Revista Brasileira de Educação Especial, Volume: 24, Issue: spe, Published: 2018
  • Revista Brasileira de Educação Especial: 25 anos de história1 Apresentação

    Pletsch, Márcia Denise; Nunes, Débora Regina de Paula; Cabral, Leonardo Santos Amâncio; Fiorini, Maria Luiza Salzani; Mesquita, Amélia Maria Araújo; Nozu, Washington Cesar Shoiti; Mendes, Geovana Mendonça Lunardi
  • Desconstructing Social Representations: for a Collaborative Culture for School Inclusion Ensaios

    GLAT, Rosana

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO: As políticas públicas de inclusão representam um grande desafio para os profissionais da Educação Especial, pois demandam uma ressignificação dessa área como campo de saber e atuação, não mais se restringindo apenas ao atendimento especializado a pessoas com deficiência em espaços restritos como escolas e classes especiais. A Educação Especial contemporânea configura-se como um sistema de recursos que visa, prioritariamente, dar suporte à aprendizagem de alunos com deficiências incluídos em turmas comuns. Para tal, é fundamental o estabelecimento de uma parceria efetiva entre professores especialistas e os do ensino comum. Este texto discute a cultura de colaboração entre os professores sob a perspectiva das representações sociais estereotipadas e a função dos educadores frente à escolarização de alunos com deficiências. Defende-se que as representações docentes precisam ser revistas, em um processo interno de conscientização, para que possam ser estabelecidas práticas colaborativas, que resultem em uma transformação da dinâmica curricular das escolas, garantindo, assim, a inclusão, a participação e a aprendizagem de todos os alunos.

    Abstract in English:

    ABSTRACT: Public policies of inclusion represent a great challenge for Special Education professionals, because they demand a resignification of this area as field of knowledge and practice, no longer restricted to specialized services to people with disabilities in the restricted spaces such as special schools and classrooms. Contemporary Special Education is configured as a resource system that aims, primarily, to give support for learning of students with disabilities included in regular classes. For this, it is fundamental the establishment of an effective partnership between specialized and regular education teachers. This text discusses the collaboration culture among teachers in the perspective of the stereotyped social representations and the educator's role in the schooling of students with disabilities. It is argued that teachers' representations must be revised, in an internal awareness process, so that collaborative practices can be established, which result in a transformation of curriculum dynamic of the schools, thereby ensuring inclusion, participation and learning for all students.
  • Social Attitudes Toward Inclusion: Recent Research Advances Ensaios

    OMOTE, Sadao

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO: Com a Declaração de Salamanca, em 1994, começaram as discussões sobre a nova proposta, a da inclusão, e então o foco de atenção deslocou-se da pessoa com deficiência para o seu meio. Essa mudança contribuiu para dar mais atenção às abordagens sociais nos estudos das deficiências. Embora internacionalmente o estudo das deficiências como fenômenos socialmente construídos tenha tido destaque já em meados do século passado, no Brasil, somente meio século depois os estudos das deficiências começam a ser influenciados por pensamentos sociais. A presença de pensamentos sociais nas discussões sobre a inclusão influenciou a natureza das pesquisas na área. Este texto analisa o avanço ocorrido nos estudos das atitudes sociais em relação à inclusão. Em uma breve descrição histórica, são apresentadas algumas escalas de atitudes sociais disponíveis para a pesquisa tanto com adultos quanto com crianças. A existência de instrumentos confiáveis de coleta de dados contribuiu para que se avolumassem as pesquisas sobre atitudes sociais em relação à inclusão. Os resultados mais importantes sugerem que as atitudes sociais em relação à inclusão podem ser modificadas por meio de atividades programadas com esse propósito. Assim, pode ser construído um ambiente escolar com as atitudes sociais genuinamente favoráveis de todo o ambiente escolar.

    Abstract in English:

    ABSTRACT: The Salamanca Declaration, signed in 1994, promoted discussions on a new proposal, the inclusion, and so the focus of attention moved from the person with disability to his/her environment. Such change contributed to give more attention to the social approaches in the studies of disabilities. Although the study of disabilities as a social phenomenon has had its highlight in the middle of the last century in the international scenario, only a half century later Brazilian researches began to be influenced by social thoughts. The presence of social thoughts in the discussions about inclusion influenced the nature of research in the area. This text analyzes the progress that happened in the studies of the social attitudes toward inclusion. In a brief historical description, some scales of social attitudes available for research with both adults and children are presented. The existence of reliable instruments of data collection contributed to broaden the research on social attitudes toward inclusion. The most important results suggest that social attitudes toward inclusion can be modified through activities programmed for this purpose. Thus, a school environment can be built with genuinely supportive social attitudes throughout the school environment.
  • The Constitution of the Field of Special Education Expressed in the Brazilian Journal of Special Education - Rbee (1992-2017) Relato de Pesquisa

