Acessibilidade / Reportar erro
História da Educação, Volume: 21, Número: 51, Publicado: 2017
  • VER MELHOR PARA COMPREENDER O PRESENTE E O PASSADO: 20 ANOS DE HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO Apresentação

    Stephanou, Maria
  • APRESENTAÇÃO DA ENTREVISTA COM ANTONIO VIÑAO FRAGO Sessão Especial

    Bastos, Maria Helena Camara
  • A PESQUISA EM HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO - TESTEMUNHO DE UM AUTOR: ENTREVISTA COM ANTONIO VIÑAO FRAGO Sessão Especial

    Bastos, Maria Helena Camara
  • DA ITÁLIA AO BRASIL: PROCESSOS EDUCATIVOS E FORMATIVOS, SÉCULOS 19 E 20 Apresentação Do Dossiê

    Barausse, Alberto; Luchese, Terciane Ângela
  • CHAMAS DA EDUCAÇÃO NACIONAL E DO SENTIMENTO PÁTRIO: AS ESCOLAS ITALIANAS NO RIO GRANDE DO SUL DA COLONIZAÇÃO AO FINAL DO SÉCULO 19 (1875-1898) Dossiê Da Itália Ao Brasil: Processos Educativos E Formativos, Séculos 19 E 20

    Barausse, Alberto

    Resumo em Português:

    Resumo No artigo busca-se aprofundar as origens e o desenvolvimento das escolas italianas subsidiadas pelo governo italiano no Rio Grande do Sul, durante a segunda e terceira fase da colonização dos imigrantes italianos no contexto do Brasil meridional. Reunindo fontes documentais em grande parte inéditas, o autor enriquece o conhecimento sobre a presença de escolas elementares étnicas entre os anos de transição do Império para a República brasileira. Utilizando as informações enviadas pelas autoridades consulares, analisa-se a geografia das escolas italianas sustentadas financeiramente pelo governo italiano no Rio Grande do Sul, bem como suas características, a diversidade de naturezas relativas às formas de organização e condições de seus professores, distinguindo entre as escolas vinculadas às associações de mútuo socorro e aquelas dos professores particulares. Sinaliza-se, ainda, para a mentalidade e as mudanças de estratégias postas em jogo pelas autoridades consulares para assegurar, no último decênio do século 19, a manutenção de uma rede de escolas com finalidade não apenas de alfabetizar os filhos dos imigrantes italianos, mas também de promover o sentimento nacional. No artigo focaliza-se, em particular, as diversas perspectivas que animaram os cônsules em relação ao contexto rural ou o urbano das escolas.

    Resumo em Italiano:

    Resumo L'articolo approfondisce l'origine e lo sviluppo delle scuole italiane sussidiate dal regio governo italiano nel Rio Grande do Sul durante la seconda e terza fase della colonizzazione degli immigrati italiani nello specifico contesto brasiliano meridionale. L'autore attinge a fonti in gran parte inedite per arricchire le conoscenze relative alla presenza di scuole elementari a base etnica durante gli anni della transizione dalla fine del Brasile Imperiale a quello della federazione di stati a base repubblicana. Attraverso l'uso delle relazioni inviate dalle autoritá consolari, infatti, l'articolo permette di analizzare non solo la geografia delle scuole italiane sostenute finanziariamente dal governo italiano nel Rio Grande do Sul, ma anche le loro caratteristiche, la disomogeneitá tanto nella natura quanto nelle forme organizzative e nella condizione degli insegnanti, distinguendo tra le scuole promosse dalle associazioni di mutuo soccorso e quelle avviate da maestri privati. Al tempo stesso l'autore illustra la mentalitá e i cambiamenti delle strategie messe in campo delle autoritá consolari al fine di assicurare, nell'ultimo decennio dell'Ottocento, il mantenimento di una rete scolastica finalizzata non solo alla prima alfabetizzazione dei figli degli immigrati italiani ma anche alla promozione del sentimento nazionale. L'articolo focalizza, in particolare, le diverse prospettive che animarono i consoli in relazione al contesto rurale o a quello urbano delle scuole.

    Resumo em Francês:

    Résumé L'article approfondit l'étude de l'origine et du développement des écoles italiennes subventionnées par le gouvernement royal italien dans le Rio Grande do Sul durant les seconde et troisième phases de la colonisation des immigrés italiens dans le contexte spécifique du sud brésilien. L'auteur puise dans des sources en grande partie inédites pour enrichir nos connaissances sur la présence d'écoles élémentaires à fond ethnique au cours des années de la transition entre la fin du Brésil impérial et celui de la fédération d'états d'esprit républicain. A travers l'exploitation des rapports envoyés par les autorités consulaires, en effet, l'article permet d'analyser non seulement l'implantation géographique des écoles italiennes soutenues financièrement par le gouvernement italien dans le Rio Grande do Sul, mais aussi leurs caractéristiques, le manque d'homogénéité aussi bien dans la nature que dans les formes d'organisation, dans les conditions des enseignants, marquant la distinction entre les écoles créées à l'initiative d'associations de secours mutuel et celles nées du projet de professeurs privés. En même temps l'auteur illustre le point de vue, l'esprit et les changements des stratégies mises en œuvre par les autorités consulaires afin d'assurer au cours de la dernière décennie du 19ème siècle le maintien d'un réseau scolaire ayant pour but non seulement d'alphabétiser les enfants des immigrés italiens, mais aussi de maintenir le sentiment national. L'article se penche en particulier sur les différentes perspectives qui ont guidé l'action des consuls, selon le contexte rural ou urbain des écoles.

    Resumo em Inglês:

    Abstract This article explores the origin and development of Italian schools subsidized by the royal Italian government in the Rio Grande do Sul during the second and third phase of Italian migrants' colonization of Southern Brazil. The author makes use of mostly inedited documentation to expand knowledge around the emergence of ethnicity-based elementary schools during the transition period from the end of the Brazilian Empire to the formation of Republican Federal States. By referring to reports sent to consular offices, this article allows analyzing the geography of state-sponsored Italian schools in the Rio Grande do Sul as well as their features. It elaborates on the heterogeneity of their nature, organizational structures and teachers' conditions, and points out the difference between the schools sponsored by mutual support associations and the ones developed by private teachers. Moreover, the author investigates the viewpoints, the mentality and the changing strategies enacted by consular offices during the last decade of the 19th century in order to ensure the maintenance of an educational network for the alphabetization of the children of Italian migrants and perpetuation of national feelings. More particularly, the article sheds light on the different perspectives of the consuls in relation to the rural or urban context of schools.
  • ENTRAVES NO ENSINO DA LÍNGUA PORTUGUESA NAS ESCOLAS ITALIANAS PRIVADAS CURITIBANAS E PAULISTANAS (1883-1907) Dossiê Da Itália Ao Brasil: Processos Educativos E Formativos, Séculos 19 E 20

    Maschio, Elaine Cátia Falcade; Prado, Eliane Mimesse

    Resumo em Português:

    Resumo Este texto resulta da análise e comparação de escolas italianas privadas das cidades de São Paulo e de Curitiba. Na cidade paulistana as escolas recebiam subsídios apenas do governo italiano, porque o governo local pretendia expandir as vagas nas escolas públicas. Em Curitiba as escolas recebiam subsídios dos dois governos, italiano e paranaense. Pretendeu-se reconhecer o lugar do ensino da língua portuguesa nessas escolas. Foram privilegiadas fontes documentais primárias e secundárias produzidas pelas autoridades locais. Contemplaram-se autores como Cervo (1992) e Salvetti (2000). A amostra constituiu-se de três escolas em cada cidade. As escolas executaram ações com vistas à manutenção da identidade dos imigrantes italianos, e embora o idioma nacional devesse ser ensinado, a prioridade recaia sobre o ensino da língua italiana.

