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Open-access Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação

Publication of: Fundação CESGRANRIO
Area: Human Sciences ISSN printed version: 0104-4036
ISSN online version: 1809-4465

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Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, Volume: 13, Issue: 49, Published: 2005

Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, Volume: 13, Issue: 49, Published: 2005

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Editorial
Editorial da Revista Ensaio 49 Oliveira, Carlos Alberto Serpa de

Determinants of learning in municipal schools Mello e Souza, Alberto de

Abstract in Portuguese:

O artigo lida com a questão da escola eficiente, ou seja, procura examinar em escolas de três municípios os fatores escolares que mais influenciam a aprendizagem do aluno. A sua vantagem é o detalhamento das perguntas, que permite conhecer melhor aspectos tanto do ambiente escolar, como da sala de aula. Os dados aqui analisados são de um teste clássico de língua portuguesa, aplicado a alunos de quarta série das turmas e escolas selecionadas, e de questionários sobre os alunos, professores, diretores e escolas. Inicialmente, usando análise de regressão múltipla, são identificadas as variáveis significativas em cada questionário; ao final é apresentado o modelo geral. Entre os resultados obtidos, fica claro que o grau de participação de professores e pais de alunos no processo escolar favorece o desempenho dos alunos. A autonomia da escola, tanto pedagógica como administrativa, também tem reflexos importantes na sala de aula. A formação superior de professores e diretores não favorece melhores resultados dos alunos, o que coloca em questão a natureza dessa formação. Os efeitos negativos da repetência são bem maiores do que os do ingresso tardio na escola. Finalmente, a posse do livro didático é um fator crítico para a aprendizagem, assim como a existência de instalações como biblioteca e sala de vídeo.

Abstract in Spanish:

Este artículo tiene como tema la escuela eficiente. Busca examinar los factores escolares que más influencian el aprendizaje del alumno en escuelas de tres municipios. La minuciosidad de las preguntas permite conocer mejor los aspectos del ambiente escolar y de las clases. Los datos analizados son provenientes de uno teste clásico de lengua portuguesa, aplicado a alumnos de cuarta serie de las clases y escuelas seleccionadas, y de cuestionarios para los alumnos, maestros, directores e escuelas. Primeramente, usando análisis de regresión múltipla, son identificadas las variables significativas en cada cuestionario y al final es presentado el modelo general. Entre los resultados obtenidos está claro que el grado de participación de los maestros e padres de alumnos en el proceso escolar favorece el desempeño de los alumnos. La autonomía de la escuela, tanto pedagógica como administrativa, también tiene reflejos importantes en las clases. La formación superior de los maestros e directores non favorece mejores resultados de los alumnos, lo que coloca en cuestión la naturaleza de esa formación. Los efectos negativos de la repetencia son bien mayores que los del ingreso tardío en la escuela. Finalmente, el libro didáctico, la biblioteca y sala de video son factores críticos para el aprendizaje.

Abstract in English:

The article deals with the subject of efficient schools in three municipalities. The small sample of schools allows for greater detail than usual in the questions regarding the school, its environment and classroom practices. The data refers to a classical test of Portuguese applied to a sample of students in the fourth grade of primary education and to questionnaires regarding the students, teachers, school directors and the school. Initially, regression analysis is applied to identify the significant variables pertaining to each questionnaire; afterwards a general model is presented. Among the results, it is clear that the degree of participation of teachers and parents is important for the school results. The school autonomy, both administrative and pedagogical, also influences the classroom behavior. College degrees, both of teachers and directors, seem to affect negatively the performance of students, suggesting that undergraduate curriculum is largely irrelevant to this performance. Finally, textbooks are shown to be crucial for learning; also important is the existence of facilities such as library and TV room.

Organizational culture in educational context: returning to the school as a challenge in the reconstruction of a theorical model Torres, Leonor Lima

Abstract in Portuguese:

A partir de um registo sociológico e organizacional, procura-se debater as potencialidades heurísticas da problemática da cultura organizacional para a compreensão do funcionamento quotidiano das organizações escolares, designadamente a partir da reflexão em torno de três dimensões analíticas: as relações entre a "estrutura" (formal) e "acção" (informal) e entre o "exterior" (fora) e o "interior" (dentro) da escola; a natureza multiforme e dinâmica inerente aos processos de construção e reconstrução da cultura; a diferenciação teórica e conceptual entre "cultura escolar" e a "cultura organizacional escolar", enquanto realidades sociológicas de alcance e natureza distintas. Em traços gerais, convoca-se o modelo teórico construído no âmbito da dissertação de doutoramento (TORRES, 2004) sobre a problemática da cultura organizacional no contexto da escola pública.

