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Tempo Social, Volume: 11, Issue: 1, Published: 1999
  • The university experience between two liberalisms Dossiê Universidade

    Silva, Franklin Leopoldo e

    Abstract in Portuguese:

    O texto representa uma tentativa de tratar a experiência universitária situando-a entre dois liberalismos, o dos fundadores da USP, a que chamamos liberalismo ilustrado, e o neoliberalismo atual. Neste sentido, organiza elementos e esboça uma reflexão comparativa, de ordem histórica e institucional, sobre a universidade brasileira, muito especificamente a USP, focalizando o período compreendido entre os anos 30 e a atualidade. Com isso se pretende compreender a transformação de um projeto inicial e fundador num projeto terminal, aquele que está sendo implementado em nome de uma racionalização modernizadora. O objetivo do texto é, portanto, o entendimento do presente e dos compromissos que são solicitados a assumir aqueles que de alguma maneira vincularam suas vidas ao destino da Instituição.

    Abstract in English:

    This text represents an atempt to deal with the university experience placing it between the two liberalisms; one from the founders of USP, which is called lllustrated Liberalism, and the other one, that is the recent neo-liberalism. In this way, this text organizes topics and outlines a comparative reflection concerning the history and Institution of the Brazilian university, and more often of USP, highlighting the period between 1930 's and nowadays. This text tries to understand the transformation of an inicial project and its final project, which is being implemented nowadays due to a modern rationalization. In other words, the objective of this text is to understand the present situation of the university, and the compromises of whom, in some way, attached their lives to the destiny of the Institution.
  • The discourse of the University Dossiê Universidade

    Cardoso, Irene

    Abstract in Portuguese:

    O discurso da Universidade como organização é estruturado por um saber que supostamente coincidiria com o tempo presente, interditando qualquer tipo de questão sobre o sentido do que está estabelecido. O seu traço mais característico é o da sua naturalização. É a expressão de um imaginário da cultura contemporânea e os seus mecanismos podem ser aproximados aos de outras formas organizacionais também contemporâneas. Tem traços, ainda, do discurso do totalitarismo, embora não coincida inteiramente com ele, na medida em que a possibilidade de sua visibilidade como discurso é menor.

    Abstract in English:

    The discourse of the University as an organization is structured by the knowledge which supposedly would agree with the present time, and also interrupt any kind of question about the way which it is being stabilished. Its most important feature is the naturalization.The expression of the imaginary of the contemporary culture and its mechanisms can be approximated to other contemporary organizational forms. It has also got features from the totalitarian discourse, even if it does not agree completely with it, as the possibility of its visibility as a discourse is minor.
  • Science, that obscure object of thought and use Dossiê Universidade

    Paty, Michel

    Abstract in Portuguese:

    Consideramos aqui o duplo aspecto da ciência. De um lado, como conhecimento e pensamento; de outro, como possibilidade de aplicações e usos, para o melhor e para o pior (como mostramos através de um exemplo específico). Ao final, chamamos a atenção para a necessidade de uma reflexão crítica (epistemológica, histórica, filosófica e social) sobre a ciência, desde os níveis elementares da educação científica.

    Abstract in English:

    In which we consider the twofold aspect of science as knowledge and thought on the one hand, and as possibility of applications and use for the best and the worse (as shown in a specific example) on the other hand, and call, at the end, for the need of a criticai (epistemological, historical, philosophical, social) reflection on science starting from the elementary levels of scientific education.
  • Baianos and paulistas, are there two "schools"of racial relationships? Dossiê Das Relações Raciais

    Guimarães, Antônio Sérgio Alfredo

    Abstract in Portuguese:

    Os estudos de relações raciais realizados no Brasil entre 1937 e 1956 são muitas vezes invocados para respaldar a opinião de que existem diferenças regionais na situação racial brasileira ou de que diferentes escolas regionais interpretaram diferentemente uma mesma situação nacional. Nesta comunicação, examino a rationale destas versões. Argumento que as divergências teóricas, metodológicas e interpretativas a que chegaram tais estudos giraram, de fato, em torno da avaliação crítica das obras seminais de Gilberto Freyre e de Donald Pierson. O mais importante, todavia, é que tais estudos chegaram a uma interpretação da 'situação racial' brasileira politicamente afastada da problemática norte-americana de assimilação cultural e integração do negro à democracia; e voltada, ao contrário, para o ideal nacionalista e desenvolvimentista de redefinição do "povo brasileiro". Graças a esta geração de estudiosos, acabou por se estabelecer uma agenda de pesquisa que levava em consideração, tanto as reivindicações dos intelectuais negros, quanto as dos intelectuais nacionalistas; tanto a aspiração por igualdade social, quanto o desejo de desenvolvimento. Tal agenda acabou por congregar praticamente todos os sociólogos e antropólogos brasileiros no Brasil nos anos 50 e 60.