    Resumo em Francês:

    Résumé Ce texte résulte de l'analyse et la comparaison des écoles privées italiennes dans les villes de São Paulo et Curitiba. Dans la ville paulistaine, les écoles recevaient des subventions seulement du gouvernement italien parce que le gouvernement local avait l'intention d'augmenter les places disponibles dans les écoles publiques. À Curitiba les écoles recevaient des subventions des deux gouvernements : l'italien et le paranéen. L'objectif a été de reconnaître la place de l'enseignement de la langue portugaise dans ces écoles. Les sources documentaires primaires et secondaires choisies ont été surtout celles produites par les autorités locales. Des auteurs comme Cervo (1992) et Salvetti (2000) ont été considérés. L'échantillon a été composé de trois écoles dans chaque ville. Les écoles ont fait des démarches pour garder l'identité des immigrants italiens et, malgré l'enseignement obligatoire de la langue maternelle, la priorité revenait à l'enseignement de la langue italienne.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen Este texto es el resultado del análisis y comparación de las escuelas privadas italianas de las ciudades de São Paulo y de Curitiba. En São Paulo las escuelas recibían subvención solo del gobierno italiano, porque el gobierno local pretendía expandir las plazas en las escuelas públicas. En Curitiba las escuelas recibían subvenciones de dos gobiernos, de Italia y de Paraná. Se pretendió reconocer el lugar de la enseñanza del portugués en esas escuelas. Se privilegiaron fuentes documentales primarias y secundarias producidas por autoridades locales. Se utilizaron autores como Cervo (1992) y Salvetti (2000). La muestra se constituye de tres escuelas en cada ciudad. Las escuelas ejecutaron acciones para mantener la identidad de los inmigrantes italianos y, aunque el idioma nacional debiera ser enseñado, la prioridad recaía sobre la enseñanza de la lengua italiana.

    Resumo em Inglês:

    Abstract This text is the result of analysis and comparison of private Italian schools of cities of São Paulo and Curitiba. In the former, schools were subsidized only by the Italian government, because the local government intended to expand the number of places in public schools. In the latter, the schools were subsidized by both the Italian government and the government of the state of Paraná. We intended to acknowledge the role of the Portuguese language in those schools by giving preference to primary and secondary documentary sources made by local authorities. Authors such as Cervo (1992) and Salvetti (2000) were taken into account. Our sample was made up of three schools in each of the cities. The schools carried out activities with an aim to the maintenance of identity of Italian immigrants, and though the national language was to be taught, the priority was the teaching of the Italian language.
  • PARA A EDUCAÇÃO PATRIÓTICA E NACIONAL DOS ITALIANOS NO EXTERIOR: A EDIÇÃO PÓSTUMA DO LIVRO DE LEITURA O PÁTRIA MIA DE LUIGI BERTELLI (VAMBA) E A SUA DIFUSÃO NO BRASIL Dossiê Da Itália Ao Brasil: Processos Educativos E Formativos, Séculos 19 E 20

    Ascenzi, Anna

    Resumo em Português:

    Resumo Com o apoio de rico acervo de documentos e imprensa, o artigo reconstrói a gênese, os conteúdos e os endereçamentos ideológicos e culturais e a diversificada produção editorial, dentro e fora da península itálica, de um dos mais notáveis e longevos livros de leitura para as escolas italianas no exterior no período entre guerras: O Patria mia obra póstuma do célebre escritor para a infância Luigi Bertelli, mais conhecido pela vasta plateia de pequenos leitores com o pseudônimo de Vamba. Trabalha-se com a perspectiva nacionalista de Vamba, mas não fascista, a qual foi produzida pelo desejo do editor florentino Bemporad, com certa fascitização dos conteúdos. Apesar disso a obra não foi amada pelo regime, tanto que, na metade dos anos 1930, com a vasta difusão registrada, por exemplo, nas escolas italianas no Brasil, se decidiu por substituí-la com textos ideológica e politicamente mais sintonizados com os endereçamentos do totalitarismo fascista.

    Resumo em Italiano:

    Sommario Sulla scorta di una ricchissima documentazione archivistica e a stampa, l'articolo ricostruisce per la prima volta la genesi, i contenuti e indirizzi ideologici e culturali e la particolare fortuna editoriale registrata, dentro e fuori la penisola, da uno dei più noti e longevi libri di lettura per le scuole italiane all'estero apparsi tra le due guerre mondiali: O Patria mia... degna nutrice delle chiare genti, opera postuma del celebre scrittore per l'infanzia Luigi Bertelli, meglio conosciuto dalla vasta platea dei suoi piccoli lettori con lo pseudonimo di Vamba. L'articolo si sofferma sull'originaria impostazione nazionalista ma non fascista dell'opera di Vamba, la quale, all'indomani dell'avvento in Italia del regime mussoliniano, fu sottoposta, per volontà dell'editore fiorentino Bemporad, ad una sorta di fascistizzazione dei contenuti. Malgrado ciò, l'opera non fu mai amata dal regime, tant'è che, alla metà degli anni Trenta, a fronte della vasta diffusione fatta registrare, ad esempio, nelle scuole italiane in Brasile, si decise di sostituirla con testi ideologicamente e politicamente più in sintonia con gli indirizzi del totalitarismo fascista.

    Resumo em Francês:

    Résumé En se fondant sur plusieurs sources d'archives et imprimées, l'article reconstruit pour la première fois la genèse, les contenus, les orientations idéologiques et culturelles et le particulier succès éditorial enregistré, en Italie et à l'étranger, par le livre de lecture O patria mia... degna nutrice delle chiare genti. Oeuvre posthume de Vamba, pseudonyme du célèbre écrivain Luigi Bertelli, entre les deux guerres mondiales ce livre de lecture fut très connu et utilisé dans les écoles italiennes à l'étranger. L'auteur souligne que, pendant le fascisme, l'originale attitude nationaliste du livre fut alignée à l'idéologie et aux orientations politiques du régime, surtout par volonté de l'éditeur Bemporad. Malgré cela, l'oeuvre ne fut pas appréciée par le régime: dans les années trente, le livre de Vamba fut remplacé par des textes correspondants mieux aux orientations politiques et idéologiques du totalitarisme fasciste.

    Resumo em Inglês:

    On the basis of a rich archival and printed documentation, the article reconstructs, for the first time, the genesis, the contents, the ideological and cultural trends and the particular editorial success, in Italy and abroad, of one of the most famous and long-running books for the Italian schools abroad published between the two world wars: O Patria mia...worthy nurse of the clear people, posthumous work by the famous writer for children Luigi Bertelli, better known by the majority of his young readers with the pseudonym Vamba. The Author dwells, in particular, on the original nationalist, but not Fascist, character of Vamba's work, which, after the establishment in Italy of Mussolini's regime, was subjected, as required by the Florentine publisher Bemporad, to a sort of fascistization of the contents. Nevertheless, the work was never loved by the regime, so much that, in the mid-thirties, although its wide spread, for example, in the Italian schools in Brazil, it was replaced with texts ideologically and politically more in line with the fascist totalitarianism addresses.
  • DA ITÁLIA AO BRASIL: INDÍCIOS DA PRODUÇÃO, CIRCULAÇÃO E CONSUMO DE LIVROS DE LEITURA (1875-1945) Dossiê Da Itália Ao Brasil: Processos Educativos E Formativos, Séculos 19 E 20

    Luchese, Terciane Ângela

    Resumo em Português:

    Resumo O objetivo do artigo é compreender a produção, a circulação e o consumo, no Brasil, de livros escolares italianos enviados para as chamadas escolas italianas no exterior, com atenção para a coleção organizada por Clementina Bagagli. Contribuições da História Cultural subsidiam a análise documental dos manuais didáticos, além de outros documentos. Concluo que a circulação dos livros enviados pelo governo italiano marcou ambientes escolares, em especial os urbanos. Percebo que houve diferenciação entre os livros didáticos em quantidade e conteúdo decorrente das políticas empreendidas pela Itália, sendo no fascismo, o mais profícuo. Por fim, houve preservação da leitura e dos livros mesmo que os estudantes frequentassem a escola pública ou confessional, com ensino em português.

    Resumo em Francês:

    Résumé L'objectif de cet article est celui de comprendre la production, la circulation et la consommation, au Brésil, de livres écoliers italiens envoyés aux dites écoles italiennes à l'extérieur, nous référant en spécial à la collection organisée par Clementina Bagagli. Contributions de l'Histoire Culturelle subsidient l'analyse documentaire des manuels didactiques, en plus d´autres documents. Je conclue que la circulation des livres envoyés par le gouvernement italien a marqué les environnements écoliers, spécialement les urbains. Je remarque qu'il y a eu une différentiation parmi les livres didactiques en quantité et en contenu décurrente des politiques entreprises par l'Italie, étant le fascisme, le plus fructueux. Finalement, il y a eu une préservation de la lecture et des livres, même que les étudiants fréquentaient l'école publique ou confessionnelle, avec l'enseignement de la langue portugaise.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen El objetivo del artículo es comprender la producción, la circulación y el consumo, en Brasil, de libros escolares italianos enviados a las llamadas escuelas italianas en el exterior, refiriéndonos en especial a la colección organizada por Clementina Bagagli. Contribuciones de la Historia Cultural subsidian el análisis documental de los manuales didácticos, además de otros documentos. Concluyo que la circulación de los libros enviados por el gobierno italiano marcó ambientes escolares, en especial urbanos. Noto que hubo diferenciación entre los libros didácticos en cantidad y contenido decurrente de las políticas emprendidas por Italia, siendo el fascismo, el más proficuo. Finalmente, hubo preservación de la lectura y de los libros aunque los estudiantes frecuentasen la escuela pública o confesional, con enseñanza de portugués.

