Logomarca do periódico: Revista Brasileira de Psicodrama

Open-access Revista Brasileira de Psicodrama

Publication of: Federação Brasileira de Psicodrama
Area: Human Sciences ISSN printed version: 0104-5393
ISSN online version: 2318-0498

Table of contents

Revista Brasileira de Psicodrama, Volume: 32, Published: 2024
Sort publications by

Revista Brasileira de Psicodrama, Volume: 32, Published: 2024

Document list
EDITORIAL
A KAFKIAN ALLEGORY TO THINK ABOUT THE ENCOUNTER BETWEEN PSYCHODRAMA AND SCIENCE Hadler, Oriana Holsbach
ARTIGO ORIGINAL
THE SELF IN US: MARKS AND APPROACHES OF A DIRECTOR IN THE PSYCHOTHERAPEUTIC PROCESS Vidal, Gabriela Pereira Ferracini, Lucio Guilherme

Abstract in Portuguese:

RESUMO O objetivo deste trabalho foi aprofundar as marcas e aproximações de uma diretora no processo psicoterápico. Trata-se de um estudo de caso psicodramático utilizando o registro documental de sessões de psicoterapia bipessoal de três pacientes atendidas anteriormente pela primeira autora e os relatos da própria autora sobre suas percepções nos atendimentos. Foram apresentadas reflexões que demonstram resultados positivos sobre as aproximações na relação psicoterapêutica mediante o humor, a poesia e a música como formas de conexão entre psicodramatista e cliente.

Abstract in Spanish:

RESUMEN El objetivo de este trabajo fue profundizar los acercamientos y distancias de una directora en el proceso psicoterapéutico. Se trata de un estudio de caso psicodramático utilizando el registro documental de sesiones de psicoterapia bipersonal de tres pacientes atendidos previamente por la primera autora y los relatos de la propia autora sobre sus percepciones en las sesiones. Se presentaron reflexiones que demuestran resultados positivos en relación a las aproximaciones en la relación terapéutica, utilizando el humor, la poesía y la música como formas de conexión entre el psicodramatista y el cliente.

Abstract in English:

ABSTRACT The objective of this work was to deepen the approaches and distances of a director in the psychotherapeutic process. This is a psychodramatic case study that used the documentary record of bipersonal psychotherapy sessions of three patients previously attended by the first author and the author’s own reports about her perceptions in the sessions. Reflections were presented that demonstrate positive results regarding the approaches in the therapeutic relationship, using humor, poetry, and music as means of connection between the psychodramatist and the client.
ARTIGO ORIGINAL
CHILDREN’S PSYCHODRAMA: CREATING COMIC STORIES AS AN INTERMEDIATE AND INTRA-INTERMEDIATE OBJECT Santos, Mayara Pompeo dos Martin, Maria Aparecida Fernandes

Abstract in Portuguese:

RESUMO O presente trabalho apresenta e discute a criação conjunta de histórias em quadrinho como objeto intermediário e intraintermediário na psicoterapia psicodramática com crianças. Foram realizados um relato de experiência do caso G e um estudo da arte, possibilitando reconhecer histórias em quadrinho como objetos intermediários e intraintermediários conforme o objetivo de sua utilização nas sessões, permitindo o uso de técnicas psicodramáticas, diminuindo o campo tenso e recuperando a criatividade-espontaneidade do paciente. Foi possível concluir que o emprego de histórias em quadrinho propicia maior vínculo entre terapeuta e criança, além de fornecer meios ao paciente de se expressar sem receio, abrindo espaço para o jogar psicodramático, para a cocriação e para o encontro de novas respostas para situações vividas.

Abstract in Spanish:

RESUMEN El presente trabajo presenta y discute la Creación Conjunta de Cómics como Objeto Intermedio y Intra Intermedio, en psicoterapia psicodramática con niños. Se realizó un relato de experiencia del caso G., y se estudió el arte, permitiendo reconocer los cómics como Objetos Intermedios e Intra Intermedios según la finalidad de su uso en las sesiones, permitiendo el uso de técnicas psicodramáticas, reduciendo el tiempo. campo y recuperando la creatividad-espontaneidad del paciente. Es posible concluir que el uso de cómics proporciona un mayor vínculo entre terapeuta y niño, además de brindar medios para que el paciente se exprese sin miedo, abriendo espacio para el juego psicodramático, para la co-creación y la búsqueda de nuevas respuestas a situaciones vividas.

Abstract in English:

ABSTRACT The current paper aimed to comprehend the cooperative comic stories’ creation as an intermediary and an intra-intermediary object, becoming a potential practice to be used during psychodramatic psychotherapy with children. An experience report on case G and a study of art were carried out, making it possible to recognize comic books as intermediate and intra-intermediate objects according to the objective of their use in the sessions, allowing the use of psychodramatic techniques, reducing the tense field and recovering patient’s creativity-spontaneity. It was possible to conclude that the use of comic books provides a greater bond between therapist and child, in addition to providing means for the patient to express themselves without fear, opening space for psychodramatic play, for co-creation and for finding new responses to situations experienced.
ARTÍCULO ORIGINAL
BODY AND NARRATIVES: SOCIODRAMATIC SCENES FROM MEXICAN NECROPOLITICAL EVERYDAY LIFE Bulos, David Ordaz

Abstract in Portuguese:

RESUMO Este artigo tenta responder à pergunta: “Que questões de nossos países atravessam nossas instituições?”, que foi o título de uma das mesas do 14º Congresso Ibero-Americano de Psicodrama realizado em Florianópolis, Brasil, em setembro de 2023. O objetivo é lançar um olhar macro sobre o contexto mexicano por meio das lentes da necropolítica para aterrissar na experiência sociodramática do Microlaboratorio de escenarios de justicia social en Nuevo León, um projeto transdisciplinar cujo objetivo se concentrou em imaginar cenários futuros sobre justiça social, realizado entre março e junho de 2023 na cidade de Monterrey, Nuevo León, México.

