Acessibilidade / Reportar erro

A comunicação da responsabilidade social empresarial (RSE) na Suécia, Tailândia e Brasil: uma abordagem comparativa em empresas de construção civil

Corporate Social Responsability Communication in Sweden, Thailand and Brazil: a comparative approach in companies of the construction industry sector

Resumos

A Responsabilidade Social Empresarial (RSE) tem recebido crescente atenção, tanto na área acadêmica como corporativa. As empresas, geralmente, definem sua abordagem de RSE sob diferentes visões, sendo influenciadas por distintos fatores em nível regional, industrial, nacional e empresarial. O presente estudo tem como objetivo identificar como as maiores empresas da indústria de construção civil da Suécia, Tailândia e Brasil se apresentam em termos de Responsabilidade Social Empresarial. A pesquisa foi realizada mediante a análise de documentos organizacionais provenientes das maiores empresas de construção civil dos países mencionados. Para coleta de dados, utilizou-se o modelo proposto por Silberhorn e Warren (2007) que inclui princípios motivadores da RSE, processos de RSE e questões relacionadas a Stakeholders. Os resultados sugerem que as motivações corporativas para a RSE são direcionadas predominantemente por valores, o que indica que a RSE tem se tornado um tema estratégico inserido nos valores corporativos. Observou-se uma distinção entre as empresas dos três países. As empresas suecas possuem foco na perspectiva ambiental, as tailandesas na perspectiva econômica por meio da governança corporativa e accountability, enquanto que as empresas brasileiras focam uma perspectiva social.

Responsabilidade Social Empresarial (RSE); Construção civil; Suécia; Tailândia; Brasil


Corporate social responsibility (CSR) has recently been the subject of increased attention, both in the academic and the corporate arena. In practice, corporations define their approach to CSR by using their own lenses which are influenced by factors at regional, national, industrial and corporate levels. This study aims to identify how the largest companies in the construction industry in Sweden, Thailand and Brazil present themselves in terms of CSR. The research was carried out through the analysis of organizational documents from these companies. The model proposed by Silberhorn and Warren (2007) was used for data collection purposes, including CSR Principles, Processes and Stakeholder Issues. Results suggest a predominant CSR value-driven approach, which might indicate that CSR has come a long way from its early roots of charity to become a strategic business practice inserted in corporate values. We observed a distinction between companies in each country analyzed. Swedish companies have a focus in the environmental perspective, Thai companies on an economic perspective through governance and accountability, while Brazilian companies focus on a social perspective.

Corporate Social Responsibility (CSR); Construction industry; Sweden; Thailand; Brazil


ARTIGOS

A comunicação da responsabilidade social empresarial (RSE) na Suécia, Tailândia e Brasil: uma abordagem comparativa em empresas de construção civil

Corporate Social Responsability Communication in Sweden, Thailand and Brazil: a comparative approach in companies of the construction industry sector

Breno A. Diniz PereiraI; Vanessa H. WottrichII; Marlon DalmoroIII; Jonas Cardona VenturiniIV

IDoutor em Administração pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul – EAUFRGS. Professor do Programa de Pós-Graduação em Administração e do Departamento de Ciências Administrativas da Universidade Federal de Santa Maria – UFSM. Endereço: Rua Floriano Peixoto, 1184, s/502. Santa Maria/RS. CEP: 97015-372. E-mail: professorbreno@terra.com.br

IIMestre em Administração pela UFSM. E-mail: vwottrich@hotmail.com

IIIDoutorando em Administração pela UFRGS. E-mail: mdalmoro@ea.ufrgs.br

IVDoutorando em Administração pela UFRGS. E-mail: jonasventurini@yahoo.com.br

RESUMO

A Responsabilidade Social Empresarial (RSE) tem recebido crescente atenção, tanto na área acadêmica como corporativa. As empresas, geralmente, definem sua abordagem de RSE sob diferentes visões, sendo influenciadas por distintos fatores em nível regional, industrial, nacional e empresarial. O presente estudo tem como objetivo identificar como as maiores empresas da indústria de construção civil da Suécia, Tailândia e Brasil se apresentam em termos de Responsabilidade Social Empresarial. A pesquisa foi realizada mediante a análise de documentos organizacionais provenientes das maiores empresas de construção civil dos países mencionados. Para coleta de dados, utilizou-se o modelo proposto por Silberhorn e Warren (2007) que inclui princípios motivadores da RSE, processos de RSE e questões relacionadas a Stakeholders. Os resultados sugerem que as motivações corporativas para a RSE são direcionadas predominantemente por valores, o que indica que a RSE tem se tornado um tema estratégico inserido nos valores corporativos. Observou-se uma distinção entre as empresas dos três países. As empresas suecas possuem foco na perspectiva ambiental, as tailandesas na perspectiva econômica por meio da governança corporativa e accountability, enquanto que as empresas brasileiras focam uma perspectiva social.