    Resumo em Inglês:

    Abstract The objective of this article is to understand production, circulation, and consumption, in Brazil, of Italian school books sent to the so called Italian schools abroad, referring particularly to the collection organized by Clementina Bagagli. Contributions of Cultural History subsidize the documental analysis of didactic handbooks, in addition to other documents. I conclude circulation of books sent by Italian government was outstanding in school environments, especially in urban ones. I notice there were differences among didactic books in quantity and content resulting from policies practiced by Italy, being those during fascism, the most fruitful ones. Finally, there was preservation of reading and books, even if students went to public or confessional schools, with Portuguese teaching.
  • ENTRE AS EXIGÊNCIAS PASTORAIS E A PRESERVAÇÃO DA IDENTIDADE NACIONAL: A SANTA SÉ E A EMIGRAÇÃO ITALIANA PARA O EXTERIOR, ENTRE O OITOCENTOS E NOVECENTOS Dossiê Da Itália Ao Brasil: Processos Educativos E Formativos, Séculos 19 E 20

    Sani, Roberto

    Resumo em Português:

    Resumo Reunindo uma diversidade de fontes arquivísticas e imprensa aprofunda-se o papel exercido pela Santa Sé com relação à assistência e cúrias pastoriais da emigração italiana no exterior, no período que vai da segunda metade do século 19 até o fim do Concílio Ecumênico Vaticano II e a época pós-conciliar. O texto documenta como, até os anos 1880, as intervenções promovidas pela Igreja italiana para a tutela dos emigrantes foram limitadas e revestidas, no conjunto, por um caráter episódico e marginal. A situação mudou sensivelmente no curso dos pontificados de Leão XIII e Pio X. Este último, em particular, se empenhou tanto na intensificação de iniciativas de obras de assistência e na centralização das políticas para apoio às curias pastorais dos migrantes, quanto no recrutamento e formação cultural e espiritual do clero destinado a animar a vida religiosa das comunidades de emigrantes italianos no exterior. O empenho a favor dos refugiados e dos prisioneiros de guerra exercido pela Santa Sé, nos anos da Segunda Guerra Mundial, contribuiu para amadurecer, no interior da Igreja, uma sensibilidade maior e mudar, progressivamente, a atenção do problema da emigração italiana para aquele, mais complexo e de alcance universal, de todos que, não apenas por motivos econômicos, mas também por causas ligadas aos conflitos armados, às catástrofes naturais e perseguições, foram, e são ainda hoje, forçadas a abandonar os lugares de origem e a viverem distantes do próprio país: perseguidos, prisioneiros de guerra, refugiados, entre outros.

    Resumo em Italiano:

    Sommario Sulla scorta di una pluralità di fonti archivistiche e a stampa, l'articolo approfondisce il ruolo esercitato dalla Santa Sede in materia di assistenza e cura pastorale dell'emigrazione italiana all'estero nel periodo che, dalla seconda metà dell'Ottocento, giunge fino al Concilio Ecumenico Vaticano II e alla stagione postconciliare. L'articolo documenta come, almeno fino alla seconda metà degli anni Ottanta dell'Ottocento, gli interventi promossi dalla Chiesa italiana per la tutela degli emigranti furono assai limitati e rivestirono, nel complesso, un carattere episodico e marginale. La situazione mutò sensibilmente nel corso dei pontificati di Leone XIII e di Pio X. Quest'ultimo, in particolare, s'impegnò tanto sul fronte dell'intensificazione delle iniziative ed opere di assistenza e nella centralizzazione delle politiche a sostegno della cura pastorale dei migranti, quanto su quello - altrettanto decisivo - del reclutamento e della formazione culturale e spirituale del clero destinato ad animare la vita religiosa delle comunità di emigrati italiani all'estero. L'impegno in favore dei profughi e dei prigionieri di guerra esercitato dalla Santa Sede negli anni della seconda guerra mondiale contribuì a far maturare all'interno della Chiesa una sensibilità più larga e a spostare progressivamente l'attenzione dal problema dell'emigrazione italiana a quello, più complessivo e di portata universale, di tutti coloro che, non solamente per motivi economici, ma anche per cause legate ai conflitti armati, alle catastrofi naturali e alle persecuzioni, erano, e sono ancora oggi, costretti ad abbandonare i luoghi d'origine e a vivere lontano dal proprio paese: profughi, prigionieri di guerra, rifugiati ecc.

    Resumo em Francês:

    Résumé En se fondant sur plusieurs sources d'archives et imprimées, l'A. approfondit le rôle exercé par le Saint-Siège dans l'assistance et le soin pastoral des émigrants italiens vivant à l'étranger de la deuxième moitié du 19e siècle jusqu'au Concile Vatican II. Jusqu'au 1889 les interventions de l'Église italienne pour la sauvegarde des émigrants furent, dans l'ensemble, très limités, épisodiques et marginales. La situation changea sensiblement sous les pontificats de Léon XIII et Pie X. Ce dernier, en particulier, s'engagea sur plusieurs fronts: l'intensification des interventions et des oeuvres d'assistance; la centralisation des politiques de soutien pastoral aux émigrants italiens vivant à l'étranger; enfin le recrutement et la formation culturelle et spirituelle du clergé destiné à l'animation de la vie religieuse des communautés italiennes à l'étranger. Pendant la deuxième guerre mondiale, l'engagement du Saint-Siège pour les réfugiés et les prisonniers de guerre contribua à étendre la sensibilité de l'Eglise du problème des émigrants italiens à celui, plus universel, de tous ceux qui - non seulement pour des raisons économiques, mais aussi pour fuir les guerres, les catastrophes naturelles et les persecutions, quittent leur pays pour vivre à l'étranger.

    Resumo em Inglês:

    Abstract On the basis of a plurality of archival and printed sources, the Author explores the role played by the Holy See in the assistance and pastoral care of the Italian emigrants abroad in the period from the second half of the nineteenth century to the Second Vatican Council and the post-council season. The Author documents how, at least until the second half of the eighties of the nineteenth century, the actions promoted by the Italian Church for the protection of the emigrants were very limited and had, on the whole, an episodic and marginal character. The situation changed significantly during Leo XIII's and Pius X's pontificates. The latter, in particular, was committed not only in charitable initiatives and activities and in the centralization of the politics supporting the pastoral care of emigrants but also in the decisive field of the recruitment and cultural and spiritual education of the clergy intended to animate the religious life of the communities of Italian emigrants abroad. The commitment in favour of the refugees and the prisoners of war of the Holy See during the Second World War contributed to the development, within the Church, of a greater sensitivity and to the gradual shift of the focus from the Italian emigration to the more comprehensive and universal problem of all those who, not only for economic reasons, but also for reasons related to armed conflicts, natural disasters and persecution, were, and still are, forced to abandon their places of origin and live away from their country: asylum seekers, prisoners of war, refugees.
  • O ARQUIVO PESSOAL DO PROFESSOR CATARINENSE ELPÍDIO BARBOSA (1909-1966): DO TRAÇADO MANUAL AO REGISTRO DIGITAL1 Artigos

    Cunha, Maria Teresa Santos

    Resumo em Português:

    Resumo Neste texto apresenta-se e interpretam-se materiais que compõem arquivo pessoal do professor e educador catarinense Elpídio Barbosa (1909-1966). O arquivo contêm documentos oficiais e ordinários - revistas, fotografias escolares, recortes de jornais, legislação sobre ensino e anotações diversas - que permitem mapear e construir aspectos da História da Educação catarinense entre as décadas de 1930 a 1960. A investigação centrou-se no entendimento da ação desse protagonista na formulação de diretrizes educacionais analisadas na perspectiva da História da Educação, em âmbito regional e nacional. Consideram-se, também, diálogos no âmbito dos estudos sobre o patrimônio cultural, pela análise das instâncias que custodiam e caracterizam um arquivo pessoal como um bem cultural.

