Acessibilidade / Reportar erro
Revista de Administração (São Paulo), Volume: 47, Número: 4, Publicado: 2012
  • Editorial

  • Desempenho organizacional e suas relações com competências gerenciais, suporte organizacional e treinamento Recursos Humanos & Organizacionais

    Brandão, Hugo Pena; Borges-Andrade, Jairo Eduardo; Guimarães, Tomás de Aquino

    Resumo em Português:

    Na pesquisa aqui relatada, objetivou-se verificar a existência de relações preditivas entre as competências expressas por gerentes de agências bancárias, a percepção deles sobre o suporte organizacional, o número de horas dedicadas por eles a treinamentos e o desempenho das agências em que atuam. Valeu-se de questionários estruturados para coleta de dados primários, sendo a amostra constituída por 186 gerentes de agências e 77 superintendentes regionais do Banco do Brasil. Utilizaram-se, também, dados secundários sobre o desempenho das agências em seis dimensões: resultado econômico, estratégia e operações, sociedade, clientes, processos e comportamento organizacional. Foram realizadas análises de regressão padrão para teste do modelo de investigação. As competências relativas à gestão estratégica e à gestão financeira revelaram-se preditoras de diferentes dimensões do desempenho das agências. Outras competências (gestão de processos e gestão socioambiental), o número de horas dedicadas a treinamentos e a percepção dos gestores acerca das práticas de gestão de desempenho da empresa (uma dimensão do suporte organizacional) apresentaram efeitos menos abrangentes. Depois de isolados os efeitos de variáveis de controle, as variâncias explicadas pelos referidos preditores situaram-se entre 2,2% e 6,8%. Recaiu sobre o desempenho da agência na perspectiva clientes o menor percentual de explicação e sobre o desempenho nas perspectivas resultado econômico e estratégia e operações a maior variância explicada. Ao final, são discutidas implicações dos resultados e apresentadas recomendações práticas.

    Resumo em Espanhol:

    El objetivo en este estudio fue verificar la existencia de relaciones predictivas entre las competencias expresadas por gerentes de sucursales bancarias, su percepción del apoyo organizacional, el número de horas por ellos dedicadas a actividades de capacitación y el desempeño de las sucursales bancarias en que trabajan. Se utilizaron cuestionarios estructurados para recolectar datos primarios con una muestra que consistió de 186 gerentes de sucursales y 77 superintendentes regionales del Banco do Brasil. También se analizaron datos secundarios sobre el desempeño de las sucursales con relación a seis dimensiones: resultado económico, estrategia y operaciones, sociedad, clientes, procesos y comportamiento organizacional. Se realizaron análisis de regresión estándar para probar el modelo de investigación. Las competencias relativas a la gestión estratégica y a la gestión financiera se mostraron predictivas con relación a diferentes dimensiones del desempeño de las sucursales. Otras competencias (gestión de procesos y gestión socioambiental), el número de horas dedicadas a actividades de capacitación y la percepción de los gestores con respecto a las prácticas de gestión de desempeño de la empresa (una dimensión del apoyo organizacional) presentaron efectos menos expresivos. Una vez aislados los efectos de las variables de control, las varianzas explicadas por estos predictores se presentaron entre el 2,2% y el 6,8%. El desempeño de la sucursal en la perspectiva clientes mostró el porcentaje más bajo de explicación, y el desempeño en las perspectivas resultado económico y estrategia y operaciones presentó la mayor varianza explicada. Por último, se analizan las implicaciones de estos hallazgos y se presentan recomendaciones prácticas.

    Resumo em Inglês:

    This study aimed to verify the existence of predictive relationships among the competencies expressed by bank managers, perceived organizational support, number of hours dedicated by the managers to training activities and the performance of the bank branches where they work. Structured questionnaires were used for primary data collection. The sample consisted of 186 bank branch managers and 77 regional superintendents of the Bank of Brazil in the banking retail segment. It also used secondary data on branch performance regarding six dimensions: financial results, strategy and operations, society, customers, processes and organizational behavior. Standard regression analyses were conducted to test the investigation model. The competencies relating to strategic management and financial management turned out to be predictors of different dimensions of branch performance. Other competencies (process management and socio-environmental management), number of hours dedicated to training and managers' perceptions of the company's performance management practices (a dimension of organizational support) appeared to have more modest effects. Once the effects of the control variables had been isolated, the percentage of variance explained by these predictors ranged from 2.2% to 6.8%. Regarding branch performance, the lowest percentage of explanation came from the customer perspective, whereas the greatest variance was explained by the financial results, strategy and operations perspectives. The end of the article discusses the implications of the results and offers practical recommendations.
  • Análise de fatores associados ao significado do trabalho Recursos Humanos & Organizacionais

    Kubo, Sergio Hideo; Gouvêa, Maria Aparecida

    Resumo em Português:

    O trabalho tem sido visto não somente como forma de obter a renda, mas também como atividade que proporciona realização pessoal, status social e possibilidade de estabelecer e manter contatos interpessoais, entre outros. Nesta pesquisa, teve-se como objetivo investigar os fatores que influenciam e conferem sentido ao trabalho, como centralidade do trabalho, normas da sociedade e objetivos e resultados valorizados. Na centralidade do trabalho, procurou-se investigar o grau de importância do trabalho dentro do contexto das diversas áreas da vida das pessoas, como família, lazer, religião e vida comunitária. Em normas da sociedade, foram analisados os pontos mais significativos no tocante ao que a sociedade deveria proporcionar ao indivíduo, assim como o que o indivíduo deveria fazer em prol da sociedade. Nos objetivos e resultados valorizados, foi pesquisado o que as pessoas buscam com o trabalho. A partir da pesquisa na literatura, foi elaborado um modelo inicial que, não se mostrando satisfatório segundo critérios estatísticos, foi substituído por outro que apresentou significância estatística e boa aderência aos dados. O modelo escolhido foi o que melhor goodness-of-fit apresentou, quando se utilizou modelagem de equações estruturais pelo método partial least square. O estudo revelou que o significado do trabalho se reflete, na ordem, na centralidade do trabalho, nos objetivos e resultados valorizados e, por último, nas normas sociais.