Abstract in Spanish:

RESUMEN Este trabajo intenta responder a la pregunta: “¿Cuáles cuestiones de nuestros países atraviesan a nuestras instituciones?”, que fue el título de una de las mesas del 14 Congreso Iberoamericano de Psicodrama celebrado en Florianópolis, Brasil en septiembre del 2023. El objetivo es dar una mirada macro del contexto mexicano desde los lentes de la necropolítica para aterrizar en la experiencia sociodramática del Microlaboratorio de escenarios de justicia social en Nuevo León, un proyecto transdisciplinario cuyo propósito estuvo centrado en imaginar escenarios futuros sobre justicia social, realizado entre marzo y junio del 2023 en la ciudad de Monterrey, Nuevo Léon, México.

Abstract in English:

ABSTRACT This work attempts to answer the question: “What issues in our countries affect our institutions?”, which was the title of one of the tables at the 14 Ibero-American Congress of Psychodrama held in Florianópolis, Brazil in September 2023. The objective is to give a macro view at the Mexican context from the lenses of necropolitics to land on the sociodramatic experience of the Microlaboratory of social justice scenarios in Nuevo León, a transdisciplinary project whose purpose was focused on imagining future scenarios on social justice that was carried out between March and June 2023 in the city of Monterrey, Nuevo Léon, Mexico.
ARTIGO ORIGINAL
Somatic perspective in internal psychodrama: mechanism of action Khouri, Georges Salim

Abstract in Portuguese:

RESUMO O corpo é o nosso primeiro arquivo de memória, e é por meio do corpo que acessamos e processamos nossas experiências traumáticas. As intervenções com o psicodrama interno no modelo de Khouri demonstram eficácia significativa no tratamento de traumas. Seu manejo cuidadoso, ancorado na atenção às sensopercepções corporais, facilita abordar memórias traumáticas de maneira progressiva e segura, minimizando o risco de retraumatização. Esse artigo apresenta um novo aporte metodológico no modelo e fundamenta o trabalho integrativo com outras técnicas de terapias somáticas. Ao permitir uma imersão gradual nas experiências traumáticas, esta metodologia proporciona um espaço terapêutico onde as emoções podem ser exploradas e processadas com segurança.

Abstract in Spanish:

RESUMEN El cuerpo es nuestro primer archivo de memoria, y es a través del cuerpo que accedemos y procesamos nuestras experiencias traumáticas. Las intervenciones de psicodrama interno en el modelo de Khouri demuestran una eficacia significativa en el tratamiento del trauma. Su gestión cuidadosa, anclada en la atención a las percepciones sensoriales corporales, facilita el abordaje de los recuerdos traumáticos de forma progresiva y segura, minimizando el riesgo de retraumatización. Este artículo presenta un nuevo aporte metodológico al modelo y apoya el trabajo integrativo con otras técnicas de terapia somática. Esta metodología, al permitir una inmersión gradual en experiencias traumáticas, proporciona un espacio terapéutico donde se pueden explorar y procesar las emociones de forma segura.

Abstract in English:

ABSTRACT The body is our first memory archive, and it is through the body that we access and process our traumatic experiences. Internal psychodrama interventions in Khouri’s model demonstrate significant effectiveness in treating trauma. Its careful management, anchored in attention to bodily sensorial perceptions, makes it easier to approach traumatic memories in a progressive and safe way, minimizing the risk of re-traumatization. This article presents a new methodological contribution to the model and supports integrative work with other somatic therapy techniques. This methodology, by allowing a gradual immersion in traumatic experiences, provides a therapeutic space where emotions can be explored and processed safely.
ARTIGO ORIGINAL
School of anarchy: psychodrama and LGBTQIA+ and racial literacy Vomero, Laura de Souza Zingra Nery, Maria da Penha

Abstract in Portuguese:

RESUMO Este artigo tem como objetivo demonstrar as contribuições do método sociopsicodramático para repensar e descolonizar a formação do papel de psicodramatista. É uma pesquisa qualitativa crítica e fenomenológica, na qual se utilizou do estudo de caso de um sociopsicodrama: pela inclusão LGBTQIA+ na formação do papel profissional. Aborda-se a importância dos debates em torno das pautas raciais, de gênero e sexualidade para tecer estratégias possíveis de combate à matriz colonial do pensamento. Este estudo busca contribuir para inovarmos e descolonizarmos nossa teoria e prática.

Abstract in Spanish:

RESUMEN Este artículo tiene como objetivo demostrar las contribuciones del método sociopsicodramático para repensar y descolonizar la formación del rol de un psicodramatista. Se trata de una investigación cualitativa crítica y fenomenológica, que utilizó un estudio de caso de un sociopsicodrama: la inclusión de la comunidad LGBTQIA+ en la formación del rol profesional. Se abordará la importancia de los debates en torno a cuestiones raciales, de género y sexualidad para desarrollar posibles estrategias de lucha contra la matriz colonial del pensamiento. Este estudio busca contribuir a la innovación y descolonización de nuestra teoría y práctica.