    BUENO, José Geraldo Silveira; SOUZA, Sirleine Brandão de

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO: O objetivo do presente artigo é apresentar, analisar e discutir a constituição do campo da Educação Especial, tendo como fonte os textos publicados pelo periódico Revista Brasileira de Educação Especial - RBEE, no período de 1992 até 2017. Por meio da fonte selecionada, foi possível elaborar balanço tendencial referente aos sujeitos que produzem os discursos disseminados pelo periódico, bem como os sujeitos e as políticas que essas narrativas produzem e a forma pela qual são produzidas. Para tanto, foram selecionados, dentre o total de textos publicados, aqueles que apresentavam discussão ampla sobre a Educação Especial, por meio de três eixos de entrada: quem produziu esses artigos, o que produziram e por quais meios produziram essas narrativas. Os dados colhidos foram organizados por meio de indicadores que alimentaram o banco de dados, permitindo a elaboração de tabelas e a análise das principais tendências dessa produção desde o seu lançamento até o ano de 2017, tendo como referencial teórico os estudos de Pierre Bourdieu, especificamente as noções de campo e linguagem. Destacam-se como resultados da análise a grande incidência de produções da região Sudeste do Brasil, de autores com título de doutores inseridos no campo acadêmico vinculados à educação, culminando com a análise dos termos que designam a população atendida pela Educação Especial e que expressam a disputa pela autoridade científica desse campo de investigação.

    Abstract in English:

    ABSTRACT: The purpose of this paper is to present, analyze and discuss the constitution of the field of Special Education, having the texts published by the Brazilian Journal of Special Education - RBEE- from 1992 to 2017 as its source. Through this selected source, it was possible to elaborate a trend balance regarding the subjects that produce the discourses disseminated by the journal, as well as the subjects and policies that these narratives produce and the way in which they are produced. In order to do so, among the total of published texts, those which presented a broad discussion on Special Education were selected through three axes of entry: who produced the papers, what was produced and by what means these narratives were produced. The collected data were organized through indicators that fed the database allowing both the elaboration of tables and the analysis of the main trends of this production from its launch until the year 2017, having Pierre Bourdieu's studies as theoretical reference, specifically the notions of field and language. The highlighted results of this analysis are the high incidence of productions in the Southeastern region of Brazil, coming from authors with a doctorate degree in the academic field related to education, culminating with the analysis of terms that designate the population assisted by Special Education and that express the dispute over the scientific authority of this field of investigation.
  • Approaches of Special Education in Brazil between the End of the 20Th Century and the Beginning of the 21St Century Relato de Pesquisa

    KASSAR, Mônica de Carvalho Magalhães; REBELO, Andressa Santos

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO: Há um crescente conjunto de pesquisas que se dedicam ao estudo da política da Educação Especial e da educação inclusiva no Brasil e de suas características. A partir do conhecimento dessa literatura, este artigo objetiva analisar possíveis mudanças de perspectivas na política pública de educação brasileira direcionada ao aluno da Educação Especial de 1974 a 2014. Para o desenvolvimento do trabalho, foram consultados documentos e dados oficiais disponibilizados pelo Ministério da Educação brasileiro e pelo Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP). Esse material foi analisado com interlocução da literatura sobre Educação Especial/inclusiva e política educacional, sob a perspectiva de que a política educacional é parte do conjunto de políticas sociais que, de modo mais evidente a partir da promulgação da Constituição de 1988, são concebidas e implantadas na tensão entre diferentes forças: das entidades em defesa dos espaços públicos, das instituições não governamentais e de organismos internacionais, dentro de contingências de cada momento histórico e das restrições econômicas no período. Conclui-se evidenciando desafios a serem enfrentados, especialmente ao que tange ao direcionamento de recursos públicos e às formas de atendimentos propostas.