    Resumo em Espanhol:

    El trabajo ha sido visto no sólo como una forma de obtener ingresos, sino también como una actividad que proporciona realización personal, condición social y capacidad para establecer y mantener contactos interpersonales, entre otras cosas. El objetivo en este estudio es investigar los factores que influyen y dan sentido al trabajo, tales como centralidad del trabajo, normas de la sociedad y objetivos y resultados valorados. Con relación al factor centralidad del trabajo, se investiga el grado de importancia del trabajo en el contexto de los diferentes aspectos de la vida de las personas, tales como la familia, el ocio, la religión y la vida comunitaria. En normas de la sociedad, se estudian los aspectos más relevantes respecto a lo que la sociedad debería proporcionar al individuo, así como lo que el individuo debería hacer en pro de la sociedad. En objetivos y resultados valorados, se analiza lo que las personas buscan con el trabajo. Con base en la literatura revisada, se elaboró un modelo inicial que, al no mostrarse satisfactorio según criterios estadísticos, fue reemplazado por otro que presentó significancia estadística y buena adecuación a los datos. El modelo elegido presentó la mejor bondad de ajuste, cuando se utilizó el modelado de ecuaciones estructurales por el método de mínimos cuadrados parciales. El estudio demostró que el significado del trabajo se refleja en la centralidad del trabajo, en los objetivos y resultados y, finalmente, en las normas sociales, en este orden.

    Resumo em Inglês:

    Work has been seen not only as a means of earning income, but as an activity that promotes personal achievement, social status and the possibility of establishing and maintaining interpersonal contacts, among other factors. This study aimed at researching the factors that influence and lend meaning to work, such as work centrality, social norms and the objectives and results that are valued. Regarding work centrality, the study investigated the degree of importance of work within the context of the different areas of people's lives, such as family, leisure, religion and life in the community. Concerning social norms, the study discussed what society should provide the individual with as well as what the individual could do for society. On objectives and results that are valued, what was researched was what one aspires through working. Based on the reviewed literature, an initial model was developed, which proved to be unsatisfactory according to statistical criteria. This model was therefore replaced by another one that yielded statistical significance and good data adherence. The model chosen presented the best goodness-of-fit in the structural equation modeling, using the partial least square method. The study found that the meaning of work reflects on the centrality of work, on valued objectives and results and finally, on social norms, in this order.
  • Adaptação de expatriados organizacionais e voluntários: similaridades e diferenças no contexto brasileiro Recursos Humanos & Organizacionais

    Araujo, Bruno Felix von Borell de; Teixeira, Maria Luisa Mendes; Cruz, Poliano Bastos da; Malini, Elise

    Resumo em Português:

    Apesar de as expatriações terem se tornado frequentes no mundo corporativo atual e de a maioria dos expatriados serem voluntários, e não designados para trabalhos no exterior por organizações empresariais, muitos autores têm tratado esses dois grupos de expatriados (voluntários e organizacionais) de forma homogênea. Neste trabalho, o objetivo foi diferenciar expatriados voluntários e organizacionais, conceitual e empiricamente, ao examinar diferenças na adaptação de indivíduos de ambos os grupos no Brasil. O estudo, de natureza qualitativa, foi realizado por meio de entrevistas semiestruturadas, estudadas por meio de análise de conteúdo, com 21 expatriados organizacionais e 24 expatriados voluntários residentes no Brasil. O marco teórico utilizado no estudo foi o modelo de adaptação transcultural de expatriados de Black, Mendenhall e Oddou (1991). Os resultados encontrados permitem ressaltar a importância da separação conceitual e empírica entre ambos os tipos de expatriados, uma vez que eles se mostraram com distintas características em termos das três dimensões de adaptação transcultural adotadas neste estudo. Para profissionais de Recursos Humanos que lidam com expatriação, são apontados expatriados voluntários como uma opção vantajosa para a formação de uma força de trabalho global, uma vez que eles tendem a adaptar-se melhor que expatriados organizacionais. Para acadêmicos, recomenda-se considerar ambos os tipos de expatriados em suas especificidades em futuras pesquisas.

    Resumo em Espanhol:

    Aunque las expatriaciones se hayan vuelto comunes en el mundo empresarial de hoy y la mayoría de los expatriados sean voluntarios, y no asignados a trabajar en el extranjero por organizaciones empresariales, muchos autores han tratado a esos dos grupos de expatriados (por determinación de la organización y voluntarios) de manera uniforme. En este trabajo, el objetivo fue diferenciarlos tanto conceptual como empíricamente, al examinar las diferencias en la adaptación de los individuos de ambos grupos en Brasil. Se realizó un estudio cualitativo por medio de entrevistas semiestructuradas, estudiadas por medio de análisis de contenido, con 21 expatriados por determinación de la organización y 24 expatriados voluntarios que residen en Brasil. El marco teórico utilizado en el estudio fue el modelo de adaptación transcultural de Black, Mendenhall y Oddou (1991). Los resultados permiten subrayar la importancia de la distinción conceptual y empírica entre ambos tipos de expatriados, dado que presentaron diferentes características en aspectos referentes a las tres dimensiones de adaptación transcultural adoptadas en este estudio. A los profesionales de Recursos Humanos que trabajan con expatriación, se presenta al expatriado voluntario como una opción ventajosa para la formación de una fuerza laboral global, ya que ellos tienden a adaptarse mejor que los expatriados por determinación de la organización. A los académicos, se recomienda tener en cuenta los dos tipos de expatriados en sus especificidades en futuras investigaciones.

    Resumo em Inglês:

    Though expatriation has become common in today's corporate world and the majority of expatriates are self-initiated rather than assigned by business organizations to work abroad, many authors have treated these two groups of expatriates (self-initiated and organizational) as homogeneous. The objective of this study was to differentiate, conceptually and empirically, self-initiated and organizational expatriates, by examining differences in the adaptation of individuals from both groups in Brazil. The study was qualitative, conducted through semi-structured interviews with 21 organizational and 24 self-initiated expatriates living in Brazil, using content analysis. The theoretical perspective adopted in this study was the model of transcultural adaptation of expatriates of Black, Mendenhall and Oddou (1991). The results emphasize the importance of a conceptual and empirical separation of the two types of expatriates, as they showed different characteristics in the three dimensions of transcultural adaptation used in this study. For Human Resources professionals that work with expatriation processes, the authors suggest that self-initiated expatriates are an advantageous option for the creation of a global workforce, since they tend to adapt better than the organizational ones. For academics, the authors recommend that both types of expatriates be considered in future research, given their specificities
  • Contratos psicológicos: uma revisão da literatura Recursos Humanos & Organizacionais

    Menegon, Leticia Fantinato; Casado, Tania

    Resumo em Português:

    No presente trabalho tem-se por objetivo discutir, por meio de uma revisão da literatura, o conceito de contratos psicológicos e sua importância para o entendimento das relações de trabalho, apresentando seu conteúdo, categorização, principais correntes e resultados encontrados nas pesquisas nacionais e internacionais, para, em seguida, apresentar os desafios a serem explorados por futuros pesquisadores sobre o tema.

