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Revista Brasileira de Literatura Comparada, Volume: 22, Issue: 41, Published: 2020
  • TOWARDS BRAZIL AND CHINA CROSS-CULTURAL UNDERSTANDING AND TRANSNATIONAL COOPERATION Editorial

    Rocha, João Cezar de Castro; Hongxin, Jiang; Yanyu, Zeng; Haiyan, Ren
  • PORTUGUESE LINGUISTIC COLONISATION AND LANGUAGE POLICY: BRAZIL AND MOZAMBIQUE, BETWEEN DIVERSITY, INEQUALITY AND DIFFERENCES Article

    Mariani, Bethania

    Abstract in Portuguese:

    Resumo: Este artigo discutirá conceitualmente as distinções entre diversidade, desigualdade e diferença em relação à língua portuguesa de dois países que passaram por processos de colonização linguística. Para este fim, pretende apresentar mudanças no sentido da língua portuguesa durante o processo de colonização e no período pós-independência no Brasil e em Moçambique.

    Abstract in English:

    Abstract: This article aims to discuss conceptually the distinctions between diversity, inequality and difference in relation to the Portuguese language of two nations that underwent processes of linguistic colonisation. To do so, it intends to present shifts in the meaning of the Portuguese language during the colonisation process and the post-independence process in Brazil and Mozambique.
  • THE MUSEUM BRAZIL: CULTURAL CANNIBALISM AS AN ANSWER TO THE PREDICAMENTS OF A SHAKESPEAREAN CULTURE Article

    Rocha, João Cezar de Castro

    Abstract in Portuguese:

    Resumo: Culturas shakesperianas são aquelas cuja autodefinição se baseia fortemente no olhar do estrangeiro, originando sua autopercepção pelo olhar do Outro. Então, nesta circunstância, a centralidade do outro implica a proeminência do impulso mimético na formação da identidade nacional, o que não pode deixar de evocar uma constelação paradoxal, baseada em uma constante oscilação entre o próprio e o estrangeiro.

    Abstract in English:

    Abstract: Shakespearean cultures are the ones whose self-definition heavily relies on the determination of a foreigner’s gaze, their self-perception originates in the gaze of an Other. Thus, in such circumstance, the centrality of the other demands the prominence of the mimetic impulse in the shaping of national identity, which cannot but evoke a paradoxical constellation, based upon a constant oscillation between the own and the foreigner.
  • THE “CORDIAL MAN”: A LATIN AMERICAN CONCEPT IN THE BRAZILIAN ESSAY Article

    Monteiro, Pedro Meira

    Abstract in Portuguese:

    Resumo: Este artigo analisa Raízes do Brasil (1936), de Sérgio Buarque de Holanda, um livro seminal na tradição ensaística brasileira. A discussão começa com os limites da busca da especificidade nacional no Brasil, de modo a considerar a formação cultural brasileira como uma projeção de suas raízes ibéricas. Neste contexto, o “homem cordial” emerge como uma metáfora para a falta de espaço público no Brasil. Por um lado, o homem cordial é um produto dos debates na virada do século sobre o excepcionalismo latino-americano, uma figura quase capaz de suportar as desilusões do mundo moderno. Por outro lado, o homem cordial oferece uma janela a Buarque de Holanda para os limites do liberalism democrático e as tradições personalistas da América Latina: um impasse discutido extensivamente, mas nunca resolvido em Raízes do Brasil. Em última instância, o livro permite um questionamento mais profundo das pulsões coletivas e dos desejos individuais que, juntos, formam a matéria a que o populismo iria responder, uma forma política temporariamente capaz de atender as expectativas das pessoas.

    Abstract in English:

    Abstract: This article analyzes Sérgio Buarque de Holanda’s Roots of Brazil (1936), a seminal book in the Brazilian essayist tradition. Discussion begins with the limits of Brazil’s search for national specificity, so as to consider Brazilian cultural formation as a projection of its colonial Iberian roots. In this context, the “cordial man” emerges as a metaphor for the lack of public space in Brazil. On the one hand, the cordial man is a product of turn-of-the-century debates on Latin American exceptionalism, a figure almost capable of withstanding the disillusions of the modern world. On the other hand, the cordial man offers Buarque de Holanda a window into the limits of democratic liberalism and the personalistic political traditions of Latin America: an impasse discussed at length but never resolved in Roots of Brazil. Ultimately, the book permits a deeper questioning of the collective pulses and individual desires that, together, form the matter to which populism would respond, a political form temporarily capable of meeting the people’s demands.
  • BRAZILIAN LITERARY CRITICISM AND HISTORIOGRAPHY Article

