• Internacionalização da educação/ensino superior Editorial

    Almeida, Jalcione
  • Internationalization of higher education: institutions and knowledge diplomacy Dossiê

    Barbosa, Maria Lígia de Oliveira; Neves, Clarissa Eckert Baeta

    Abstract in Portuguese:

    Resumo O debate público, os agentes políticos e a pesquisa acadêmica trouxeram para o centro do debate a questão da internacionalização do ensino superior. Juntamente com questões sobre o que se deve ensinar (e como), sobre a definição e a medida da qualidade do ensino e da aprendizagem, a equidade e diversificação nas instituições de ensino superior, emerge a discussão sobre os significados das tendências e modelos de internacionalização no ensino superior. O que significa internacionalização? Existem medidas ou parâmetros metodológicos para avaliá-la? Quais modelos institucionais se tornam dominantes nos processos de internacionalização? A internacionalização aumentou a importância da ciência para a autonomia das instituições acadêmicas? A diplomacia do conhecimento contribui efetivamente para o fortalecimento institucional? Existem políticas e estratégias globais e locais para internacionalização? Como elas funcionam? Como elas se conectam à democratização do ensino superior? Quais são os principais agentes nos processos de internacionalização: são professores, pesquisadores, funcionários, estudantes ou outras partes interessadas? Essas perguntas formam um amplo programa de pesquisa e algumas delas são discutidas nos artigos deste dossiê. Outras são apenas delineadas, indicando novas direções para estudos nessa área.

    Abstract in English:

    Abstract The public debate, policy agents and stakeholders, and academic research brought to the center of the debate the issue of internationalization of higher education. Along with questions about what (and how) should be taught, the definition and measure of teaching and learning quality, the equity and diversification on Higher Education Institutions, a discussion emerges as to the meanings of internationalization trends and models in higher education. What does internationalization mean? Are there any measures or methodological parameters to assess it? What institutional models become dominant in the internationalization processes? Did internationalization increase the importance of science for the autonomy of academic institutions? Does knowledge diplomacy effectively contribute to institutional strengthening? Are there global and local policies and strategies for internationalization? How do they work? How do they connect to democratization of higher education? Which are the main agents in the internationalization processes - are they professors, researchers, staff, students, or other stakeholders? These questions form an entire research program. Some of them are already discussed in the dossier articles. Others are only outlined, indicating new directions for studies in this area.
  • Challenges for research in higher education: the case of internationalization between the explanandum and the explanans Dossiê

    Veiga, Amélia; Magalhães, António

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Uma questão crucial na pesquisa sobre o ensino superior é que sua natureza é moldada pelos contextos em que é produzida em resposta a agendas que refletem mais demandas de coordenação de políticas do que interesses disciplinares. As problemáticas de pesquisa são construídas principalmente a partir do referencial teórico das disciplinas, as quais, por sua vez, diluem-se no contexto do modo de pesquisa aplicada. A internacionalização, qualidade e acesso, por exemplo, tendem a ser exploradas a partir de uma perspectiva gerencial e de implementação. Reunimos as críticas aos “ismos” metodológicos para destacar como esses moldam nossas conceituações e compreensão das transformações no ensino superior. Desse ponto de vista, as narrativas conceituais sobre internacionalização do ensino superior, impulsionadas pelo Brexit, são identificadas no estudo Higher education and Brexit: current European perspectives para antecipar até que ponto a internacionalização como narrativa conceitual atua como explicação das estratégias para abordar a questão e o que é necessário para que ela mesma seja explicada. O artigo identifica elementos discursivos decorrentes de narrativas conceituais reunidas para abordar a internacionalização na pesquisa do ensino superior e como eles refletem a reificação do estado e do ensino superior. Ao focar o momentum Brexit que colocou em foco a centralidade dos Estados-nação e sua relação de concorrência/cooperação, este artigo contribui para chamar atenção às implicações epistemológicas e metodológicas dos ismos.

