Acessibilidade / Reportar erro

Analysis of trip generating developments by space syntax: a case study of Brasília, Brazil

Análise de polos geradores de viagens por meio da sintaxe espacial: estudo de caso em Brasília

Abstracts

This article aims at analysing three Trip Generating Developments (TGDs), in different centralities of the Pilot Plan of Brasília, by using the Space Syntax Theory. It is our intention to study the location of these TGDs in terms of street hierarchy, potential for movement flow (syntactic indexes) and the traffic volume counts (Average Daily Traffic - ADT), taking into account the main roads that provide access to the TGDs. The choice of TGDs (Patio Brasil, Boulevard Shopping and Iguatemi) to be used in this analysis was based on the centralities found using the Delphi Method. It was verified that, according to Space Syntax, the TGDs occupy a rather strategic position within the whole system. This ratifies the importance of the use of this approach as a tool for urban planning, in order to complement other analytical strategies. Once the Space Syntax presents the movement potential in synchrony with the real flow in certain areas of a city, it is extremely relevant in helping choose the locations for implementing TGDs, be it in order to take advantage of existing centralities or to foster the development of zones there are not yet consolidated.

trip generating developments; space syntax; centrality; vehicular flows; Brasília


Este artigo visa analisar três Polos Geradores de Viagens (PGVs), inseridos em distintas centralidades no Plano Piloto de Brasília, por meio da Sintaxe Espacial. Objetiva-se verificar suas localizações quanto à hierarquia viária, ao potencial de fluxo de movimento (índices sintáticos) e ao volume de tráfego veicular (Volume Médio Diário - VMD), tendo em conta as vias de acesso aos empreendimentos. As centralidades encontradas por meio da aplicação do Método Delphi junto a especialistas serviram de subsídio para a seleção dos PGVs a serem utilizados em análises mais aprofundadas. Como achados, verificou-se que, segundo a Sintaxe Espacial, os PGVs ocupam posições relativamente estratégicas no sistema. Isso ratifica a importância do uso da abordagem como ferramenta de planejamento, podendo ser utilizada para complementar outras estratégias de análise. O fato de a Sintaxe Espacial apresentar o potencial de movimento em sincronia com o fluxo real em determinadas áreas de uma cidade demonstra sua relevância para auxiliar nas escolhas de localização para a implantação de PGVs, quer seja para aproveitar centralidades existentes, quer para impulsionar zonas ainda em fase de consolidação.

polos geradores de viagens; sintaxe espacial; centralidade; fluxo veicular; Brasília


