Acessibilidade / Reportar erro
CoDAS, Volume: 27, Número: 6, Publicado: 2015
  • Editorial Editorial

    Navas, Ana Luiza; Silva, Roberta Gonçalves da
  • BOLSAS DE PRODUTIVIDADE EM PESQUISA: EDUCAÇÃO FÍSICA, FISIOTERAPIA, FONOAUDIOLOGIA E TERAPIA OCUPACIONAL Editorial Convidado

    Chiari, Brasília Maria; Grossi, Débora Bevilaqua; Fernandes, Fernanda Dreux Miranda; Ferreira, Leslie Piccolotto; Mello, Marco Túlio de; Hallal, Pedro Rodrigues Curi; Fonseca, Sérgio Teixeira da
  • Atenuação do protetor auditivo após treinamento para colocação Original Articles

    Samelli, Alessandra Giannella; Rocha, Clayton Henrique; Theodósio, Patrícia; Moreira, Renata Rodrigues; Neves-Lobo, Ivone Ferreira

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: Determinar a eficácia da colocação do protetor auditivo comparando os valores de atenuação obtidos pelos métodos objetivo (MIRE) e subjetivo (REAT) em grupos com e sem treinamento. Métodos: Participaram do estudo 80 indivíduos do sexo masculino, separados em grupo pesquisa (com treinamento) e controle (sem treinamento). Os procedimentos realizados foram: anamnese e avaliações objetiva e subjetiva do protetor auditivo. Apenas os indivíduos do grupo pesquisa receberam treinamento e orientações para colocar corretamente o protetor auditivo. Resultados: Os valores de atenuação no grupo pesquisa foram maiores com diferenças estatisticamente significantes em relação ao grupo controle em todas as frequências (500, 1000, 2000 e 4000 Hz) investigadas por meio dos métodos objetivo (MIRE) e subjetivo (REAT). Além disso, os valores de atenuação no grupo controle foram menores do que as previstas pelo fabricante do protetor auditivo. Conclusão: Ambos os métodos de avaliação da atenuação (objetivo e subjetivo) demonstraram a eficácia da colocação do protetor auditivo. Entretanto, o grupo que recebeu treinamento para colocação adequada do protetor auditivo apresentou valores de atenuação maiores do que o grupo sem treinamento.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose: To determine the efficacy of hearing protector insertion by comparing attenuation values measured by objective (MIRE) and subjective (REAT) methods in groups with and without training. Methods: The study included 80 male subjects assigned to experimental (with training) and control (without training) groups. The following procedures were performed: occupational history, objective and subjective assessment of hearing protectors. Only subjects in the experimental group received training and guidance on proper hearing protector insertion. Results: Attenuation values were significantly higher in the experimental group than in the control group at all frequencies (500, 1000, 2000, and 4000 Hz) investigated through the objective (MIRE) and subjective (REAT) methods. In addition, attenuation values in the control group were lower than those provided by the hearing protector manufacturer. Conclusion: Both objective and subjective attenuation tests demonstrated the efficacy of training on insertion of hearing protectors because the group that received training on proper hearing protection insertion exhibited higher attenuation values than the untrained group.
  • Avaliação dos aspectos temporais em cantores populares Artigos Originais

    Ribeiro, Ana Cláudia Mondini; Scharlach, Renata Coelho; Pinheiro, Maria Madalena Canina

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: Avaliar o processamento temporal de cantores populares que tocam ou não instrumento musical. Métodos: O estudo foi composto por 30 cantores populares de bandas baile,15 dos quais cantam e tocam instrumento(s) musical(is) (G1) e 15 apenas cantam (G2). Todos os participantes foram submetidos à realização da avaliação audiológica básica e dos testes do processamento temporal: teste de padrão de frequência (TPF) e teste de detecção de gaps no ruído (GIN). Resultados: Houve diferença estatisticamente significante na comparação do desempenho entre os grupos no que se refere ao limiar de acuidade temporal e percentual de acertos do GIN, bem como no desempenho do TPF, sendo os resultados do grupo de cantores que tocam instrumento musical melhores do que os obtidos pelo grupo que só canta. Conclusão: Cantores populares que tocam instrumentos musicais apresentam melhor desempenho nas habilidades auditivas de resolução e ordenação temporal quando comparados àqueles que só cantam.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose: To evaluate the temporal processing of popular singers who do or do not play a musical instrument. Methods: The study population comprised 30 popular band singers. Of them, 15 play a musical instrument (G1) and 15 do them do not play a musical instrument (G2). All of them were submitted to basic audiological evaluation and temporal processing tests: test of frequency standard (TFS) and gaps in noise (GIN) detection. Results: Significant differences were observed in performance in the comparison between the groups with regard to the temporal acuity threshold and percentage of correct responses in the GIN, as well as the performance in the TFS. The results of the group of singers who play a musical instrument were found to be better than those of the group that only sings. Conclusion: Popular singers that play musical instruments have a better performance in resolution and temporal ordering auditory skills than singers who do not play an instrument.
  • Telessaúde: avaliação de websites sobre triagem auditiva neonatal na Língua Portuguesa Artigos Originais

    Chaves, Juliana Nogueira; Libardi, Ana Lívia; Agostinho-Pesse, Raquel Sampaio; Morettin, Marina; Alvarenga, Kátia de Freitas