    Resumo em Espanhol:

    Este trabajo tiene por objetivo analizar, por medio de una revisión de la literatura, el concepto de contratos psicológicos y su importancia para la comprensión de las relaciones laborales. Se examinan su contenido, categorización, principales corrientes y resultados de investigaciones nacionales e internacionales. Se presentan, además, los retos a las futuras investigaciones sobre el tema.

    Resumo em Inglês:

    This paper discusses, through a review of the literature, the concept of psychological contracts and its importance for the understanding of labor relations, presenting their contents, categorization, key research studies and results in domestic and in international terms, to then present the challenges to be explored by future researchers of the subject.
  • Determinantes da separação entre propriedade e gestão nas cooperativas agropecuárias brasileiras Estratégia & Economia De Empresas

    Costa, Davi Rogério de Moura; Azevedo, Paulo Furquim de; Chaddad, Fabio Ribas

    Resumo em Português:

    As cooperativas agropecuárias brasileiras geralmente são organizações complexas e de propriedade difusa. Entretanto, 48% dessas organizações não promovem a desvinculação dos proprietários das decisões de gestão, contrariando o que é estabelecido pelo preceito teórico dominante para empresas - cooperativas e não cooperativas - similares. Diante desse desalinhamento, neste artigo investigaram-se os possíveis determinantes da separação entre propriedade e gestão nessas organizações. Na medida em que o processo de separação compreende diferentes relações de agência, foram utilizados respectivamente os modelos logit e tobit para estudar o que determina a delegação do direito de controle formal pelos proprietários ao conselho de administração e a divisão do processo decisório entre os membros do conselho e o executivo responsável pela gestão. Dentre os resultados encontrados, destaca-se o fato de complexidade e propriedade difusa não terem se mostrado relevantes para explicar a separação entre propriedade e gestão, diferentemente do que ocorre em sociedades anônimas. Em contrapartida, características do conselho de administração (tamanho, alocação de autoridade formal, limites à reeleição, reputação e esforço) têm importante papel na determinação da ocorrência de separação. Por tratar-se do primeiro trabalho a abordar o problema do controle em cooperativas agropecuárias, novas pesquisas empíricas são desejáveis.

    Resumo em Espanhol:

    Las cooperativas agropecuarias brasileñas son, en general, organizaciones complejas y su propiedad es difusa. Sin embargo, el 48% de esas organizaciones no promueven la separación entre los propietarios y las decisiones de gestión, lo que contraría lo establecido en la base teórica dominante para empresas - cooperativas y no cooperativas - similares. Delante de esa falta de alineación, en este artículo se investigaron los posibles factores determinantes de la separación entre propiedad y gestión en tales organizaciones. En la medida en que el proceso de separación implica diferentes relaciones de agencia, se utilizaron respectivamente los modelos logit y tobit para estudiar lo que determina la asignación del derecho de control oficial por parte de los propietarios al consejo de administración y cómo se divide la responsabilidad de la toma de decisiones entre los miembros del consejo y el ejecutivo responsable de la gestión. Entre los resultados encontrados, resalta el hecho de que la complejidad y la propiedad difusa no se mostraron relevantes para explicar la separación entre propiedad y gestión, a diferencia de lo que ocurre en empresas de sociedad anónima. En contrapartida, las características del consejo de administración (tamaño, asignación de autoridad oficial, límites a la reelección, reputación y esfuerzo) tienen importante papel en la determinación de la ocurrencia de separación. Por tratarse del primer trabajo que estudia el problema del control en cooperativas agropecuarias, serían necesarias nuevas investigaciones empíricas.

    Resumo em Inglês:

    Brazilian agricultural cooperatives are by and large characterized as complex organization with diffuse ownership. However, 48% of them do not segregate the owners from management, which goes against what is stated in the dominant theoretical precepts for similar companies, regardless of whether they are cooperatives or not. This paper investigates the determinants of the segregation between ownership and management in those organizations. As the segregation process involves different agency relations, the authors used the logit and tobit models respectively, in order to study what drives the delegation of formal control rights to boards of directors and what factors affect the segregation of the decision-making process between board members and the CEO. Our findings show, among other things, that complexity and diffuse ownership do not explain the level of segregation of ownership and management, unlike what occurs in joint stock companies. In contrast, the characteristics of the board of directors (size, formal allocation of authority, limits on reelection, reputation and effort) are relevant to explain the segregation level. As this is an initial quantitative study about governance control in agricultural cooperatives, further empirical research is advised.
  • Relação entre tamanho e desenvolvimento de competências organizacionais em multinacionais brasileiras Estratégia & Economia De Empresas

    Borini, Felipe Mendes; Floriani, Dinorá Eliete; Fleury, Maria Tereza Leme

    Resumo em Português:

    O objetivo neste artigo é verificar a importância do tamanho da empresa no desenvolvimento de competências. O pressuposto central é que multinacionais brasileiras de pequeno porte precisam desenvolver mais competências organizacionais quando comparadas com multinacionais de grande porte. Os dados decorrem de um survey que obteve a resposta de 92 empresas brasileiras, a saber: 48 multinacionais de grande porte e 44 multinacionais de pequeno porte. Técnicas estatísticas de análise fatorial e modelagem linear generalizada são usadas para verificar a influência do tamanho da multinacional no desenvolvimento de competências. O resultado mostra que multinacionais brasileiras de pequeno porte desenvolvem mais competências no exterior quando comparadas com as grandes empresas. Portanto, ao menos para as multinacionais brasileiras, como representantes das empresas de países emergentes, o tamanho é um aspecto central para explicar as estratégias de desenvolvimento de competências no exterior.

