Environment |
Society, Information and Knowledge |
Martão & Demajorovic (2019); Marinelli (2013MARINELLI, M. (2013). Autoavaliação institucional: estudo de sistemas de educação corporativa bancos de desenvolvimento brasileiros. Tese de doutorad . Fortaleza: UFC.); Moore (1997MOORE, T. E. (1997). The Corporate University: Transforming Management Education, Accounting Horizons, Sarasota, v. 1, n. 111, p.77-85.). |
Compliance; Governance |
- |
GlobalCCU (2017); Marinelli (2013MARINELLI, M. (2013). Autoavaliação institucional: estudo de sistemas de educação corporativa bancos de desenvolvimento brasileiros. Tese de doutorad . Fortaleza: UFC.). |
Strategic Acting and Alignment |
Objectives, mission, alignment with people management; alignment with organizational objectives |
Castro & Eboli (2013CASTRO, C. DE M.; EBOLI, M. (2013). Universidade corporativa: gênese e questões críticas rumo à maturidade. São Paulo, Revista de Administração de Empresas- RAE, São Paulo, v. 53, n.4, jul-ago.); Freitas-Dias & Albuquerque (2014); GlobalCCU (2017). |
Competitive Advantage Source |
Learning, training. |
Barbosa (2016BARBOSA, J. A. S. (2016). Universidades corporativas e vantagens competitivas: um estudo multicaso em franquias brasileiras. Tese (Doutorado). São Paulo: Universidade Corporativa,); Basterretxea & Albizu (2011BASTERRETXEA, I.; ALBIZU, E. (2011). Management training as a source of perceived competitive advantage: The Mondragon Cooperative Group case. Economic and Industrial Democracy, v. 32, n. 2, p. 199-222, May.); Berman & Evans (1998BERMAN, B.; EVANS, J. R. (1998). Retail Management. 7th. New Jersey: Prentice Hall, 1998, 768 p.); Hatch & Dyer (2004HATCH, N. W.; DYER, J. H. (2004). Human capital and learning as a source of sustainable competitive advantage. Strategic Management Journal, v. 25, n. 12, p. 1155-1178, Dec.). |
Competition with Traditional Universities |
- |
GlobalCCU (2017). |
|
|
|
Alliances and Partnerships |
- |
GlobalCCU (2017). |
Internationalization |
- |
Castro & Eboli (2013CASTRO, C. DE M.; EBOLI, M. (2013). Universidade corporativa: gênese e questões críticas rumo à maturidade. São Paulo, Revista de Administração de Empresas- RAE, São Paulo, v. 53, n.4, jul-ago.); Slettli & Gronhaug (2017). |
New CUs or Products |
- |
GlobalCCU (2017). |
Use of Suppliers |
- |
Barbosa (2016BARBOSA, J. A. S. (2016). Universidades corporativas e vantagens competitivas: um estudo multicaso em franquias brasileiras. Tese (Doutorado). São Paulo: Universidade Corporativa,). |
Risks and stumbling blocks of CUs |
- |
Castro & Eboli (2013CASTRO, C. DE M.; EBOLI, M. (2013). Universidade corporativa: gênese e questões críticas rumo à maturidade. São Paulo, Revista de Administração de Empresas- RAE, São Paulo, v. 53, n.4, jul-ago.). |
Target (Value Chain Education) |
Stakeholders, customers, suppliers, franchisees, community and other stakeholders |
Castro & Eboli (2013CASTRO, C. DE M.; EBOLI, M. (2013). Universidade corporativa: gênese e questões críticas rumo à maturidade. São Paulo, Revista de Administração de Empresas- RAE, São Paulo, v. 53, n.4, jul-ago.); Freitas-Dias & Albuquerque (2014); Guerci et al. (2010GUERCI, M; BARTEZZAGHI, E.; SOLARI, L. (2010). Training evaluation in Italian corporate universities: a stakeholder-based analysis, International Journal of Training and Development, v. 14, n. 4.); Marinelli (2013MARINELLI, M. (2013). Autoavaliação institucional: estudo de sistemas de educação corporativa bancos de desenvolvimento brasileiros. Tese de doutorad . Fortaleza: UFC.); Parker (2017PARKER, PHILL. (2017). The Future of the Corporate University. Available at <Available at https://knowledge.insead.edu/leadership-organisations/thefuture-of-the-corporate-university5121#GsVVBZdvy0lW6bfq.99 >. Acesso em 23.07.2017. https://knowledge.insead.edu/leadership-...
