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Interface - Comunicação, Saúde, Educação, Volume: 12, Issue: 25, Published: 2008
  • Presentation Apresentação

    Salles, Sandra Abrahão Chaim
  • Homeopathic care and the principle of integrality Dossiê

    Santanna, Carolina; Hennington, Élida Azevedo; Junges, José Roque

    Abstract in Portuguese:

    O Centro de Saúde Modelo foi a primeira unidade do Sistema Único de Saúde (SUS) a implantar o serviço de atendimento homeopático no Rio Grande do Sul. Este estudo teve por objetivo conhecer a contribuição desse atendimento para o desenvolvimento do princípio da integralidade. Trata-se de estudo de caso utilizando, como categorias norteadoras, o acolhimento, o vínculo e o cuidado, sendo os dados produzidos com base em documentação, observação direta e entrevistas com usuários e trabalhadores. Os resultados indicam que a homeopatia, ao acolher e tratar pessoas em sua singularidade e totalidade, permite uma atenção diferenciada. Entretanto, a integralidade tem sido restrita a alguns de seus aspectos, como o vínculo e o cuidado diretamente associados à relação médico-usuário. A dificuldade de acesso foi o principal problema identificado. Coerente e fortalecedora dos princípios do SUS, a homeopatia deve ser valorizada como opção terapêutica para que possa efetivamente contribuir na integralidade da atenção em saúde.

    Abstract in Spanish:

    El Centro de Saúde Modelo ha sido la primera unidad del Sistema Unificado de Saúde brasileño que ha implantado el servicio de atendimiento homeopático en Rio Grande do Sul. Este estudio tuvo por objeto conocer la contribución de dicho atendimiento para el desarrollo del principio de la integralidad. Se trata de estudio de caso, utilizando como categorías norteadoras la acogida, el vínculo y el cuidado, siendo los datos producidos a partir de documentación, observación directa y entrevistas con usuarios y trabajadores. Los resultados indican que la homeopatía, al acoger y tratar a personas en su singularidad y totalidad, permite una atención diferenciada. Sin embrago la integralidad se ha restringido a algunos de sus aspectos como el vínculo y el cuidado directamente asociados a la relación médico-usuario. La dificultad de acceso ha sido el principal problema identificado. Coherente y fortalecedora de los principios del Sistema Unificado de Saúde, la homeopatía ha de ser valorada como opción terapéutica para que pueda efectivamente contribuir en la integralidad de la atención en salud.

    Abstract in English:

    The "Centro de Saúde Modelo" was the first Basic Health Care Service of the Brazilian Public Health System to introduce homeopathic care in the State of RS. The aim of this study was to understand this health center's contribution to the development of the integrality principle. This is a case study. The categories employed in guidying the study were: welcoming, bond and care. The data was based on documents, direct observation and interviews with professionals and people using the service. The results indicate that homeopathy, by welcoming and caring for each individual in his/her singularity and totality, makes a differentiated kind of assistance possible. However, integrality has been restricted to some aspects directly associated with the physician-patient relation such as bonding and care. The main problem identified was access to care. Homeopathy is coherent with and strengthens the principles of the Brazilian Public Health System and therefore it should be valued and become more widespread as a therapeutic option, thus contributing towards effectively achieving the goal of integral health care.
  • The teaching of homeopathy and practices within Brazilian Public Health System (SUS) Dossiê

    Galhardi, Wania Maria Papile; Barros, Nelson Filice de

    Abstract in Portuguese:

    Este estudo focaliza a formação do médico homeopata com uma das ações desenvolvidas para humanizar a prática médica. No Brasil, essa ação aconteceu fora das Instituições de Ensino Superior (IES) até 2003, quando foi implantado o curso de especialização em homeopatia na Faculdade de Medicina de Jundiaí (FMJ), com prática pedagógica e atendimento aos usuários de Saúde Pública. O objetivo do trabalho foi avaliar a formação do médico homeopático na FMJ e as percepções de usuários, profissionais de saúde, professores e tutores do curso, e congregação da faculdade, sobre a homeopatia e o curso. O estudo, de natureza qualitativa, utilizou entrevistas, técnica de grupo focal e questionários. Três categorias analíticas emergiram dos dados: a) conhecimento do referencial em homeopatia; b) homeopatia como o novo paradigma de ensino e assistência em saúde pública; c) estrutura geral do curso. Concluiu-se pela viabilidade do ensino de homeopatia em IES com prática pedagógica clínica orientada à saúde pública.

    Abstract in Spanish:

    Este estudo enfoca la formación del médico homeopata con una las acciones desarrolladas para humanizar la práctica médica. En Brasil esta acción tuvo lugar fuera de las instituciones de enseñanza superior (IES) hasta 2003 en que se implantó el curso de especialización en homeopatía en la Faculdade de Medicina de Jundiaí (FMJ) del estado de São Paulo, con práctica pedagógica y atendimiento a los usuarios de Salud Pública. El objeto del trabajo ha sido evaluarla formación del médico homeopata en la PMJ y las percepciones de usuarios, profesionales de salud, profesores y tutores del curso y congregación de la facultad, sobre la homeopatía y el curso. El estudio, de naturaleza cualitativa, ha utilizado entrevistas, técnica de grupo focal y cuestionarios. De los datos emergieron tres categorías analíticas: a) conocimiento del referencial en homeopatía; b) homeopatía cono el nuevo paradigma de enseñanza y asistencia en salud pública; c) estructura general de curso. Se concluye la viabilidad de la enseñanza de homeopatía en IES con práctica pedagógica clínica orientada a la salud pública.