    Resumo em Espanhol:

    El objetivo en este artículo es analizar la importancia del tamaño de la empresa en el desarrollo de competencias. Se parte de la premisa de que las pequeñas multinacionales brasileñas necesitan desarrollar más competencias organizacionales en comparación con las grandes multinacionales. Los datos son resultado de un estudio que obtuvo la respuesta de 92 empresas brasileñas: 48 grandes multinacionales y 44 pequeñas multinacionales. Se utilizaron técnicas estadísticas de análisis de factores y modelos lineales generalizados para comprobar la influencia del tamaño de la multinacional en el desarrollo de competencias. El resultado muestra que las pequeñas multinacionales brasileñas desarrollan más competencias en el extranjero en comparación con las grandes empresas. Por tanto, al menos para las multinacionales brasileñas, como representantes de empresas de países emergentes, el tamaño es un aspecto fundamental para explicar las estrategias de desarrollo de competencias en el extranjero.

    Resumo em Inglês:

    The aim of this paper is to examine the importance of company size on the development of competencies. The central assumption is that small Brazilian multinationals need to develop more organizational competencies relative to large multinationals. The data result from a survey that obtained responses from 92 Brazilian companies (48 large multinationals and 44 small multinationals). Statistical techniques of factor analysis and generalized linear modeling were used to check the influence of the size of the multinational on the development of competencies. The result shows that small Brazilian multinationals develop more competencies abroad than large companies. Therefore, at least for Brazilian multinationals, as representatives of companies from emerging countries, size is a central aspect to explain the strategies for developing competencies abroad.
  • Estratégia, competências e desempenho em empresas de pet shop: evidências de um levantamento em Curitiba Estratégia & Economia De Empresas

    Peinado, Jurandir; Fernandes, Bruno Henrique Rocha

    Resumo em Português:

    No presente estudo, busca-se examinar a influência da combinação do ambiente percebido, das competências empresariais e do desempenho obtido na determinação da estratégia adotada por pequenas empresas representadas por lojas de comércio e prestação de serviços para animais de estimação - pet shops - em Curitiba (Paraná). A coleta de dados foi realizada por meio de um questionário estruturado dividido em cinco blocos. Foi possível identificar todos os quatro tipos de estratégia propostas pela tipologia de Miles e Snow (1978). A maioria das empresas pesquisadas adota a estratégia prospectora; em seguida aparecem as empresas que adotam a estratégia analítica e a estratégia defensiva; a postura reativa mostrou ser o comportamento estratégico menos adotado no setor. Na percepção dos respondentes, verificou-se que o ambiente do setor foi único, independentemente do tipo de estratégia adotada, caracterizando-se como complexo e pouco previsível; o mercado é dinâmico, mas mostra-se favorável ao crescimento. Em termos dos resultados organizacionais, apesar dos diferentes tipos de estratégia adotados, todos os respondentes afirmam, sem possibilidade de distinção, estar satisfeitos tanto com os resultados da gestão como com os resultados econômicos alcançados por suas empresas. Em termos de competências, o setor de pet shop enfatiza as competências gerenciais, as competências em serviços tradicionais e a competência em serviços de guarda de animais.

    Resumo em Espanhol:

    En este estudio se analiza la influencia de la combinación del entorno percibido, de la capacidad empresarial y de los resultados alcanzados para determinar la estrategia adoptada por pequeñas empresas representadas por tiendas de comercio y prestación de servicios para mascotas - pet shops - en Curitiba, estado de Paraná, Brasil. Se realizó la recopilación de datos por medio de un cuestionario estructurado compuesto por cinco bloques. Se pudo identificar todos los cuatro tipos de estrategias propuestos por la tipología de Miles y Snow (1978). La mayor parte de las empresas estudiadas adopta la estrategia de prospección, seguidas por las empresas que adoptan la estrategia analítica y la estrategia defensiva; la actitud reactiva resultó ser el comportamiento estratégico menos adoptado en el sector. En la percepción de los encuestados se observó que el entorno del sector fue único, independientemente de la estrategia adoptada, y caracterizado como complejo y poco previsible; el mercado es dinámico, sin embargo resulta favorable al crecimiento. En términos de resultados organizacionales, a pesar de los diferentes tipos de estrategia adoptados, todos los encuestados afirman, sin distinción, que están satisfechos tanto con los resultados de la gestión como con los resultados económicos alcanzados por sus empresas. En cuanto a las competencias, las empresas de pet shop ponen de relieve las competencias de gestión, las competencias en servicios tradicionales y la competencia en servicios de guardería para mascotas.

    Resumo em Inglês:

    This study examines the influence of the combination of the perceived environment, entrepreneurial skills and performance achieved in determining the strategy adopted by small businesses represented by shops and services for pets (pet shops) in the city of Curitiba, Paraná State, Brazil. Data collection was carried out using a structured questionnaire divided into five blocks. It was possible to identify all four types of strategy proposed in the Miles and Snow typology (1978). Most of the surveyed companies adopt the prospecting strategy, followed by those that adopt the analytical strategy and the defensive strategy; the reactive posture proved to be the least adopted strategic behavior in the industry. In the perception of the respondents, the industry's environment is unique, regardless of the type of strategy adopted, and is characterized as complex and somewhat predictable; the market is dynamic, but growth oriented. In terms of organizational results, despite the different types of strategy adopted, all respondents claim that they are satisfied with both the management results and financial results of their companies. As for competencies, the pet shop industry emphasizes managerial competencies, traditional service competencies, and animal custody competencies.
  • Desempenho dos municípios paulistas: uma avaliação de eficiência da atenção básica à saúde Gestão Pública

    Varela, Patrícia Siqueira; Martins, Gilberto de Andrade; Fávero, Luiz Paulo Lopes

    Resumo em Português:

    Neste trabalho, teve-se por objetivo construir uma metodologia de avaliação de desempenho dos municípios paulistas quanto à eficiência técnica na aplicação de recursos públicos nas ações de atenção básica à saúde e analisar a influência de variáveis não controláveis no processo de produção em tal área. A eficiência técnica é um dos parâmetros de avaliação de desempenho dos gestores públicos, refletindo a capacidade de uma entidade obter máximos outputs com o menor consumo de inputs. O alcance de tal métrica pode ser prejudicado ou favorecido pelas variáveis ambientais ou não controláveis que, se não forem consideradas na avaliação de desempenho, podem gerar vieses. Nesse sentido, por meio da metodologia Data Envelopment Analysis (DEA) em dois estágios, os escores de eficiência dos municípios foram estimados e depois ajustados com o uso da análise de regressão. Os resultados indicaram que seria possível aumentar, consideravelmente, a quantidade de serviços prestados à população sem a necessidade de novas dotações orçamentárias na maioria dos municípios. Além disso, verificou-se que a maior proporção de idosos em uma jurisdição torna a prestação de serviços mais cara; por sua vez, maiores densidade populacional, grau de urbanização e escala dos estabelecimentos de saúde favorecem o gasto público com eficiência. Os cinco municípios paulistas considerados mais eficientes foram Tuiuti, Nova Guataporanga, Sabino, Lins e Santos.

