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Perspectiva Teológica, Volume: 53, Número: 1, Publicado: 2021
  • AMORIS LAETITIA: ACOLHIDA, DISCERNIMENTO E INTEGRAÇÃO DA FAMÍLIA Editorial

    Albuquerque, Francisco das Chagas de; A. Júnior, Oton da Silva
  • AMORIS LAETITIA: UM “SIM” RADICAL À PASTORALIDADE DA TEOLOGIA MORAL Artigos

    Zacharias, Ronaldo

    Resumo em Português:

    RESUMO O presente artigo evidencia o núcleo do conflito que tem polarizado as discussões sobre a Amoris Laetitia na Igreja. Depois de referir-se à centralidade do sujeito no processo de decisão moral e à necessidade de integrar as dimensões subjetiva e objetiva da moralidade, apresenta algumas ambiguidades herdadas da tradição sobre matrimônio e sexualidade a serem reconsideradas. Propõe que essa tarefa seja feita à luz tanto da primazia dada pelo Papa Francisco ao amor e à misericórdia em relação à objetividade das normas quanto da prioridade concedida por ele à pastoral como critério hermenêutico na reflexão moral.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT This article underlines the conflict at the core of the Church’s discussions about Amoris Laetitia. After exploring the centrality of the subject in the moral decision-making process and the need to integrate both the objective and subjective dimensions of morality, it presents certain ambiguities, inherited from the tradition, regarding matrimony and sexuality that are worth reconsidering. It also suggests that such a task be done in the light of the precedence Pope Francis has given to love and mercy, specifically regarding the objectivity of norms, as well as of his priority for pastoral practice, as a hermeneutical criterion for a moral reflection.
  • Sobre a Amoris laetitia: sua linguagem, sua recepção, alguns desafi os e o agnosticismo de uma parte da hierarquia Articles

    Keenan, James F.

    Resumo em Português:

    RESUMO Cinco anos após sua promulgação, a exortação apostólica Amoris Laetitia continua a configurar a Igreja mediante a reforma de seu ministério pastoral, em particular a incidência deste no casamento e na vida familiar. Este artigo analisa o conteúdo central do longo documento, considerando a rica linguagem que ele usa, bem como os variados modos criativos de recepção por parte de bispos, teólogos e líderes leigos. O artigo investiga uma crítica recorrente que argumenta a favor de mais reformas, mas em consonância com os argumentos básicos da Amoris Laetitia. O artigo observa, no entanto, que nos Estados Unidos alguns membros do episcopado mostram indiferença a esse ensinamento do Magistério e conclui indicando que tal indiferença precisa ser investigada.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Five years after its promulgation, the apostolic exhortation Amoris Laetitia is continuing to shape the church by reforming its pastoral ministry in particular, its work in marriage and family life. This essay looks at the key contents of the lengthy document by considering the rich language it uses as well as the varied imaginative modes of reception by bishops, theologians, and lay leaders. It investigates a sustained criticism that argues for further reform, though in line with the basic arguments of Amoris Laetitia. It notes, nonetheless, that in the United States some of the episcopacy display an indifference to the magisterial teaching and concludes suggesting that that indifference needs to be investigated.
  • AMORIS LAETITIA Y EL CAMBIO DE PARADIGMA Articulos

    Missier, Giovanni Del

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN El artículo trata de probar la relevancia del uso de la categoría de “cambio de paradigma” aplicada a la Exhortación apostólica postsinodal Amoris laetitia. Una vez definidos los contenidos, ventajas y límites de tal lectura, se destaca qué paradigma utiliza el papa Francisco en el documento y cuáles son las ventajas que se derivan de él respecto a una problemática (los divorciados y vueltos a casar) que el paradigma tradicional no había resuelto satisfactoriamente.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT This article attempts to understand the importance of the category “change of paradigm” applied to the post-synodal apostolic exhortation Amoris laetitia. After defining the contents, advantages, and limits of such reading, the article focuses on the kind of paradigm Pope Francis uses in the document and on the benefits of this approach regarding the question of the divorced and remarried, to which the traditional paradigm was unable to respond in a satisfactory manner.
  • AMORIS LAETITIA: UN ETHOS PASTORAL Articulos

    Mifsud, Tony

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN El artículo comienza haciendo memoria del proceso sinodal que condujo a la elaboración de la exhortación apostólica Amoris laetitia, pasando, en un segundo momento, a recordar las distracciones y críticas que recibió por parte de un grupo, pequeño pero vociferante. En una tercera sección, se reflexiona sobre la evolución disciplinar, destacando la relación existente entre la experiencia de la fe y el compromiso de la ética, como también la importancia de una ética capaz de asumir la realidad y dirigirla hacia el ideal cristiano. La gran contribución de Amoris laetitia, en el campo de la Teología Moral, es haber fundamentado oficialmente un ethos de acompañamiento que respeta la adultez del auténtico cristiano.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT The article begins by recalling the synodal process that led to the development of the apostolic exhortation Amoris laetitia. Next, it recalls the distractions and criticisms it received from a small but vociferous group. The third section reflects on disciplinary evolution, highlighting the relationship between the experience of faith and the commitment to ethics, as well as the importance of an ethics capable of assuming reality and directing it towards the Christian ideal. The great contribution of Amoris laetitia, in the field of Moral Theology, is to have officially founded an ethos of accompaniment that respects the adulthood of the authentic Christian.
  • O PRIMADO DO AMOR NA AMORIS LAETITIA: APROXIMAÇÕES À TEOLOGIA DE DUNS SCOTUS Artigos