    Souza, Roberto Acízelo de; Jobim, José Luís

    Abstract in Portuguese:

    Resumo: Os estudos literários brasileiros, depois de manifestações esparsas no período colonial, representadas pela atividade de academias literárias fundadas no século XVIII, só se expandiram efetivamente ao longo do século XIX. A produção literária nacional cresceu em quantidade e qualidade, assim como os estudos literários, que, por um lado, eram demandados por esta produção - a qual, afinal de contas, necessitava ser estudada e avaliada -, mas, por outro lado, estimulavam esta criatividade, ao estabelecerem como critério de valor o alinhamento da ficção, poesia e dramaturgia com a agenda nacionalista. Como resultado, de 1820 a 1880, os estudos literários no Brasil passaram por um período de expansão e diversificação. Se nos anos 1800 a educação literária foi conduzida no ensino de segundo grau, de 1930 em diante cursos de literatura em nível universitário começaram a estabelecer-se no Brasil. Neste artigo, faremos uma breve introdução à crítica e à historiografia literária brasileira, desde seus primórdios até o presente.

    Abstract in English:

    Abstract: In Brazil literary studies, after scant manifestations in the colonial period, represented by the activity of literary academies founded in the 18th century only really expanded in the course of the 19th century. National literary production grew in quantity and quality, as did literary studies, which, on the one hand, were demanded by this production- that, after all, needed to be studied and evaluated -, but, on other hand, stimulated this creativity, as they established as a criterion of value the alignment of fiction, poetry and dramaturgy with the nationalist agenda. As a result, from the 1820s until the 1880s, literary studies in Brazil underwent a period of expansion and diversification. If in the 1800s literary education was conducted at high-school level, from the 1930s onwards university courses in literatures began to be established in Brazil. In this paper we will provide a short introduction to Brazilian literary criticism and historiography from its very beginnings to the present time.
  • BRAZILIAN CONTEMPORARY POETRY: AN OVERVIEW Article

    Bosi, Viviana

    Abstract in Portuguese:

    Resumo: Embora possa parecer uma tarefa impossível o oferecimento de um panorama da poesia brasileira contemporânea, discutiremos uma seleção de poetas que possivelmente exemplifica as correntes mais significativas. Começamos com uma breve apresentação de quarto autores bem conceituados cujos trabalhos representam as principais correntes poéticas: Augusto de Campos, Francisco Alvim, Armando Freitas Filho e Adélia Prado. Depois comentaremos passagens de alguns poetas importantes mais jovens, cujas obras abrangem diferentes tons e estilos, desde a mitologia simbólica indígena até testemunhos crus ou irônicos sobre a vida na cidade grande, desde a intimidade lírica melodiosa até uma perspectiva mais social. Para a segunda parte deste artigo, escolhemos Paulo Henriques Britto, Josely Vianna Baptista, Ricardo Aleixo, Carlito Azevedo, Eucanaã Ferraz and Ana Martins Marques. Esperamos que esta seleção preliminar possa despertar o interesse de futuros leitores para a enorme variedade e riqueza da poesia brasileira.

    Abstract in English:

    Abstract: Although it may seem an impossible task to offer a panorama of contemporary Brazilian poetry, we will discuss a selection of poets who possibly epitomize the most significant current trends. We start with a brief presentation of four well-regarded authors whose works represent major poetic currents: Augusto de Campos, Francisco Alvim, Armando Freitas Filho and Adélia Prado. We then comment on excerpts from a few important younger poets, whose works embrace several different tones and styles, from indigenous symbolic mythology to crude or ironic testimonials of life in the big city, from melodious lyrical intimacy to a more social perspective. For the second part of this article, we have chosen Paulo Henriques Britto, Josely Vianna Baptista, Ricardo Aleixo, Carlito Azevedo, Eucanaã Ferraz and Ana Martins Marques. We hope this preliminary selection may awaken the interest of future readers to the enormous variety and richness of Brazilian poetry.
  • OMNIVOROUS FICTION: BRAZILIAN NOVEL OF THE NOW Article