    Abstract in English:

    This study focuses on training for homeopathic physicians as one of the actions developed for humanizing medical practice. In Brazil, this took place outside of university-level teaching institutions until 2003, when the specialization course on homeopathy was established at Jundiaí School of Medicine, with teaching practice and attendance for public health service users. This study aimed to assess the training for homeopathic physicians at Jundiaí and the perceptions of users, health professionals, course teachers and tutors and the school's academic board, regarding homeopathy and the course. The study was qualitative and used interviews, focus group techniques and questionnaires. Three analytical categories emerged from the data: a) knowledge of reference points for homeopathy; b) homeopathy as a new paradigm for teaching and attendance within public health; and c) general course structure. It was concluded that teaching homeopathy in university-level institutions is viable as a public health-oriented clinical teaching activity.
  • The teaching of homeopathy in pharmacy undergraduation: pedagogical conceptions and practices in institutions from the state of Rio de Janeiro Dossiê

    Corrêa, Anderson Domingues; Leite, Sidnei Quezada Meireles

    Abstract in Portuguese:

    Este trabalho aborda a situação do ensino de homeopatia nas faculdades de farmácia do estado do Rio de Janeiro, buscando identificar e analisar a situação político-pedagógica com relação à perspectiva curricular de formação do farmacêutico generalista, tendo em vista as Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Farmácia. Discutem-se os aspectos legais da questão e as percepções dos professores a respeito. O ensino de homeopatia no estado do Rio de Janeiro é oferecido por duas universidades públicas e 12 instituições particulares, sendo que nas públicas a disciplina é optativa e nas particulares, em sua maioria, é obrigatória. Tanto na graduação quanto na especialização em homeopatia, o foco é o preparo de medicamentos, incluindo uma abordagem teórica da filosofia homeopática.

    Abstract in Spanish:

    Este artículo investiga la situación de la enseñanza de la homeopatía en las facultades de farmacia del estado de Rio de Janeiro, buscando identificar y analizar la situación político-pedagógica con respecto a la perspectiva curricular de formación del farmacéutico generalista, teniendo en cuenta las Directrices Curriculares Nacionales del Curso de Grado en Farmacia. Se discuten aspectos jurídicos del tema y percepciones de profesores. En el estado de Rio de Janeiro, ofrecen la enseñanza de la homeopatía dos universidades públicas y 12 instituciones privadas; las públicas ofertan la disciplina en forma opcional, y las demás, en forma obligatoria. El estudio demuestra que tanto en el grado como en la especialización en homeopatía, el foco es la preparación de las medicinas, inclusos los contenidos teóricos de la filosofía homeopática.

    Abstract in English:

    This work addresses the situation of homeopathy education carried out in the pharmacy faculties of the state of Rio de Janeiro, seeking to identify and analyze the political and pedagogical situation with regard to the curricular perspective of the education of the generalist pharmacists, in relation to the Brazilian Curricular Policies for the Pharmacy Undergraduation Courses. Legal aspects and the reports of teachers were addressed, showing that the homeopathy teaching in the State of Rio de Janeiro is offered by two public universities and 12 private institutions. While homeopathy teaching in public universities is an extracurricular discipline, the majority of the private institutions offers it as an obligatory one. Both in undergraduation as in specialization courses in homeopathy, the focus is the preparation of drugs, including a theoretical approach to the philosophy of homeopathy.
  • Stress and suffering: an Heideggerian interpretation Artigos

    Nogueira, Roberto Passos

    Abstract in Portuguese:

    Nos Seminários de Zollikon, Heidegger discute a enfermidade enquanto uma privação da saúde, relacionada à restrição da liberdade humana. Por sua vez, o estresse é exposto em sua relação com o fardo do Dasein, que são as solicitações que constantemente lhe são dirigidas devido a sua abertura aos entes do mundo em sua totalidade. Expandindo essa interpretação, o autor propõe que a enfermidade, ou melhor, o padecimento, como modo de ser singularizante do Dasein, deve ser analisado em sua pertinência ao mesmo círculo hermenêutico, que tem por base as solicitações que o mundo faz ao Dasein e as respostas que este fornece em circunstâncias concretas.

    Abstract in Spanish:

    En los Seminarios de Zollokon, Heidegger discute la enfermedad como una privación de salud relacionada a la restricción de la libertad humana. Por otro lado expone el estrés en su relación con el fardo de Dasein, contituído por las solicitaciones que constantemente le son dirigidas debido a su abertura a los entes del mundo en su totalidad. Expandiendo esta interpretación, el autor propone que la enfermedad, o mejor, el padecimiento como modo de ser singularizante del Dasein debe ser analizado en su pertinencia al mismo círculo hermenéutico, que tiene por base las solicitaciones que el mundo hace al Dasein y las respuestas que él proporciona en circunstancias concretas.

    Abstract in English:

    In Zollikon Seminars, Heidegger argues that disease is a privation of health relating to restriction of human freedom. In turn, stress is shown to be related to Dasein's burden, which consists of the demands that are constantly made on him because of his openness to all living creatures in the world. Expanding this interpretation, the author proposes that, since illness or, rather, suffering is a singularized form of Dasein's burden, its pertinence should be analyzed within the same hermeneutic circle that is founded on the demands that the world makes on Dasein and on the responses provided under defined circumstances.
  • Psychological stress among relatives of users of a Psychosocial Care Center Artigos

    Pegoraro, Renata Fabiana; Caldana, Regina Helena Lima

    Abstract in Portuguese:

    Investiga-se o sofrimento psíquico em familiares de usuários de um Centro de Atenção Psicossocial (CAPS) do interior paulista. Participaram do estudo nove familiares identificados como cuidadores desses usuários, em sua maioria do sexo feminino, com idades entre 60-76 anos e pertencentes às camadas populares. Utilizou-se um roteiro de entrevista semi-estruturada, abordando o relato livre da história de vida do cuidador, o sentido atribuído ao cuidar e o impacto da doença mental no cotidiano dos entrevistados e familiares. A análise temática das entrevistas permitiu a identificação de sofrimento psíquico (nervoso e depressão) em familiares, inclusive cuidadores, e realização de tratamento psiquiátrico com uso de ansiolíticos. A presença de sofrimento mental em familiares, além do usuário, pode implicar mais sobrecarga para o cuidador, em virtude do acúmulo de tarefas, e indica necessidade de atenção e intervenção junto às famílias por parte das equipes de saúde.

