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JISTEM - Journal of Information Systems and Technology Management, Volume: 2, Número: 1, Publicado: 2005
  • Editorial

  • Relato financeiro na Internet em Portugal

    Alves, Sandra Raquel Pinto

    Resumo em Português:

    Os grandes desenvolvimentos da última década nas tecnologias de informação e de comunicação alteraram por completo os fluxos de informação, assim como a noção de tempo e de espaço. A Internet está a alterar a política informativa das empresas em todo o mundo. Praticamente em todos os países desenvolvidos as empresas estão a utilizar, em maior ou menor escala, a Internet como meio de divulgação universal da sua informação financeira. No presente trabalho é apresentado um estudo empírico com o objectivo de analisar a situação actual do relato financeiro via Internet em Portugal, investigando a tendência das 250 empresas portuguesas, mais rentáveis, no que se refere à organização e à informação. Após observação e análise aprofundada dos websites das referidas empresas, no ano de 2002, constatou-se que: 119 empresas (48%) apresentavam página na Internet. No que respeita à divulgação da informação financeira, verificou-se que do total destas 119 empresas, apenas 51 delas (43%), divulgam algum tipo desta informação nos seus websites.

    Resumo em Inglês:

    In the last decade, the advances in communication and information technologies dramatically changed the information flow and our notions of time and space. The Internet has been changing the information policy of companies world-wide. Basically in all developed countries, companies are increasingly using the Internet to provide their financial information. This research presents an empirical study aiming to analyze the organization and information provided on the financial report of the 250 most profitable companies in Portugal, particularly their financial statements published on the Internet. After the observation and in-depth analysis of the websites of the above-mentioned companies, for the year 2002, it was concluded that 119 companies (48%) had a webpage on the internet. In what concerns the disclosure of financial information, only 51 (43%) out of the 119 companies had some kind of financial information stated on their websites.
  • Inteligência competitiva nos departamentos de manutenção industrial no Brasil

    Quinello, Robson; Nicoletti, José Roberto

    Resumo em Português:

    As atividades de manutenção industrial, geralmente, eram consideradas como um mal necessário às organizações. Esta imagem necessita mudar no Brasil, pois o setor faz parte da cadeia de valores das empresas, é responsável pela manutenção da confiabilidade e disponibilidade dos equipamentos e é o gerador de parte expressiva dos custos das empresas. Essa responsabilidade aumenta num país onde a capacidade produtiva está no limite, exigindo esforços extras e onde as crescentes pressões por reduções dos custos e restrições técnicas e humanas, nas organizações, pedem mudanças de paradigmas. O presente estudo teve por finalidade mapear os principais canais de captação da informação utilizados pelos profissionais da manutenção industrial brasileira, demonstrando que o uso sistemático da Inteligência Competitiva pode trazer saltos tecnológicos e ganho de vantagem competitiva. Para isso, foi realizada uma pesquisa qualitativa exploratória, utilizando como instrumentos de pesquisa o método Delphi, entrevistas com profissionais da área e delineamento experimental de sistematização da I.C- Inteligência Competitiva em um departamento-piloto do setor automotivo. Os resultados mostraram a utilização de fontes formais e informais em diferentes freqüências de acesso e a fragilidade destes departamentos no uso não-sistemático de I.C, comprometendo os desafios supracitados.

    Resumo em Inglês:

    The industrial maintenance activities, generally, were considered as more one problem to the organizations. This image needs to change in Brazil, because this sector is part of the companies supply chain, is responsible to maintain equipments reliability and availability and it is a generator of the companies costs. This responsibility increases in a country where the productive capacity is in the limit, demanding extra efforts and where increasing pressures for reductions of the costs and restrictions techniques and human beings are increasing, ask to paradigms changes. The present study had for purpose to identify main canals of captation of the information used by the Brazilian industrial maintenance professionals, demonstrating systematic use of Competitive Intelligence can bring technological advance and profit of competitive advantage. For this, a qualitative research was made, using as research instruments the Delphi method, interviews with professionals and an experimental delineation C.I- Competitive Intelligence in a department-pilot (automotive sector).The results had shown to the use of formal and informal sources in different frequencies of access and the fragility in these departments in the not-systematic use of C.I, harming the above-mentioned challenges.
  • O impacto sobre a informação contábil após a implementação de um sistema integrado de gestão nas Instituições Federais de Ensino Superior

    Oliveira Neto, Josué Viana de

    Resumo em Português:

    Este artigo apresenta uma pesquisa que teve como objetivo verificar teorias que explicam o processo de implementação de um sistema integrado de gestão (SIG) em uma organização, focando os seus efeitos sobre a utilização da informação contábil. Neste trabalho foi utilizada a metodologia de estudo de caso sobre uma organização que implementou um SIG e que tinha como principal objetivo gerar relatórios gerenciais de forma integrada. As evidências encontradas apóiam as proposições feitas por Walton (1993:14) em que descreve a integração da tecnologia da informação e a organização. O reflexo sobre a utilização da informação contábil neste estudo de caso evidencia a dificuldade em expandir o uso deste tipo de informação quando não se obtêm o sucesso na implementação de um SIG.