    Sanches Neto, Miguel

    Abstract in Portuguese:

    Resumo: Em uma tradição periférica, marcada por atrasos estéticos, o a produção romanesca no Brasil usa o conceito de apropriação, não de códigos de grandes autores específicos. Ela utiliza elementos de vários gêneros narrativos, desfazendo os limites entre eles. Tal prática dá ao romance contemporâneo brasileiro um status de síntese da narrativa pós-moderna, em que outros modos de narrar são experimentados. Como tal, ela é marcada por uma vitalidade ficcional de nações abertas a empréstimos e saques. Este ensaio analisa as linhas de força principais da atual produção romanesca e propõe um autor como a fonte principal.

    Abstract in English:

    Abstract: In a peripheral tradition, marked by aesthetic delays, the novel production in Brazil uses the concept of appropriation, not of codes of great specific authors. It uses elements from several narrative genres, undoing the limits among them. Such practice gives the contemporary Brazilian novel a status of synthesis of the postmodern narrative, in which other ways of narrating are experimented. As such, it is marked by a fictional vitality typical of nations open to borrowings and lootings. This essay analyzes the main lines of force in Brazilian current novel production and proposes an author as the main source.
  • BRAZILIAN LEFT-WING LITERATURE Article

    Xing, Fan

    Abstract in Portuguese:

    Resumo: A gênese e desenvolvimento da literatura de esquerda no Brasil está intimamente ligada aos obstáculos e dilemas encontrados durante a evolução do país, e também é inseparável de movimentos políticos internacionais e correntes intelectuais. Da abolição da escravatura e colapso do império, no século XIX ao estabelecimento e retorno da ditadura, nos anos 30 e 60 do século XX, em cada momento de crise, a literatura brasileira de esquerda teve um papel seminal. Ao criticar injustiças sociais, ela também revigora o desenvolvimento da moderna literatura brasileira, incorporando diferentes formas de linguagem, pensamentos e arte. É seguro dizer que a literatura de esquerda forma um tipo de tradição literária no Brasil, porque não somente representa uma posição moral e estética, mas também inova a forma e a estética.

    Abstract in English:

    Abstract: The rise and development of Left-wing literature in Brazil is closely connected to the obstacles and dilemmas encountered during the evolution of its nation, and it is also inseparable from international political movements and intellectual trends. From the abolishment of slavery and collapse of empire in the nineteenth century, to the establishment and return of dictatorship in the 30s and 60s of the twentieth century, at every moment of crisis, Brazilian left-wing literature always played a seminal role. While criticizing social injustices, it also invigorates the development of modern Brazilian literature by incorporating different forms of language, thoughts and art. It is safe to say that left-wing literature forms a kind of literary tradition in Brazil, as it not only represents a moral and ethical stand, but also innovates the form and aesthetics.
  • PAINTING AND POETRY: EZRA POUND’S “SEVEN LAKES CANTO” AND EIGHT VIEWS OF XIAO XIANG Article

    Jiang, Hongxin

    Abstract in Portuguese:

    Resumo: Na história das trocas culturais entre a China e o Ocidente, é um feito amplamente louvado que as pinturas chinesas Oito Vistas de Xiao Xiang tenham exercido grande influência na obra poética de Ezra Pound “Seven Lakes Canto” ou “Canto 49”. Ao explorar os detalhes das pinturas e traçar a influência das pinturas na criação do poema, este artigo revela que o uso etimológico e composicional dos ideogramas chineses teve um enorme impacto no pensamento de Pound sobre poesia e assuntos culturais, e na escrita dos Cantos. Pound, ao adotar as imagens da China em Oito Vistas de Xiao Xiang, encontra outro paraíso, de modo que os elementos culturais chineses lhe possibilitaram criar uma nova entidade em seus próprios termos: o poema poundiano. A discussão de “Seven Lakes Canto”, de Pound, a partir de suas teorias poéticas e tradutórias, comprova que o poema pode de fato ser percebido como um modo único de interpretar e apresentar a China.