    Abstract in Spanish:

    Se investiga el sufrimiento en familiares de usuarios de un Centro de Atención Psico-social del interior del estado de São Paulo, Brasil. Participaron del estudio nueve familiares identificados como cuidadores de dichos usuarios, en su mayoría del sexo femenino, con edades entre 60 y 76 años y pertenecientes a las camadas populares. Se utilizó un guión de entrevistas semi-estrutucturadas, abordando el relato libre de la historia de vida del cuidador, el sentido atribuido al cuidado y el impacto de la enfermedad mental en el cotidiano de los entrevistados y familiares. El análisis temático de las entrevistas ha permitido la identificación del sufrimiento psíquico (nervioso y depresión) en familiares, incluso cuidadores, y la realización de tratamiento psiquiátrico con uso de ansiolíticos. La presencia de sufrimiento mental en familiares, además del usuario, puede implicar más sobrecarga para el cuidador en virtud del acumulamiento de tareas e indica la necesidad de atención e intervención junto a las familias por parte de los equipos de salud.

    Abstract in English:

    Psychological stress among the families of users of a Psychosocial Care Center in the interior of the State of São Paulo was investigated. Nine family members identified as caregivers of these users participated: they were mostly female, aged 60-76 years and from lower social classes. A semi-structured guide was used for the interviews, covering the caregiver's freely reported life history, the meaning attributed to caring and the impact of mental illness on the interviewees' and relatives' lives. Thematic analysis on the interviews enabled identification of psychological stress (nervousness and depression) among these relatives, including caregivers, and administration of psychiatric treatment using anxyolitic drugs. The presence of mental stress not only in the user but also among family members may imply greater burden on the caregiver, because of the accumulation of tasks, and may indicate the need for attention and intervention among families by healthcare teams.
  • Sensitive listening: a study on the relationship between people and health environments Artigos

    Grossman, Elio; Araújo-Jorge, Tania C.; Araújo, Inesita S.

    Abstract in Portuguese:

    O artigo apresenta resultados de estudos sobre o relacionamento entre as pessoas e os ambientes voltados para a saúde. Expõe o que se fala sobre os aspectos psicofisiológicos ou psicofísicos relativos a esses ambientes, pesquisando as vozes dos dirigentes e legisladores, por meio das leis e portarias ligadas ao tema na esfera federal, estadual e municipal e, por outro lado, escutando as vozes dos usuários por meio de uma oficina de trabalho intitulada "Espaço, Criação e Alegria", aplicada em laboratórios de pesquisa da Fiocruz. Os resultados são os dados provenientes da percepção dos participantes das oficinas sobre seus ambientes de trabalho, colhidos por meio de depoimentos e desenhos. Tais resultados demonstram que a oficina pode ser um instrumento de escuta sensível para designers e arquitetos envolvidos em projetos de obras e reformas de espaços destinados à saúde.

    Abstract in Spanish:

    El artículo presenta resultados de estudios sobre la relación entre las personas y los ambientes dedicados a la salud. Expone lo que se dice sobre los aspectos psicofisiológicos o psicofísicos relativos a tales ambientes, pesquisando las voces de los dirigentes y de los legisladores, por medio de las leyes y decretos ligados al tema en la esfera federal, estatal y municipal y, por otro lado, oyendo las voces de los usuarios por medio de un taller de trabajo titulado "Espacio, Creación y Alegría", aplicado en laboratorios de pesquisa de la Fiocruz. Los resultados son los talleres sobre sus ambientes de trabajo, recogidos por medio de declaraciones y dibujos. Tales resultados demuestran que el taller puede ser un instrumento de escucha sensible para diseñadores y arquitectos envueltos en proyectos de obras y reformas de espacios destinados a la salud.

    Abstract in English:

    This article presents results of studies on the relationship between people and health environments. It explicits what is said about the psychophysical aspects of those ambiances by directors and legislators by examining the laws and norms linked to the theme. On the other hand, client's perspectives are contemplated by listening to their voices in the workshop "Environment, Creativity and Joy", applied at Fiocruz's research laboratories. The results are data proceeding from workshop participants' perceptions on their work environments, gathered by testimonies and drawings. Such results demonstrate that the workshop can be an instrument of sensitive listening for designers and architects involved in projects involving construction and renovation of health ambiances.
  • The topic of humanization within healthcare: some issues for debate Artigos

    Souza, Waldir da Silva; Moreira, Martha Cristina Nunes

    Abstract in Portuguese:

    A humanização na saúde é tematizada segundo uma digressão sociohistórica sobre as bases do humanismo no Ocidente e sua atual diluição em diversos setores da vida social; diluição esta qualificada com um tom positivo, essencialista, que contribui para que o humanismo seja identificado como um "bem sagrado" ou uma grife. Buscando problematizar esta questão, foram considerados os documentos produzidos pela Política Nacional de Humanização, confrontando o princípio constitucional da integralidade com a orientação da humanização. Nos documentos, a perspectiva da "produção da saúde" engloba: a atenção ou prestação do cuidado (práticas profissionais), a gestão dos processos de trabalho e a participação dos usuários ou controle social no interior dos processos de trabalho na saúde. Conclui-se que discutir humanização significa: rever idealizações que desconsideram os limites do humano, admitir o conflito como motor de negociações, e colocar em análise a forma como os grupos se organizam em seus processos de trabalho.