Abstract in English:

ABSTRACT This article aims to demonstrate the contributions of the sociopsychodramatic method to rethink and decolonize the training of the role of a psychodramatist. It is a critical and phenomenological qualitative research, which used a case study of a sociopsychodrama: LGBTQIA+ inclusion in professional role formation. The importance of debates on racial, gender, and sexuality issues will be addressed to develop possible strategies to dismantle the colonial matrix of thinking. This study intends to contribute to innovating and decolonizing our theory and practice.
ARTIGO ORIGINAL
Supplementary reality in internal psychodrama: contributions to clinical management Khouri, Georges Salim

Abstract in Portuguese:

RESUMO A realidade suplementar no psicodrama interno proporciona um espaço terapêutico em que a imaginação, a expressão criativa e a espontaneidade são valorizadas, o que permite aos participantes explorar e vivenciar dimensões além da realidade cotidiana. Este estudo investiga especificamente como a realidade suplementar no psicodrama interno auxilia na resolução de conflitos e na expansão da consciência subjetiva dos participantes. Enfatiza também a sua aplicação terapêutica e impacto no manejo clínico. Por meio de análise teórica e estudos de caso, examina-se como os participantes engajam e moldam essa realidade num contexto protegido, realçando a promoção do autoconhecimento e a cura. Os resultados apontam que, ao incentivar a expressão criativa e a resolução de conflitos internos, o psicodrama proporciona uma compreensão aprofundada das dinâmicas psicológicas, favorecendo a empatia e a transformação pessoal.

Abstract in Spanish:

RESUMEN La realidad suplementaria en el psicodrama interno proporciona un espacio terapéutico donde se valoran la imaginación, la expresión creativa y la espontaneidad, lo que permite a los participantes explorar y experimentar dimensiones más allá de la realidad cotidiana. Este estudio investiga específicamente cómo la realidad suplementaria en el psicodrama interno ayuda a la resolución de conflictos y a la expansión de la conciencia subjetiva de los participantes. También destaca su aplicación terapéutica y su impacto en el manejo clínico. A través del análisis teórico y de estudios de casos, se examina cómo los participantes se involucran y dan forma a esta realidad en un contexto seguro, destacando la promoción del autoconocimiento y la curación. Los resultados indican que el psicodrama, al estimular la expresión creativa y la resolución de conflictos internos, proporciona una comprensión más profunda de las dinámicas psicológicas, fomentando la empatía y la transformación personal.

Abstract in English:

ABSTRACT Supplemental reality in internal psychodrama provides a therapeutic space where imagination, creative expression, and spontaneity are valued, allowing participants to explore and experience dimensions beyond everyday reality. This study specifically investigates how supplemental reality in internal psychodrama assists in conflict resolution and the expansion of participants’ subjective consciousness. It also emphasizes its therapeutic application and impact on clinical management. Through theoretical analysis and case studies, it examines how participants engage and shape this reality in a safe context, highlighting the promotion of self-knowledge and healing. The results indicate that psychodrama, by encouraging creative expression and the resolution of internal conflicts, provides a deeper understanding of psychological dynamics, fostering empathy and personal transformation.
ORIGINAL PAPER
The Body Atom and psychosomatics Azis, Violeta Milcheva, Alexandrina

Abstract in Portuguese:

RESUMO Os autores deste artigo criaram uma técnica exclusiva com base em sua experiência de trabalho com pacientes tanto em hospitais gerais quanto em ambientes privados. A técnica, denominada Átomo Corporal, baseia-se na ideia de Moreno do átomo social e nas teorias desenvolvidas pelo L’Institut de Psychosomatique Pierre Marty para compreender as origens e a progressão das doenças psicossomáticas. O Átomo Corporal foi aplicado a pacientes hospitalizados com doenças cardiovasculares e pacientes com endometriose em um consultório particular. Ambos os grupos responderam positivamente à implementação do Átomo Corporal, que os ajudou a entender suas experiências pessoais e relacioná-las com suas doenças e partes do corpo.

Abstract in Spanish:

RESUMEN Los autores de este artículo han creado una técnica única basada en su experiencia de trabajo con pacientes tanto en el ámbito hospitalario general como en el privado. La técnica, denominada el Átomo Corporal, se basa en la idea de Moreno del átomo social y en las teorías desarrolladas por L’Institut de Psychosomatique Pierre Marty (IPSO Pierre Marty) para comprender los orígenes y la progresión de las enfermedades psicosomáticas. El átomo corporal se aplicó a pacientes hospitalizados con enfermedades cardiovasculares y a pacientes con endometriosis en una consulta privada. Ambos grupos respondieron positivamente a la aplicación del Átomo Corporal, que les ayudó a comprender y relacionar sus experiencias personales con sus enfermedades y partes del cuerpo.

Abstract in English:

ABSTRACT The authors of this article have created a unique technique based on their experience working with patients in both general hospital and private setting. The technique, called the Body Atom, is based on Moreno’s idea of the social atom and the theories developed by L’Institut de Psychosomatique Pierre Marty for understanding the origins and progression of psychosomatic diseases. The Body Atom was applied to hospitalized patients with cardiological diseases and patients with endometriosis in a private practice setting. Both groups responded positively to implementing the Body Atom, which helped them understand their personal experiences and relate them to their illnesses and body parts.
ARTIGO ORIGINAL
SPORT CLIMBING AS AN INTERMEDIARY OBJECT IN THE CREATION OF THERAPEUTIC BONDS Furtado, Allef Degam Vitoy, Naiara Travaglia Cardoso, Rosângela Lopes de Camargo

Abstract in Portuguese:

RESUMO Este artigo é resultado da monografia da pós-graduação da Associação Paranaense de Psicodrama. Como objetivo, buscou-se compreender se a escalada esportiva pode ser utilizada como objeto intermediário na criação de vínculo terapêutico. Muitas vezes, a psicologia clínica é identificada pelo local onde é exercida, e não pela função que exerce. A teoria de papéis do psicodrama explica que uma pessoa assume o papel de terapeuta por meio do vínculo com o contrapapel de cliente. A intervenção em estudo foi uma pesquisa-ação realizada com dois voluntários. Ao final, observou-se que as metáforas presentes na vivência facilitaram a compreensão dos clientes sobre a função dos papéis e a importância desse vínculo, além de ampliar as possibilidades do setting terapêutico e modificar a conserva cultural do que se pode esperar do local de início dessa relação.