    Resumo em Francês:

    Resumé Présenter et interpréter les documents qui composent l'archive personnelle de l'enseignant et éducateur de Santa Catarina Elpídio Barbosa (1909-1966). L'archive contient des documents officiels et ordinaires - des magazines, des photos d'école, des coupures de journaux, de la législation sur l'éducation et des notes diverses - qui permettent de tracer et de construire les aspects de l'Histoire de l'éducation de Santa Catarina dans les années 1930 à 1960. La recherche se concentre sur la compréhension du rôle / action de ce protagoniste dans la formulation des politiques éducatives analysées dans la perspective de l'Histoire de l'éducation aux niveaux régional et national. On considère aussi l'expression de dialogues dans les principales études sur le patrimoine culturel par l'analyse des organismes qui protègent et disposent d'une collection personnelle comme un atout culturel.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen Presentar y interpretar los materiales que componen el archivo personal del maestro y educador catarinense Elpídio Barbosa (1909-1966). La colección contiene recortes de periódicos oficiales y documentos variados como revistas, fotografías - escrituras ordinárias y notas de varias leyes de educación- que le permite conocer y construir aspectos de la historia de la educación de Santa Catarina entre las décadas de 1930 a 1960. La investigación tiene como centro la comprensión de la función y acción de este protagonista en la formulación de políticas educativas revisados desde la perspectiva de la historia de la educación regional y nacional. Considera-se, además, diálogos con los estudios de patrimonio cultural como clave para el análisis de un archivo personal como un objeto cultural.

    Resumo em Inglês:

    Abstract The present article aims at presenting and interpreting the materials that comprise catarinense professor and educator Elpídio Barbosa's personal archive (1909-1966). His archive is comprised of both official and ordinary documents -magazines, school photographs, press cuts, education legislation and varied notes - thus allowing mapping and constructing aspects of the history of catarinense education between the decades of 1930 and 1960. This investigation is focused on the understanding of this protagonist's role in formulating the educational guidelines analyzed in the perspective of the History of Education in a regional and national level in the aforementioned decades. The article also takes into account dialogues under the light of cultural heritage studies, by means of analyzing the instances that characterize a personal archive as a cultural asset.
  • HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO NO QUADRO DAS RELAÇÕES SOCIAIS Artigos

    Kuhlmann, Moysés; Leonardi, Paula

    Resumo em Português:

    Resumo Neste artigo argumenta-se sobre uma perspectiva historiográfica que procura situar a educação no quadro das relações sociais. Circunscrever as pesquisas aos limites escolares traz o risco da produção de interpretações restritas ao que poderia ser denominado educentrismo. São feitas considerações sobre os limites do educentrismo e apresentam-se informações sobre documentação digitalizada no quadro de ampla pesquisa. Indicam-se desdobramentos da adoção dessa perspectiva no que se refere ao trabalho com as fontes legislativas e a imprensa periódica, bem como sobre a questão das relações internacionais em torno das temáticas da Igreja Católica e do jardim de infância, em que ocorrem tensões com dinâmicas locais, regionais e nacionais.

    Resumo em Francês:

    Résumé L'article présente un débat concernant une perspective historiographique qui vise à placer l'éducation dans le contexte des relations sociales. Restreindre la recherche sur les limites de l'école apporte le risque de produire des interprétations limitées à ce qui pourrait être qualifié de educentrisme. Il y a considérations sur les limites de l'educentrisme et informations sur les documents numérisés sur une vaste cadre de recherche. Sont indiquées les conséquences de l'adoption de ce point de vue, dans le travail avec les sources législatives et presse périodique, ainsi que sur la question des relations internationales autour des thèmes de l'Eglise catholique et le jardin d'enfants, dans lesquelles se produisent des tensions avec les dynamiques local, régional et national.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen En este artículo, se argumenta sobre una perspectiva historiográfica que busca colocar la educación en el contexto de las relaciones sociales. Circunscribir la investigación a los límites de la escuela trae el riesgo de la producción de interpretaciones restringidas a lo que podría denominarse como educentrismo. Se hacen consideraciones sobre los límites del educentrismo y se presenta información sobre documentos digitalizados en un amplio marco de investigación. Se indican las consecuencias de la adopción de esta perspectiva, con respecto al trabajo con fuentes legislativas y la prensa periódica, así como sobre la cuestión de las relaciones internacionales, alrededor de las temáticas de la Iglesia Católica y del jardín de infantes, en que se producen tensiones con las dinámicas local, regional y nacional.

    Resumo em Inglês:

    Abstract This article argues about a historiographical perspective that attempts to set education in the context of social relations. The research circumscribed in school boundaries takes the risk of producing restricted interpretations, which could be termed as educentrism. It makes considerations about the limits of educentrism, and it presents information about digitized documents from extensive research. It indicates consequences from the adoption of this perspective, related to working with sources like legislative documents and periodicals, and also on the question of international relations, about the themes of Catholic Church and the kindergarten, and the tensions in local, regional and national dynamics.
  • DISCURSO PEDAGÓGICO Y DEFENSA DEL MAGISTERIO EN RUFINO CARPENA MONTESINOS1 Artigos

    Garcia, Bernat Sureda; Gómez, Sara González

    Resumo em Português:

    Resumo O objetivo fundamental deste trabalho é, por um lado, estudar o discurso pedagógico do professor Rufino Carpena Montesinos, personagem relevante na história da educação na Espanha, pelo estudo dos seus artigos, e, por outro lado, analisar a revista Educacionista, uma publicação escolar editada durante os anos de 1912 e 1913 em Llucmajor/Mallorca, España. Os conteúdos escritos e visuais que esta publicação apresenta, com uma ampla amostra fotográfica, constituem um exemplo paradigmático do modo como a imprensa assumiu um papel fundamental na difusão das atividades desenvolvidas no interior da escola dando visibilidade ao trabalho docente e prestigiando a profissão.

    Resumo em Francês:

    Résumé L'objectif fondamental de ce travail est, d'une part, l'étude du discours pédagogique de l'instituteur Rufino Carpena Montesinos, personnage important dans l'histoire de l'éducation en Espagne, à travers l'étude de ses articles et, d'autre part, l'analyse de sa revue, Educacionista, une publication scolaire éditée durant les années 1912 et 1913 à Llucmajor/Majorque, Espagne. Les contenus écrits et visuels, parmi lesquels de nombreuses photographies, de cette publication constituent un exemple paradigmatique du rôle fondamental de la presse dans la diffusion des activités développées au sein de l'école, dotant ainsi la tâche des enseignants d'une plus grande visibilité et donnant à la profession un certain prestige.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen El objetivo fundamental de este trabajo es, por un lado, estudiar el discurso pedagógico del maestro Rufino Carpena Montesinos, personaje relevante en la historia de la educación española, a través del estudio de sus artículos, y, por otro, analizar su revista, Educacionista, una publicación escolar editada durante los años 1912 y 1913 en Llucmajor/Mallorca, España. Los contenidos escritos y visuales, con una amplia muestra de fotografías, que presenta esta publicación constituyen un ejemplo paradigmático de cómo la prensa jugó un papel fundamental en la difusión de las actividades desarrolladas en el seno de la escuela, dando visibilidad a la labor docente y prestigiando la profesión.

    Resumo em Inglês:

    Abstract The main aim of this paper is firstly to study the pedagogical discourse of the teacher Rufino Carpena Montesinos, an important figure in the history of Spanish education, by analysing his articles. Secondly, the paper looks at his magazine, Educacionista, a school publication he edited in 1912 and 1913 in Llucmajor/Majorca, Spain. The writing and visual contents, a wide selection of photographs, in the magazine are a paradigmatic example of how the press played an essential role in promoting the activities undertaken at the school, providing visibility to the work of teaching and honouring the profession.
  • VIAGEM EDUCACIONAL AO URUGUAI EM 1913: IMPRESSÕES DOS PROFESSORES RIO-GRANDENSES ACERCA DAS ESCOLAS DE MONTEVIDÉO1 Artigos

    Michel, Caroline Braga; Arriada, Eduardo

    Resumo em Português:

    Resumo O presente artigo analisa as impressões do grupo de professores rio-grandenses que viajou, designado pelas autoridades gaúchas, ao Uruguai no ano de 1913 com o objetivo de conhecer o sistema educacional uruguaio para qualificar o ensino gaúcho. Esses educadores registraram suas impressões e observações acerca das visitas realizadas nas instituições de ensino uruguaias em um Relatório Oficial, composto por cinco partes. A análise, de cunho documental, evidenciou, a partir desse registro, que havia similaridades entre os dois contextos educacionais e ainda, por um lado certa idealização da comissão rio-grandense ao modelo uruguaio e, por outro, a constatação de excelência do método João de Deus utilizado no Rio Grande do Sul.