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: Verificar os aspectos de qualidade técnica e o conteúdo doswebsites sobre triagem auditiva neonatal na Língua Portuguesa. Métodos: Dezoito fonoaudiólogos, convidados de acordo com critérios de inclusão, selecionaram os descritores para a pesquisa dos websitespor meio da Técnica Delphi. Posteriormente, foram inseridos no Google Trends a fim de se acrescentar os termos possíveis de utilização pelos pais na busca de informações na internet sobre o assunto. Em seguida, foram inseridos no Google para pesquisa dos websites . Foram utilizados os seguintes instrumentos de avaliação: lista de tópicos sobre triagem auditiva neonatal, fórmula Flesch Reading Ease Score ,questionário Health-Related Web Site Evaluation Form Emory e o PageRank . Resultados: Os tópicos mais abordados nos 19 websites foram sobre os objetivos e benefícios da triagem auditiva neonatal, assim como o processo de diagnóstico audiológico. Os menos discutidos foram sobre o resultado falso-negativo, desenvolvimento da audição e da linguagem, resultado falso-positivo, acompanhamento audiológico, interpretação dos resultados - "Passa" / "Não passa", reteste e protocolo. Prevaleceu um nível de leitura dos textos considerado difícil, sendo os aspectos de qualidade técnica considerados de melhor qualidade os relacionados ao conteúdo, público, navegação e estrutura. Os resultados também demonstraram não existir uma cultura de inserir links noswebsites nacionais, o que os fizeram ser considerados de pouca relevância no Google. Conclusões: Os websites diferiram quanto aos aspectos abordados, assim como, há necessidade de revisar o nível de leitura dos conteúdos e os aspectos de qualidade técnica referentes à precisão e atualização das informações, autoria e links .

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose: To verify the aspects of technical quality and the content of websites on neonatal hearing screening in Portuguese. Methods: Eighteen audiologists, invited to participate according to the inclusion criteria, selected descriptors of websites for research using the Delphi technique. Later, they were fed into Google Trends to get the possible terms to be used by parents in finding information on the Internet about the subject. They were then fed into Google to search the websites. The following assessment instruments were used: list of topics on newborn hearing screening, Flesch Reading Ease Score Formula, Health-Related Web Site Evaluation Emory Form, and PageRank. Results: The most discussed topics in the 19 websites were on the objectives and benefits of neonatal hearing screening, as well as the process of audiological diagnosis. The least discussed were about the false-negative result, development of hearing and language, false-positive results, audiologic, interpretation of results - "Pass"/"Do not pass", retest, and protocol. Difficult reading level was prevalent, with aspects of technical quality considered the best quality-related content, audience, navigation, and structure. The results also showed there is no culture of inserting links on Brazilian national websites, so they had little relevance on Google. Conclusions: The sites differed in the aspects addressed because there is a need to revise the reading level of the content and quality of the technical aspects regarding the accuracy and timeliness of information, authorship, and links.
  • Adaptação Cultural da Escala de Qualidade de Vida Familiar (Family Quality of Life Scale) para o Português Brasileiro Artigos Originais

    Jorge, Bianca Miguel; Levy, Cilmara Cristina Alves da Costa; Granato, Lídio

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo Adaptar culturalmente a Escala de Qualidade de Vida Familiar (Family Quality of Life Scale - FQOLS) para a versão em Português Brasileiro (PB), avaliar a confiabilidade do instrumento e a qualidade de vida familiar (QVF) das famílias que possuem filhos com deficiência auditiva. Métodos: O processo de adaptação cultural da escala seguiu os passos doGuidelines for the Process of Cross-Cultural Adaptation of Self-Report Measure. Realizada em três momentos: tradução, retrotradução e aplicação na amostra piloto como forma de verificar dificuldades de compreensão dos itens. Quando finalizada foi aplicada em 41 famílias que possuem filhos com deficiência auditiva e, com os seus resultados, foram analisadas a qualidade de vida (QV) e a confiabilidade, a partir do teste estatístico alfa de Cronbach (α). Resultados: Na primeira versão (tradução), dentre os 25 itens presentes, apenas em 4 houve divergências entre as tradutoras; após as correções, houve a segunda versão (retrotradução), em que foram identificadas mais 4 divergências. Por fim, após as correções finais, a última versão foi elaborada e usada na amostra piloto sem divergências, e, dessa forma, foi aplicada nas famílias de filhos surdos, as quais se consideraram satisfeitas em relação à QV. Com o teste alfa de Cronbach (α) foi verificado que a escala tem confiabilidade satisfatória. Conclusão: A versão em PB da FQOLS é um instrumento de fácil aplicação e com confiabilidade satisfatória. As famílias estão satisfeitas com sua QVF.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose To culturally adapt the Family Quality of Life Scale to the Brazilian Portuguese version and evaluate the instrument reliability and family quality of life of those who have children with hearing loss. Methods The process of cultural adaptation of the scale followed the steps of the Guidelines for the Process of Cross-Cultural Adaptation of Self-Report Measure. It was conducted in three stages: translation, back translation, and application in a pilot sample, as a way to check the comprehension difficulties of the items. After it had been completed, it was administered to 41 families who have children with hearing loss and, with their results, the quality of life and reliability were analyzed based on the Cronbach's alpha statistical test. Results In the first version (translation), among the 25 items, there were differences between the translators only in four items; after the corrections, the second version was done (back translation), in which other four more differences were found. Finally, after the final corrections, the last version was developed and used in the pilot sample without differences. Thus, it was applied to families with deaf children, who believe to be satisfied as to their quality of life. The Cronbach's alpha test found that the scale shows a satisfactory reliability. Conclusion The Brazilian Portuguese version of the Family Quality of Life Scale is a tool of easy use and satisfactory reliability. The families are satisfied with their family quality of life.
  • Fonoaudiologia e nutrição em ambiente hospitalar: análise de terminologia de classificação das consistências alimentares Artigos Originais