Abstract in Spanish:

A partir de una visión sociológica y de organización se pretende discutir las potencialidades heurísticas de la problemática de la cultura de la organización para la comprensión del funcionamiento cotidiano de las organizaciones escolares, principalmente alrededor de tres premisas analíticas: la relación entre la "estructura" (formal) y la "acción" (informal) y entre el "exterior" (fuera) y el "interior" (dentro) de la escuela; la naturaleza multiform y dinámica inherente a los procesos de construcción y reconstrucción de la cultura; la diferenciación teórica y conceptual entre la "cultura escolar" y la "cultura de la organización escolar", como realidades sociológicas de alcance y naturaleza distintas. En líneas generales, se utiliza el modelo teórico construido en el ambito de mi tesis doctoral (TORRES, 2004) sobre la problemática de la cultura de la organización en el contexto de la escuela pública.

Abstract in English:

From a sociological and organizational view we discuss the heuristical potencialities of the issue of organizational culture to understand the daily functioning of the school organizations, namely from the analysis of three analytic dimensions: the relationship between the "structure" (formal) and the "action" (informal) and between the "external" (outside) and the "internal"(inside) the school; the multiform nature and the intrinsical dynamic to the processes of construction and reconstruction of culture; the theorical and conceptual differentiation between "school culture" and "school organizational culture", as long as sociological realities of distinct nature. In general lines, we adopt the theorical model that we construct in our PhD thesis (TORRES, 2004) about the theme of organizational culture in the public school context.

Quotas for assessing public university: una reflexión a partir de la percepción de los alumnos de un programa preuniversitario inclusivo Vasconcelos, Simão Dias Silva, Ednaldo Gomes da

Abstract in Portuguese:

Cotas para acesso ao ensino superior têm sido implementadas sem o merecido debate com os diversos segmentos envolvidos, incluindo os professores e os candidatos à universidade. Nessa pesquisa, procuramos conhecer a percepção de alunos de um pré-vestibular inclusivo sobre a implantação de cotas. A maioria dos estudantes posicionou-se favorável, e prioriza cotas para ex-alunos de escolas públicas em vez de minorias baseadas na raça/cor. Mais da metade dos entrevistados demonstra interesse em se beneficiar das cotas, desde que na categoria de egressos de escola pública. Esses mesmos alunos considerariam injusta a entrada de outro candidato beneficiado por cotas com média inferior à sua, se isso representasse sua exclusão da universidade. Discute-se no artigo a inadequação de um sistema de cotas baseados na cor da pele, um critério reconhecidamente sujeito a falhas e preconceitos. Pretende-se estimular o debate sobre formas alternativas de ampliar o acesso à universidade pública, tais como cursos pré-vestibulares inclusivos que têm aumentado a competitividade de alunos da rede pública.

Abstract in Spanish:

Cuotas para acceso a la enseñanza superior han sido implantadas sin el merecido debate con los segmentos envueltos, incluyendo los profesores y los candidatos a la universidad. En esta investigación, buscamos conocer la percepción de alumnos de un programa pre-universitario inclusivo sobre la implantación de las cuotas. La mayoría de los estudiantes es favorable, y prioriza cuotas para egresos de las escuelas públicas en lugar de minorías basadas en la raza/color. Más de la mitad de los entrevistados tiene interés en beneficiarse de las cuotas, si fueran de la categoría de egresos de escuela pública. Los mismos alumnos considerarían injusto el ingreso de otro candidato beneficiado por cuotas con nota inferior a la suya si eso representara su exclusión de la universidad. Se discute en este artículo la inadecuación de un sistema de cuotas basado en el color de la piel, un criterio reconocidamente pasible de errores y preconceptos. Se pretende estimular el debate sobre formas alternativas de ampliar el acceso a la universidad pública, tales como los cursos pre-universitarios inclusivos que tienen aumentado la competitividad de alumnos de la red pública.

Abstract in English:

Quotas for the access to the university have been implemented without a proper debate among the segments involved, including teachers and candidates to a university degree. In this research, we aimed at assessing the perception of students from a socially inclusive pre-university course about quota implementation. Most students were favorable, and considered as priority to benefit former students of public schools, instead of minorities based on color/race. Over half of the students showed interest in being benefited by the quotas, as long as in the category of public school students. The same students would consider the approval of another student benefited by the quotas with a lower score to be unfair, if that meant their exclusion form the university. It is discussed in the article the inadequacy of a quota system based solely on the color of the skin, a criterion widely recognized as subjected to errors and prejudice. We intend to stimulate the debate about alternative ways to increase the access to public universities, such as pre-university courses that have improved the competitiveness of former public school students.

