• Shozo Motoyama (1940-2021), várias tradições CARTA DA EDITORA CONVIDADA

    Silva, Márcia Regina Barros da
  • Entre a ausência em Alma-Ata e o Prevsaúde:a atenção primária à saúde no ocaso da ditadura ANÁLISE

    Pires-Alves, Fernando A.; Paiva, Carlos Henrique Assunção

    Resumo em Português:

    Resumo Com base em documentos pessoais de Ernesto Geisel e matérias na imprensa, o artigo discorre sobre os bastidores da decisão de o Brasil não participar da Conferência Internacional sobre Atenção Primária à Saúde, realizada em 1978, em Alma-Ata, URSS. Sugere que os ministérios da Saúde e das Relações Exteriores avaliaram de maneiras distintas a importância da reunião no Cazaquistão, resultando em encaminhamentos conflitantes ao presidente da República. Estabelecida a ausência brasileira, o artigo traz contribuições acerca das formas pelas quais os preceitos consolidados na declaração de Alma-Ata foram compartilhados pelos círculos sanitaristas no país das mais distintas posições ideológicas, tendo inclusive orientado a formulação de programas ainda no regime militar e com implicações importantes sobre iniciativas posteriores.

    Resumo em Inglês:

    Abstract Drawing on personal documents from Ernesto Geisel and press reports, this article discusses the background to the decision by Brazil not to take part in the International Conference on Primary Health Care held in Alma-Ata, USSR, in 1978. It is suggested that the Ministry of Health and the Ministry of Foreign Affairs had different views on the importance of the meeting in Kazakhstan, resulting in their submitting conflicting recommendations to the president of Brazil. It also investigates how the precepts consolidated in the Declaration of Alma-Ata were shared among Brazilian health specialists of different ideological persuasions, even to the point of serving as a blueprint for programs devised under the dictatorship, with implications for the development of later initiatives.
  • Sobre la llamada revolución psicofarmacológica: el descubrimiento de la clorpromazina y la gestión de la locura ANÁLISE

    Caponi, Sandra

    Resumo em Espanhol:

    Resumen El artículo analiza la fragilidad y los problemas existentes en la tesis que afirma la existencia de una verdadera revolución en el campo de la psiquiatría biológica, que se habría operado entre 1952 y 1954, con el descubrimiento de la clorpromazina. Para eso se analizan los discursos y las estrategias que posibilitaron el descubrimiento de esta droga que servirá de modelo para la producción de nuevos psicofármacos. Se intenta entender, también, qué es lo que se considera como “eficacia terapéutica” de la droga.

    Resumo em Inglês:

    Abstract This article analyzes the shortcomings and problems of the thesis that a true revolution took place in the field of biological psychiatry between 1952 and 1954 thanks to the discovery of chlorpromazine. To do so, it analyzes the discourses and strategies that led to the discovery of this drug, which became a model for the production of new psychopharmaceuticals. It seeks to understand, also, what is meant by “therapeutic efficacy” with regard to this drug.
  • Conflicto armado, enfermedad y muerte: la cuestión sanitaria en la Guerra de Castas (Yucatán, México), segunda mitad del siglo XIX ANÁLISE

    Moreno, Paola Peniche

    Resumo em Espanhol:

    Resumen Análisis de la relación entre sanidad y guerra en el contexto de la Guerra de Castas, en Yucatán, México, durante la segunda mitad del siglo XIX. A partir de fuentes cualitativas y cuantitativas, se reconstruyen los principales eventos sanitarios críticos y se plantea que el proceso salud/enfermedad de la época se explica única y necesariamente en relación a variables propias del conflicto, como tráfico de armas, desplazamientos, diásporas y migraciones, falta de alimentos, violencia y caos administrativo.

