Editorial |
Artigos Científicos The creative thinking of Paul Klee: art and music in the formation of the Theory of Form Castro, Rosana Costa Ramalho de Abstract in Portuguese: Estudo sobre a Teoria da Forma concebida no início do século XX pelo artista plástico Paul Klee e publicado no livro O Pensamento Criativo (KLEE, 1920). A Teoria da Forma de Paul Klee é uma demonstração do pensamento artístico que adota pressupostos formais, previamente estabelecidos para resultar na prática da representação artística. Klee identificou as relações formais entre a música e as artes visuais, apresentando conexões entre a linha melódica e a linha no desenho; o ritmo e as seqüências de módulos e sub-módulos; os tempos dos compassos e as divisões da pintura; a métrica da música e a modulação da forma e da cor nas artes visuais. Klee também apresentou suas experiências com superposição de cores e texturas para representar visualmente a polifonia. A Teoria da Forma de Paul Klee é um exemplo de estudo que pressupõe modelos formais para a elaboração artística e projetual.Abstract in English: Study on the Theory of Form conceived in the early twentieth century by artist Paul Klee and published in the book The Creative Thinking (KLEE, 1920). The Theory of Form of Paul Klee is a demonstration of an artistic thought that adopts the previously established formal prerequisites that result in the practice of artistic representation. Klee identified the formal relationship between music and the visual arts, providing connections between the melodic line and the line in the drawing, rhythm and sequence of modules and sub-modules, the pulses of the measures and the divisions of the painting, metrics in music and the modulation of shape and color in the visual arts. Klee also presented his experiences with overlapping colors and textures to visually represent polyphony. The Theory of Form of Paul Klee is an example of a study that requires formal models for the artistic and design elaboration. |
Artigos Científicos Guerra-Peixe: from the soundtrack of the film O diabo mora no sangue [The Devil dwells in the blood] to the Prelude No 2 for classical guitar Vetromilla, Clayton Abstract in Portuguese: O presente texto apresenta as conclusões a que chegamos ao verificar a afirmação do violonista Nélio Rodrigues, segundo a qual o Prelúdio nº 2 para violão (1970) de César Guerra-Peixe foi "idealizado" a partir da trilha sonora do filme O diabo mora no sangue (1967) de Cecil Albery Thiré. Depois de discutir questões gerais acerca da partitura dos cinco Prelúdios para violão publicada em 1973, aproximamos as características do Prelúdio nº 2 não só com os recursos anteriormente utilizados por Guerra-Peixe na música composta para o citado filme, como também nos duos para canto e violão Nesta manhã; Resta, sim, é remover; e Mãe d'água (1969).Abstract in English: The present text presents our conclusions on examining guitar player Nélio Rodrigues's statement that Prelude No. 2 for Guitar (1970) by César Guerra-Peixe was "idealized" from the soundratck of the film O Diabo Mora no Sangue (1967, The Devil Dwells in the Blood), by Cecil Albery Thiré. After discussing general questions relating the score of the five Preludes for Guitar published in 1973, we compare the characteristics of Prelude No. 2 not only to the resources previously used by Guerra-Peixe in the music composed for the mentioned film but also to those used in the duos for song and guitar Nesta Manhã (This Morning); Resta, Sim, É Remover (It Will Have to Be Removed); and Mãe d'Água (1969). |
Artigos Científicos Discourse cohesion in Liszt's Transcendental studies: the last seven pieces Bento, Daniel Abstract in Portuguese: Parece urgente a investigação dos processos de coesão nos Estudos de execução transcendental de Franz Liszt: a emergência de um todo unificado é sugerida já no plano tonal que os coordena. O exame de outros aspectos que pudessem garantir unidade - vinculados aos materiais específicos das composições - constitui o foco do presente trabalho. Seu recorte é o subconjunto formado pelas últimas sete peças do grupo, justificado pelo fato de elas demonstrarem uma afinidade particular, o salto de sexta ascendente antecedido por diferentes formas de ênfase. O fundamento teórico adotado é uma adaptação do conceito de subtematismo de Dahlhaus, que nutre o procedimento metodológico: a abordagem analítica. Os resultados mostram conexões