1. Functional performance |
PEDI |
It is for parents/caregivers to inform about the child's functional profile, at three levels of function: self-care, mobility, and social function (Maggi et al., 2014Maggi, E. F., Magalhães, L. C., Campos, A. F., & Bouzada, M. C. (2014). Preterm children have unfavorable motor, cognitive, and functional performance when compared to term children of preschool age. The Journal of Pediatrics, 90(4), 377-383. http://dx.doi.org/10.1016/j.jped.2013.10.005. http://dx.doi.org/10.1016/j.jped.2013.10...
). |
6 months to 7 and a half years old |
Haley et al. (1992) cited in Mancini’s (2005)Mancini, M. C. (2005). Inventário de avaliação pediátrica de incapacidade (PEDI): manual da versão brasileira adaptada. Belo Horizonte: UFMG. study |
Mancini (2005)Mancini, M. C. (2005). Inventário de avaliação pediátrica de incapacidade (PEDI): manual da versão brasileira adaptada. Belo Horizonte: UFMG.
|
School-AMPS |
It shows the child's functional performance in classroom tasks. It consists of two scales: the motor and the process (Baleotti et al., 2011Baleotti, L. R., Zafani, M. D., Faria, M. G. A., & Magalhães, L. C. (2011). Percepção de professores sobre a avaliação de habilidades motoras e de processo – versão escolar aplicada aos alunos com deficiência física. Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo, 22(1), 1-9. http://dx.doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v22i1p1-9. http://dx.doi.org/10.11606/issn.2238-614...
). |
4 to 8 years old |
Fisher et al. (2002) cited in the study by Faria & Magalhães (2006)Faria, M. G. A., & Magalhães, L. C. (2006). Adaptação da AMPS-escolar para crianças brasileiras de 4 a 8 anos. Psicologia em Estudo, 11(3), 493-502. http://dx.doi.org/10.1590/S1413-73722006000300005. http://dx.doi.org/10.1590/S1413-73722006...
|
Faria & Magalhães (2006)Faria, M. G. A., & Magalhães, L. C. (2006). Adaptação da AMPS-escolar para crianças brasileiras de 4 a 8 anos. Psicologia em Estudo, 11(3), 493-502. http://dx.doi.org/10.1590/S1413-73722006000300005. http://dx.doi.org/10.1590/S1413-73722006...
|
ACOORDEM |
It detects motor coordination problems in children and assesses skills in the three areas of ICF function: a) body structure and function; b) activities; c) participation (Magalhães et al., 2004Magalhães, L. C., Nascimento, V. C. S., & Rezende, M. B. (2004). Avaliação da coordenação e destreza motora - ACOORDEM: etapas de criação e perspectivas de validação. Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo, 15(1), 17-25. http://dx.doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v15i1p17-25. http://dx.doi.org/10.11606/issn.2238-614...
). |
4 to 8 years old |
Magalhães & Rezende (2001) cited in the study by Magalhães et al. (2004)Magalhães, L. C., Nascimento, V. C. S., & Rezende, M. B. (2004). Avaliação da coordenação e destreza motora - ACOORDEM: etapas de criação e perspectivas de validação. Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo, 15(1), 17-25. http://dx.doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v15i1p17-25. http://dx.doi.org/10.11606/issn.2238-614...
|
Developed in Brazil in the 2000s |
DCDQ-Brazil |
It is a questionnaire for parents with 15 items distributed in the following sessions: control during movement, fine motor skills and writing skills, gross motor skills and planning skills, and global motor coordination (Franca et al., 2017Franca, A. S., Cardoso, A. A., & Araújo, C. R. S. (2017). Problemas de coordenação motora e de atenção em crianças. Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo, 28(1), 86-92. http://dx.doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v28i1p86-92. http://dx.doi.org/10.11606/issn.2238-614...