    Abstract in English:

    Abstract: In the history of cultural exchange between China and the West, it’s a deed praised far and wide that the Chinese paintings Eight Views of Xiao Xiang had exerted great influence on Ezra Pound’s poetic work “Seven Lakes Canto” or “Canto 49.” By exploring the details of the paintings and tracing the influence of the paintings on the creation of the poem, this paper reveals that the etymological and compositional use of Chinese ideograms had an enormous impact on Pound’s thinking about poetry and cultural matters, and on the writing of The Cantos. Pound, by adopting the images of China in Eight Views of Xiao Xiang, finds another paradise, so the Chinese cultural elements enabled him to create a new entity in its own right: the Poundian poem. Discussion of Pound’s “Seven Lakes Canto” from his poetic and translation theories certifies that the poem can actually be perceived as a unique way of interpreting and displaying China.
  • IN THE MASK OF A MARTIAL ART FILM: A CHINESE FILM ADAPTATION OF WILLIAM SHAKESPEARE’S HAMLET Article

    Ying, Zhang

    Abstract in Portuguese:

    Resumos O comunicado de imprensa do director chinês de cinema Feng Xiao Gang sobre The Banquet, em 2006, declara que é a primeira adaptação cinematográfica chinesa de Hamlet. Feng escolhe achinesar a peça, e entremear elementos culturais, enquadrando a peça em um filme chinês de artes marciais e aplicando a máscara Nuo chinesa e sua variação na interpretação cinematográfica dele sobre a peça. O enquadramento de filme de artes marciais é pesadamente apresentado como o toque cultural chinês implementado pelo director na transformação de uma peça ocidental em um filme chinês, que demonstra ser uma ferramenta efetiva para deslocar os elementos culturais ocidentais com a ideologia cultural e os princípios chineses. O uso da máscara Nuo em todo o filme é discutido com os seguintes exemplos: 1. A escolha do director de usar a mascara chinesa Nuo em sua adaptação da cena da peça-dentro-da-peça no filme, deslocando a Armadilha de Rato com sua contraparte de drama Nuo. 2. A reinterpretação do diretor sobre a hesitação e loucura de Hamlet, sua representação do Fantasma e sua abordagem simbólica da construção de personagens com a adoção de uma máscara de papel branco. 3. A transferência do diretor, do Fantasma do Velho Hamlet à simbolização da máscara esculpida em cobre. 4. A elaboração pelo diretor da caracterização através do uso da própria face como máscara. O enquadramento de filme de artes marciais e a adoção da mascara Nuo são as ferramentas de achinesamento no processo da adaptação cinematográfica intercultural do clássico ocidental. O sucesso do filme explorou as conexões entre as duas culturas e desafiou a transferência da cultura chinesa para uma peça ocidental.

    Abstract in English:

    Abstract: The release of Chinese film director Feng Xiao Gang’s The Banquet in 2006 declares the first Chinese Hamlet film adaptation. Feng chooses to sinicize the play and interweaving cultural elements by framing the play into a Chinese martial art film and by applying Chinese Nuo mask and its variation in his filmic interpretation of the play. The frame of martial art film is heavily featured as the Chinese cultural touch deployed by the director in the transformation of a western play into a Chinese film, which proves to be an effective tool for displacing the western cultural elements with Chinese cultural ideology and principles. The use of the Nuo mask motif throughout the film is discussed with the following examples: 1. The director’s choice of using the Chinese Nuo mask in his adaptation of the play-within-the-play scene in the film, displacing the Mousetrap with its Nuo drama counterpart. 2. The director’s re-interpretation of Hamlet’s hesitation and madness, his representation of the Ghost and his symbolic approach to the building of characters by adopting a white paper mask. 3. The director’s transfer from the Ghost of Old Hamlet to copper carved mask symbolization. 4. The director’s building of characterization by using one’s own face as the mask. The framing of martial art film and the adoption of Nuo mask are the tools of sinicization in the process of the intercultural film adaptation of the western classic. The success of the film has explored the connections between the two cultures and challenged the transfer of Chinese culture into a western play.
  • THREE MILLENNIA OF CHINESE POETRY Article

    Seng, Anabela Fong Keng

    Abstract in Portuguese:

    Abstrac A poesia tem uma história de milhares de anos na China e pode-se dizer que é a jóia brilhante na coroa da literature chinesa, ocupando uma proporção maior em sua história. Originando-se de cantos folclóricos, a poesia chinesa produziu um grande número de exemplos brilhantes, desde a dinastia Zhou Dynasty ocidental (1046-771 BC) até o período Chunqiu [primavera e outono] (770-476 BC). A China tem mantido, desde os tempos antigos, uma tradição de educação em poesia, que é usada para educar as pessoas e estimular sua inteligência. Através da leitura, estudo e escrita de poesia, é possível instruir e cultivar o caráter de jovens alunos, assim como promover o pensamento criativo, dialética lógica e consciência humanística de crianças. Além disso, aprender e escrever poesia tem o efeito de cultivar o próprio temperamento, permitindo que pessoas de todos os estratos sociais, ocupações profissionais e idades limpem e purifiquem suas mentes. O reino da poesia tem o mesmo efeito de acalmar a alma da crença religiosa. Este artigo mostra os destaques de três milênios de poesia chinesa para leitores ou estudiosos cuja língua nativa não é o chinês.

    Abstract in English:

    Abstract Poetry has a history of thousands of years in China and can be said to be the shining jewel in the crown of Chinese literature, occupying a major proportion in her history. Having originated from folk songs, the Chinese poetry has produced a large number of brilliant examples from the Western Zhou Dynasty (1046-771 BC) to the Chunqiu (Spring and Autumn) Period (770-476 BC). China has, since ancient times, maintained a tradition of education in poetry, which is used to educate the people and arouse their intelligence. Through the reading, studying and writing of poetry, it is possible to instruct and cultivate the character of young pupils, as well as to promote children’s creative thinking, logical dialectics and humanistic consciousness. In addition, reciting, learning and writing poetry has the ability to cultivate one’s temperament, allowing people of all social strata, professional occupation and age to cleanse and purify their minds. The realm of poetry has the same effect of calming the soul as religious belief. This article shows the highlights of three millennia of Chinese poetry to the readers or scholars whose native language is not Chinese.
  • REFLECTIONS ON ENGLISH AS AN ACADEMIC SUBJECT IN CHINA Article

    Wei, Ruan

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Este artigo faz uma breve análise da história do inglês como matéria acadêmica na China, enfocando a importância primordial atribuída pela China ao ensino e aprendizado de línguas estrangeiras em geral e de inglês em particular. Argumenta-se que a China é provavelmente o único caso na história humana em que um imenso Estado soberano investe esforços sistemáticos e contínuos em aprender uma língua estrangeira, formulando políticas linguísticas unificadas e fazendo-as cumprir de uma maneira consistente e potente; e, ao agir assim, a China teve sucesso em tornar o mundo externo transparente e traduzido para ela em um curto espaço de tempo, integrando todos os tipos de conhecimento novo em seu sistema cognitivo, ampliando seu horizonte e transformando as mentes de sua população, efetuando deste modo uma metamorfose civilizatória generalizada.

    Abstract in English:

    Abstract This paper gives a brief examination of the history of English as an academic subject in China, focusing on the paramount importance China attaches to the teaching and learning of foreign languages in general and of English in particular. It is argued that China is probably the one and only case in human history in which an immense sovereign state puts systematic and sustained efforts into learning a foreign language, formulating unified linguistic policies and enforcing them in a consistent and potent manner; and by so doing, China has succeeded in making the external world translated and transparent to it in a short time, integrating all kinds of new knowledge into its cognitive system, broadening its horizon and transforming the minds of its population, thus effecting an overall civilizational metamorphosis.
  • CULTURAL DEPENDENCE AND MEMORY OF THE TEACHING OF FOREIGN LANGUAGES AND LITERATURES IN BRAZIL Artigo

    Andrade, Antonio

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Neste artigo discutimos a problemática da dependência cultural na memória discursiva que atravessa a relação entre o ensino de línguas e de literaturas estrangeiras no Brasil, com ênfase sobre o lugar singular ocupado pelo espanhol e as literaturas hispânicas neste contexto. Nossa investigação focaliza arquivos históricos do Colégio Pedro II, considerado escola-modelo da educação nacional desde o século XIX até meados do século XX.