baseadas não apenas em fenômenos harmônicos, mas também na recorrência de materiais flexíveis que sofrem transformações. Com isso, confirma-se a coesão dos recortes e a pertinência dos processos de integração no volume de Liszt.Abstract in English: It seems to be urgent the investigation upon the cohesive processes in the Transcendental studies by Franz Liszt: the emergence of a unified whole is already suggested in the tonal plan that coordinates them. The examination of other aspects that could guarantee unity - related to specific materials of the compositions - is this text's main concern. Its focus is the subset formed by the last seven pieces of the group, and that is justified by the fact that they show a particular affiliation, the ascending leap of sixth preceded by different forms of emphasis. The theoretical basis adopted is an adaptation of Dahlhaus' concept of subthematicism, which supports the methodological procedure: the analytical approach. The results show connections based not only on harmonic phenomena, but also on the recurrence of flexible materials that are object of transformations. Hence, it is possible to substantiate the cohesion of the selected pieces and the relevance of the integration processes in Liszt's volume. |
Artigos Científicos The modernism in the late Gabriel Fauré's musical language: stylistic and formal features of the First Movement of the Deuxième Quintette pour Piano et Cordes Op.115 Marun, Nahim Abstract in Portuguese: Análise dos aspectos estilísticos da última fase composicional de Gabriel Fauré, focando sobre aspectos harmônicos, contrapontísticos, rítmicos e formais encontrados no Primeiro Movimento do Deuxième Quintette pour Piano et Cordes Op.115.Abstract in English: Analysis of Gabriel Fauré's late musical style, with focus on the harmony, counterpoint, rhythm and formal structure of the First Movement of the Deuxième Quintette pour Piano et Cordes Op. 115. |
Artigos Científicos The singer's formant and the laryngeal adjustments used to realize it: a descriptive review Gusmão, Cristina de Souza Campos, Paulo Henrique Maia, Maria Emília Oliveira Abstract in Portuguese: Este estudo descreve, através da literatura da Fonoaudiologia e da Física Acústica, alguns aspectos relacionados à produção da voz, tais como o espectro do som como a frequência fundamental, os harmônicos, os formantes e também os ajustes laríngeos. A revisão de literatura inclui a descrição anátomo-fisiológica do aparelho vocal, suas funções e mecanismo para produção vocal. Descreve também os aspectos relacionados à espectografia do som, da localização dos formantes e de ajustes anatômicos e musculares para se obter o formante do cantor. Este estudo visa esclarecer conceitos e levantar questionamentos sobre o que ocorre na fisiologia vocal e o que é dito e aceito pelo senso comum sobre o formante do cantor.Abstract in English: This study describes some voice production aspects, like sound spectrum as the fundamental frequency, harmonics, the formants and also the laryngeal adjustments through the phonoaudiology and acoustics literature. The literature review includes the anatomical and physiological description of the vocal apparatus, its functions and the mechanism for the vocal production. It also describes related aspects of the sound spectrographs, to the formants location and to the anatomical muscle adjustments to realize the singer's formant. This study aims at clarifying concepts and raising questions about what happens in vocal physiology and what is said and accepted by the common sense about the singer's formant. |
Artigos Científicos Vastidão [Vastness] of Seis Pequenos Quadros [Six Small Pictures] (1981) by Bruno Kiefer: a study of its intervallic structure, musical gestures and possible relationships with other works by the composer Mayer, Germano Gastal Carvalho, Any Raquel Abstract in Portuguese: O presente trabalho oferece uma análise dos gestos musicais e configurações intervalares da peça intitulada Vastidão, pertencente aos Seis Pequenos Quadros (1981) para piano de Bruno Kiefer. A incidência constante de gestos previamente levantados por Luciane CARDASSI (1998) em outras obras de Kiefer bem como a presença do elemento octatônico são estudados e inter-relacionados com obras precedentes do compositor. A teoria dos conjuntos de Allan Forte é utilizada aqui como base teórica. A densidade gestual encontrada nesta composição de data