Avaliação Psicológica Suicidal ideation, problem solving, expression of anger and impulsiveness in dependents on psychoactive substances Almeida, Rosa Maria Martins de Flores, Antoniéle Carla Stephanus Scheffer, Morgana Abstract in Portuguese: Este estudo teve por objetivo comparar homens dependentes de substâncias psicoativas, com não dependentes, quanto às funções executivas e à expressão emocional e comportamental relacionando com a presença de ideação suicida. A amostra foi composta por 25 dependentes de substâncias psicoativas e 25 não dependentes. Empregou-se na coleta de dados um questionário sociodemográfico e de aspectos de saúde, a Entrevista Diagnóstica (MINI-Plus), o Inventário de Expressão de Raiva como Estado e Traço, a Escala de Impulsividade de Barratt (BIS-11), o Teste Wisconsin de Classificação de Cartas e a Escala de Ideação Suicida de Beck. Conclui-se que os dependentes de substâncias psicoativas do estudo não apresentaram alterações cognitivas significativas, o que não vai ao encontro da literatura, porém apresentaram alterações quanto à impulsividade e à expressão de raiva.Abstract in English: This study aimed to compare men with substance use disorders and those who are no addicted/non-dependent on drugs in terms of their executive functions, emotional and behavioral expressions giving particular emphasis on the presence of suicidal ideation. The sample consisted of 25 individuals with substance use disorders and 25 non-dependent individuals. The data collection consisted of a questionnaire including sociodemographic and health data, the Diagnostic Interview (MINI-Plus), the Anger Expression Inventory - State and Trait (STAXI), the Barratt Impulsiveness Scale (I-BIS11), the Wisconsin Card Sorting Test (WCST) and the Beck Scale for Suicide Ideation (BSI). The data revealed that the substance dependent individuals showed no significant cognitive impairment, fact that does not math with the literature. However, they presented alterations with respect to impulsivity and expression of anger. |
Avaliação Psicológica Emotional Regulation Questionnaire (ERQ): psychometric indicators and affective relations in an elderly sample Batistoni, Samila Sathler Tavares Ordonez, Tiago Nascimento Silva, Thaís Bento Lima da Nascimento, Priscila Pascarelli Pedrico do Cachioni, Meire Abstract in Portuguese: Examinou-se indicadores psicométricos do Questionário de Regulação Emocional (QRE) e suas relações com medidas de experiência afetiva, satisfação com a vida e depressão em idosos. Cento e cinquenta e três idosos (M= 66,8 anos; DP=±5,20, 71,2% feminino) de uma Universidade Aberta à Terceira Idade responderam ao QRE, ao Positive and Negative Affect Schedule (PANAS) e à escala satisfação com a vida e de depressão (GDS-15). Dois fatores (Reavaliação Cognitiva; Supressão Emocional) explicaram 50,1% da variância e os índices de consistência interna e de estabilidade temporal foram acima de 0,70. Houve relações positivas entre Reavaliação Cognitiva, satisfação com a vida e afetos positivos e relações negativas com depressão. Maior uso da Reavaliação Cognitiva é indicativo de saúde emocional em idosos.Abstract in English: We examined psychometric indicators of the Emotional Regulation Questionnaire (ERQ) and their relationship with measures of affective experience, satisfaction with life and depression in the elderly. One hundred and fifty-three elderly people (M = 66.8 years, SD = 5.20, 71.2% female) of an Open University for Seniors responded to the ERQ, the Positive and Negative Affect Schedule (PANAS), the Life Satisfaction Scale and the Geriatric Depression Scale (GDS-15). Two factors (Cognitive Reappraisal and Emotional Suppression) explained 50.1% of variance; internal consistency and temporal stability were above .70. There were positive relations between Cognitive Reappraisal and life satisfaction and positive affect; and there were negative relations with depression. Increased use of Cognitive Reappraisal is an indication of emotional health in the elderly. |
Avaliação Psicológica Attachment, coparenting and family adjustment profiles in newly divorced parents: differences in psychological adjustment Lamela, Diogo Figueiredo, Bárbara Bastos, Alice Abstract in Portuguese: O objectivo deste estudo foi identificar, através de uma análise de cluster, perfis de regulação individual-diádica-sistémica em pais récem-divorciados (N=81) com base na vinculação, coparentalidade e ajustamento familiar. Três padrões de regulação foram identificados: regulado-seguro (RS), desregulado-ansioso (DA) e desregulado-evitante (DE). O grupo RS mostrou níveis mais elevados de segurança na vinculação, maior qualidade na coparentalidade e no ajustamento familiar que os grupos DA e DE. A coparentalidade e o funcionamento familiar foram as dimensões que melhor diferenciaram os clusters. Avaliando o ajustamento psicológico dos pais recém-divorciados em função dos perfis encontrados, o grupo RS apresentou maiores níveis de ajustamento psicológico do que os restantes dois grupos. Não foram encontradas diferenças no ajustamento psicológico entre os grupos DA e DE.Abstract in English: The aim of this study was to identify, using a cluster analysis, profiles of individual-dyadic-systemic regulation in newly divorced parents (N =81). Three profiles of regulation were identified: secure/regulated (SR), anxious/dysregulated (AD) and avoidant/dysregulated (ED). The SR group reported higher levels of attachment security and high levels of perceived parenting alliance and family adjustment than AD and ED groups. Coparenting and family functioning were the dimensions that better discriminate between clusters. Assessing the newly divorced parents' psychological adjustment using the three profiles found, the parents of SR group showed higher levels of psychological adjustment than the ones in the other two groups. There were no differences in psychological adjustment between the AD and ED groups. |
