Open-access FORMAL AND INFORMAL ROOTS OF THE OPTION FOR THE COURSE OF BIOLOGICAL SCIENCES

epec Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte) Ens. Pesqui. Educ. Ciênc. (Belo Horizonte) 1983-2117 Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais This paper presents the results of a research whose objective was to identify and analyze the elements considered determinants, by biologists and undergraduating students in Biological Sciences, in the choice of his course, pointing to the formal and mainly informal roots for that option. The data were collected by means of 20 micro interviews, that were analyzed in terms of the relationship with the knowledge, proposed by Charlot (2000). It was detect a predominance of informal roots, for example, the identification with the issues related to biology, the influence of family, friends and daily life of the interviewee. In turn, the identification with the disciplines of Science/Biology and with their teachers were important determinants for those who had a formal root for the choice of this course. Texto completo disponível apenas em PDF. Full text available only in PDF format. ANTUNES, F.C.A. A relação com o saber e o Estágio Supervisionado em Matemática. 2007. 165f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Educação Matemática) - Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2007. ANTUNES F.C.A. A relação com o saber e o Estágio Supervisionado em Matemática 2007 165f Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Educação Matemática) Universidade Estadual de Londrina Londrina BARDIN, L. Análise de Conteúdo. 3. ed. Lisboa: Edições 70, 2004. 223 p. BARDIN L. Análise de Conteúdo 3. ed Lisboa Edições 70 2004 223 p BOGDAN, R.C.; BIKLEN, S.K. Investigação Qualitativa em Educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto Editora, 1994. 336p. BOGDAN R.C. BIKLEN S.K. Investigação Qualitativa em Educação: uma introdução à teoria e aos métodos Porto Porto Editora 1994 336p BRANDO, F. da R. Escolha profissional: uma questão de identidade. 2005. 160f. Dissertação (Mestrado em Educação para a Ciência) - Universidade Estadual Paulista, Bauru, 2005. BRANDO F. da R. Escolha profissional: uma questão de identidade 2005 160f Dissertação (Mestrado em Educação para a Ciência) Universidade Estadual Paulista Bauru CHARLOT, B. Da relação com o saber: elementos para uma teoria. Porto Alegre: ArtMed, 2000. 93p. CHARLOT B. Da relação com o saber: elementos para uma teoria Porto Alegre ArtMed 2000 93p CIAMPA, A. da C. Identidade. In: LANE, S.T.M.; CODO, W. (Orgs). Psicologia Social: o homem em movimento. 2. ed. São Paulo: Brasiliense, 1985. p. 58-75. CIAMPA A. da C. Identidade LANE S.T.M. CODO W. Psicologia Social: o homem em movimento 2. ed São Paulo Brasiliense 1985 58 75 COLLEY, H.; HODKINSON, P. e MALCOLM, J. Non-formal learning: mapping the conceptual terrain. A consultation report, Leeds: University of Leeds Lifelong Learning Institute. 2002. COLLEY H. HODKINSON P. MALCOLM J. Non-formal learning: mapping the conceptual terrain A consultation report Leeds University of Leeds Lifelong Learning Institute 2002 DIERKING, L. D.: Lessons without limit: how free-choice learning is transforming science and technology education. História, Ciências, Saúde Manguinhos, v. 12 (supplement), p. 145-60, 2005. DIERKING L. D. Lessons without limit: how free-choice learning is transforming science and technology education História, Ciências, Saúde Manguinhos 12 supplement 145 160 2005 GASPAR, A. Museus e Centros de Ciências: conceituação e proposta de um referencial teórico. 1993. 118f. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, São Paulo, 1993. GASPAR A. Museus e Centros de Ciências: conceituação e proposta de um referencial teórico 1993 118f Tese (Doutorado em Educação) Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo São Paulo GUIZELINI, A. Um estudo sobre a relação com o saber e o gostar de Matemática, Química e Biologia. 2005. 