    Amaral, Ana Cláudia Fernandes; Rodrigues, Lívia Azevedo; Furlan, Renata Maria Moreira Moraes; Vicente, Laélia Cristina Caseiro; Motta, Andréa Rodrigues

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivos: Verificar se há concordância entre fonoaudiólogos e nutricionistas na classificação de consistências alimentares utilizadas em hospitais e as opiniões sobre as possíveis consequências das divergências nessa classificação. Métodos: Estudo descritivo transversal com 30 fonoaudiólogos e 30 nutricionistas que trabalhavam em 14 hospitais da rede pública e/ou privada de Belo Horizonte. Os profissionais responderam um questionário elaborado pelas pesquisadoras e classificaram cinco alimentos, com e sem direcionamento teórico. Empregaram-se os testes estatísticos Exato de Fisher e Z para comparação de proporções, com nível de significância de 5%. Resultados: Tanto fonoaudiólogos (100%) quanto nutricionistas (90%) percebem divergência nas classificações, sendo que, respectivamente, 86,2% e 100% acreditam que essa divergência pode prejudicar a recuperação dos pacientes. O risco de aspiração de alimento foi o prejuízo mais citado. Para a classificação geral das consistências alimentares, a maior parte dos profissionais (88,5%) sugeriu de quatro a seis termos. Quanto à terminologia utilizada na classificação dos alimentos apresentados sem direcionamento teórico, os profissionais citaram 49 termos e concordaram apenas na classificação do sólido e do líquido. Com o direcionamento teórico, os profissionais concordaram também na classificação do pastoso grosso e do pastoso fino. Conclusão: Tanto fonoaudiólogos quanto nutricionistas reconhecem divergências na classificação das consistências alimentares e o consequente risco de prejuízos à recuperação do paciente. A utilização do direcionamento teórico aumentou a concordância entre os profissionais.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose To verify if there is an agreement between speech-language pathologists and nutritionists about the classification of food textures used in hospitals and their opinions about the possible consequences of differences in this classification. Methods This is a descriptive, cross-sectional study with 30 speech-language pathologists and 30 nutritionists who worked in 14 hospitals of public and/or private network in Belo Horizonte, Brazil. The professionals answered a questionnaire, prepared by the researchers, and classified five different foods, with and without theoretical direction. The data were analyzed using Fisher's exact and Z -tests to compare ratios with a 5% significance level. Results Both speech-language therapists (100%) and nutritionists (90%) perceive divergence in the classification and, 86.2% and 100% of them, respectively, believe that this difference may affect the patients' recovery. Aspiration risk was the most mentioned problem. For the general classification of food textures, most of the professionals (88.5%) suggested four to six terms. As to the terminology used in the classification of food presented without theoretical direction, the professionals cited 49 terms and agreed only in the solid and liquid classifications. With theoretical direction, the professionals also agreed in the classification of thick and thin paste. Conclusion Both the professionals recognized divergences in the classification of food textures and the consequent risk of damage to patient's recovery. The use of theoretical direction increased the agreement between these professionals.
  • Bateria Montreal de Avaliação da Comunicação - versão portuguesa: efeito da idade e escolaridade Artigos Originais

    Kerr, Mônica de Souza; Pagliarin, Karina Carlesso; Mineiro, Ana; Ferré, Perrine; Joanette, Yves; Fonseca, Rochele Paz

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivos: Verificar o efeito das variáveis idade e escolaridade no desempenho de adultos saudáveis na Bateria Montreal de Avaliação da Comunicação, versão portuguesa (MAC-PT). Métodos: A amostra foi composta por 90 indivíduos portugueses, falantes do Portugês Europeu, distribuídos em 9 grupos de acordo com a escolaridade (4 a 9; 10 a 13; e mais de 13 anos de ensino formal) e com a idade (19 a 40; 41 a 64; e 65 a 80 anos). Para análise de comparação entre grupos, utilizou-se o testetwo-way ANOVA, com post-hoc Bonferroni (p≤0,05). Resultados: Verificou-se que o desempenho dos indivíduos foi influenciado pela variável idade nas tarefas pragmático-inferencial, discursiva e prosódica. Já a escolaridade influenciou o desempenho em todos os processamentos avaliados pela MAC-PT. Conclusão: As variáveis idade e escolaridade influenciaram o desempenho comunicativo e devem ser consideradas no processo de avaliação de pacientes neurológicos.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose: To verify age and education effects on communication performance of healthy adults in the Montreal Communication Evaluation Battery, Portuguese version (MAC-PT). Methods: The sample comprised 90 healthy adults from Portugal, European Portuguese speakers, divided into nine groups according to educational level (4-9, 10-13, and >13 years of formal schooling) and age (19-40, 41-64, and 65-80 years). The influence of age and education was assessed by comparing mean scores between groups, using a two-way analysis of variance followed by Bonferroni post hoc tests (p ≤0.05). Results: The results showed that participants' performance was influenced by age in pragmatic-inferential, discursive, and prosodic tasks. Education had the greatest influence on the performance in all processes evaluated by the MAC-PT. Conclusion: Age and education seem to influence the communicative performance and should be considered in the assessment of neurological patients.
  • Marcadores sintáticos no reconto oral de escolares disléxicos Artigos Originais

