Almanack, Issue: 28, Published: 2021
  • LA ANTIGUA CONSTITUCIÓN Y LA CONSTITUCIÓN TRADICIONAL EN LA MONARQUÍA HISPANA DEL SIGLO XVIII ARTIGO

    Abstract in Spanish:

    Resumen El debate reciente sobre la “antigua constitución” y su aplicación a la historia hispanoamericana está de alguna manera relacionado con la forma en que describimos las prácticas normativas de una sociedad pasada. En el caso de la Monarquía hispana, la pretensión de identificar un contenido normativo para la expresión “antigua constitución” se torna ilusoria cuando advertimos que, en los debates del siglo XVIII, las apelaciones a la historia eran utilizadas por actores con expectativas radicalmente divergentes, ya fueran reformistas o absolutistas. Incluso los redactores de la Constitución de 1812 creyeron necesario legitimar su creación apelando a las leyes fundamentales y la antigua constitución de la monarquía, algo que, como veremos, algunos denunciaron como una mera impostura. Ante este panorama, solo cabe colegir que expresiones como “antigua constitución” o “constitución histórica”, más que designar un objeto institucional pasado, cumplían una función retórica destinada a sostener la particular posición de quienes se valían de ellas. Afirmar esto, sin embargo, no implica negar las funciones que el orden jurídico tradicional desempañaba como limitador y legitimador de los actos de poder y en la solución de conflictos. En este trabajo, aprovechando la reciente historiografía y analizando diferentes testimonios de época, procuramos ofrecer una reconstrucción plausible de los elementos que podrían considerarse esenciales o definitorios de aquel orden antiguo, con relativa independencia del sentido retórico con el que se utilizaban las apelaciones al pasado o a una “antigua constitución”.

    Abstract in English:

    ABSTRACT The recent debate on the “ancient constitution” and its application to Spanish American history is somehow related to the way in which we describe the normative practices of a past society. In the case of the Hispanic Monarchy, the attempt to identify a normative content for the expression “ancient constitution” becomes illusory when we notice that, in the 18th century debates, appeals to history were used by actors with radically divergent expectations, whether reformers or absolutists. Even the drafters of the 1812 Constitution believed it necessary to legitimize its creation by appealing to the “fundamental laws” and to the “ancient constitution” of the monarchy, something that, on the other hand, was denounced as a mere imposture. Given this state of things, it can only be inferred that expressions like “ancient constitution” or “historic constitution”, rather than designating an institutional object of the past, fulfilled a rhetorical function destined to sustain the position of those who used them. This statement, however, does not imply a denial of the functions that the traditional legal order performed limiting and legitimizing acts of power and disputes settlements. In this essay, taking advantage of recent historiography and 11analyzing different testimonies of the time, we attempt to offer a plausible reconstruction of the elements that could be considered essential of that traditional order, regardless the rhetorical sense with which appeals to the past or to the “ancient constitution” were used.
  • O CAFÉ DE NEUVILLE: SOCIABILIDADE, POLÍTICA E INFRAÇÃO NO COMÉRCIO DO RIO DE JANEIRO (1833-1841) Artigo

    Santana, Kátia Luciene de Oliveira e Silva

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Em 1833, a capital do Império brasileiro era palco de rivalidades políticas e insatisfações sociais. Nesse ínterim, o governo regencial enfrentava a oposição, liderada pela facção caramuru, em protestos de rua pela cidade. No período da reação política, o movimento regressista passou a defender uma pauta de reformas que ensejaram uma série de transformações nos espaços de circulação e, consequentemente, na vida do citadino. Nesse sentido, sob a bandeira da restauração da ordem e da tranquilidade pública, os novos códigos legais versavam sobre a disciplina e a normatização das condutas. O projeto civilizador para a capital do país pressupunha transformar a “cidade de tumultos” em uma cidade ordeira e moderna. Localizado no tradicional Largo do Paço (atual Praça XV de Novembro), o Café Neuville testemunhou os acontecimentos que marcaram a cidade do Rio de Janeiro entre as décadas de 1830 e 1840. O estabelecimento promovia eventos e ficou conhecido como o lugar do primeiro baile de Carnaval da cidade, mas também transitou na fronteira entre o lícito e o ilícito, abrigando a prática de jogos proibidos. A história desse famoso café se imbrica com a do seu proprietário, Jeant Geant Neuville, um comerciante estrangeiro de naturalidade indefinida (francês ou belga?) e práticas suspeitas. Neuville circulou entre os registros policiais e a publicidade dos jornais fluminenses. O objetivo deste artigo é trazer à baila parte da história desse importante ponto comercial, pouco citado pela historiografia do período, mas digno de nota no Jornal do Commercio de 1830 a 1996.