    Abstract in English:

    Abstract A key issue in higher education research is that its nature is shaped by the contexts within which it is produced, in response to agendas that reflect more policy coordination demands than disciplinary concerns. The research problematiques are construed mostly out of the theoretical framework of the disciplines, which, in turn, are diluted within an applied research mode. Internationalisation, quality, and access, for instance, tend to be explored from an implementation and managerial perspective. We convene the criticisms of methodological “isms” to highlight how they shape our conceptualisations and understanding of the transformations in higher education. Under this stance, conceptual narratives on internationalisation of higher education prompted by the Brexit momentum are identified in the study Higher education and Brexit: current European perspectives to bring forward the extent to which internationalisation as a conceptual narrative acts as an explanation of the strategies to address the topic, and what is needed to be itself explained. The paper identifies discursive elements stemming from conceptual narratives convened to approach internationalisation in higher education research, and how they reflect the reification of the state and higher education. By focusing on the Brexit momentum that brought to the front stage the centrality of the nation-states and their competition/cooperation relationship, this paper contributes to call attention to the epistemological and methodological implications of isms.
  • University, science and the new (and old) academic roles: inner sources of institutional resilience Dossiê

    Balbachevsky, Elizabeth; Kohtamäki, Vuokko

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Este artigo traça um paralelo entre as mudanças experimentadas pelas universidades e pela ciência no início do novo século, a fim de explorar uma fonte relevante de resiliência e mudança na trama institucional das universidades, que é sua persistente dependência dos direcionamentos e normas produzidas pela ciência enquanto instituição aninhada. Em grande parte, a ciência se organiza conforme suas normas e valores. Não obstante, ela existe de fato dentro do ambiente institucional criado pela universidade. Assim, poder-se-ia argumentar que é uma instituição aninhada. Argumentamos aqui que a interação entre as normas institucionais oriundas da universidade e da ciência produz uma das fontes mais relevantes de resiliência das universidades. O artigo explora a validez dessas premissas com base em dados primários coletados em uma pesquisa focada nas respostas de líderes de unidades acadêmicas menores em duas universidades: a Universidade de Tampere, na Finlândia, e a Universidade de São Paulo, Brasil. Em cada caso, exploramos as respostas locais às mudanças geradas pela autonomia como proxy da mudança substancial no ambiente da universidade, para mapear como as unidades acadêmicas específicas respondem a um ambiente externo que muda rapidamente.

    Abstract in English:

    Abstract This paper parallels the changes experienced by universities and science at the beginning of the new century in order to explore one relevant source of resilience and change inside the universities’ institutional fabric, which is its persistent dependence on the signs and norms produced by science as a nested institution. In no small degree, science is organized according to its norms and values. Notwithstanding, it de facto exists inside the institutional environment created by the university. As such, one could argue that it is a nested institution. Our argument holds that the interplay between the institutional norms coming from the university and science gives rise to one of the more relevant sources of resilience of universities. The paper explores the soundness of these assumptions on primary data collected in a research focusing on the responses of lower-level academic unit leaders in two universities: the University of Tampere, Finland, and the University of São Paulo, Brazil. In each case, we explore the local responses to the changes engendered by autonomy as a proxy of the substantial change in the university's environment, to map how the small academic units respond to a quickly changing external environment.
  • Foreign policy and internationalization of the scientific and university system: Argentina and Brazil (2003-2019) Dossiê

    Perrotta, Daniela; Sharpe, Andrés Santos

    Abstract in Spanish:

    Resumen El presente trabajo indaga las políticas de internacionalización de la ciencia y la universidad durante el período 2003-2019 en dos países de América Latina con culturas académicas y tradiciones universitarias diferenciadas: Argentina y Brasil. El interés principal está en analizar el vínculo entre tres aspectos: el desarrollo histórico de los Sistemas de Educación Superior (SES) en cada uno de esos países, sus políticas exteriores con relación a la ciencia y universidad y la internacionalización de la educación superior y de organismos científicos en relación con la política exterior de ambos países. En este sentido, el artículo no realiza un estudio comparativo entre Argentina y Brasil, sino que propone una lectura comparada entre la política exterior de dos Estados y los procesos de internacionalización. La elección de estos países se debe a que presentan características institucionales y de política exterior bien diferenciadas, pero al mismo tiempo comparten espacios y organismos regionales (el más conocido, el MERCOSUR), un peso relativo en la región y relaciones políticas y económicas que los impulsa a realizar acciones conjuntas. Partiendo de este escenario, nos preguntamos, ¿qué tipo de política exterior con relación a la internacionalización de la ciencia y la universidad movilizaron cada uno de esos países?, ¿cuáles son las alternativas y propuestas que desarrollaron, con qué otros estados y por qué?, ¿qué instituciones crearon para llevar a cabo esas políticas, ¿cuáles son las características que las definían y cómo eso se vincula con la política exterior de cada país?

    Abstract in English:

    Abstract This paper analyzes the policies of internationalization of science and higher education during the period 2003-2019 in two Latin American countries with dissimilar academic cultures and university traditions: Argentina and Brazil. The aim of the paper is to analyze the links between three aspects: the historical development of Higher Education Systems (HES) in each country, its foreign policies regarding science and university, and the internationalization of higher education and of scientific agencies in relation to each country’s foreign policy. In this respect, the article does not seek a comparative analysis between Argentina and Brazil but rather proposes a comparative view between the foreign policy of two States and the internationalization processes. The two countries were chosen because they have differentiated institutional and foreign policy characteristics, while sharing regional spaces and organizations (the best known, the MERCOSUR), a relative weight in the region and political and economic relations that drive them to perform joint actions. Based on this, questions emerge as to what kind of foreign policy related to internationalization of science and the university were mobilized by each country; what alternatives and proposals they developed, with what other States and why; what institutions they created to carry out these policies; what characteristics define these policies and how this is related to the foreign policy of each country.
  • Internationalization of higher education: excellence or network building? What do BRICS countries need most? Dossiê

    Khomyakov, Maxim; Dwyer, Tom; Weller, Wivian

    Abstract in Portuguese:

    Resumo O artigo é dedicado à discussão sobre a cooperação internacional no contexto da educação superior nos países do BRICS. Inicia com uma análise das mudanças radicais no mundo acadêmico global, que são descritas como uma influência conjunta das tendências de massificação, globalização e internacionalização. Segundo os autores, os países do BRICS podem enfrentar esses desafios a partir de duas abordagens principais: por meio da criação de vários projetos de excelência e por meio do desenvolvimento de redes universitárias estruturadas horizontalmente, a exemplo da BRICS Network University. Os objetivos da primeira abordagem consistem na criação de universidades de elite e uma melhor integração à academia global, enquanto a segunda aborda questões mais prementes relacionadas ao desenvolvimento atual das sociedades nos BRICS. A conclusão é que, embora os projetos de excelência ajudem a desenvolver uma educação de classe mundial, as redes conseguem responder melhor às necessidades atuais dos países do BRICS.

    Abstract in English:

    Abstract The article is devoted to discussing international collaboration regarding higher education in the BRICS countries. It starts with the analysis of the radical changes occurred in the global academic world, described as a joint influence of global trends towards massification, globalization and internationalization. We argue that BRICS countries can meet these challenges by means of two main approaches: through building excellence university projects and via developing horizontally structured university networks, such as the BRICS Network University. The goals of the first are creating elite universities and better integration to the global academia, while the second addresses most pressing development issues faced by BRICS’ societies. The conclusion is that while excellence projects do help to develop world-class education, the networks better answer current needs of the BRICS countries.
  • Internationalization of higher education in Brazil: advances, obstacles, and challenges Dossiê

