Acessibilidade / Reportar erro
Opinião Pública, Volume: 18, Número: 1, Publicado: 2012
  • Os sem-voto do Legislativo brasileiro: quem são os senadores suplentes e quais os seus impactos sobre o processo legislativo

    Neiva, Pedro; Izumi, Mauricio

    Resumo em Português:

    Este artigo tem dois objetivos principais. O primeiro é elaborar um perfil dos suplentes de Senadores no Brasil em comparação com os Senadores titulares. O segundo objetivo é avaliar a sua atuação política, no intuito de identificar se exercem algum impacto sobre o funcionamento do Senado e sobre a sua relação com o Poder Executivo. Sugerimos que o fato de os suplentes não serem eleitos contribui para que eles sejam designados para tarefas "espinhosas" que poderiam gerar custos políticos para os Senadores titulares. Verificamos também que eles oferecem um apoio ligeiramente maior ao Poder Executivo, especialmente nas coalizões que contam com uma participação maior dos partidos de direita.

    Resumo em Inglês:

    This article has two main objectives. The first one is to create a profile of Senators' substitutes, compared to the elected Senators. The second objective is to investigate the substitutes' political performance, with the intent of evaluating the impact of their actions on both the functioning of the Senate and their relationship to the Executive Power. We suggest that, because they are not directly elected, they are selected to work on difficult tasks, especially those that could bring negative political effects to the Senators, which depend on the electorate's vote. We also found that the substitutes give a bit more support to the Presidency, particularly observed in right wing parties coalitions.
  • Orgulho e preconceito: a "objetividade" como mediadora entre o jornalismo e seu público

    Biroli, Flávia; Miguel, Luis Felipe

    Resumo em Português:

    O artigo discute o valor da "objetividade" na construção do discurso e na orientação das práticas jornalísticas. A análise de revistas brasileiras semanais de informação permite observar que o ideal da objetividade e a afirmação dos valores morais não são excludentes: "fatos objetivos" e julgamentos complementam-se na legitimação do jornalismo como guardião dos valores sociais. O compartilhamento de posições sociais - e preconceitos - entre os jornalistas e seu público permite que perspectivas e interesses específicos sejam vocalizados como se correspondessem à totalidade, naturalizando um padrão de valores e transmutando julgamentos em fatos. No jornalismo, a neutralidade corresponde à validação de discursos hegemônicos.

    Resumo em Inglês:

    The article discusses the value of "objectivity" for journalistic discourses and practices. The analysis of Brazilian weekly news magazines confirms the comprehension that the ideal of objectivity and the assertion of moral values do not exclude each other: "objective facts" and judgments are complementary in legitimating journalism as the guardian of social values. The sharing of social positions - and prejudgments - between journalists and their public allows specific perspectives and interests to be voiced as if they equal the totality, naturalizing a pattern of values and making judgments into facts. In journalism, neutrality corresponds to the validation of hegemonic discourses.
  • Votando na prateleira: a politização do consumo na América Latina

    Echegaray, Fabián

    Resumo em Português:

    Há pelo menos uma década que a utilização do poder de compra pelo consumidor para perseguir finalidades políticas ou éticas é um fenômeno debatido pelas Ciências Sociais internacionais. Diante do aparente desengajamento público com a política, o fenômeno do consumo politizado passou a ser reconhecido como uma das formas mais inovadoras e crescentes de participação política não convencional para os indivíduos, quebrando a tradicional divisão entre cidadania, a esfera dos bens públicos e os agentes políticos, de um lado, e o consumo, a esfera dos bens privados e os agentes de mercado, de outro lado. Entretanto, esse debate mal foi iniciado na América Latina, menos ainda sua discussão empírica. Este artigo aborda as evidências sobre a cidadanização das relações com as corporações que estimulam o uso do poder de compra como forma de influenciá-las a seguir valores e políticas favoráveis à sociedade e ao meio ambiente. A discussão se baseia em dados de pesquisas quantitativas com amostras representativas da população adulta da Argentina, Brasil e México e revela que o consumo político é um fenômeno já estabilizado e que tende a complementar outros modos de engajamento político na América Latina.