    Abstract in Spanish:

    La humanización en la salud es objeto de una digresión socio-histórica sobre las bases del humanismo del Occidente y su actual dilución en diferentes sectores de la vida social; dilución calificada en tono positivo, esencialista, que contribuye para que el humanismo se identifique como un "bien sagrado" o una grife. Buscando el problematismo de tal cuestión, se consideraron los documentos producidos por la Política Nacional de Humanización, confrontando el principio constitucional de la integración con la orientación de la humanización. En los documentos, la perspectiva de "producción de la salud" engloba: la atención o prestación de cuidado (prácticas profesionales), la gestión de los procesos de trabajo y la participación de los usuarios o control social en el interior de los procesos de trabajo en la salud. Se concluye que discutir humanización significa: rever idealizaciones que desconsideran los limites de lo humano, admitir el conflicto como motor de negociaciones y colocar en análisis la forma en que los grupos se organizan en sus procesos de trabajo.

    Abstract in English:

    The topic of humanization within healthcare is analyzed through a sociohistorical digression on the basis of humanism in the West and its present dilution in various sectors of social life. This dilution is qualified in a positive, essentialist light that contributes towards identifying humanism as a sacred asset or a fashion brand. In seeking to define this question, documents produced by the National Humanization Policy were considered, comparing the constitutional principle of full coverage with the guidelines of humanization. In the documents, the perspective of "healthcare production" encompasses: attendance or care provision (professional practices), management of work processes and user participation or social control within healthcare work processes. It is concluded that discussing humanization signifies: reviewing idealizations that neglect human limits; accepting conflict as the driver for negotiations; and putting forward for analysis the way in which groups organize their work processes.
  • Subjectivity and work: some conceptual contributions from Michel Foucault Artigos

    Ramminger, Tatiana; Nardi, Henrique Caetano

    Abstract in Portuguese:

    Este artigo pretende contribuir para o campo de estudos das relações entre saúde e trabalho, particularmente para a discussão da relação entre subjetividade e trabalho. Subjetividade é um conceito amplamente utilizado em psicologia, mas nem por isso há um consenso a respeito de seu significado. Busca-se discutir o conceito de subjetividade em Michel Foucault, sugerindo que este pode ser um conceito estratégico, na medida em que nos permite pensar a partir da indissociabilidade entre individual e coletivo, interior e exterior, dentro e fora, indivíduo e sociedade, rompendo com as dicotomias que tradicionalmente marcaram os campos da psicologia e dos estudos sobre a relação saúde e trabalho.

    Abstract in Spanish:

    Este artículo pretende contribuir para el campo de estudios de las relaciones entre salud y trabajo, particularmente para la discusión de la relación entre subjetividad y trabajo. Subjetividad es un concepto ampliamente utilizado en psicología, aunque pese a ello no hay consenso respecto a su significado. Se busca discutir el concepto de subjetividad en Michel Foucault, sugiriendo que este puede ser un concepto estratégico, en la medida en que nos permite pensar a partir del hecho de que no se puede disociar lo individual de lo colectivo, interior y exterior, dentro y fuera, individuo y sociedad, rompiendo las dicotomías que tradicionalmente marcaron los campos de la psicología y de los estudios sobre la relación salud y trabajo.

    Abstract in English:

    This article intends to contribute towards the field of studies on the relationships between health and work, and particularly regarding discussions on the relationship between subjectivity and work. Subjectivity is a concept widely used in psychology, even though there is little consensus about its meaning. This article seeks to discuss the concept of subjectivity in Michel Foucault's work, and suggests that this may be a strategic concept, in that it makes it possible to think in terms of the indissociability between individual and collective, interior and exterior, inside and outside, and individual and society. Through this, the dichotomies traditionally present in the field of psychology and in studies on the relationship between work and health are broken.
  • Towards a stated position in pedagogical discourse mediated by virtual learning environments Artigos

    Mutti, Regina Maria Varini; Axt, Margarete

    Abstract in Portuguese:

    Tendo em vista uma pedagogia para ambientes informáticos na Educação a Distância, com foco privilegiado no ensino superior, este estudo se propõe a evidenciar efeitos de sentidos implicados no gesto de interpretação que idealizou uma ferramenta de comunicação (síncrona e assíncrona) - o forchat -, tomando, para análise discursiva, formulações verbais do corpus estudado que tematizam os princípios que a sustentam, nas dimensões de sua finalidade, formato e uso em classes virtuais, constituídas como comunidades de aprendizagem. Os resultados da análise destacam o desvelamento da ilusão do um, a partir da imersão dos participantes no fluxo da interação, suportado por uma outra dimensão espaço-temporal, não capitalística, para trocas interativas, e que reconhece as heterogeneidades dos sujeitos e dos sentidos produzidos, na ordem discursiva da escrita telemática.

    Abstract in Spanish:

    Teniendo en vista una pedagogía para ambientes informáticos en la Educación a Distancia, con foco privilegiado en la enseñanza superior, este estudio se propone evidenciar efectos de sentidos implicados en el gesto de interpretación que idealizó una herramienta de comunicación ("sincrona" y "asincrona") - forchat - tomando, para análisis discursivo, formulaciones verbales del corpus estudiado que establecen los temas de los principios que la sustentan en las dimensiones de su finalidad, formato y uso en clases virtuales constituidas como comunidades de aprendizaje. Los resultados del análisis destacan el desvelamiento de la ilusión del uno, a partir de la inmersión de los participantes en el flujo de la interacción, soportado por otra dimensión espacio-temporal, no capitalista, para cambios interactivos y que reconoce las heterogeneidades de los sujetos y de los sentidos producidos en el orden discursivo del escrito telemático.