    Kida, Adriana de Souza Batista; Ávila, Clara Regina Brandão de; Capellini, Simone Aparecida

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: Caracterizar marcadores sintáticos na expressão oral de escolares disléxicos em tarefa de reconto oral da leitura de textos. Métodos: Avaliou-se 32 escolares que compuseram dois grupos: Grupo Dislexia (GD) - 16 com diagnóstico de dislexia do desenvolvimento, Grupo Controle (GC) - 16 sem queixas de leitura, pareados ao GD por idade, gênero e escolaridade. Todos leram um texto narrativo e um expositivo e os recontaram oralmente. Os recontos foram gravados, transcritos e analisados por meio doCoh-Metrix-Port. Analisou-se, estatisticamente, o desempenho por meio dos índices de produtividade, de diversidade lexical, de complexidade e de competências gramaticais. Resultados: GD mostrou menor média de sentenças corretas em recontos narrativos e expositivos, menor número de palavras por sentença e incidência de palavras de conteúdo para o expositivo. Conclusão: Escolares disléxicos apresentaram menor competência gramatical ao recontarem textos narrativos e expositivos. Menos palavras por sentença e menor incidência de palavras de conteúdo também caracterizaram o reconto de textos expositivos na dislexia, possível efeito da maior demanda cognitiva imposta pelo tipo de texto à compreensão leitora.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purposes: To investigate, in the oral retelling after reading process, the syntactic markers capable of characterizing different clinical groups of developmental reading disabilities. Methods: Thirty-two Brazilian students were evaluated: dyslexic group (DG) - 16 individuals were diagnosed with developmental dyslexia; control group (CG) - 16 individuals did not present reading difficulties when compared with the DG by age, gender, and educational level. They all read one narrative and one expository text and orally retold what was read. The retellings were recorded, transcribed, and analyzed via Coh-Metrix-Port . The performances were statistically analyzed using productivity indexes, lexical diversity, grammar skills, and complexity. Results: DG showed a lower average of correct sentences in the narrative and expository retellings, fewer words per sentence, and a lower incidence of content words in the expository retelling. Conclusion: The analysis of the microstructure of retellings differentiated the groups' performances. Dyslexic students presented lower grammar skills for narrative and expository text retellings. Fewer words per sentence and a lower incidence of content words characterized the retellings of expository texts by dyslexic students, possibly a consequence of a higher cognitive demand to the reading comprehension of this type of text.
  • Perfil de linguagem e funções cognitivas em crianças com dislexia falantes do Português Brasileiro Artigos Originais

    Barbosa, Thais; Rodrigues, Camila Cruz; Toledo-Piza, Carolina Mattar; Navas, Ana Luiza Gomes Pinto; Bueno, Orlando Francisco Amodeu

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: Verificar o perfil de linguagem e de habilidades cognitivas de crianças com dislexia, contribuindo para o diagnóstico desse quadro em leitores de uma ortografia regular, como o português brasileiro. Métodos: Participaram do estudo 47 crianças com dislexia (GD), 41 crianças pareadas por idade (GCI) e 31 crianças pareadas por nível de leitura (GCL), e foram submetidas a uma bateria envolvendo tarefas que avaliaram as habilidades citadas acima. Resultados: Verificamos predomínio de alterações das habilidades de processamento fonológico no GD, não compatíveis com um desenvolvimento atrasado, mas sim com um desenvolvimento atípico. Nas tarefas de leitura e escrita, o GD apresentou pior desempenho desde as unidades mais básicas até as mais complexas em relação à leitura e escrita (letras, palavras e pseudopalavras, textos, respectivamente). Por fim, observamos prejuízo de outras habilidades de linguagem (processamento sintático e compreensão oral de sentenças), o que pode ser resultado de alterações nas habilidades fonológicas que influenciam o desempenho de habilidades linguísticas de maior complexidade. Conclusão: O perfil de alteração de habilidades fonológicas foi a principal dificuldade encontrada nas crianças com dislexia nesse estudo, sendo esse resultado compatível com investigações realizadas em outras línguas. Isso sugere que, independente da regularidade da língua, a avaliação das habilidades fonológicas é fundamental para o diagnóstico da dislexia.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Objective: To verify the language and cognitive profile of children with dyslexia, contributing to the diagnosis of this condition in readers of a regular orthography, such as Brazilian Portuguese. Methods: In this study, 47 children with dyslexia (GD) and two controlled groups, one composed of 41 age controls (GCI) and the other with 31 reading controls (GCL), participated. All children were submitted to a battery involving the above-mentioned abilities. Results: GD demonstrated predominant deficits in phonological processing, which were not compatible with a delay in the development of such abilities, indicating an atypical development. The GD also obtained lower scores in both basic and more complex reading and writing skills (i.e., letters, words, pseudowords, and texts, respectively), as well as in other domains, such as language (syntactic processing and oral sentence comprehension), which may be a result of a deficit in phonological skills, that interfered with higher complexity linguistic skills. Conclusion: Phonological abilities demonstrated to be the main difficulty observed in children with dyslexia investigated in this study, corroborating previous studies in other languages. This demonstrates that, independently of the language regularity, phonological skills are fundamental to the diagnosis of developmental dyslexia.
  • Tradução e adaptação transcultural do protocolo de avaliação miofuncional orofacial com escores para a Língua Italiana Artigos Originais