    Resumo em Inglês:

    For over a decade, the use of consumer decision seeking the accomplishment of political or ethical goals has been extensively debated by international social sciences. Confronting social capital decline and political demobilization theories, the acknowledgement of political consumerism as a novel and rising mode of non-conventional individual participation in politics has helped to redefine the terms of discussion on civic engagement while also bridging the gap between citizenship and the traditional public sphere of politics, on one side, and consumption and the private sphere of market agents, on the other. Yet, such debate has hardly begun for Latin America, not to speak of pursuing an empirical discussion. This article reviews empirical evidence about the politicization of the relationships between consumers and business substantiated upon the adoption of politically motivated purchases or boycotts of brands and products based on social and environmental values or policy preferences. Research is grounded on representative sample surveys conducted in Argentina, Brazil and Mexico. Results indicate that political consumerism is a fairly stable phenomenon and it enlarges (rather than redefines) the repertoires of political action in Latin America.
  • Movimentos sociais e democracia: a tensão necessária

    Pereira, Marcus Abilio

    Resumo em Português:

    O presente artigo analisa algumas das críticas feitas às teorias deliberativas da democracia, de forma a resgatar o conflito como componente determinante para o desenvolvimento das democracias contemporâneas. Esta paisagem teórica permitiu um avanço em relação às questões da inclusão política, ao reconhecer a importância da autonomia política e ampliação da igualdade formal. Apesar destes avanços, as teorias deliberativas da democracia passaram a ser objeto de críticas em relação à excessiva ênfase no consenso, o que acabou por eclipsar outras formas de ação política, tais como as ações coletivas de conflito. Neste artigo, busco reforçar a importância da ênfase no conflito como elemento determinante para o desenvolvimento de nossas democracias. Para tanto, promovo um diálogo entre a teoria deliberativa da democracia e a teoria dos processos políticos, que tem como foco central a análise da relação entre os atores coletivos, suas políticas de conflito e o contexto político.

    Resumo em Inglês:

    This paper analyses some of the critics that were directed to the theories of deliberative democracy, in order to rescue the idea of conflict as a crucial component for the development of contemporary democracies. These theories have contributed to a theoretical breakthrough on the issues of political inclusion, recognizing the importance of political autonomy and expansion of formal equality. Despite these advances, theories of deliberative democracy have become the object of criticism in the last decade, due to the excessive emphasis on consensus, which eventually eclipsed other forms of political action, such as contentious politics. In this paper I attempt to reinforce the idea of conflict as a decisive element for the development of our democracies. In this sense, I promote a dialogue between the theories of deliberative democracy and the theory of political processes, which has as it's central focus the analysis of the relationship among collective actors, contentious politics and the political context.
  • Atitudes, cognição e participação política: padrões de influência dos ambientes de socialização sobre o perfil político dos jovens

    Fuks, Mario

    Resumo em Português:

    O debate sobre o papel da socialização na aquisição de conhecimento, na formação das atitudes e no padrão de participação política do jovem nos lembra, constantemente, que a família e a escola são os ambientes definidores nesse processo. Mas isso não esclarece uma série de questões. Uma delas é a interação entre os diversos fatores que compõem esses contextos socializadores e os mecanismos por meio dos quais eles geram efeitos sobre o perfil político dos jovens. Essa dinâmica é o foco do presente artigo e o nosso principal argumento é que ela cria padrões distintos na influência desses ambientes sobre o perfil político do jovem, dependendo da dimensão considerada. Nossas análises são feitas a partir dos dados de um survey realizado em 2008 com jovens do ensino médio da cidade de Belo Horizonte.

    Resumo em Inglês:

    The debate about the role of socialization in the acquisition of political knowledge, attitudes and participation of young people reminds us constantly that the family and school environments are the crucial factor in this process. But this does not answer a number of questions. One of them is the interaction between the various factors that comprise these environments and the specific mechanisms through which they generate effects on the political profile of young people. This dynamic is the focus of this article and our main argument is that it creates distinct patterns of influence of these environments, depending on the dimension considered. Our analyzes are based on data from a survey conducted in 2008 with high school students of the city of Belo Horizonte, Brazil.
  • Classificando regimes políticos utilizando análise de conglomerados

    Figueiredo Filho, Dalson Britto; Silva Júnior, José Alexandre da; Rocha, Enivaldo Carvalho da

    Resumo em Português:

    O principal objetivo desse artigo é apresentar uma introdução intuitiva à técnica de análise de conglomerados. Metodologicamente, utilizamos os dados de Coppedge, Alvarez e Maldonado (2008) sobre as duas dimensões da poliarquia propostas por Dahl (1971): contestação e inclusividade. A partir dessas dimensões os regimes políticos são classificados em diferentes grupos (clusters) de acordo com o grau de similaridade entre eles. Em termos substantivos,esperamos indicar uma ferramenta metodológica para classificação dos regimes políticos e facilitar a compreensão da técnica de análise de conglomerados na Ciência Política.