). |
5 to 15 years old |
Wilson et al. (2000) cited in the study by Prado et al. (2009)Prado, M. S. S., Magalhães, L. C., & Wilson, B. N. (2009). Cross-cultural adaptation of the Developmental Coordination Disorder Questionnaire for Brazilian children. Revista Brasileira de Fisioterapia, 13(3), 236-243. http://dx.doi.org/10.1590/S1413-35552009005000024. http://dx.doi.org/10.1590/S1413-35552009...
|
Prado et al. (2009)Prado, M. S. S., Magalhães, L. C., & Wilson, B. N. (2009). Cross-cultural adaptation of the Developmental Coordination Disorder Questionnaire for Brazilian children. Revista Brasileira de Fisioterapia, 13(3), 236-243. http://dx.doi.org/10.1590/S1413-35552009005000024. http://dx.doi.org/10.1590/S1413-35552009...
|
PEGS |
It uses illustrations to help children with physical disabilities to identify motor activities in which they have difficulty, which involves self-care, schoolwork, and playing (Ruggio et al., 2018Ruggio, C. I. B., Missiuna, C., Costa, S. A., Araújo, C. R. S., & Magalhães, L. C. (2018). Validity and reliability of the Perceived Efficacy and Goal Setting System (PEGS) for Brazilian children. Cadernos Brasileiros de Terapia Ocupacional, 26(4), 828-836. http://dx.doi.org/10.4322/2526-8910.ctoAO1702. http://dx.doi.org/10.4322/2526-8910.ctoA...
; Araújo et al., 2011Araújo, C. R. S., Magalhães, L. C., & Cardoso, A. A. (2011). Uso da cognitive orientation to daily occupational performance (co-op) com crianças com transtorno do desenvolvimento da coordenação. Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo, 22(3), 245-253. http://dx.doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v22i3p245-253. http://dx.doi.org/10.11606/issn.2238-614...
). |
6 to 9 years old |
Missiuna et al. (2004) cited in Ruggio's (2008)Ruggio, C. I. B. (2008). Adaptação transcultural do Perceived Efficacy and Goal Setting System – PEGS para crianças brasileiras (Dissertação de mestrado). Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte. study |
Ruggio (2008)Ruggio, C. I. B. (2008). Adaptação transcultural do Perceived Efficacy and Goal Setting System – PEGS para crianças brasileiras (Dissertação de mestrado). Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte.
|
CHEQ |
It is centered on the assessment of the use of hands in daily life tasks by children and adolescents with asymmetric motor impairment (Brandão et al., 2016Brandão, M. B., Freitas, R. E. R. M., Oliveira, R. H. S., Figueiredo, P. R. P., & Mancini, M. C. (2016). Tradução e adequação cultural do Children’s Hand-Use Experience Questionnaire (CHEQ) para crianças e adolescentes brasileiros. Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo, 27(3), 236-245. http://dx.doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v27i3p236-245. http://dx.doi.org/10.11606/issn.2238-614...
). |
6 to 18 years old |
Sköld et al. (2011) cited in the study by Brandão et al. (2016)Brandão, M. B., Freitas, R. E. R. M., Oliveira, R. H. S., Figueiredo, P. R. P., & Mancini, M. C. (2016). Tradução e adequação cultural do Children’s Hand-Use Experience Questionnaire (CHEQ) para crianças e adolescentes brasileiros. Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo, 27(3), 236-245. http://dx.doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v27i3p236-245. http://dx.doi.org/10.11606/issn.2238-614...
|
Brandão et al. (2016)Brandão, M. B., Freitas, R. E. R. M., Oliveira, R. H. S., Figueiredo, P. R. P., & Mancini, M. C. (2016). Tradução e adequação cultural do Children’s Hand-Use Experience Questionnaire (CHEQ) para crianças e adolescentes brasileiros. Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo, 27(3), 236-245. http://dx.doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v27i3p236-245. http://dx.doi.org/10.11606/issn.2238-614...
|
Here’s How I Write |
It is focused on children's self-assessment of writing. It has 25 cards, in which each side illustrates a figure with a good and bad performance on specific writing components, in which the children point out the one that best expresses their performance (Alves et al., 2019Alves, J. F. M., Van Petten, A. M. N., Cermak, S. A., & Magalhães, L. C. (2019). Evaluation of the reliability and validity of the brazilian version of the here’s how i write: a child’s self-assessment and goal setting tool. The American Journal of Occupational Therapy, 73(2), 1-10. http://dx.doi.org/10.5014/ajot.2019.025387. http://dx.doi.org/10.5014/ajot.2019.0253...