Avaliação Psicológica Choice of ideal partner by heterosexuals: are their values and personality traits an explanation? Gomes, Ana Isabel A. S. de Brito Gouveia, Valdiney Veloso Silva Júnior, Nelson Aleixo da Coutinho, Márcio de Lima Santos, Layrtthon Carlos de Oliveira Abstract in Portuguese: O presente estudo objetivou conhecer em que medida os valores humanos e os traços de personalidade se correlacionam com atributos desejáveis do (a) parceiro (a) ideal entre heterossexuais. Participaram 205 pessoas (100 mulheres e 105 homens) da população geral de João Pessoa (PB). Estes responderam aos seguintes instrumentos: Questionário dos Valores Básicos, Inventário dos Cinco Grandes Fatores e Escala de Atributos do Parceiro Ideal, além de perguntas sociodemográficas. Os valores se correlacionaram de forma teoricamente esperada com os atributos, sendo mais preponderantes do que os traços de personalidade. Quando comparados, homens e mulheres diferiram na importância dada a tais atributos. Finalmente, mostrou-se adequado o modelo hierárquico traços de personalidade → valores → atributos. Estes resultados foram discutidos tomando como referência a perspectiva evolucionista da escolha de parceiro e a teoria funcionalista dos valores humanos.Abstract in English: This study aimed to know to which extent human values and personality traits are correlated with desirable attributes of an ideal partner among heterosexuals. Participants were 205 people (100 women and 105 men) from the general population of João Pessoa-PB, Brazil. They answered the following instruments: Basic Values Survey, Big Five Inventory, Attributes of Ideal Partner Scale as well as socio-demographic questions. The values were correlated in a theoretically expected way with the attributes of an ideal partner, being more relevant than the personality traits. When they were compared, men and women differed in the importance given to these attributes. Finally, the hierarchical model of personality traits → values → attributes showed to be adequate. The findings were discussed based on the evolutionary perspective on mate choices and the functionalist theory of human values. |
Avaliação Psicológica Cognitive assessment using the CAT-A: validity evidence Xavier, Maria de Fátima Villemor-Amaral, Anna Elisa de Abstract in Portuguese: O objetivo desse estudo foi trazer evidências de validade do CAT-A para avaliação do funcionamento cognitivo em crianças. Correlacionou-se indicadores cognitivos no CAT-A; DFH e Rorschach no Sistema Compreensivo. Inicialmente, com base no DFH, selecionou-se 46 crianças de 7 e de 12 anos, divididas em dois grupos, um com 32 participantes com nível cognitivo abaixo do esperado e outro com 14 com nível acima do esperado. Em seguida aplicou-se o Rorschach e o CAT-A, individualmente. Os índices de correlação significativa entre os instrumentos permitiram encontrar evidências de validade para o CAT-A na avaliação da cognição. Quanto aos indicadores que avaliam o nível de desenvolvimento da percepção no CAT-A, obteve-se diferenças de média entre os dois grupos, cognição elevada e cognição abaixo do esperado para idade, denotando convergência entre os resultados das três técnicas. Os resultados não apenas trouxeram um avanço para o uso do CAT-A como também abrem novas perspectivas de pesquisas com esse instrumento.Abstract in English: The aim of this study was to verify the validity of the Children Apperception Test (CAT-A) for cognitive assessment of children. The results of CAT-A were correlated with Human Figure Drawing (HFD) and the Rorschach Method. Based on the data of HFD, the sample was composed of 46 children: 32 with low scores and 14 with a higher level of cognition. The Rorschach and the CAT-A were administered individually. The rates of significant correlation between the instruments pointed out for validity evidence for the CAT-A in the assessment of cognition. As for indicators that assess the development level of perception in the CAT-A, it was found some differences between the two groups, denoting convergence between the results of HFD and CAT-A. Thus, the significant correlation of the CAT-A and the two other instruments is an evidence of validity to CAT-A to assess cognitive aspects and allow some advances for its use and for further researches using this technique. |
