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Ciência da Informação, Volume: 31, Número: 2, Publicado: 2002
  • Uma introdução ao XML, sua utilização na Internet e alguns conceitos complementares Artigos

    Almeida, Maurício Barcellos

    Resumo em Português:

    O HTML <FONT FACE=Symbol>-</FONT> Hypertext Markup Language <FONT FACE=Symbol>-</FONT> é uma linguagem de marcação*, inicialmente concebida como uma solução para a publicação de documentos científicos em meios eletrônicos, que ganhou popularidade e se tornou padrão para a Internet. Diversos tipos de aplicações, como navegadores, editores, programas de e-mail, bancos de dados etc., tornam possível atualmente o uso intensivo do HTML. Ao longo dos anos, recursos têm sido adicionados ao HTML para que ele possa atender às expectativas de usuários e sistemas computadorizados, aumentando sua complexidade. Estima-se que a versão 4.0 do HTML possua aproximadamente cem diferentes marcações fixas (conhecidas como tags), sem contar aquelas específicas para cada tipo de navegador da Internet. É comum se encontrarem páginas HTML que possuem mais marcações do que conteúdo. Uma possível solução para novas demandas nessa área é a utilização do Extended Markup Language (XML), uma linguagem de marcação que pode introduzir novas possibilidades e trazer melhor integração entre dados e usuários. Este artigo se propõe a abordar, de forma introdutória, o XML, sua utilização na Internet, alguns conceitos complementares necessários ao entendimento do assunto em apresentar vantagens no uso do XML, em relação ao HTML. Além disso, pretende apresentar o assunto como um campo fértil para discussões, proposições e estudo por profissionais da ciência da informação.

    Resumo em Inglês:

    Initially conceived as a solution to publish scientific documents in electronic midia, the HTML language soon gained popularity and became standart for the Internet. Several kinds of applications as browsers, editors, e-mail programs, databases, etc, have nowadays made possible the intensive use of HTML. Along the years, resources have been added to HTML so that it can support users' expectations and systems' prerrogatives, making it more and more complex. Estimates say that the HTML version 4.0 has about one hundred different tags, not considering those which are specific to each browser. It's common find HTML pages that have more tags than content. A possible solution to new demands in this area is the use of XML-Extended Markup Language, that can introduce new possibilities and provide better integration between data and users. This article is an introductory approach to the XML language, to its use on the Internet and to some complementary concepts necessary to understand the matter. It also presents advantages of XML use as opposed to HTML, demonstrating the matter as a fertile field to discussions, propositions and studies to Science Information professionals.
  • A Lei de Lotka na bibliometria brasileira Artigos

    Urbizagástegui Alvarado, Rubén

    Resumo em Português:

    Usando os dados reportados em artigos publicados em revistas brasileiras e trabalhos apresentados em congressos nacionais, replicaram-se as aplicações da Lei de Lotka à literatura brasileira em 10 campos diferentes. Utilizou-se o modelo do poder inverso pelos métodos do mínimo quadrado e probabilidade máxima. Das 10 literaturas nacionais analisadas, somente a literatura de medicina, siderurgia, jaca e biblioteconomia ajustaram-se ao modelo do poder inverso generalizado pelo método dos mínimos quadrados. No entanto, só duas literaturas (veterinária e cartas do Arquivo Privado de Getúlio Vargas) não se ajustaram ao modelo quando se usou o método da máxima probabilidade. Para ambas literaturas, tentaram-se modelos diferentes. A literatura de veterinária ajustou-se à distribuição binomial negativa, e as cartas do Arquivo Privado de Getúlio Vargas ajustaram-se melhor à distribuição Gauss-Poisson Inversa Generalizada.

    Resumo em Inglês:

    Lotka's law, previously applied to Brazilian national literature on ten different areas, were replicated. Minimum square and maximum likelihood estimators were used. From those ten national literatures analyzed, only literatures in medicine, iron & steel, jackfruit, and library science did fit the generalized inverse power model when the method of minimum squared were used. All of them but two literatures (Veterinary and Getúlio Vargas' private letters) did not fit the inverse power model when the maximum likelihood estimator were used. For these literatures different models were tested. Veterinary literature did fit better to the negative binomial distribution, and Getúlio Vargas' private letters did fit better to the Gaussian-Poisson Inverse Generalized distribution.
  • ¿ Cómo responden los estudios de bibliotecología de las universidades españolas a las nuevas demandas sociales?