Technological changes and it implications on the teachers formation policy Castro, Alda Maria Duarte Araújo

Abstract in Portuguese:

O artigo discute as transformações ocorridas no mundo do trabalho, provocadas pela globalização da economia, pelas inovações tecnológicas e pela reestruturação produtiva, procurando evidenciar o impacto dessas transformações no perfil dos trabalhadores e, conseqüentemente, nos processos formativos. Em especial, o artigo enfoca a influência dessa nova lógica do mercado na política de formação de professores da educação básica. Para tanto, tomou-se, como referência, os documentos oficiais, entre eles, Referenciais para Formação de Professores, elaborado pelo Ministério da Educação e Cultura e o Parecer nº 09/2001, do Conselho Nacional de Educação, que trata das Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação de Professores da Educação Básica, nos quais fica evidente a necessidade de mudar os modelos tradicionais de formação para se ajustar às novas demandas do mercado, utilizando, para isso, modelos formativos mais modernos e flexíveis. Na análise dos documentos, privilegiam-se dois eixos considerados fundamentais para a formação do professor nesse novo cenário: a formação reflexiva e a formação por competência, os mesmos estão articulados com as exigências empresariais e dos organismos internacionais, que acreditam em uma formação mais prática e instrumental capaz de promover a melhoria da qualidade da educação básica.

Abstract in Spanish:

El artículo trata de los cambios ocurridos em el mundo laboral, provocados por la globalización de la economía, por las innovaciones tecnológicas y por la reestructuración productiva, buscando evidenciar el impacto de esas transformaciones en el perfil de los trabajadores y, consecuentemente, los procesos formativos. En especial, el artículo enfoca la influencia de esa nueva lógica del mercado en la política de formación de profesores de educación básica. Para eso, se tomó, como referencia, los documentos oficiales, entre ellos, Referencias para la Formación de Profesores, elaborado por el Ministerio de Educación y Cultura y el Parecer nº. 9/2001, del Consejo Nacional de Educación, que trata de las directrizes Curriculares Nacionales para la Formación de Profesores de Educación Básica, em los cuales queda evidente la necesidad de cambiar los modelos tradicionales de formación para ajustarse a las nuevas demandas del mercado, usando, para eso, modelos formativos más modernos y flexibles. En la análise de los documentos se privilegian dos ejes considerados fundamentales para la formación del profesor en esse nuevo escenario: la formación reflexiva y la formación por competencia, los mismos están articulados con las exigencias empresariales y de los organismos internacionales, que creen en una formación más práctica e instrumental como capazes de promover la mejoría de la calidad de la educación básica.

Abstract in English:

The article discusses the transformations occurred in the labor world, caused by the economy globalization, the technological innovations and by the productive restructuring, focusing on the impact of these transformations on the workers profile and, consequently, on the formative processes. The article focuses specially on the influence of the new market logics on the basic education teachers formation policy. Therefore, it takes as references official documents such as "Referenciais para Formação de Professores", elaborated by the Ministry of Education and Culture, and "Parecer nº. 9/2001", by the National Education Council, which discusses the National Curricular Guidelines for the Formation of Basic Education Teachers. Such documents evidence the necessity of changing the traditional models of formation to fit the new market demands, using, for this, more flexible and modern formative models. The analysis of the documents privileges two points that are considered fundamental for the teachers formation in this new scenario: the reflexive formation and the formation by competencies. Both are articulated with the demands of companies and international organisms, which believe in a more practical and instrumental formation, capable of promoting the improvement of the basic education quality.
Página Aberta
University, training and work: overcoming a corporative view Pazeto, Antônio Elízio

Abstract in Portuguese:

Universidade, formação e trabalho são discutidos na perspectiva de interdependência em relação a ambientes e a processos e, como tais, vêm constituindo uma temática complexa, particularmente em tempos de mudanças estruturais, como se vive atualmente. No centro dessa discussão, mais uma vez, encontra-se a universidade que protagoniza papéis diferenciados e nem sempre assentados em bases científicas, políticas e sociais consistentes. Nesse contexto, a formação - razão cada vez mais crescente por demanda universitária -, não se encontra em situação de conforto, quer frente aos egressos, quer em relação ao setor produtivo. Na base desse desconforto estão a organização e a gestão dos cursos, os processos de formação e as pressões do mercado. Se de um lado uma visão corporativa reduz a universidade e a formação às exigências do mercado, de outra parte, vislumbra-se que o regime de cooperação entre universidade e organizações do sistema produtivo, mediadas pelo diálogo cooperativo, apresenta-se como alternativa viável e como superação do modelo de formação em vigor.