Avaliação Psicológica Use of the item response theory on a measure for reading comprehension assessment Carvalho, Lucas de Francisco Monteiro, Rebecca de Magalhães Alcará, Adriana Rosecler Santos, Acácia Aparecida Angeli dos Abstract in Portuguese: Este trabalho objetivou verificar os parâmetros dos itens e dos sujeitos, por meio da Teoria de Resposta ao Item (TRI), em uma medida de avaliação da compreensão de leitura, englobando análises quantitativas e qualitativas do mapa de itens, assim como investigar a presença de funcionamento diferencial dos itens (DIF). Participaram 518 crianças do 3º, 4º e 5º anos do ensino fundamental, com idades entre 6 e 16 anos, de escolas particular e pública de Belo Horizonte. Utilizou-se um texto elaborado de acordo com a técnica de Cloze. Foi confirmada a unidimensionalidade do instrumento; verificou-se média de theta maior que a média de dificuldade dos itens; e, a presença de DIF foi observada em alguns itens de acordo com os anos de ensino. Tais resultados demonstraram evidências de validade para o instrumento e são discutidos no trabalho.Abstract in English: The objective of the present study was to verify the parameters of items and people by using the Item Response Theory (IRT) in a reading comprehension measurement, including quantitative and qualitative analyses of the items map as well as to investigate the presence of Differential Item Functioning (DIF). The sample consisted of 518 children from the 3rd, 4th and 5th grades, aged from 6 to 16, from private and public schools in the city of Belo Horizonte-MG. The instrument was a text prepared according to Cloze technique. The data confirmed the unidimensionality of the instrument; showed average theta higher than the average of items; and, the presence of DIF was observed in some items in relation to the school grades. The results demonstrated validity evidence for the instrument and are discussed in this paper. |
Avaliação Psicológica Health related quality of life of patients with multiple sclerosis before hematopoietic stem cells transplantation Crovador, Laura Ferreira Oliveira-Cardoso, Érika Arantes Mastropietro, Ana Paula Santos, Manoel Antônio dos Abstract in Portuguese: Este estudo teve por objetivo avaliar qualidade de vida (QV) e vulnerabilidade psicológica (ansiedade, depressão e estresse) de pacientes com Esclerose Múltipla (EM) que seriam submetidos ao Transplante de Células-Tronco Hematopoéticas (TCTH). Participaram do estudo 13 pacientes. Os instrumentos utilizados foram: Questionário Genérico de Avaliação de Qualidade de Vida - SF-36, Escala Hospitalar de Ansiedade e Depressão (HAD) e Inventário de Sintomas de Stress para Adultos de Lipp (ISSL). A análise dos dados foi realizada segundo as recomendações específicas de cada instrumento. Os resultados evidenciaram a existência de relação significativa entre prejuízos físicos e mentais impostos pela enfermidade (e/ou pelo transplante) e a instalação de quadros de depressão, ansiedade e estresse nos participantes.Abstract in English: This study aimed to evaluate quality of life (QoL) and psychological vulnerability (anxiety, stress and depression) of patients with multiple sclerosis (MS) who would undergo Hematopoietic Stem Cell Transplantation (HSCT). The sample consisted of 13 patients. The following instruments were used: MOS 36-Item Short-Form Health Survey (SF-36), Hospital Anxiety and Depression Scale (HAD) and Lipp's Stress Symptoms Inventory for Adults (ISSL). Data analysis was performed according to specific recommendations for each instrument. The obtained results showed that the physical and mental damage the illness (and/or transplantation) imposed is significantly related with the emergence of depression, anxiety and stress in participants. |
Psychological Assessment Development and evaluation of psychometric properties of an inventory of teachers' perceptions on socio-emotional needs Moreira, Paulo A. S. Pinheiro, Ana Gomes, Paulo Cotter, Maria João Ferreira, Randy Abstract in Portuguese: O objectivo deste estudo foi avaliar as características psicométricas de um instrumento de avaliação das percepções dos professores acerca das suas necessidades na promoção das competências sociais e emocionais. Os resultados revelaram uma estrutura de quatro factores (Necessidades ao nível da escola/professor, necessidades ao nível do processo de ensino-aprendizagem, Dificuldades em lidar com défices sócio-emocionais dos alunos e Necessidades ao nível da formação inicial), com valores de consistência interna acima de 0,79. As análises confirmatórias revelaram bom ajustamento do modelo aos dados. Os professores revelaram sentir maiores dificuldades ao nível das condições da escola/ professores e menores ao nível da formação inicial. O instrumento revelou-se também sensível às diferenças de percepções em termos do género, grupo pedagógico, e nível de ensino.Abstract in English: The objective of this study was to evaluate the psychometric properties of an assessment instrument on teachers' perceptions regarding the development of socio-emotional skills. Results revealed a consistent four-factor structure (School/teachers' needs for socio-emotional skills promotion; Needs regarding teaching-learning process; Difficulties in dealing with students' socio-emotional deficits, Socio-emotional needs related to teacher's initial training) with internal consistency values above .79. Confirmatory analyses revealed a good fit of the model to the data. Teachers reported having more needs at the school/ teachers conditions for the promotion of social and emotional needs, and less needs at the level of their Teachers' initial training. The instrument also showed to be sensitive in capturing teachers' perception of schooling social and emotional needs in terms of teachers' gender, pedagogic group and school level. |
