Abstract in Spanish:
El artículo discute las maneras con que Rorty y Gadamer se apropian del anclaje ontológico de la hermenéutica heideggeriana para discernir, lo que contribuye y lo que desvía la perspectiva hermenéutica, con relación a una educación en el sentido crítico de la razón, en cuanto inherente a un yo encarnado que se apropia de sus estructuras constitutivas en relación con la significación de lo real. Las reflexiones de Rorty sobre el fundamento de su perspectiva hermenéutica efectúan una traducción de lo ontológico a lo socio-político. Por un lado, abre una dimensión que necesita incorporar la corriente hermenéutica. Por otro, restringe la apertura educativa en el sentido crítico de la razón, centrándola en la finitud de la subjetividad y despojándola de la consistencia de su tensión ideal cuanto a la inteligibilidad ontológica de lo dado La hermenéutica de los textos eminentes de las tradiciones, de Gadamer, rehabilita, en cambio, su sentido ontológico y su tensión a la alteridad. Valoriza la racionalidad de la autoridad y de la tradición, como instancias de una hermenéutica abierta al otro, a partir de la inteligibilidad de los mensajes históricamente involucrados en su relación con lo real.Abstract in English:
This article discuss the ways Rorty and Gadamer appropriate themselves of the ontological anchorage of heideggerian hermeneutics to discern what contributes and what diverts from the hermeneutic perspective, related to an education in the critical sense of the reason, as inherent to an I incarnated, that appropriates itself of its constitutive structures in relation to the significance of the real. Rorty's thoughts about the hermeneutical perspective fundament accomplish a translation from the ontological to the sociopolitical. At one hand, it opens a dimension that needs to incorporate the hermeneutical current. At the other, it reduces the educative overture of the reason's critical, centering it in the finitude of subjectivity and depriving it from an ideal tension consistency in relation to the ontological data intelligibility. The hermeneutics of the eminent texts of the traditions by Gadamer, recreates, on the contrary, its ontological sense and his alter tension. He valorizes authority's and tradition's reason as instances of an hermeneutics opened to the other, where messages intelligibility are historically involved in its relation with the real.Abstract in Portuguese:
Não tendo deixado uma obra escrita, podemos dizer que o pensamento de Sócrates que chega até nós é fundado sobre um ponto básico, central e caro também à experiência psicanalítica: o da presença diante do outro. O artigo examina as características que cercam o exercício do procedimento socrático, ressaltando o impacto que ele tem sobre o interlocutor. Procura, em seguida, tomar a sua riqueza de princípios para ver, com as lentes da própria psicanálise, em que estes oferecem algumas condições de possibilidade para o melhor desenvolvimento de suas formulações.Abstract in English:
Since Socrates never wrote a work, we can assume that the thought we received from him is based in one point that is central and very dear to Psychoanalysis as much as it is to this same thought: the presence in face of the other. The article examines the characteristics of Socratic procedures highlighting the impact it has on its interlocutor. Then, it takes the wealthy of principles of Socrates to examine, using the lenses of psychoanalysis itself, the conditions these principles offer to better develop Psychoanalytic formulations.Abstract in Portuguese:
O objetivo deste artigo é mostrar a relação estabelecida por Freud entre o pensamento a linguagem e a consciência nos textos: "Sobre a concepção das afasias", (Freud, 1891/1973), e "Projeto de uma psicologia", (Freud, 1895/1950). O conceito de "representação de palavra", proposto por Freud no primeiro texto, é retomado, no segundo, para explicar como é possível a rememoração consciente do pensamento. No Projeto..., Freud propõe que a consciência, inicialmente, é apenas imediata e perceptiva e que o surgimento de uma consciência mediata do pensamento depende da constituição das associações lingüísticas, ou seja, da representação de palavra. Portanto, a linguagem possibilita a rememoração e, como conseqüência disto, permite o raciocínio e o conhecimento real dos objetos. Esse vínculo estabelecido por Freud entre a linguagem e a consciência nesses dois textos iniciais é mantido ao longo de toda a sua obra.Abstract in English:
The aim of this paper is to present the relationship proposed by Freud between thought, language and consciousness in his "On the concept of aphasia" of (Freud, 1891/1973) and "Project for a psychology", (Freud, 1895/1950). The concept of "word representation" introduced by Freud in the first text is taken up in the second in order to explain how conscious recollection of thought is possible. For Freud, consciousness is at first only immediate perception and the appearance of a mediate consciousness of thought depends on the forming of linguistic associations - in other words, on word representation. Therefore language makes recollection possible and, consequently, allows reasoning about and real knowledge of objects. This link proposed by Freud between language and consciousness in these early texts is maintained throughout his work.Abstract in Portuguese:
Investigou-se aspectos do funcionamento psicológico como a maturidade emocional, locus de controle e ansiedade em pré-adolescentes obesos, através dos instrumentos: Teste do Desenho da Figura Humana (DFH), Escala de Locus de Controle para crianças e Escala de Ansiedade "RCMS". Os resultados não apontaram uma tendência específica quanto ao locus de controle ser mais interno ou externo. Em relação à ansiedade, enquanto traço de personalidade, a maioria dos sujeitos situou-se dentro do esperado para seu grupo etário. No DFH os índices relativos à Escala Evolutiva e à Escala Emocional encontraram-se também dentro do esperado, em sua maior parte. Tais resultados sugerem que não existe diferença entre pré-adolescentes obesos e pré-adolescentes em geral, quanto às variáveis estudadas. Entretanto, ser obeso pode estar associado a dificuldades de elaboração de aspectos evolutivos e emocionais para alguns indivíduos.Abstract in English:
Aspects of psychological functioning such as emotional maturity, locus of control and anxiety had been evaluated in obese preadolescents. The following instruments were used: Draw a Person Test - DAT; Locus of Control Scale for Children and the Revised Children Manifest Anxiety Scale (Portuguese versions). Results show no tendency for the locus of control to be more external or internal, when compared to normative data. The scores of anxiety, as personality trait, are compatible to the normative data. The DAT analysis showed that most of the results related to Developmental and Emotional Scales are within the norm values. These results suggest no differences between obese preadolescents and preadolescents in general, related to the aspects approached in this study. They also suggest that, for some individuals, being obese may be associated to some emotional suffering and difficulties in dealing with developmental aspects.Abstract in Portuguese:
Este estudo descreve aspectos relativos ao processo de municipalização do ensino de uma escola da rede pública do município de Araraquara - SP. As informações foram obtidas através de entrevistas realizadas com oito alunos, seus respectivos pais ou responsáveis, a professora da classe e a diretora da escola. A análise privilegiou uma abordagem descritiva e qualitativa no sentido de caracterizar e descrever os principais aspectos do processo de municipalização implementado, sobretudo aqueles relativos à participação dos pais, alunos, professores e diretora da escola pesquisada. A investigação leva à interpretação de que os procedimentos realizados se caracterizaram pela centralização de decisões, sem participação das pessoas envolvidas.Abstract in English:
The objective of this study is to describe some aspects related to the assumption by the Municipality of one public school in Araraquara City- SP. Data were obtained through interviews with 8 students, their parents, the school teacher, and the school principal. The analysis was qualitative and descriptive with the objective of giving a picture of municipalization process main points including parents, students, teacher and principal participation. The results suggest that the procedures, contrary to the expected, carried out the centralization of all the decisions and that there were no participation of all people involved in the process.Abstract in Portuguese:
O presente estudo focaliza as questões sobre a ontologia da cor, essencialmente a discussão entre Fisicalismo e Subjetivismo. Analisando estes debates, entre uma concepção físicalista, que considera a cor uma propriedade física dos objetos externos, e uma concepção subjetivista, em que a cor é identificada com um processamento mental, encontrou-se argumentação diversa, desde questões silogísticas até evidências experimentais. Entretanto, uma hipótese alternativa é oferecida, o Psicofisicalismo, em que evidências da psicofísica da cor e modelos evolucionários fornecem uma descrição da essência da cor. A cor deve ser considerada uma propriedade dual, com uma vertente física e uma psicológica estreitamente relacionadas.Abstract in English:
The present study focuses on ontological issues about color, essentially the debate between Physicalism and Subjectivism. Analyzing those discussions, between a physical conception, considering color as a physical property of external objects, and a subjectivist one, which identify color with mental processing, we found syllogistical problems, experimental evidences, and other kinds of arguments supporting the conceptions. Nevertheless, an alternative hypothesis is offered, Psychophysicalism, in which psychophysical experimental support and evolutionary models provide a description of color ontology. Color must be considered a dual property, owning a physical and a psychological feature that are tightly related.Abstract in Portuguese:
Este artigo pontua os dados históricos da criação da ONU e posteriormente a elaboração da Declaração Universal dos Direitos Humanos, salientando que uma tem a face social e a outra focaliza o indivíduo. Discute a seguir a percepção da injustiça e as formas de se opor a ela, de resistência à opressão, a escolha pela ONU de 1995 como Ano Internacional da Tolerância diante da realidade de muitos conflitos étnicos e religiosos espalhados pelo mundo, para embasar a argumentação da necessidade de cooperação dos meios de comunicação, da escola, da ação responsável do Estado ao assumirem a defesa dos princípios da Tolerância. No final há a proposta de uma metodologia de trabalho para uma educação que desenvolva o sentido de respeito aos Direitos Humanos e à Tolerância entre os povos.Abstract in English:
This article brings historical data about ONU creation and the Universal Declaration of Human Rights, emphasizing the social face of the first and the individual predominance of the second. It is discussed the perception of injustice and the ways to oppose to it, the resistance to oppression, the choice made by ONU of 1995 as the International Year of Tolerance because the many ethnic and religious conflicts all over the world, to argument in favor of mass media, school and State action cooperation in defense of Tolerance principles. To conclude, there exist the proposition of a work methodology to afford an education able to develop the respect to Human Rights and Tolerance between the nationsAbstract in Portuguese:
Este artigo visa discutir os temas Pesquisa e Direitos Humanos, partindo da definição do que pretende a Ciência, suas limitações e momentos seus a serviço de condenações de bruxas e ateus. Trata-se de levantar a questão da 'parcialidade' da Ciência e das formas de exclusão que ela ajudou a gerar e manter face aos criminosos, aos loucos, aos negros e, sem dúvida, aos jovens das camadas populares que são institucionalizados na FEBEM. E, na tentativa de resistência a se deixar levar pelo que de nefasto existe na mercantilização da Ciência hoje, buscar radicalizar a exigência de defesa dos Direitos Humanos.Abstract in English:
This article intends to discuss the subjects of Research and Human Rights; it begins with the identification of the objectives of Science, its limitations and times when she was helping to condemn the witchs and atheists. It is called attention to the problem of Science partiality and to the ways of exclusion that she helped to create and support in respect to criminals, fools and black people, but also to young people of popular classes institutionalized in FEBEM. To attempt to resist to the bad consequences of Science mercantilization of nowadays, it is important to radicalize the exigency in the defense of Human Rights.Abstract in Portuguese:
Este texto pretende abordar, a partir das experiências de um estágio curricular no Juizado da Infância e da Juventude, a maneira de serem criadas certas identidades modelares e cristalizadas para os que procuram os serviços de assistência, delineando como, ao longo do século XX, foram produzidas formas de pensar, perceber e sentir as classes subalternas, fazendo uma vinculação estreita entre pobreza e criminalidade, violência e periculosidade, avaliando, ao mesmo tempo, o papel aí exercido pelos profissionais da área psi.Abstract in English:
This text analyses the experience brought by one curricular stage developed within Childhood and Youth Court, in the sate of Rio de Janeiro, seeing how are created certain identities, attributed to people that are directed to services and assistance. It tries to delineate how, during the XX Century, were produced ways of thinking, perceiving and feeling about the popular classes, doing a tightly tie between poverty and criminality, violence and dangerousness; at the same time, it is analyzed the role played by psi professionals.