). |
8 to 10 years old |
Goldstand et al. (2013) cited in the study by Alves (2015)Alves, J. F. M. (2015). Adaptação transcultural e análise da validação do Here’s How I Write: autoavaliação da escrita (Dissertação de mestrado). Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte. |
Alves (2015)Alves, J. F. M. (2015). Adaptação transcultural e análise da validação do Here’s How I Write: autoavaliação da escrita (Dissertação de mestrado). Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte.
|
DOTCA-Ch |
It assesses and identifies potential limitations in children's primary cognitive areas, related to short-term memory function and performance (Uchôa-Figueiredo et al., 2017Uchôa-Figueiredo, L. R., Lima, F. F., Mendes, R. S., Marques, N. C. F., Matteuci, M., Almada, H. S., Novelli, M. M. P. C., & Katz, N. (2017). Adaptação transcultural para a língua portuguesa da Avaliação Cognitiva Dinâmica de Terapia Ocupacional para Crianças (DOTCA-Ch). Cadernos de Terapia Ocupacional da UFSCar, 25(2), 287-296. http://dx.doi.org/10.4322/0104-4931.ctoAO0827. http://dx.doi.org/10.4322/0104-4931.ctoA...
). |
6 to 12 years old |
Katz et al. (2004) cited in the study of Uchôa-Figueiredo et al. (2017)Uchôa-Figueiredo, L. R., Lima, F. F., Mendes, R. S., Marques, N. C. F., Matteuci, M., Almada, H. S., Novelli, M. M. P. C., & Katz, N. (2017). Adaptação transcultural para a língua portuguesa da Avaliação Cognitiva Dinâmica de Terapia Ocupacional para Crianças (DOTCA-Ch). Cadernos de Terapia Ocupacional da UFSCar, 25(2), 287-296. http://dx.doi.org/10.4322/0104-4931.ctoAO0827. http://dx.doi.org/10.4322/0104-4931.ctoA...
|
Uchôa-Figueiredo et al. (2017)Uchôa-Figueiredo, L. R., Lima, F. F., Mendes, R. S., Marques, N. C. F., Matteuci, M., Almada, H. S., Novelli, M. M. P. C., & Katz, N. (2017). Adaptação transcultural para a língua portuguesa da Avaliação Cognitiva Dinâmica de Terapia Ocupacional para Crianças (DOTCA-Ch). Cadernos de Terapia Ocupacional da UFSCar, 25(2), 287-296. http://dx.doi.org/10.4322/0104-4931.ctoAO0827. http://dx.doi.org/10.4322/0104-4931.ctoA...
|
2. Occupational participation and performance |
COPM |
It allows measuring the individual's self-perception in occupational performance and satisfaction. It encompasses the areas of self-care, productivity and leisure, and the spiritual, physical, socio-cultural, and mental components (Corrêa & Santana, 2014Corrêa, G. C., & Santana, V. C. (2014). Avaliação do impacto de uma intervenção de terapia ocupacional com ênfase no desempenho ocupacional de crianças e adolescentes com deficiência visual. Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo, 25(1), 43-50. http://dx.doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v25i1p43-50. http://dx.doi.org/10.11606/issn.2238-614...
). |
Not specified (however, it is recommended for children over 8 years old due to the level of abstraction) |
Law et al. (2005) cited in the study of Chaves (2012Chaves, G. F. S. (2012). Estudo da confiabilidade e validade da Medida Canadense de Desempenho Ocupacional (COPM) em idosos com Comprometimento Cognitivo Leve (CCL) (Dissertação de mestrado). Universidade de São Paulo, São Paulo.) |
Chaves (2012)Chaves, G. F. S. (2012). Estudo da confiabilidade e validade da Medida Canadense de Desempenho Ocupacional (COPM) em idosos com Comprometimento Cognitivo Leve (CCL) (Dissertação de mestrado). Universidade de São Paulo, São Paulo.
|
Identification List of Occupational Roles |
It extracts information about the individual's occupational roles, providing data on the individuals´ perception of their life, the degree of importance of each role, and information on their ability to maintain the balance between roles (Marques et al., 2015Marques, L. N., Cavalcanti, A., & Ruzzi-Pereira, A. (2015). O viver com a doença falciforme: percepção de adolescentes. Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo, 26(1), 109-117. http://dx.doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v26i1p109-117. http://dx.doi.org/10.11606/issn.2238-614...
