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Comércio eletrônico: benefícios e aspectos de sua aplicação

Resumos

O mercado eletrônico, obtido através da aplicação intensiva de Tecnologia de Informação no mercado tradicional, é considerado uma realidade que trará grandes benefícios para as organizações que o considerarem nas suas estratégias e ameaças ainda maiores para as que não o utilizarem. Nesse novo ambiente, o comércio eletrônico, com suas aplicações inovadoras e revolucionárias, é tido como uma das tendências emergentes com maior poder potencial de inovação nas estratégias e nos processos de negócio nos vários setores econômicos. Este artigo tem por objetivo apresentar conceitos relativos a mercado e comércio eletrônico, bem como os benefícios potenciais e aspectos do comércio eletrônico.

comércio eletrônico; mercado eletrônico; tendências


The electronic market, which is obtained by the intense application of information technology in the traditional market, is considered a reality, which will bring benefits to those organizations which consider it on their strategies, and threaten those which do not use it. In this new environment, the electronic market, with its new and revolutionary applications, is considered as one of the biggest emergent trends with potential to contribute and to innovate business strategies and processes, on ali industries. This article presents the concepts about electronic market and commerce, as well as the benefits and aspects of electronic commerce.

electronic commerce; electronic market; trends


ADMINISTRAÇÃO DA PRODUÇÃO E SISTEMAS DE INFORMAÇÃO

Comércio eletrônico: benefícios e aspectos de sua aplicação

Alberto Luiz Albertin

Professor do Departamento de Informática e Métodos Quantitativos da EAESP/FGV. E-mail: albertin@eaesp.fgvsp.br

RESUMO

O mercado eletrônico, obtido através da aplicação intensiva de Tecnologia de Informação no mercado tradicional, é considerado uma realidade que trará grandes benefícios para as organizações que o considerarem nas suas estratégias e ameaças ainda maiores para as que não o utilizarem. Nesse novo ambiente, o comércio eletrônico, com suas aplicações inovadoras e revolucionárias, é tido como uma das tendências emergentes com maior poder potencial de inovação nas estratégias e nos processos de negócio nos vários setores econômicos. Este artigo tem por objetivo apresentar conceitos relativos a mercado e comércio eletrônico, bem como os benefícios potenciais e aspectos do comércio eletrônico.

Palavras-chave: comércio eletrônico, mercado eletrônico, tendências.

ABSTRACT

The electronic market, which is obtained by the intense application of information technology in the traditional market, is considered a reality, which will bring benefits to those organizations which consider it on their strategies, and threaten those which do not use it. In this new environment, the electronic market, with its new and revolutionary applications, is considered as one of the biggest emergent trends with potential to contribute and to innovate business strategies and processes, on ali industries. This article presents the concepts about electronic market and commerce, as well as the benefits and aspects of electronic commerce.

Key words: electronic commerce, electronic market, trends.

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Full text available only in PDF format.

1. IAPSCON, D. The digital economy: promise and peril in the age of networked intelligence. New York: McGraw-Hill, 1996.

2. HENDERSON, J. C. Plugging into strategic partnerships: the critical IS connection. Sloan Management Review. v.31, n.2, p.7-18, Spring 1990.

3. APPLEGAIE L., M., McFARLAN, F. W., McKENNEY, J. L. Corporate information systems management: text and cases. Boston: Irwin, 1996.

4. MALONE, T. w., YAIES, J., BENJAMIN, R. I. Electronic markets and electronic hierarquies. Communications of ACM. v.30, n.5, p.4B4-97, June 1987.

5. MALONE, T. W., YAIES, J., BENJAMIN, R. I. the logic of electronic markets. Harvard Business Review. v.67, n.3, p.166·70, May·June 1989.

6. BAKOS, J. Y. A strategic analysis of electronic marketplaces. M/S Quarterly. v.15, n.3, p.294-310, September 1991.

7. VENKATRAMAN. N. KAMBIL. A. The check's not in the mail: strategies for electronic integration in tax return filing. Sloan Management Review. v.32. n.2.p.33·43. Winter 1991.

8. RAVINDRAN. S. A. BARUA. A. LEI:. B.. WHINSlON. A. B. Strategies for smart shopping in cyberspace. Journal of Organizational Computing and Electronic Commerce. v.6, n.1, p.33·49. 1996.

9. KALAKOTA, R., WHINSTON, A. Frontiers of electronic commerce. New York: Addson-Wesley, 1996.

10. KALAKOTA, R., WHINSTON, A. Op. cit.

11. APPLEGATE, L. M. et aI. Electronic commerce: building blocks of new business opportunity. Journal of Organizational Computing and Electronic Commerce. v.6, n.1. p.1-1O, 1996.

12. APPLEGATE L., M., McFARLAN, F.W., McKENNEY, J. L. Op. cit.

13. KALAKOTA, R., WHINSTON, A. Op. cit.

14. PVLE, R. Commerce and the Internet. Communication of the AGM. v.39, n.6, p.23, June 1996.

15. BLOCH M., PIGNEUR, V., SEGEV, A. On the rosa of electrontc commerce: a business value framework, gaining competitive advantage and some research issue. Lausanne: Institut O'lnformatique et Organisation, École des Hautes Etudes Commerciales, Univesité de Lausanne, 1996.

  • 1. IAPSCON, D. The digital economy: promise and peril in the age of networked intelligence. New York: McGraw-Hill, 1996.
  • 2. HENDERSON, J. C. Plugging into strategic partnerships: the critical IS connection. Sloan Management Review. v.31, n.2, p.7-18, Spring 1990.
  • 3. APPLEGAIE L., M., McFARLAN, F. W., McKENNEY, J. L. Corporate information systems management: text and cases. Boston: Irwin, 1996.
  • 4. MALONE, T. w., YAIES, J., BENJAMIN, R. I. Electronic markets and electronic hierarquies. Communications of ACM. v.30, n.5, p.4B4-97, June 1987.
  • 5. MALONE, T. W., YAIES, J., BENJAMIN, R. I. the logic of electronic markets. Harvard Business Review. v.67, n.3, p.166·70, May·June 1989.
  • 6. BAKOS, J. Y. A strategic analysis of electronic marketplaces. M/S Quarterly. v.15, n.3, p.294-310, September 1991.
  • 7. VENKATRAMAN. N. KAMBIL. A. The check's not in the mail: strategies for electronic integration in tax return filing. Sloan Management Review. v.32. n.2.p.33·43. Winter 1991.
  • 8. RAVINDRAN. S. A. BARUA. A. LEI:. B.. WHINSlON. A. B. Strategies for smart shopping in cyberspace. Journal of Organizational Computing and Electronic Commerce. v.6, n.1, p.33·49. 1996.
  • 9. KALAKOTA, R., WHINSTON, A. Frontiers of electronic commerce. New York: Addson-Wesley, 1996.
  • 11. APPLEGATE, L. M. et aI. Electronic commerce: building blocks of new business opportunity. Journal of Organizational Computing and Electronic Commerce. v.6, n.1. p.1-1O, 1996.
  • 14. PVLE, R. Commerce and the Internet. Communication of the AGM. v.39, n.6, p.23, June 1996.
  • 15. BLOCH M., PIGNEUR, V., SEGEV, A. On the rosa of electrontc commerce: a business value framework, gaining competitive advantage and some research issue. Lausanne: Institut O'lnformatique et Organisation, École des Hautes Etudes Commerciales, Univesité de Lausanne, 1996.

Datas de Publicação

  • Publicação nesta coleção
    06 Out 2011
  • Data do Fascículo
    Mar 1998
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