Abstract in Spanish:

RESÚMEN Este artículo presenta los hallazgos de una tesis de posgrado realizada por la Asociación de Psicodrama de Paraná. El objetivo fue investigar si la escalada deportiva puede ser utilizada como un objeto intermedio en la creación de un vínculo terapéutico. En la psicología clínica, a menudo se identifica más por el lugar donde se practica que por la función que desempeña. La teoría del rol del psicodrama explica cómo una persona asume el papel de terapeuta a través del vínculo con el contra-rol del cliente. La intervención focal del estudio fue una investigación-acción realizada con dos voluntarios. Al final, se observó que las metáforas presentes en la experiencia facilitaron la comprensión de los clientes sobre la función de los roles y la importancia de este vínculo. Estos hallazgos no solo amplían las posibilidades en el ámbito terapéutico, sino que también modifican las expectativas culturales sobre lo que se puede esperar del inicio de esta relación.

Abstract in English:

ABSTRACT This paper presents findings from a postgraduate thesis conducted at the Paraná Association of Psychodrama, exploring the potential use of sport climbing as an intermediary tool to enhance therapeutic connections. In clinical psychology, there is often a focus on the therapy setting rather than its function. Role theory in psychodrama elucidates how individuals can adopt the role of therapist by engaging with the client’s counter-role. Through an action research intervention involving two volunteers, this study discovered that metaphors drawn from the sport climbing experience effectively facilitated the clients’ understanding of role dynamics and the importance of the therapeutic relationship. These findings not only broadened therapeutic approaches, but also reshaped cultural expectations surrounding therapeutic interactions from the outset.
ARTIGO ORIGINAL
Return of family heirlooms: a case study of transgenerational legacies Castro, Amanda Maciel, Manuela

Abstract in Portuguese:

RESUMO Este artigo teve como objetivo compreender as contribuições da terapia transgeracional na devolução de heranças familiares de uma paciente ansiosa. O estudo de caso retrata trechos de quatro sessões de psicoterapia que ocorreram por meio de uma plataforma on-line. Foram identificadas lealdades invisíveis com a mãe e a avó, que carregavam o peso da violência sexual e o medo e a desconfiança dos homens, bem como a síndrome de aniversário em relação à mãe e o fenômeno da parentificação, ao tornar-se cuidadora dos pais. Após vivência das técnicas, houve a ampliação da consciência da paciente, que percebeu que poderia honrar seus antepassados liberando-se de conservas culturais paralisadoras, com base nas heranças familiares positivas.

Abstract in Spanish:

RESUMEN Este artículo tuvo como objetivo comprender los aportes de la Terapia Transgeneracional en la devolución de las reliquias familiares de un paciente ansioso. El estudio de caso presenta extractos de 4 sesiones de psicoterapia que se llevaron a cabo a través de una plataforma en línea. Se identificaron lealtades invisibles con la madre y la abuela, que cargaban con el peso de la violencia sexual y del miedo y desconfianza hacia los hombres, así como con el síndrome de aniversario en relación a la madre y el fenómeno de la parentificación, al convertirse en cuidadoras de los padres. Después de experimentar las técnicas, la conciencia de la paciente aumentó y se dio cuenta de que podía honrar a sus antepasados liberándose de cotos culturales paralizantes, basados en herencias familiares positivas.

Abstract in English:

ABSTRACT This article aimed to understand the contributions of transgenerational therapy in the return of the family heirlooms of an anxious patient. The case study portrays excerpts from four psychotherapy sessions that took place via an online platform. Invisible loyalties were identified with the mother and grandmother, who carried the weight of sexual violence and the fear and distrust of men, as well as the anniversary syndrome in relation to the mother and the phenomenon of parentification, when becoming the parents’ caregiver. After experiencing the techniques, the patient’s awareness increased and she realized that she could honor her ancestors by freeing herself from paralyzing cultural preserves, based on positive family inheritances.
ARTIGO ORIGINAL
Online dramatic games: reinventing the role of teacher in pandemic times-spaces Carvalho, Maria Dulce Santiago de

Abstract in Portuguese:

RESUMO O presente artigo coloca em pauta a utilização dos jogos dramáticos no ambiente virtual como via de acesso do professor à reinvenção de seu papel profissional em tempos-espaços de isolamento social em razão da pandemia de Covid-19. Ao tecer reflexões de que a realidade virtual não é desprovida de existência, o estudo propõe novas abordagens didáticas e tecnometodológicas no processo de ensino-aprendizagem por intermédio do encontro entre professor e alunos mediado pelas telas. Tomando o psicodrama como metodologia ativa de ensino, o estudo concentra-se em relatar a experiência envolvendo a utilização de jogos dramáticos online no cenário educacional. Os resultados apontaram que os jogos dramáticos no contexto virtual possibilitaram a modificação da prática docente ao mesmo tempo que facilitaram a assimilação de conteúdos pelos alunos.

Abstract in Spanish:

RESUMEN Este artículo pone en discusión el uso de juegos dramáticos en el entorno virtual como forma de acceso del maestro a la reinvención de su papel profesional en los tiempos de aislamiento social debido a la pandemia de Covid-19. Tejiendo reflexiones de que la realidad virtual no está desprovista de existencia, el estudio propone innovaciones didácticas y tecnometodológicas en el proceso de enseñanza-aprendizaje a partir del encuentro docente-estudiantes mediado por pantallas. Comenzando desde el lugar de docente y tomando el psicodrama como una metodología de enseñanza activa el propósito del estudio se enfoca en relatar la experiencia que implica el uso de juegos dramáticos en línea en el escenario educativo. Los resultados señalaron que los juegos dramáticos en el contexto virtual hicieron posible modificar la práctica docente al facilitar la asimilación de contenido por parte de los alumnos.