    Sanz-Casado, Elías; Martín-Moreno, Carmen; García-Zorita, Carlos; Lascurain-Sánchez, María Luisa

    Resumo em Espanhol:

    El estudio se ha llevado a cabo mediante técnicas estadísticas multivariables, de las materias que se imparten en los estudios de Bibliotecología de las distintas universidades españolas, así como de las ofertas de trabajo o de las características profesionales que se demandan sobre este tipo de profesionales. Para ello, la metodología que se ha utilizado ha sido el Análisis Multivariante, que engloba los métodos y técnicas estadísticas que permiten estudiar y tratar, en bloque, un conjunto de variables observadas en una colección de datos. La utilización de este tipo de indicadores ha permitido la realización de un studio pormenorizado de todas las materias ofertadas por las facultades españolas de Bibliotecología, y su vinculación a distintas áreas del conocimiento. A partir de ello, se ha podido realizar un análisis de la interdisciplinariedad existente en estos estudios, que resulta ser muy elevada y que no tiene correspondencia en cuanto a la presencia de los conocimientos de Bibliotecología en otras disciplinas. Otro de los resultados del estudio es la representación gráfica de las distintas universidades donde se observa su proximidad o lejanía respecto a la formación que ofrecen a los estudiantes frente a las demandas sociales existentes.

    Resumo em Inglês:

    This study has been carried out through multiple statistical techniques, considering both the subjects which are part of librarianship studies in different Spanish universities and the offers of job or the professional characteristics needed for this type of professionals. The methodology utilized is the multivariable analysis which consists of statistical methods and techniques that allow to study and consider a set of variables noted in a data collection. Using this type of indicators, it is possible to carry out a detailed study of all subjects offered by the Spanish Librarianship Faculties and its linking to different areas of knowledge. As a result, an analysis of all existing interdisciplinary subjects in this study has been possible, the results of which proves to be quite high, having no equivalent presence of librarianship knowledge in other disciplines. One of the results of this study is the graphic representation of the different universities of how close or far they are with reference to the education they offer to students in the light of the existing social demands.
  • Bases de dados de informação para negócios Artigos

    Cendón, Beatriz Valadares

    Resumo em Português:

    O conjunto de informações usadas por administradores para a tomada de decisão tem sido chamado de "informação para negócios" e inclui informações mercadológicas, financeiras, estatísticas, jurídicas, sobre empresas e produtos e outras informações fatuais e analíticas sobre tendências nos cenários político-social, econômico e financeiro nos quais operam organizações empresariais. Este artigo categoriza e descreve algumas das principais bases de dados estrangeiras sobre informação para negócios, mostrando o universo de informações que elas disponibilizam em forma eletrônica. Para fins de discussão, as bases foram agrupadas em 10 categorias: (1) notícias em geral; (2) informações sobre empresas e setores industriais; (3) diretórios de empresas; (4) informações sobre produtos; (5) informações biográficas; (6) informações financeiras; (7) informações para investimento; (8) pesquisas de mercado; (9) informações jurídicas e (10) informações estatísticas. Agrupadas dessa forma para fins didáticos, na prática essas categorias se sobrepõem, e muitas bases de dados se enquadram em mais de uma categoria desta classificação. O artigo revê também algumas das principais empresas produtoras e distribuidoras de bases de dados sobre informação para negócios e as tendências da indústria de informação eletrônica.