    Abstract in English:

    With a view towards pedagogy for computer-based environments relating to distance learning, and focusing on higher education, this study had the aim of bringing to light the effects of meanings implied in the act of interpretation that has idealized a synchronous and asynchronous communication tool called ForChat. For discursive analysis, verbal formulations were taken from the corpus studied. These provided the themes for the sustaining principles within the dimensions of their purposes, formats and uses in virtual classrooms set up as learning communities. The results from the analysis highlight the uncloaking of the illusion of oneness, from the participants' immersion in the flow of the interaction, supported by another, non-capitalistic, space-time dimension for interactive exchanges. This dimension recognizes the subjects' heterogeneities and the meanings produced in the discursive order of the telematic writings.
  • Ethnography: its uses, potentials and limits within health research Artigos

    Caprara, Andrea; Landim, Lucyla Paes

    Abstract in Portuguese:

    O método etnográfico vem sendo crescentemente utilizado para estudar uma variedade de temas na área da saúde como: o funcionamento e avaliação do sistema sanitário; a investigação epidemiológica; a pesquisa científica de laboratório; a pesquisa biotecnológica; a pesquisa genética, entre outros. Isto nos leva a formular algumas perguntas metodológicas com base na leitura desses trabalhos: como foi se transformando a pesquisa etnográfica nos últimos decênios? Quais elementos caracterizam a pesquisa etnográfica aplicada em saúde? É buscando refletir sobre estas questões que desenvolvemos o artigo mediante dois sucessivos desdobramentos: 1 o desenvolvimento do método etnográfico de pesquisa e sua utilização na pesquisa em saúde; 2 os aspectos metodológicos de uma pesquisa etnográfica realizada com pessoas idosas na cidade de Fortaleza, focalizando o interesse sobre a observação participante.

    Abstract in Spanish:

    El método etnográfico viene siendo crecidamente utilizado para estudiar una variedad de temas en el área de la salud como: el funcionamento y evaluación del sistema sanitario; la investigación epidemiológica; la pesquisa científica de laboratorio; la pesquisa biotecnológica; la pesquisa genética, entre otros. Esto nos lleva a formular algunas preguntas metodológicas a partir de la lectura de estos trabajos: ¿cómo se ha ido transformado la pesquisa etnográfica en los ultimos decenios? ¿Qué elementos caracterizan la pesquisa etnográfica aplicada en salud? Buscando reflexionar sobre estas cuestiones desarrollamos el artículo mediante dos sucesivos desdoblamientos: 1 el desarrollo del método etnográfico de pesquisa y su utilización en la pesquisa en salud; 2 los aspectos metodológicos de una pesquisa etnográfica realizada con ancianos en la ciudad de Fortaleza, estado de Ceará, Brasil, enfocando el interés sobre la observación participante.

    Abstract in English:

    Ethnography is utilized more and more frequently to study different subjects within the domain of health: the functioning and evaluation of health systems; epidemiological research; scientific research conducted in laboratories; research on biotechnology; genetic research, among others. Some methodological questions arise from critical reading of these studies: How has ethnographic research evolved in the last decades? Which elements characterize ethnographic research applied to health? This paper is an attempt to reflect upon these issues by: 1 analyzing the development of the ethnographic method and its use in research on health; 2 discussing the methodological aspects of an ethnography carried out with elderly people in the city of Fortaleza, focusing particularly on participant observation.
  • Aesthetic experience and institutional daily life: new maps for subjectively dealing with spaces for mental healthcare Artigos

    Mecca, Renata Caruso; Castro, Eliane Dias de

    Abstract in Portuguese:

    Discute-se o uso das atividades artísticas como agenciadoras de práticas de cuidado em saúde mental, vinculadas à organização do cotidiano e do espaço institucional em serviços substitutivos como os Centros de Atenção Psicossocial (CAPS). Discorre-se sobre a importância da porosidade desse cotidiano para o acolhimento da criação dos usuários e a articulação desta com as demais atividades que estruturam o cotidiano e habitam os espaços institucionais. Defende-se a necessidade de o espaço institucional refletir o estilo de ser e as necessidades das pessoas que lá se tratam, e de a instituição funcionar como pano de fundo para a articulação semântica das experiências dos sujeitos e seus possíveis diálogos com a cultura.

    Abstract in Spanish:

    Se discute el uso de las actividades artísticas como promotoras de prácticas de cuidados en salud mental, vinculadas a la organización del cotidiano y del espacio institucional en servicios substitutivos como los Centros de Atención Psico-social. Se discurre sobre la importancia de la porosidad de dicho cotidiano para la acogida de la creación de los usuarios, su articulación con las demás actividades que forman la estructura del cotidiano y habitar los espacios institucionales. Se defiende la necesidad de que el espacio institucional refleje el estilo de ser y las necesidades de las personas que allí se tratan y de que la institución funcione como telón de fondo para la articulación semántica de las experiencias de los sujetos y sus posibles diálogos con la cultura.

    Abstract in English:

    The use of artistic activities as agents for mental healthcare practices in relation to the organization of daily life and institutional spaces, in substitutive services such as at psychosocial care centers, is discussed. The importance of porosity in this daily life to welcome users' creations and link them with the other activities that structure daily life and occupy institutional spaces is discussed. It is advocated that institutional spaces need to reflect the intrinsic characteristics and needs of people who are treated there, and for the institution to function as a backdrop for semantic linkage of the subjects' experiences and their possible dialogue with culture.
  • Adolescence: actions and perceptions of doctors and nurses within the Family Healthcare Program Artigos

    Ferrari, Rosângela Aparecida Pimenta; Thomson, Zuleika; Melchior, Regina

    Abstract in Portuguese:

    Entre as diversas atividades desenvolvidas pelos médicos e enfermeiros da Saúde da Família, a presente pesquisa teve como objetivo caracterizar as ações programáticas, preventivas e de intervenção aos adolescentes e analisar a percepção dos profissionais quanto às praticas de atenção a este grupo etário, por meio da análise quanti-qualitativa. Os resultados demonstraram que os enfermeiros realizam as ações programáticas - pré-natal, preventivo do câncer uterino e planejamento familiar -com maior frequência do que os médicos. Os médicos referem que seus atendimentos se esgotam na consulta. Ambos profissionais afirmam orientar a prevenção da gravidez, DST/aids e uso do preservativo. Quase a totalidade dos enfermeiros e pouco mais de 50% dos médicos fazem ações de intervenção. Há consenso quanto à necessidade da implantação de um serviço sistematizado e que o município precisará capacitar todos os profissionais, reestruturar os recursos materiais e humanos, inserir outros profissionais e integrar as ações com serviços, além do da saúde.