Palavras-chave: Responsabilidade Social Empresarial (RSE). Construção civil. Suécia. Tailândia. Brasil.

ABSTRACT

Corporate social responsibility (CSR) has recently been the subject of increased attention, both in the academic and the corporate arena. In practice, corporations define their approach to CSR by using their own lenses which are influenced by factors at regional, national, industrial and corporate levels. This study aims to identify how the largest companies in the construction industry in Sweden, Thailand and Brazil present themselves in terms of CSR. The research was carried out through the analysis of organizational documents from these companies. The model proposed by Silberhorn and Warren (2007) was used for data collection purposes, including CSR Principles, Processes and Stakeholder Issues. Results suggest a predominant CSR value-driven approach, which might indicate that CSR has come a long way from its early roots of charity to become a strategic business practice inserted in corporate values. We observed a distinction between companies in each country analyzed. Swedish companies have a focus in the environmental perspective, Thai companies on an economic perspective through governance and accountability, while Brazilian companies focus on a social perspective.

Keywords: Corporate Social Responsibility (CSR). Construction industry. Sweden. Thailand. Brazil.

Texto completo disponivel apenas em PDF.

Full text avaliable only in PDF

Artigo recebido em 14/09/2008. Artigo aprovado, na sua versão final, em 13/10/2010.