154f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Educação Matemática) - Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2005. GUIZELINI A. Um estudo sobre a relação com o saber e o gostar de Matemática, Química e Biologia 2005 154f Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Educação Matemática) Universidade Estadual de Londrina Londrina HALL, S. A identidade cultural na pós-modernidade. 9. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2004. 102p. HALL S. A identidade cultural na pós-modernidade 9. ed Rio de Janeiro DP&A 2004 102p LOPES, F.M.; MELLO, E. de; ARRUDA, S.M. O papel da identificação na construção da relação entre o estagiário e o professor regente. In: Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 5., 2005, Bauru: Unesp. Anais... Bauru, 2005. LOPES F.M. MELLO E. de ARRUDA S.M. O papel da identificação na construção da relação entre o estagiário e o professor regente Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 5 2005 Bauru Unesp Anais... Bauru 2005 LÜDKE, M.; ANDRE, M.E.D.A. Pesquisa em Educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986. 99p. LÜDKE M. ANDRE M.E.D.A. Pesquisa em Educação: abordagens qualitativas São Paulo EPU 1986 99p MARANDINO, M. et al. A educação não formal e a divulgação científica: o que pensa quem faz? In: Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 4., 2003, BauruUniversidade Estadual Paulista. Atas... Bauru, 2003. MARANDINO M. A educação não formal e a divulgação científica: o que pensa quem faz? Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 4 2003 Bauru Universidade Estadual Paulista Atas... Bauru 2003 ROMERO, D.M.F. Tornar-se professor: reflexões sobre a construção da identidade profissional do professor do curso de magistério. Interações: estudos e pesquisas em Psicologia, São Paulo, v.2, n.3, p.35-46, jan.-jul. 1997. ROMERO D.M.F. Tornar-se professor: reflexões sobre a construção da identidade profissional do professor do curso de magistério Interações: estudos e pesquisas em Psicologia São Paulo 2 3 35 46 jan-jul 1997 SMITH, M.K. Non Formal Education. 1996;2001. Disponível em: <http://www.infed.org/biblio/b-nonfor.htm>. Acesso em 29 jan. 2008. SMITH M.K. Non Formal Education 1996;2001 Disponível em: http://www.infed.org/biblio/b-nonfor.htm 29 jan. 2008 SOARES, J.L. Dicionário etimológico e circunstanciado de Biologia. São Paulo: Scipione, 2005. 534p. SOARES J.L. Dicionário etimológico e circunstanciado de Biologia São Paulo Scipione 2005 534p UENO, M.H.; ARRUDA, S.M. VILLANI, A. Uma reflexão sobre o gostar de Física segundo uma abordagem psicanalítica. In: Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 4., 2003, Bauru: Universidade Estadual Paulista. Atas... Bauru, 2003. UENO M.H. ARRUDA S.M. VILLANI A. Uma reflexão sobre o gostar de Física segundo uma abordagem psicanalítica Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 4 2003 Bauru Universidade Estadual Paulista Atas... Bauru 2003 1 Neste trabalho, utilizamos a palavra identificação como empregada no senso comum e não no sentido psicanalítico, o que foi realizado em um outro trabalho (LOPES; MELLO; ARRUDA, 2005). 2 Guizelini (2005, p.109), aponta três formas em que a relação consigo mesmo se manifestou em seus dados: pela identificação com o conteúdo, pela facilidade em lidar com ele e pela perspectiva de ter sucesso no curso. 3 De acordo com a resolução n° 10, de 5 de julho de 2003, publicada no Diário Oficial da União, Seção 1, página 191, de 21/08/2003. Disponível em <http://www.cfbio.org.br/instituicao/legislacao/resolucao_10.html> Acesso em 29 jan. 2008 4 Matheus Fabricio Verona - Universidade Estadual de Londrina / Mestrado em Ensino de Ciências e Educação Matemática / matheusverona@ig.com.br. Com apoio da CAPES. 5 Horácio Mori - horaciomori@hotmail. com 6 Sergio de Mello Arruda - Universidade Estadual de Londrina / Departamento de Física / renop@uel.br. Com apoio do CNPq
location_on
Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais Av. Antonio Carlos, 6627, CEP 31270-901 Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil, Tel.: (55 31) 3409-5338, Fax: (55 31) 3409-5337 - Belo Horizonte - MG - Brazil
E-mail: ensaio@fae.ufmg.br
rss_feed Stay informed of issues for this journal through your RSS reader
Accessibility / Report Error