    Resumo em Espanhol:

    El objeto en este trabajo fue el de construir una metodología de evaluación de desempeño de los municipios del estado de São Paulo en lo que se refiere a la eficiencia técnica en la asignación de recursos públicos en las acciones de atención básica a la salud, y analizar la influencia de variables no controlables en el proceso de producción en dicha área. La eficiencia técnica es uno de los parámetros de evaluación de desempeño de los gestores públicos y refleja la capacidad que tiene una entidad de obtener los máximos resultados con el menor consumo de inputs. El alcance de tal métrica puede verse perjudicado o favorecido por las variables ambientales o no controlables que, si no se consideran en la evaluación de desempeño, pueden generar sesgos. En este sentido, por medio de la metodología Data Envelopment Analysis (DEA) en dos fases, se estimaron y luego se ajustaron las clasificaciones de eficiencia de los municipios con el uso del análisis de regresión. Los resultados indicaron que sería posible aumentar considerablemente la cantidad de servicios prestados a la población sin necesidad de nuevas partidas presupuestarias en la mayoría de los municipios. Además, se verificó que la mayor proporción de ancianos en una jurisdicción hace que la prestación de servicios sea más cara; por otro lado, mayor densidad poblacional, grado de urbanización y escala de los establecimientos de salud favorecen el gasto público eficiente. Los cinco municipios considerados más eficientes fueron Tuiuti, Nova Guataporanga, Sabino, Lins y Santos.

    Resumo em Inglês:

    This research study aimed to build a performance assessment method to evaluate the technical efficiency of São Paulo State municipalities regarding the use of public resources for primary healthcare and to analyze the influence of non-controllable variables in the production process in this area. Technical efficiency is one of the performance assessment variables for public managers, reflecting an entity's ability to maximize outputs with the lowest consumption of inputs. Achieving this may be impaired or favored by environmental or non-controllable variables. These can give rise to biases if they are not considered in the performance assessment. Therefore, using two-stage Data Envelopment Analysis (DEA), the cities' efficiency scores were estimated and later adjusted through regression analysis. The results indicated that a considerable increase of health services for the population is possible with no added healthcare budget in most cities. Furthermore, the study found that a larger elderly population within a jurisdiction makes service delivery more expensive, while higher population density, urbanization level and scale of health establishments enhance efficient public spending. The five cities that were found to be most efficient were: Tuiuti, Nova Guataporanga, Sabino, Lins and Santos.
  • Princípios da gestão orientada para resultados na esfera municipal: o caso da prefeitura de Curitiba Gestão Pública

    Kanufre, Rosana Aparecida Martinez; Rezende, Denis Alcides

    Resumo em Português:

    O interesse em estudar o tema gestão para resultados (GpR) tem sido pauta de discussão, debate e pesquisa nas prefeituras e universidades. Neste artigo, o objetivo é analisar como se manifestam os princípios da gestão para resultados, identificando sua presença no planejamento e gestão municipal de Curitiba. Como metodologia da pesquisa, optou-se por um estudo de caso na gestão da Prefeitura Municipal de Curitiba no período de 1997 a 2010. O protocolo de pesquisa contemplou as variáveis que se caracterizaram como qualitativas e quantitativas, orientadas em quatro períodos distintos do tempo. Os resultados auferidos demonstraram a evidência, as características e as influências diferenciadas das variáveis nos períodos observados, reiterando que a administração municipal apresenta um processo evolutivo e contínuo, decorrente dos movimentos de planejamento de várias décadas. Identificou-se como forte a presença dos princípios de uma GpR, tanto no recorte por período como no recorte por variável, tendo-se constatado a média de 87% de presença das variáveis nos períodos estudados. As contribuições do presente estudo podem ser direcionadas à comunidade acadêmica, à administração municipal pesquisada, aos gestores, a outras prefeituras e à sociedade. Como conclusão do estudo, observa-se que essa temática pode trazer contribuições no âmbito de formulações e definição de estratégias adequadas ao atendimento de uma gestão municipal que priorize resultados à sociedade.

    Resumo em Espanhol:

    El interés por la gestión por resultados (GpR) ha sido tema de estudio, discusión e investigación tanto en municipalidades como en universidades. El objetivo en este trabajo es analizar cómo se manifiestan los principios de la gestión por resultados e identificar su presencia en la planificación y gestión municipal de la ciudad de Curitiba. Como metodología de investigación se optó por un estudio de caso en la gestión de la municipalidad de Curitiba en el período de 1997 a 2010. El protocolo de investigación contempló variables que se caracterizaron como cualitativas y cuantitativas, en cuatro períodos distintos de tiempo. Los resultados demostraron la evidencia, las características y las influencias diferenciadas de las variables observadas, y también reiteraron que la administración municipal presenta un proceso evolutivo y continuo que tuvo origen en movimientos de planificación de varias décadas. Se identificó como fuerte la presencia de los principios de una gestión por resultados, tanto por período como por variable, y se pudo constatar el promedio del 87% de presencia de las variables en los períodos estudiados. Las contribuciones de este estudio pueden dirigirse a la comunidad académica, a la administración municipal investigada, a los gestores, a otras municipalidades y a la sociedad en general. Como conclusión, se observa que esta temática puede aportar contribuciones en el ámbito de la formulación y definición de estrategias adecuadas al cumplimiento de una gestión municipal que priorice resultados para la sociedad.