). |
Marketing and Branding |
- |
GlobalCCU (2017). |
Management by Competence and knowledge coordination |
- |
Marinelli (2013MARINELLI, M. (2013). Autoavaliação institucional: estudo de sistemas de educação corporativa bancos de desenvolvimento brasileiros. Tese de doutorad . Fortaleza: UFC.); Santos et al (2012SANTOS, J. A. A. DOS; NASCIMENTO, R. P.; ANDRADE, R. O. B. DE; SANTOS, V. M. DOS. (2012). O papel de uma universidade corporativa para o desenvolvimento da aprendizagem organizacional: análise de uma empresa de serviços de saúde. Revista de Ciências da Administração, v. 14, n. 34, p. 91-102.); Slettli & Gronhaug (2017). |
Culture of Continuous Learning and Behavioral Change |
Promoting learning |
Freitas-Dias & Albuquerque (2014); Kirkpatrick (1994KIRKPATRICK, D. L. (1994). Training Evaluating Programs. San Francisco: Berrett-Koehler.); Hendriarto & Suzanty (2017HENDRIARTO, Y; SUSANTY, A. DE I. (2017). The Influence of Organizational Culture And Organizational Structure On The Implementation Of Knowledge Management Process In Corporate University Of PT. XYZ. The 8th international conference on sustainable collaboration in busines, technology, information and Innovation, Bandung, Indonesia, Telcon University, Anais…, SCBTII.). |
Leadership Development |
- |
Barbosa (2016BARBOSA, J. A. S. (2016). Universidades corporativas e vantagens competitivas: um estudo multicaso em franquias brasileiras. Tese (Doutorado). São Paulo: Universidade Corporativa,); Castro & Eboli (2013CASTRO, C. DE M.; EBOLI, M. (2013). Universidade corporativa: gênese e questões críticas rumo à maturidade. São Paulo, Revista de Administração de Empresas- RAE, São Paulo, v. 53, n.4, jul-ago.); GlobalCCU (2017); Marinelli (2013MARINELLI, M. (2013). Autoavaliação institucional: estudo de sistemas de educação corporativa bancos de desenvolvimento brasileiros. Tese de doutorad . Fortaleza: UFC.), Maurício, Vieira, & Bido (2019MAURÍCIO, A. C. DE O., VIEIRA, A. M., & BIDO, D. DE S. (2019). Universidade corporativa e retenção de líderes no contexto hospitalar, Gestão & Regionalidade, v. 35, n. 106, set/dez.). |
Talent Engagement and Retention |
- |
Barbosa (2016BARBOSA, J. A. S. (2016). Universidades corporativas e vantagens competitivas: um estudo multicaso em franquias brasileiras. Tese (Doutorado). São Paulo: Universidade Corporativa,). |
Design and Structure of Process |
People, Structure, Resources and Processes |
Abel; Li (2012ABEL, A. L.; LI, J. (2012). Exploring the corporate university phenomenon: Development and implementation of a comprehensive survey. Human Resource Development Quarterly, v. 23, n. 1, p. 103-128); Hendriarto & Suzanty (2017HENDRIARTO, Y; SUSANTY, A. DE I. (2017). The Influence of Organizational Culture And Organizational Structure On The Implementation Of Knowledge Management Process In Corporate University Of PT. XYZ. The 8th international conference on sustainable collaboration in busines, technology, information and Innovation, Bandung, Indonesia, Telcon University, Anais…, SCBTII.); Marinelli (2013MARINELLI, M. (2013). Autoavaliação institucional: estudo de sistemas de educação corporativa bancos de desenvolvimento brasileiros. Tese de doutorad . Fortaleza: UFC.). |
Education Methodologies |
Forms of Learning, Distance Learning, Hard skill x Soft skill, Use of knowledge pills |
Barbosa (2016BARBOSA, J. A. S. (2016). Universidades corporativas e vantagens competitivas: um estudo multicaso em franquias brasileiras. Tese (Doutorado). São Paulo: Universidade Corporativa,); Delloite (2016). |
Formal certification of diplomas |
- |
GlobalCCU (2017). |
Organizational level |
- |
Castro & Eboli (2013CASTRO, C. DE M.; EBOLI, M. (2013). Universidade corporativa: gênese e questões críticas rumo à maturidade. São Paulo, Revista de Administração de Empresas- RAE, São Paulo, v. 53, n.4, jul-ago.). |
Scale |
Scope of the contingent of employees |
Parker (2017PARKER, PHILL. (2017). The Future of the Corporate University. Available at <Available at https://knowledge.insead.edu/leadership-organisations/thefuture-of-the-corporate-university5121#GsVVBZdvy0lW6bfq.99 >. Acesso em 23.07.2017. https://knowledge.insead.edu/leadership-...