    Almeida, Juliano Ribeiro

    Resumo em Português:

    RESUMO Este artigo analisa particularmente a exortação apostólica pós-sinodal Amoris Laetitia, situando-a na mesma linha que outros textos promulgados pelo Papa Francisco, que priorizam a caridade em relação à verdade. Tal preferência aproxima o magistério deste pontificado da tradição filosófica e teológica chamada Escola Franciscana, especialmente na pessoa de João Duns Scotus, considerado um pensador à altura de Tomás de Aquino. O pensamento escotista, devido às suas importantes diferenças, representa uma alternativa em relação ao tomista. Em Amoris Laetitia, o Papa Francisco apresenta continuidade doutrinal com o magistério papal anterior, mas inova ao ressaltar mais o amor conjugal do que os aspectos canônicos do sacramento do matrimônio, o que abre espaço para novas práticas de pastoral familiar.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT This paper analyses the post-synodal apostolic exhortation Amoris Laetitia, in the same line with other texts promulgated by Pope Francis, that prioritize charity over truth. Such a preference brings this papal magisterium closer to the philosophical and theological tradition called the Franciscan School, especially represented by John Duns Scotus, a thinker considered on par with Thomas Aquinas. Due to its particularities, Scotistic thought represents an alternative to the Thomistic one. In Amoris Laetitia, Pope Francis demonstrates doctrinal continuity with the previous magisterium, although it somewhat innovates by focusing more on conjugal love than on the canonical aspects of the sacrament of matrimony, thus making room for new practices of the family apostolate.
  • DE LA AMORIS LAETITIA A LA FRATELLI TUTTI: LA IMPORTANCIA DE LAS RELACIONES FAMILIARES Articulos

    Núñez, Martín Carbajo

    Resumo em Espanhol:

    SUMARIO A la luz la exhortación post-sinodal Amoris Laetitia, el presente artículo estudia “el evangelio de la familia” y la importancia de las relaciones familiares en la vida social. Hoy se siente la necesidad “de una robusta inyección de espíritu familiar” (AL, n. 183). La encíclica Fratelli tutti recoge esa necesidad y aboga por favorecer la fraternidad y la amistad social en nuestra sociedad globalizada que “nos hace más cercanos, pero no más hermanos”. La experiencia de familia es fundamental en el desarrollo de las cuatro relaciones fundamentales del ser humano (1ª parte) y en la educación (2ª parte). Además, la familia introduce la fraternidad en el mundo (3ª parte) y es el agente principal de la ecología integral (4ª parte).

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT In the light of the post-synodal exhortation Amoris Laetitia, this article studies “the gospel of the family” and the importance of family relationships in our social life. Today, there is an “omnipresent need for a healthy injection of family spirit” (AL 183). The encyclical Fratelli tutti reflects this need and proposes to promote fraternity and social friendship in a globalized society that “makes us neighbors but does not make us brothers”. The article argues that the family is essential for developing our four fundamental relationships (1st part) as well as for education (2nd part). Furthermore, the family introduces fraternity into the world (3rd part) and is the principal agent of an integral ecology (4th part).
  • Teoquilombismo: teologia negra entre teologia política e teologia da inculturação Articles

    Caldeira, Cleusa

    Resumo em Português:

    RESUMO O pensamento negro crítico há tempos vem denunciando o colonialismo como a maior fratura intersubjetiva da história moderna, que se revelou o mais eficaz e durável instrumento de dominação universal. Fratura esta que exigiu a classificação hierárquica da humanidade, isto é, a divisão entre humanos e subumanos, entre dominados e dominadores. Neste mundo maniqueísta, as pessoas de origem africana, suas culturas e suas espiritualidades foram relegadas ao primitivo, inferior e diabólico. A teologia negra surgiu como um protesto radical à essa pulsão genocida da modernidade e defesa da dignidade da vida negra. Entretanto, constata-se que o colonialismo perdura como colonialidade, em sua capacidade ilimitada de atualização. Isso demanda também uma atualização das ferramentas teóricas e conceituais para enfrentar o racismo contemporâneo. Da interlocução da teologia com o pensamento crítico negro surge o Teoquilombismo, uma reflexão teológica para pensar a libertação negra entre teologia negra política e teologia da inculturação.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Critical black thought has long denounced colonialism as the greatest intersubjective fracture in modern history which proved to be the most effective and durable instrument of universal domination. This fracture required the hierarchical classification of humanity, that is, the division between humans and subhumans, between dominated and dominators. In this Manichaean world, people of African origin, their cultures and their spiritualities have been relegated to the primitive, inferior and diabolic. Black theology emerged as a radical protest against this genocidal drive of modernity and defense of the dignity of black life. However, we observe that colonialism persists as coloniality, with an unlimited capacity for updating. This also requires an update of the theoretical and conceptual tools to face contemporary racism. From the dialogue of theology with critical black thought arises theoquilombism, a theological reflection to think black liberation between black political theology and inculturation theology.
  • A ESCATOLOGIA DO TOMÁS DE AQUINO MADURO Artigos