    Abstract in English:

    The studies made in Brazil between 1937 and 1956 are, most of the time, invocated to smooth down the opinion that there are regional differences into the Brazilian regional situation or even that different regional schools interpretate differently the same national situation. In this paper, I examine the rationality of these two situations. I argue that the theoretical, methodological and interpretative divergences of these studies were made based on critical evaluations of the works of Gilberto Freyre and Donald Pierson. Therefore, the most important thing is that such studies developed an interpretation of the racial Brazilian situation which is politically far from the North-American issue of cultural assimilation and integration of the Black into the Democracy. To the contrary, it is devoted to a national and developing ideal of redefinition of the Brazilian people. Due to this generation of scholars, it was stablished an agenda of research which took into consideration not only the claims of Black intelectuals, but also the claims of the nationalistis intelectuals, which are the aspiration for social equality and the desire for development. This agenda has congregated practically all the Brazilian sociologists and anthropologists in the 50 's and 60 's.
  • Prejudice based on appearance ethnography and racial relations Dossiê Das Relações Raciais

    Cavalcanti, Maria Laura Viveiros de Castro

    Abstract in Portuguese:

    Este artigo analisa a noção de preconceito de marca proposta por Oracy Nogueira para a compreensão do racismo brasileiro. É, ao mesmo tempo uma forma de classificação social baseada na aparência racial e uma forma de discriminação na qual o sistema social pretere a população de cor, ao invés de excluí-la e concebê-la como um grupo em separado. Esse tipo de preconceito racial é contraposto ao preconceito de origem, característico do racismo desenvolvido pela sociedade norte-americana. O artigo examina o contexto intelectual de produção dessa noção, chamando atenção para a importante presença da tradição etnográfica, de cunho antropológico, na formação em ciências sociais propiciada pela Escola Livre de Sociologia e Política (São Paulo) nas décadas de 1940-1950. Enfatiza também a originalidade e atualidade dessa noção, que sugere a visão do racismo como um sistema cultural.

    Abstract in English:

    This paper analyses the notion of prejudice based on appearance developed by Oracy Nogueira for the understanding of Brazilian racism. Prejudice based on appearance indicates a form of social classification based on racial stereotypes which is at the same time a form of discrimination. As such, it implies a social system that permanently delays colored people's social opportunities, instead of segregating them as a different group. This kind of prejudice is compared to another one, the prejudice based on origin characteristic of northern-American society. The paper examines the intellectual context in which the notion was developed, emphasizing the presence of ethnographic tradition among the various influences which shaped the learning of social sciences at Escola Livre de Sociologia e Política (São Paulo), during the 1940's and the 1950's. It also emphasizes the originality and contemporariness of this notion, which suggests the vision of racism as a cultural system.
  • A time for controversy: Gilberto Freyre and the UNESCO Project (Brazil) Dossiê Das Relações Raciais

    Maio, Marcos Chor

    Abstract in Portuguese:

    Este artigo tem por objetivo abordar as circunstâncias que levaram Gilberto Freyre a lutar pela incorporação tardia da cidade do Recife (PE) ao ciclo de pesquisas sobre as relações raciais no Brasil, patrocinado pela UNESCO no início dos anos 50. Além disso, faço uma reflexão acerca dos resultados da pesquisa realizada por René Ribeiro. Por meio da análise do contexto no qual emergem as primeiras críticas à obra de Freyre, procuro demonstrar que o sociólogo pernambucano esforçou-se para fortalecer o recém-criado Instituto Joaquim Nabuco (IJN), espaço privilegiado de institucionalização da sociologia freyreana e, a partir dele, estabelecer uma interlocução com os críticos à sua obra. Para isso, contou com a colaboração do médico-antropólogo René Ribeiro, que representava a combinação de tradições distintas, a saber: os estudos médico-sociais gestados em Recife, no começo dos anos 30, e a especialização antropológica sob a orientação de Melville Herskovits no final dos anos 40. Acrescente-se o fato de que mantinha contatos estreitos com o centro-sul do país, especialmente com a Escola Livre de Sociologia e Política. Nesse sentido, Gilberto Freyre se preparou para os embates com as ciências sociais institucionalizadas que colocavam em questão sua ensaística sociológica. O projeto UNESCO em Recife é um indicador preciso do tempo controverso.