Abstract in Spanish:

Universidad, formación y trabajo son discutidos en la perspectiva de la interdependencia entre ambientes y procesos que constituyen una temática compleja, particularmente en tiempos de mudanzas estructurales como se vive actualmente. En el centro de la discusión se encuentra la universidad que protagoniza papeles diferenciados y ni siempre con bases científicas, políticas y sociales consistentes. En ese contexto, la formación - razón cada vez más creciente por la demanda universitaria - no se encuentra una situación confortable, ni para los egresos, ni para el sector productivo. En la base de esa situación inconfortable están la organización y la gestión de los cursos, los procesos de formación y las presiones del mercado. Si por un lado una visión corporativa reduce la universidad y la formación a las exigencias del mercado, de otra parte, se vislumbra que el régimen de cooperación entre universidad y organizaciones del sistema productivo, mediadas por el diálogo cooperativo, se presenta como una alternativa viable y como superación del modelo de formación en vigor.

Abstract in English:

University, training and work are discussed on the perspective of interdependence of settings and processes, and, as such, constitute a complex theme, especially in times of structural changes, of nowadays. At the center of this issue, once more, there is the university playing different roles, not allways based on consistent scientific, political and social grounds. In that context, training - reason for an increasing demand on university - is not at a comfortable situation, whether in the face of graduates, or in the market. At the basis of this discomfort are the organization and management of courses, the training processes and the market pressures. If on the one hand a corporative view minimizes the university and the training to the demand of market, on the other, mediated by the cooperative dialogue, it is a feasible alternative and even an overcome to the current training model.
Pesquisa em Síntese
Theacher's psychosocial self-evaluation Souza Filho, Edson A. de

Abstract in Portuguese:

O objetivo desta pesquisa foi verificar a conexão entre a adoção de critérios psicossociais de escolha da profissão de professor e modos de exercício da mesma. Adotamos como referencial a teoria das representações sociais, que supõe a construção por parte de indivíduos/grupos sociais de conhecimentos e práticas para atingir seus objetivos específicos, tais como identitários, ideológicos, explicativos, entre outros. Participaram da pesquisa professores do ensino fundamental privado (FP) (n=35), público (FPu) (n=42) e universitário público (UPu) (n=13), todos da cidade do Rio de Janeiro. Elaboramos um questionário com perguntas sobre por que ingressaram na profissão; as características do bom/mau professor; as descrições de como é a sua atuação profissional, entre outras. Constatamos que os professores do ensino fundamental privado cujo critério de escolha profissional foi mais centrado no professor como indivíduo (opção/vocação) tenderam a representar os aspectos ideais (bom/mau professor) do exercício profissional focando o aluno individual e relações interpessoais com o mesmo. Contudo, os mesmos professores não mantiveram o primeiro conteúdo (aluno individual) ao relatar como atuam realmente. Já os professores de ensino universitário, que escolheram a profissão em função de atividade de ensinar, focalizaram mais os deveres/envolvimento e competência/atualização do professor em termos ideais e reais. Enfim, os professores do ensino fundamental público, que apresentaram um perfil de escolha profissional misto (opção/vocação e influência social), relataram sua atuação com predominância de aspectos sócio-ambientais (contexto/mobilização e falta de estímulo externo). Nesse sentido, diante dos dilemas e dificuldades profissionais/existenciais encontrados, os professores do ensino fundamental privado e público tenderam a buscar uma auto-avaliação psicossocial como forma de aperfeiçoamento ético profissional.

Abstract in Spanish:

El objetivo de este estudio fue verificar la conexión entre el uso de criterios psicosociales para la elección de la profesión de profesor y los modos de ejercer la misma. Adoptamos como referencia la teoría de las representaciones sociales que supone la construcción, por parte de individuos/grupos sociales, de conocimientos y prácticas para alcanzar sus objetivos específicos, tales como identitarios, ideológicos, explicativos, entre otros. Participaron en la investigación profesores de enseñanza secundaria privada (FP) (n=35), secundaria pública (Fpu) (n=42) y universitaria público (Upu) (n=13), todos de la ciudad de Rio de Janeiro. Elaboramos um cuestionario con preguntas sobre porqué ingresaron en la profesión, las características del buen/mal profesor, las descripciones de como es su práctica profesional, entre otras. Constatamos que los profesores de enseñanza secundaria privada, cuyo criterio para escoger la profesión fue más centrado en el profesor como individuo (opción/vocación), tendieron a representar los aspectos ideales (buen/mal profesor) de la práctica profesional, enfocando el alumno individual y las relaciones inpersonales con el mismo. No obstante, los mismos profesores no mantuvieron el primer contenido (alumno individual) al relatar como actúan realmente. A su vez, los profesores que escogieron la profesión en función de la actividad de enseñar, destacaron más los deberes/envolvimiento y competencia/actualización del profesor em termos ideales y reales. Finalmente, los profesores de enseñanza secundaria pública, que presentaron un perfil de opción profesional mixta (opción/vocación e influencia social), relataron actuación con predominancia de aspectos socio-ambientales (contexto/movilización y falta de estímulo externo). En este sentido, frente a los dilemas y dificultades profesionales/existenciales encontrados, los profesores de enseñanza secundaria privada y pública tendieron a buscar una auto-evaluación psicosocial como forma de perfeccionamiento.

Abstract in English:

This research aims at verifying the connection between the use of psychosocial criteria for the teacher's profession choice and ways to practise it. We adopted the theory of social representations, which supposes that individuals/social groups construct social knowledges/practices to reach their specifical goals, such as identitary, ideological, explanatory, among others. Teachers of basic private schools (FP) (n=35), basic public schools (FPu) (n=42), and public universities (UPu) (n=13) took part in the research, all of them from the city of Rio de Janeiro. We elaborated a questionnaire with questions about why they joined the profession, features of a good/bad teacher, descriptions of how it is their professional practise, among others. We noticed that teachers of basic private schools, whom criterion of professional choice was more centred on the teacher as an individual (option/vocation), tended to represent the ideal aspects (good/bad teacher) of professional practise, focusing on the individual student and on interpersonal relations with him/her. However, the same teachers did not maintain the same content (individual student) when describing how they do actually act. On the contrary, the university teachers that choosed their profession because of the activity of teaching, stressed more the teacher's duties/involvement and competence/actualization in terms of actual and ideal actions. Finally, the basic public school's teachers, that presented a mixed profile of professional choice (option/vocation and social influence), gave an account of their action with predominance of socio-environmental aspects (context/mobilization and lack of external stimulus). In this sense, in the face of the professional/existencial dilemmas and difficulties they meet, basic private and public school teachers tended to seek a psychosocial self-evaluation as a form of ethical and professional improuvement.
Informações e Participações
Capacitação de professores em Matemática Contextualizada: projeto bem-sucedido no Brasil Navarra, Agustín
Communications and Reports
Setting up the Brazilian Evaluation Network: a challenging work with no boundaries Dannemann, Angela Cristina Firme, Thereza Penna Letichevsky, Ana Carolina

Abstract in Portuguese:

Uma avaliação pode ser um importante instrumento para o exercício da democracia. Para que isso ocorra é preciso assegurar a qualidade da avaliação, bem como a utilização apropriada dos seus resultados (PATTON,1997). Desta forma, a construção de uma sociedade democrática, que busca a melhoria permanente dos seus processos sociais (FETTERMAN; WANDERSMAN, 2005), depende do aprimoramento contínuo da sua prática de avaliação, em suas variadas manifestações. No Brasil, há aproximadamente 3 anos, foi criada a Rede Brasileira de Avaliação. Uma rede que, em sua concepção teórica, não possui limites ou fronteiras de discussão. Contudo, existem aspectos culturais e históricos (envolvendo valores), que criam limites para as referidas discussões e estabelecem fronteiras entre as diferentes instâncias. Este trabalho apresenta alguns destes limites e fronteiras, refletindo sobre a forma como aqueles que encomendam e que conduzem avaliações vêm contornando os limites e ultrapassando fronteiras.

Abstract in English:

Evaluation may be a relevant tool for the practice of democracy. In order for it to occur, quality and proper utilization of its results must be assured (PATTON, 1997). Therefore, the consolidation of democratic principles in a society and the promotion of effective social interactions (FETTERMAN; WANDERSMAN, 2005) will benefit enormously from a greater and better use of evaluation in all possible formats. The Brazilian Evaluation Network was created approximately three years ago in a country with a recent history of democratic practice. Within a theoretical framework networks do not have boundaries or limits for debate. However, cultural and historical aspects create limits for the discussions and boundaries among its participants. This paper intends to shed light into some of these limits and boundaries, reflecting over how they are being overcome.
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