Abstract in English:

ABSTRACT This article discusses the use of dramatic games in the virtual environment as a way for teachers to reinvent their professional role in times-spaces of social isolation due to the COVID-19 pandemic. Weaving reflections that virtual reality is not devoid of existence, the study proposes didactic and techno-methodological innovations in the teaching-learning process through the teacher-students meeting mediated by screens. Taking psychodrama as an active teaching methodology, the objective of the study focuses on reporting the experience involving the use of online-dramatic games in the educational setting in a higher education institution. The results showed that dramatic games in the virtual context enabled the modification of teaching practice while facilitating the assimilation of content by students.
ARTIGO ORIGINAL
Contributions of the encounter between psychodrama and Rudolf Laban’s creative dance Amaral, Marcela Cunha do

Abstract in Portuguese:

RESUMO Neste artigo, explana-se a interface entre o psicodrama e a dança criativa de Rudolf Laban, com o objetivo de revitalizar os recursos psicodramáticos utilizados para aquecimento corporal no contexto terapêutico. A pesquisa apresenta o trabalho desenvolvido com a dança criativa por meio da articulação entre o psicodrama e o estudo da arte do movimento de Laban. Este estudo de caso, qualitativo e de autorrelatos, combina revisão de literatura e diários de campo para analisar a sinergia entre essas duas abordagens. Os resultados mostram que a integração do psicodrama com a dança criativa fortalece a conexão entre mente, corpo e movimento, enriquecendo a prática terapêutica. Por fim, destaca-se a importância da contínua integração entre a psicologia e o estudo do corpo e do movimento, propondo a construção de uma psicologia do movimento.

Abstract in Spanish:

RESUMEN Este artículo presenta la interfaz entre el Psicodrama y la Danza Creativa de Rudolf Laban, con el objetivo de revitalizar los recursos psicodramáticos utilizados para calentar el cuerpo en el contexto terapéutico. La investigación presenta el trabajo desarrollado con Danza Creativa, a través de la articulación entre el psicodrama y el estudio del arte del movimiento de Laban. Este estudio de caso cualitativo, autoinforme, combina revisión de la literatura y diarios de campo para analizar la sinergia entre estos dos enfoques. Los resultados muestran que la integración del Psicodrama con la Danza Creativa fortalece la conexión entre mente, cuerpo y movimiento, enriqueciendo la práctica terapéutica. Finalmente, se destaca la importancia de la integración continua entre la psicología y el estudio del cuerpo y el movimiento, proponiendo la construcción de una Psicología del Movimiento.

Abstract in English:

ABSTRACT This article brings the interface between psychodrama and Rudolf Laban’s creative dance, with the aim of revitalizing the psychodramatic resources used to warm up the body in the therapeutic context. The research presents the work developed with creative dance, through the articulation between psychodrama and the study of Laban’s art of movement. This qualitative and self-report case study combines literature review and field diaries to analyze the synergy between these two approaches. The results show that the integration of psychodrama and creative dance strengthens the connection between mind, body and movement, enriching therapeutic practice. Finally, the importance of continuous integration between psychology and the study of the body and movement is highlighted, proposing the construction of a psychology of movement.
ARTIGO ORIGINAL
Changing scenes: the adaptation of a face-to-face protagonist to online psychotherapy Silva, Amanda Saraiva da Castro, Amanda

Abstract in Portuguese:

RESUMO Com a pandemia do coronavírus, as limitações do isolamento social fizeram da internet a ferramenta principal para a continuidade de nossas atividades. Psicodramatistas e pacientes precisaram ajustar os encontros às novas condições, migrando para o virtual e adaptando-se ao novo estilo de psicoterapia. Esta pesquisa investigou como uma protagonista do psicodrama bipessoal presencial se adaptou ao psicodrama on-line. Trata-se de uma pesquisa qualitativa, exploratória e explicativa, realizada por meio de pesquisa-ação, com uma paciente em psicoterapia presencial que apresentou desconforto em migrar para a modalidade on-line. Os resultados apontaram que a protagonista se adaptou ao psicodrama bipessoal on-line, um feito possível graças às inúmeras possibilidades da realidade hipersuplementar e ao ambiente seguro e confortável que seu lar representa para ela.

Abstract in Spanish:

RESUMEN Con la pandemia del coronavirus, internet se convirtió en la herramienta principal para nuestras actividades. Psicodramatistas y pacientes han tenido que ajustar los encuentros a las nuevas condiciones, migrando al ámbito virtual y adaptándose a este nuevo estilo de psicoterapia. Se investigó cómo una protagonista del psicodrama bipersonal presencial se adaptó al psicodrama on-line. Se trató de una investigación cualitativa, exploratoria y explicativa, realizada a través de investigación-acción con una paciente en psicoterapia presencial que mostró presentó malestar al migrar a la modalidad on-line. Los resultados indicaron que la protagonista se adaptó al psicodrama bipersonal on-line, un logro posible gracias a las numerosas posibilidades de la realidad hipersuplementaria y al ambiente seguro y confortable que el hogar representa para ella.