). |
Mobile and digital technology and Innovation |
- |
Abel; Li (2012ABEL, A. L.; LI, J. (2012). Exploring the corporate university phenomenon: Development and implementation of a comprehensive survey. Human Resource Development Quarterly, v. 23, n. 1, p. 103-128); Castro & Eboli (2013CASTRO, C. DE M.; EBOLI, M. (2013). Universidade corporativa: gênese e questões críticas rumo à maturidade. São Paulo, Revista de Administração de Empresas- RAE, São Paulo, v. 53, n.4, jul-ago.); GlobalCCU (2017), Ma et al. (2017MA, L., LIU, Z., JIANG, M., YU, K., & GAN, J. (2017). A Study on regional innovation policy under innovation paradigm 3.0: A case of Jiangsu Province in China. In PICMET 2016 - Portland International Conference on Management of Engineering and Technology: Technology Management For Social Innovation, Proceedings (pp. 1055-1064). https://doi.org/10.1109/ PICMET.2016.7806596. https://doi.org/10.1109/ PICMET.2016.780...
). |
Maximizing Impact and business impact |
- |
GlobalCCU (2017); Parker (2017PARKER, PHILL. (2017). The Future of the Corporate University. Available at <Available at https://knowledge.insead.edu/leadership-organisations/thefuture-of-the-corporate-university5121#GsVVBZdvy0lW6bfq.99 >. Acesso em 23.07.2017. https://knowledge.insead.edu/leadership-...
). |
Monetization |
- |
Parker (2017PARKER, PHILL. (2017). The Future of the Corporate University. Available at <Available at https://knowledge.insead.edu/leadership-organisations/thefuture-of-the-corporate-university5121#GsVVBZdvy0lW6bfq.99 >. Acesso em 23.07.2017. https://knowledge.insead.edu/leadership-...
). |
Investment as a Strategic Action |
- |
Barbosa (2016BARBOSA, J. A. S. (2016). Universidades corporativas e vantagens competitivas: um estudo multicaso em franquias brasileiras. Tese (Doutorado). São Paulo: Universidade Corporativa,). |
Budget |
- |
Castro & Eboli (2013CASTRO, C. DE M.; EBOLI, M. (2013). Universidade corporativa: gênese e questões críticas rumo à maturidade. São Paulo, Revista de Administração de Empresas- RAE, São Paulo, v. 53, n.4, jul-ago.). |
Effectiveness of Corporate Education |
Reaction, satisfaction, behavior change, application, effects on processes, impact on culture, impact on results |
Albuquerque (2014); Allen & Mcgee (2004ALLEN, M.; MCGEE, P. (2004). Measurement and evaluation in corporate universities. New Directions for Institutional Research, [S. l.], n.124, Winter, p. 81-92.); Barbosa (2016BARBOSA, J. A. S. (2016). Universidades corporativas e vantagens competitivas: um estudo multicaso em franquias brasileiras. Tese (Doutorado). São Paulo: Universidade Corporativa,); Borges-Andrade (2006); Freitas-Dias & Carvalho (2014CARVALHO, L. M. de. (2014). Educação corporativa e desempenho estratégico. R. Adm. Faces Journal. Belo Horizonte, v. 13. n. 3, jul/set.); GlobalCCU (2017); Kirkpatrick & Kirkpatrick (2010KIRKPATRICK, D. L.; KIRKPATRICK, J. D. (2010). Como avaliar programas de treinamento de equipes: os quatro níveis. Tradução José Henrique Lamensdorf. Rio de Janeiro: Senac Rio.); Hamblin (1978HAMBLIN, A. C. (1978). Avaliação e controle de treinamento. Translated by de Gert Meyer. São Paulo: McGraw-Hill do Brasil.). |
Efficiency and Productivity of CE and CU |
Control of direct and indirect costs, resource efficiency, evaluation of procedures |
Allen & Mcgee (2004ALLEN, M.; MCGEE, P. (2004). Measurement and evaluation in corporate universities. New Directions for Institutional Research, [S. l.], n.124, Winter, p. 81-92.); Freitas-Dias & Albuquerque (2014); GlobalCCU (2017). |
Return on Investment |
Economic / Financial Results |
Allen & Mcgee (2004ALLEN, M.; MCGEE, P. (2004). Measurement and evaluation in corporate universities. New Directions for Institutional Research, [S. l.], n.124, Winter, p. 81-92.); Marinelli (2013MARINELLI, M. (2013). Autoavaliação institucional: estudo de sistemas de educação corporativa bancos de desenvolvimento brasileiros. Tese de doutorad . Fortaleza: UFC.); Phillips (1991PHILLIPS, J. J. (1991). Handbook of training evaluation and measurement methods. 2nd. ed. London: Kogan Page.). |
Measurement of Social and Environmental Impacts |
Socio-Political and Environmental Results |
Castro & Eboli (2013CASTRO, C. DE M.; EBOLI, M. (2013). Universidade corporativa: gênese e questões críticas rumo à maturidade. São Paulo, Revista de Administração de Empresas- RAE, São Paulo, v. 53, n.4, jul-ago.); Marinelli (2013MARINELLI, M. (2013). Autoavaliação institucional: estudo de sistemas de educação corporativa bancos de desenvolvimento brasileiros. Tese de doutorad . Fortaleza: UFC.); GlobalCCU (2017). |