    Abstract in Spanish:

    Entre las diversas actividades desarrolladas por los médicos y enfermeros de la Salud de la Familia, el objetivo de la presente pesquisa ha sido caracterizar las acciones programáticas, preventivas y de intervención a los adolescentes y analizar la percepción de los profesionales en cuanto a las prácticas de atención que les es dedicado, por medio del análisis de cantidad y calidad. Los resultados han demostrado que los enfermeros realizan las acciones programáticas prenatal, preventivo del cáncer uterino y planeamiento familiar, con mayor frecuencia que los médicos. Los médicos refieren que sus atendimientos se agotan en la consulta. Ambos profesionales afirman que orientan la prevención de la gravidez, DST/Sida y uso del preservativo. Casi la totalidad de los enfermeros y más del 50% de los médicos hacen acciones de intervención. Hay consenso en cuanto a la necesidad de implantación de un servicio sistematizado y que el municipio tendrá que capacitar a todos los profesionales, reestructurar los recursos materiales y humanos, insertar otros profesionales e integrar las acciones con servicios, además del de la salud.

    Abstract in English:

    Among the many activities that family healthcare doctors and nurses carry out, the present study had the aims of characterizing the programmed, preventive and interventional actions relating to adolescents and analyzing professionals' perceptions regarding the care practices for this age group, through quantitative-qualitative analysis. The results showed that nurses carry out programmed actions such as prenatal appointments, uterine cancer prevention and family planning more often than doctors do. Doctors state that their actions are accomplished during their appointments. Both nurses and doctors say that they provide guidance regarding pregnancy prevention, STD/Aids and condom use. Almost all nurses and just over 50% of doctors carry out interventional actions. There is a consensus regarding the need to implement a systematized service and for the municipality to capacitate all professionals, restructure the material and human resources, introduce other professionals and integrate the actions with services other than healthcare.
  • Evaluation of the 2005 "Criança saudável: educação dez" teaching material Artigos

    Oliveira, Kathleen Sousa

    Abstract in Portuguese:

    O projeto "Criança saudável - educação dez" destina-se a promover a educação alimentar e nutricional de escolares das séries iniciais do ensino fundamental de escolas públicas. Consiste na distribuição de cartilhas com histórias em quadrinhos para as crianças e de um Caderno do Professor. Este estudo teve por objetivo analisar as cartilhas em quadrinhos como material didático para instruir sobre alimentação saudável. Primeiramente, realizou-se uma descrição dos elementos verbais e visuais da narrativa e da linguagem; em seguida, um processo de conotação buscando identificar e analisar os significados presentes na história, e, por último, analisaram-se as informações técnico-científicas contidas nas cartilhas. Foram encontradas inconsistências na elaboração do material, sendo as restrições relacionadas à presença de aspectos de discriminação racial, ao incentivo ao consumo de produtos industrializados, e à presença de erros conceituais relacionados à alimentação e nutrição

    Abstract in Spanish:

    El proyecto "Niño saludable - educación dez" visa promover la educación alimenticia y nutritiva de escolares de la series iniciales de la enseñanza fundamental de escuelas públicas. Consiste en la distribución de cartillas con historias dibujadas para los niños y de un Cuaderno del Profesor. Este estudio tuvo como objetivo analizar las cartillas con dibujos como material didáctico para instruir sobre alimentación saludable. Primeramente se realizó una descripción de los elementos verbales y visuales de la narrativa y del lenguaje; seguidamente, un proceso de connotación buscando identificar y analizar los significados presentes en la historia y por ultimo se analizaron las informaciones técnico-científicas contenidas en las cartillas. Se encontraron inconsistencias en la elaboración del material, siendo las restricciones relacionadas a la presencia de aspectos de discriminación racial, al incentivo al consumo de productos industrializados y a la presencia de errores conceptuales relacionados a la alimentación y a la nutrición.

    Abstract in English:

    The educational project "Criança saudável - educação dez" aims to promote nutritional education in schools, focusing on first to fourth grade students and teachers. It consists in the distribution of comics to children and a Teacher's Guide. This objective of this study was to analyze the comics as didactic material on healthy food. Comics were qualitatively evaluated. A description was of the verbal and visual aspects, as well as the characteristics of the narrative and language undertaken. Then the significance of elements in the story were analyzed. Finally, the scientific information presented in the material was analyzed. The results of this study indicate inconsistencies in the production of the material. Restrictions were found with respect to the presence of racial discrimination, the incentive to consume industrialized products and the presence of conceptual mistakes related to food and nutrition.
  • The proposal of Permanent Heath Care Education in capacitating dental surgeons to care for DST/HIV/Aids patients Espaço Aberto

    Nunes, Maria de Fátima; Pereira, Márcio Florentino; Alves, Renata Tolêdo; Leles, Cláudio Rodrigues

    Abstract in Portuguese:

    Relata-se a experiência do "Projeto de formação de cirurgiões-dentistas como facilitadores em Educação Permanente em Saúde na área de DST/HIV/Aids", desenvolvido numa parceria do Programa Nacional de DST/Aids, Área Técnica de Saúde Bucal do Ministério da Saúde, universidades públicas, Secretarias Estaduais e Municipais de Saúde. O objetivo do projeto foi qualificar cirurgiões-dentistas da rede pública de saúde nos estados e municípios brasileiros para a atenção integral e humanizada às pessoas vivendo com HIV/Aids. A metodologia de escolha para a formação das equipes de facilitadores foi a Educação Permanente em Saúde por meio de cursos semi-presenciais com enfoque na problematização das realidades locais e profissionais. Buscou-se, assim, construir um processo de educação visando a modificar e a reorientar a prática odontológica hegemônica, fortalecendo os processos de atenção e de gestão e as parcerias, garantindo a sustentabilidade das ações nos estados e municípios.