Psychological Assessment Dependence module of the MINI plus adapted for sugar dependence: psychometric properties Rosa, Marco Aurélio Camargo da Gomes, Cristiano Mauro Assis Rocha, Neusa Sica da Kessler, Felix Henrique Paim Slavutzky, Sonia Maria Blauth de Ferreira, Efigênia Ferreira e Pechansky, Flavio Abstract in Portuguese: Analisar a estrutura fatorial e a escala de medida dos critérios de dependência do DSM-IV adaptado para açúcar a fim de verificar se as características estruturais são aplicaveis para dependência de açúcar. O questionário foi aplicado numa amostra de 500 pessoas (67% mulheres; média idade: 38 anos; 43% de clínicas obesidade; 63% IMC normal). A análise fatorial exploratória determinou a estrutura fatorial e unidimensionalidade; a análise de Rasch, a unidimensionalidade e distribuição dos itens. O modelo com melhor ajuste era unidimensional. Todos os itens apresentaram ajustes adequados na análise de Rasch com confiabilidade de 0,99, infit entre 0,86 a 1,14 e outfit entre 0,71 e 1,20. Os itens de dependência do MINI Plus adaptados para açúcar apresentaram boas propriedades psicométricas, sugerindo que os critérios do DSM-IV contribuem na verificação do constructo dependência de açúcar.Abstract in English: This study aimed to analyze the factorial structure and the scale of measurement of the items for dependence of the Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-IV) adapted for sugar consumption in order to verify if the structural characteristics can be applied to sugar dependence. The questionnaire was applied to a sample of 500 subjects in Brazil (67% female; mean age: 38 y.o.; 43% from weight control clinics; 63% with normal BMI). An exploratory factor analysis was performed to determine the factorial structure and unidimensionality; and, a Rasch model analysis, to verify unidimensionality and items distribution. The model with best fit is unidimensional. All items had good fit to the Rasch model with a reliability of .99, infit between .86 and 1.14 and outfit from .71 to 1.20. The items of MINI Plus adapted for sugar dependence presented good psychometric properties, suggesting that the dependence criteria of DSM-IV support the verification of the construct for sugar addiction. |
Psychological Assessment Copenhagen Burnout Inventory - student version: adaptation and transcultural validation for Portugal and Brazil Campos, Juliana Alvares Duarte Bonini Carlotto, Mary Sandra Marôco, João Abstract in Portuguese: Realizou-se adaptação cultural do Inventário de Burnout de Copenhagen para estudantes (CBI-S) em português e estimou-se sua confiabilidade e validade. O CBI-S foi preenchido por 958 estudantes universitários brasileiros e 556 portugueses. O modelo fatorial original apresentou bom ajustamento entretanto, foram removidos dois itens com confiabilidade individual baixa (λ<0,5). A nova estrutura apresentou bom ajustamento a 2/3 da amostra total sendo invariante no 1/3 restante da amostra original. Verficou-se adequada consistência interna e validade convergente, discriminante e concorrente. Os pesos fatoriais do CBI-S não foram invariantes nas amostras de Brasil e Portugal. O CBI-S apresentou adequada confiabilidade e validade entretanto, verificou-se ausência de estabilidade transcultural.Abstract in English: The Copenhagen Burnout Inventory for college students (CBI-S) was adapted to the Portuguese language and its reliability and validity studied in a sample of both Brazilian (n=958) and Portuguese (n=556) college students. The confirmatory factor analysis of the CBI-S showed good fit but two items were removed since they lack individual reliability (λ<.50). The new structure showed a good fit on 2/3 of the total sample and was invariant in the other 1/3 of the sample. The CBI-S factor weights were not invariant in the Brazilian and Portuguese samples. Internal consistency as well as convergent, discriminant and concurrent validity were good. The Portuguese CBI-S showed adequate reliability and validity but did not show cross-cultural validity. |
Psychological Assessment Stressful events in autobiographical memory processing: Brazilian version of the centrality of event scale Gauer, Gustavo Souza, Juliana Ávila de Silveira, André Madsen da Sediyama, Cristina Yumi Nogueira Abstract in Portuguese: Um evento estressor ou traumático pode tornar-se um ponto de referência central na organização da memória de longo prazo, influenciando a significação das demais experiências. A Escala de Centralidade de Evento (ECE) é um instrumento em que o sujeito recorda o evento mais traumático de sua vida e endossa 20 itens respectivos. A ECE foi traduzida, adaptada e validada mediante aplicação em 195 estudantes universitários (75,8% mulheres). Os resultados indicaram boa consistência interna e correlação significativa com rastreio de sintomas de estresse pós-traumático. Novas hipóteses explicativas do processamento cognitivo de eventos traumáticos são exploradas em resultados de uma análise fatorial exploratória. Oportunidades de aplicação da ECE incluem monitoramento de padrões cognitivos e efetividade terapêutica em situações relacionadas a trauma.Abstract in English: A stressful or traumatic event may become a central reference point in the organization of long-term memory, influencing the meaning of other experiences. The Centrality of Event Scale (CES) is an instrument in which participants recall the most traumatic event of their life and endorse 20 items. The CES was translated, adapted and validated for the Brazilian context in a sample of 195 undergraduates (75.8% women). The version obtained good internal consistency and significant correlation with a screening measure of Post-Traumatic Stress Disorder symptoms. New hypotheses on the cognitive processing of traumatic events are explored in the light of a factor analysis of the CES. Opportunities for CES use include monitoring cognitive patterns and therapeutic effectiveness in situations related to trauma. |