    Neves, Clarissa Eckert Baeta; Barbosa, Maria Ligia de Oliveira

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Nos últimos anos, o tema da internacionalização das universidades passou a fazer parte, no Brasil, da agenda das lideranças acadêmicas, das principais agências de fomento e de entidades representativas das IES públicas e privadas. Este artigo visa a analisar a experiência das IES e das agências de fomento no Brasil com relação ao fenômeno da internacionalização. Partindo do processo iniciado com a tradicional cooperação acadêmica internacional, busca-se observar avanços das universidades brasileiras no sentido da definição de estratégias e objetivos institucionais mais abrangentes e complexos no tocante à internacionalização. Faz-se um esboço de conceituação do processo de internacionalização e um histórico resumido dos principais traços do nosso sistema de ensino superior e da pós-graduação, analisando a cooperação e as influências internacionais no Brasil. A seguir, trata-se, das políticas de internacionalização realizadas pelas agências do governo central e do envolvimento das IES com ações institucionais de internacionalização. Constata-se o caráter ainda incipiente da internacionalização do sistema de ensino superior brasileiro e a baixa proatividade das IES no desenvolvimento de políticas internas para recepção e aproveitamento das oportunidades oferecidas no processo.

    Abstract in English:

    Abstract In recent years, in Brazil, the theme of the internationalization of universities has become part of the agenda of academic leaders, main funding agencies and representative entities of public and private HEIs. This article aims to analyze the experience of HEIs and funding agencies in Brazil regarding the issue of internationalization. Starting from the process of traditional international academic cooperation, we seek to observe advances of Brazilian universities towards the definition of broader and more complex institutional strategies and objectives regarding internationalization. Drawing on concepts of the internationalization process, we briefly depict the main features of the Brazilian higher education and postgraduate system, analyzing cooperation and international influences within it. Then, we discuss the internationalization policies implemented by central government agencies and the involvement of HEIs in institutional internationalization actions. It is observed that the internationalization of Brazilian higher education system is still incipient and that HEIs are scarcely proactive in the development of institutional policies to receive and in leveraging the opportunities offered in the process.
  • The internationalization of higher education scrutinized: international program and provider mobility Dossiê

    Knight, Jane

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Nas últimas duas décadas, houve um aumento exponencial em todas as formas de mobilidade acadêmica internacional - estudantes e acadêmicos, programas e provedores, políticas e regulamentos, e o intercâmbio universal de conhecimentos, ideias, valores e cultura. Há uma diversidade sem precedentes de formas de mobilidade. Como ocorre com toda inovação, há vários benefícios, bem como riscos potenciais e, geralmente, algumas consequências não esperadas. Essas precisam ser cuidadosamente monitoradas. Este artigo trata das mudanças nos processos de internacionalização e suas inovações recentes, como a mobilidade internacional de programas e provedores (MIPP). O número de campi sucursais internacionais tem aumentado continuamente em todo o mundo, assim como o estabelecimento de universidades internacionais associadas independentes formadas por parceria entre universidades de distintos países, um número crescente de programas de dupla diplomação e um avanço revolucionário na educação a distância. Diante disso, o objetivo deste artigo é apresentar um marco de classificação da MIPP, que forneça uma nova matriz conceitual para analisar o significado, tendências, problemas e oportunidades das atividades de MIPP em todo o mundo e identificar novas áreas de pesquisa e desenvolvimento de políticas necessárias para aproveitar benefícios da MIPP, especialmente na América Latina.

    Abstract in English:

    Abstract During the last two decades, there has been an exponential increase in all forms of international academic mobility - student and scholar, programs and providers, policies and regulations, and the universal exchange of knowledge, ideas, values, and culture. The diversity in the modes and forms of mobility is unprecedented. As with all new developments, there are multiple benefits, as well as potential risks, and usually some unintended consequences. These need to be carefully monitored. This article focuses on changes in internationalization and new developments such as international program and provider mobility (IPPM). There has been a steady increase in the number of international branch campuses around the world, as well as in the establishment of new independent international joint universities by partner institutions from different countries, an increasing number of joint/double degree programs, and revolutionary developments in distance education. In view of these developments, the purpose of this article is to introduce the IPPM classification framework, which provides a new conceptual structure to analyse the meaning, trends, issues, and opportunities of IPPM activities around the world and to identify areas of further research and policy development necessary to harness the benefits of IPPM, especially in Latin America.a
  • Identity construction processes and challenges of analytical anti-essentialism Artigo