    Resumo em Inglês:

    The scientific study of results management (GpR) has been the subject of discussion, debate and research in city halls and universities. The objective of this article is to analyze how the principles of results-oriented management arise, identifying their presence in municipal planning and management in the city of Curitiba. The research methodology used was the case study, applied to the management of the Curitiba city hall from 1997 to 2010. The research protocol considered the variables that were characterized as qualitatively and quantitatively oriented in four different periods of the time. The results measured indicated evidence, the characteristics and the different influences of the variables during the observed periods, showing that the municipal administration presents an evolutional and continuous process caused by the planning movements of several decades. The presence of the principles of a GpR was identified as being strong, both per period and per variable, with an average of 87% of presence of the variables in the periods studied. The contributions of this study can be useful for the academic community, the researched municipal administration, managers, other city halls and society. The study's conclusions indicate that this theme can be of help to determine and formulate appropriate strategies for municipal management that prioritizes results for the society.
  • Impactos da implantação das normas internacionais de contabilidade na controladoria: um estudo à luz da teoria da estruturação em uma empresa têxtil Gestão Pública

    Beuren, Ilse Maria; Almeida, Dalci Mendes

    Resumo em Português:

    Estudos relativos às atividades da Controladoria que se inter-relacionam com outras ciências, como Psicologia e Sociologia, favorecem conhecimentos mais holísticos sobre essa área organizacional. Assim, neste estudo objetiva-se verificar os impactos da implantação das normas internacionais de contabilidade na controladoria à luz da Teoria da Estruturação. O pressuposto é que o processo de implantação das normas internacionais vem contribuir para a produção e a reprodução da ordem social da área organizacional controladoria. A Teoria da Estruturação de Giddens (1979; 1996; 2003) sustenta esta pesquisa exploratória, com abordagem qualitativa, realizada por meio de um estudo de caso em uma indústria têxtil. Nela, analisaram-se impactos da implantação das normas internacionais de contabilidade na controladoria, no período de 2008 a 2010, que abrange a fase de implantação dos CPCs na empresa, emitidos pelo Comitê de Pronunciamentos Contábeis (CPC). A coleta de dados deu-se por meio de observação, análise documental, entrevistas individuais e grupo focal. A análise das entrevistas individuais e do grupo focal foi realizada com o auxílio do software Atlas.ti. Os resultados apontaram que o processo de implantação das normas internacionais de contabilidade impactou a estrutura da área organizacional controladoria, por meio de novas atividades, discussões e mudanças nos processos e controles, além da interação dos agentes, por meio de comunicação e capacidades, permitindo a produção e a reprodução dessa área. Conclui-se que a dualidade da estrutura preconizada por Giddens (1979; 1996; 2003) ocorreu na empresa no período analisado, pois a estrutura impactou a interação e vice-versa.

    Resumo em Espanhol:

    Estudios relacionados con las actividades del control de gestión o contraloría que se interrelacionan con otras ciencias, como la psicología y la sociología, favorecen un mayor conocimiento integral sobre esa área organizacional. En este estudio se tiene como objetivo analizar las repercusiones de la aplicación de las normas internacionales de contabilidad en el control de gestión a la luz la teoría de la estructuración. Se parte de la premisa de que el proceso de implementación de las normas internacionales contribuye a la producción y a la reproducción del orden social del área organizacional de control de gestión. La teoría de la estructuración de Giddens (1979; 1996; 2003) es la base para este estudio exploratorio cualitativo realizado por medio de un estudio de caso en una industria textil. Se analizaron los efectos de la aplicación de las normas internacionales de contabilidad en el control de gestión, en el período de 2008 a 2010, que incluye la fase de implantación de los CPCs en la empresa, emitidos por el Comité de Pronunciamientos Contables (CPC). La recolección de datos se llevó a cabo por medio de observación, análisis de documentos, entrevistas individuales y grupo focal. El análisis de las entrevistas individuales y del grupo focal se realizó con la ayuda del software Atlas.ti. Los resultados indicaron que el proceso de implementación de las normas internacionales de contabilidad tuvo impacto en la estructura del área organizacional de control de gestión, por medio de nuevas actividades, discusiones y cambios en los procesos y controles, además de la interacción de los agentes, mediante la comunicación y capacidades, lo que permite la producción y la reproducción de esa área. Se concluyó que la dualidad de la estructura propuesta por Giddens (1979; 1996; 2003) se produjo en la empresa durante el período analizado, puesto que la estructura afectó la interacción y la interacción afectó la estructura.

    Resumo em Inglês:

    Studies on controllership activities interrelated with other sciences, such as psychology and sociology, favor more holistic knowledge about this organizational area. This study aims to verify the impacts of the implementation of the International Accounting Standards in controllership in the light of the Structuration Theory. The assumption is that implementing international standards contributes to the production and reproduction of the social order of the organizational area of controllership. The Structuration Theory of Giddens (1979; 1996; 2003) supports this exploratory study, which relied on a qualitative approach and was conducted through the case study of a textile industry, analyzing the impacts of the implementation of the International Accounting Standards in controllership from 2008 to 2010. This period covers the implementation phase of CPCs in the company, issued by the Accounting Pronouncements Committee (CPC). Data collection was conducted through observation, desk research, interviews and a focus group. The analysis of the individual interviews and the focus group were conducted with the help of Atlas.ti software. The results showed that the implementation process of the International Accounting Standards impacted the organizational area of controllership, through new activities, discussions and changes in processes and controls, besides the interaction of the agents, through communication and capabilities, allowing the production and reproduction of this area. The conclusion was that the structure duality proposed by Giddens (1979; 1996; 2003) occurred in the company within the analyzed period, given that the structure had an impact on interaction and vice-versa.
  • Dividendos e informação assimétrica: análise do novo mercado Finanças & Contabilidade

    Moreiras, Luiz Maurício Franco; Tambosi Filho, Elmo; Garcia, Fabio Gallo

    Resumo em Português:

    Em dezembro de 2000, a Bolsa de Valores de São Paulo (Bovespa) criou uma listagem em que diferenciava as empresas que voluntariamente aceitassem práticas de governança corporativa adicionais àquelas exigidas pela Comissão de Valores Mobiliários (CVM). A finalidade da inovação era estreitar a relação entre as empresas e os seus investidores, diminuindo a assimetria informacional e dando maior segurança ao investidor. O objetivo neste artigo é testar os efeitos gerados por essa iniciativa sobre a informação assimétrica do mercado acionário. Para tanto, foi realizado um estudo de eventos tendo como variável central a política de dividendos. O resultado revela que as companhias que aderiram aos mercados com graus diferenciados de governança apresentam menores graus de informação assimétrica e, desse modo, inseriram-se em um ambiente institucional mais seguro. Em outras palavras, a iniciativa da Bovespa teve êxito ao mitigar o problema da informação assimétrica no mercado acionário brasileiro.