    Alves, César Andrade

    Resumo em Português:

    RESUMO A renovação da Escatologia é um processo ecumênico iniciado no século XIX que se estende até hoje. Ela permite a expressão mais precisa daquilo que a revelação cristã realmente manifesta nesse campo. A renovação da Escatologia também instiga ao conhecimento aprofundado da história da Teologia em vista de nos enriquecermos com os valores dessa história e não incidirmos em lacunas já verificadas no passado. Este artigo tem três objetivos: (1) examinar os elementos antropológicos sobre os quais Tomás de Aquino construiu sua Escatologia; (2) expor as grandes linhas da Escatologia que ele formulou no último decênio de sua vida (3) à luz de uma intuição de Tomás, apresentar a analogia da mutilação como sendo ferramenta para melhor compreensão do estado intermediário. Na conclusão indicam-se valores e lacunas da Escatologia do Tomás de Aquino maduro.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT The renewal of Eschatology has been an ecumenical process that began at the end of the 19th century and continues to the present day. It is marked by a more precise expression of what Christian revelation really demonstrates in this regard. Also, it encourages an in-depth knowledge of the history of Theology, in order to be enriched with its values and not to dwell on deficiencies already verified in the past. This article has three aims: (1) to provide an overview of the anthropological elements upon which Aquinas based his Eschatology; (2) to summarize the main features of the Eschatology he wrote in the last decade of his life; (3) in the light of Aquinas’ insight, to introduce the analogy of mutilation as a tool for a better understanding of the intermediate state. The conclusion identifies the values and deficiencies of the Eschatology of the mature Thomas Aquinas.
  • “CONVERTIR A LA RELIGIÓN, QUE ES FIN Y SOLO PUEDE SER FIN, EN MEDIO”: LA CRÍTICA A LA TEOLOGÍA DE LA LIBERACIÓN DESDE EVANGELII NUNTIANDI A PUEBLA EN LAS PÁGINAS DE LA REVISTA TEOLÓGICA DE CELAM Articulos

    Labbé, Marcos Jesús Fernández

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN El objetivo del presente artículo es reconstruir e interpretar históricamente un conjunto de críticas a la Teología de la Liberación, publicadas a lo largo de la década de 1970 en la revista teológica del Celam, Medellín. A partir de un enfoque de Historia Intelectual se interpreta al campo disciplinar de la teología como un espacio de controversias con implicancias políticas, disciplinares e institucionales, concluyéndose la reivindicación por parte de los autores analizados de una perspectiva teológica centrada en la Revelación, la autoridad magisterial y el rechazo a la secularización y politización que a su juicio implicaba la Teología de la Liberación.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT The paper analyzes the field of theology from the perspective of intellectual history: that is, as a domain of theoretical controversies having political, disciplinary, and institutional implications. It aims, from such an analytical perspective, to reconstruct and interpret a set of criticisms directed against the Theology of Liberation throughout the 1970s in Medellín, the journal of Celam’s theological studies. Those criticisms, the paper concludes, reject secularization and politicization, which would be based on Liberation Theology, while claiming that the correct theological analysis is based on Revelation and the Magisterium.
  • ANTROPOLOGIA DA MORTE Artigos

    Oliveira, Renato Alves de

    Resumo em Português:

    RESUMO Este artigo trata da antropologia da morte no horizonte teológico. Historicamente, ela foi definida como separação do corpo e da alma. Esta definição goza de uma insuficiência antropológica e existencial. A morte é um tema que pertence primeiramente à antropologia e posteriormente à escatologia. No campo antropológico, a morte é a possibilidade humana por excelência, goza de uma presença constante na vida e significa o fim do ser humano, na dimensão corpóreo-anímica, mundana e social. É a conclusão da condição peregrina, espaço-temporal e histórica do ser humano. Trata-se de um evento irrepetível que o ser humano simultaneamente padece e assume. É o último ato da história da liberdade humana e pode ser vista como um evento que consagra a existência. Com a morte, a existência alcança definitividade. Serão apresentadas as mudanças e deslocamentos antropológicos da morte no horizonte teológico a partir da segunda metade do século XX.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT This paper discusses the anthropology of death from a theological viewpoint. Historically, death has been defined as the separation between body and soul. However, this definition is anthropologically and existentially insufficient. Death is a theme belonging primarily to anthropology and secondarily to eschatology. Anthropologically, death is the human possibility par excellence. It is constantly present and means the end of human beings in their bodily, worldly, and social dimensions. Death is the end of the human pilgrimage, in its spatial, temporal, and historical dimension, an unrepeatable event that we both suffer and accept. It is the last act of the history of human freedom and can be seen as an event that reaffirms our existence that, with death, achieves definiteness.
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