    Abstract in English:

    Abstract In 1833, the capital of Brazilian Empire was the stage of political rivalries and social dissatisfactions. Meanwhile, the ruling government faced the opposition, leaded by “caramuru” faction in street protests throughout town. In the period of political reaction, the regressive movement started to defend an agenda of reforms that led to a series of changes in the areas of mobility, and consequently, in the life of the citizen. In this sense, under the flag of the reestablishment of order and public tranquility, the new legal codes talked about the discipline and the standardization of procedures. The civilizing project for the capital of the country intended to change the “city of riots” into an orderly and modern city. Located in the traditional “Largo do Paço” (nowadays Praça XV de Novembro), Neuville’s Coffeehouse witnessed significant events in the city of Rio de Janeiro between 1830 and 1840. The place promoted events and was known as the site of the first Carnival ball in the city, but also moved in the boundary between the licit and illicit, sheltering the practice of forbidden games. The history of this famous coffee shop is tangled with that of his owner, Jeant Geant Neuville, a foreigner merchant whose nationality is indefinite (French or Belgian?) and practices are suspicious. Neuville moved among the police records and the news in the papers of Rio de Janeiro. The purpose of this paper is to bring back part of the history of this important commercial site, little mentioned by the historiography of the time, although it was noteworthy by Jornal do Commercio from 1830 to 1996.
  • O CULTO E A INSTRUÇÃO PÚBLICA E SUAS INTENÇÕES MORALIZADORAS: O OLHAR DOS PRESIDENTES DA PROVÍNCIA DE MATO GROSSO NA PRIMEIRA METADE DO SÉCULO XIX Artigo

    Aguiar, Patrícia Figueiredo

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Culto e instrução pública foram preocupações comuns aos presidentes da província de Mato Grosso na primeira metade do século XIX. Preocupações que se voltavam para um contexto importante da história do Brasil, no que se refere à constituição da nação e do sentimento de pertencimento, pois, naquele contexto, era vital a formação de indivíduos dóceis e civilizados. O objetivo deste artigo é analisar os discursos proferidos pelos presidentes da província de Mato Grosso, dirigidos à Assembleia Legislativa provincial, na primeira metade do século XIX, acerca do culto e instrução pública, a fim de demonstrar que esses dois setores foram utilizados como estratégias moralizadoras e civilizatórias da população mato-grossense. Para tanto, serão apresentados os discursos e falas dos presidentes, considerando as diretrizes que norteavam a organização e constituição do poder provincial no Oitocentos.

    Abstract in English:

    Abstract Worship and public instruction were common concerns for the presidents of the province of Mato Grosso, in the first half of the 19th century. Concerns that turned into an important context in the history of Brazil, regarding the constitution of the nation and the feeling of belonging, for that, in that context, the formation of docile and civilized individuals was vital. This article analyzes the speeches made by the presidents of the province of Mato Grosso, addressed to the provincial Legislative Assembly, in the first half of the 19th century, about worship and public instruction, to demonstrate that these two sectors were used as moralizing strategies and civilizing aspects of the population of Mato Grosso. For such purpose, the speeches of the presidents will be presented, considering the guidelines that guided the organization and constitution of the provincial power in the eighties.
  • IN OPPOSITION TO THE EMPIRE: THE 1871 CLUBE DA LAVOURA E DO COMÉRCIO Artigo

    Miranda, Bruno da Fonseca

    Abstract in Portuguese:

    Resumo O presente trabalho analisa o movimento de gestação e a atuação do Clube da Lavoura e do Comércio. Ao longo do ano de 1871, essa associação, que contava com parte dos mais importantes fazendeiros e comerciantes do Império do Brasil, lutou contra a promulgação da Lei do Ventre Livre, manifestando seu antagonismo com o lançamento de um Protesto e envio uma petição ao Parlamento brasileiro.

    Abstract in English:

    Abstract This work analyzed the development and the performance of the Clube da Lavoura e do Comércio, which consisted of some of the most important farmers and merchants of the Brazilian Empire. Throughout the year of 1871, this association fought against the promulgation of the Law of the Free Womb, manifesting its antagonism with a Protest and a petition sent to the Brazilian Parliament.
Universidade Federal de São Paulo - UNIFESP Estrada do Caminho Velho, 333 - Jardim Nova Cidade , CEP. 07252-312 - Guarulhos - SP - Brazil
E-mail: revista.almanack@gmail.com