Ryff scale of well-being: factorial structure of theoretical models in different age groups Vera-Villarroel, Pablo Urzúa M., Alfonso Silva, Jaime R. Pavez, Paula Celis-Atenas, Karem Abstract in Spanish: La escala de bienestar psicológico surge a partir del modelo multidimensional propuesto por Ryff (1989). Pese a su amplia utilización, su estructura teórica inicial no ha sido confirmada completamente, debido a que se han encontrado otro tipo de soluciones factoriales distintas a las 6 dimensiones propuestas por la autora. Estas divergencias podrían estar relacionadas al tipo de muestras y poblaciones utilizadas. Ante esto, la siguiente investigación compara el ajuste factorial de los modelos tradicionalmente aplicados de corrección en distintos grupos en edad adulta. Se describen las propiedades psicométricas de la adaptación al español realizada por Díaz et al. (2006), analizando los niveles de confiabilidad (consistencia interna y estabilidad temporal) y estructura factorial confirmatoria, en datos de 1646 personas entre 18 y 90 años de edad. Se encuentran diferencias en los indicadores de confiabilidad para la escala total y las dimensiones, así como en los indicadores de bondad de ajuste dependiendo del grupo de edad. El modelo que presenta mejores indicadores de ajuste en la mayoría de los rangos etarios evaluados fue el de seis factores de primer orden.Abstract in English: The scale of psychological well-being arises from the multidimensional model proposed by Ryff (1989). Despite its wide use, its initial theoretical structure has not been completely confirmed because other factorial solutions which are different from those 6 dimensions proposed by the author have been found. These differences may be related to the type of sample and population used. Given this fact, the current study compares the adjustment factor of correction models traditionally used in different groups of adults. We describe the psychometric properties of the Spanish adaptation done by Díaz et al. (2006) and analyze the levels of reliability (internal consistency and temporal stability) and confirmatory factorial structure with data from 1,646 people aged from 18 to 90 years old. Differences are found in the indicators of reliability for the total scale and its dimensions as well as in the indicators of goodness of fit depending on the age group. The model that presents the best indicators of adjustment for most age ranges evaluated was the one of six first-order factors. |
Processos Psicológicos Básicos Who's eating what with me?: Indirect social influence on ambivalent food consumption Batista, Maria Toscano Lima, Maria Luísa Abstract in Portuguese: Neste estudo abordamos o comportamento alimentar de pessoas ambivalentes em contextos sociais. Apesar das evidências de que a qualidade dos alimentos pode desempenhar um papel importante, a literatura apenas tem vindo a considerar quem são os outros com quem se partilha a refeição. Os participantes comeram gomos de maçã ou batatas fritas, numa de três condições experimentais: sozinhos, em co-ação com amigos ou em co-ação com desconhecidos. Os resultados apoiam as hipóteses mostrando que os participantes mais ambivalentes são mais sensíveis aos efeitos do contexto. Entre estes, comer com amigos apenas levou apenas a um aumento no consumo batatas fritas; na presença de desconhecidos apenas aumentaram o consumo de maçã. Os resultados são articulados com teoria motivacional da facilitação social.Abstract in English: In this study we addressed the eating behavior of ambivalent people in different social contexts. Despite the evidence that food quality may play an important role, the literature just considers who the ones we share meals with are. Participants ate apple slices or potato chips, in one of the three experimental conditions: alone, in co-action with friends, or in co-action with strangers. The results confirm the hypothesis by showing that the more ambivalent participants are, the more sensitive to the context effects they become. Eating with friends only increased the consumption of unhealthy food (potato chips), and eating with strangers just increased healthy food consumption (apple). The outcomes are articulated with the theory of social facilitation. |
Processos Psicológicos Básicos Effect of a working memory training program in older adults Netto, Tânia Maria Greca, Denise Vieira Zimmermann, Nicolle Oliveira, Camila Rosa de Teixeira-Leite, Homero Marinho Fonseca, Rochele Paz Landeira-Fernandez, J. Abstract in Portuguese: Este estudo objetivou examinar os efeitos de um Treinamento da Memória de Trabalho (TMT) em idosos saudáveis. Vinte participantes compuseram a amostra final, onze do grupo experimental (TMT) e nove do controle (socialização). Todos foram submetidos a uma avaliação neuropsicológica pré e pós-intervenção. Os encontros foram realizados uma vez por semana, durante três meses. Houve melhora significativa, no grupo experimental, em atenção concentrada, aprendizagem, memória de curto prazo e episódica, e no grupo controle, em um menor número de variáveis, na atenção concentrada e memória episódica. O TMT parece ter promovido efeito de transferência, principalmente na memória episódica, que é relacionada diretamente aos subsistemas da memória de trabalho (MT), sugerindo que o TMT pode ser útil no contexto da neuropsicologia do envelhecimento.Abstract in English: The present study examined the effects of a Working Memory Training (WMT) in healthy elderly. Twenty participants comprised the final sample, eleven from the experimental group (WMT) and nine from the control group (socialization). Every subject underwent a neuropsychological evaluation pre and post-intervention. The meetings were held once a week, for three months. Results indicated that subjects in the experimental group improved cognitive functions related to concentrated attention, learning, short-term and episodic memory. Subjects in the control group also demonstrated, in a smaller number of variables, improvement in concentrated attention and episodic memory. WMT seems to have generated a transfer effect, especially to episodic memory, which is directly related to the subsystem of working memory (WM), suggesting that WMT may be useful in the context of the neuropsychology of aging. |