tardia em meio ao conjunto de obras para piano do autor e sua curta duração apontam para uma síntese estilística.Abstract in English: The present article offers an analysis of the musical gestures and intervallic configurations of the composition Vastidão [Vastness], which belongs to the set entitled Seis Pequenos Quadros [Six Small Pictures] (1981) for piano by Brazilian composer Bruno Kiefer. The recurring musical gestures from other of Kiefer's compositions, previously surveyed by Luciane CARDASSI (1998), as well as the presence of octatonic elements, are studied and related to preceding Kiefer's works. Set theory by Allan Forte is applied here as a theoretical basis. The density of the gestures observed in this late piece, and its brevity, point to a stylistic synthesis. |
Artigos Científicos Elliott Carter's Night Fantasies: learning and performance strategies Cardassi, Luciane Abstract in Portuguese: Este texto é um relato de minha experiência de aprendizagem e performance da obra Night Fantasies de Elliott Carter. Discuto neste artigo os problemas técnico-pianísticos que encontrei e as estratégias de que lancei mão a fim de superar tais dificuldades, além de algumas questões analíticas e históricas da obra e do compositor que julgo importantes para a performance criteriosa desta peça para piano.Abstract in English: In this article, I write about my experience of learning and performing Night Fantasies by Elliott Carter. I discuss the technical problems that I found, as well as the strategies that I made use in order to overcome those difficulties. I also bring some analytical and historical questions about the work and the composer that I find important for a rigorous performance of this piano piece |
Artigos Científicos Audio Technology in Ethnomusicology Sonoda, André Vieira Abstract in Portuguese: Estudo sobre a relação da etnomusicologia com a tecnologia de áudio adentrando nos principais desenvolvimentos tecnológicos e conceituais dessas duas áreas desde o final do século XIX. Objetiva resumir a história da primeira área, desde a musicologia sistemática até hoje com base na tecnologia que permeou seu percurso, chamando atenção para questões pouco contempladas. Foram subsídios metodológicos: a pesquisa bibliográfica e de campo, análises de documentos e comportamentos em estúdio de gravação e análises acústicas. Verificou-se a existência de marcos delineadores do processo histórico ocorrido. Sugere que qualquer fator relacionado com um processo de produção fonográfica pode influenciar o resultado acústico de uma manifestação musical gravada. Sugere também uma maior atenção em pesquisas frente à influência de elementos técnicos e conceituais de produção fonográfica em manifestações de transmissão oral.Abstract in English: Study about the relation of the ethnomusicology with the audio technology covering the main technological and conceptual developments of these two areas since the late nineteenth century. It aims at covering the history of the former since the systematic musicology until the present centering on the technology that characterized the way, calling attention to less covered questions. The methodological procedures were: bibliographic and field research, document and behavior analysis in recording studio and acoustic analysis. It suggests the existence of some landmarks in the historical process and that any factor related with the phonographic production process may exert influence on the acoustic result of a recorded musical manifestation. It also calls attention to the need of more research on the influence of technical and conceptual elements of phonographic production on oral transmission manifestations. |
Artigos Científicos Parameters for the study of synaesthesia in music Bragança, Guilherme Francisco Furtado Abstract in Portuguese: Estudo sobre a relação entre sinestesia como condição neurológica e a metáfora sinestésica. Propõe-se uma escuta sinestésica do 5º movimento Joie du sang des étoiles de Turangalîla de Olivier Messiaen, seguida de uma análise da relação entre os elementos apontados na escuta sinestésica e a estrutura da obra. A partir desta análise e da fenomenologia, sugere-se a sistematização de categorias sinestésicas, tomando-se a sensação sonora como primária entre as sensações sinestésicas mais comuns.Abstract in English: This paper studies the relationship between synaesthesia as a neurological condition and synaesthesic metaphor. It aims at investigating synaesthesia as a way of conscious listening and proposes a synaesthesic listening of the 5th movement Joie du sang des étoiles of Olivier Messiaen's Turangalîla, including an analysis of the relationship between the elements found in the synaesthesic listening and the structure of the work. Relating analysis and phenomenology, it also suggests a systematization of synaesthesics categories, departing from the sound as the primary sensation among the most common sensations. |