  • Arrais, T. P. A. (2007) A região como arena política -um estudo sobre a produção da região urbana centro-goiano Goiânia: EV Editora, Ensaios Regionais.
  • Aguilera, A. and Mignot, D. (2004) Urban sprawl, polycentrism and commuting. A comparison of seven French urban areas. Urban Public Economics Review n. 1, pp. 93-113.
  • Alonso, W. (1964) Location and Land Use Cambridge, MA: Harvard University Press.
  • Anas, A., Arnott, R. and Small, K. A. (1997) Urban spatial structure. Working paper UCTC, n. 357. University of California Transportation Center.
  • Barros, A. P., Medeiros, V. A., Cavalcante, A. P., Silva, P. C. and Holanda, F. (2005) Sintaxe Espacial como ferramenta de definição de parâmetros de hierarquia viária. Anais do XIX Congresso de Pesquisa e Ensino em Transportes - ANPET, Recife, PE, Brasil.
  • Barros, A. P. (2006) Estudo exploratório da Sintaxe Espacial como ferramenta de alocação de tráfego. Dissertação de Mestrado. FT/PPGT/UnB, Brasília.
  • Barros, A. P., Kneib, E., Tedesco, G., Paiva, M. and Silva, P. C. (2011) Identificação de centralidades por meio da análise da configuração do espaço na área tombada de Brasília. Anais do 17º Congresso Brasileiro de Transporte e Trânsito - ANTP, Rio de Janeiro.
  • Baumont, C., Ertur, C. and Le Gallo, J. (2004) Spatial analysis of employment and population density: the case of the agglomeration of Dijon 1999. Geographical Analysis. vol.36, n. 2, pp.146-177.
  • Castells, M. (1983) A Questão Urbana Rio de Janeiro: Paz e Terra.
  • Chapin, F. S. (1977) Planificación del uso del suelo urbano Barcelona: Oikos-Tau.
  • DFTRANS (2013) Sistema de itinerários e horários do transporte público do DF: linhas que funcionam no Plano Piloto Available at www.sistemas.dftrans.df.gov.br
  • Giuliano, G. and Small, K. A. (1991) Subcenters in The Los Angeles Region. Regional Science and Urban Economics, vol. 21, n. 39, pp. 163-182.
  • Goodwin, L. C. (2002) Weather impacts on arterial traffic flow Available at ops.fhwa.dot.gov
  • Google (2013) Imagens de satélite Available at www.google.pt/maps/preview
  • Gordon, P. and Richardson, H. W. (1996) Beyond polycentricity: The dispersed metropolis, Los Angeles, 1970-1990. Journal of the American Planning Association, vol. 62, n. 3, pp. 289-295.
  • Hillier, B. and Hanson, J. (1984) The Social Logic of Space Cambridge: Cambridge University Press.
  • Holanda, F. R. B. (2001) Teoria do Conhecimento e dos Espaços Construídos. Notas de Aula do Curso de Mestrado em Arquitetura e Urbanismo da Universidade de Brasília PPGT/FAU/UnB.
  • Holanda, F. (2002) O Espaço de Exceção Brasília: EdUnB.
  • Holanda, F., Kohlsdorf, M. E. and Kohlsdorf, G. (2003) Brasília: da Carta de Atenas à Cidade de Muros. 5º Seminário DOCOMOMO Brasil - Caderno de Resumos São Carlos: Departamento. de Arquitetura e Urbanismo, Escola de Engenharia de São Carlos, USP.
  • IBGE (2010) Censo demográfico Available at www.ibge.gov.br/cidadesat
  • Kneib, E. C. (2008) Subcentros Urbanos: Contribuição Conceitual e Metodológica à sua definição e Identificação para Planejamento de Transportes. Tese de Doutorado. PPGT/UnB, Brasília.
  • McDonald, John F. and McMillen, D. P. (1990) Employment subcenters and land values in a polycentric urban area: The case of Chicago. Environment and Planning A, vol. 22, pp. 1561-1574.
  • McMillen, D. P. (2001) Polycentric urban structure: The case of Milwaukee. Economic Perspectives n. Q II, pp. 15-27.
  • McMillen, D. P. (2004) Employment densities, spatial correlation, and subcenters in large metropolitan areas. Journal of Regional Science, vol.44, Issue 2, pp. 163-182.
  • Medeiros, V. A (2006) Urbis Brasiliae. Tese de Doutorado. PPG/FAU/UnB, Brasília.
  • Medeiros, V. A. and Holanda, F. (2010) Brazilian Cities: fragmentary space, patchwork and oasis in the labyrinth. Urban Design International, vol.15, pp. 73-89.
  • Medeiros, V. and Trigueiro, E. (2001) Disneyfication Now? Proceedings of the Third Space Syntax Simposium GeogiaTech, Atlanta/USA.
  • Mills, E. S. (1972) Studies in the Spatial Structure of the Urban Economy Baltimore, MD: Johns Hopkins: University Press.
  • Ministério das Cidades (2004) Plano Diretor Participativo Ministério das Cidades. Brasília.
  • Muth, R. F. (1969) Cities and Housing Chicago: University of Chicago Press.
  • Oliveira Jr, G. A. (2008) Redefinição da Centralidade Urbana em Cidades Médias. Sociedade & Natureza, Uberlândia, MG.
  • Perroux, F. (1970) O conceito de polo de crescimento. In: Faissol, S. (1975) Urbanização e Regionalização, Relações com o Desenvolvimento Econômico Rio de Janeiro, IBGE.
  • Villaça, F. (2001) Espaço intra-urbano São Paulo: Studio Nobel.
  • Wingo (1961) Transportation and Urban Land Washington, DC: Resources for the Future.

Publication Dates

  • Publication in this collection
    15 Apr 2014
  • Date of issue
    July 2014

History

  • Received
    06 May 2013
  • Accepted
    01 Nov 2013
  • Reviewed
    30 Sept 2013
Sociedade Brasileira de Planejamento dos Transportes Universidade Federal do Amazonas, Faculdade de Tecnologia - Pavilhão Rio Japurá - Setor Norte, Av. Gal Rodrigo Otávio, n. 3000, Coroado, CEP 69077-000, Tel.: (55 92) 3305-4613 | 3305-4607 - Manaus - AM - Brazil
E-mail: editor.jtl@gmail.com