    Abstract in English:

    ABSTRACT: There is a growing body of research devoted to the study of the policy of Special Education and inclusive education in Brazil and its characteristics. From the knowledge of this literature, this paper aims to analyze possible changes in perspectives in the Brazilian education public policy directed at students of Special Education from 1974-2014. For the development of this work, official documents and data provided by the Brazilian Ministry of Education and National Institute of Pedagogical Studies Anísio Teixeira (INEP) were consulted. This material was analyzed through the literature on Special/inclusive Education and education policy, from the perspective that education policy is part of the set of social policies that, more clearly from the promulgation of the 1988 Constitution, are conceived and implanted in the tension between different forces: entities in defense of public spaces, non-governmental institutions and international organizations, within the contingencies of each historical moment and economic constraints in the period. It concludes by highlighting challenges to be faced, especially regarding the targeting of public resources and the forms of assistance proposed.
  • Schooling of Students with Disabilities in Minas Gerais: from Special Classes to Inclusive Education Relato de Pesquisa

    BORGES, Adriana Araújo Pereira; CAMPOS, Regina Helena de Freitas

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO: O Brasil tem avançado muito em relação às políticas públicas relacionadas à educação inclusiva. Várias leis, decretos e portarias dos últimos anos buscaram garantir o acesso dos alunos com deficiências às escolas comuns. A partir da análise documental em fontes primárias e secundárias, foi construída a premissa de que, em Minas Gerais, seria possível localizar três fases do processo de consolidação da educação inclusiva. Essas fases não seriam estáticas, elas coexistiriam, se sobrepondo e permitindo visualizar a identidade de cada época. Os resultados demonstram que, na primeira fase (1930-1950), crianças com deficiência, que até então estavam afastadas das escolas, passam a frequentá-las, nas chamadas classes especiais. As classes especiais mineiras foram concebidas com o objetivo de receber crianças com deficiência em um modelo baseado nos ideais da Escola Nova. Na segunda fase (1950-1990), as escolas especiais multiplicam-se, fortalecendo esse modelo de escolarização. Uma das consequências do aumento das escolas especiais foi a migração dos alunos com deficiência para essas instituições, enquanto as classes especiais acabaram se tornando local para os chamados alunos com problemas de aprendizagem. Em uma terceira fase (1990 -), a educação inclusiva consolida-se como Lei de Estado, obrigando as escolas especiais e as escolas comuns a reinventarem seu papel. Nessa fase, as classes especiais são extintas e a Educação Especial provoca novos questionamentos. Dentre eles, o desafio de efetuar a educação para todos sem deixar de lado as especificidades de um público tão diverso.

    Abstract in English:

    ABSTRACT: Brazil has made great progress regarding public policies related to inclusive education. Several laws, decrees and ordinances of the last years have tried to guarantee the access of the students with disabilities to the common schools. From the documentary analysis on primary and secondary sources, the premise built was that in Minas Gerais, Brazil, it would be possible to locate three phases of the process of consolidation of inclusive education. These phases would not be static, they would coexist, overlap and allow to visualize the identity of each epoch. The results show that, in the first phase (1930-1950), children with disabilities who until then were out of the schools, started to attend them in the so-called special classes. The special classes in Minas Gerais were designed with the purpose of receiving children with disabilities in a model based on the ideals of the Progressive education. In the second phase (1950-1990), special schools multiplied, strengthening this model of schooling. One of the consequences of the increase in special schools was the migration of students with disabilities to these institutions, while special classes eventually became a place for the so-called students with learning disabilities. In a third phase (1990 -), inclusive education has been consolidated as a State Law, forcing special schools and common schools to reinvent their role. At this phase, special classes are extinguished and special education causes new questions. Among them, the challenge of implementing education for all without leaving aside the specificities of such a diversified population.
  • Students with Deafness in Brazil: Spaces of Schooling and Academic Production in Three Different Regional Contexts Relato de Pesquisa

    SOARES, Carlos Henrique Ramos; BAPTISTA, Claudio Roberto

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO: Este artigo apresenta resultados de uma pesquisa que teve como objetivo analisar a escolarização de alunos com surdez, considerando os índices educacionais e a produção acadêmica sobre essa temática, em três estados brasileiros. O interesse em pesquisar esse fenômeno é justificado pela ampliação do debate contemporâneo sobre a escolarização dos alunos com deficiência e pela ocorrência de mudanças na legislação educacional brasileira que indicam que a escolarização desses alunos deve ocorrer nas salas de aula comuns do Ensino Regular. Trata-se de um estudo de natureza qualitativa realizado com base na análise documental associada à revisão bibliográfica e à busca de indicadores de escolarização. Foi possível identificar que ocorreram intensas alterações na escolarização de alunos com surdez, com o aumento das matrículas no Ensino Regular e a redução das matrículas no Ensino Especial, com maior ênfase nos Estados do Espírito Santo e de São Paulo e em menor proporção no Estado do Rio Grande do Sul. Em relação à produção acadêmica desenvolvida por Programas de Pós-Graduação em Educação nos diferentes estados, percebeu-se que as temáticas investigadas com maior frequência mostram sintonia com as alterações que ocorreram nos contextos de referência de cada programa.