    Felício, Cláudia M. de; Folha, Gislaine A.; Ferreira, Claudia Lucia Pimenta; Paskay, Licia Coceani; Sforza, Chiarella

    Resumo em Português:

    RESUMO O protocolo de avaliação miofuncional orofacial com escores (protocolo AMIOFE) é um instrumento validado para o diagnóstico de distúrbios miofuncionais orofaciais que pode ser utilizado por fonoaudiólogos em sua prática clínica. O presente estudo foi desenvolvido porque não há um instrumento validado para esta finalidade em língua Italiana. Objetivos: traduzir e realizar a adaptação transcultural do protocolo AMIOFE para a língua italiana e determinar os valores dos escores de normalidade em um grupo de jovens e adultos italianos. Métodos: o protocolo AMIOFE foi traduzido da língua inglesa para a italiana por três indivíduos bilíngues. A partir dessas traduções, uma versão de consenso foi preparada por um comitê de pesquisa (três fonoaudiólogos e um médico) e submetida a um comitê de juízes, composto por oito fonoaudiólogos italianos experientes na área. Os autores da versão original verificaram e aprovaram a versão italiana do protocolo. O instrumento foi testado por meio de avaliações de 40 sujeitos italianos jovens e adultos (faixa etária entre 18 e 56 anos de idade), realizadas por dois fonoaudiólogos. O ponto de corte, previamente descrito, foi usado para determinar as médias e desvios-padrão. Resultados: a etapa de tradução e a versão final da versão italiana do protocolo AMIOFE foram apresentadas, bem como as médias dos escores para os sujeitos com e sem distúrbio miofuncional orofacial. Conclusão: a versão italiana do protocolo AMIOFE foi desenvolvida, traduzida e adaptada transculturalmente. Valores de normalidade para sujeitos italianos jovens e adultos foram apresentados.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT The protocol of orofacial myofunctional evaluation with scores (OMES-protocol or AMIOFE in Portuguese language) is a validated instrument for the diagnosis of orofacial myofunctional disorders that can be used in clinical practice for speech-language pathologists. Because in the Italian language there is no validated tool for such purpose, this study was developed. Purposes: To translate and culturally adapt the OMES-protocol for Italian language and determine the normal score value in a group of young Italian adults. Methods: The OMES-protocol was translated from English to Italian by three bilingual individuals. From these translations, a consensus version was prepared by a research committee (three speech therapists and one physician and submitted to a committee of judges composed by eight speech therapists experienced in the area. The authors of the original version verified and approved the Italian version of the protocol. The instrument was tested via evaluations of 40 young and grown-up Italians (age range: 18-56 years) performed by two speech therapists. A cutoff score, previously described, was used to determine the mean and standard deviation. Results: The translation stage and the final Italian version of the OMES-protocol are shown. The mean of scores for individuals with and without orofacial myofunctional disorders were presented. Conclusion: The Italian version of the OMES-protocol was developed, translated, and cross-culturally adapted. Normal values for young and adult Italian subjects are presented.
  • Influência do retalho faríngeo sobre a nasalidade e a nasalância na produção de sons nasais em indivíduos com fissura labiopalatina Artigos Originais

    Fukushiro, Ana Paula; Ferlin, Flávia; Yamashita, Renata Paciello; Trindade, Inge Elly Kiemle

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: Verificar a influência da cirurgia de retalho faríngeo para a correção da insuficiência velofaríngea sobre a nasalidade e a nasalância da fala na produção de sons nasais de indivíduos com fissura labiopalatina. Métodos Estudo prospectivo realizado com 159 indivíduos com fissura de palato±lábio reparada, de ambos os gêneros, com idades entre 6 e 57 anos. Todos os participantes apresentavam insuficiência velofaríngea residual com indicação para cirurgia de retalho faríngeo e foram submetidos à avaliação perceptivo-auditiva e nasométrica da fala, antes e após (14 meses, em média) a cirurgia de retalho faríngeo. A hiponasalidade foi classificada perceptivamente em ausente ou presente e a nasalância foi determinada por meio do nasômetro, utilizando amostras de fala com sons predominantemente nasais, a fim de se estimar a hiponasalidade. O valor de 43% foi utilizado como limite inferior de normalidade. A nasalidade e a nasalância foram comparadas antes e após a cirurgia (p<0,05). Resultados: A hiponasalidade perceptiva foi observada em 14% dos indivíduos, enquanto que os valores de nasalância sugestivos de hiponasalidade (<43%) foram obtidos em 25% deles após a cirurgia, havendo correlação entre os métodos utilizados. Conclusão A cirurgia de retalho faríngeo influenciou na produção dos sons nasais, causando hiponasalidade em parcela significativa dos indivíduos. A presença deste sintoma de fala pode ser ainda um indicador de obstrução das vias aéreas superiores provocada pelo retalho faríngeo, que deve ser investigada de forma objetiva e criteriosa no pós-operatório.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Objective To verify the influence of pharyngeal flap surgery on the management of velopharyngeal insufficiency on nasality and speech nasalance on nasal sound production in individuals with cleft lip and palate. Methods Prospective study in 159 individuals with repaired cleft palate±lip, of both genders, aged 6 to 57 years old. All the participants presented residual velopharyngeal insufficiency and were submitted to pharyngeal flap surgery. Perceptual speech evaluation and nasometric assessment were performed before and after (14 months on average) the pharyngeal flap surgery. Hyponasality was rated as absent or present, and nasalance scores were determined by means of nasometer using nasal stimuli, with a cutoff score of 43% used as the lowest limit of normality. Nasality and nasalance were compared before and after surgery (p<0.05). Results On the basis of correlation between both the methods used, perceptual hyponasality was observed in 14% of the individuals, whereas nasalance scores indicating hyponasality (<43%) were obtained in 25% of the patients after surgery. Conclusion Pharyngeal flap surgery influenced the production of nasal sounds, causing hyponasality in a significant proportion of individuals. The presence of this speech symptom can also be an indicator of upper airway obstruction caused by pharyngeal flap, which should be investigated objectively and prudently postoperatively.
  • Voz, estresse, trabalho e qualidade de vida de técnicos e preparadores físicos de futebol Artigos Originais