    Abstract in English:

    This articles sets out to analyze the circunstances that led the Brazilian sociologist Gilberto Freyre to press for the belated inclusion of his home state of Pernambuco in the cycle of research projects on race relations in Brazil, promoted by UNESCO in the early 1950s. It also reviews the actual results of this research project, conducted by Freyre's associate Rene Ribeiro. The text uses the analysis of the context in which emerged the first criticisms of Freyre's work to demonstrate that he made an effort to strengthen the recently created Instituto Joaquim Nabuco (IJN), with which he hoped to institutionalize his own brand of sociology and to engage in debates with his critics.This explains the importance of the collaboration of Ribeiro, a physician-athropologist who combined two distinct traditions in his training: the school of social-medical studies developed during the 1930s in Pernambuco, and the anthropological specialization accquired under Melville Herskovits, during the late 1940s. He also had direct contact with Brazil's Mid-South region, particularly with the scholars of the Escola Livre de Sociologia e Política, in São Paulo. In this manner, Freyre prepared for the confrontations with the institutionalized social sciences, that were questioning his essayistic brand of sociological studies. The UNESCO project is a precise indicator of these times of controversy.
  • Blade Runner : betwen past and future Artigos

    Menezes, Paulo

    Abstract in Portuguese:

    Blade Runner é muito mais do que um filme sobre o futuro. A versão remontada por Ridley Scott, em 1993, remete a dimensões que a versão que vimos inicialmente nos cinemas dissolvia. Problematiza de maneira contundente as relações entre passado, presente e futuro, questionando a concepção de tempo linear e as relações do homem com o seu próprio tempo e a sua própria história. Aqui, a temporalidade do que poderia ser chamado de propriamente humano constitui-se nas relações que o homem trava com a sua própria memória buscando, a partir disso, a comprovação de sua existência enquanto ser e, portanto, enquanto dono de seu passado e de sua própria vida.

    Abstract in English:

    Blade Runner is not only a film about the future. The Ridley Scott's version, remaked in 1993, show us dimensions that the first one had dissolved. Relations concerning past, present and future are the emphasis now, in order to question the linear conception of time and the relations between men and his own time and history. The temporality of the so called specific human kind emerges from the search towards his own memory which can prove his existence as human being and thus as master of his past and live.
  • Reflections about violence in modern life Artigos

    Martuccelli, Danilo

    Abstract in Portuguese:

    A crise da representação progressista da história, na qual a violência possuía um sentido positivo como expressão da luta de classes, deu lugar, na modernidade, a uma concepção negativa da violência, segundo a qual ela aparece como um fracasso e é concebida como apelo a um mundo físico, material, numa sociedade na qual triunfa a informação altamente mediatizada. A violência é considerada, assim, uma espécie de irrupção do "primitivo". Ora, é preciso desconfiar de uma definição geral da violência; levar em conta que há situações contrastantes de exposição à violência nas sociedades modernas bem como examinar os mecanismos sociais e institucionais que a favorecem.

    Abstract in English:

    The crisis in the progressist representation of History, in which the violence has got a positive meaning as regarded as expression of social classes dispute, gave place, nowadays, to a negative concept of violence, which is now regarded as a failure, and is understood as an appeal to the physical and material world, of a society which has got only mediate information. Therefore, the violence is considered a kind of irruption of the primitive. In this way, it is necessary to mistrust a general definition of violence and take into account that there are contrasting situations of exposure to violence into the modern societies, and that because of this, it is necessary to analyse the social and institutional mechanisms which support this idea.
  • Forms of urban violence: a comparison between France and Brazil Artigos

    Macé, Eric

    Abstract in Portuguese:

    A partir da análise de algumas formas da violência urbana - a rebelião, o homicídio nas favelas, a insegurança nos bairros de classe média e a insegurança nos centros das cidades - e do imaginário da mídia sobre ela, o artigo compara estas formas na França e no Brasil contemporâneos, para mostrar que enquanto nas cidades francesas a violência tem um caráter anti-institucional (ela é violência contra o Estado), no Brasil a violência urbana está ligada a uma falta de regulação, por parte do Estado, das relações sociais, culturais e econômicas (ou seja, a violência se dá por ausência do Estado).