    Resumo em Inglês:

    Business information is used by managers in decision making and includes information about markets, finance, economic and industry statistics, legislation, companies and products, and other information about the political, social, economical and financial scenery in which companies operate. This article categorizes and describes some of the main business databases, showing the universe of information they offer. The databases were grouped into 10 categories: (1) general news; (2) company and industry information; (3) company directories; (4) product information; (5) biographical information; (6) company finances; (7) investment information; (8) market research; (9) legal information e (10) statistical information. The article also reviews basic database concepts, some of the main producers and distributors of electronic business information and trends in the online industry.
  • Biblioteca híbrida: um novo enfoque no suporte à educação a distância Artigos

    Garcez, Eliane Maria Stuart; Rados, Gregório J. Varvakis

    Resumo em Português:

    Discute-se o papel das bibliotecas híbridas no contexto atual, em face das transições pelas quais passam as bibliotecas convencionais, principalmente pelo surgimento da Internet e pela intensificação dos cursos no ensino a distância nas universidades, resultado do incremento da utilização da tecnologia da informação e comunicação no ensino. Enfoca-se a importância da flexibilização dos bens e serviços que devem ser oferecidos pelas bibliotecas híbridas para atender às necessidades de uma diversidade de tipos de usuários existentes na educação a distância.

    Resumo em Inglês:

    The role of the hybrid libraries is been discussed lately in face of the transitions that the conventional libraries are going through, mainly because of the Internet and also because of the intensification of use of distance learning courses by Universities, made available by the information and communication technologies. It emphasizes the importance of flexibility related to goods and services provided by the hybrid libraries in order to satisfy the needs of a great variety of users found on distance education.
  • Análisis de los actuales servicios de información para los centros de investigación

    Santos Jiménez, Magday; Cabrales Hernández, Guzmán; Rojas Mesa, Yuniet; Gregorio Chaviano, Orlando; Ramírez Mirabal, Rafael

    Resumo em Espanhol:

    Se exponen los criterios de los autores acerca de la masificación de los servicios personalizados y de valor añadidos en los centros de información al servicio de los centros de investigación, así como las posibilidades inmediatas de la implementación de estos servicios y la consecuente elevación de las prestaciones en los centros de información. Se analizan los criterios que fundamentan la propuesta, la forma de implementación y las posibilidades de aplicación teniendo en cuenta realidades como la cubana. Una vez planteada la filosofía de trabajo a utilizar, se realiza un análisis pormenorizado de los tipos de servicios a implementar. Se señalan las potencialidades de la informetría a la hora de implementar estas modalidades de trabajo que hemos denominado servicio por la obligación que impone la convención.

    Resumo em Inglês:

    The approaches of the authors are exposed about the implementation of the personalized services and of value added in the centers of information to the service of the investigation centers, as well as the immediate possibilities of the implementation of these services and the consequent elevation of the benefits in the centers of information. The approaches are analyzed that base the proposal, the implementation form and the application possibilities having in bill realities like the Cuban. Once outlined the work philosophy to use, is carried out an itemized analysis of the types of services to implement. The potentialities of the informetric are pointed out when implementing these work modalities that we have denominated service for the obligation that imposes the convention.
  • Estratégia de busca na recuperação da informação: revisão da literatura Artigos

    Lopes, Ilza Leite

    Resumo em Português:

    Os sistemas de recuperação de informação, também denominados de bancos de dados, apresentam uma complexidade indiscutível no processo de armazenamento e busca da informação, envolvendo uma série de aspectos que são interdependentes. Dentre estes, podem ser destacados os seguintes fatores: a tecnologia eletrônica conduz os usuários ao acesso democrático à informação ampliando a busca de informação em bases de dados geograficamente distantes; o alcance da qualidade na informação recuperada requer o planejamento de estratégias de busca específicas para cada base de dados. Esse artigo revisa a literatura publicada sobre estratégias de busca abordando os tópicos relativos a seus conceitos, suas principais técnicas e etapas para sua operacionalização.

    Resumo em Inglês:

    The information retrieval systems, also cited as data banks, presents a incontestable complexity in the process of information storage and retrieval, involving a series of interdependent aspects . According these factors, the following topics are pointed out: the electronic technology direct the users to the democratic access to information increasing the information search in remote databases; the quality in the retrieved information demands the planning of specific search strategies for each database. This article reviews the literature of search strategies published, covering the following topics: the concept of search strategies, the principal search techniques and the steps to perform the searches.
  • A ciência e a gestão da informação: compatibilidades no espaço profissional Artigos

    Marchiori, Patricia Zeni

    Resumo em Português:

    Apresenta o contexto contemporâneo que embasa as atividades de profissionais da informação, tendo em vista mercados de trabalhos com crescentes níveis de exigência e a necessidade de se solucionarem problemas de informação cada vez mais complexos e dinâmicos. Define-se gestão da informação, assim como sua abrangência acadêmico-operacional tendo como base os pressupostos teóricos da área de ciência da informação, em especial o núcleo de conteúdos relacionados à gestão integral dos recursos de informação de indivíduos, grupos e organizações. Ressalta-se que a gestão da informação compartilha com demais profissões afins, os processos de criação, seleção e avaliação, gerenciamento, divulgação, utilização, preservação e políticas de direitos (privacidade, direitos autorais e outros) relacionados ao trinômio dado, informação e conhecimento. São descritas habilidades e conhecimentos necessários ao desempenho profissional do gestor, assim como as dificuldades inerentes à atuação no campo de atividades de informação.

    Resumo em Inglês:

    Presents the actual context regarding the information professionals' activities, bearing in mind the job market, which is getting more and more exigent and concern about information problems resolution. It defines information resource management, as well as the academic and operational approach, based on the Information Science theoretical assumptions. The main focus is the core content, related with the overall management of information resources, needed by individuals, groups and institutions. It stress the common processes regarding the information field shared by the information resources manager and others professionals, related the trinomy data, information and knowledge. Describes the skills and abilities needed by the information resources manager as well as the inherent difficulties concerning any professional approach to the information activities field.
  • Liber: alternativa para publicação eletrônica Artigos

    Moutinho, Karina; Cunha Filho, Paulo C.; Lima, Alessandra Marques de

    Resumo em Português:

    Este artigo tem por objetivo discutir características da publicação digital, apontando-se alterações que o suporte eletrônico proporciona desde a redação até a publicação, interferindo também na relação entre autor e usuários. Apresenta-se também o Liber, projeto desenvolvido pelo Virtus - Laboratório de Hipermídia da UFPE, destacando-se suas características principais e sua contriuição no campo das publicações digitais.

    Resumo em Inglês:

    This paper aims the discussion of the characteristics of eletronic publishing by identifying changes provided by electronic support - from composition to publication - on the relationship between authors and readers. It also presents Liber, a project developed by Virtus - UFPE's Hypermidia Laboratory, standing out its main characteristics and its contributions in the field of the eletronic publishing.
  • Correio eletrônico como recurso didático no ensino superior: o caso da Universidade Federal do Ceará Artigos

    Nascimento, Raimundo Benedito do; Trompieri Fillho, Nicolino

    Resumo em Português:

    O correio eletrônico é uma aplicação popular da Internet, constituindo-se um incentivo para os professores integrarem esse recurso tecnológico em suas disciplinas, podendo ser utilizado como uma técnica para aprimoramento do ensino-aprendizagem. Algumas disciplinas de cursos de graduação e de mestrado da Universidade Federal do Ceará vêm contemplando os alunos matriculados com a utilização do correio eletrônico, com o propósito de melhorar o intercâmbio das informações entre os alunos e entre estes e os professores. Esta pesquisa teve como objetivo fundamental avaliar a opinião dos alunos sobre o uso do correio eletrônico e o sucesso instrucional proporcionado pela sua utilização. Aplicou-se um instrumento, contendo duas escalas de opinião, em uma amostra aleatória de 123 alunos de disciplinas que usam o correio eletrônico. Observou-se que somente 27,6% dos entrevistados apresentaram alto nível de concordância nos 13 itens da escala referentes à utilização do correio eletrônico como recurso. No entanto, 72,5% dos respondentes à escala com 12 itens sobre o sucesso instrucional e a troca de experiências apresentaram alto nível de concordância.