    Abstract in English:

    ABSTRACT: This paper presents results of a research that had as objective to analyze the schooling of pupils with deafness, considering the educational and academic production indexes on this theme, in three Brazilian States. The interest in researching about this phenomenon is justified by the increased contemporary debate on the schooling of students with disabilities and by the changes in the Brazilian educational laws, which indicates that the schooling of these pupils must occur in the common classrooms of Regular Education. The study has a qualitative nature, and it was based on documentary analysis, combined with bibliographical revision and the search of schooling indexes. It was possible to identify that there were intense changes in the schooling of students with deafness, with the increase of school enrollment in Regular Education and the decrease of school enrollment in Special Education; this happened especially in the States of Espírito Santo and São Paulo, and with lower frequency in the State of Rio Grande do Sul. Regarding the academic production developed by Graduate studies programs in Education in the different states, it was perceived that the themes investigated with higher frequency are linked to the changes that occurred in the contexts of reference of each program.
  • Hospital School Assistance: Ways Throughout Scientific and Legal Bases Relato de Pesquisa

    FONSECA, Eneida Simões da; ARAÚJO, Camila Camilozzi Alves Costa de Albuquerque; LADEIRA, Carla Bronzo

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO: O atendimento escolar hospitalar é normatizado por legislação própria há quase duas décadas. Dessa forma, o objetivo deste artigo foi analisar a trajetória científica e legal dessa temática, a partir de estudo comparado entre os artigos publicados na Revista Brasileira de Educação Especial que tratam especificamente desse assunto, os resultados dos encontros nacionais promovidos, os informativos semestrais divulgados e alguns trabalhos acadêmicos recentes relacionados ao tema. A técnica de pesquisa utilizada foi a pesquisa bibliográfica e documental, e a análise proposta foi a de conteúdo. Os resultados apontam que essa área do conhecimento se fundou a partir de pesquisas que, à época, mesmo que incipientes, nortearam o que se delimitaria como a essência do atendimento escolar ao doente. Apesar do aumento da oferta desse tipo de ensino, ela não necessariamente está circunscrita à escolarização no hospital, demonstrando entendimento diverso do que preconizam as normativas legais para esse serviço. Os encontros nacionais mantêm a discussão, mas também se projetam para temáticas que não dialogam diretamente com a proposta de escolarização no hospital, mas com outros aspectos relacionados à vida do doente. Os informativos semestrais focam mais especificamente nessa área de atuação. Estes divulgam estudos, legislações, eventos pertinentes, assim como aproximam os interessados por essa modalidade educacional. Considerando-se também a realidade dessa escolarização em outros países, é possível afirmar que o reconhecimento e respeito do direito de escolaridade do doente fazem com que esse serviço seja oferecido com a jurisprudência e a qualidade necessárias para o cumprimento de suas atribuições junto ao alunado doente.

    Abstract in English:

    ABSTRACT: Hospital school assistance has been regulated by its own legislation for almost two decades. Thus, the objective of this paper was to analyze the scientific and legal bases of this subject using a comparative study between the papers published in the Brazilian Journal of Special Education that deal specifically with this theme, the results of national meetings promoted, the biannual newsletters disseminated and some recent academic papers related to the topic. The research technique used was the bibliographical and documentary research, and the proposed analysis was the content analysis. The results point out that this area of knowledge was based on research that at the time, even if incipient, guided what would be delimited as the essence of school assistance to the patient. Despite the increase in the supply of this type of education, it is not necessarily restricted to schooling in the hospital, demonstrating a different understanding of what the legal regulations for this service prescribe. The national meetings continue the discussion, but they are also projected for themes that do not directly dialogue with the proposal of schooling in the hospital, but with other aspects related to the life of the patient. Biannual newsletters focus more specifically on this area. They disseminate studies, legislation, relevant events, and bring the interested people in this educational modality closer. Considering also the reality of this schooling in other countries, it is possible to affirm that the recognition and respect of the right to schooling of the patient make this service be offered with the jurisprudence and the quality necessary for the fulfillment of its attributions with the sick pupils.
  • The History of Expansion of School Inclusion and the Demands of Regular Education Disseminated by a Newspaper Relato de Pesquisa