    Penteado, Regina Zanella; Silva, Noelle Bernardi da; Montebello, Maria Imaculada de Lima

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivos: Avaliar aspectos relacionados a estresse, trabalho e qualidade de vida em voz de técnicos (T) e preparadores físicos de futebol (P), comparando as categorias. Métodos: Estudo qualitativo e quantitativo com 13 T e 13 P de times da primeira fase do Campeonato Paulista de Futebol 2012/série A. Foram realizadas perguntas abertas referentes a queixas, dificuldades e/ou problemas no uso da voz no trabalho e também a relações entre voz, trabalho, estresse e qualidade de vida. O estresse no trabalho foi analisado pelo questionário JSS -Job Stress Scale. A percepção do impacto da voz na qualidade de vida foi avaliada pelo protocolo QVV (Qualidade de Vida em Voz). As respostas das perguntas foram transcritas e feita Análise de Conteúdo; nos dados dos questionários foi aplicada estatística descritiva e analítica. Resultados: A Análise de Conteúdo mostrou falta de preparo para cuidados com a voz; queixas vocais; intensa demanda de uso da voz sob trabalho estressante; mas também hábitos saudáveis e apoio social/familiar. As dimensões do JSS indicaram situação de Trabalho Ativo e os altos escores do QVV são compatíveis com vozes saudáveis e sem queixas. Não houve diferença estatística entre as categorias. Conclusão: Ambas as categorias referem queixas/problemas no uso da voz profissional e trabalho estressante; no entanto a percepção do impacto da voz na qualidade de vida foi positiva e a análise do estresse no trabalho resultou em condição "boa" e favorável. As relações entre voz, trabalho, estresse e qualidade de vida de ambas as categorias merecem maiores investigações.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purposes: To assess aspects related to work, stress and quality of life related to voice in soccer coaches (C) and physical trainers (T), comparing the categories. Methods: Qualitative and quantitative studies with 13 C and 13 T of teams competing in Phase One of the highest level (Série A ) of the 2012Campeonato Paulista (São Paulo State Soccer Championship). The questions were open ended and related to complaints, difficulties, and/or problems regarding voice use during work and to the relations between voice, work, stress, and quality of life. Stress at work was analyzed by the Job Stress Scale (JSS) questionnaire. The perception of the impact of the voice on quality of life was evaluated by the Voice-Related Quality of Life (V-RQOL) protocol. The answers to the questions were transcribed and submitted to content analysis, and regarding the questionnaire, descriptive data and analytical statistics were used. Results: Content analysis showed lack of preparation for voice care; voice complaints; and intense vocal use demand under stressful work, in addition to the absence of healthy habits and social/family support. The JSS dimensions showed that the Active Work situation and the high V-RQOL scores are compatible with vocal health without complaints. There were no statistical differences between the categories. Conclusion: Both categories reported complaints/problems linked to professional voice use and stressful workload. However, the perception of vocal impact on the quality of life was positive, and the analysis of stress at work resulted in "good" and favorable conditions. The relationship between voice, work, stress, and quality of life in both the categories require further investigations.
  • Eficiência e valores de corte do Perfil de Participação e Atividades Vocais para não professores e professores Artigos Originais