    Resumo em Inglês:

    The electronic mail is one of the more popular aspects of the Internet. It is an incentive to teachers to integrate this tecnological resource into their respective subjects. It may be used as a technique for bettering the teaching-learning process. Teachers in some subjects, in courses at graduate and master levels at the Federal University of Ceará, have considered enrolled students using the electronic mail with a view to bettering the exchange of information among students and teachers. The objective of this research is to access the opinions of the students with reference to the use of the electronic mail and the instructional success its use affords. A questionaire containing two scales of opinions was applied to a random sample of 123 students studying a subject that was using the electronic mail. It was observed that only 27,6% of those interviewed showed a high level of concordance with the 13 items scale referring to the use of the electronic mail. However, 72,5% of those who answered the 12 items scale questionaire regarding instructional success and an exchange of experiences showed a high level of agreement.
  • Produção das literaturas "branca" e "cinzenta" pelos docentes/doutores dos programas de pós-graduação em ciência da informação no Brasil Artigos

    Población, Dinah Aguiar; Noronha, Daisy Pires

    Resumo em Português:

    Estudo cienciométrico da produção científica de docentes/doutores de programas de pós-graduação do Brasil. Objetivo: identificar o perfil dos docentes/doutores e as tendências das literaturas "branca" e "cinzenta" produzidas segundo as linhas de pesquisa dos programas. Método: dados coletados por meio de comunicação contínua e interativa com os docentes através da técnica da "Conferência de Delfos" para identificar o perfil dos docente/doutor e caracterizar a respectiva produção científica. Resultados: na análise dos 5 Programas em Ciência da Informação e na Área de Concentração do Programa de Comunicação da ECA/USP foram identificadas 22 linhas de pesquisa às quais estavam vinculados 66 docentes/doutores, sendo 54,5% titulados na área da ciência da informação. Dos 1.108 documentos produzidos no período de 1990 a 1999, 59,8% referem-se a publicações de literatura branca, na qual os artigos de periódicos detêm o maior índice, com 37,8% da produção total. Da literatura cinzenta produzida (40,2%), destacam-se as comunicações em eventos que detêm 29,8% do total da produção. Verificou-se o predomínio da autoria única (73,2%), confirmando as características dos trabalhos individuais da área de humanidades. A produção científica vinculada à linha de pesquisa influencia a formação de grupos de trabalhos e núcleos de pesquisa.

    Resumo em Inglês:

    A scientometric study of the doctors/lecturers' scientific production of information science graduate programs in Brazil was undertaken with the purpose of knowing the doctors' profiles and the tendencies of the "white" and "grey" literature produced by them. The data were obtained directly from the doctors using the Delfos Conference technique. It was found that 66 doctors were developing their studies in 22 research fields; 54.5% of them were graduated in information science. 1.108 documents were produced between 1990 to 1999, 59.8% being "white" literature, with articles published in scientific journals predominating. Among the "grey" literature, congress communications were more frequent. Individual works are more common. The doctors' scientific production, linked to the research fields, has influenced the establishment of research groups.
  • Enfoques en torno al modelo cognitivo para la recuperación de información: análisis crítico

    Vargas-Quesada, Benjamín; Moya Anegón, Félix de; Olvera Lobo, Mª Dolores

    Resumo em Espanhol:

    El modelo de recuperación de información tradicional o algorítmico ha ido evolucionando hasta dar lugar al modelo cognitivo. A partir de éste último han surgido distintas propuestas de implementación práctica siendo las más destacables las denominadas por sus autores Modelo Global de Polirepresentación, Modelo Episódico, Modelo Estratificado y Modelo de Retroalimentación Interactiva, las cuales en este trabajo se consideran sistemas y se describen y analizan desde un punto de vista crítico.

    Resumo em Inglês:

    The traditional or algorithmic model of information retrieval has evolved into the cognitive model. From the latter, different proposals for practical implementation have arisen being the most remarkable ones those labelled by their own authors as Global Model of Polirepresentation, Episodic Model, Stratified Model and Model of Interactive Feedback. These are critically described and analysed in this paper
  • Informação para negócios: os novos agentes do conhecimento e a gestão do capital intelectual Artigos

    Rezende, Yara

    Resumo em Português:

    A evolução das características e necessidades dos diferentes usuários de informação em empresas vem determinando, ao longo do tempo, não apenas a criação de diversos tipos de sistemas de informação para atendê-los, como também uma constante adaptação do perfil de formação acadêmica e de atuação dos profissionais da informação. Ao primeiro e tradicional modelo de biblioteca técnica de empresa seguiram-se os centros de documentação, os centros de informação, as bibliotecas virtuais, os sistemas de inteligência competitiva e, atualmente, os programas de gestão do conhecimento. O reconhecimento da importância estratégica da administração do conhecimento e do capital intelectual das empresas configura-se como a mais recente fase de evolução na gestão da informação. Os diferentes modelos de sistemas de informação para empresas já surgidos, apesar de distintos, não se excluem e convivem, ainda que parcela significativa dos profissionais da informação não venha acompanhando e se adaptando a essa evolução e esteja perdendo espaço de atuação para profissionais de outras áreas.