Abstract in English:

ABSTRACT With the coronavirus pandemic, the limitations of social isolation have made the internet the primary tool for our activities. Psychodramatists and patients needed to adjust their meetings to the new conditions, migrating to the virtual realm and adapting to this new style of psychotherapy. This research investigated how a protagonist of face-to-face bipersonal psychodrama adapted to online psychodrama. It was a qualitative, exploratory, and explanatory research conducted through action research with a patient in face-to-face psychotherapy who presented discomfort in migrating to the online modality. The results indicated that the protagonist adapted to online bipersonal psychodrama, a feat made possible by the numerous possibilities of the hyper-supplementary reality and the safe and comfortable environment that her home represents for her.
ARTIGO ORIGINAL
Spontaneity as an E-ssential factor in the teaching-learning process Vitali, Marieli Mezari

Abstract in Portuguese:

RESUMO A presente pesquisa objetiva aprofundar a articulação do Fator E para o processo de ensino-aprendizagem, guiando-se a partir da seguinte questão norteadora: “Qual o papel da espontaneidade no processo de ensino aprendizagem?” Para tanto, foi realizada uma pesquisa qualitativa exploratória em formato de estudo de caso, considerando três contextos educacionais da autora: ensino, pesquisa e extensão. As experiências utilizadas no trabalho advêm da formação de psicólogos(as) e psicodramatistas e foram apresentadas por meio de análise temática. A espontaneidade na educação é essencial para evitar a repetição de conservas cristalizadas no papel psi e para a abertura da transformação social. O fator E amplia a conexão dos envolvidos com o aqui e agora, e com o reconhecimento dos papéis desempenhados.

Abstract in Spanish:

RESUMEN La presente investigación tiene como objetivo profundizar en la articulación del Factor E para el proceso de enseñanza-aprendizaje, con la pregunta orientadora: “¿Cuál es el papel de la espontaneidad en el proceso de enseñanza-aprendizaje?” Se realizó um estudio de caso, considerando tres contextos educativos de la autora: enseñanza, investigación y extensión. Las experiencias utilizadas en el trabajo provienen de la formación de psicólogos(as) y psicodramatistas y fueron presentadas mediante análisis temático. La espontaneidad en la educación es esencial para evitar la repetición de conservas cristalizadas en el papel psi y para la abertura de la transformación social. El factor E amplía la conexión de los involucrados con el aquí y ahora, y con el reconocimiento de los roles desempeñados.

Abstract in English:

ABSTRACT The present research aims to deepen the articulation of Factor E for the teaching-learning process, guided by the following guiding question: “What is the role of spontaneity in the teaching-learning process?” To this end, a qualitative exploratory research in the form of an case study was conducted, considering three educational contexts of the author: teaching, research, and extension. The experiences used in the study stem from the training of psychologists and psychodramatists and were presented through thematic analysis. Spontaneity in education is essential to avoid repetition of crystallized cultural conserve in the psychological role and to open to social transformation. Factor E enhances the connection of those involved with the here and now, and with the recognition of the roles played.
ARTIGO ORIGINAL
Co:creation in the online therapeutic pedagogical process Silveira, Aline Pompeu

Abstract in Portuguese:

RESUMO O presente estudo de caso objetiva refletir sobre a formação em psicoterapia psicodramática e a utilização de grupos terapêuticos e pedagógicos. Descreve e discute a cocriação de um grupo psicoterápico e pedagógico com psicólogas(os) e psicodramatistas em formação. A partir da experiência relatada, recomenda-se a elaboração de orientações claras para a construção desses grupos, essenciais na formação em Psicodrama, sugerindo que essas orientações sejam cocriadas pelo próprio grupo. Não se pretende estabelecer um modelo rígido, mas compartilhar e refletir discursivamente sobre a realização e as possibilidades de tais grupos, promovendo um ambiente colaborativo e enriquecedor.

Abstract in Spanish:

RESUMEN Este estudio de caso pretende reflexionar sobre la formación en psicoterapia psicodramática y el uso de grupos terapéuticos y pedagógicos. Describe y discute la cocreación de un grupo psicoterapéutico y pedagógico con psicólogos y psicodramatistas en formación. Con base en la experiencia reportada, se recomienda elaborar lineamientos claros para la construcción de estos grupos, los cuales son fundamentales en la formación en Psicodrama, sugiriendo que estos lineamientos sean co-creados por el propio grupo. El objetivo no es establecer un modelo rígido, sino compartir y reflexionar discursivamente sobre los logros y posibilidades de dichos grupos, promoviendo un ambiente colaborativo y enriquecedor.

Abstract in English:

ABSTRACT This case study aims to reflect on training in psychodramatic psychotherapy and the use of therapeutic and pedagogical groups. Describes and discusses the co-creation of a psychotherapeutic and pedagogical group with psychologists and psychodramatists in training. Based on the experience reported, it is recommended that clear guidelines be drawn up for the construction of these groups, which are essential in training in Psychodrama, suggesting that these guidelines be co-created by the group itself. The aim is not to establish a rigid model, but to share and reflect discursively on the achievement and possibilities of such groups, promoting a collaborative and enriching environment.
ARTIGO ORIGINAL
Application of group therapy as an anti-racist intervention practice Oliveira, Daniel Russell

Abstract in Portuguese:

RESUMO Este artigo explora a aplicação da grupoterapia em uma intervenção grupal voltada para a conscientização racial em uma universidade privada no estado do Rio de Janeiro. Inspirada pela trajetória de Alberto Guerreiro Ramos e pelo uso do sociodrama no Teatro Experimental do Negro (TEN), a intervenção teve como objetivo promover uma reflexão sobre os impactos do racismo entre os estudantes de Psicologia, evidenciando os estereótipos discriminatórios, a fim de promover a desconstrução e a empatia. A atividade incluiu o uso do aquecimento (inespecífico e específico), dramatização das cenas de racismo e o compartilhamento. A experiência evidenciou que o sociodrama é uma ferramenta eficaz para conscientização racial e adoção de atitudes antirracistas, contribuindo para a transformação social.

