Acessibilidade / Reportar erro

Participation in nighttime activities in the genesis of depression in public school teachers from the State of Pernambuco, Brazil

Participação eventual de atividades noturnas na gênese da depressão em professores da rede pública do estado de Pernambuco, Brasil

ABSTRACT

Teachers often undertake nighttime work involving exam corrections, projects and devising lesson plans in their homes. Many present excessive daytime sleepiness (EDS) and depression.

Objective:

The objective of this study was to evaluate EDS and depression in teachers from public schools.

Methods:

201 female teachers were evaluated in the district of Quipapá/PE, Brazil. Among the study sample, 38 working 1 shift (CONTROL 1), 40 working 2 shifts (CONTROL 2) and 123 working 3 shifts (WTeachers-3T). The subjects were submitted to evaluation by the Epworth Sleepiness Scale and Beck Depression Inventory (BDI).The EDS data were analyzed by the Kruskal-Wallis test with Dunn's multiple comparison, p<0.05 and expressed in MEDIAN (MINIMUM - MAXIMUM) whereas the depression data were analyzed by the Chi-square test, with p<0.05, expressed in percentage.

Results:

WTeachers-3T presented excessive daytime sleepiness and higher rates of mild (24%) and moderate (37%) depression compared to controls - Control 1: mild (8%) and moderate (11%) - Control 2: mild (5%) and moderate (15%).

Conclusion:

This study found that teachers in the Quipapá municipality of Penambuco state working three shifts showed excessive daytime sleepiness and a higher percentage of mild and moderate depression compared to teachers working only one (1) or two (2) shifts.

Key words:
female teachers; excessive daytime sleepiness; depression

RESUMO

Professores têm trabalhado muito no período noturno com correções de provas, trabalhos e elaborando planejamento de ensino em suas casas. Muitos estão apresentando sonolência excessiva diurna (SED) e depressão.

Objetivo:

O objetivo deste trabalho foi avaliar sonolência excessiva diurna e depressão em professoras da rede pública.

Métodos:

Foram avaliadas 201 professoras do município de Quipapá/PE, Brasil, sendo 38 que trabalham em 1 turno (CONTROLE 1), 40 que trabalham em 2 turnos (CONTROLE 2) e 123 que trabalham em 3 turnos (PROFas-3T). Os sujeitos foram avaliados pela Escala de Sonolência de Epworth e pelo Inventário de Depressão de Beck. Os dados referentes à SE foram analisados pelo teste Kruskal-Wallis com comparação múltipla em Dunn, p<0,05 e expressos em MEDIANA (MÍNIMO - MÁXIMO) e os dados referentes à depressão foram analisados pelo teste qui-quadrado, com p<0,05, expressos em percentuais.

Resultados:

PROFas-3T apresentam sonolência excessiva e apresentam maior percentual de depressão leve (24%) e moderada (37%) comparadas a seus controles - CONTROLE 1: leve (8%) e moderada (11%) - CONTROLE 2: leve (5%) e moderada (15%).

Conclusão:

Este estudo observou que professoras da rede municipal de Quipapá/PE que trabalham em 3 turnos apresentam sonolência excessiva e maior percentual de depressão leve e moderada comparadas às professoras que trabalham em 1 (um) ou em 2 (dois) turnos.

Palavras-chave:
professoras; sonolência excessiva; depressão

TEXTO COMPLETO DISPONÍVEL APENAS EM PDF.

FULL TEXT AVAILABLE ONLY IN PDF FORMAT.

