Acessibilidade / Reportar erro

The teaching of linguistic analysis by the interns of a teacher-training program in Portuguese Language

Abstract:

This article results from an exploratory study and aims to discuss the way in which trainee teachers from a teacher-training program in Portuguese Language at the Universidade Federal de Pernambuco (UFPE) understand the new guidelines for the teaching of grammar/ linguistic analysis and strive to put them into action throughout their curricular internship. Data analyzed was gathered out of an internship report presented by two students when concluding the application of a thematic didactic project. Theoretical basis counts with studies from authors such as Geraldi (1997GERALDI, J. W. No espaço do trabalho discursivo, alternativas. In: GERALDI, J. W. Portos de passagem. 4. ed., São Paulo: Martins Fontes , 1997, p. 117-192. ), Dickel (2012DICKEL, A. Ensino de gramática: das polêmicas às proposições. In: SEMINÁRIO NACIONAL SOBRE LINGUAGENS E ENSINO, 7., 2012, Pelotas. Anais... Pelotas: UCPel, 2012.), Ferraz and Olivan (2011FERRAZ, M. T.; OLIVAN, K. N. Gramática e formação do professor de língua materna: refletindo sobre o ensino e ensinando para a reflexão. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DA ABRALIN, 7., 2011, Curitiba. Anais... Curitiba: Abralin, 2011. p. 2234-2248.), Smiderle, Zavodini-Carlotto e Sella (2017SMIDERLE, J. J.; ZAVODINI-CARLOTTO, S. C.; SELLA, A. F. Ensino da língua portuguesa sob uma perspectiva textual. Ensino & Pesquisa, União da Vitória, v. 15, n. 1, p. 217-230, 2017.), Emilio (2008EMILIO, A. Gramática, deve-se ou não se deve ensinar? Línguas & Letras, Cascavel, PR, v. 9, n. 16, p. 27-35, 2008.), Aparício (2008APARÍCIO, A. S. M. Práticas inovadoras de ensino de gramática: entre a tradição gramatical e a linguística. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 13., 2008, Curitiba. Anais... Curitiba: PUC-PR, 2008. p. 10349-10363.), among others. Results revealed innovative elements in interns’ practice, such as the connection of the grammatical study to authentic interactive situations, as well as the use of induction as a didactic strategy to favor a reflection on language use.

Keywords:
pedagogical practice; linguistic analysis; teacher-training

Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira Setor de Indústrias Gráficas - Quadra 04 - lote 327, Térreo, Ala B, CEP 70.610-440 – Brasília-DF – Brasil, Telefones: (61) 2022-3077, 2022-3078 - Brasília - DF - Brazil
E-mail: editoria.rbep@inep.gov.br