    Abstract in English:

    ABSTRACT In this article, we discuss the issue of cultural dependence in the discursive memory of the relation between the teaching of foreign languages and literatures in Brazil, with emphasis on the singular place occupied by Spanish and Hispanic literatures in this context. Our research focuses on the historical archives of Pedro II School, considered a model for national education from 19th century to the mid-20th century.
  • AN INTERAMERICAN COMPARATIVE INTERPRETATION OF AMERINIDIAN LITERATURE Resenha

    Bernd, Zilá

    Abstract in Portuguese:

    Resumo: Em seu último livro, Rita Olivieri-Godet desvela as vozes de mulheres ameríndias nas literaturas brasileira e quebequense, elaborando uma reflexão aprofundada e sensível sobre a obra de duas escritoras indígenas do Brasil e duas do Quebec.

    Abstract in English:

    Abstract: In her last book, Rita Olivieri-Godet unveils the voices of Amerindian women in Brazilian and Quebec literature, elaborating an in-depth and sensitive reflection on the work of two female indigenous writers from Brazil and two from Quebec.
  • TOWARDS A BRAZILIAN COMPARATIVE LITERATURE Resenha

    Zilberman, Regina

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO: José Luís Jobim é autor de Literatura Comparada e Literatura Brasileira: circulações e representações, lançado em 2020. Composto por uma introdução e cinco capítulos, o livro desenvolve, de modo brilhante, a proposta de uma teoria da Literatura Comparada constituída desde as características históricas e temáticas da produção literária brasileira.

    Abstract in English:

    ABSTRACT: José Luís Jobim is the author of Comparative Literature and Brazilian Literature: circulations and representations, published in 2020. The book, including an introduction and five chapter, brilliantly develops the proposal for the building of the theory of Comparative Literature founded in the historical and thematic characteristics of Brazilian literary production.
  • THE UNFOLDING OF THE CITY/COUNTRY IN LUÍS DILL’S “THORNY SHRUB” PLOTS Resenha

    Lima, Christini Roman de

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO: Luís Dill apresenta em seu novo romance, Timbirupá, a história de uma cidade decadente (e fictícia) rumo à devastação. A narrativa fragmenta-se em diversas histórias pessoais paralelas e não lineares que intercalam tempos e espaços geográficos distintos em uma intrincada configuração narrativa; elementos que convergem no reflexo de um país sempre em processo, mas que não chega a se consolidar em tempo algum.

    Abstract in English:

    ABSTRACT: Luís Dill introduces in his new novel, Timbirupá, the story of a decadent (and fictional) city heading for devastation. The narrative is fragmented into several parallel and non-linear personal stories that intersperse distinct geographic times and spaces in an intricate narrative configuration; elements that converge in the reflection of a country that is always in process, but that never consolidates itself.
  • PÁGINAS DE RECORDAÇÕES: A PORTRAYAL OF A 20TH-CENTURY BRAZIL Resenha

    Costa, Monica Chagas da

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO: A presente resenha apresenta uma leitura das memórias de Floriza Barboza Ferraz, nascida no século XIX no interior de São Paulo. A narrativa da própria vida permite à autora ressaltar alguns aspectos da vida de uma esposa e filha de fazendeiros do café. Dois dos elementos mais salientes de sua história como é contada nas Páginas são sua relação com os trabalhadores - escravizados no período de sua infância, ou assalariados e majoritariamente imigrantes em sua época de casada - e sua visão sobre a maternidade e suas dificuldades durante as primeiras décadas do século XX.

    Abstract in English:

    ABSTRACT: The present review presents a reading of Floriza Barboza Ferraz’s memoir, a woman born in the 19th century in the countryside of São Paulo. Her own life’s narrative allows the author to highlight some elements of a coffee farmer’s wife and daughter. Two of the most salient aspects of her story as it is told in Páginas are her relationships with workers - enslaved when she was a child, or hired, and mostly immigrants, when she was a married woman - and her view of maternity and its difficulties in the first decades of the 20th century.
  • CRITIQUE AND CRISIS: THEORY OF LITERATURE AND HISTORY OF CRITICISM Resenha

    Santana, Thiago

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Resenha de Teoria da Literatura e História da Crítica: momentos decisivos, de Nabil Araújo. Discutirei, capítulo a capítulo, os problemas centrais tematizados no contexto da obra, buscando lançar luz sobre a rede de referências teóricas, críticas e filosóficas mobilizadas pelo autor.

    Abstract in English:

    Abstract Review of Teoria da Literatura e História da Crítica: momentos decisivos, by Nabil Araújo. I will discuss, chapter by chapter, the central issues addressed in the book, aiming to shed light on the network of theoretical, critical and philosophical references used by the author.
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