REFERENCES

  • World Health Report (WHO). (2001). Mental health: new understanding, new hope.
  • Murray CJL, Lopez AD. The Global Burden of Disease: A comprehensive assessment of mortality and disability from diseases, injuries and risk factors in 1990 and projected to 2020. Cambridge: Harvard University Press; 1996.
  • Santos MJ, Kassouf AL. Uma investigação dos determinantes socioeconômicos da depressão mental no Brasil com ênfase nos efeitos da educação. Economia aplicada, São Paulo, 2007;11: 5-26.
  • Macedo VCD, Monteiro RM. Educação e saúde mental na família: experiência com grupos vivenciais. Texto Contexto Enferm 2006;15:222-230.
  • Taylor CM. Manual de enfermagem psiquiátrica de Mereness. 13a ed. Porto Alegre (RS): Artes Médicas; 1992.
  • Crivelatti MMB, Durman S, Hofstatter LM. Sofrimento psíquico na adolescência. Texto Contexto-enferm; 2006;15:64-70.
  • Hegadoren K, Norris C, Lasiuk G, da Silva DGV, Chivers-Wilson K. The many faces of depression in primary care. Texto Contexto Enferm , Florianópolis, 2009;18:155-164.
  • Ramos M. Os sintomas depressivos e as relações sociais na terceira idade. Rev Depart Psicol - UFF, 2007;19: 397-410.
  • Åkerstedt T. Shift work and disturbed sleep/wakefulness. Occupl Med 2003;53:89-94.
  • Fernandes RMF. O sono normal. Simpósio: Distúrbios Respiratórios do Sono. Medicina, Ribeirão Preto, 2006;39:157-168.
  • Culebras A. The biology of sleep. In: Culebras A, ed. Clinical handbook of sleep disorders. Oxford: Butterworth-Heinemann;1996:13-15.
  • Johns MW. Sensitivity and specificity of the multiple sleep latency test (MSLT), maintenance of wakefulness test and the Epworth sleepiness scale: failure of the MSLT as a gold standard. J Sleep Res. 2000;9:5-11.
  • Beck AT, Steer RA. Beck Depression Inventory. Manual. San Antonio, TX: Psychological Corporation;1993b.
  • Rocha KB, Sarriera JC. Saúde percebida em professores universitários: gênero, religião e condições de trabalho. Rev Sem Assoc Bras Psicol Escol Educ (ABRAPEE) 2006;10:187-196.
  • Moraes KCC, Ribas VR, Costa DFS, et al. Brazilian educators that work in three shifts present sleep disturbances. Neurobiologia 2012;75(no Prelo).
  • Albuquerque EE, Costa SL, Ribas Almeida PIL, et al. Professores do Ensino Fundamental do Município de Quipapá/PE Apresentam Estresse. Neurobiologia 2010;73:117-125
  • Porsolt RD, Le Pichon M, Jalfre M. Depression: a new animal model sensitive to antidepressant treatments. Nature 1977;266:730-732
  • Manhães de Castro R, Peregrino A, Sourgey E, Barreto Medeiros JM, Deiró TCBJ. Depression: Repercussion in Serotonergic System. Neurobiologia 1998;61:45-55
  • Mendes da Silva C, Lopes de Souza S, Barreto-Medeiros JM, et al. Neonatal treatment with fluoxetine reduces depressive behavior induced by forced swim in adult rats Arq Neuropsiquiatr 2002;60:928- 931
  • Moeller FG Allen T Cherek DR Dougherty DM Lane S Swann AC Ipsapirone neuroendocrine challenge: relationship to aggression as measured in the human laboratory. Psychiatry Res 1998;81:31-38.
  • Evenden J. Impulsivity: a discussion of clinical and experimental findings. J Psychopharmacol 1999;13:180-192.
  • Silva RCB, Brandão ML. Acute and chronic effects of Gepirone and Fluoxetine in rats tested in the Elevated Plus - Maze: an ethological analysis. Pharmacol Bioch Beh 2000;65:209-216.
  • Jaiswal AK, Upadhyay SN, Satyan KS, Bhattacharya SK. Behavioural effects of prenatal and postnatal undernutrition in rats Indian. J Exp Biol 1996;34:1216-1219.
  • Chopin P, Moret C, Briley M. Neuropharmacology of 5-hydroxytrypta­mine1B/1D receptor ligands. Pharmacol Therap 1994;62:385-405.
  • Teodósio NR, Cabral Filho JE, Guedes RCA, Costa JA, Costa FRB, Silva AT. Learned and emotional behavior in chronically malnourished rats. Acta Physiol Latinoam 1979;29:255-262.
  • Bassiri AG, Guilleminault C. Clinical features and evaluation of obstructive sleep apnea-hypopnea syndrome. In: Kryger MH, Roth T, Dement WC (eds) Principles and practice of sleep medicine. Saunders, Philadelphia; 2000;869-878.