    Resumo em Inglês:

    The evolution of the characteristics and necessities of the business companies different information needs and users has been establishing, along the time, not just the criation of different information systems, but also the continuous profile adaptation of the information professionals. The first and traditional business technical library model was followed by business documentation center, business information center, business virtual library, competitive intelligence center and, nowadays, the knowledge management center. The acknowledgement of the knowledge management and intellectual capital strategic importance in business companies, reveals itself the newest information management evolution phase. The different business information systems models coexist and do not exclude themselves, although expressive part of the information professionals has not been coming along and adapting to this evolution, and has been loosing their job positions to other specialities professionals.
  • Análise metodológica dos estudos de necessidades de informação sobre setores industriais brasileiros: proposições Artigos

    Silva, Janete Fernandes; Ferreira, Marta Araújo Tavares; Borges, Mônica Erichsen Nassif

    Resumo em Português:

    Este trabalho apresenta uma investigação sobre os diagnósticos de necessidade de informação tecnológica detectados em empresas brasileiras do setor industrial. Propõe procedimentos metodológicos que permitam orientar as futuras pesquisas sobre necessidades informacionais ditadas pelos processos de aprendizagem e da inovação tecnológica. Discutiu-se o nível de detalhamento, bem como o grau de abrangência e profundidade destes estudos. Os escolhidos para compor a pesquisa destacaram os setores com potencial de crescimento nos mercados internos e externos como possíveis participantes na geração do desenvolvimento tecnológico e econômico. No entanto, existe uma insatisfação com estes estudos, especialmente pela sua incapacidade em reconhecer as reais necessidades de informação e tecnologia.

    Resumo em Inglês:

    This work deals with an investigation on the diagnoses of the necessity for technological information detected at Brazilian companies from the industrial sphere. Further it suggests methodological procedures that allow to conduct future researches on information needs ruled by technological learning and innovation processes. The detail level, the comprehensiveness degree and profundity of these studies were discussed. The researches chosen to carry out the investigation pointed out the sectors - with advance capability in both internal and external markets - which are possibly participants in generation of technological and economical development. Nevertheless, there are some dissatisfaction in relation to these studies specially regarding their incapacity to acknowledge the actual needs for information and technology.
  • Informação e competitividade: a contextualização da gestão do conhecimento nos processos organizacionais Artigos

    Silva, Sergio Luis da

    Resumo em Português:

    No âmbito das organizações empresariais, este artigo se propõe a discutir a visualização da gestão do conhecimento na organização em três níveis diferentes, mas fortemente inter-relacionados: o estratégico, o tático e o operacional. O primeiro nível trata da ligação entre competitividade da empresa e o trabalho com os conhecimentos para a criação de competências organizacionais. O segundo nível destaca a importância de se considerar a gestão de conhecimentos na organização como sendo parte relevante de seus processos de negócio e não somente de suas áreas departamentais. E finalmente, em um terceiro nível, está o lado operacional da gestão do conhecimento ligado à aprendizagem, aos formatos que o conhecimento assume e ao papel desempenhado pela tecnologia da informação. Este artigo, baseado principalmente em um estudo diversificado de várias referências bibliográficas, procura trazer algumas contribuições iniciais para esta discussão.