    Resumo em Francês:

    Résumé Cet article analyse les impressions du groupe de professeurs rio-grandenses qui a voyagé, designé par les autorités de l'état, en Uruguay en 1913 qui avait pour but connître le système éducationnel uruguayen pour qualifier l'enseignement gaúcho. Ces enseignants ont enregistré leurs impressions et leurs observations à propos des visitations realisées aux institutions d'enseignement uruguayennes dans un Rapport Officiel composé de cinq parties. L'analyse de fond documentaire a remarqué, à partir de cet enregistrement, qu'il y avait des similitudes entre ces deux contextes d'éducation et encore d'un côté une certaine idéalisation de cette comission en relation au modèle uruguayen et d'un autre la constatation de l'excelence de la méthode João de Deus utilisée dans le Rio Grande do Sul.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen El presente artículo analiza las impresiones del grupo de profesores río-grandenses que viajó, designado por las autoridades gauchas, a Uruguay en el año de 1913 con el objetivo de conocer el sistema educacional uruguayo para cualificar la enseñanza gaucha. Eses educadores registraron sus impresiones y observaciones acerca de las visitas realizadas en las instituciones de enseñanza uruguayas en un Informe Oficial, compuesto por cinco partes. El análisis, de cuño documental, evidenció, a partir de ese registro, que había similitudes entre los dos contextos educacionales y aún, por un lado, cierta idealización de la comisión río-grandense al modelo uruguayo y, por otro, la constatación de excelencia del método João de Deus utilizado en Río Grande del Sur.

    Resumo em Inglês:

    Abstract This study aims at discussing the impressions of the group of Brazilian teachers from the State of Rio Grande do Sul who traveled to Uruguay, as designated by the RS authorities, in 1913, to know the Uruguayan educational system in order to qualify the education in RS. These educators recorded their impressions and observations about the visits in the Uruguayan educational institutions in a White Paper, composed of five parts. The analysis of such record, primarily on documentary evidence, showed that there were similarities between the two educational contexts. Thus, a certain idealization by the Brazilian commission with regard to the Uruguayan model was found together with the excellence of the João de Deus method used in RS.
  • DO CUIDADO, QUE DEVEM TER OS PAYS DOS MININOS DEFUNTOS: PRESERVAÇÃO DA INFÂNCIA E CONSELHOS ESPIRITUAIS DO PADRE JESUÍTA ALEXANDRE DE GUSMÃO, SÉCULO 17 Artigos

    Ripe, Fernando Cezar; Dillmann, Mauro

    Resumo em Português:

    Resumo O presente artigo examina as prescrições realizadas pelo padre jesuíta português Alexandre de Gusmão (1629-1724) sobre os cuidados que os pais deveriam ter na educação e na proteção espiritual de seus filhos, principalmente na ocasião da sua morte, na obra Arte de crear bem os Filhos na idade da Puericia (1685). A análise privilegia os elementos que constituíram as práticas de preservação da infância, os perigos iminentes de morte infantil, os conselhos espirituais relacionados aos cuidados com os pequenos defuntos e as atribuições de culpa aos pais que eram negligentes na educação de seus filhos. Escrito no contexto cristão luso-brasileiro do século 17, as prédicas de Gusmão podem ser entendidas como determinado modelo pedagógico e assistencial para a infância.

    Resumo em Francês:

    Résumé Cet article examine les dispositions prises par le prêtre jésuite portugais Alexandre de Gusmão (1629 à 1724) sur les soins que les parents devraient avoir dans l'éducation et la protection spirituelle de leurs enfants, en particulier au moment de sa mort, le travail Arte de crear bem os filhos na idade da puericia (1685). L'analyse faveurs sur les éléments qui constituent les pratiques de conservation de l'enfance, les dangers imminents de la mort de l'enfant, les conseils spirituels liés à la prise en charge des garçons morts et les affectations de blâme aux parents qui ont fait preuve de négligence dans l'éducation de leurs enfants. Écrit dans le contexte du 17e siècle chrétien portugais-brésilien, prédications Gusmão peuvent être compris comme un certain modèle pédagogique et de soins pour les enfants.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen Este artículo examina las disposiciones hechas por el sacerdote jesuita portugués Alexandre de Gusmão (1629-1724) sobre la atención que los padres deben tener en la educación y la protección espiritual de sus hijos, especialmente en el momento de su muerte, en la obra Arte de crear bem os filhos na idade da puericia (1685). El análisis se centrará en los elementos constitutivos de las prácticas de conservación de la infancia, los peligros imminentes de la muerte del niño, el consejo espiritual relacionado con el cuidado de los chicos muertos y asignaciones de culpa a los padres que fueron descuidados en la educación de sus hijos. Escrito en el contexto del siglo 17 portugués cristiano-brasileña, predicaciones Gusmão pueden entenderse como un determinado modelo pedagógico y el cuidado de los niños.

    Resumo em Inglês:

    Abstract This article examines the provisions made by the Portuguese Jesuit priest Alexandre de Gusmão (1629-1724) on the care that parents should have in education and spiritual protection of their children, especially at the time of his death, the work Arte de crear bem os filhos na idade da puericia (1685). The analysis will focus on the elements that constituted the childhood conservation practices, the imminent dangers of child death, the spiritual advice related to the care of the dead boys and assignments of blame to parents who were negligent in their children's education. Written in portuguese-brazilian christian seventeenth-century context, Gusmão preachings can be understood as a certain pedagogical and care model for children.
  • CULTURA MATERIAL, ESPAÇOS E EDIFÍCIOS ESCOLARES NA REVISTA DE PEDAGOGÍA/ ESPANHA: A CIRCULAÇÃO DAS IDEIAS INTERNACIONAIS E O CONTEXTO ESPANHOL (1922-1934) Artigos

    Ermel, Tatiane de Freitas

    Resumo em Português:

    Resumo Neste estudo é analisado um conjunto de 20 artigos da Revista de Pedagogía, Espanha, publicados entre os anos 1922-1934, que abordam os temas relacionados aos espaços, edifícios escolares e ao mobiliário escolar. O periódico, fundado e dirigido por Lorenzo Luzuriaga entre os anos de 1922-1936, era destinado especialmente para professores, diretores, inspetores, professores de institutos e universitários. Constatamos que os artigos apresentam concepções internacionais relacionadas às novas tendências dos espaços escolares, especialmente sobre as escolas ao ar livre e o mobiliário. Em relação ao contexto espanhol aborda-se as construções escolares e os investimentos materiais num intenso debate entre a necessidade de expansão para as regiões mais distantes do país e as construções monumentais dos grandes centros urbanos.

    Resumo em Francês:

    Résumé L'étude analyse un ensemble de 20 articles de Revista de Pedagogía, Espagne, publiés entre 1922-1934, qui traitent des thèmes relatif à l'espace, les bâtiments et du mobilier scolaires. Le périodique est fondé et dirigé pour Lorenzo Luzuriaga, entre les années 1922-1936, a été spécialement dirigé pour les enseignants, les directeurs, les inspecteurs, instituts et professeurs d'université. Nous considérons que les articles ont des concepts internationales relatifs aux nouvelles tendances dans les espaces scolaires, en particulier sur les écoles de plein air et les meubles. En ce qui concerne le contexte espagnol, aborde des bâtiments scolaires et l'investissement matériel dans un débat intense entre la nécessité d'une expansion vers les régions les plus lointain du pays et les bâtiments monumentales de grands centres urbains.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen Este estudio analiza un conjunto de 20 artículos de la Revista de Pedagogía, España, publicados entre los años 1922-1934, que tratan de temas relacionados con los espacios, edificios y mobiliario escolar. La revista, fundada y dirigida por Lorenzo Luzuriaga, entre los años 1922-1936, estaba destinada, especialmente, a maestros, directores, inspectores, profesores de institutos y universitarios. Se constata que los artículos analizados presentan conceptos internacionales relacionados con las nuevas tendencias en los espacios escolares, sobre todo en las escuelas al aire libre y mobiliario escolar. En relación con el contexto español, aborda los edificios escolares y la inversión financiera, generando un intenso debate entre la necesidad de expansión a las regiones más distantes del país y de las construcciones monumentales de los grandes centros urbanos.

