Acessibilidade / Reportar erro

Ladrão de galinhas: a dialogue on aesthetics in the image book

Abstract

Image-driven literatures have proven, over time, to be of equal importance to other genres available in educational spaces. As such, we propose to analyze the aesthetic attributes that comprise one of these works, Ladrão de galinha (Chicken thief), written by Béatrice Rodriguez (2009RODRIGUEZ, Béatrice (2009). Ladrão de galinha. São Paulo: Escala Educacional.), which was selected and sent by the National School Library Program (called PNBE) in 2014 to the public networks of Early Childhood Education. We adopted as methodology a qualitative approach, taking as reference Barthes’s (2013bBARTHES, Roland (2013b). Aula. São Paulo: Cultrix.) semiotics. We use the concepts of enunciation, displacement and representation, which contribute to the process of textual signification, understanding that they do so such that other aesthetic attributes are effective communicators in the realization of visual literature. Among the other specialists, we rely on the theoretical support of Collaro (2012COLLARO, Antonio Celso (2012). Produção gráfica: arte e técnica na direção de arte. São Paulo: Pearson.), Gomes Filho (2014GOMES FILHO, João (2014). Gestalt do objeto: sistema de leitura visual da forma. São Paulo: Escrituras.), Heller (2014HELLER, Eva (2014). A psicologia das cores: como as cores afetam a emoção e a razão. Tradução Maria Lúcia Lopes da Silva. São Paulo: Gustavo Gili.), Hunt (2010HUNT, Peter (2010). Crítica, teoria e literatura infantil. São Paulo: Cosac Naify.), Kandinsky (1997KANDINSKY, Wassily (1997). Ponto e linha sobre plano. São Paulo: Martins Fontes.), Kant (2013KANT, Immanuel (2013). Crítica da razão pura. Tradução e notas de Fernando Costa Mattos. 3. ed. Petrópolis: Vozes ; Bragança Paulista: Editora Universitária São Francisco. (Coleção Pensamento Humano).), Linden (2011LINDEN, Sophie Van der (2011). Para ler o livro ilustrado. Tradução de Dorothée de Bruchard. São Paulo: Cosac Naify , 2011.), Neitzel and Carvalho (2013NEITZEL, Adair de Aguiar; CARVALHO, Carla (2013). A estética na formação de professores. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 13, n. 40, p. 1021-1040, set./out.), Neitzel and Oliani (2008NEITZEL, Adair de Aguiar; OLIANI, Rita de Cássia (2008). Literatura como fenômeno estético. In: ANPED SUL - SEMINÁRIO DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO DA REGIÃO SUL. Pesquisa em Educação e Inserção social. 7. Anais eletrônicos. Itajaí: UNIVALI. Disponível em: Disponível em: https://bit.ly/2zZ1vaw . Acesso em: 10 mar. 2017.
https://bit.ly/2zZ1vaw...
), Nikolajeva and Scott (2011NIKOLAJEVA, Maria; SCOTT, Carole (2011). Livro ilustrado: palavras e imagens. Tradução de Cid Knipel. São Paulo: Cosac Naify .), Santaella (2012SANTAELLA, Lúcia (2012). Leitura de imagens. São Paulo: Melhoramentos.), Todorov (2011TODOROV, Tzvetan (2011). Análise estrutural da narrativa. Petrópolis: Vozes .), Willsberg and Forssman (2007WILLBERG, Hans Peter; FORSSMAN, Friedrich (2007). Primeiros socorros em tipografia. São Paulo: Rosari.). We have determined that there is a continuous effort to improve this kind of book composed exclusively of images, which allows for appreciation of the visual text beyond entertainment, making it an object of actualization through the aesthetic experience that it provides. We raise the question of “readability” in regards to the visual text so that we might accept or reject, improve or question the possibilities of reading that stimulate thought.

Keywords:
visual text; children literature; readability; PNBE 2014

Grupo de Estudos em Literatura Brasileira Contemporânea, Programa de Pós-Graduação em Literatura da Universidade de Brasília (UnB) Programa de Pós-Graduação em Literatura, Departamento de Teoria Literária e Literaturas, Universidade de Brasília , ICC Sul, Ala B, Sobreloja, sala B1-8, Campus Universitário Darcy Ribeiro , CEP 70910-900 – Brasília/DF – Brasil, Tel.: 55 61 3107-7213 - Brasília - DF - Brazil
E-mail: revistaestudos@gmail.com