  • Kryger MH. Management of Obstrutive Sleep Apnea-Hypopnea Syndrome: Overview. In: Kryger MH, Roth T, Dement WC. Principles and practice of sleep medicine . Philadelphia: WB Sauders Company; 2000:1336.
  • Bonnet MH, Arand DL. Clinical effects of sleep fragmentation versus sleep deprivation. Sleep Med Rev 2003;7:297-310.
  • Krueger JM, Majde JA. Sleep and host defense In: Kryger MH. Roth T. Dement WC. Principles and practice of sleep medicine . 5th Ed St Louis: WB Saunders; 2011: 281-290.
  • Stoltz MR, Cezar Junior NNBA. Depressão e o Afastamento do Trabalho em Professores Universidade do Sul de Santa Catarina. Rev Prog Unisul Inic Cient (PUIC) do Campus da Grande Florianópolis/ Pedra Branca 2008;2:8-10.
  • Paula LG. O processo de construção da identidade do professor REVELLI. Rev Educ Ling Literat, UEG - Inhumas. 2010;2:7-16.
  • Nóvoa A. Os professores e a sua formação. Portugal: Publicações Dom Quixote; 1992.
  • Pennington MC. The teacher change cycle. Tesol Quarterly 1995; 29: 705-731.
  • Zeichner KM. Formando professores reflexivos para a educação centrada no aluno: possibilidades e contradições" In: Barbosa RLL (Org) Formação de educadores: desafios e perspectivas. São Paulo: Editora Unesp; 2003:35-56.
  • Codo W, Gazzotti A. Trabalho e Afetividade. In: CODO Wanderley; (org) Burnout a Síndrome da Desistência do Educador que pode levar à falência da educação. Petrópolis. Vozes; 1999:48-59.
  • Rajagopalan KELT. Classroom as na arena for identity clashes In: Garmagnani AMG, Grigoletto M. Inglês como língua estrangeira: identidade práticas e textualidade. São Paulo: USP Humanitas; 2001:70-90.
  • Lage JT. Neurobiologia da Depressão [Mestrado Integrado em Medicina Área: Psiquiatria] Acta Méd Port, Universidade do Porto; 2010.
  • Nestler EJ, Barrot M Dileone RJ, Eisch AJ, Gold SJ, Monteggia LM. Neurobiology of depression. Neuron 2002;34:13-25.
  • Lorenzetti V, Allenb NB, Fornito AA, Yücel M. Structural brain abnormalities in major depressive disorder: a selective review of recent MRI studies. J Affec Disord 2009;117:1-17.
  • Zandio M, Ferrín M, Cuesta MJ. Neurobiología de la depression. Anales Sis San Navarra; 2002;25(Supl 3):43-62.
  • Maletic V, Robinson M, Oakes T, Iyengar S, Ball SG, Russel J. Neurobiology of depression: an integrated view of key findings. Int J Clin Pract 2007;61:2030-2040.
  • Maletic V, Raison CL. Neurobiology of depression fibromyalgia and neuropathic pain. Front Biosci 2009;14:5291-338.
  • Heim C, Plotsky PM, Nemeroff CB. Importance of studying the contributions of early adverse experience to neurobiological findings in depression. Neuropsychopharmacology 2004;29:641-648.
  • Lesch KP. Gene-environment interaction and the genetics of depression. J Psychiatry Neurosci 2004;29:174-184.
  • Silva TT. A produção social da identidade e da diferença In: SILVA T T (Org) Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais Petrópolis: Editora Vozes; 2003:73-102.
  • Moita Lopes LP. Oficina de Lingüística Aplicada: a natureza social e educacional dos processos de ensino/aprendizagem de línguas. Campinas SP: Mercado de Letras; 1996.
  • Ferraz CH. Sexualidade e desamparo: as origens do sujeito em Freud. [Dissertação de Mestrado]. Universidade do Estado do Rio de Janeiro UERJ Brasil. 1996
  • Lipp M, Rocha JC. Stress hipertensão e qualidade de vida. 2º Ed., Campinas SP: Papirus; 1996.

Publication Dates

  • Publication in this collection
    Oct-Dec 2012

History

  • Received
    31 July 2012
  • Accepted
    04 Nov 2012
Academia Brasileira de Neurologia, Departamento de Neurologia Cognitiva e Envelhecimento R. Vergueiro, 1353 sl.1404 - Ed. Top Towers Offices, Torre Norte, São Paulo, SP, Brazil, CEP 04101-000, Tel.: +55 11 5084-9463 | +55 11 5083-3876 - São Paulo - SP - Brazil
E-mail: revistadementia@abneuro.org.br | demneuropsy@uol.com.br