Artigos Científicos Before lessons begin: controversies and quarrels around the creation of the Conservatório Dramático e Musical of São Paulo Morila, Ailton Pereira Abstract in Portuguese: O Conservatório Dramático e Musical de São Paulo foi fundado em 1906, fruto da iniciativa de vários músicos do Estado de São Paulo. O caminho para sua fundação foi de conflitos, lutas e opiniões divergentes, mas também de associações e objetivos comuns. O objetivo deste artigo é ressaltar esta trajetória, procurando destacar sua intima ligação com as discussões acerca do papel da música e dos músicos na sociedade em transformação.Abstract in English: The Conservatório Dramático e Musical of São Paulo was established in 1906 as an initiative of some musicians of the State of São Paulo, Brazil. The way for its foundation was one of divergent opinions, fights and conflicts, but also of common associations and objectives. This article aims at to tracing its trajectory, focusing on the quarrels concerning the position of music and musicians in a society in transformation. |
Artigos Científicos Memory: an affective key to the meaning of musical performance in a phenomenological perspective Rocha, Sérgio de Figueiredo Abstract in Portuguese: Relato de experiência sobre a rotina de prática e atuação do quarteto de trombones Trombominas, no qual se propõe uma interlocução entre três eixos: performance musical, fenomenologia e a memória musical, enquanto função cognitiva. São descritos procedimentos sob o referencial fenomenológico, a partir das impressões subjetivas dos participantes do grupo, coletadas através de entrevistas. Busca-se explicar como a memória pode agir como uma chave na construção do sentido para os sujeitos da performance.Abstract in English: Descriptive study about the routines of practice and performance by the Brazilian trombone quartet called Trombominas, according to three axes: musical performance, phenomenology and musical memory as a cognitive function. The group's procedures are described within the perspective of the phenomenological referential, departing from interviews with the members of the group and their subjective impressions. It aims at explaining how memory can act as a key in the construction of musical meaning for the subjects of the performances. |
Artigos Científicos A timeless script: thoughts on music, musicians and music teaching Machado, Maria Inêz Lucas Abstract in Portuguese: Trata-se de um estudo reflexivo e comparativo a partir de textos de três principais referências, o poeta português Fernando Pessoa (1888 - 1935), o maestro italiano Sérgio Magnani (1914 - 2001), radicado em Belo Horizonte em 1950, e o educador inglês Keith Swanwick (1931). Algumas concepções destes autores - e de outros autores e músicos - foram analisadas e diretamente correlacionadas com a prática e a reflexão sobre a música e o ensino musical. O processo comparativo entre as diversas ideias e manifestações possibilitou o estabelecimento de parâmetros, apontando fundamentos para as considerações apresentadas sobre a música e também sobre temas como o ensino e o desenvolvimento musical, a performance, a criação e a apreciação.Abstract in English: This is a reflective and comparative study of texts from the three main references, the portuguese poet Fernando Pessoa (1888 - 1935), the italian conductor Sérgio Magnani (1914 - 2001), based in Belo Horizonte, Brazil, in 1950, and the English music educator Keith Swanwick (1931). Some ideas of these authors - as well as of other writers and musicians - were analyzed and correlated directly with the practice and thinking about music and music teaching.The comparison process between the various ideas and events enabled the establishment of parameters, indicating reasons for the considerations made about the music and also on issues such as music teaching, development, performance, composition and appreciation. |