    Abstract in Spanish:

    La propuesta de la Educación Permanente en Salud en la formación de cirujanos-dentistas en DST/HIV/Sida Se relata la experiencia del "Proyecto de formación de cirujanos-dentistas como facilitadores en educación Permanente en Salud en el área de DST/HIV/Sida", desarrollado en una asociación con el Programa Nacional de DST/Sida, Área Técnica de Salud Bucal del Ministerio de la Salud, universidades públicas, Secretarías Estatales y Municipales de Salud de Brasil. El objeto del proyecto ha sido el de calificar a cirujanos-dentistas de la red pública de salud en los estados y municipios brasileños para la atención integral y humanizada a las personas que viven con HIV/Sida. La metodología escogida para la formación de los equipos de facilitadores ha sido la Educación Permanente en Salud por medio de cursos semi-presenciales enfocados en la problematización de las realidades locales y profesionales. Se buscó así construir un proceso de educación visando modificar y re-orientar la práctica odontológica hegemónica, fortaleciendo los procesos de atención y de gestión y las asociaciones, garantizando el sustentamiento de las acciones en los estados y municipios.

    Abstract in English:

    The proposal of Permanent Heath Care Education in capacitating dental surgeons to care for DST/HIV/Aids patients This is a report on the experience of the "Project for training dental surgeons as facilitators in Permanent Health Care Education in the field of DST/HIV/Aids" developed through a partnership involving the National DST/Aids Program, the Technical Area of Oral Health of the Health Ministry, Public Universities, Municipal and State Secretaries of Health. The objective of the program was to capacitate dental surgeons of the public health network in Brazilian states and cities to provide integral and humanized attention to people living with HIV/Aids. The methodology of choice to train the teams of facilitators was Permanent Health Care Education conducted by means of courses traditional and long distance learning focused on the critical analysis of local and professional realities. Therefore it was an attempt to contruct an educational process geared towards reorienting the hegemonic practice of dentistry, strengthening the processes of care and management and the partnerships, providing sustainability to the actions undertaken in the states and cities.
  • Love in the time of Narcissus Espaço Aberto

    Rios, Izabel Cristina

    Abstract in Portuguese:

    O presente artigo discute a dificuldade do encontro amoroso nos tempos atuais. Parte da leitura psicanalítica sobre as origens dos modos de amar na fase do desenvolvimento psicossexual chamada narcisismo primário, na qual o eu e o outro se constroem dentro de um contexto cultural. Ao longo da vida, a identidade continua sendo modelada pela interação do eu com o mundo em que vive. Do estudo de alguns aspectos do mundo atual, desenvolve a idéia de que a cultura contemporânea apresenta valores e modelos que não sustentam as relações intersubjetivas porque estimulam o modo narcísico de subjetivação. Valores como individualismo, consumismo, culto ao corpo e à imagem, produzem comportamentos que revelam a supremacia do eu. No mundo atual, cada um está voltado para si mesmo, e o outro, como alguém diferente do eu, não é desejável. Essa posição subjetiva impede o autêntico encontro amoroso e sua sobrevivência.

    Abstract in Spanish:

    El presente artículo discute la dificultad del encuentro amoroso en los tiempos actuales. Parte de la lectura psicoanalítica sobre los orígenes de los modos de amar en la fase del desarrollo psico-sexual llamada narcisismo primario en la cual el yo y el otro se construyen dentro de un contexto cultural. A lo largo de la vida, la identidad continúa siendo modelada por la interacción del yo con el mundo en que vive. Del estudio de algunos aspectos del mundo actual desarrolla la idea de que la cultura contemporánea presenta valores y modelos que no sustentan las relaciones inter-subjetivas porque estimulan el modo narcisista de subjetividad. Valores como individualismo, consumismo, culto al cuerpo y a la imagen producen comportamientos que revelan la supremacia del yo. En el mundo actual, cada uno se vuelve para si mismo y el otro, como alguien diferente del yo, no es deseable. Esta posición subjetiva impide el auténtico encuentro amoroso y su sobrevivencia.

    Abstract in English:

    This paper discusses the difficulty of amorous encounters nowadays. It starts from a psychoanalytic reading of the origins of types of love within the psychosexual development phase known as primary narcissism. In this, the self and the other are constructed within a cultural context. Over the course of life, identity continues to be shaped by the interaction between the self and the surrounding world. From studying some aspects of the present-day world, the idea developed is that contemporary culture has values and models that do not support interpersonal relationships because they stimulate a narcissistic manner of subjectivation. Values such as individualism, consumerism and cult of the body and image produce behavior that demonstrates the supremacy of the self. In the present-day world, everyone is engrossed in himself or herself, and the other, as somebody different from the self, is undesirable. This subjective position impedes authentic amorous encounters and their survival.
  • The Elephant Man: reflections on health, disease and abnormality Espaço Aberto

    Meneghel, Stela Nazareth

    Abstract in Portuguese:

    Este é um ensaio sobre o filme o Homem Elefante (David Lynch, 1980), escrito para uma atividade de extensão sobre Cinema e Saúde Coletiva realizada na Unisinos (Universidade do Vale do Rio dos Sinos, São Leopoldo, Brasil). Busca contribuir para o debate sobre saúde, doença e anormalidade. O filme narra a história de um homem, na Inglaterra vitoriana, acometido de uma doença que produzia extensas deformidades físicas e que o levou a ser exibido em um circo como uma aberração. A discussão, inspirada em Foucault, aborda três questões principais: o conceito de anormalidade que se consolida no campo da medicina durante o século XIX, definindo os limites para a saúde/doença; a transformação do hospital em espaço normatizado de cura; e o cuidado como prática de caráter ético e político.