    Resumo em Inglês:

    Abstract The study analyzes a set of 20 articles of Revista de Pedagogía, Spain, published between the years 1922- 1934, that address the issues related to spaces, school buildings and school furniture. The periodic, founded and directed by Lorenzo Luzuriaga between the years of 1922-1936 was destined specially for teachers, principals, inspectors, institutes teachers and university professors. We verified that the articles present international concepts related to new trends in school spaces, especially about outdoor schools and the furniture. In relation to the Spanish context, discusses the school buildings and material investments in an intense debate between the need for expansion to the most distant regions of the country and monumental buildings of large urban centers.
  • ESCOLAS ÉTNICAS POLONESAS NO RIO GRANDE DO SUL (1875-1939) Artigos

    Malikoski, Adriano; Kreutz, Lúcio

    Resumo em Português:

    Resumo Neste artigo tem-se por objetivo apresentar resultados de pesquisa sobre as escolas étnicas polonesas, organizadas no Estado do Rio Grande do Sul entre o período de 1875 e 1939. Na história cultural como referência de leitura desse processo de ensino, privilegia-se a compreensão dos aspectos que envolvem a reconstrução do passado em uma narrativa, no cuidado e no tratamento das fontes. Essas escolas foram formadas por meio de características culturais da imigração polonesa, tais como língua, religião e outras instituições culturais. Estavam associadas ao esforço de proporcionar ensino elementar em comunidades homogêneas desse grupo de imigrantes, com traços culturais distintos, presentes em diversos municípios do Estado. Até pouco antes do processo de nacionalização do ensino, em 1938, estavam organizadas 128 escolas, com 4.560 alunos e 114 professores.

    Resumo em Francês:

    Résumé Cet article vise à présenter les résultats de la recherche sur les écoles ethniques polonais organisés dans l'État de Rio Grande do Sul, dans la période entre 1875 et 1939. Dans l'histoire culturelle comme référence la lecture de ce processus d'enseignement, l'accent est mis sur la compréhension du de nombreux aspects impliquant la reconstruction du passé dans un récit, dans les soins et le traitement des sources. Ces écoles ont été formés par des caractéristiques culturelles de l'immigration polonaise comme la langue, la religion et d'autres institutions culturelles. Ils ont été associés à l'effort à fournir une éducation élémentaire dans lesdites communautés homogènes de ce groupe d'immigrants, avec des traits et des cadeaux culturels distincts dans plusieurs municipalités de l'État. Juste avant le processus de nationalisation de l'enseignement en 1938 ont été organisées 128 écoles avec 4560 étudiants et 114 enseignants.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen Este artículo tiene como objetivo presentar resultados de investigación de las escuelas étnicas polacas organizadas en el Estado de Rio Grande do Sul del período comprendido entre 1875 y 1939. La historia cultural como referencia de lectura de este proceso de enseñanza, hace hincapié en la comprensión de los aspectos relacionados con la reconstrucción del pasado en un relato, en el cuidado y tratamiento de las fuentes. Estas escuelas se formaron a través de las características culturales de la inmigración polaca, como idioma, religión y otras instituciones culturales. Estaban asociados no esfuerzo de proporcionar educación primaria en comunidades homogéneas de este grupo de inmigrantes, con rasgos culturales distintos en varios municipios del estado. Hasta poco antes del proceso de Nacionalización de Enseñanza en 1938, organizaron 128 escuelas con 4560 alumnos y 114 profesores.

    Resumo em Inglês:

    Abstract This paper aims to present research results of the Polish ethnic schools organized in the State of Rio Grande do Sul in the period between 1875 and 1939. In cultural history, which is a reading reference of the teaching process, emphasis is given to the aspects that involve the rebuilding of the past in a narrative, to the care and to the treatment of the sources. These schools were formed through cultural characteristics of polish immigration, such as language, religion and other cultural institutions. They were associated with the effort to provide elementary education in homogeneous communities of this group of immigrants, with distinct cultural traits in several municipalities in the state. Up to the teaching nationalization process, in 1938, were organized 128 schools, with 4560 students and 114 teachers.
  • ORÍGENES Y PRINCIPALES EXPONENTES DEL LAICISMO, EN SU VERTIENTE EDUCATIVA, EN CHILE Artigos

    Caiceo Escudero, Jaime

    Resumo em Português:

    Resumo O objetivo deste artigo é descrever o surgimento do laicismo no Chile na segunda metade do século 19. Em seguida destacam-se as figuras mais proeminentes nessa linha na primeira metade do século 20, especialmente por haverem aportado a pedagogia de Dewey ao desenvolvimento educacional do país, superando as influências francesas e alemãs que, durante o século 19, haviam iluminado o proceder laico e educativo. Complementa-se com a descrição do pensamento laico presente nos Prêmios Nacionais de Educação e a relação com a pedagogia de Dewey, que são importantes expoentes da educação pública da segunda metade do século passado no país. Todo esse processo não esteve isento da existência de debates com representantes de setores afins à Igreja Católica.

    Resumo em Francês:

    Résumé Le but de cet article est de décrire l'émergence de la laïcité au Chili dans la deuxième moitié du 19ème siècle. Puis met en évidence les figures les plus remarquables de cette ligne dans la première moitié du 20e siècle, en particulier pour amener la pédagogie de Dewey au développement de l'éducation du pays, en battant les influences françaises et allemandes au cours du 19ème siècle, ils avaient allumé le travail séculaire et éducatif; ci-dessus est, complétée par la pensée laïque présente aux Prix National de l 'Éducation cette secteur et concernent la pédagogie de Dewey; ils sont des exposants très importants de l'éducation publique dans la seconde moitié du siècle dernier dans le pays. Dans ce processus, il ne fut pas sans l'existence de discussions avec les représentants des secteurs liés à l'Église catholique.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen El objeto de este artículo es describir el surgimiento del laicismo en Chile en la segunda mitad del siglo 19. Luego se destacan las figuras más señeras en esa línea en la primera mitad del siglo 20, especialmente por haber aportado la pedagogía de Dewey al desarrollo educacional del país, superando las influencias francesas y alemanas que durante el siglo 19 habían iluminado el quehacer laico y educativo; lo anterior se, complementa con el pensamiento laico presente en los Premios Nacionales de Educación de ese sector y relacionarlos con la pedagogía de Dewey; ellos son importantes exponentes de la educación pública de la segunda mitad del siglo pasado en el país. En todo este proceso no estuvo exenta la existencia de debates con representantes de sectores afines a la Iglesia Católica.

    Resumo em Inglês:

    Abstract The object of this article is to describe the emergence of secularism in Chile in the second half of the 19th century. Afterwards, it highlights the most outstanding figures in this line in the first half of the 20th century, especially for bringing the pedagogy of Dewey's educational into the development of the country, beating the French and German influences during the 19th century had lit up the secular and educational work; the above is, complemented by the present secular thought present in the National Education Awards of this field to be related with the pedagogy proposed by Dewey; they are important exponents of public education in the second half of the last century in the country. This process was carried out in the middle of discussions with representatives of sectors related to the Catholic Church.
  • LA HISTORIA DE LA EDUCACIÓN EN AMÉRICA LATINA: CONTRIBUCIÓN Y APORTES DE LA SOCIEDAD DE HISTORIA DE LA EDUCACIÓN LATINOAMERICANA - SHELA (1994-2015) Artigos

    Soto-Arango, Diana Elvira; Mora-García, José Pascual; Lima-Jardilino, José Rubens

    Resumo em Português:

    Resumo Este texto evidencia as conclusões da pesquisa sobre a história da educação latino-americana a partir da perspectiva de uma rede acadêmica internacional, que centra o seu trabalho na Sociedad de Historia de la Educación Latinoamericana (Shela, 1994). Das premissas às conclusões a pesquisa expressa o objetivo explícito de avançar para uma compreensão da disciplina em tempos de transdisciplinaridade e apresentando a sua prospectiva. Interessou-nos ​​destacar como o campo intelectual da Shela foi construído, evidenciando os resultados dessas pesquisas ligadas às redes locais, regionais, nacionais e internacionais e o impacto representado em cada país. Verificou-se que, em sua atividade internacional, se tem aportados elementos teóricos, metodológicos e estratégicos para pensar em uma nova perspectiva historiográfica da história da educação na América Latina e no Caribe. Assim, as categorias metodológicas têm sido renovadas e se incorporam temas, até então, tornados invisíveis pela historiografia tradicional, nos novos contextos latino-americanos. O método situa-se na história social da educação, adentrando nas mentalidades, com a metodologia comparativa que tem sido internalizada nas pesquisas de Shela. As fontes são estabelecidas a partir do arquivo de Shela, grupos de pesquisa e entrevistas.