Processos Psicológicos Básicos Instructional control and equivalence classes which include verbs and actions Postalli, Lidia Maria Marson Nakachima, Renata Yuri Schmidt, Andréia Souza, Deisy das Graças de Abstract in Portuguese: Instruções podem evocar comportamentos novos, sem uma longa história prévia de aprendizagem por exposição a contingências de reforçamento, mas poucos estudos tem investigado a compreensão de instruções. Considerando o paradigma de equivalência de estímulos como um modelo de estudo do significado, esta pesquisa investigou se instruções incluídas em uma classe de estímulos equivalentes passam a ter o mesmo significado que os demais estímulos da classe. As instruções eram frases curtas com verbo no infinitivo. Os estímulos significativos eram ações (filmadas em videoteipe). O procedimento incluiu: (a) ensinar discriminações condicionais entre verbos falados e ações e entre verbos e figuras abstratas; (b) avaliar a formação de classes entre videoteipes e figuras; e (c) verificar o seguimento de instruções orais e das figuras equivalentes. Quatorze de 15 crianças formaram classes. A maioria também seguiu instruções. A formação de classes de equivalência estabeleceu o "significado" de instruções e favoreceu o comportamento de seguir instruções tanto orais e quanto pictóricas. O controle instrucional pelas figuras foi ligeiramente menor que o controle pelas instruções orais; porém, considerando-se que tal controle só poderia ocorrer por derivação das classes de estímulos, os resultados são conclusivos de que a equivalência é uma via para a compreensão de instruções.Abstract in English: Instructions may evoke novel behavior, without a previous history of learning by exposure to contingencies of reinforcement; however a few studies have investigated the comprehension of instructions. Based on the stimulus equivalence paradigm as a model for the study of meaning, this research investigated whether instructions included as members of a class of equivalent stimuli acquire the same meaning as the other stimuli in the class. The experimental instructions were short sentences. The meaningful stimuli were actions (filmed on videotape). The procedure included: (a) teaching conditional discriminations between spoken verbs and actions and between spoken verbs and abstract pictures, (b) assessing the formation of classes between actions and pictures, and (c) verifying instruction following evoked by oral instructions and by the equivalent pictures. Fourteen of 15 children showed class formation. Most children also followed the instructions. The formation of equivalence classes established the "meaning" of instructions and fostered instruction-following behavior for both oral and pictorial instructions. The control by pictorial instructions was slightly lower than the control by oral instructions, but considering that such instructional control could only occur if derived from the stimulus classes, the results are conclusive: equivalence leads to the comprehension of instructions. |
Processos Psicológicos Básicos Auditory N-back task: different age groups performance De Nardi, Tatiana Sanvicente-Vieira, Breno Prando, Mirella Stein, Lilian Milnitsky Fonseca, Rochele Paz Grassi-Oliveira, Rodrigo Abstract in Portuguese: Um dos instrumentos mais utilizados internacionalmente para avaliação da Memória de Trabalho (MT) é a Tarefa N-back Auditiva. Recursos para avaliação desse sistema são escassos no Brasil. O presente estudo objetiva observar o desempenho da Tarefa N-back Auditiva em indivíduos de diferentes faixas etárias: 27 crianças, 22 pré-adolescentes, 26 adultos e 27 idosos. Os resultados mostram que o grupo etário influencia no desempenho da Tarefa N-back Auditiva. A acurácia foi aumentando na transição da infância para a pré-adolescência e seguiu em crescimento até a adultez. Observou-se um declínio no desempenho de idosos. Os dados da Tarefa N-back Auditiva corrobora a trajetória desenvolvimental, sugerindo que essa tarefa possa ser utilizada no contexto experimental. Pesquisas de normatização contribuirão para melhor compreensão dessa tarefa.Abstract in English: One of the most internationally used instruments for evaluation of Working Memory (WM) is the Auditory N-Back Task. In Brazil, resources to evaluate this system are scarce. The aim of this study is to investigate the performance of different age subjects in auditory n-back tasks. We divided the 102 subjects in four groups: 27 children, 22 adolescents, 26 young adults and 27 older adults. The results demonstrate an age-related difference in the n-back task performance. The accuracy increased in the transition from childhood to adolescence and kept growing from adolescence to adulthood. We also found a decrease in the performance of aged subjects. The Auditory N-Back Task results are in agreement with WM development trajectory, and so, it demonstrates to be an adjusted instrument to evaluate this system in experimental setting. |