    Resumo em Inglês:

    In the context of the entrepreneurial organizations, this article aims to discuss the visualization of knowledge management on three different but greatly interrelated levels: the strategic, the tactical and the operational. The first level deals with the link between competitiveness of enterprises and work with knowledge for creation of organizational competencies. The second level highlights the importance of considering knowledge management in the organization as being a relevant part of its business processes and not only of its departmental areas. And, finaly, the third treats of the operational aspect of knowledge management linked to learning, to the formats by which knowledge is presented and the role performed by information technology. Based mainly on a diversified study of several bibliographic references, this article seeks to bring some initial contributions to this discussion.
  • Da bibliometria à webometria: uma exploração conceitual dos mecanismos utilizados para medir o registro da informação e a difusão do conhecimento Artigos

    Vanti, Nadia Aurora Peres

    Resumo em Português:

    Este é um estudo comparativo de quatro subdisciplinas que permitem medir os fluxos da informação, a comunicação acadêmica e a difusão do conhecimento científico: a bibliometria, a cienciometria, a informetria e a webometria. Mediante a leitura de renomados autores que têm abordado estes temas, é realizada uma discussão teórico-conceitual e uma análise das semelhanças e diferenças que unem e separam os quatro métodos quantitativos no que diz respeito ao seu histórico, objeto de estudo, variáveis, técnicas, objetivos e campos de aplicação. Uma ênfase maior é dada à caracterização da webometria, por se tratar de uma área emergente dentro da ciência da informação, ainda pouco explorada no Brasil e com grandes potencialidades derivadas da expansão mundial da Internet.

    Resumo em Inglês:

    This is a comparative study of four sub-disciplines that allow us to calculate the information flows, the academic communication and the dissemination of scientific knowledge: bibliometrics, informetrics, scientometrics and webometrics. Through the reading of well known authors who have approached theses matters, this work poses a theoretical-conceptual discussion and analyses the similarities and differences linking and separating these four quantitative methods regarding their historical trajectory, object of study, variables, techniques and objectives. More emphasis is given to the webometrics description, since this is an emergent area within Information Science that has not been researched very much and presents great opportunities as a result of world-wide expansion of the Internet.
  • Avaliação de periódicos científicos brasileiros da área da psicologia Artigos

    Yamamoto, Oswaldo H.; Menandro, Paulo Rogério Meira; Koller, Sílvia Helena; LoBianco, Anna Carolina; Hutz, Cláudio Simon; Bueno, José Lino de Oliveira; Guedes, Maria do Carmo

    Resumo em Português:

    Este trabalho apresenta a segunda versão do processo de avaliação dos periódicos brasileiros da área da psicologia, conduzida pela Comissão Editorial Capes-Anpepp. As demandas para a realização deste empreendimento, que teve a sua versão inicial realizada em 1999, são as seguintes: (a) qualificar os veículos científicos nos quais publicam pesquisadores brasileiros vinculados aos programas de pós-graduação em psicologia; (b) criar mecanismos para viabilizar a manutenção dos periódicos com melhor avaliação; (c) estabelecer parâmetros para o incremento da qualidade dos periódicos da área. Foram avaliados 51 periódicos da área citados nos relatórios dos programas de pós-graduação do período 1999-2000, usando uma ficha de avaliação contendo cinco conjuntos de itens (Normalização, Publicação, Circulação, Autoria e Conteúdo e Gestão editorial), acompanhada de instruções enviadas para os editores dos periódicos. Posteriormente, as fichas foram conferidas pela Comissão, gerando uma classificação de duas entradas, de Âmbito (Nacional/Local) e Qualidade (A/B/C). Os principais resultados indicam que houve uma perceptível melhora na classificação das revistas brasileiras da área, nos seus diversos aspectos. Questões vinculadas à avaliação e desafios para as novas etapas são discutidas.

    Resumo em Inglês:

    The present paper reports the second evaluation of Brazilian psychology journals carried out by the Editorial Committee CAPES-ANPEPP. The objectives of this evaluation, which started in 1999, were (a) to assess the journals Brazilian in which researchers affiliated to graduate courses in psychology usually publish, (b) to develop ways to support the best journals and (c) to establish parameters for the improvement of these journals. In the present assessment, 51 journals cited by the graduate programs reports in the period of 1999-2000 were evaluated. We used an Evaluation Form that consists of five sets of items (Normalization, Publication, Circulation, Authorship and Contents, and Editorial Management). The forms were completed by the editors and checked by the Committee. This instrument allowed to establish a ranking by circulation (National/Local) and quality (A/B/C) criteria. The main results showed that there was a remarkable improvement in the Brazilian journals compared to the first evaluation. Some questions related to the evaluation process itself and the challenges for the next steps are discussed.
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