  • AARONSON, S. A. How the Europeans got a head start on policies to promote global corporate responsibility. Corporate Environmental Strategy, Londres, v. 9, n. 4, p. 356-367, 2002.
  • AUSTRADE - AUSTRALIAN GOVERNMENT TRADE. Building and construction to Thailand. Austrade Profiled Markets, Sidney, jan. 2009. Disponível em: <http://www.austrade.gov.au/Building-and-construction-to-Thailand/default.aspx>. Acesso em: 08 jan. 2009.
  • BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa, Portugal: Edições 70, 1977.
  • BARIN CRUZ, L.; BOEHE, D. M. CSR in the global market place: towards sustainable global value chains. In. ENCONTRO NACIONAL DA ASSOCIAÇÃO DOS PROGRAMAS DE PÓS GRADUAÇÃO EM ADMINISTRACÃO, 32., 2008, Rio de Janeiro. Anais... . Rio de Janeiro: ANPAD, 2008.
  • BAUGHN, C. C. et al. Corporate social and environmental responsibility in Asian countries and other geographical regions. Corporate Social Responsibility and Environmental Management, Malden, v. 14, p. 189-205, 2007.
  • BERG, B. L. Qualitative research methods for the social sciences. Boston: Pearson Education Group, 2004.
  • BI-THE SWEDISH CONSTRUCTION FEDERATION. The Swedish construction sector. Boletim Interno da The Swedish Construction Federation, Stockholm, dez. 2009. Disponivel em: <http://www.bygg.org/Files/ppt/BI_presentation-ENG.ppsx>. Acesso em: 07 mai. 2010.
  • BOWEN, H. R. Social responsibilities of the businessman. New York: Harper & Row, 1953.
  • BUSINESS MONITOR. Brazil Monitor. Latin America Monitor, Londres, v. 24, n. 7, p. 6-8, jul., 2009.
  • CARLISLE, Y. M.; FAULKNER, D. O. Corporate social responsibility: a stages framework. European Business Journal, Bradford, v.16 n. 4, p. 143-152, oct./dec., 2004.
  • CARRIERI, A. P.; SILVA, A. R. L.; PIMENTEL, T. D. O tema da proteção ambiental incorporado nos discursos da responsabilidade social corporativa. RAC, Rio de Janeiro, v. 13, n. 1, p. 1-16, 2009.
  • CARROLL, A. B. A three-dimensional conceptual model of corporate performance. Academy of Management Review, Mississipi, v. 4, n. 4, p. 497505, oct./dec., 1979.
  • _______. The four faces of corporate citizenship. In: RICHARDSON, J. E. (Ed.). Business ethics. Guilford: Dushkin/McGraw-Hill, 2000. p. 198-203.
  • CARROLL, A. B.; BUCHHOLTZ, A. K. Business and society: ethics and stakeholder management. Cincinnati: South-Western College, 2000.
  • CBIC CÂMARA BRASILEIRA DA INDÚSTRIA DA CONSTRUÇÃO. 500 Grandes da Construção. Banco de Dados da CBIC, Belo Horizonte, jul. 2009. Disponível em: <http://www.cbicdados.com.br/files/tabela120.xls>. Acesso em: 07 mai. 2010.
  • CRANE, A.; MATTEN, D. Business ethics: a european perspective. New York: Oxford University Press, 2004.
  • CSR EUROPE. CSR Europe History. Boletin interno da CSR, Bruxelas, jan. 2010. Disponível em: <http://www.csreurope.org/pages/en/history.html>. Acesso em: 04 mai. 2010.
  • DAHLSRUD, A. How Corporate social responsibility is defined: an analysis of 37 definitions. Corporate Social Responsibility and Environmental Management, Malden, v. 15, n. 1, p. 1-13, 2006.
  • DATAMONITOR. Construction & engineering industry profile: Sweden. Country Profile, Londres, v. 1, s.n., p. 1-25, 2009.
  • EIU-ECONOMIST INTELLIGENCE UNIT. Construction. Country Profile-Thailand, Londres, v. 1, s.n., p. 36-37, 2009.
  • ELKINGTON, J. Cannibals with forks: the triple bottom line of 21st century business. Oxford: Capstone, 1999.
  • ESROCK, S.; LEICHTY, G. Social responsibility and corporate web pages: selfpresentation or agenda setting? Public Relations Review, Coltons Point, v. 24, n. 3, p. 305-319, jul./sep., 1998.
  • FALCK, O.; HEBLICH, S. Corporate social responsibility: doing well by doing good. Business Horizons, Bloomington, v. 50, p. 247-254, 2007.
  • FARIA, A.; SAUERBRONN, F. A responsabilidade social é uma questão de estratégia? Uma abordagem crítica. RAP, Rio de Janeiro, v. 42, n. 1, p. 07-33, 2008.
  • FOX, T. Corporate social responsibility and development: in quest of an agenda. Society for International Development, Washington, v. 47 n. 3, p. 29-36, 2004.
  • FREDERICK, W.C. et al. Business and society. New York: McGraw-Hill International, 1992.
  • FREEMAN, R.E. Strategic management: a stakeholder approach. Boston: Pitman, 1984.
  • FRESHFIELDS - FRESHFIELDS BRUCKHAUS DERINGER. The development and impact of CSR on the construction industry. Briefing, Milão, mai. 2006. Disponível em: <http://www.freshfields.com/publications/pdfs/2006/16830.pdf>. Acesso em: 04 jan. 2008.
  • FRIEDMAN, M. The social responsibility of business is to increase its profits. New York Times Magazine, New York, v. 17, n. 6, p. 595-612, 1970.
  • GLOBAL COMPACT. What is UN Global Compact. Overview, Nova York, ago. 2010. Disponível em: <http://www.globalcompact.org/AboutTheGC/index.html>. Acesso em: 04 ago. 2010.
  • GRAAFLAND, J.J. Collusion, reputation damage and interest in codes of conduct: the case of a Dutch construction company. Business Ethics: A European Review, Malden, v. 13, n. 2/3, p. 127-142, 2004.