    Resumo em Inglês:

    Abstract An analysis of the relationship between health and war in the context of the Caste War in Yucatan, Mexico, during the second half of the nineteenth century. Using qualitative and quantitative sources, this article reconstructs the main critical health events and argues that the health/disease process at the time can necessarily only be explained in relation to variables connected to the conflict, such as arms trafficking, displacements, diasporas and migrations, food shortages, violence and administrative chaos.
  • Entre exiliados y nativos: la integración de saberes de españoles y mexicanos para el desarrollo de la neurología en México, 1935-1950 ANÁLISE

    Vicencio, Daniel

    Resumo em Espanhol:

    Resumen Entre 1935 y 1950 aconteció la introducción y desarrollo de la neurología en México. Esto se dio por medio de dos vías: el arribo de los neurocientíficos españoles a México tras su exilio provocado por la Guerra Civil; y la presencia de médicos mexicanos que salieron a especializarse en neurocirugía a EEUU. Se discuten algunas posiciones historiográficas que hablan de la importancia de los españoles exiliados en este acontecer, pero que no han expuesto el relevante papel de los nativos en el surgimiento de la neurología mexicana. Se afirma la existencia de un proceso de integración de ambas partes, donde los nativos buscaron satisfacer necesidades asistenciales mientras que los exiliados tuvieron que encontrar y crear espacios dónde insertarse.

    Resumo em Inglês:

    Abstract Between 1935 and 1950 the neurology was presented and developed in Mexico. It happened by two ways: the arrival of Spanish neuroscience researchers in Mexico exiled due the Civil War; and the presence of Mexican doctors that had specialized in neurosurgery in the United States. The article discusses historiographic points of view that stress the importance of the Spanish exiled doctors, but neglect the important role of native doctors in the emergence of Mexican neurology. It states that there was an integration process by both parts, where Mexicans tried to satisfy care needs while the Spanish had to find or create working spaces to belong to.
  • A construção histórica do conceito de enzima e sua abordagem em livros didáticos de biologia ANÁLISE

    Tonolli, Paulo Newton; Franco, Fernando Faria; Silva, Antônio Fernando Gouvêa

    Resumo em Português:

    Resumo O uso de história e filosofia da ciência no ensino-aprendizagem é comumente negligenciado, linear e/ou descontextualizado nos livros didáticos. Isso aconteceria com a história do conceito de enzimas? Este trabalho busca investigar essa questão. Para a fundamentação teórica, foi realizada breve revisão bibliográfica, investigando-se como o conceito de enzimas é apresentado em nove livros didáticos, seguindo três categorias de análise. Encontrou-se, de forma geral, falta de interconexão nos assuntos de bioquímica, sendo as enzimas usualmente apresentadas apenas pelo modelo “chave-fechadura”, que hoje não é representativo da complexidade do fenômeno. Além disso, foram observados limites conceituais decorrentes da ausência ou deficiência na contextualização histórica presente no material didático.

    Resumo em Inglês:

    Abstract The use of the history and philosophy of science in teaching and learning is commonly neglected, linear, and/or out of context in textbooks. This article investigates whether this also occurs with the concept of enzymes. A brief review of the literature establishes the theoretical foundation to investigate how the concept of enzymes is presented in nine textbooks, following three different lines of analysis. A general lack of interconnection was seen in biochemistry topics, with enzymes usually only presented via the “lock-and-key” model, which does not best represent their complexity. Furthermore, conceptual limitations resulting from a lack of historical contextualization (partial or complete) were also observed.
  • A Casa da Ciência e os desafios de um centro cultural de divulgação científica na Universidade Federal do Rio de Janeiro ANÁLISE

    Simões, Luciane Correia; Santos, Nadja Paraense dos; Oliveira, Antonio José Barbosa de

    Resumo em Português:

    Resumo A Casa da Ciência é um centro cultural de divulgação científica da Universidade Federal do Rio de Janeiro que tem como objetivo despertar a curiosidade por meio das relações entre ciência, arte e cultura. Utiliza diferentes linguagens, de forma lúdica e interativa, para discutir os conceitos da ciência, proporcionando sua popularização. Este artigo, de caráter bibliográfico e exploratório, aborda os aspectos históricos relativos à criação da instituição, seu funcionamento e financiamento. Traça também um breve histórico da divulgação científica brasileira contemporânea. O trabalho inclui uma reflexão sobre a Política Cultural, Artística e de Difusão Científico-Cultural para a implantação do Sistema Integrado de Museus, Acervos e Patrimônio da universidade. Aponta para as dificuldades dos processos de institucionalização desses espaços.