    Resumo em Inglês:

    This article presents a research is intended to verify theories that explain the process of implementation of an Integrated System of Administration (ISA) in an organization, analyzing the effects on the use of accounting information. The empiric work based on a case study an organization that implemented of an ISA which main objective is to produce analytical reports integrated. The found evidences support the propositions done by Walton (1993:14) which describes the integration of the information technology and the organization. The results of using the information accounting in this case study evidences the difficulty in expanding the use of this type of information when they are not obtained the success in the implementation of an ISA.
  • O retrato da exclusão digital na sociedade brasileira

    Almeida, Lília Bilati de; Paula, Luiza Gonçalves de; Carelli, Flávio Campos; Osório, Tito Lívio Gomes; Genestra, Marcelo

    Resumo em Português:

    A exclusão digital vem ganhando destaque nos últimos anos. As atenções começam a se voltar para este assunto, que já é visto como causa e conseqüência da exclusão em nossa sociedade. O Brasil é palco de desigualdades que criam uma demanda por políticas de transferência e geração de renda. Porém, não basta disponibilizar os meios; é importante mostrar às pessoas como as tecnologias podem contribuir para suas tarefas e atividades, trazendo conhecimento e novas oportunidades. Este trabalho, baseado em pesquisa bibliográfica reflexiva e qualitativa, aborda aspectos que estão normalmente associados com a exclusão digital, como a exclusão social, a sociedade do conhecimento, o e-gov e a economia contemporânea, dentre outros, além de fatores que devem ser levados em consideração para elaboração de políticas de combate à exclusão digital. Como resultado desta reflexão, identificam-se algumas das reais conseqüências e o significado da exclusão digital na sociedade brasileira. O fator motivador deste trabalho foi a observação dos impactos que a tecnologia da informação exerce sobre o trabalho e a vida dos cidadãos brasileiros.

    Resumo em Inglês:

    The digital exclusion comes gaining prominence in the last years. The attentions are converging to this subject that is already seen as a cause and consequence of exclusion in our society. Brazil has a lot of inequalities that creates a request for politics of transference and income generation. However, it is not enough become the ways available, it is important show to people how the technologies can contribute for their tasks and activities, bringing knowledge and opportunities. This work, based on bibliographical, reflexive and qualitative researches, approaches the aspects that are usually associated with digital exclusion, as the social exclusion, the knowledge society, the e-gov and contemporary economy, among others, and the factors that need to be taken in consideration to prepare combat politics for digital exclusion. As a result of this reflection, its possible to identify some of the real consequences and the meaning of the digital exclusion in the Brazilian society. The motal of this work was the observation of impacts that information technology over work and the Brazilian citizens' life.
  • Tecnologia da Informação: commodity ou ferramenta estratégica?

    Ferreira, Luciene Braz; Ramos, Anatália Saraiva Martins

    Resumo em Português:

    Desde o surgimento da Tecnologia da Informação (TI), nem sempre houve consenso quanto à relação entre seu custo e benefício. Por isto, esta é uma questão que tem sido objeto de estudo no meio acadêmico e empresarial. Resultados de pesquisas apontam para duas vertentes opostas: de um lado, a idéia de que a TI é a solução estratégica para processos e serviços organizacionais; por outro lado, acredita-se que a TI é apenas uma ferramenta e não tem mais valor estratégico. Além desta dualidade, existe o desafio de justificar os altos investimentos em TI, visto que as empresas, diante da dinâmica competitiva, não podem focar em esforços não produtivos. O presente trabalho tem como objetivo lançar luz sobre a questão e descrever alguns aspectos que levam a tal dúvida. Para tal, realizou uma pesquisa bibliográfica em livros, teses, periódicos científicos e revistas técnicas. Inicialmente, apresentam-se alguns conceitos de gestão da TI. Em seguida, são discutidos assuntos sobre a análise do valor da TI, paradoxo da produtividade e como e quando a TI se comporta como commodity. Ao final, são apresentadas as limitações desta reflexão teórica e as considerações sobre a difícil aplicabilidade prática de medidas de produtividade e valor da tecnologia da informação.

    Resumo em Inglês:

    Since the sprouting of the informantion technology (IT) and its use for the companies the relation between cost and benefit did not stay clear. This is a question that has been studied and analyzed in depth in the academic and organizacional environments. The results of the studies point with respect to two opposing sides: first, one believes that IT does not pass of a tool without strategical value. On the order side, enterprises work with idea thar IT is strategic solution for many problems for all levels and businesses. Beyond this paradox, the challenge exists to justify the high investiments in technology, since the companies, ahead of the high competitiveness the enterprises could not focus in efforts no productives. The theoretical paper does not intend to answer the question, but to only describe the aspects that lead to such doubt. For such, it describes some concepts of IT, the IT business value, analysis of he investmensts in IT and IT as a commodity. At the final, are presented the limitations of this theoretical reflection and the expositons on the concepts and of its difficult practical applicability.
  • Using e-collaboration to improve management education: three scenarios

    Bessagnet, Marie-Noëlle; Schlenker, Lee; Aiken, Robert

    Resumo em Inglês:

    This paper explores the potential impact of collaborative technologies in improving management education. The first goal is to expose students to tools and practices that not only assist them with their current studies, but also serve to reinforce individual and team competencies that can facilitate their entry into the workforce. In their positions as future managers they will be expected to not only be familiar with common business practices but also to understand the implications of information technology for business; in this case with emphasis on tools and techniques that can help businesses flourish in the networked economy. With an ever-increasing recognition that e-learning tools are important for (re-)training employees, these three scenarios offer examples of how business schools might expand the boundaries of e-collaboration to help their students. These experiments have been conducted in management programs. In the first two scenarios, students use collaborative platforms in some of their daily work. The third experiment is based on a student-centred design of a learning portal. Our experience reinforces a certain number of hypotheses influencing the impact of collaborative technologies in management education. To begin with, information systems are often flawed mirrors of the managerial system that they are designed to represent. Secondly, the potential value of collaborative technologies is strongly influenced by organizational contexts, both in and between the university and the business community. Thirdly, the effectiveness of collaborative technologies depends to a large degree upon the depth and coherence of learning objectives fixed for learning and work places. Finally, improving the effectiveness of collaborative technologies requires aligning the design of learning environments with the corporate cultures and visions we are trying to reproduce.
  • Resenha Literária

    Sakata, Marici Gramacho
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