    Sobczyk, Rita; Soriano-Miras, Rosa; Caballero-Calvo, Andrés

    Abstract in Spanish:

    Resumen La comprensión de las tensiones sociales y políticas actuales genera un renovado interés en el estudio de los procesos de construcción identitaria. Sin embargo, el concepto de “identidad”, pese a su gran presencia en los discursos públicos, sigue siendo afectado por una profunda ambigüedad definitoria que limita su utilidad analítica y dificulta la transferencia de conocimiento de las investigaciones científicas que pudieran contribuir a debates informados en el ámbito público. El presente artículo, en base a la revisión de estudios existentes, aboga por la conceptualización de la identidad como un proceso multidimensional. La elaboración teórica sobre los mecanismos de construcción identitaria lleva a plantear cinco precauciones principales a considerar a la hora establecer relaciones entre las categorías identitarias y las pautas sociales. Se realiza una reflexión sobre la necesidad de combinar el antiesencialismo analítico con el estudio de los esencialismos cotidianos y sus implicaciones.

    Abstract in English:

    Abstract The understanding of present social and political tensions generates a renewed interest in the study of identity construction processes. However, the concept of “identity”, despite its wide presence in the public discourses, remains profoundly affected by ambiguity in terms of its definition. This limits its analytical usage and hinders the dissemination of the findings of scientific research that could contribute to creating informed debates in the public domain. The present paper, based on the review of existing studies, argues for a conceptualization of identity that defines it as a multidimensional process. The theoretical discussion concerning the main mechanisms of identity construction leads us to propose five precautions which should be taken into account when analysing the relation between identity categories and social patterns. Finally, we reflect on the necessity of combining analytical anti-essentialism with the study of everyday essentialisms and their implications.
  • The discursive disputes regarding racial identity in two Brazilian TV series Artigo

    Souza, Nelson Rosário de; Drummond, Daniela Rocha; Almeida, Viritiana Aparecida

    Abstract in Portuguese:

    Resumo A presente análise elegeu como objeto as duas séries de televisão brasileiras Sexo e as Negas e Mister Brau. A primeira retrata a intimidade de quatro mulheres negras da periferia urbana, destacando o protagonismo delas quanto à sexualidade. A segunda tematiza a ascensão social de um jovem casal de negros a partir do sucesso musical. Em ambas aparecem tensões interseccionais de raça, classe e gênero que pedem uma perspectiva não essencialista que valorize as interações entre mídia e sociedade. A questão central do estudo é: quais tensões e contradições podem ser apreendidas nos conteúdos dos seriados, comparativamente, quando se observa as linhas discursivas sobre raça e gênero que eles mobilizam? Os seriados conferem protagonismo aos afrodescendentes, entretanto, linhas discursivas associadas à subalternização são reproduzidas, mas não sem resistências.

    Abstract in English:

    Abstract This paper analyses two Brazilian television series, namely Sexo e as Negas and Mister Brau. The first one portrays the intimacy of four black women from the slums, highlighting their sexuality. The other series, called Mister Brau, had as its main theme the social ascension of a couple who acquired fame from popular music. Both shows address intersectional issues such as race, social class, and gender, which require a non-essentialist perspective that values interactions between media and society. The main question is: what tensions and contradictions can we apprehend in these series’ content, relatively, regarding the discursive lines about racial and gender issues? The shows have people of African descent as their protagonists, however, discursive lines associated with subordination are reproduced, though not without resistance.
  • Gay and bisexual parents in Colombia: an approach to perceptions of the family Articles

    Pineda, Jair Eduardo Restrepo; Jaramillo, Juliana Jaramillo

    Abstract in Spanish:

    Resumen Este artículo presenta un análisis a las percepciones que padres y madres homosexuales y bisexuales residentes en Colombia tienen acerca de sus familias. Para tal fin, se realizó una aproximación a los imaginarios y las representaciones sociales que sobre la familia y la orientación sexual poseen estos padres, logrando evidenciar la manera en la cual vinculan ambas categorías para reconfigurar, desde sus experiencias personales, la imagen y la percepción de la familia que han constituido. La metodología empleada fue de carácter cualitativo y tuvo como herramientas de investigación la entrevista semiestructurada y el test de asociación libre de palabras. En total, se entrevistaron 15 padres, de los cuales siete eran lesbianas, cuatro gays y cuatro bisexuales. Se pudo concluir que los padres y madres homosexuales y bisexuales tienen percepciones sobre sus familias en las cuales no se da un rompimiento radical con el modelo de familia tradicional, sino que se presentan continuidades en aspectos tales como la afectividad, el cuidado, los roles de género, los cuales, sin embargo, son valorados y priorizadas de forma distinta por estos padres y madres dentro de las familias que han constituido.

    Abstract in English:

    Abstract This article presents an analysis to the perceptions that gay and bisexual fathers and mothers living in Colombia have of their families. For this purpose an approach was made to the imaginaries and social representations of these parents about their family and sexual orientation, so that to demonstrate the way they link both categories to reconfigure, from their personal experiences, the image and perception of the family that they have constituted. The methodology used was of a qualitative, exploratory and descriptive nature, using the semi-structured interview and free word association test as research tools. In total 15 parents were interviewed, of which 7 were lesbians, 4 gays and 4 bisexuals. It was concluded that homosexual and bisexual fathers and mothers have perceptions of their families that suggest no radical break with the traditional family model, but rather shows continuities regarding aspects such as affectivity, care and gender roles, which, however, are valued and prioritized in a different way by these fathers and mothers within the families they have constituted.
  • An outline of a pragmatic sociology of ‘violence’ Artigos

    Werneck, Alexandre; Teixeira, Cesar Pinheiro; Talone, Vittorio da Gamma

    Abstract in Portuguese:

    Resumo O objetivo deste artigo é propor uma sociologia pragmática da violência. A partir de uma semiótica de uma operação cognitiva primordial contida nas definições de situação, a qualificação, caracterização fundamental das coisas, mapeamos os sentidos atribuídos àquilo que atores sociais em geral (e analistas em particular) tratam como violência. Observamos que essa operação preenche de sentido um objeto concreto, a força desproporcional, cujas ressignificações compõem uma tipologia de cinco “sociologias da violência”, tanto nativas quanto analíticas: uma substantivista; uma construtivista; uma política; uma crítica; e uma praxiológica. A esse quadro, sugerimos acrescentar uma sociologia pragmática: nela, a partir do entendimento do signo violência como um interpretante, buscamos compreender como, nas operações de qualificação, ele serve de elo entre metafísicas morais (formas de ver o mundo nas quais faz sentido o uso da força desproporcional) e dispositivos capazes de as atualizar.

    Abstract in English:

    Abstract In this article we propose a model for a pragmatic sociology of violence. Based on a semiotic analysis of a primordial cognitive operation deployed in people’s definition of situations, namely qualification, the essential characterization of things, the paper maps the meanings attributed to what both ordinary social actors and academic analysts treat as violence. Our analysis shows that this operation imbues a concrete object with meaning, the disproportionate use of force, whose resignifications compose a typology of five ‘sociologies of violence,’ both native and academic. These are: substantivist, constructivist, political, critical, and praxiological. To this gallery, we suggest the addition of another item: a pragmatic sociology. Taking the sign ‘violence’ as an interpretant, this sociology seeks to understand how, in people’s qualifications, it functions as a connection between moral metaphysics (worldviews in which the deployment of disproportionate force makes sense) and devices capable of effectuating them.
  • Gated housing cooperatives and socio-residential differentiation. The case of Viña del Mar community Interfaces

    Valdebenito-Valdebenito, Carlos; Aránguiz, Luis Álvarez; Dattwyler, Rodrigo Hidalgo; Constela, Carlos Vergara

    Abstract in Spanish:

    Resumen El artículo presenta la actuación urbana de las cooperativas de vivienda cerrada en la ciudad de Viña del Mar (Chile) durante la última década del siglo XX, las cuales son puestas en diálogo y tensión con los procesos urbanos acaecidos en este territorio. A través de enfoques conceptuales que abordan la ciudad neoliberal y el estudio de la diferenciación socio-residencial del espacio urbano, se busca dar una lectura al lugar que ocupan estas cooperativas. Mediante una metodología cuantitativa descriptiva y multivariada que pretende especificar la construcción de viviendas por parte de las cooperativas y dar cuenta de la distribución espacial de la población respectivamente, se caracteriza el desarrollo de las cooperativas en tanto localización, morfología, superficie construida e inversión, para luego discutir su emplazamiento con algunas de las principales lecturas urbanas sobre la diferenciación socio-residencial. Se concluye con que la huella de las cooperativas de vivienda se difumina y se confunde con el establecimiento de la oferta inmobiliaria privada, donde, si bien los mecanismos de consecución de la vivienda distan en materia de gestión del suelo y asociatividad, ambas formas poseen variadas semejanzas tales como la presencia de espacios públicos privados, el establecimiento de fronteras físicas, la fragmentación de la trama urbana y mecanismos de acceso controlado.

    Abstract in English:

    Abstract This article presents the urban intervention of gated housing cooperatives in the city of Viña del Mar (Chile) during the last decade of the twentieth century, which are compared and contrasted with urban processes in this territory. By means of conceptual approaches that address the neoliberal city and the study of the socio-residential differentiation of urban space, it is sought to understand the reach of these cooperatives. Through a descriptive and multivariate quantitative methodology that aims to describe the cooperative housing construction and account for the spatial distribution of the respective population, the development of cooperatives is characterized as to location, morphology, constructed area and investment, and then its situation is discussed in the light of some of the main urban approaches to socio-residential differentiation. Findings show that the trajectory of the housing cooperatives is blurred and is confused with the establishment of private real estate offer. That is, despite their different mechanisms for attaining housing regarding land management and associativity, both forms have several similarities such as the presence of private public spaces, the establishment of physical borders, fragmentation of the urban space and controlled access.
  • Lilia Schwarcz and the persistence of methodological nationalism in interpretations of Brazil Resenha

    Ribeiro, Marcos Abraão

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Esta resenha apresenta uma análise crítica do livro Sobre o autoritarismo brasileiro, da antropóloga e historiadora Lilia Schwarcz, que procura realizar uma interpretação multidimensional do autoritarismo nacional. Através da apresentação dos argumentos principais presentes no livro, defendo que a autora constrói uma interpretação que não rompe com as tradicionais imagens do Brasil, reproduz uma perspectiva idealizada do sistema democrático e segue o nacionalismo metodológico, que fazem com que sua interpretação enfatize as supostas particularidades do caso brasileiro. Dessa forma, seu trabalho contribui para que continuemos em posição subordinada dentro da geopolítica do conhecimento na modernidade global.

    Abstract in English:

    Abstract This review presents a critical analysis of the bookSobre o autoritarismo brasileiro (On Brazilian authoritarianism), by anthropologist and historian Lilia Schwarcz, which seeks to make a multidimensional interpretation of national authoritarianism. By presenting the main arguments in the book, I argue that the author constructs an interpretation that does not break with traditional images of Brazil, but rather reproduces an idealized perspective of the democratic system, following the methodological nationalism, what leads her to emphasize some supposed particularities of the Brazilian case. Thus, Schwarcz’s work contributes to crystallize the subordinate position of Brazil within the geopolitics of knowledge in global modernity.
  • The trajectory of quilombola students in higher education Brazil Today

    Alves, Daniel Cardoso

    Abstract in English:

    Abstract The article summarized here presents the results of qualitative research conducted in 2019 on quilombola students accepted to the State University of Southwestern Bahia (Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - UESB) under a system of supplementary quotas.a
Programa de Pós-Graduação em Sociologia - UFRGS Av. Bento Gonçalves, 9500 Prédio 43111 sala 103 , 91509-900 Porto Alegre RS Brasil , Tel.: +55 51 3316-6635 / 3308-7008, Fax.: +55 51 3316-6637 - Porto Alegre - RS - Brazil
E-mail: revsoc@ufrgs.br