    Zambon, Fabiana; Moreti, Felipe; Vargas, Aline Cristina Tafarelo; Behlau, Mara

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivos: Identificar características de eficiência e valores de corte das dimensões do protocolo Perfil de Participação e Atividades Vocais - PPAV que discriminam disfônicos de indivíduos vocalmente saudáveis; verificar se a nota de corte permanece a mesma para uma amostra de professores. Métodos: Características de eficiência e valores de corte dos dados do PPAV de 171 indivíduos foram analisados por meio da curva ROC (Receiver Operating Characteristic curve ): 90 professores (60 disfônicos e 30 vocalmente saudáveis, com médias de idade semelhantes, p=0,418) e 81 indivíduos não professores (48 disfônicos e 33 vocalmente saudáveis, com média de idade semelhantes, p=0,934). Resultados: Os valores de área sob a curva ROC - AUC e os valores de corte do escore total do PAVV que separam indivíduos com e sem disfonia são diferentes para não professores e professores. Indivíduos não professores apresentaram AUC = 0,986 (p<0,001) e 4,5 pontos no escore total do PPAV (sensibilidade=95,8% e especificidade=90,9%); já os professores apresentaram AUC = 0,872 (p<0,001) e nota de corte de 14,6 pontos (sensibilidade=91,7% e especificidade=75,9%). Conclusão: A nota de corte do PPAV é diferente para não professores e professores, sendo maior para os professores, porém, com maior sensibilidade e especificidade para os indivíduos não professores, podendo ser utilizado para triagens de grandes populações de risco para alteração de voz.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose: To identify the efficiency characteristics and cutoff values of the dimensions of the Voice Activity and Participation Profile (VAPP) protocol, which discriminates the dysphonic and vocally healthy individuals; to verify if the cutoff values remain the same for a sample of teachers. Methods: Efficiency characteristics and cutoff values of VAPP data from 171 subjects were analyzed by receiver-operating characteristic (ROC) curve: 90 teachers (60 dysphonic and 30 vocally healthy individuals, with a similar mean age, p=0.418) and 81 nonteachers (48 dysphonic and 33 vocally healthy individuals, with a similar mean age, p=0.934). Results: The area under the ROC curve (AUC) and the cutoff values of the total score of VAPP for discriminating the individuals with and without dysphonia are different for the nonteachers and teachers. The nonteachers presented AUC=0.986 (p<0.001) and 4.5 points of cutoff of the total score of VAPP (sensitivity=95.8%; specificity=90.9%); the teachers presented AUC=0.872 (p<0.001) and 14.6 points of cutoff of the total score of VAPP (sensitivity=91.7%, specificity=75.9%). Conclusion: The cutoff values of VAPP are different for the nonteachers and teachers, being higher for the teachers but with greater sensitivity and specificity for the nonteachers, and can be used to screen large populations with the risk of voice disorders.
  • Terapia miofuncional orofacial aplicada à Síndrome do aumento da resistência das vias aéreas superiores: caso clínico Relato De Caso

    Corrêa, Camila de Castro; Berretin-Felix, Giédre

    Resumo em Português:

    RESUMO A literatura contempla publicações sobre o tratamento de pacientes com Síndrome da Apneia Obstrutiva do Sono (SAOS) por meio da terapia miofuncional orofacial, porém não há relatos dessa abordagem para pacientes com Síndrome do Aumento da Resistência das Vias Aéreas Superiores (SARVAS). O objetivo deste trabalho foi verificar o efeito da terapia miofuncional orofacial em um caso de SARVAS em relação aos aspectos morfofuncionais do sistema estomatognático, dados antropométricos e qualidade do sono. O paciente, 61 anos, com o diagnóstico de SARVAS, foi submetido durante três meses a 12 sessões semanais de terapia miofuncional orofacial, com exercícios voltados aos músculos supra-hióideos, da língua e do palato mole. Realizaram-se avaliações antes do início do processo terapêutico e logo após o término, bem como em um, dois, quatro e dez meses após o tratamento, considerando: tonicidade e mobilidade da musculatura supra-hióidea, da língua e do palato mole; grau de Mallampati Modificado; circunferência cervical; Índice de Massa Corpórea e parâmetros de qualidade do sono. Após o processo terapêutico, observou-se diminuição dos escores relacionados à tonicidade do assoalho da boca, mobilidade e tonicidade da língua e do palato mole. O grau de Mallampati foi IV na avaliação inicial e III nas avaliações posteriores. Houve a redução de 2 cm na circunferência cervical e o IMC manteve-se semelhante nos diferentes momentos avaliados. Na análise dos três parâmetros de qualidade do sono, foi obtida melhora em todas as avaliações subsequentes à alta. Portanto, o efeito da terapia miofuncional orofacial em um caso de SARVAS foi positivo para todos os parâmetros avaliados.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT The literature presents publications on the treatment of patients with obstructive sleep apnea syndrome (OSAS) by myofunctional therapy, but there are no reports of this approach to patients with upper airway resistance syndrome (UARS). The objective was to verify the effect of myofunctional therapy in a case of UARS in relation to morphological and functional aspects of the stomatognathic system, anthropometric data, and quality of sleep. Patient, aged 61 years, diagnosed with UARS, underwent 12 sessions of myofunctional therapy for 3 months with exercises aimed at the suprahyoid, the tongue, and the soft palate muscles. Evaluations were performed before the start of the therapeutic process, right after the end, as well as 1, 2, 4, and 10 months after the completion of the treatment, considering: tonicity and mobility of the suprahyoid muscles, the tongue, and the soft palate; modified Mallampati grade; neck circumference; body mass index; and parameters of sleep quality. After the therapeutic process, there was a decrease in scores related to the tonus of the suprahyoid muscles, mobility, and tonus of the tongue and of the soft palate. The Mallampati grade was IV in the initial evaluation, and III in subsequent assessment. There was a reduction of 2 cm in neck circumference and BMI remained similar over time. In analyzing the three parameters of sleep quality, improvement was observed in all evaluations after discharge. Therefore, the effect of myofunctional therapy in a case of UARS was positive for all parameters.
  • Instrumentos para avaliação de apraxia de fala infantil Revisões Sistemáticas