Abstract in Spanish:

RESUMEN Este artículo explora la aplicación de la grupoterapia en una intervención grupal dirigida a la concientización racial en una universidad privada del estado de Río de Janeiro. Inspirada por la trayectoria de Alberto Guerreiro Ramos y el uso del sociodrama en el Teatro Experimental del Negro (TEN), la intervención tuvo como objetivo promover una reflexión sobre los impactos del racismo entre los estudiantes de Psicología, poniendo en evidencia los estereotipos discriminatorios para fomentar la deconstrucción y la empatía. La actividad incluyó el uso del calentamiento (inespecífico y específico), dramatización de escenas de racismo y el compartir. La experiencia evidenció que el sociodrama es una herramienta eficaz para la concientización racial y la adopción de actitudes antirracistas, contribuyendo a la transformación social.

Abstract in English:

ABSTRACT This article explores the application of group therapy in a group intervention aimed at raising racial awareness at a private university in the state of Rio de Janeiro. Inspired by the work of Alberto Guerreiro Ramos and the use of sociodrama in the Black Experimental Theater (TEN), the intervention aimed to promote reflection on the impacts of racism among Psychology students, highlighting discriminatory stereotypes to foster deconstruction and empathy. The activity included the use of warm-up (both non-specific and specific), dramatization of racist scenes, and sharing. The experience demonstrated that sociodrama is an effective tool for raising racial awareness and adopting anti-racist attitudes, contributing to social transformation.
RELATO DE EXPERIÊNCIA
Aspects of the identity matrix in the initial psychodrama interviews Trindade, Alcione Melo

Abstract in Portuguese:

RESUMO O objetivo desta pesquisa foi identificar aspectos da matriz de identidade durante entrevistas iniciais que antecedem o processo psicoterápico. A metodologia foi qualitativa, abordando estudo de caso de uma ex-cliente. Optou-se por uma análise à luz da teoria socionômica, teoria dos clusters e perspectiva interseccional. A entrevistada era originária de família na qual experimentou violências, negligências e omissões na infância, situação que cristalizou um modo de ser “briguenta”, que se irradiava para outros papéis sociais. Apresentou queixas de conflitos com o esposo, presença de processos transferenciais complementares, com agudo sofrimento psicológico e busca por soluções não realistas. Destaca-se aspectos do primeiro e do segundo universo da matriz de identidade e é constatada a potência das entrevistas iniciais para o psicodrama.

Abstract in Spanish:

RESUMEN El objetivo fue identificar aspectos de la matriz identidad durante entrevistas iniciales que preceden al proceso psicoterapéutico. La metodología fue cualitativa, abordando estudio de caso de excliente. Elegimos analizar a la luz de la teoría socionómica, teoría de clusters y perspectiva interseccional. La entrevistada era originaria de familia en la que vivió violencia, abandono y omisión en su infancia, situación que cristalizó una forma “pendenciera” de ser que irradió a otros roles sociales. Presentó quejas de conflictos con su marido y presencia de procesos de transferencia, con agudo sufrimiento psicológico y búsqueda de soluciones poco realistas. Detectamos aspectos del primer y segundo universo de la matriz de identidad y comprobamos la potencia de las entrevistas iniciales para psicodrama.

Abstract in English:

ABSTRACT The objective of this research was to identify aspects of the identity matrix during the initial interviews of the psychotherapeutic process. The methodology was qualitative, approaching the case study of a former client. The analysis was based on socionomic theory, cluster theory and intersectional perspective. The interviewee was brought up by a family in which she experienced violence, neglect and omission during childhood. This situation crystallized and spread to other social roles. She complained of conflicts with her husband and the presence of additional transfer processes, with psychological suffering and search for unrealistic solutions. We detected aspects of the first and second universes of the identity matrix and verified the power of the initial interviews for Psychodrama.
RELATO DE EXPERIÊNCIA
A theatrical psychodramatic approach with elderly in a residential setting Sanches, Maria Jade Pohl

Abstract in Portuguese:

RESUMO O presente artigo reflexivo aborda uma pesquisa conduzida no âmbito da disciplina Estágio Supervisionado III – Oficina de Teatro, integrante do Curso de Licenciatura em Teatro da Universidade Federal de Santa Maria, com foco no psicodrama. O projeto em questão adotou o drama como abordagem metodológica para o ensino de teatro com idosos e foi conduzido no ano de 2018 no Lar Vila Itagiba, situado no município de Santa Maria (RS). Nessa perspectiva, o objetivo geral da pesquisa consistiu em investigar a prática do drama e sua interação com o psicodrama em uma abordagem teatral com idosos, explorando suas memórias durante sessões psicodramáticas, visando compreender como essas experiências podem contribuir para o desenvolvimento emocional e cognitivo dos participantes.

Abstract in Spanish:

RESUMEN Este artículo reflexivo aborda una investigación realizada en el ámbito de la asignatura de Prácticas Supervisadas III - Taller de Teatro, parte de la Licenciatura en Teatro de la Universidad Federal de Santa María (UFSM), centrada en el Psicodrama. El proyecto adoptó el Drama como enfoque metodológico para la Enseñanza de Teatro con personas mayores, explorando el tema de los recuerdos, y se llevó a cabo en 2018 en el hogar Itagiba, ubicado en el municipio de Santa María (RS). Desde este enfoque, el objetivo general de la investigación consistió en investigar la práctica del Drama con personas mayores, a partir de sus recuerdos, durante las sesiones psicodramáticas.