Experimental Psychology Relationship between neuropsychological and clinical aspects and suicide attempts in euthymic bipolar patients Moraes, Paulo Henrique Paiva de Neves, Fernando Silva Vasconcelos, Alina Gomide Lima, Isabela M. Magalhães Brancaglion, Mayra Sedyiama, Cristina Yumi Fuentes, Daniel Romano-Silva, Marco Aurélio Corrêa, Humberto Malloy-Diniz, Leandro Fernandes Abstract in Portuguese: Alguns estudos investigaram a possível relação entre tentativas de suicídio e impulsividade em pacientes com transtorno bipolar. O objetivo do estudo foi avaliar a relação entre características neuropsicológicas e clínicas e o comportamento suicida em pacientes bipolares eutímicos. Utilizamos o Iowa Gambling Task e o Conner's Continuous Performance Test para avaliar a impulsividade em 95 pacientes eutímicos com transtorno bipolar (42 com tentativas de suicídio) e 155 controles normais. Uma análise fatorial avaliou a adequação dos instrumentos e foi criado um modelo para previsão do número de tentativas de suicídio usando regressão linear múltipla. Nossos resultados apontam para um tipo específico de impulsividade relacionada à tomada de decisões, falta de planejamento e para a comorbidade Transtorno de Personalidade Borderline. A impulsividade por não planejamento é um fator de risco para tentativas de suicídio em pacientes com Transtorno Bipolar.Abstract in English: Some studies have investigated the possible relationship between suicide attempts and impulsivity in patients with bipolar disorder. The objective of this study was to assess the relationship between neuro-psychological and clinical aspects and suicide behavior in euthymic bipolar patients. The Iowa Gambling Task and the Conner's Continuous Performance Test evaluated impulsivity in 95 euthymic bipolar patients - 42 suicide attempters and 115 normal control participants. A factorial analysis evaluated the adequacy of the instruments. Furthermore, a multiple regression analysis was done in order to develop a model to predict suicide attempts. Our results point to a specific type of impulsivity related to making decisions, lack of planning and borderline personality disorder comorbidity. This type of impulsivity is a risk factor for suicide attempts in patients with bipolar disorder. |
Psicologia do Desenvolvimento Prediction of children's attachment regarding maternal rearing style and family type Simões, Sónia Catarina Carvalho Farate, Carlos Soares, Isabel Duarte, João Abstract in Portuguese: Este estudo teve como objetivo identificar fatores preditores da segurança do apego das crianças. O estudo foi conduzido numa amostra comunitária de mães de 288 crianças em idade escolar, distribuídas por três grupos de acordo com a tipologia familiar (famílias nucleares, monoparentais e reconstituídas). As mães avaliaram o seu estilo educativo (EMBU-P) e os comportamentos de apego dos filhos (PCV-M). Os resultados evidenciaram uma correlação positiva entre as perceções maternas dos comportamentos de apego dos filhos e de suporte emocional e uma correlação negativa entre esta mesma variável e a rejeição materna. O modelo preditor da segurança do apego identificou como preditores a rejeição e o suporte emocional maternos, não se verificando o poder preditivo do tipo de família.Abstract in English: This study aims to identify predictive factors of children's secure attachment. The study was conducted in a community-based sample of 288 mothers of school-aged children distributed in three groups accordingly to their family type (nuclear, single-parent and reconstituted family). The mothers assessed their own rearing style (EMBU-P) as well as their children's attachment behaviors (PCV-M). The results showed a positive correlation between mothers' perception of emotional support and the quality of their children's attachment behaviors, and a negative correlation between the latter variable and maternal rejection. The predictive model of attachment security identified maternal rejection and emotional support as predictors, whilst family type showed no predictive power. |
Psicologia do Desenvolvimento The impact of revision in the quality of written compositions of 4th grade children Silva, Ana Cristina Abstract in Portuguese: O objectivo deste estudo é investigar o impacto de instruções orientadas para o processo de revisão através de suportes estruturados em grelhas, que funcionaram como regulador do processo de revisão. Participaram neste estudo 30 crianças do 4º ano de escolaridade, divididas num Grupo experimental e de Grupo de controle. Foram construídas três grelhas, cada uma delas com orientações sobre a ortografia, coesão e coerência, usadas pelo grupo experimental. Foi proporcionado também um feedback específico sobre a natureza dos erros e lacunas de coesão e coerência da versão inicial das composições das crianças. Os resultados apontam para uma melhoria na qualidade das composições infantis de crianças do 4º ano, quando comparada à dos textos das crianças do grupo de controle.Abstract in English: In order to learn how to transform a text, it is important to give children prompts at the level of spelling, sentence cohesion and narrative coherence. Explicit feedback related to the problems of the initial version of a narrative is also important. The participants were 30 children from 4th grade divided in Experimental and Control Groups. It was evaluated the effect of a training program in which children revise their own texts with the help of some grids that were used as guidelines to analyze their spelling and also the cohesion and coherence, explicit feedback was also given. Our results show an improvement in the quality of 4th grade children's written composition from the Experimental Group in comparison to the Control Group. |