    Gubiani, Marileda Barichello; Pagliarin, Karina Carlesso; Keske-Soares, Marcia

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: Revisar sistematicamente na literatura os principais instrumentos utilizados para avaliação da apraxia de fala infantil. Estratégia de pesquisa: Realizou-se busca nas bases Scopus, PubMed e Embase Critérios de seleção: Foram selecionados estudos empíricos que utilizaram instrumentos de avaliação da apraxia de fala infantil. Análise dos dados: A seleção dos artigos foi realizada por dois pesquisadores independentes. Resultados: Foram encontrados 695 resumos. Após a leitura dos resumos, foram selecionados 12 artigos completos. Foi possível identificar cinco instrumentos: Verbal Motor Production Assessment for Children, Dynamic Evaluation of Motor Speech Skill , The Orofacial Praxis Test , Kaufman Speech Praxis Test for children e o Madison Speech Assessment Protocol . São poucos os instrumentos utilizados para identificação da apraxia de fala infantil e a maioria destina-se à avaliação da realização de praxias e/ou movimentos orofaciais, sequências de movimentos orofaciais, articulação de fonemas simples, fonemas complexos e sílabas, fala espontânea, além da adequação da prosódia. Conclusões: Percebe-se que existem instrumentos que se propõem a avaliar e diagnosticar a apraxia de fala infantil. No entanto, ainda são escassos os estudos sobre esse tema em nível nacional, bem como protocolos padronizados e validados para a população brasileira que avaliem e ajudem em um diagnóstico preciso.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose: This study systematically reviews the literature on the main tools used to evaluate childhood apraxia of speech (CAS). Research strategy: The search strategy includes Scopus, PubMed, and Embase databases. Selection criteria: Empirical studies that used tools for assessing CAS were selected. Data analysis: Articles were selected by two independent researchers. Results: The search retrieved 695 articles, out of which 12 were included in the study. Five tools were identified: Verbal Motor Production Assessment for Children, Dynamic Evaluation of Motor Speech Skill, The Orofacial Praxis Test, Kaufman Speech Praxis Test for Children, and Madison Speech Assessment Protocol. There are few instruments available for CAS assessment and most of them are intended to assess praxis and/or orofacial movements, sequences of orofacial movements, articulation of syllables and phonemes, spontaneous speech, and prosody. Conclusion: There are some tests for assessment and diagnosis of CAS. However, few studies on this topic have been conducted at the national level, as well as protocols to assess and assist in an accurate diagnosis.
  • Capacitação do Agente Comunitário de Saúde na saúde auditiva infantil: perspectivas atuais Revisões Sistemáticas

    Castro, Taís Teixeira de Oliveira; Zucki, Fernanda

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: Caracterizar a capacitação dos Agentes Comunitários de Saúde (ACS) na área da saúde auditiva infantil. Estratégia de pesquisa Foi realizada uma revisão sistemática da literatura no Portal de Pesquisa da Biblioteca Virtual em Saúde (BVS) e na Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da USP. Critérios de seleção: A estratégia de busca foi direcionada por uma questão específica "Como tem sido realizada a capacitação do Agente Comunitário de Saúde na área de saúde auditiva infantil?". Os critérios de seleção dos estudos envolveram a coerência com o tema proposto, pertencer à categoria artigo, dissertação ou tese e ser publicado na língua portuguesa. Análise dos dados: Foram localizados 2.687 estudos. Após análise do título e resumo, 8 estudos foram selecionados para leitura completa. Destes, apenas 4 atenderam aos critérios propostos e foram incluídos na revisão. Resultados: Os estudos apontaram como estratégias de capacitação dos ACS a aula presencial e as aulas a distância com o uso de videoconferência ou de CD-ROM. As capacitações foram consideradas efetivas. Foi apontado apenas um questionário de monitoramento sobre a audição e linguagem. Distintas possibilidades de atuação dos ACS foram identificadas. Conclusão: Atualmente, diferentes modalidades de ensino têm sido utilizadas para a capacitação do ACS na área de saúde auditiva infantil, todas se mostrando efetivas quanto à retenção do conhecimento. O ACS desempenha um papel importante na promoção e vigilância da saúde auditiva infantil.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose To characterize the training of Community Health Workers in the field of child hearing health. Research strategy A systematic literature review on Biblioteca Virtual em Saúde (BVS) and Biblioteca Digital de Teses e Dissertações of USP databases was performed. Selection criteria The search strategy was oriented by the specific question: "How have the Community Health Workers been trained to work in the field of child hearing health?" The study selection criteria involved consistency with the proposed theme, belonging to the category of scientific papers, dissertation or thesis, and publication in Brazilian Portuguese. Data analysis : A total of 2,687 studies were found. After analyzing the title and abstract, eight studies were chosen for full reading, however, only four of them met the proposed criteria and were included in the review. Results The studies indicated live and virtual classes with the use of video conferencing or CD-ROM as training strategies for Community Health Workers. Trainings were effective. Only one questionnaire about hearing and language monitoring was described. Different possibilities for the activities of Community Health Workers were identified. Conclusion Different learning methodologies have been used for training the Community Health Worker in the field of child hearing health, and all of have proven effective for knowledge acquisition. Community Health Workers play an important role in promoting and monitoring child hearing health.
Sociedade Brasileira de Fonoaudiologia Al. Jaú, 684, 7º andar, 01420-002 São Paulo - SP Brasil, Tel./Fax 55 11 - 3873-4211 - São Paulo - SP - Brazil
E-mail: revista@codas.org.br