    Resumo em Inglês:

    The principal aim of this paper is to provide a intuitive introduction to cluster analysis. Methodologically, we use data from Coppedge, Alvarez e Maldonado (2008) regarding the two dimensions of polyarchy proposed by Dahl (1971): contestation and inclusiveness. Based on these dimensions we classify political regimes in different groups (clusters) according to their similarity level. On substantive grounds, we hope to suggest a methodological tool to classify political regimes and facilitate the understanding of cluster analysis in Political Science.
  • Capital social y participación,una perspectiva desde el Cono Sur de América: Porto Alegre, Montevideo y Santiago de Chile

    Valdivieso, Patricio

    Resumo em Espanhol:

    En este estudio presento evidencias sobre la participación ciudadana y el Capital Social (CS) en tres casos sudamericanos - Porto Alegre, Montevideo y Santiago de Chile-, con el propósito de revitalizar el debate sobre la opinión pública, cultura política y CS. El estudio parte de los siguientes supuestos: el CS es el resultado de decisiones racionales de las personas, y los diseños políticos, las instituciones y la cultura política tienen efectos en esas decisiones. Con ayuda de un modelo de utilidad, datos de encuestas e información complementaria, analizo información sobre asociativismo y confianza, y otras variables socio-económicas, demográficas y políticas relacionadas. Las conclusiones son: a mediados de la década del 2000, Montevideo, Porto Alegre y Santiago de Chile disponían de un stock de CS equivalente al de sociedades desarrolladas; en esas ciudades, y por extensión en los países, los factores político-institucionales y de cultura política tuvieron efectos en la confianza y la disposición de las personas a participar, operando de forma variada, en relación con distintos contextos y situaciones de participación. En el análisis más desagregado del caso de Chile en el nivel municipal, se observan las mismas relaciones.

    Resumo em Inglês:

    This study presents evidence on citizen participation and social capital (SC) in three South American cases - Porto Alegre, Montevideo and Santiago of Chile, in order to revitalize the debate on public opinion, political culture and SC. The study has the following assumptions: the SC is the output of rational decisions of individuals and political designs and institutions and political culture have an impact on those decisions. Using a utility model, survey data and information, I analyze information on associative life and trust, and other socio-economic, demographic and political information. The conclusions: in the mid-2000s, Montevideo, Porto Alegre and Santiago de Chile had a stock of SC equivalent to that of developed societies; in those cities, and by extension, countries, political and institutional factors and political culture had an effect on trust and the willingness of people to take part in associative life, in relation to different contexts and situations of participation. In the more disaggregated analysis of the case of Chile on local level, the same relationships are observed.
  • ¿Son los chilenos igualmente solidarios?la influencia de los recursos personales en las donaciones de dinero

    Castillo, Juan Carlos; Leal, Paola; Madero, Ignacio; Miranda, Daniel

    Resumo em Espanhol:

    En el discurso público comúnmente se asume que Chile es un país solidario, un supuesto que se confunde con la idea de una cierta homogeneidad en lo que respecta a valores solidarios y conductas de ayuda en el país. El presente trabajo apunta a cuestionar esta idea de homogeneidad respecto de solidaridad, proponiendo que las conductas solidarias se relacionan con los recursos que las personas poseen, los que a su vez se asocian al lugar que las personas ocupan en la estructura de estratificación social. Tomando los datos de la Encuesta de Solidaridad realizada en 2009 por el Centro de Medición MIDE UC de la Pontificia Universidad Católica de Chile, el trabajo se centra en un tipo de conducta de ayuda particular: las donaciones en dinero. El análisis se focaliza en la influencia de recursos personales como ingreso, educación y pertenencia a redes sobre este tipo de donaciones. Los resultados indican que los individuos con mayores recursos son más proclives a las donaciones, donde el nivel educacional alcanzado juega un papel preponderante.