    Resumo em Francês:

    Résumé Ce texte évidence les résultats de la recherche sur l'histoire de l'éducation en Amérique latine, dans la perspective d'un réseau universitaire international, qui concentre son travail dans la Société d'histoire de l'éducation en Amérique latine (Shela, 1994). Depuis le commencement les conclusions, la recherche exprime l'objectif explicite d'avancer vers une compréhension de la discipline dans les temps de la transdisciplinarité et de présenter la perspective de celui-ci. Nous intéressait de noter comment le champ intellectuel Shela a été construit, indiquant les résultats de ces enquêtes associés aux réseaux locaux, régionaux, nationaux et internationaux avec l'impact qu'ils ont représenté dans chaque pays. Il a été trouvé qui fournit des des éléments théoriques, méthodologiques et stratégiques de son activité internationale de penser à une "nouvelle perspective" historique historiographique de l'éducation en Amérique latine et dans les Caraïbes. Ce est ainsi qu'ils ont été renouvelés catégories méthodologiques et thèmes constituées en invisibles par l'historiographie traditionnelle, dans les nouveaux contextes latino-américains. La méthode est centrée sur l'histoire sociale de l'éducation, barboter dans les mentalités, avec la méthodologie comparative soit internalisé dans la recherche de Shela. Les sources sont établies à partir du fichier de Shela, groupes de recherche et des entrevues.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen Este texto evidencia las conclusiones de la investigación, sobre la historia de la educación latinoamericana, bajo la perspectiva de una red académica internacional, que centra su trabajo en la Sociedad de Historia de la Educación Latinoamericana (Shela, 1994). De las premisas a las conclusiones, la investigación expresa el objetivo explícito de avanzar hacia una comprensión de la disciplina en tiempos de transdisciplinariedad y presentando la prospectiva de la misma. Nos interesó destacar cómo se construyó el campo intelectual de Shela, mostrando los resultados de esas investigaciones vinculadas con las redes locales, regionales, nacionales e internacionales con el impacto que han representado en cada país. Se constató que en su actividad internacional viene aportando elementos teóricos, metodológicos y estratégicos para pensar en una nueva perspectiva historiográfica de la historia de la educación en América Latina y el Caribe. Es así que se han renovado las categorías metodológicas e incorporado temas invisibilizados por la historiografía tradicional, en los nuevos contextos latinoamericanos. El método se centró en la historia social de la educación, incursionando en las mentalidades, con la metodología comparada que se ha interiorizado en las investigaciones de Shela. Las fuentes se establecen desde el archivo de SHELA, grupos de investigación y entrevistas.

    Resumo em Inglês:

    Abstract This text is based on the findings of research on the history of Latin American education from the perspective of an international academic network, which centres its work in the Society for the History of Latin American Education (Shela, 1994). From premises to conclusions, this research expresses the explicit aim of moving towards an understanding of the discipline in times of transdisciplinarity. We considered it important to highlight the construction of Shela's intellectual field by showing the results of the research linked to local, regional, national and international networks and the impact they have had in each country. It was found that in its international activity, Shela has been providing theoretical, methodological and strategic elements in order to develop a new historiographical perspective for education in Latin America and the Caribbean. Renewed methodological categories and hitherto invisible topics have been incorporated into traditional historiography, in the new Latin American contexts. The method is focused on the social history of education, dabbling in mentalities, with comparative methodology that has been internalized in Shela's research work. The sources are established from Shela's archive, research groups and interviews.
  • ESCOLARIZAÇÃO E TERRITORIALIDADE NA CIDADE REPUBLICANA: BELO HORIZONTE (1897-1912) Artigos

    Gouvea, Maria Cristina Soares; Nicácio, Karina

    Resumo em Português:

    Resumo O artigo tem como tema as relações entre demandas sociais e políticas estatais de instrução no decorrer da Primeira República. Tendo como cenário a cidade de Belo Horizonte, materialização do projeto republicano de ordenamento urbano, busca-se analisar o acesso à instrução das distintas populações, a partir de sua ocupação do território. Referenciado no diálogo entre história, geografia e urbanismo, focaliza-se a dinâmica entre o investimento em escolarização da população habitante das colônias agrícolas, preponderantemente de imigrantes, e as ações estatais no período entre sua criação, em 1897, e incorporação à zona suburbana em 1912. Verifica-se que a política segregacionista característica da planificação da cidade, em que a ocupação territorial foi definida de acordo com a condição social e étnico-racial das populações, impôs condições desiguais de acesso à escola. Por outro, dada a dinâmica de apropriação dos territórios pelas distintas populações, a mobilização dos habitantes das colônias pela instrução pública fez com que o Estado, ainda que de forma precária, destinasse recursos à escolarização desses grupos sociais.

    Resumo em Francês:

    Résumé L'article se concentre sur la relation entre les besoins sociaux et l'éducation des politiques de l'Etat au cours de la Première République. Situé dans la ville de Belo Horizonte, la matérialisation du projet républicain de la planification urbaine, il cherche à analyser l'accès à l'éducation des différentes populations, de leur occupation du territoire. Référencé dans le dialogue entre l'histoire, la géographie et la planification urbaine, il se concentre sur la dynamique entre l'investissement dans l'éducation de la population locale des colonies agricoles, principalement les immigrants et les actions de l'Etat dans la période entre sa création en 1897, et l'incorporation dans la zone suburbaine 1912. il semble que la caractéristique de la politique ségrégationniste de la planification de la ville, où l'occupation territoriale a été définie en fonction de la situation sociale et ethno-raciale des populations, a imposé des conditions inégales d'accès à l'école. D'autre part, étant donné la dynamique d'appropriation de territoires par différentes populations, la mobilisation des habitants des colonies par l'éducation du public a fait l'État, bien que précaire, les ressources destinées à l'éducation de ces groupes sociaux.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen El artículo se centra en la relación entre las necesidades sociales y la educación de las políticas del Estado durante la Primera República. Situado en la ciudad de Belo Horizonte, la materialización del proyecto republicano de la planificación urbana, el artículo busca analizar el acceso a la educación de las diferentes poblaciones, desde su ocupación del territorio. Se hace referencia en el diálogo entre la historia, la geografía y la planificación urbana, se centra en la dinámica entre la inversión en la educación de la población local de las colonias agrícolas, principalmente inmigrantes, y las acciones del Estado en el período comprendido entre su creación en 1897, y la incorporación a la zona suburbana 1912. Parece que la característica política segregacionista de la planificación de la ciudad, donde se definió la ocupación territorial de acuerdo con la situación social y étnico-racial de las poblaciones, impuso condiciones desiguales de acceso a la escuela. Por otro lado, dada la dinámica de apropiación de territorios por diferentes poblaciones, la movilización de los habitantes de las colonias por la educación pública ha hecho que lo Estado, aunque precariamente, ha asignado recursos a la educación de estos grupos sociales.

    Resumo em Inglês:

    Abstract The article focuses on the relationship between schooling demands and state policies during the First Republic. Set in the city of Belo Horizonte, materialization of the republican project of urban planning, it seeks to analyse the access to education of the different populations, considering their occupation of the territory. Using as analytical reference the dialogue between history, geography and urban planning, it focuses on the dynamic between the demands for schooling from the immigrant population inhabitant of agricultural colonies and state actions in the period between its creation in 1897 and incorporation to the suburban area in 1912. The segregationist policy of territorial occupation, defined according to the social and ethnic-racial condition of the city's population imposed conditions of unequal access to school. Even them, it is possible to identify investment and mobilization from the inhabitants of the colonies in their instruction
  • LOS MINISTROS DE EDUCACIÓN EN ARGENTINA (1854-2015): ANÁLISIS DE LOS PERFILES PROFESIONALES DE LAS ELITES POLÍTICAS Artigos

    Rodríguez, Laura Graciela

    Resumo em Português:

    Resumo Neste artigo analisamos as biografias profissionais de 94 ministros titulares do Ministério de Educação Nacional ao longo de 161 anos (1854-2015), observando as leis e decretos mais importantes aprovados em cada período. Estudaremos quatro questões de suas biografias: a duração no cargo de Ministros, local de nascimento, gênero e idade média; o título nos seus estudos de graduação; a experiência dos funcionários; a relação entre esses ministros com organizações extras partidários. Procuramos mostrar a singularidade e elementos comuns encontrados em cada fase (1854-1949; 1949-1983; 1983-2015) e durante o período todo.

