Abstract in Spanish:
Resumen: En la búsqueda por mejorar la calidad de los aprendizajes en los niños/as y jóvenes, en los últimos años los Estados han concretado múltiples iniciativas, por ejemplo: diseñar o renovar los currículos, dotar a las escuelas de mejores infraestructuras y de recursos didácticos, evaluar el desempeño de los/as docentes, mejorar o universalizar los denominados sistemas de medición de la calidad de la educación, ofrecer formación continua a los/as educadores y procesos de especialización. Respecto de la formación continua de los docentes, el artículo busca responder a la pregunta: ¿La falta o escasa especialización de las/os Educadoras Infantiles en un grupo etario o en un área específica del conocimiento es el problema o, este está constituido por un ámbito de la educación que ha quedado olvidado o se ha trabajado menos: lo formativo?Abstract in English:
Abstract: In the search for a better quality of youngsters and children's learning, over the last years different countries have been developing multiple initiatives, such as: to design or reformulate curriculums, to provide schools with better infrastructure and didactic resources, to evaluate the performance of teachers, to improve or to universalize the assessment systems of the qualities of education, to offer continuing education and specialization for teachers. In relation to the continuing education, this article tries to answer to the following question: Is the lack of or poor specialization in an age group or in a specific area of knowledge by early childhood education teachers the real problem, or is the problem related to an aspect of education that has been forgotten or less worked on: the education?Abstract in Portuguese:
Resumo: Uma ênfase sobre reflexividade, na formação das profissões da primeira infância, expõe tanto ao risco de desvalorizar a dimensão da prática quanto ao de supervalorizar a individualidade de cada profissional reflexivo. Estes riscos são elevados na formação das profissões da primeira infância onde são essenciais as práticas educativas, o grupo profissional, a cultura da instituição educativa. Quais abordagens praticar para a formação destas profissões? Os modelos montessoriano e pikleriano, a didática profissional, a pedagogia interativa e a formação na prática.Abstract in English:
Abstract: Emphasis on reflexivity, in the training of early childhood educators, exposes one both to the risk of devaluing the practical dimension as well as to overestimating the individuality of each reflective practitioner. These risks are high in the training of early childhood education professionals, where educational practices, the professional group and the culture of the service are essential. Which approaches should be used in training for these professions? Montessorian and Piklerian models, professional didactics, interactive pedagogy and training in the field.Abstract in Portuguese:
Resumo: Este estudo aborda uma proposta de educação para bebês, ancorada nos pressupostos de Wallon, para discutir estratégias formativas que mobilizam a reflexão de professores sobre saberes da linguagem movimento na Educação Infantil. Para isto, utilizamos estratégias desenvolvidas com professoras de berçários dos Centros Municipais de Educação Infantil de Curitiba (Paraná), em parceria com o projeto de formação de professores Educamovimento: saberes e práticas na Educação Infantil da UFPR (2008-2013). O projeto nos levou a concluir que a formação continuada na Educação Infantil necessita promover a reflexão de práticas educativas que superem dificuldades pedagógicas, planejamento de situações educativas em consonância com as características dos bebês e de suas possibilidades de movimentação, a organização do cotidiano pedagógico e suas práticas de movimento.Abstract in English:
Abstract: This study addresses an educational proposal for babies, anchored on Wallon's assumptions, to discuss educational strategies that mobilize teachers' reflections on movement language knowledge in early childhood education. For this, we used strategies developed with nursery teachers of Municipal Centers of Early Childhood Education in Curitiba - Paraná, in partnership with the teacher development project 'Educamovement': knowledge and practices in Early Childhood Education of Paraná Federal University (2008-2013). The project led us to the conclusion that continuing education in early childhood education needs to promote reflection of educational practices that overcome pedagogical difficulties, planning educational situations in line with the characteristics of babies and their movement possibilities, the organization of everyday teaching and their practices of movement.Abstract in Portuguese:
Resumo: O ensaio aborda a relação entre experiência de linguagem e imaginação poética a partir das reflexões de Agamben, Merleau-Ponty e Bachelard como estratégia para tensionar o problema da descontinuidade temporal que tece a alteridade linguageira dos encontros entre crianças pequenas e adultos. Reivindica a compreensão pedagógica de que é interagindo poeticamente com o mundo, desencadeando tempos de presença e assumindo tentativas de plasmar sentidos singulares no coletivo, e não dele distanciando-se analiticamente, que podemos perseguir a linguagem como gesto desvinculado de qualquer instrumentalidade. A questão pedagógica que emerge não é a da liberdade enraizada no individuo, mas a do viver juntos.Abstract in English:
Abstract: The essay addresses the relationship between the experience of language and poetic imagination based on the reflections by Agamben, Merleau-Ponty and Bachelard as a strategy to expose the tensions within the problem of temporal discontinuity that weaves the fabric of 'languagely' alterity in the meetings between small children and adults. It claims the pedagogic understanding that it is only by interacting poetically with the world, by triggering times of presence, and by assuming our attempts to project singular meanings onto the collective, and not by keeping an analytical distance from it, that we can pursue language as a gesture unfettered by any kind of instrumentality. The pedagogical question that emerges is not about the freedom rooted in the individual, but about living together.Abstract in Portuguese:
Resumo: O percurso que uma educação à arte permite desenvolver, dentro da Pré-escola e dentro do museu, com crianças de 3 a 6 anos, é uma forma diferente de se posicionar em relação às potencialidades das crianças e dos/as professores/as. Neste artigo deseja-se apresentar a importância da formação de professores/as realizada nos museus, onde o contato com as obras presentes é elemento de desenvolvimento da profissionalidade. A concepção da criação artística se caracteriza, de fato, por implicar escolhas, reflexões, tentativas, mudanças, atingindo uma produção visível e compartilhada. Estas mesmas ações podem ser realizadas, após a experiência no museu, se o próprio museu se oferece como estímulo para novas hipóteses.Abstract in English:
Abstract: Art education in early childhood education schools and at museums with children aged 3 to 6 is a different way to relate to the potential of children and educators. In this paper we emphasize the importance of the teacher training carried out at museums, where contact with artwork is an element in skills development. The concept of artistic creation is characterized by implications of choices, thoughts, attempts and changes leading to a visible and shared production. These same actions can be carried out, after the experience at the museum, if the museum itself is offered as a stimulus for new hypotheses.Abstract in Portuguese:
Resumo: Este artigo reflete sobre a formação docente para a Educação Pré-Escolar, no período da Ditadura Militar. Pesquisei a Revista Criança, publicação oficial do Ministério da Educação, primeiro periódico nacional para a área. A pesquisa bibliográfica e documental ocorreu de 2003 a 2006, durante meu doutoramento, em legislações, documentos, e na própria Revista, publicada nos anos de 1982 a 1985, e entrevistas com técnicos. São 14 revistas que serviram de veículo da política de formação desse período, apoiada na teoria do capital humano que no campo educacional se expressa por meio de uma pedagogia tecnicista. A Revista não questiona o preconceito contra os pobres, nem o autoritarismo e antecipa a escolarização das crianças da Educação Pré-Escolar.Abstract in English:
Abstract: This article analyzes teacher formation for pre-school education in the period of the military dictatorship. I have conducted our research in Revista Criança, an official publication of the Ministry of Education, first national journal for this field. Our bibliographical and document research took place from 2003 to 2006 - period of my PhD, taking as the base for this research: legislation, documents, interviews and the Magazine itself, published between 1982 and 1985. Fourteen magazines served as basis for this education policy within that period, supported on the Theory of Human Capital, which, in the education field, is expressed through technicist pedagogy. The magazine does not question the prejudice against the poor people nor the authoritarianism and anticipates the education for children in pre-school education.Abstract in Portuguese:
Este artigo analisa os modos de ser e aprender na escola, considerando a medicalização como dispositivo que transforma comportamentos da vida humana em patologias. Investe-se na dimensão histórico-conceitual, problematizando esse processo. Os acontecimentos escolares apresentados dão visibilidade à prática escolar de inventar diagnósticos que justifiquem o não-aprender. O presente artigo apoia-se no pensamento foucaultiano, sobretudo, em relação à estratégia constitutiva de subjetividades pelos discursos. A análise, ao problematizar as práticas escolares e os discursos patologizantes, investe na compreensão da condição humana considerada em permanente transformação.Abstract in English:
This article analyzes the modes of being and learning in school, considering medicalization as a device that transforms human life behaviors in pathologies. We invest in the historical-conceptual dimension, discussing this process. The school events here presented provide visibility to the practice of inventing diagnoses that justify the non-learning. The article is built on Foucault's thinking, particularly in relation to the strategy of subjectivity constitution by discourse. The analysis focuses on the comprehension of the ever-changing human condition, while it discusses school practices and pathologizing discourses.Abstract in Portuguese:
Este artigo apresenta uma reflexão teórica decorrente de um trabalho realizado com professores do ensino fundamental em uma escola pública. Foi utilizada, como metodologia de trabalho, a conversação de orientação psicanalítica, apoiada pela ética do desejo e da responsabilização. As conversações tiveram como tema central as dificuldades encontradas pelos professores em suas práticas docentes. Os professores elegeram três principais impasses para a sua prática educativa: a família, a sexualidade e as políticas públicas. Com base na teoria dos discursos e na tríade temporal proposta por Lacan: o instante de ver, o tempo de compreender e o momento de concluir, o artigo apresenta uma reflexão sobre os efeitos da oferta da palavra aos professores na escola.Abstract in English:
This paper presents a theoretical reflection on a study conducted with elementary school teachers in a public school. It was applied Psychoanalytic orientation on conversations as a work methodology, supported by ethics of desire and accountability. The conversations had a main theme, which consisted on the difficulties confronted by teachers in their teaching practice. Teachers have elected three main deadlocks over their educational practice: family, sexuality and public policies. Based on Speech Theory and Temporal Triad proposed by Lacan - instant of sight, time of understanding and moment of concluding - the author brings up a reflection on speech offer effects on elementary school teachers in a public school.Abstract in Portuguese:
O objetivo deste artigo é analisar diferentes posicionamentos sobre a importância da educação rural a partir da cidade de Guarapuava, no período de 1930 a 1960. Tendo como base empírica jornais circulantes na cidade, também utilizamos outros documentos para pensar a questão em um prisma que parte do âmbito nacional, passa pelo estadual, para chegar ao municipal. Como resultado desse trajeto analítico, pudemos ver que a educação rural em Guarapuava manifesta sua importância alternando defesas sobre o valor da educação e denúncias das mazelas no atendimento dessa modalidade educacional.Abstract in English:
The aim of this paper is to analyze different stances on the importance of rural education in the city of Guarapuava, from 1930 to 1960. Having as empirical basis newspapers distributed in the city, we also use other documents to think the matter under a perspective that crosses the national, the state and the municipal level. As a result of this analytical path, we can see that rural education in Guarapuava expresses its importance alternating the advocacy of the value of education and denunciations regarding problems to realize this educational modality.Abstract in Portuguese:
Resumo: A escola, no último século, ao mesmo tempo em que se transforma na agência socializadora por excelência, também se torna alvo de insatisfações, indicando que seja entendida segundo esse duplo movimento: se historicamente nos deparamos com a consagração da forma escolar de socialização, igualmente nos confrontamos com o fim de seu programa institucional. Este texto, através de uma abordagem histórico-social, desenvolve algumas considerações sobre a fixação do paradigma escolar na modernidade e analisa a crise da escola, destacando as formas hegemônicas e em mudança de certas maneiras de pensar, agir e sentir de um dos principais grupos sociais que a compõem: os alunos.Abstract in English:
Abstract: During the last century, whilst school was turned into the socializing agent par excellence, it became an object of dissatisfaction, indicating that it should now be seen under this double movement: historically, we are faced with the consolidation of the school form of socializing and, at the same time, we witness the demise of its institutional program. The present text puts forward, under a sociohistorical approach, some considerations about the establishment of the school paradigm in modernity, and analyzes the school crisis, highlighting the hegemonic and shifting character of certain manners of thinking, acting and feeling within one of the main social groups that comprise it: the pupils.Abstract in Portuguese:
O presente artigo trata de como a didática na educação básica pode ser pensada por meio da noção de vida não-fascista discutida por Michel Foucault (1991) tratando dos modos de viver na sociedade contemporânea. Em Anti-Édipo: Introdução à vida não-fascista, prefácio à versão norte-americana da obra de Deleuze e Guattari, o autor apresenta uma época de instabilidades e mudanças sociais, culturais e políticas. Nossa questão norteadora é: de que modo utilizamos a didática na contemporaneidade? Interessados/as em pensar a educação escolar propomos a desestruturação de um projeto moderno de didática no intuito de pensar outras possibilidades na atuação de professores/as.Abstract in English:
This article is about how the didactics in K-12 education can be thought through the notion of non-fascist life discussed by Michel Foucault (1991) when discussing the ways of life in the contemporary society. In Anti-Oedipus: Introduction to Non-Fascist Life, preface to the North American version of the work of Deleuze and Guattari, the author presents a time of instability and social, cultural and political changes. Our guiding question is: How can we use the didactics in contemporary times? Interested in thinking about education, we suggest the disintegration of a modern project of didactics in order to think about other possibilities in the work of teachers.Abstract in Portuguese:
Resumo: Este ensaio desenvolve investigações sobre os usos das tecnologias na educação, tendo como referência a ressignificação dialógica dos sentidos e das relações sociopolíticas e culturais das tecnologias na constituição do discurso pedagógico. Trata-se de investigar as questões emblemáticas da área de tecnologias empregadas na educação, vislumbrando um modelo de formação sensível à prevenção da incorporação ingênua das tecnologias na educação. O estudo revisa concepções para reconhecer a pluralidade e a objetividade que têm alicerçado as práticas pedagógicas, elucidando como os elementos tecnológicos promovem a curiosidade e interferem diretamente na formação cultural, aprendizagem, linguagem e em todas as dimensões da racionalidade humana.Abstract in English:
Abstract: This paper investigates the uses of technology in education, with reference to the dialogic resignification of senses and the socio-political and cultural relations of technologies in the constitution of the pedagogic discourse. It concerns to the investigation of the emblematic issues of the technology field used in education, glimpsing an education model that is sensitive to the prevention of the naive incorporation of technology in education. The study reviews conceptions to recognize the plurality and objectivity that have grounded pedagogical practices, elucidating how technological elements promote curiosity and interfere directly in the cultural formation, learning, language and all dimensions of human rationality.Abstract in Portuguese:
Este artigo descreve, no âmbito do atendimento escolar hospitalar, a partir de uma pesquisa-ação realizada nesse espaço, o processo de construção da relação com o saber escolar por crianças de quatro e cinco anos, pacientes do IOP/GRAACC/UNIFESP. Trata-se de uma reflexão crítica sobre o atendimento escolar oferecido pela Escola Móvel/Aluno Específico à faixa etária correspondente à Educação Infantil pelo eixo de análise do letramento, da teoria da enunciação de Bakhtin e dos pressupostos sobre relação com o saber e figuras do aprender de Charlot. Para tanto, foram analisadas gravações com falas de 14 professores sobre 23 alunos, colhidas entre maio e dezembro de 2010.Abstract in English:
This article describes, within the range of school hospital assistance, from an action-research, the process of construction of the relationship with school knowledge by children aged four and five years old, patients in IOP/GRAACC/UNIFESP. This is a critical reflection about the school attendance offered by Escola Móvel/ Aluno Específico (Mobile School/ Specific Student) - EMAE - to kids in the age group corresponding to preschool by doing an analysis of the literacy. As theoretical references, there are contributions from Bakhtin's theory of enunciation and Charlot's assumptions about the relationship between knowledge and figures of learning. There were analyzed speeches from 14 teachers about 23 students, recorded between May and December of 2010.Abstract in Portuguese:
Resumo: O texto caracteriza a remuneração e as condições de trabalho de docentes da rede municipal de São Paulo, entre 1996 e 2010. Analisa a variação do vencimento básico e a composição da remuneração dos professores. Verificou-se que a rede municipal de São Paulo destaca-se em termos de atendimento no país; não há um aumento significativo no valor do vencimento base dos docentes, em comparação com a variação do valor aluno-ano Fundef/Fundeb; o vencimento base é o item de maior peso financeiro na folha de pagamento; o tempo de serviço é o principal fator para a progressão na carreira; e a proliferação de jornadas e a possibilidade de acúmulo de cargos colocaram-se como alternativas de enfrentamento aos baixos salários.Abstract in English:
Abstract: This paper characterizes the remuneration and working conditions of teachers in public schools of the city of São Paulo between 1996 and 2010. It studies the variation of the basic salary and the composition of the remuneration of teachers. It was found that the municipal education system of São Paulo stands out in terms of enrollment in the country; there is no significant increase in teacher's basic salary in comparison with the variation of the student value-year of Fundef/Fundeb; the basic salary is the item of greater financial significance in payroll; time of service is the main factor for career advancement; and the proliferation of working hours and the possibility of job accumulation became alternatives of coping with the low wages.Abstract in Portuguese:
Este artigo é resultado de um trabalho de pesquisa, intitulado Olhares Cotidianos sobre a Gestão Escolar, realizado pelo CAEd-UFJF em 2011. A fim de apreender as percepções de professores, coordenadores pedagógicos e diretores acerca da gestão escolar da qual fazem parte, foram realizados 17 grupos focais em 6 escolas públicas do município de Juiz de Fora. A metodologia proposta levou em conta dois processos importantes: sistematização de problemas e encaminhamento de soluções. Para isso, foram elaborados 17 cases inspirados em 5 categorias de problemas: relação da escola com a família, indisciplina do aluno, desamparo pedagógico, descontinuidades da prática docente e imprecisão no gerenciamento escolar.Abstract in English:
This article is the result of a research entitled Everyday Perspectives on School Management, conducted by CAEd-UFJF in 2011. In order to capture the perceptions of teachers, pedagogical coordinators and principals about the school management in which they belong, 17 focus groups were created in 6 public schools in the city of Juiz de Fora. The proposed methodology took into account two important processes: systemization of problems and solutions proposals. For this, 17 cases inspired by 5 categories of problems were developed: relationship between school and family, student indiscipline, pedagogical abandonment, discontinuity of teaching practices and inaccuracy in school management.