    Resumo em Espanhol:

    En diciembre de 2000, la Bolsa de Valores de São Paulo (Bovespa) creó una lista en la que diferenciaba a las empresas que aceptasen voluntariamente nuevas prácticas de gobierno corporativo, además de aquellas que ya exigía la Comissão de Valores Mobiliários (CVM). El objetivo de la innovación era estrechar la relación entre las empresas y sus inversores, reduciendo la asimetría de información y dándole mayor seguridad al inversionista. El objetivo en este artículo es analizar los efectos generados por esa iniciativa sobre la información asimétrica del mercado de valores. Para ello, se realizó un estudio de eventos que tuvo como variable central la política de dividendos. El resultado muestra que las empresas que se adhirieron a los mercados con diferentes grados de gobernanza presentan niveles más bajos de información asimétrica, con lo que se colocaron en un entorno institucional más seguro. Es decir, la iniciativa de la Bovespa tuvo éxito en mitigar el problema de la información asimétrica en el mercado de valores brasileño.

    Resumo em Inglês:

    In December 2000, the São Paulo Stock Exchange, Bovespa, created a special listing for companies that voluntarily accepted additional corporate governance practices beyond those required by the Securities and Exchange Commission (CVM). The purpose of this innovation was to establish a closer relationship between companies and their investors, reducing information asymmetry and enhancing investor protection. The aim of this paper was to test the effects of this initiative on asymmetric information in the stock market. To this end, a study of events was conducted, using the dividend policy as the main variable. The results show that companies that entered the market with different degrees of governance have lower levels of information asymmetry, thus having placed themselves in a more secure institutional environment. Therefore, Bovespa's initiative was successful in mitigating the asymmetric information problem of the Brazilian stock market.
  • Perfil da demanda por microcomputadores no Brasil: o que os microdados da POF-IBGE indicam? Marketing

    Diaz, Maria Dolores Montoya; Cano, Eduardo Fiacadori

    Resumo em Português:

    Neste estudo, analisou-se a relação entre a despesa domiciliar com a compra de computadores e as características demográficas e socioeconômicas dos domicílios brasileiros. Foram utilizados os microdados de duas Pesquisas de Orçamentos Familiares (POF), elaboradas pelo Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE): 2002-2003 e 2008-2009. Essas bases permitiram que se utilizasse a despesa total per capita como variável definidora do poder aquisitivo do domicílio. Foi adotada uma abordagem econométrica para a natureza desse tipo de análise, isto é, o modelo de seleção de Heckman, que envolve dois estágios. No primeiro, analisaram-se os fatores associados à probabilidade de ocorrência da despesa e, no segundo, foram avaliados os fatores associados aos valores da despesa efetuada. Os principais resultados indicaram que o perfil do chefe (gênero e idade) e a composição dos domicílios e escolaridade dos moradores são fatores relevantes tanto para a decisão de gastar quanto para a decisão sobre o valor a ser gasto. A redução da elasticidade que relaciona as despesas com computador ao poder aquisitivo do domicílio (em 2002-2003 foi 0,56763, enquanto em 2008-2009 caiu para 0,41546) pode ser explicada pela queda no preço dos computadores e pelo aumento do poder de compra das famílias.

    Resumo em Espanhol:

    En este estudio se analiza la relación entre el gasto para la compra de computadoras y las características demográficas y socioeconómicas de los hogares brasileños. Se utilizaron los microdatos de dos encuestas de presupuestos de hogares (POF - Pesquisa de Orçamentos Familiares) realizadas por el Instituto Brasileño de Geografía y Estadística (IBGE): 2002-2003 y 2008-2009. Esos datos permitieron que se utilizase el gasto total per cápita como variable que define el poder adquisitivo de los hogares. Se adoptó un enfoque econométrico adecuado a la naturaleza de ese tipo de análisis, el modelo de selección de Heckman, que se compone de dos etapas. En la primera, se examinan los factores relacionados con la probabilidad del gasto y, en la segunda, se analizan los factores asociados con los valores del gasto efectuado. Los principales resultados indicaron que el perfil de la cabeza del hogar (género y edad), la composición de los hogares y el nivel de escolaridad de sus miembros son factores relevantes tanto para la decisión de gastar o no como a la hora de decidir la cantidad que se va gastar. La disminución de la elasticidad que relaciona los gastos con computadoras con el poder adquisitivo (en 2002-2003 fue del 0,56763, mientras que en 2008-2009 se redujo al 0,41546) se explica por la caída de precios de las computadoras y por el mayor poder adquisitivo de las familias.

    Resumo em Inglês:

    This study investigated the relation between household spending on microcomputers and household socioeconomic and demographic characteristics. The authors used the microdata from two Household Budget Surveys (POF) conducted by the Brazilian Institute of Geography and Statistics (IBGE) in 2002-2003 and 2008-2009. This database made it possible to use the total spending per capita as the variable defining the purchasing power of households. The econometric approach adopted fits the nature of this type of analysis, i.e., the Heckman Selection Model, which involves two steps. First, the factors associated with the likelihood of spending were analyzed and then, the factors associated with spending. The main results show that the profile of the head of household (gender and age), household composition and education of the residents are relevant factors regarding two decisions: whether or not to spend and how much to spend. The reduction of the elasticity that relates the purchasing power of the household with spending on computers (in 2002-2003 it was 0.56763 but in 2008-2009 this figure fell to 0.41546) can be explained by the falling prices of computers and the rising purchasing power of the households.
  • Uma contribuição empírica para geração de métodos de planejamento e gestão Ensino, Pesquisa & Produção Acadêmica

    Neves, Marcos Fava; Conejero, Marco Antonio

    Resumo em Português:

    No conhecimento em Administração, não é simples encontrar a discussão sobre como sistematizar uma pesquisa acadêmica para a criação de métodos de gestão (frameworks). Como planejar uma pesquisa exploratória, qualitativa e interdisciplinar, para a geração de métodos de planejamento e gestão, é o foco neste trabalho. A pesquisa bibliográfica (desk research), a análise documental, a grounded theory e o estudo de caso são métodos de pesquisa que podem ser utilizados nos trabalhos que produzem sequências de etapas gerenciais, apesar da importância de muitos outros na pesquisa qualitativa. A contribuição empírica deste trabalho começa com a apresentação de diferentes métodos de gestão, aprovados recentemente em journals e conferências acadêmicas, e que foram construídos sob um método (processo) comum de pensamento. Na sequência, além da discussão de como estruturar uma pesquisa científica para a geração de métodos gerenciais, apresentam-se os processos para publicação (e reconhecimento) dessa linha de trabalho.

