Acessibilidade / Reportar erro

Cognitive training based on metamemory and mental images: Follow-up evaluation and booster training effects

Treino cognitivo baseado em metamemória e imagens mentais: avaliação de seguimento e de efeito de reforço

Abstract

In the second semester of 2008, 37 seniors participated in five cognitive training sessions based on creation of imagery and modification of self-efficacy for memory tasks.

Objective:

To carry out a follow-up evaluation after 18 months in order to detect possible maintenance of gains reported in the first post-test, namely, in measures of self-efficacy and episodic memory, and to evaluate the impact of a training booster, that is, test whether there are additional gains when training is offered for the second time to the same participants.

Methods:

16 older adults agreed to participate in five training sessions for the second time. Participants were evaluated with the Mini Mental Status Examination - MMSE, the Geriatric Depression Scale - GDS, the Brief Cognitive Screening Battery - BCSB (naming and memorization of 10 pictures, animal category verbal fluency test, the Clock Drawing Test - CDT), the Story subtest from the Rivermead Behavioural Memory Test - RBMT, the Memory Complaint Questionnaire - MAC-Q, and the Picture and Story domains from the Memory Self-Efficacy Questionnaire - MSEQ used to evaluate the effectiveness of the first intervention.

Results:

This study reports the maintenance of the effects generated by the original training conducted in 2008, and follow-up evaluations detected the presence of potential additional gains in some aspects of memory.

Conclusions:

Training boosters may help maintain cognitive stability in adulthood and old age.

Key words:
cognitive training; imagery; self-efficacy; metamemory; seniors; aging

Resumo

No segundo semestre de 2008, 37 idosos participaram de treino cognitivo de cinco sessões baseado na criação de imagens mentais e na alteração da auto-eficácia para tarefas de memória.

Objetivo:

Realizar a avaliação de seguimento, após 18 meses, com o intuito de detectar possível manutenção dos ganhos documentados no primeiro pós teste, a saber, em medidas de auto-eficácia e memória episódica; e avaliar o impacto de reforço de treino cognitivo, isto é, avaliar se ocorrem ganhos adicionais quando o treino é oferecido pela segunda vez aos mesmos participantes.

Métodos:

16 adultos mais velhos ou idosos aceitaram participar de cinco sessões de treino pela segunda vez. Os participantes foram avaliados com o Mini Exame do Estado Mental - MEEM, a Escala de Depressão Geriátrica - EDG, a Bateria Breve de Rastreio Cognitivo - BBRC (nomeação e memorização de 10 figuras, fluência verbal animais, Teste do Desenho do Relógio), o subteste História do Teste Comportamental de Memória de Rivermead - RBMT, o Questionário de Queixas de Memória - MAC-Q, os domínios Figura e História do Questionário de Auto-Eficácia para Memória - MSEQ, que foram utilizados na avaliação da eficácia da primeira intervenção.

Resultados:

O presente estudo documentou a manutenção dos efeitos gerados pelo treino original realizado em 2008, e possíveis ganhos adicionais em alguns aspectos da memória após a segunda intervenção.

Conclusões:

O reforço de treino cognitivo pode ajudar a manter a estabilidade do desempenho cognitivo na vida adulta e velhice.

Palavras-chave:
treino cognitivo; imagens mentais; metamemória; idosos

Texto completo disponível apenas em PDF.

Full text available only in PDF format.