). |
Not specified (but can be used with teenagers) |
Oakley et al. (1986) cited in the study of Cordeiro (2005)Cordeiro, J. J. R. (2005). Validação da lista de identificação de papéis ocupacionais em pacientes portadores de doença pulmonar obstrutiva crônica (DPOC) no Brasil (Dissertação de mestrado). Universidade Federal de São Paulo, São Paulo. |
Cordeiro (2005)Cordeiro, J. J. R. (2005). Validação da lista de identificação de papéis ocupacionais em pacientes portadores de doença pulmonar obstrutiva crônica (DPOC) no Brasil (Dissertação de mestrado). Universidade Federal de São Paulo, São Paulo.
|
PEM-CY |
It is based on the ICF and, through the perception of parents/caregivers of children and adolescents, assessing the participation and environmental factors in three sections: home, school, and community (Galvão, 2019Galvão, E. R. V. P. (2019). Adaptação transcultural e validação para o uso no Brasil da Medida da Participação e do Ambiente - Crianças e Jovens (PEM-CY) (Dissertação de mestrado). Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Santa Cruz.). |
5 to 17 years old |
Coster et al. (2012) cited in the study of Galvão (2019)Galvão, E. R. V. P. (2019). Adaptação transcultural e validação para o uso no Brasil da Medida da Participação e do Ambiente - Crianças e Jovens (PEM-CY) (Dissertação de mestrado). Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Santa Cruz. |
Galvão (2019)Galvão, E. R. V. P. (2019). Adaptação transcultural e validação para o uso no Brasil da Medida da Participação e do Ambiente - Crianças e Jovens (PEM-CY) (Dissertação de mestrado). Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Santa Cruz.
|
3. Playful behavior |
ChIPPA |
It measures the quality of a child's ability to self-initiate play. Conventional imaginative play and symbolic play are evaluated (Pfeifer et al., 2011aPfeifer, L. I., Queiroz, M. A., Santos, J. L. F., & Stagnitti, K. E. (2011a). Cross-cultural adaptation and reliability of Child-Initiated Pretend Play Assessment (ChIPPA). Canadian Journal of Occupational Therapy, 78(3), 187-195. http://dx.doi.org/10.2182/cjot.2011.78.3.7. http://dx.doi.org/10.2182/cjot.2011.78.3...
). |
3 to 7 years old |
Stagnitti et al. (2000) cited in the study of Pfeifer et al. (2011a)Pfeifer, L. I., Queiroz, M. A., Santos, J. L. F., & Stagnitti, K. E. (2011a). Cross-cultural adaptation and reliability of Child-Initiated Pretend Play Assessment (ChIPPA). Canadian Journal of Occupational Therapy, 78(3), 187-195. http://dx.doi.org/10.2182/cjot.2011.78.3.7. http://dx.doi.org/10.2182/cjot.2011.78.3...
|
Pfeifer et al. (2011a)Pfeifer, L. I., Queiroz, M. A., Santos, J. L. F., & Stagnitti, K. E. (2011a). Cross-cultural adaptation and reliability of Child-Initiated Pretend Play Assessment (ChIPPA). Canadian Journal of Occupational Therapy, 78(3), 187-195. http://dx.doi.org/10.2182/cjot.2011.78.3.7. http://dx.doi.org/10.2182/cjot.2011.78.3...