    SANTOS, Keisyani da Silva; MENDES, Enicéia Gonçalves

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO: Na transição do século XX para o XXI, com o advento do movimento internacional para a Educação Inclusiva, a Educação Especial brasileira começou a traçar novos rumos para sua história, e transformações significativas na condução das políticas educacionais começaram a ocorrer em todo o país. Considerando que a história da Educação Especial brasileira tem sido descrita predominantemente com base em textos oficiais, o presente estudo teve como objetivo recontar e analisar as histórias sobre a repercussão da expansão da inclusão escolar e as demandas para o ensino comum em um jornal de grande circulação no país. O corpus documental foi constituído por 295 textos publicados no jornal O Estado de S. Paulo no período de 1997 a 2004, que dispuseram ao menos de um descritor previamente estabelecido. Ao se resgatar algumas histórias contadas pelo jornal, pôde-se identificar o aumento no número de matrículas do público-alvo da Educação Especial no ensino regular, com destaques para a exposição de experiências bem-sucedidas de inclusão escolar nas escolas privadas, ao passo que, no caso das escolas públicas, foram retratados problemas e desafios. Assim, a ideologia decorrente do confronto dessas histórias é discutida.

    Abstract in English:

    ABSTRACT: In the transition from the 20th to the 21st century, with the coming of the international movement to Inclusive Education, the Brazilian Special Education started to draw new directions to its history, and significant transformations in the conduct of education policies began to occur throughout the country. Considering that the history of Brazilian Special Education has been described predominantly based on official texts, this study had the objective of retelling and analyzing the stories about the repercussion of the expansion of school inclusion and the demands for the regular teaching in a newspaper of great circulation in the country. The documentary corpus consisted of 295 texts published in the newspaper O Estado de S. Paulo from 1997 to 2004, which were disposed of at least one describer, previously established. By bringing back some stories told by the newspaper, it was possible to identify an increase in the number of enrollments of the target population of Special Education in regular education, with an emphasis on the exposition of successful experiences of school inclusion in private schools, whereas, in the case of public schools, problems and challenges were portrayed. Thus, the ideology arising from the confrontation between these stories is discussed.
  • Bibliometric Study of Balances of the Scientific Production in Special Education in the Brazilian Journal of Special Education (1999-2017) Relato de Pesquisa

    HAYASHI, Maria Cristina Piumbato Innocentini; GONÇALVES, Taísa Grasiela Gomes Liduenha

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO: Este artigo apresenta os resultados de uma pesquisa que buscou respostas para a seguinte questão: como se configuram as análises da produção científica em Educação Especial publicadas na Revista Brasileira de Educação Especial (RBEE)? O objetivo do estudo foi analisar os balanços da produção científica no campo da Educação Especial publicados na RBEE, visando compreender como esse periódico tem contribuído para a consolidação do conhecimento nos 25 anos de sua trajetória. A pesquisa é bibliográfica e exploratória-descritiva, pois visou examinar as dimensões quantitativa e qualitativa da produção científica selecionada para análise. Do ponto de vista metodológico, foram combinados dois tipos de abordagens: a análise bibliométrica e a análise de conteúdo. A fonte de dados foram artigos do tipo balanço de produção científica (n=60) publicados na RBEE no período entre 1999 e 2017. Os resultados obtidos foram analisados em relação às seguintes variáveis presentes nas revisões: temporalidade, autores e autorias, tipos de revisão e questão de pesquisa, fontes de informação, estratégias de busca, seleção e inclusão, tipologia documental, períodos abrangidos pelas análises, categorias e temáticas abordadas. Concluiu-se que, embora os estudos de revisão sejam necessários e relevantes para avaliar o conhecimento produzido na área de Educação Especial, ainda eles precisam ser aprimorados em seus aspectos metodológicos. Por fim, foram oferecidas sugestões para autores, editores e avaliadores de artigos científicos visando aperfeiçoar os balanços de produção científica.