    Abstract in Spanish:

    Este es un ensayo sobre al film El Hombre Elefante (David Lynch, 1980) escrito para una actividad de extensión sobre Cine y Salud Colectiva realizada en la Unisinos (Universidad del Vale do Rio dos Sinos, São Leopoldo, Brasil) Busca contribuir para el historia de un hombre, enfermedad y anormalida. El fim narra la historia de un hombre, en la Inglaterra victoriana, acometido de una enfermedad que producía extensas deformidades físicas que lo llevó a ser exhibido en un circo como una aberración. La discusión, inspirada en Foucault, aborda tres cuestiones principales: el concepto de anormalidad que se consolida en el campo de la medicina durante el siglo XIX, definiendo los límites para la salud/enfermedad; la transformación del hospital en espacio normalizado de cura: y el cuidado como práctica de carácter ético y político.

    Abstract in English:

    This essay, about the film The Elephant Man (David Lynch, 1980), was written for a continuing education activity on Cinema and Collective Health at Unisinos (University of the Sinos River Valley, São Leopoldo, Brazil). It attempts to contribute towards the debate on health, disease and abnormality. The film, set in Victorian England, is the story of a man affected by a disease that caused extensive physical deformities, which caused him to be exhibited at circuses as a freak. The discussion, inspired by Foucault, covers three main issues: the concept of abnormality that became consolidated within the field of Medicine during the nineteenth century, thereby defining the boundary between health and disease; the transformation of hospitals into standardized healing spaces; and care as a practice of ethical and political nature.
  • Dengue: education, communication and mobilization with the perspective of controlling - innovative proposals Debates

    Rangel-S, Maria Ligia

    Abstract in Portuguese:

    Levantam-se aspectos críticos das práticas de educação, comunicação e mobilização comunitárias realizadas para o controle do dengue no Brasil, tema de grande relevância na atualidade, em um contexto que desafia a sociedade a encontrar formas eficientes de controle. Foi consultada a literatura pertinente, encontrando-se 22 artigos publicados nas bases BVS Saúde Pública, no período de 1977 a 2006, concentrados nos estados de São Paulo e Rio de Janeiro. Na análise crítica foram considerados os seguintes aspectos: modelo de comunicação que fundamenta as práticas de comunicação e educação; modelo explicativo de saúde e doença; modelo de prevenção; e modelo de participação social/relação Estado/Sociedade. Apresentam-se desafios relacionados à mudança cultural, parte do processo de construção do sistema de saúde brasileiro democrático, descentralizado e eficiente. Assim, as soluções não se restringem às opções técnicas. É necessário rever os princípios que modelam as práticas, no sentido de torná-las mais eficientes.

    Abstract in Spanish:

    El presente texto levanta aspectos críticos de las prácticas de educación, comunicación y movilización comunitarias realizadas para el control del dengue en Brasil, tema degran relevancia en la actualidad, en un contexto que desafía ala sociedad a encontrar formas eficientes de control. Consultada la literatura pertinente, se han encontrado 22 artículos publicados en las bases BVS Salud Pública, en el periodo 1977 a 2006, concentrados en los estados de São Paulo y Rio de Janeiro. En el análisis críticos se consideraron lis siguientes aspectos: modelo de comunicación que fundamenta las prácticas de comunicación y educación; modelo explicativo de salud enfermedad; modelo de prevención; y modelo de participación social/relación Estado/Sociedad. Se presentan desafíos relacionados al cambio cultural, parte del proceso de construcción del sistema de salud brasileño democrático, descentralizado y eficiente. Así, las soluciones no se restringen a las opciones técnicas. Es necesario rever los principios que modelan las prácticas, en el sentido de tornarlas más eficientes.

    Abstract in English:

    This text raises critical aspects of the practice of education, communication and community mobilization undertaken for the control of dengue in Brazil. This issue is of great importance at the present time, in a context that challenges the society to find efficient forms of control. The relevant literature was consulted and 22 articles published were found in the BVS Public Health database, during the period from 1977 to 2006. Most of these articles were from the states of S. Paulo and Rio de Janeiro. The following aspects were considered in critical analysis: the model of communication on which practices of communication and education are based; the explanatory model of health and illness; the model of prevention, and the model of social participation or relationship between State and Society. Challenges related to cultural change are presented. These challenges must be confronted as part of the process of construction of a democratic, decentralized and efficient Brazilian Health System. Thus, the solutions are not restricted to technical options. It is necessary to review the principles that shape the practices in order to make them more efficient.
  • Dengue control: relevance of interactive gathering of transdisciplinary knowledge Debates

    Teixeira, Maria Glória
  • Communication frames on health: challenges and perspectives Debates

    Montoro, Tânia
  • Réplica Debates

  • Livros Livros

    Montagner, Miguel Ângelo; Montagner, Maria Inez
  • To receive and to provide care: the historical path of a woman with mental disorder Teses

    Pegoraro, Renata Fabiana
  • The consecration of vanguards: collective memory and biography of scientific practices at the College of Medical Sciences of the University of Campinas Teses

    Montagner, Miguel
  • First National Forum for Pharmaceutical Education: the pharmacist that Brazil needs Informes

    Leite, Silvana Nair; Nascimento Jr., José Miguel do; Costa, Luiz Henrique; Barbano, Dirceu Aparecido Bras
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