    Resumo em Inglês:

    Abstract The Casa da Ciência at the Universidade Federal do Rio de Janeiro is a cultural center meant to stir curiosity by connecting science, art, and culture. Different languages are used in an entertaining and interactive manner to discuss and popularize scientific concepts. This bibliographical and exploratory article addresses the historical aspects around the creation of the institution, its function, and its funding. It also provides a brief history of contemporary scientific dissemination in Brazil. A reflection on cultural, artistic and scientific/cultural policy for the implementation of the university’s integrated system for museums, collections, and university heritage is also included, and indicates the difficulties in the processes of institutionalizing these spaces.
  • The Presentation of Self in Everyday Life: biografia de um livro ANÁLISE

    Nunes, Everardo Duarte

    Resumo em Português:

    Resumo Na marca dos 60 anos de sua publicação, este artigo reconstrói a biografia do livro The presentation of self in everyday life , de Erving Goffman, de 1959. Utiliza-se, de forma adaptada, a perspectiva de Robert Darnton, original e revisitada pelo autor em seus estudos sobre a história dos livros. Além desse referencial, o artigo faz uso de textos originais de Goffman, da tradução brasileira, de estudos bibliográficos, artigos críticos, resenhas, coletâneas, e de entrevistas e informações que fazem parte do Erving Goffman Archives. Na análise da obra, procura-se acompanhar a trajetória do autor, enfatizando a importância e o impacto do texto, com dados quantitativos e qualitativos, cuja importância estende-se além da academia.

    Resumo em Inglês:

    Abstract Sixty years after Erving Goffman’s book The Presentation of Self In Everyday Life was published (1959), this article reconstructs its biography by adapting the perspective of Robert Darnton (the original, as well as the revisited one on the history of books). Original texts by Goffman in Brazilian translations are used, along with bibliographical studies, critical articles, reviews, collections, and interviews and information that are part of the Erving Goffman Archives. The goal is to follow this author’s trajectory, emphasizing the importance and impact of his text, with quantitative and qualitative data that extend beyond academia in terms of importance.
  • “Lições para o professorado”: o curso Educação Sanitária (Higiene e Medicina Preventiva) e a formação da professora na cidade do Rio de Janeiro, 1929-1930 ANÁLISE

    Camara, Sônia

    Resumo em Português:

    Resumo O artigo analisa o curso Educação Sanitária (Higiene e Medicina Preventiva), idealizado pelo médico-chefe do Serviço de Inspeção Médica e da Assistência Dentária Escolar, Oscar Clark, em 1929. Problematiza a concepção de formação de professor que se instituiu a fim de produzir uma “cruzada saneadora” pelas escolas da capital federal. Parte-se da compreensão de que o curso se configurou em lócus a partir do qual se enunciaram lições de caráter educativo-higiênico, funcionando como espaço de prescrição médica, pedagógica e científica. A concepção que orienta a análise é a de que o curso fez parte das estratégias da Diretoria de Instrução (1927-1930), visando estabelecer um ethos normativo e educativo às práticas ordinárias das professoras.