    Abstract in English:

    ABSTRACT: This paper presents the results of a research that sought answers to the following question: how are the analyzes of scientific production in Special Education published in the Brazilian Journal of Special Education (RBEE)? In order to answer the proposed question, a research was carried out that aimed to analyze the balance of scientific production in the field of Special Education published in RBEE in order to understand how this journal has contributed to the consolidation of knowledge in the 25 years of its trajectory. The objective of this study was to analyze the balance of scientific production in the field of Special Education published in RBEE to understand how this journal has contributed to the consolidation of knowledge in the 25 years of its trajectory. The research is bibliographical and exploratory-descriptive, as it aimed to examine the quantitative and qualitative dimensions of the scientific production selected for analysis. From the methodological point of view, two types of approaches were combined: bibliometric analysis and content analysis. The data source was papers of the scientific production balance (n = 60) published in RBEE in the period between 1999 and 2017. The results obtained were analyzed in relation to the following variables present in the revisions: temporality, authors and authorships, types of review and question of research, sources of information, search strategies, selection and inclusion, document typology, periods covered by the analyzes, categories and topics addressed. The study concluded that while review studies are necessary and relevant to assess the knowledge produced in the area of Special Education, they still need to be improved in their methodological aspects. Finally, suggestions were offered to authors, editors and evaluators of scientific papers aimed at improving the balance of scientific production.
  • Analysis of Papers on Visual Impairment Published in the Brazilian Journal of Special Education (1992-2017) Relato de Pesquisa

    NERES, Celi Corrêa; CORRÊA, Nesdete Mesquita

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO: Este estudo objetivou analisar os artigos na área da deficiência visual publicados na Revista Brasileira de Educação Especial - RBEE, desde a sua criação, em 1992, até 2017, visando evidenciar o registro dessa área nas publicações veiculadas nesse periódico. Na coleta do material, foram identificadas 46 publicações, sendo três resenhas, um comentário e 42 artigos nos gêneros textuais ensaio, revisão de literatura e relato de pesquisa. Foram excluídos da análise o comentário e as resenhas. Para a leitura e a análise dos 42 artigos, foram adotados os seguintes eixos: distribuição anual dos artigos, autoria, temas apresentados, regiões e instituições de origem, gêneros textuais e interfaces com outras áreas do conhecimento. Os resultados mostraram que a área da deficiência visual está presente na produção acadêmica, com maior evidência nas duas últimas décadas. Os temas dos artigos constituíram-se por diferentes áreas do conhecimento, com destaque para a interface com a área das Ciências da Saúde. Os indicadores de regiões e de instituições de origem dos artigos revelaram que, embora a RBEE divulgue estudos de origem internacional, em âmbito nacional, os artigos não abrangeram a totalidade de instituições brasileiras localizadas nas diversas regiões do país.

    Abstract in English:

    ABSTRACT: This study aimed to analyze the papers on visual impairment published in the Brazilian Journal of Special Education - RBEE, from its foundation, in 1992, to 2017, with the objective to highlight the participation of the area in publications in the Journal. The investigation identified 46 texts: three reviews, one comment and 42 papers, including essays, literature reviews and a research report. The comment and the reviews were excluded from the analysis. The reading and the analysis of the 42 papers adopted the following axes: annual distribution of the papers, authorship, themes, regions and institutions of origin, text genres and interfaces with other areas of knowledge. The results showed that the area of visual impairment is present in the academic production, with greater evidence over the last two decades. The themes of the papers encompassed different areas of knowledge, with an emphasis on the interface with the area of Health Sciences. The indicators regarding regions and institutions of origin revealed that, although the RBEE also publishes studies of international origin, the papers analyzed did not include the whole of the Brazilian institutions located in the several regions of the country.
  • How the Commitment to Inclusion Has Highlighted the Need for Greater Collaboration in the United States1 Relato de Pesquisa

    INGEN, Sarah van; ALLSOPP, David; BROUGHTON, Alta Joy; SIMSEK, Orhan; ALBRITTON, Keisha; WHITE, Ashley

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO: Neste artigo, nós fornecemos uma visão geral das políticas e práticas de educação especial promulgadas nos Estados Unidos nos últimos 25 anos. Embora tenha havido algumas melhorias nas condições para alunos com necessidades educacionais especiais, os dados obtidos continuam a indicar níveis inaceitavelmente baixos de conquistas escolares. Acreditamos que a falta de conquistas escolares destaca o fato de que é necessária mais colaboração entre professores de educação especial e do ensino regular. Descrevemos as diferentes formas de colaboração que evoluíram nas últimas duas décadas e fornecemos recomendações para o fortalecimento de colaborações no futuro.

    Abstract in English:

    ABSTRACT: In this article, we provide an overview of the special education policies and practices enacted in the United States over the past 25 years. Although there have been some improvements in conditions for students with special education needs, achievement data continue to indicate unacceptably low levels of achievement. We believe that the lack of achievement highlights the fact that greater collaboration is needed between special educators and general education educators. We describe the different forms of collaboration that have evolved over the past two decades and we provide recommendations for strengthening collaborations in the future.
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