  • IBGE Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Contas nacionais trimestrais. Fascículo Indicadores do IBGE, Brasília, abr. 2010a. Disponível em: <ftp:// ftp.ibge.gov.br/Contas_Nacionais/Contas_Nacionais_Trimestrais/ Fasciculo_Indicadores_IBGE/pib-vol-val_200904caderno.zip>. Acesso em: 08 mai. 2010.
  • IBGE Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Trabalho e rendimento. Pesquisa mensal de emprego, Brasília, mar. 2010b. Disponível em: <http://www.ibge.gov.br/home/estatistica/indicadores/trabalhoerendimento/pme_nova/ pme_201003tm_01.shtm>. Acesso em: 08 mai. 2010.
  • ILO INTERNATIONAL LABOR ORGANIZATION. The construction industry in the twenty first century: its image, employment prospects and skill requirements. Geneva, 2001.
  • KASIKORN SECURITIES, Contractor sector. In-dept analysis, Phayathai, out. 2009. Disponível em: <http://www.kasikornsecurities.com/portal/site/KSecurities/>. Acesso em: 09 nov. 2009.
  • KENNY, C. Construction, corruption, and developing countries. World Bank Policy Research, Working paper nº 4271, 2007.
  • KRAISORNSUTHASINEE, S.; SWIERCZEK, F. W. Interpretations of CSR in Thai Companies. Journal of Corporate Citizenship, Chestnut Hill, v. 22, p. 53-65, 2006.
  • LANTOS, G. P. The boundaries of strategic corporate social responsibility. Journal of Consumer Marketing, Arvada, v. 18, n. 7, p. 595-630, 2001.
  • LODGE, G. C. The connection between ethics and ideology In: NATIONAL CONFERENCE ON BUSINESS ETHICS, 1., 1977, Weltham. Proceedings... Weltham: Bentley College, 1977.
  • LOZANO, J. M. Ética y empresa. Madrid: Editorial Trotta, 1999.
  • MAIGNAN, I.; RALSTON, D. Corporate social responsibility in Europe and the US: insights from businesses' self presentations. Journal of International Business Studies, Columbia, v. 33, n. 3, p. 497-514, may/jun., 2002.
  • PEINADO-VARA, E. Corporate social responsibility in Latin America. Journal of Corporate Citizenship, Chestnut Hill, v. 21, n. spring, p. 61-69, 2006.
  • PERRINI, F. Building a European portrait of corporate social responsibility reporting. European Management Journal, Londres, v. 23, n. 6, p. 611-627, nov./ dec., 2005.
  • PUPPIM DE OLIVIERA, J. A. corporate citizenship in Latin America. Journal of Corporate Citizenship, Chestnut Hill, v. 23, n. 4, p. 29-47, 2006.
  • SALZMANN, O. et al. The business case for corporate sustainability: literature review and research options. European Management Journal, Londres, v. 23, n. 1, p. 2736, 2005.
  • SASSE, C.M.; TRAHAN, R.T. Rethinking the new corporate philanthropy. Business Horizons, Bloomington, v. 50, s.n., p. 29-38, 2007.
  • SCHMIDHEINY, S. A view of corporate citizenship in Latin America. Journal of Corporate Citizenship, Chestnut Hill, v. 21, n. spring, p. 21-24, 2006.
  • SCHROEDER, J. T.; SCHROEDER, I. Responsabilidade social corporativa: limites e possibilidades. RAE-eletrônica, Rio de Janeiro, v. 3, n. 1, s.p., 2004.
  • SCHWARTZ, M.; CARROLL, A. Corporate social responsibility: a three-domain approach. Business Ethics Quarterly, Delaware, v. 13, n.4, p. 503-530, 2003.
  • SILBERHORN, D.; WARREN, C. Defining corporate social responsibility: a view from big companies in Germany and the UK. European Business Review, Bradford, v. 19, n. 5, p. 252-372, sep./oct., 2007.
  • SNIDER, J. et al. Corporate social responsibility in the 21st century: a view from the world's most successful firms. Journal of Business Ethics, Dordebrecht, v. 48, n. 2, p. 175-87, mar./apr., 2003.
  • SOARES, G. M. P. Responsabilidade social corporativa: por uma boa causa!? RAE-eletrônica, Rio de Janeiro, v. 3, n. 2, s.p., 2004.
  • THOMAZ, J. C.; BRITO, E. P. Z. Reputação corporativa: construtos formativos e implicações para a gestão. RAC, Rio de Janeiro, v.14, n. 2, p. 229-250, 2010.
  • TOOR, S. U.; OGUNLANA, O. S. Critical COMs of success in large-scale construction projects: evidence from Thailand construction industry. International Journal of Project Management, Londres, v. 26, n. 4, p. 420-430, 2007.
  • WELFORD, R. Corporate social responsibility in Europe and Asia: critical elements and best practice. Journal of Corporate Citizenship, Chestnut Hill, v. 14, p. 31-47, 2004.
  • WENBLAD, A. Sustainability in the construction business - a case study. Corporate Environmental Strategy, Londres, v. l8, n. 2, p. 157-164, 2001.
  • WOOD, D. J. Corporate social performance revisited. Academy of Management Review, Mississippi, v. 16, n. 4, p. 691718, jul./aug., 1991.
  • WOOD, G. et al. The ethical benefits of trust-based partnering: the example of the construction industry. Business Ethics: A European Review, Malden, v. 11, n. 1, p. 4-13, 2002.

Datas de Publicação

  • Publicação nesta coleção
    04 Set 2014
  • Data do Fascículo
    Dez 2010

Histórico

  • Recebido
    14 Set 2008
  • Aceito
    13 Out 2010
Escola de Administração da Universidade Federal da Bahia Av. Reitor Miguel Calmon, s/n 3o. sala 29, 41110-903 Salvador-BA Brasil, Tel.: (55 71) 3283-7344, Fax.:(55 71) 3283-7667 - Salvador - BA - Brazil
E-mail: revistaoes@ufba.br