|
Knox Preschool Play Scale |
It is based on observation and provides an evolutionary description of play behavior typical of preschool children. Actions divided into four dimensions are presented to children: spatial domain, material domain, symbolic play, and participation (Sposito et al., 2012Sposito, A. M. P., Pfeifer, L. I., & Santos, J. L. F. (2012). Adaptação transcultural da escala lúdica pré-escolar de Knox – revisada para uso na população Brasileira. Interação em Psicologia, 16(2), 149-160.). |
0 to 6 years old |
Knox (2000) cited in the study of Sposito et al. (2012)Sposito, A. M. P., Pfeifer, L. I., & Santos, J. L. F. (2012). Adaptação transcultural da escala lúdica pré-escolar de Knox – revisada para uso na população Brasileira. Interação em Psicologia, 16(2), 149-160. |
Sposito et al. (2012Sposito, A. M. P., Pfeifer, L. I., & Santos, J. L. F. (2012). Adaptação transcultural da escala lúdica pré-escolar de Knox – revisada para uso na população Brasileira. Interação em Psicologia, 16(2), 149-160., 2019Sposito, A. M. P., Santos, J. L. F., & Pfeifer, L. I. (2019). Validation of the revised knox preschool play scale for the brazilian population. Occupational Therapy International, 2019(2), 1-5. http://dx.doi.org/10.1155/2019/6397425. http://dx.doi.org/10.1155/2019/6397425...
) |
Play Model Assessment Protocols |
There are two assessment protocols for the Playful Model: the Initial Interview with Parents (IIP), which seeks to know the playful behavior of children at home, and the Assessment of Playful Behavior of Children with Physical Disabilities at Preschool Age (APB), which points out qualitative and individualized aspects in five dimensions of play behavior (Sant’Anna et al., 2008Sant’Anna, M. M. M., Blascovi-Assis, S. M., & Magalhães, L. C. (2008). Adaptação transcultural dos protocolos de avaliação do Modelo Lúdico. Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo, 19(1), 34-47. http://dx.doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v19i1p34-47. http://dx.doi.org/10.11606/issn.2238-614...
). |
Preschool-age |
Ferland (2003) cited in the study of Sant’Anna et al. (2008)Sant’Anna, M. M. M., Blascovi-Assis, S. M., & Magalhães, L. C. (2008). Adaptação transcultural dos protocolos de avaliação do Modelo Lúdico. Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo, 19(1), 34-47. http://dx.doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v19i1p34-47. http://dx.doi.org/10.11606/issn.2238-614...
|
Sant’Anna et al. (2008)Sant’Anna, M. M. M., Blascovi-Assis, S. M., & Magalhães, L. C. (2008). Adaptação transcultural dos protocolos de avaliação do Modelo Lúdico. Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo, 19(1), 34-47. http://dx.doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v19i1p34-47. http://dx.doi.org/10.11606/issn.2238-614...
|
4. sensory activity |
Sensory Profile |
It measures sensory processing skills and estimates their effect on the child's everyday performance in three areas: sensory processing; modulation; and behavior and emotional responses (Reis et al., 2017Reis, D. T. L., Costa, R. M., & Oliveira, L. V. L. (2017). Repercussões dos transtornos de processamento sensorial nas habilidades funcionais de crianças com paralisia cerebral. Revista Interinstitucional Brasileira de Terapia Ocupacional, 1(3), 318-331. http://dx.doi.org/10.47222/2526-3544.rbto4763. http://dx.doi.org/10.47222/2526-3544.rbt...
; Mattos et al., 2015Mattos, J. C., D’Antino, M. E. F., & Cysneiros, R. M. (2015). Tradução para o português do Brasil e adaptação cultural do Sensory Profile. Psicologia: Teoria e Prática, 17(3), 104-120. http://dx.doi.org/10.15348/1980-6906/psicologia.v17n3p104-120. http://dx.doi.org/10.15348/1980-6906/psi...
). |
3 to 10 years old |
Dunn (1994) cited in the study of Mattos et al. (2015)Mattos, J. C., D’Antino, M. E. F., & Cysneiros, R. M. (2015). Tradução para o português do Brasil e adaptação cultural do Sensory Profile. Psicologia: Teoria e Prática, 17(3), 104-120. http://dx.doi.org/10.15348/1980-6906/psicologia.v17n3p104-120. http://dx.doi.org/10.15348/1980-6906/psi...
|
Mattos et al. (2015)Mattos, J. C., D’Antino, M. E. F., & Cysneiros, R. M. (2015). Tradução para o português do Brasil e adaptação cultural do Sensory Profile. Psicologia: Teoria e Prática, 17(3), 104-120. http://dx.doi.org/10.15348/1980-6906/psicologia.v17n3p104-120. http://dx.doi.org/10.15348/1980-6906/psi...
|