Abstract
Excessive sleepiness (ES) is an increased tendency to initiate involuntary sleep for naps at inappropriate times.
Objective:
The objective of this study was to assess ES in air traffic controllers (ATCo).
Methods:
45 flight protection professionals were evaluated, comprising 30 ATCo, subdivided into ATCo with ten or more years in the profession (ATCo³10, n=15) and ATCo with less than ten years in the profession (ATCo<10, n=15) and 15 aeronautical information services operators (AIS), subdivided into AIS with ten years or more in the profession (AIS³10, n=8) and AIS with less than ten years in the profession (AIS<10, n=7), who were included as the control group. The Epworth Sleepiness Scale and Maintenance of Wakefulness Test were used for evaluating subjective and objective excessive sleepiness. Kruskal-Wallis was used for ES and Mann-Whitney for sleep latency (SL), collection time in minutes (mins), and expressed as Median (Minimum-Maximum), p<0.05.
Results:
ATCo³10 12 (6-14) mins and ATCo<10 10 (1-15) mins showed greater sleepiness compared to CONTROL1 7 (3-8) mins and CONTROL2 6 (4-6) mins, p=0.001*. A total of 77.27% of the ATCo and 16.67% of the AIS had an SL of less than 20 minutes. The ATCo presented an SL of 16.59 (3.25-40), lower than that of the AIS of 31.71 (10.63-40) mins, p<0.05*.
Conclusion:
Brazilian air traffic controllers exhibit excessive sleepiness.
Key words:
somnolence; sleep latency; air traffic controllers
Resumo
A sonolência excessiva (SE) é a uma tendência aumentada de se iniciar o sono por cochilos involuntários em momentos inapropriados.
Objetivo:
O objetivo deste trabalho foi avaliar SE em controladores de trafego aéreo (CTA).
Métodos:
Foram avaliados 45 profissionais de proteção ao voo, sendo 30 CTA, subdivididos em CTA com dez ou mais anos na profissão (CTA³10, n=15) e CTA com menos de dez anos na profissão (CTA<10, n=15) e 15 operadores de serviços de informações aeronáuticas (AIS), subdivididos em AIS com dez anos ou mais na profissão (AIS³10, n=8) e AIS com menos de dez anos na profissão (AIS<10, n=7). A Escala de Sonolência de Epworth e o Teste de Manutenção da Vigília foram empregados para avaliação subjetiva e objetiva de sonolência excessiva. Utilizou-se: Kruskal-Wallis para os dados de SE e Mann-Whitney para a latência de sono. Tempo coletado em minutos (mins). Todos os dados foram expressos em mediana (mínimo-máximo), p<0,05).
Resultados:
CTA³10 12 (6-14) mins e CTA<10 10 (1-15) mins apresentaram um aumento de sonolência, quando comparados ao CONTROLE1 7 (3-8) mins e ao CONTROLE2 6 (4-6) mins, p=0,001*. 77,27% dos CTA e 16,67% dos AIS apresentaram latência de sono abaixo de 20 minutos. Os CTA apresentaram uma latência de sono de 16,59 (3,25-40) mins abaixo dos AIS 31,71(10,63-40), p<0,05*.
Conclusão:
Controladores de tráfego aéreo apresentam sonolência excessiva.
Palavras-chave:
sonolência; latência de sono; controladores de tráfego aéreo
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Study conducted in the postgraduate degree in Neuropsychiatry and Behavioral Sciences, Federal University of Pernambuco (UFPE), Recife PE, Brazil
Publication Dates
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Publication in this collection
Jul-Sep 2011
History
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Received
04 May 2011 -
Accepted
02 Aug 2011