Abstract in Portuguese:
Resumo Este artigo elege a clivagem naturais da terra / reinóis como vetor principal de análise das características do clero presente no espaço atlântico português, enfocando os clérigos seculares dos Açores, da Madeira e do Brasil durante o século XVIII. Identifica os traços principais do perfil dos sacerdotes que se habilitaram no Santo Ofício e a origem dos titulares das prebendas dos cabidos do centro-sul brasileiro: Rio de Janeiro, São Paulo e Minas Gerais. Demonstra-se que acesso aos lugares do poder eclesiástico foi permeado por uma série de dinâmicas sociais e políticas, intermediando as relações entre a Coroa, as elites locais e segmentos intermédios.Abstract in English:
Abstract This article analyzes the role played by place of birth (Portugal/overseas) to characterize the existing clergy in the Portuguese Atlantic territories, while focusing on the secular clergy of Azores, Madeira, and Brazil during the eighteenth century. It examines the main characteristics of the priests who became agents of the Inquisition, and of those who became members of the cathedrals chapters (as canon or dignity) in Rio de Janeiro, São Paulo, and Minas Gerais. Social and political dynamics played an important role toward the admittance into such ecclesiastical offices, thus influencing the relationship established between the Crown and local elites, besides others social groups.Abstract in Portuguese:
Resumo O século XVIII marca o crescimento e complexificação da estrutura judicial da Coroa portuguesa no Brasil. As oportunidades de carreira florescem e há um duplo movimento de agentes: por um lado, magistrados que vêm do reino; por outro, um crescente número de naturais da América portuguesa que ingressam na carreira das letras. Partindo dos dados recolhidos nas habilitações do Santo Ofício, este texto centra-se nos juízes letrados com serviço nos domínios portugueses da América, procurando compreender o papel desempenhado pela obtenção da familiatura na progressão da sua carreira e a sua eventual inserção em redes de recrutamento ou provimento no eixo Coimbra-Lisboa.Abstract in English:
Abstract The eighteenth century represents an increase in size and complexity of the judicial structure of the Portuguese crown in Brazil. Career opportunities flourish and there is a double movement of agents: on the one hand, judges who come from the kingdom; on the other, a growing number of Brazilian-born judges who start a career in Justice. Based on the data collected on the qualifications to be member of the Holy Office, this text isolates the learned judges that served in the Portuguese territories of America, trying to understand the role played by the familiatura in the progression of their career, and their possible inclusion in recruitment or appointment networks in the Coimbra-Lisbon axis.Abstract in Portuguese:
Resumo A proposta do artigo é analisar a dimensão material da vida social dos grupos intermédios residentes na cidade de São Paulo ao longo do Setecentos ligados ao comércio. Para tanto, partimos do pressuposto de que os atributos físicos de peças de mobiliário informam não apenas sobre a função utilitária do objeto, mas, antes, seus usos indicam a reiteração e/ou transformação de padrões de conduta e de hierarquias familiar e social. Para desenvolver o argumento, primeiramente teceremos breves comentários sobre o espaço doméstico na cidade de São Paulo durante o século XVIII. Em seguida, nos deteremos na análise do uso social de alguns móveis interiores das moradas de setores mercantis, relacionando sua existência com as mudanças socioeconômicas pelas quais passava a capital, graças às atividades comerciais que se desenvolviam na região paulista em razão do abastecimento das áreas mineratórias de Minas Gerais, Goiás e Cuiabá.Abstract in English:
Abstract This article proposes to analyze the material dimension of the social life of intermediate groups living in the city of São Paulo during the 18th century and dealing with trade. Therefore, we assume that the physical attributes of pieces of furniture not only inform about the utilitarian function of the object, but rather its uses indicate the reiteration and / or transformation of patterns of behavior and of family and social hierarchies. To develop the argument, first we will weave brief comments on the domestic space in São Paulo during the 18th century. Then we will concentrate on the analysis of the social use of some furniture in the interiors of commercial sectors houses, relating their existence with the socioeconomic changes the capital underwent due to the commercial activities that developed in São Paulo region because of the supply of mining areas of Minas Gerais, Goiás and Cuiabá.Abstract in Portuguese:
Resumo A análise dos esquemas de representação e do vocabulário social em Portugal demonstrou que, nos finais do Antigo Regime, apesar de estranhas ao enquadramento normativo, a noção de mediania e as visões da sociedade que a incluem estavam difundidas. De fato, existem vários testemunhos de que os autores portugueses e estrangeiros coevos se referiam com frequência às camadas intermédias em geral, e ao seu modus vivendi em particular. Partindo de 376 inventários realizados em Lisboa entre 1755 e 1836, propomo-nos analisar os níveis de riqueza, aferir a existência de padrões na composição do patrimônio e formas de consumo dos diferentes grupos socioeconômicos. O presente estudo tem uma dimensão comparativa, uma vez que confronta diferentes categorias, mas o seu objeto central é a análise das camadas intermédias.Abstract in English:
Abstract The analysis of schemes of social representation and social vocabulary in Portugal showed that, at the end of the Ancient Regime, although absent in the legal framework, the notion of intermediate strata and the visions of the society that included it were widespread. In fact, there are several evidences that Portuguese and foreign authors referred to the intermediate layers, in general, and to its modus vivendi, in particular. Focusing on 376 inventories carried out in Lisbon between 1755 and 1836, we seek to analyse the levels and composition of wealth, and patterns of consumption of the different socio-economic groups. This study follows a comparative approach, because it confronts different groups, but its main goal is to focus on the intermediate layers.Abstract in Spanish:
Resumen Lentamente, entre los siglos XVI al XIX, los grupos intermedios se afirmaron en el universo urbano castellano y portugués, adquiriendo protagonismo efectivo en los procesos de transformación social. Trataremos de comprender mejor su ascenso a partir de la visualización pública de su cultura material cotidiana y relacionando la posesión y el valor cultural de ciertos enseres con prácticas rupturistas y modernizadoras (o de imitación aristocrática).Abstract in English:
Abstract Between the 16th and the 19th centuries, intermediate groups affirmed themselves little by little among Castilian and Portuguese urban areas, thus acquiring an important role in the processes of social transformation. This evolution lacks precise spatial or chronological limits. Nevertheless, we will try to understand it better by looking at the public display of these groups’ material day-to-day culture, and by putting into relation ownership and the cultural values of certain goods, and their disruptive or modernizing uses (or of aristocratic imitation - trickle-down).Abstract in Portuguese:
Resumo Em dezembro de 1671, depois de um cerco de vários meses, as tropas comandadas por Luís Lopes de Sequeira conseguiram tomar a capital do Reino do Ndongo. O rei foi morto e houve muitos prisioneiros, entre eles parentes do soberano, que foram deportados para o Brasil e depois para Portugal. O artigo procura reconstituir o périplo dos príncipes do Ndongo no exílio, discutindo seus significados tendo em vista o contexto do avanço colonial pelos sertões de Angola, os dilemas das autoridades na América portuguesa e as políticas metropolitanas em relação aos africanos em Portugal. Cruzando processos que se desenvolveram em Angola, no Brasil e em Portugal, procura-se compreender os motivos pelos quais os herdeiros do Reino do Ndongo não foram escravizados, como a maioria dos prisioneiros feitos naquela batalha.Abstract in English:
Abstract In December 1671, following months of siege, the troops led by Luís Lopes de Sequeira were able to overtake the capital of the Kingdom of Ndongo. In the process, the king was killed and many prisoners were made. Included amongst the latter were relatives of the sovereign who were deported to Brazil and Portugal. This paper seeks to reconstruct the journey of the princes of Ndongo in exile, analyzing their significance within the context of colonial penetration of the interior of Angola, dilemmas facing authorities in Portuguese America, and metropolitan policies relating to Africans in Portugal. Crossing processes that took place in Angola, Brazil and Portugal, the overarching objective of this paper is to understand the motives through which the inheritors of the Kingdom of Ndongo did not become slaves, as was the case with most of the prisoners taken in that battle.Abstract in Portuguese:
Resumo Nos séculos XIV e XV, um conjunto de escritos portugueses e castelhanos foi elaborado para combater, entre outras práticas, crimes considerados frutos do pecado mortal da ira, como o homicídio ou a agressão física e verbal. Levando em conta as prédicas contidas especialmente em tratados religiosos, o objetivo deste ensaio é analisar o papel do sacramento da penitência e do ensino dos rudimentos da fé cristã na formação moral de homens julgados violentos, isto é, de pessoas que menosprezavam, na visão de letrados dessa época, os princípios mais ínfimos da virtude da justiça. Mais precisamente, a partir da análise de uma série de obras eclesiásticas produzidas em Portugal e Castela, o presente trabalho busca questionar em que medida o sacramento da penitência e as prédicas dos párocos foram instrumentos pedagógicos decisivos para a construção de um modelo de cristão brando e avesso à violência.Abstract in English:
Abstract In the fourteenth and fifteenth centuries, many ecclesiastical writings of Castile and Portugal were produced to struggle, among other practices, crimes considered fruits of the deadly sin of wrath, like murder or physical and verbal aggression. Taking into account especially religious treatises, the aim of this essay is to analyze the role of the sacrament of penance and of the teaching of the rudiments of Christian faith in the moral formation of men judged violent; people who despised, in the view of the literates, the finest principles of the virtue of justice. Seen in another way, this paper tries to question, from the analysis of a series of religious works in Castile and Portugal, to what extent the sacrament of penance and the sermons of priests were tools critical to the construction of a mild and averse to violence model of Christian.Abstract in Portuguese:
Resumo Neste artigo, sistematizamos as informações contidas nas licenças concedidas a moradores para realizarem descimentos e resgates particulares no Estado do Maranhão e Grão-Pará durante o período colonial. Comparando com os eventos econômicos e sociais e com a legislação do período, procuramos apreender a evolução do sistema de recrutamento de trabalhadores indígenas na região amazônica, especialmente durante primeira metade do século XVIII.Abstract in English:
Abstract In this study we organize information contained in the licenses granted to Portuguese colonists to carry out private ransoms (resgates) and descents (descimentos) in the state of Maranhão e Grão-Pará during the colonial period. Analyzing them together with the economic and social events and the legislation of this period, we seek to grasp the evolution of the recruitment system of Indian workers in the Amazon region, especially during the first half of the eighteenth century.Abstract in Portuguese:
Resumo O objetivo deste artigo é destacar interpretações sobre as causas da Cabanagem feitas por contemporâneos dessa revolta. O texto demonstra que muitas dessas interpretações colocavam as ações do Parlamento entre as razões da revolta. Os próprios parlamentares julgaram que os limites de suas ações, fosse para integrar a província, fosse para lhe dar maior autonomia, precipitaram a revolta no Pará. Também se resgatam interpretações que não faziam uma associação direta com o Parlamento, como a ideia de que a Cabanagem era uma guerra de raças. No entanto, demonstra-se que, por trás de uma suposta “guerra de raças”, estava a tensão em torno da regulação do trabalho dos indígenas na província, tema no qual as ações e omissões de deputados e senadores tiveram importância capital.Abstract in English:
Abstract The objective of this article is to highlight interpretations on the causes of Cabanagem made by contemporaries of that revolt. The text demonstrates that many of those interpretations pointed the actions of the Parliament among the reasons of the revolt. The parliamentarians themselves judged that the limits of their actions, either to integrate the province or to give them larger autonomy, precipitated the revolt in Pará. It is also rescued interpretations that did not make a direct association with the Parliament, as the idea that Cabanagem was a war of races. However, it is demonstrated that behind a supposed “war of races” was the tension around the regulation of the natives’ work in the province, theme in which the actions and omissions of the deputies and senators had utmost importance.Abstract in Portuguese:
Resumo Olhar etnográfico, olhar pitoresco, olhar ilustrado, olhar evangelizador, olhar imperialista: o olhar é una metáfora frequente nas descrições e análises da literatura de viagem em suas mais diversas manifestações. Ver bem tem como consequência uma melhor compreensão do lugar visitado, o que pode converter o viajante em um especialista do lugar visitado, alguém que pode construir um texto de autoridade sobre determinado espaço, propor projetos políticos de regeneração, colonização, evangelização. O caso do viajante britânico cego, ex-marinheiro, James Holman (1786-1857), impõe limites a essa pretensão epistemológica que define o gênero. Autor de diversos relatos de suas viagens de circum-navegação pela Rússia, Europa central, Brasil, China, Holman era consciente desses limites e por isso foi, além de viajante cego, um escritor cego. Este artigo trata desta consciência do processo de construção de sua fiabilidade e dos seus limites.Abstract in English:
Abstract Ethnographic eye, picturesque eye, enlightened eye, evangelizer eye, imperialist eye: the eye is a frequent metaphor in the descriptions and analysis of travel literature in its various manifestations. See well results in a better understanding of the place visited, which can convert the traveler in a specialist of the visited place, someone who can write an authoritative text on a given space, propose political projects of regeneration, colonization, evangelization. The case of the blind British traveler, a former sailor, James Holman (1786-1857), sets certain limits to this epistemological claim that defines the genre. Author of several accounts of his circumnavigation trips to Russia, Central Europe, Brazil, China, Holman was aware of these limits and so, further than a blind traveler, was a blind writer. This paper deals with the process of this truthfulness construction and the consciousness of its limits.Abstract in Portuguese:
Resumo A proposta deste artigo é analisar como a articulação da teoria dos quatro estágios serviu de pano de fundo na History of Brazil (1810-1819), escrita por Robert Southey, para o exame das populações que viviam no Brasil, rio da Prata e Paraguai. Além disso, busco mostrar a importância da History of America (1777) de William Robertson para a inserção da história americana dentro da macronarrativa da história universal através da circunscrição dos povos originários como moralmente selvagens e vivendo no estágio de caçadores e coletores. Nesse horizonte de delimitação das sociedades em bárbaras, selvagens ou civilizadas, a History of America de Robertson foi decisiva para a construção dos povos indígenas americanos como vivendo em um estado selvagem. Southey continuou explorando as maneiras e os costumes dos selvagens, realizando um significativo alargamento dos tópicos e esmiuçando as peculiaridades de diversas tribos sem, contudo, deixar de apontar seus modos de subsistência, que se desenvolviam de acordo com estágios previamente delimitados.Abstract in English:
Abstract The aim of this article is to analyze how the articulation of the four stages theory served as a backdrop in Robert Southey’ History of Brazil (1810-1819) for the examination of the populations living in Brazil, Rio de la Plata and Paraguay. In addition, I try to show the importance of William Robertson’ History of America (1777) for the insertion of American history within the macronarrative of world history through the constituency of indigenous peoples as morally savage and living in the stage of hunters and gatherers. In that horizon of division of societies in barbaric, savage or civilized, Robertson’ History of America was decisive for the construction of the Native American people as living in a savage state. Southey continued to explore the ways and costumes of the savages, performing a significant broadening of topics and scrutinizing the peculiarities of various tribes without, however, fail to point their subsistencse mode, which were developed according to pre-defined stages.Abstract in Portuguese:
Resumo Esse artigo faz das interpretações de Claude Lévi-Strauss e François Hartog acerca da mudança da sensibilidade europeia sobre o tempo e a história, quando da passagem do século XX para o XXI, um ponto de partida para tratar da crítica aos ideais da modernidade que marca as ciências sociais e humanas na atualidade. Em seguida, discutiremos as relações entre os pares modernidade/tempo histórico, de Reinhart Koselleck, e presentismo/regimes de historicidade, de François Hartog. Por fim, para demonstrar a fertilidade dessa maneira de relacionar história e antropologia, apresentaremos uma proposta de abordagem do diverso espectro das experiências temporais vivenciadas no contexto político, histórico e literário do Brasil contemporâneo, tendo como referência o processo de redemocratização e suas promessas de futuro.Abstract in English:
Abstract This article takes Claude Lévi-Strauss’s and François Hartog’s interpretations about the change of sensibility towards time and history, at the twilight of the twentieth century, as a starting point to understand the critique of modernity’s ideals that characterizes humanities and social sciences today. Then, we propose investigating the relationship between Reinhart Koselleck’s pair “modernity and historical time” and Hartog’s “presentism and regimes of historicity”. Finally, to demonstrate the relevance of this short-circuiting between history and anthropology, we propose an approach to the diverse spectrum of Brazil’s contemporary political, historical and literary temporal experiences during the process of redemocratization and its promises of future.Abstract in Portuguese:
Resumo A experiência de trabalhadores com a imprensa na cidade do Rio de Janeiro constitui-se no interior do movimento de ampliação da cultura letrada, dos circuitos de comunicação social e das tensões que marcaram esse processo na passagem do século XIX para o XX. Este artigo mapeia a distribuição espacial desses periódicos e suas redações e analisa a atuação dos mesmos como espaços de organização e afirmação da presença pública dos trabalhadores na cidade. Destaca, no interior dessa imprensa, as iniciativas voltadas para a produção e coleta de testemunhos históricos procurando compreendê-las como estratégias de afirmação de identidades operárias e de legitimação de suas memórias e histórias.Abstract in English:
Abstract In the late nineteenth century to the twentieth, at Rio de Janeiro, the experience of working with the press occurs in the movement of expansion of literacy in the media circuit, with obvious tensions that have marked this process. This article covers the spatial distribution of those newspapers and its newsrooms and thus analyzes the performance thereof as an organization of spaces and public affirmation of the presence of workers in the city. This work also highlights the initiatives for the production and collection of historical evidence within this press, trying to understand it as affirmation strategies of workers’ identities and legitimizing their memories and stories.