    Resumo em Inglês:

    Abstract This article analyzes the course in health education (Hygiene and Preventive Medicine) developed in 1929 by Oscar Clark, head doctor of the Medical Inspection and School Dental Care Service. We investigate the concept of teacher training implemented in schools in Rio de Janeiro (then Brazil’s capital) to create a “health crusade.” We start from the understanding that the course emerged in locus and produced lessons on education and hygiene, acting as a prescriptive space for medicine, pedagogy, and science, remembering that the course was part of the strategies of the Board of Instruction (1927-1930) to establish a normative and educational ethos for everyday teaching practices.
  • Uma escola não cercada: experiência rural, medicina social e circulação de material de saúde pública na Colômbia, 1930-1946 ANALYSIS

    Botero-Tovar, Natalia

    Resumo em Português:

    Resumo Projetos governamentais de educação em saúde propostos por governos liberais da Colômbia (1930-1946) enfrentaram não apenas a pobreza das populações rurais, mas também a relutância de forças políticas. Analiso os programas de educação em saúde durante os dois primeiros governos da República Liberal. Argumento que os programas de saúde pública não alcançaram o público alvo por causa de clientelismo local e corrupção política. As fontes deste artigo foram, principalmente, relatórios do Ministério da Educação da Colômbia e revistas culturais. O setor da edução teve responsabilidades relacionadas à saúde e desenvolveu avaliações das necessidades locais, que contribuíram para programas de saúde pública. A historiografia da saúde pública na América Latina poderia se beneficiar se explorasse as falhas na implementação de projetos de medicina social.

    Resumo em Inglês:

    Abstract Ambitious state hygiene education projects designed during liberal governments in Colombia (1930-1946) faced not just the poverty of rural populations, but also the reluctance of local political forces. I analyze hygiene education programs during the first two liberal governments of the Liberal Republic. I argue that public health programs did not reach their audience due to local clientelism and political corruption. The sources of this article come mainly from Colombia’s Ministry of Education reports and cultural magazines. The education sector also had health-related responsibilities and developed assessments of local needs, which contributed to public health programs. Latin America’s public health historiography could be enriched by exploring failures in the implementation of projects in the history of social medicine.
  • A flora da antiga capitania de Porto Seguro na viagem de Wied-Neuwied, 1815-1817: prática científica, inventário naturalista e colaboração indígena REVISÃO HISTORIOGRÁFICA

    Cancela, Francisco

    Resumo em Português:

    Resumo O artigo revisita o relato da Viagem ao Brasil (1815-1817) de Maximiliano de Wied na perspectiva de valorizar as contribuições dos registros da expedição do príncipe naturalista para a história natural, especialmente no levantamento da flora do atual extremo sul da Bahia. A abordagem perpassa a análise das características gerais da produção científica no campo da história natural e dos relatos de viagens do século XIX, bem como do perfil biobibliográfico do viajante. O objetivo central é demonstrar como se deu a relação do naturalista com as populações indígenas na produção do seu inventário florístico, destacando a importância dos saberes e fazeres dos índios para o trabalho do naturalista europeu.

    Resumo em Inglês:

    Abstract This article revisits Maximilian zu Wied’s Viagem ao Brasil (1815-1817) in terms of the value of this naturalist prince’s expedition records for natural history, especially the survey of flora in what is currently south Bahia. The general characteristics of scientific production in the field of natural history and nineteenth-century travel reports are analyzed, as well as the bibliographic profile of the traveler. The main objective is to demonstrate how the naturalist’s relationship with indigenous peoples emerged in producing the flora inventory, highlighting the importance of indigenous knowledge and practices to the European naturalist’s work.
  • Memória das políticas e práticas em redução de danos: entrevista com Fátima Machado DEPOIMENTO

    Machado, Fátima; Raupp, Luciane; Weber, Carla Nunes; Conte, Marta

    Resumo em Português:

    Resumo A entrevista aborda a trajetória das políticas e práticas de redução de danos no Brasil por meio do depoimento da redutora de danos Fátima Machado. A perspectiva de redução de danos surgiu na Europa, na década de 1980, e no Brasil iniciou em 1989, como estratégia de prevenção à aids entre usuários de drogas injetáveis, e depois se diversificou e ampliou. A entrevista focaliza os anos iniciais de desenvolvimento dessas práticas inovadoras e problematiza seus desdobramentos atuais. Fátima Machado foi uma das precursoras no trabalho de campo e ativismo da redução de danos no Brasil e uma das fundadoras da Associação Brasileira de Redutores de Danos.

