reconhecimento da objetalidade do fato musical.

    Abstract in English:

    This article aims to raise questions about the sonorous and the visual and presents possibilities of ouvertures to the compared aesthetic. In the first part, questions of historical order reveal the interest this theme has provoked for centuries. The second part discusses the temporal nature of artistic practices through texts by artists (Klee, Delaunay, Gould e Messiaen) and Nattiez. The compared aesthetics is defined in the third part by the concepts of Étienne Souriau and his ouvertures are presented through the recognition of the "objetality" of the musical fact.
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