    Resumo em Espanhol:

    En el conocimiento en administración, no es tarea sencilla encontrar la discusión sobre cómo sistematizar una investigación académica para crear métodos de gestión (frameworks). Cómo planificar un estudio exploratorio, cualitativo e interdisciplinario para generar métodos de planificación y gestión es el foco en este trabajo. La investigación de la literatura (desk research), el análisis documental, la teoría fundamentada y el estudio de caso son métodos que se pueden utilizar en los estudios que producen secuencias de etapas de gestión, a pesar de la importancia de muchos otros en la investigación cualitativa. La contribución empírica de este trabajo empieza con la presentación de los diferentes métodos de gestión, aprobados recientemente en publicaciones y congresos académicos, y que fueron construidos con base en un método (proceso) común de pensamiento. Posteriormente, además de la discusión sobre cómo estructurar una investigación científica para generar métodos de gestión, se presentan los procesos para publicación (y reconocimiento) de esta línea de trabajo.

    Resumo em Inglês:

    In the field of management knowledge, it is no simple task to find a discussion on how to systematize an academic research study for the creation of management methods (frameworks). How to plan an exploratory, qualitative and interdisciplinary research study for the generation of planning and management methods is the focus of this paper. Desk research, documental analysis, grounded theory, and case studies are the methods that might be employed by most studies that produce sequences of planning and managerial steps, despite the importance of many other qualitative research methods. The empirical contribution of this work starts with the presentation of different planning and management methods, recently approved in academic journals and conferences, and built under a common method (process) of thought. This is followed not only by a discussion of how to structure scientific research for the generation of planning and management methods, but also by a presentation of the process for publication (and recognition) of this line of research.
  • Ambiente favorável ao desenvolvimento de inovações e cultura organizacional: integração de duas perspectivas de análise Gestão Tecnológica

    Machado, Denise Del Prá Netto; Carvalho, Luciano Castro de; Heinzmann, Lígia Maria

    Resumo em Português:

    O objetivo neste trabalho foi propor uma perspectiva de análise do ambiente propício à inovação com a incorporação da variável cultura organizacional. A base da análise recai sobre a adaptação da metodologia proposta por Van de Ven, Angle e Poole (2000). A contribuição proposta neste trabalho situa-se na adaptação da metodologia, retirando o foco do processo de inovação para o ambiente de inovação. Para que fosse contemplado todo o ambiente, foi necessária a inclusão de uma análise dos comportamentos coletivos organizacionais. Incorporaram-se questões que envolvem aspectos relacionados com a cultura organizacional, sob a perspectiva dos estudos de Bates et al. (1995). O questionário proposto pelo Minnesota Innovation Research Program (MIRP), com 45 questões adaptadas para o levantamento do ambiente de inovação, foi aplicado a 349 empregados de uma empresa de grande porte do setor metal-mecânico. Com a técnica de modelagem de equações estruturais (MEE), testou-se o modelo apresentado pelo MIRP, considerando as dimensões externas e internas ao grupo de inovação e os resultados decorrentes do ambiente de inovação. Em um segundo momento, um novo teste com a incorporação da variável cultura organizacional foi realizado. Os resultados apontaram que o segundo teste obteve um melhor ajuste, em torno de 27%, indicando que a variável impactou o resultado da modelagem. Convém ressaltar que o construto apresentado foi baseado em um levantamento teórico e para sua validação necessita de gama maior de resultados empíricos.

    Resumo em Espanhol:

    El objetivo en este trabajo fue proponer una perspectiva de análisis del entorno favorable a la innovación con la incorporación de la variable cultura organizacional. Se tiene como base del análisis la adaptación de la metodología propuesta por Van de Ven, Angle y Poole (2000). La contribución propuesta por este trabajo radica en la adaptación de la metodología, al cambiar el foco del proceso de innovación al entorno de innovación. Para que se contemplase todo el entorno, fue necesario incluir un análisis de los comportamientos colectivos organizacionales. Se añadieron cuestiones relacionadas con aspectos de la cultura organizacional, desde la perspectiva de los estudios de Bates et al. (1995). Se aplicó el cuestionario propuesto por el Minnesota Innovation Research Program (MIRP), con 45 preguntas adaptadas al estudio del entorno de innovación, a 349 empleados de una gran empresa del sector metalmecánico. Con la técnica de modelos de ecuaciones estructurales, se probó el modelo presentado por el MIRP, teniendo en cuenta las dimensiones internas y externas del grupo de innovación y los resultados oriundos del entorno de innovación. Posteriormente, se realizó una nueva prueba con la integración de la variable cultura organizacional. Los resultados mostraron que la segunda prueba presentó un mejor ajuste, en torno al 27%, lo que indica que la variable afectó los resultados del modelo. Es conveniente mencionar que el constructo que se presenta tiene base en un estudio teórico y su validación requiere una gama más amplia de resultados empíricos.

    Resumo em Inglês:

    The objective of this study was to propose an analytical view of innovation-friendly environments, including the Organizational Culture variable in them, however. The basis of the analysis is the adaptation of the methodology proposed by Van de Ven, Angle and Poole (2000). The contribution of this article lies in an adaptation of the methodology, by transferring its focus from innovation process to innovation environment. To take the entire environment into account, it was necessary to incorporate an analysis of collective organizational behaviors. Issues involving aspects of organizational culture were added from the viewpoint of the studies of Bates et al. (1995). The questionnaire proposed by the Minnesota Innovation Research Program (MIRP), with 45 questions adapted to survey the environment of innovation, was applied to 349 employees of a large company in the metalworking-mechanics sector. Using the technique of structural equation modeling (SEM), the researchers tested the model that resulted from the MIRP, considering the internal and external dimensions of the innovation group and the results derived from the innovation environment. After this, a new test with the incorporation of the variable organizational culture was performed. The results showed that the second test resulted in a better fit (roughly 27%), indicating that the variable had an impact on the modeling results. It is worth highlighting that the presented construct was based on a theoretical survey and that its validation calls for a wider range of empirical results.
Departamento de Administração da Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade da Universidade de São Paulo Avenida Professor Luciano Gualberto, 908, sala F184, 05508-900 São Paulo / SP Brasil, Tel./Fax 55 11 3818-4002 - São Paulo - SP - Brazil
E-mail: rausp@usp.br