    Abstract in English:

    Comparing some forms of urban violence - such as rebellion, homicide in the slums, the insecurity in the middle class neighbourhood, the insecurity in downtown of big cities - and the imaginary of the media upon it, this article compares these forms of violence in Brazil and in France, in a attempt to show that meanwhile in the French cities the violence has got an anti-institutional feature (it is the violence against the State), in Brazil, the urban violence is conected to a lack of regularization from the State, concerning the social, cultural and economical relations. In other words, the violence in Brazil occurs because of the absence of the State.
  • There is not worst enemy of knowledge than secure land Artigos

    Ribeiro, Renato Janine

    Abstract in Portuguese:

    Neste artigo critico o modo como se fazem teses em ciências sociais no Brasil, com dependência excessiva da bibliografia e aplicação mecânica de algumas idéias na moda a todo tipo de corpus, mesmo aquele que tem riquezas de que a teoria não dá ainda conta. Ocorrerá um esvaziamento do desejo de pensar? A Universidade não deveria incentivar, nos alunos, o espírito de risco, em vez do anseio de acomodação? Faço algumas sugestões nesta direção.

    Abstract in English:

    In this article I criticize the way many thesis on Social Sciences are written in Brazil. They rely too much on bibliography and they often apply mechanically some à la mode ideas to every sort of corpus, even if this latter has some richness the present theory is still unable to explain. Is this maybe due to an emptying of the desire to think? Shouldn't the University instill some spirit of risk in the students, instead of telling them to accomodate themselves? Some suggestions are made in order to change this regrettable statu quo.
  • Journalism as expert system Artigos

    Miguel, Luis Felipe

    Abstract in Portuguese:

    análise do jornalismo (entendido em sentido amplo, isto é, como difusão de notícias por quaisquer meios) com base em categorias extraídas da obra As conseqüências da modernidade do sociólogo inglês Anthony Giddens. O jornalismo é visto como um sistema perito, isto é, um sistema de excelência técnica cuja efetividade repousa na confiança depositada por seus consumidores. A partir daí, busca-se estabelecer a centralidade da imprensa nos processos políticos contemporâneos e o desafio que ela lança ao ordenamento democrático.

    Abstract in English:

    The article analyses the press (understood as news' diffusion by any means) making use of Anthony Giddens' concepts in The consequences of modernity. The press is seen as an expert system, that is, a system with technique excellence, whose efficacy depends on the trust of its consumers. From this observation, the article searches to establish the centrality of the press in contemporary political procedures and the defiance it introduces to the democratic order.
  • The modern technique and the return of the Sacred Artigos

    Brüseke, Franz Josef

    Abstract in Portuguese:

    A fala do retorno do sagrado aponta, quando pensado de forma fundamental, para uma problemática além do horizonte sociológico. Porque não, então, reler um dos clássicos da literatura sobre o sagrado, o teólogo Rudolf Otto? Porque não tentar decifrar os textos tardios do pensador Heidegger com as suas alusões freqüentes ao sagrado como pista dos deuses desertados? Pois, é curioso que o programa cognitivo das ciências modernas chega, nas suas contribuições mais inovadoras, aos resultados que parecem confrontar- nos (de novo) com um mundo estranho, paradoxal e antinómico - características que apresenta Otto como atribuições do numinoso. O que tudo isto tem a ver com a técnica, a sociedade moderna e a sociologia? Disto trata o artigo a Técnica Moderna e o Retorno do Sagrado.

    Abstract in English:

    The return to the Sacred points to a problem beyound the sociological horizon, if thought in a fundamental way. If so, why not reading one of the classical works concerning this topic, the theologist Rudolf Otto ? Why not trying to decipher the late texts from Heidegger and its frequent allusions to the sacred as a clue to the renegated gods? It is curious that the cognitive programme of modern sciences guide us to some results which seems to confront a strange, paradoxal and antinomical world, with its inovating contribution to this change. These features were presented by Otto. And what does it have to do with technique, modern society and sociology ? This is the topic of the textThe modern Society and the return to the Sacred .
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