    Resumo em Francês:

    Résumé Dans cet article nous allons discuter de biographies professionnelles de 94 ministres de l'éducation nationale sur 161 ans (1854-2015), observer les mesures les plus importantes adoptées dans chaque saison. Nous examinerons quatre aspects de leurs biographies: la durée de la position des ministres, lieu de naissance, sexe et âge moyenne; le degré; l'expérience des fonctionnaires; et la relation entre ministres et organismes tiers supplémentaire. Nous allons montrer l'unicité et les éléments communs trouvés dans chaque étape (1854-1949; 1949-1983; 1983-2015) et pendant toute la période.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen En este artículo analizaremos las biografías profesionales de 94 ministros titulares de la cartera educativa nacional a lo largo de 161 años (1854-2015), observando las medidas más importantes que se aprobaron en cada época. Estudiaremos cuatro aspectos de sus biografías: la duración en el cargo de los ministros, el lugar de nacimiento, el género y la edad promedio; la titulación; la experiencia de los funcionarios; y la relación de los ministros con organizaciones extra partidarias. Mostraremos las singularidades y elementos comunes que encontramos en cada etapa (1854-1949; 1949-1983; 1983-2015) y en todo el período.

    Resumo em Inglês:

    Abstract In this article will analyze the professional biographies of 94 Ministers of national education along 161 years (1854-2015), observing the laws and decrees more important that contributed to approve. Will study four aspects of their biographies: the duration in the charge of the ministers, the place of birth, the gender and the age average; the qualification; the experience of the officials; and the relationship with organizations extra party. Show the singularities and elements common to find in each stage (1854-1949; 1949-1983; 1983-2015) and in all the period.
  • CONTENIDOS URBANÍSTICOS EN LA CARRERA DE ABOGACÍA DE LA UNIVERSIDAD NACIONAL DEL LITORAL (ARGENTINA, 1920-1948) Artigos

    Levrand, Norma Elizabeth

    Resumo em Português:

    Resumo Os conteúdos relacionados ao urbanismo não foram amplamente tratados nos programas dos cursos de Direito na Argentina, assim como não integram hoje o currículo do curso. No entanto, na Universidad Nacional del Litoral, nas primeiras décadas do século 20, Alcides Greca, um protótipo intelectual, procurou desenvolver este conteúdo e até mesmo traduzi-lo no currículo de ensino. O objetivo deste trabalho é apresentar as relações entre Alcides Greca e outros atores envolvidos no processo de ensino do urbanismo, entre 1920 e 1948, para descrever o impacto que esta relação teve na formação intelectual e a inclusão destes conteúdos na licenciatura em Direito.

    Resumo em Francês:

    Résumé Le contenu de l'urbanisme ont pas été largement couvertes par les programmes de droit en Argentine, et aujourd'hui lui n'formes part pas le programme de la course. Cependant, à l'Universidad Nacional del Litoral, dans les premières décennies du 20e siècle, Alcides Greca, développeur prototype intellectuelle, a cherché à développer ce contenu dans le cadre universitaire et même de les traduire dans le programme d'enseignement. Le but de cet article est de présenter les relations entre Alcides Greca et d'autres acteurs impliqués dans l'enseignement de l'urbanisme de la période (1920-1948), pour décrire l'impact que cette relation avait une formation intellectuelle et l'inclusion de ces contenus dans le diplôme en Droit.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen Los contenidos de urbanismo no fueron ampliamente tratados en los programas de Derecho en Argentina, sin conformar hoy el curriculum de la carrera. Sin embargo, en la Universidad Nacional del Litoral, en las primeras décadas del siglo 20, Alcides Greca, prototipo de intelectual urbanista, buscó desarrollar en el ámbito académico estos contenidos e, incluso, traducirlos en el currículum de enseñanza. El objetivo de este trabajo es presentar las relaciones entre Alcides Greca y otros actores involucrados en la enseñanza del urbanismo de la época (1920-1948), a fin de describir el impacto que dicha relación y formación intelectual tuvieron en la inclusión de estos contenidos en la carrera de Derecho.

    Resumo em Inglês:

    Abstract Urban planning contents were not widely dealt with in the Law syllabus in Argentina, and nowadays they are not part of them. However, during the first decades of the 20th century in the National University of the Littoral, Alcides Greca, who was a prototype of an intellectual urban planner, tried to develop these contents inside the academic scope, and he even tried to translate them into the teaching syllabus. The aim of this work is to introduce the relations between Alcides Greca and the other actors involved in the process of teaching urban planning during the period 1920-1948, trying to describe the impact that said relation and the intellectual training had on the inclusion of these contents in the Law university course.
  • TÁCITAS E MARGINAIS: MEMÓRIAS DAS CASAS DE ESTUDANTE AUTÔNOMAS DE PORTO ALEGRE E AS POSSIBILIDADES PARA A HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO Artigos

    Hinterholz, Marcos Luiz

    Resumo em Português:

    Resumo A temática da moradia estudantil universitária ainda é pouco abordada pela historiografia, o que pode ser decorrente da redução destes espaços ao seu caráter assistencial, em abordagens que não as contemplam enquanto lugar de formação e de troca de saberes. Pretende-se, a partir de perspectivas abertas pela vertente da História Cultural, apresentar o surgimento e organização de três casas de estudantes autônomas de Porto Alegre e discutir a inscrição deste tema no campo da História da Educação. Busco ainda pensar fontes e algumas questões importantes para pesquisas relacionadas a este tema.

    Resumo em Francês:

    Résumé La question de la résidence universitaire est encore peu étudiée par l'historiographie, celapossiblementà cause de la perspective d'assistanat concernant ces espaces, d'après des apporoches qui leur excluent le statut de lieu de formation et d'échange de savoirs. À partir de quelques perspectives ouvertes par la branche de l'Histoire Culturelle, on prétend présenter la création et l'organisation de trois résidences universitaires à Porto Alegre/Brésil et penser l'inscription de ce thème dans le champ de l'Histoire Culturelle de l'Éducation. En plus, je cherche de réfléchir sur les sources et sur quelques questions importantes concernant les recherches liées à la question de la résidence universitaire.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen El tema de las viviendas estudiantiles universitarias todavía no es muy abordada por la historiografía y puede ser debido a la reducción de estos espacios a un carácter de asistencia, en enfoques que no las contemplan como un lugar de formación y de intercambio de conocimientos. Se pretende, a partir de perspectivas del rubro de la Historia Cultural, presentar el surgimiento y la organización de tres viviendas autónomas de estudiantes de Porto Alegre/Brasil y discutir la inclusión de este tema en el campo de la Historia de la Educación. Pienso buscar todavía fuentes y algunas interrogantes importantes para investigaciones relacionadas con este asunto.

    Resumo em Inglês:

    Abstract University student housing as a locus of research is a relatively new theme in historiography, mostly due to narrow understandings that frequently reduce these places to their assistance character, rather than address them as sites of training and knowledge exchange. Based upon a Cultural History approach, this paper will analyze the origins and organization of three autonomous student houses in Porto Alegre/Brasil, arguing for the inclusion of this topic in the field of History of Education, discussing research resources and proposing some important questions for future studies .
  • A HISTÓRIA DA IMPRENSA PERIÓDICA PARA A INFÂNCIA E A JUVENTUDE ITALIANA Resenha

    Bastos, Maria Helena Camara
Associação Sul-Rio-Grandense de Pesquisadores em História da Educação UFRGS - Faculdade de Educação, Av. Paulo Gama, n. 110 | Sala 610, CEP: 90040-060 - Porto Alegre/RS, Tel.: (51) 33084160 - Santa Maria - RS - Brazil
E-mail: rhe.asphe@gmail.com