    Resumo em Inglês:

    Abstract This interview addresses the trajectory of harm reduction policies and practices in Brazil, in the words of harm reducer Fatima Machado. Harm reduction emerged in the 1980s in Europe, it began in Brazil in 1989 as a strategy to prevent aids among injection drug users, and then diversified and expanded. This interview focuses on the early years of developing these innovative practices and questions their current developments. Fatima Machado was one of the precursors working in the field and in activism for harm reduction in Brazil, and one of the founders of the Brazilian Association of Harm Reducers.
  • O “Boletim da Clínica Psiquiátrica da FMUSP”, 1962-1971: publicação esquecida, retrato de uma época FONTES

    Alarcão, Gustavo Gil; Mota, André

    Resumo em Português:

    Resumo O artigo retrata a história inédita do Boletim da Clínica Psiquiátrica da Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo , publicado entre 1962 e 1971. Trata-se da primeira publicação científica da Clínica Psiquiátrica, substituída pela Revista de Psiquiatria Clínica , existente até os dias de hoje. O Boletim é uma valiosa fonte de pesquisa histórica, que retrata uma década da psiquiatria brasileira. Seu conteúdo é composto por trabalhos variados: testes de medicação, discussões teóricas, notícias da época e questões institucionais da formação da psiquiatria e de áreas correlatas como a psicologia e a psicanálise. A chegada das medicações, a busca pela padronização dos diagnósticos e textos ensaísticos são parte desse conteúdo.

    Resumo em Inglês:

    Abstract This article describes the Boletim da Clínica Psiquiátrica da Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo, which was published from 1962 to 1971. This was the first scientific publication of the Psychiatric Clinic, and was replaced by the Revista de Psiquiatria Clínica, which still exists today. The Boletim is a valuable source for historical research, spanning a decade of Brazilian psychiatry, and contains a variety of content: medication trials, theoretical discussions, current events, and institutional issues related to the development of psychiatry and related areas such as psychology and psychoanalysis, as well as the arrival of medications and the search for standardized diagnoses.
  • Médicos, enfermeras y pacientes: entre las contradicciones, la incertidumbre y las carencias en tiempo de covid-19 en México TESTEMUNHOS COVID-19

    Agostoni, Claudia

    Resumo em Espanhol:

    Resumen La pandemia de covid-19 puso al descubierto las innumerables carencias que durante décadas han formado parte del inequitativo y fragmentado sistema nacional de salud. Las siguientes reflexiones tienen como propósito central enunciar la fragilidad en la que labora el personal de salud en México, al igual que las contradictorias declaraciones que han acompañado el desarrollo de la pandemia en el país, una conjunción de elementos que han acentuado la incertidumbre frente a la nueva enfermedad y su manejo.

    Resumo em Inglês:

    Abstract The covid-19 pandemic revealed the innumerable shortages that have characterized the nation’s inequitable and fragmentary health care system for decades. The main goal of the following reflections is to outline the precarity of working conditions for health care personnel in Mexico, as well as the contradictory statements issued as the epidemic developed in the country, a combination of factors that magnified uncertainty about the new disease and how to deal with it.
  • Las epidemias en La Pampa (Argentina), en perspectiva histórica* TESTEMUNHOS COVID-19

    Di Liscia, María Silvia

    Resumo em Espanhol:

    Resumen Este artículo describe el inicio de las preocupaciones sanitarias vinculadas a las epidemias ocurridas durante el siglo XX en La Pampa, provincia argentina. Las epidemias, como las de la viruela, fueron un estímulo para estas políticas que frecuentemente tuvieron origen en Buenos Aires, la capital del país. El contagio de muchas epidemias dependía de carencias de infraestructura: agua, desagüe y desecho adecuado de basuras, de la ausencia de un número suficiente de trabajadores de salud, de la presencia de vectores transmisores de enfermedades como los mosquitos y, en última instancia, de la pobreza. La experiencia histórica descrita en este texto resalta la importancia de analizar el impacto del SARS-CoV-2 más allá de las grandes ciudades.