References

  • Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE). Comunicação Social. 2004. Acesso em 18/09/2010. Disponível em: Disponível em: http://www.ibge.gov.br/home/presidencia/noticias/noticia_visualiza.php?id_noticia=207
    » http://www.ibge.gov.br/home/presidencia/noticias/noticia_visualiza.php?id_noticia=207
  • Yassuda MS. Memória e envelhecimento saudável. In: Freitas EV, Py L, Néri AL, et al. (Editors). Tratado de geriatria e gerontologia. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan 2006:1245-1251.
  • Schlindwein-Zanini R. Demência no idoso: aspectos neuropsicológicos. Rev Neuroci 2010;18:220-226.
  • Berry JM, West RL, Dennehey DM. Reliability and validity of the self-efficacy questionnaire. Dev Psychol 1989;25:701-713.
  • Yassuda MS. Desempenho de memória e percepção de controle no envelhecimento saudável. In A. L. Neri, & M. S. Yassuda (Orgs.) Velhice bem-sucedida: aspectos afetivos e cognitivos. Campinas, SP: Papirus 2004:111-125.
  • West RL, Bagwell DK, Dark-Freudeman A. Self-efficacy and memory aging: the impact of a memory intervention based on self-efficacy. Aging Neuropsychol Cogn 2007;iFirst:1-28.
  • West RL, Bramblett JP, Welch DC, Bellott B. Memory training for the elderly: an intervention designed to improve memory skills and memory evaluation. Paper presented at the Cognitive Aging Conference, Atlanta, GA, 1992.
  • Neely AS, Backman L. Multifactorial memory training with older adults: how to foster maintenance of improved performance. Gerontology 2000;35:260-267.
  • Ramos LR. "Fatores determinantes do envelhecimento saudável em idosos residentes em centro urbano: Projeto Epidoso". Cad Saúde Pública 2003;19:793-797.
  • Verhaeghen P, Marcoen A, Goosens L. Improving memory performance in the aged through mnemonic training: a meta-analytic study. Psychol Aging 1992;7:242-251.
  • Carvalho FCR, Neri AL, Yassuda MS. Treino de memória episódica com ênfase em categorização para idosos sem demência e depressão. Psicol Refl Crít 2010;23:317-323.
  • Lasca VB. Treinamento de memória no envelhecimento normal: um programa aplicado a idosos. Dissertação (Mestrado em Gerontologia) 2003. Faculdade de Educação Universidade Estadual de Campinas, Campinas, São Paulo.
  • Lima-Silva TB, Ordonez TN, Santos GD, et al. Effects of cognitive training based on metamemory and mental images. Dement Neuropsychol 2010;4:114-119.
  • Salmazo-Silva H, Yassuda MS. Memory training for older adults with low education: mental images versus categorization. Educ Gerontol 2009;35:890-905.
  • Brucki SMD, Nitrini R, Caramelli P, Bertolucci PHF, Okamoto IH. Sugestões para o uso do Mini-Exame do Estado Mental. Arq Neuropsiquiatr 2003;61:777-781.
  • Almeida OP, Almeida SA. Confiabilidade da versão brasileira da Escala de Depressão Geriátrica Reduzida (GDS) Versão Reduzida. Arq Neuropsiquiatr 1999;57:421-426.
  • Vitiello APP, Ciriaco JGM, Takahashi DY, Nitrini R, Caramelli P. Avaliação cognitiva breve de pacientes atendidos em ambulatórios de neurologia geral. Arq Neuropsiquiatr 2007; 65:299-303.
  • Yassuda MS, Flaks MK, Viola L, et al. Psychometric characteristics of the Rivermead Behavioural Memory Test (RBMT) as an early detection instrument for dementia and mild cognitive impairment in Brazil. Int Psychogeriatr 2010;22:1003-1011.
  • Crook TH, Feher EP, Larabee GJ. Assessment of memory complaint in age-associated memory impairment: the MAC-Q. Int Psychogeriatr 1992;4:165-175.
  • Mattos P, Lino V, Rizo L, Alfano A, Araújo C, Raggio R. Memory complaints and test performance in healthy elderly persons. Arq Neuropsiquiatr 2003;61:920-924.
  • Yassuda MS, Lasca VB, Neri AL. Meta-memória e autoeficácia: um estudo de validação de instrumentos de pesquisa sobre memória e envelhecimento. Psicol Refl Crít 2005;18:78-90.
  • Montejo P, Montenegro M, Reinoso A, De Andrés M, Claver M. Estudio de la eficácia de un programa de entrenamiento de memória multicêntrico para mayores de 60 años. Rev Esp Geriatr Gerontol 1999;34:199-208.
  • Yang L, Krampe RT. Long-term maintenance of retest learning in young old and oldest old adults. J Gerontol Psychol Sci 2009;64:608-611.
  • Neely AS, Bäckman L. Long-term maintenance of gains from memory training in older adults: two 3 1/2-year follow-up studies. J Gerontol 1993;48:233-237.
  • Buschkuehl M, Jaeggi SM, Hutchison S, et al. Impact of working memory training on memory performance in old-old adults. Psychol Aging 2008;23:743-753.
  • Willis SL, Tennstedt SL, Marsiske M, et al. For the ACTIVE Study Group, Long-term effects of cognitive training on everyday functional outcomes in older adults. JAMA 2006;296: 2805-2814.
  • Borella E, Carretti B, Riboldi F, De Beni R. Working memory training in older adults: evidence of transfer and maintenance effects. Psychol Aging . Advance online publication 2010. doi: 10.1037/a0020683.
    » https://doi.org/10.1037/a0020683
  • Almeida MHM, Beger MLM, Watanabe HAW. Memory training for the elderly: a health promotion strategy. Interface - Comunic Saúde, Educ 2007;11:271-80.
  • Fairchild JK, Scogin FR. Training to Enhance Adult Memory (TEAM): an investigation of the effectiveness of a memory training program with older adults. Aging Ment Health 2010;14:364-373.
  • Brum P, Forlenza OV, Yassuda MS. Cognitive training in Mild Cognitive Impairment, Dement Neuropsychol 2009;3:127-131.

Publication Dates

  • Publication in this collection
    Jan-Mar 2011

History

  • Received
    20 Nov 2010
  • Accepted
    26 Jan 2011
Academia Brasileira de Neurologia, Departamento de Neurologia Cognitiva e Envelhecimento R. Vergueiro, 1353 sl.1404 - Ed. Top Towers Offices, Torre Norte, São Paulo, SP, Brazil, CEP 04101-000, Tel.: +55 11 5084-9463 | +55 11 5083-3876 - São Paulo - SP - Brazil
E-mail: revistadementia@abneuro.org.br | demneuropsy@uol.com.br