Abstract in English:

ABSTRACT This reflective article addresses a research project conducted in the scope of the Supervised Internship III–Theatre Workshop, part of the bachelor’s degree in Theatre at the Universidade Federal de Santa Maria, focusing on psychodrama. The project adopted the drama as a methodological approach to theatre education with the elderly, exploring the theme of memories, and was conducted in 2018 at Lar Vila Itagiba, located in the municipality of Santa Maria (RS), Brazil. From this perspective, the general objective of the research was to investigate the practice of drama with the elderly, based on their memories, during psychodramatic sessions.
RELATO DE EXPERIÊNCIA
Paths of co-construction in psychodramatic supervision: weaving between research and writing Vidal, Gabriela Pereira

Abstract in Portuguese:

RESUMO Busca-se com este escrito refletir sobre o papel de uma orientação pautada no psicodrama para a coconstrução de uma pesquisa psicodramática. Trata-se de um relato de experiência de uma orientação de monografia da formação em Psicodrama de uma escola catarinense. A orientação ocorreu entre abril de 2023 e janeiro de 2024, sendo realizada de forma virtual, por encontros no Google Meet e trocas de mensagens. Concluiu-se que a teoria psicodramática, por ser pautada nas relações humanas, pode contribuir para a relação orientador-orientando no desenvolvimento de pesquisas, visando um processo de orientação com menos conflitos e desistências.

Abstract in Spanish:

RESUMEN Este escrito busca reflexionar sobre el papel de una orientación basada en el psicodrama para la co-construcción de la investigación psicodramática. Este es un relato de la experiencia de supervisión de una monografía para la formación en Psicodrama en una escuela de Santa Catarina. La orientación se desarrolló entre abril de 2023 y enero de 2024, y se realizó de manera virtual, a través de reuniones en Google Meet y intercambio de mensajes. Se concluyó que la teoría psicodramática, al basarse en las relaciones humanas, puede contribuir a la relación asesor-estudiante en el desarrollo de la investigación, buscando un proceso de orientación con menores conflictos y abandonos.

Abstract in English:

ABSTRACT This writing seeks to reflect on the role of a supervision based on psychodrama for the co-construction of psychodramatic research. This is an experience report of a monograph supervision for training in Psychodrama at a school in Santa Catarina. The supervision took place between April 2023 and January 2024, and was carried out virtually, through meetings on Google Meet and exchanges of messages. It was concluded that psychodramatic theory, as it is based on human relationships, can contribute to the advisor-student relationship in the development of research, aiming for a guidance process with fewer conflicts and dropouts..
BOOK REVIEW
PSYCHODRAMA IN BRAZIL: CONTEMPORARY APPLICATIONS IN MENTAL HEALTH, EDUCATION, AND COMMUNITIES Coelho, Luísa Bandeira
RESENHA DE LIVRO
Contributions of psychodrama to racial literacy in Brazil Conceição, Maria Inês Gandolfo
RESENHA DE LIVRO
SEXUALITIES, BODIES AND POWER: CREATIVE DISOBEDIENCE Lopes, Martim de Vasconcelos
ARTIGO DE REVISÃO
APPLICATIONS OF THE ROLE-PLAY TECHNIQUE PROPOSED BY THE PSYCHODRAMATIC METHOD Sória, Raquel Garcia de Lima Macuch, Regiane da Silva

Abstract in Portuguese:

RESUMO O role-play é uma técnica psicodramática que contribui no desenvolvimento de um papel social, pessoal ou profissional, desempenhado ou vir a ser. O presente estudo é uma revisão integrativa de literatura, com o objetivo de identificar em quais conjunturas a técnica do role-play tem sido aplicada, quais públicos, amostra de participantes, objetivos, contextos e resultados. Foram incluídas na pesquisa 12 publicações. Há uma variedade de públicos, amostras e contextos. Os objetivos centram-se em aspectos sociais e comunicacionais. Os resultados da aplicação mostram-se em segurança na atuação de um papel, empatia, identificação de angústias sobre o futuro, expansão da consciência e estratégias de enfrentamento de situações. Conclui-se que o role-play tem aplicabilidade eficaz em diversos ambientes que envolvem o desenvolvimento de papéis.

Abstract in Spanish:

RESÚMEN El role-play es una técnica psicodramática que contribuye al desarrollo de un rol social, personal o profesional, ya sea desempeñado o por asumir. Este estudio es una revisión integrativa de la literatura destinada a identificar los contextos en los que se ha aplicado la técnica del role-play, incluidos los públicos, muestras de participantes, objetivos, contextos y resultados. Se incluyeron en la investigación 12 publicaciones. Hay una variedad de públicos objetivos, muestras y contextos. Los objetivos se centran en aspectos sociocomunicacionales. Los resultados del role-play incluyen mayor seguridad en el desempeño del rol, empatía, identificación de angustias futuras, conciencia expandida y estrategias de afrontamiento. Se concluye que el role-play demuestra aplicabilidad efectiva en diversos entornos que involucran el desarrollo de roles.

Abstract in English:

ABSTRACT Role-play is a psychodramatic technique that contributes to the development of a social, personal, or professional role, either performed or to be assumed. This study is an integrative literature review, aimed at identifying the contexts in which the role-play technique has been applied, including the target public, participant samples, objectives, contexts, and outcomes. Twelve publications were included in this research. There is a variety of target public, samples and contexts. The objectives focused on social and communication aspects. The results of applying role-play included enhanced security in the role development, empathy, identification of future anxieties, expanded awareness, and coping strategies. The conclusion is that role-play demonstrates effective applicability in several environments involving role development.
location_on
Federação Brasileira de Psicodrama Rua Barão de Itapetininga, 37 conj. 402 , cep: 01042-001 - São Paulo - SP / Brasil, tel: +55 (11) 3673 3674 - São Paulo - SP - Brazil
E-mail: rbp@febrap.org.br
rss_feed Stay informed of issues for this journal through your RSS reader
Accessibility / Report Error