Psicologia do Desenvolvimento Paternal involvement during their children's birth: mother's perspective of 'real' and 'ideal' father Dessen, Maria Auxiliadora Oliveira, Maíra Ribeiro de Abstract in Portuguese: O pai é a fonte de apoio materno mais importante durante a transição decorrente do nascimento de filhos. Este estudo objetiva descrever a percepção de 45 mulheres grávidas e 42 mães com bebês de até seis meses sobre a participação e apoio paterno, durante a gestação e nascimento de filhos. A coleta de dados consistiu da aplicação, às mães, de um questionário de caracterização do sistema familiar e de uma entrevista semiestruturada, visando obter informações sobre o pai "real" e o "ideal". Os resultados mostram que, apesar de os pais serem percebidos como pouco participativos, as mães estavam satisfeitas com o seu envolvimento. Os dados sugerem que é necessário estimular a participação do pai, por ocasião do nascimento de filhos.Abstract in English: The father is a major figure on mother's support network during childbirth transition. This study aims to report father's participation and support during the pregnancy and the birth of their children, according to the point of view of 45 pregnant women and 42 women with six-month-old children. Data was collected through the administration of a family questionnaire and a semi-structured interview answered by the mothers in order to get information about the "real" and the "ideal" father. The results show that, although the mothers were satisfied with the fathers' role in family life, they thought fathers were not as participative as they should be. Data suggest that it is necessary to stimulate father's participation during childbirth. |
Psicologia do Desenvolvimento Gender differences in children's peer and play preferences Menezes, Aline Beckmann de Castro Brito, Regina Célia Sousa Abstract in Portuguese: O dimorfismo sexual na preferência de pares e brincadeiras infantis é registrado desde idades precoces. Crianças com padrões atípicos do seu sexo tendem a apresentar dificuldades de socialização. Investigaram-se tais preferências utilizando dois instrumentos padronizados: Entrevista Estruturada de Preferências de Parcerias e Estilos de Brincadeiras e Desenho da Figura Humana. Participaram 234 crianças, de 9 a 11 anos, sendo 120 do sexo feminino. Observou-se correlação elevada entre o sexo da criança e o sexo do par preferido, bem como com brincadeiras típicas do seu sexo e o sexo da pessoa desenhada corroborando dados similares obtidos pela literatura internacional. Conclui-se que crianças entre 9 e 11 anos apresentam predominância de padrões típicos de gênero sem que os mesmos sejam rígidos.Abstract in English: Sexual dimorphism in peer and play preference has been observed in very early ages. Children with atypical gender behavior usually present socialization difficulties. Their preferences were investigated through two standardized instruments: Playmate and Play Style Preferences Structured Interview and Human Figure Drawing. The participants were 234 children, from 9 to 11 years old, 120 girls. It was observed high correlation between child sex and peer sex as well as type of play and sex of the person drawn, corroborating similar data from international literature. It has been concluded that children between 9 and 11 years old have gender typical choice patterns, but they are not inflexible. |
Developmental Psychology Early neurobehavioral development of preterm infants Gabriel, Paula Stefaneli Ziotti Formiga, Cibelle Kayenne Martins Roberto Linhares, Maria Beatriz Martins Abstract in Portuguese: O objetivo do estudo foi avaliar o desenvolvimento neurocomportamental inicial de bebês prematuros e examinar as diferenças quanto ao sexo. Foram avaliados 202 bebês nascidos pré-termo pela Avaliação Neurocomportamental para Prematuros (NAPI), que foi realizada na fase de 32-37 semanas de idade pós-concepcional no contexto hospitalar. O desempenho dos bebês no NAPI foi comparado com a amostra de padronização do instrumento e também foi feita a comparação entre grupos diferenciados pelo sexo. Em relação à amostra de padronização, os bebês deste estudo apresentaram menor tonicidade muscular no sinal de cachecol, menor vigor e movimento espontâneo, mais alerta e orientação, choro mais fraco e mais estado de sono. Houve um padrão semelhante de desempenho neurocomportamental dos meninos e meninas nascidos prematuros.Abstract in English: The aim of the present study was to assess the very early neurobehavioral development of preterm infants and to examine differences regarding sex. Two-hundred and two preterm infants were assessed by the Neurobehavioral Assessment of the Preterm Infant (NAPI), which was carried out at 32-37 weeks post-conceptional age in the hospital setting. The infants' performance was compared to a norm-referenced sample and a comparison between groups regarding sex was also done. In comparison to the NAPI norm-reference, the preterm infants showed less muscular tonicity on the scarf sign, less vigor and spontaneous movement, higher alertness and orientation, weaker cry, and more sleep state. There was no statistical difference between males and females preterm infants at NAPI performances. |