    Resumo em Inglês:

    Abstract This article describes the emergence of health concerns relating to the epidemics that occurred during the twentieth century in La Pampa, a province in Argentina. Epidemics such as smallpox drove such policies, which frequently originated in Buenos Aires, the country’s capital. The spread of many epidemics was due to shortages: water, sewage and adequate refuse disposal, an insufficient number of health care workers, the presence of disease transmission vectors such as mosquitos, and, ultimately, poverty. The historical experience described in this text highlights the importance of analyzing the impact of SARS-CoV-2 beyond the big cities.
  • A interiorização da covid-19 na Amazônia: reflexões sobre o passado e o presente da saúde pública TESTEMUNHOS COVID-19

    Muniz, Érico Silva

    Resumo em Português:

    Resumo A partir de contribuições teóricas do campo da história das ciências, o presente texto debate aspectos das etapas das pandemias entendidas como fenômeno social e como tem ocorrido o processo de interiorização da covid-19 na Amazônia. A chegada da doença aos vastos territórios da floresta tem deixado mais evidente o processo de acesso diferenciado à saúde pública, com concentração de serviços e profissionais nas maiores cidades da região Norte. O crescimento dos índices do coronavírus na floresta evidencia, portanto, as desigualdades sociais históricas da região e os problemas no acesso à cidadania na sociedade brasileira.

    Resumo em Inglês:

    Abstract This text uses theoretical contributions from the history of science to discuss aspects of the stages of pandemics understood as social phenomena and how covid-19 moved into the interior of the Amazon region. The arrival of this disease in the vast forest territory made differentiated access to public health more evident, with services and professionals concentrated in the larger cities in the north of Brazil. The rise in coronavirus rates within the forest consequently highlights the history of social inequalities in the region and problems accessing citizenship in Brazilian society.
  • Covid-19 y gripe de 1918-1919: paralelos históricos, preguntas y respuestas TESTEMUNHOS COVID-19

    Porras Gallo, María Isabel

    Resumo em Espanhol:

    Resumen El desarrollo de la pandemia de la covid-19 ha motivado un renovado interés por la gripe de 1918-1919 para buscar elementos que facilitaran la comprensión de la experiencia presente, pero también como oportunidad para reevaluar la grave crisis sanitaria del siglo XX a la luz de lo que estamos viviendo. En este contexto y con ese objetivo se inserta esta reflexión histórica sobre estos dos fenómenos pandémicos, que muestra los paralelismos existentes y la necesidad de una toma de conciencia de que nuestro modelo de sociedad está en crisis y se requiere una transformación profunda.

    Resumo em Inglês:

    Abstract The rise of the covid-19 pandemic has led to renewed interest in the 1918-1919 influenza in search of aspects that might help us understand the current situation, but also as an opportunity to re-evaluate the serious twentieth-century health crisis in light of what we are experiencing now. In this context and with that goal, this historical reflection shows the parallels that exist and the need for a realization that our model of society is undergoing a crisis and requires profound transformation.
  • A história das ciências e das técnicas a partir de sua geografia: encontros, desencontros e deslocamentos de saberes RESENHAS

    Souza Neto, João Alves de
  • Ciências, intercâmbios e circulação: as conexões entre Brasil e EUA RESENHAS

    Rocha, Ana Cristina Santos Matos
  • Nem samba nem futebol: jovens brasileiros gostam mesmo é de ciência e tecnologia RESENHAS

    Lusz, Pedro
  • Mujer-madre, raza, patria y otros imperativos del poder RESENHAS

    Linares, Luciana Mercedes
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