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Vídeo em contexto educacional: representação de alunos de mestrado em psicologia escolar

The video in educational setting: representations of students attending School Psychology graduation

Resumos

Os objetivos foram explorar o conteúdo de representações de pós-graduandos em psicologia escolar sobre o uso do vídeo no ensino-aprendizagem e a complexidade da argumentação apresentada pelos sujeitos, utilizando-se o referencial teórico de Moscovici. 29 sujeitos preencheram um questionário, sendo feitas análises estatística e de conteúdo dos dados. Os principais resultados revelaram que as concepções dos sujeitos basearam-se mais em aspectos ligados à dimensão prática do uso do vídeo (vivência de docência) do que resultantes de uma reflexão teórica sobre o assunto. As vantagens da linguagem audiovisual foram atribuidas ao aumento de motivação e melhoria do clima de aprendizagem; as desvantagens, à falta de capacitação do professor e mau uso do vídeo. Conforme sugerido pela teoria, concluiu-se que a evolução das representações sobre um dado objeto social acontece lentamente; também mostrou-se pertinente o uso do conceito de representação social na exploração desse tema.

análise de conteúdo; situação educacional; linguagem audiovisual; pós-graduandos; questionário; representação social


The objectives were to explore: the content of representations on the use of video in educational setting among students attending School Psychology graduation, and the complexity of the argumentation presented by the subjects, according to Moscovici's theoretical framework. A questionnaire was filled by 29 subjects. The data were submitted to statistical and thematic content analysis. The main results revealed that the subjects conceptions were chiefly based on features related to the practical dimension ofthe usage ofvideo (teaching experience) rather than a result of a theoretical reflexion on the theme. The advantages of the audiovisuallanguage were related to an increase of motivation and improvement of the leaming atmosphere, and disadvantages due to teacher's lack of empowerment and video misusage. As theory suggests, one can conclude that the evolution ofrepresentations on a given social object takes place slowly. The employment ofthe concept of representation in exploring this subject matter also demonstrated to be pertinent.

audiovisual language; content analysis; educational setting; graduation students; questionaire; social representation


Vídeo em contexto educacional: representação de alunos de mestrado em psicologia escolar

The video in educational setting: representations of students attending School Psychology graduation

Eliana M. S. RosadoI; Neila P. BenziII; Regina Maria P.L. ErbolatoIII

PUC-Campinas

CNPq/PUC-Campinas

CAPES/PUC-Campinas

RESUMO

Os objetivos foram explorar o conteúdo de representações de pós-graduandos em psicologia escolar sobre o uso do vídeo no ensino-aprendizagem e a complexidade da argumentação apresentada pelos sujeitos, utilizando-se o referencial teórico de Moscovici. 29 sujeitos preencheram um questionário, sendo feitas análises estatística e de conteúdo dos dados. Os principais resultados revelaram que as concepções dos sujeitos basearam-se mais em aspectos ligados à dimensão prática do uso do vídeo (vivência de docência) do que resultantes de uma reflexão teórica sobre o assunto. As vantagens da linguagem audiovisual foram atribuidas ao aumento de motivação e melhoria do clima de aprendizagem; as desvantagens, à falta de capacitação do professor e mau uso do vídeo. Conforme sugerido pela teoria, concluiu-se que a evolução das representações sobre um dado objeto social acontece lentamente; também mostrou-se pertinente o uso do conceito de representação social na exploração desse tema.

Palavras-chave: análise de conteúdo, situação educacional, linguagem audiovisual, pós-graduandos, questionário, representação social.

ABSTRACT

The objectives were to explore: the content of representations on the use of video in educational setting among students attending School Psychology graduation, and the complexity of the argumentation presented by the subjects, according to Moscovici's theoretical framework. A questionnaire was filled by 29 subjects. The data were submitted to statistical and thematic content analysis. The main results revealed that the subjects conceptions were chiefly based on features related to the practical dimension ofthe usage ofvideo (teaching experience) rather than a result of a theoretical reflexion on the theme. The advantages of the audiovisuallanguage were related to an increase of motivation and improvement of the leaming atmosphere, and disadvantages due to teacher's lack of empowerment and video misusage. As theory suggests, one can conclude that the evolution ofrepresentations on a given social object takes place slowly. The employment ofthe concept of representation in exploring this subject matter also demonstrated to be pertinent.

Keywords: audiovisual language, content analysis, educational setting, graduation students, questionaire, social representation. .

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Datas de Publicação

  • Publicação nesta coleção
    02 Jun 2015
  • Data do Fascículo
    1998
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