    Resumo em Inglês:

    In the public discourse it is commonly assumed that Chile is a solidary country, an assumption that is mixed with the idea of homogeneity in the country as far as helping behavior and solidarity values is concerned. The present paper is aimed at challenging this homogeneity assumption by proposing that helping behavior is associated to personal resources, which at the same time are linked to the position in the social stratification structure. Using data from the Solidarity Survey implemented by the assessment center MIDE UC of the Pontificia Universidad Católica de Chile in 2009, the paper focuses on a specific type of helping behavior: money donations. The analysis centers on the influence of personal resources such as income, education and networks on this kind of donations. Results indicate that individuals with greater resources are more given to donate, whereby the educational level plays a key role.
  • Financiamento eleitoral, representação política e gênero: uma análise das eleições de 2006

    Sacchet, Teresa; Speck, Bruno Wilhelm

    Resumo em Português:

    Este artigo compara a arrecadação de campanha de mulheres e homens candidatos aos cargos de deputados federal e estadual no pleito de 2006, no Brasil. Com base em análise de dados desagregados por sexo a partir do banco estatístico do Tribunal Superior Eleitoral foi considerado se mulheres e homens têm arrecadações distintas de financiamento de campanha, e em que medida este pode constituir-se em um fator explicativo para o baixo desempenho eleitoral delas. Os dados evidenciam que as mulheres têm arrecadações de campanha significativamente menores que a dos homens, e que dada a alta correlação existente entre financiamento e sucesso eleitoral, este pode ser um dos elementos centrais para explicar o seu baixo desempenho eleitoral.

    Resumo em Inglês:

    This article compares campaign revenue of female and male candidates to the positions of Federal and State Deputies in the elections of 2006, in Brazil. Based on analysis of disaggregated statistical data by sex, provided by the Superior Electoral Tribunal, it was considered if women and men raise different amounts of campaign revenue, and the extent to which this might constitute an explaining factor for women's low electoral performance. Data provide evidence that women have campaign revenues significantly smaller than men and that given the existing high correlation between campaign finance and electoral success, this may constitute a central element in explaining their low performance in elections.
  • Elecciones 2009 en Uruguay: permanencia de lealtades políticas y accountability electoral

    Selios, Lucía; Vairo, Daniela

    Resumo em Espanhol:

    En este artículo se indagan las principales características asociadas al comportamiento electoral en las elecciones nacionales uruguayas en el año 2009. Através de la estimación de modelos probit en base a una encuesta electoral, se encuentra que la evaluación de la gestión del gobierno, la percepción de la economía y los aspectos ideológicos aparecen jugando fuertemente en esta elección caracterizada por la baja volatilidad. Estos hallazgos indican la existencia de fuertes lealtades a los partidos agrupados en familias ideológicas, combinadas con aspectos evaluativos sobre el desempeño económico y político, que pautan el voto de los uruguayos en esta elección.

    Resumo em Inglês:

    This paper inquires about the main characteristics of voting behavior in uruguayan national elections in 2009. Using a probit analysis based on an election poll it is found that government management, perception of economy and ideological issues play an important role in this election characterized by low volatility. These findings indicate strong party loyalties aggregated in "ideological families" as well as evaluative aspects about political and economic performance that determine the Uruguayan vote.
  • Análise da não resposta em surveys políticos

    Henkel, Karl

    Resumo em Português:

    Este artigo analisa a estrutura social dos entrevistados que apontam o item não resposta em um survey sobre assuntos políticos. Para isso foi realizado um survey com 2.110 jovens eleitores da rede pública de ensino em Belém (PA). Os dados indicam que a quota da não resposta aumenta com a mudança de um ciclo de vida para outro ou com a própria experiência obtida pelos efeitos das políticas públicas, o que deixa o entrevistado em dúvida em relação aos valores e opiniões estabelecidos.

    Resumo em Inglês:

    This article focuses on the social structure of the interviewed that practiced nonresponse item in a survey on political issues. For this was carried out a survey with 2.010 young voters of public schools in Belém (PA). The share of non response increase with the change of one lifecycle to another one or with the proper experience gained by the effects of the public politics, what leaves the interviewed in doubt in relation to the values and opinions established.
  • Documento sem título Tendências

Centro de Estudos de Opinião Pública da Universidade Estadual de Campinas Cidade Universitária 'Zeferino Vaz", CESOP, Rua Cora Coralina, 100. Prédio dos Centros e Núcleos (IFCH-Unicamp), CEP: 13083-896 Campinas - São Paulo - Brasil, Tel.: (55 19) 3521-7093 - Campinas - SP - Brazil
E-mail: rop@unicamp.br